اخباروگزارشات کارگری ٢٩ مهر ماه ١٣٩٩

اخبار کارگرى
October 21, 2020

اخباروگزارشات کارگری ٢٩ مهر ماه ١٣٩٩

- ادامه اعتراضات کارگران قرارداد موقت صنعت نفت نسبت به عدم تبدیل وضعیت وهمسان سازی نشدن حقوق و تبعیض در پرداختش با برپایی تجمع مقابل مجلس

- چهارمین روز اعتصاب کارگران پالایشگاه گاز پارسیان

- تجمع اعتراضی کارگران کشت وصنعت نیشکر هفت تپه نسبت به عدم پرداخت بموقع حقوق ومطالبات مقابل ساختمان مدیریت شرکت

- یک کارگر عسلویه: جمع کردن فلرهای گازی یکی دیگر از مطالبات ماست

- محکومیت محمد تقی فلاحی دبیر کانون صنفی معلمان تهران به تحمل دو سال حبس تعزیری

- تجمع اعتراضی کشاورزان گوجه‌کار گتوند نسبت به عدم پرداخت مطالبات مقابل فرمانداری

- تجمع اعتراضی کشاورزان سیل زده خوزستان نسبت به عدم پرداخت غرامت خسارات از طرف سازمان جهاد کشاورزی مقابل استانداری

- تجمع اعتراضی مالباختگان شرکت صنعت خودروی آذربایجان مقابل ساختمان سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان ‌شرقی

- گزارشی درباره چگونگی برکناری رئیس حراست دانشگاه علم و صنعت ایران

*ادامه اعتراضات کارگران قرارداد موقت صنعت نفت نسبت به عدم تبدیل وضعیت وهمسان سازی نشدن حقوق و تبعیض در پرداختش با برپایی تجمع مقابل مجلس

روز سه شنبه 29 مهر،جمعی از کارگران قرارداد موقت صنعت نفت درادامه اعتراضاتشان نسبت به

عدم تبدیل وضعیت وهمسان سازی نشدن حقوق و تبعیض در پرداختش دست به تجمع مقابل مجلس زدند.

تجمع کنندگان خواستار پاسخگویی روشن به مطالبات 34هزار کارگر قرارداد موقت صنعت نفت در سراسر کشور مبنی برحذف مدت موقت وتبدیل وضعیت،پرداخت آیتم های کارمندان وزارت نفت(مطابق ابلاغیه وزیرنفت)،همسان سازی حقوق(مطابق تبصره 3 ماده 29 برنامه ششم) و اجرای بند 4 سیاست های کلی نظام اداری  شدند.

بنابه گزارش رسانه ای شده، یکی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس در بین کارگران معترض حاضرشد و قول پیگیری مطالبات در این کمیسیون‌ را دادند.

*چهارمین روز اعتصاب کارگران پالایشگاه گاز پارسیان

به گزارش کانال رسمی سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران، روز سه شنبه 29 مهر برای چهارمین روز متوالی، کارگران پالایشگاه گاز پارسیان(شرکت پتروپالایش)از رفتن برسرکارشان خودداری کردند.

به گزارش کانال رسمی سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران،روز 29مهرماه چهارمین روز اعتصاب کارگران شرکت پتروپالایش پالایشگاه لامرد است و کارگران همچنان استوار بر روی خواسته های خود بوده و از خوابگاهها بیرون نیامده اند.

 با آنکه دیروز کارفرما حقوق مردادماه و بخشی از حقوق شهریور ماه را به حساب کارگران واریز کرد اما کارگران همچنان به مصوبات کمپین مردادماه پایبند هستند. در کمپین مصوب گردیده بود و برای همه کارفرمایان هم اطلاع رسانی شده بود که حق عقب انداختن حقوق کارگران را ندارند و کارفرمای پتروپالایش هم قبول کرده بود.

بنابهمین گزارش،کارگران تا تسویه حقوق شهریورو مهرماه خود همچنان در خوابگاهها باقی خواهند ماند.

درهمین رابطه:

+ادامه اعتصاب واعتراضات کارگران پالایشگاه گاز پارسیان

کارگران پالایشگاه گاز پارسیان روزیکشنبه 27 مهر از خوابگاههای خود به نشانه اعتراض بیرون نیامده و اعتصاب را ادامه دادند و روزدوشنبه 28 مهرهم به اعتراض خود ادامه خواهند داد و کسی سرکار نخواهد رفت.

به گزارش کانال رسمی سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران، از روز 26 مهرماه کارگران پتروپالایش پالایشگاه لامرد به دلیل دروغگویی و عهدشکنی کارفرما در محوطه پالایشگاه دست به اعتراض و اعتصاب زدند. این کارگران که با موافقت کارفرما از افزایش حقوق های مصوب کمپین اعلامی از سوی سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران و گروه پایپینگ و اکیپ پروژه ای ها حمایت نموده بود و سرکار برگشته بودند.

در مردادماه کارفرما قول داد دیگر هیچ حقوقی  عقب نخواهد افتاد و برای نشان دادن حسن نیت خود حقوق ها را تا آخر تیرماه با کارگران اعتصابی تسویه کرد. در حال حاضر حقوق مرداد و شهریور کارگران را تسویه نکرده و حتا افزایش حقوق ها را هم اعمال ننموده است.

کارگران روزیکشنبه 27 مهر از خوابگاههای خود به نشانه اعتراض بیرون نیامده و اعتصاب را ادامه دادند و روزدوشنبه 28 مهرهم به اعتراض خود ادامه خواهند داد و کسی سرکار نخواهد رفت. البته روز یکشنبه سرپرستان به خوابگاهها سر زده و اعلام کردند که حق با کارگران است.

+اعتصاب وتجمع کارگران پالایشگاه گاز پارسیان دراعتراض به عدم پرداخت بموقع حقوق

روز شنبه 26 مهر،کارگران پالایشگاه گاز پارسیان واقع بر کناره بزرگراه لامرد – مهر- عسلویه در 30 کیلومتری شمال غربی لامرد و 12 کیلومتری جنوب شرقی مُهر دراستان فارس برای انعکاس صدای اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت بموقع حقوق دست از کارکشیدند ودراین دومین پالایشگاه گاز کشورتجمع کردند.

* تجمع اعتراضی کارگران کشت وصنعت نیشکر هفت تپه نسبت به عدم پرداخت بموقع حقوق ومطالبات مقابل ساختمان مدیریت شرکت

روز سه شنبه 29 مهر،جمعی از کارگران کشت وصنعت نیشکر هفت تپه برای اعتراض به عدم پرداخت حق‌ اضافه کاری تیر ماه وحقوق مرداد ماه دست به تجمع مقابل ساختمان مدیریت شرکت زدند.

بنا به گزارشات منتشره،امروز حقوق مرداد ماه کارگران هفت تپه پرداخت شد وبا صدور فیش حق اضافه کاری ماه های تیر ومرداد وعده پرداختش تاروز پنج شنبه هفته جاری داده شد.

بنا بهمین گزارشات رسانه ای شده،حقوق مرداد ماه 5 کارگر این مجتمع بنام های امید آزادی، محمد امیدوار، یوسف بهمنی، ابراهیم عباسی و حسن کهنکی کماکان پرداخت نشده است.

*یک کارگر عسلویه: جمع کردن فلرهای گازی یکی دیگر از مطالبات ماست

 در کنار همه مصائبی که داریم یک موضوع دیگر در منطقه عسلویه ، آلودگی بالای هوای تنفسی و زیستی ناشی از وجود فلرهای گازی است. فلر گازی که به آن دودکش مشعلی هم میگویند در چاه‌های نفت، پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و کارخانه مواد شیمیایی برای سوختن گازها و مایعات زائد، قابل اشتعال و غیره به‌کار می‌رود. تخلیه حجم بالایی از گازههای سوزانده شده و آلاینده های محیطی از مهمترین فشارهایی است که در این منطقه بر محیط زیست وارد کرده و اثرات مخربی بر سلامت و زندگی کارگران و مردم منطقه گذاشته است. خصوصا اینکه هم اکنون ده ها  فاز گازی، پالایشگاها، پتروشمی و... در عسلویه فعال هستند چنین حجمی از واحدهای صنعتی بزرگ و متعدد در مجاورت یکدیگر بدون در نظر گرفتن توان و ظرفیت محیط و شرایط خاص اقلیمی و توپوگرافی منطقه آلودگی محیط زیست در این منطقه تشدید کرده است. از جمله یکی از مهمترین پیامدهای آن افزایش اثرگلخانه ای در اتمسفر زمین و تغییرات آب و هوایی و ازبین رفتن ریه مردم ساکن و شاغل در ان منطقه می باشد. انقدر اعتراض کردیم که قرار بود شرکتی بیاید آنها را جمع کند. مدیران وزارت نفت بدلیل هزینه بر بودن آن اجازه نداده اند. این وضعیت زندگی کارگران عسلویه و مردم ساکن در این منطقه را به جهنمی تبدیل کرده است. در نتیجه ادامه این وضعیت کارگران زیادی با انواع بیماریهای دست و پنجه نرم میکنند . همچنین خبر دار شدیم یکی از خانواده های ساکن عسلویه بخاطر استشمام این گازها همسرش نوزاد خود را سقط کرد. جمع کردن فلرهای گازی یکی دیگر از مطالبات ماست.

*محکومیت محمد تقی فلاحی دبیر کانون صنفی معلمان تهران به تحمل دو سال حبس تعزیری

شعبه‌ی 36 دادگاه تجدید نظر استان تهران حکم محمد تقی فلاحی را بدون برگزاری جلسه‌ی دادگاه و شنیدن دفاعیات ایشان، به تحمل دو سال حبس تعزیری محکوم و رای دادگاه بدوی را عینا تایید کرد.

*تجمع اعتراضی کشاورزان گوجه‌کار گتوند نسبت به عدم پرداخت مطالبات مقابل فرمانداری

روز سه شنبه 29 مهر،جمعی از کشاورزان گوجه‌کار گتوند برای انعکاس هرچه بیشتر صدای اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت مطالبات بدنبال خرید تضمینی محصولاتشان دست به تجمع مقابل فرمانداری این شهرستان دراستان خوزستان زدند.

*تجمع اعتراضی کشاورزان سیل زده خوزستان نسبت به عدم پرداخت غرامت خسارات از طرف سازمان جهاد کشاورزی مقابل استانداری

روز سه شنبه 29 مهر،جمعی از کشاورزان سیل زده فروردین 98 خوزستان برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت غرامت خسارت‌ وارده به زمین‌های کشاورزیشان از طرف سازمان جهاد کشاورزی دست به تجمع مقابل استانداری زدند.

بنا به گزارشات رسانه ای شده،بدنبال این تجمع اعتراضی رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان وعده تعیین تکلیف وپرداخت کشاورزان سیل زده را داد.

*تجمع اعتراضی مالباختگان شرکت صنعت خودروی آذربایجان مقابل ساختمان سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان ‌شرقی

روزسه شنبه 29 مهر،جمعی از مالباختگان شرکت صنعت خودروی آدربایجان برای انعکاس صدای اعتراضشان دست به تجمع مقابل ساختمان سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان ‌شرقی واقع در بلوتر29 بهمن کلانشهر تبریز زدند.

یکی از تجمع کنندگان به خبرنگار رسانه ای گفت: این شرکت 3 سال است پول ما را گرفته اما خودرویی تحویل نداده است.

وی افزود: پیش از این در استانداری نیز جلسه داشتیم و وعده دادند اما فعلا دست ما خالی مانده است و از طریق مقامات قضایی نیز پیگیری کرده ایم.

*گزارشی درباره چگونگی برکناری رئیس حراست دانشگاه علم و صنعت ایران

رئیس حراست دانشگاه علم و صنعت ایران برکنار شد

پس از دو سال پیگیری مستمر شورای صنفی علم و صنعت، پس از تمام پرونده سازی های ایشان برای دانشجویان و تخلفات گسترده، دکتر فیلی برکنار شد.

اگرچه رفتار این فرد تنها مربوط به این دو سال نبوده و درسالیان قبل‌تر نیز رفتارهای متعدد مشابهی داشته، لذا اولویت اعضای شورای صنفی از اولین روزهای روی کار آمدن برخورد با این فرد و تلاش برای باز شدن فضای دانشگاهی بوده است.

همه چیز به طور جدی از دو سال پیش شروع شد. زمانی که دانشگاه سنوات رایگان رفاهی و آموزشی دانشجویان را کم کرد و شورای صنفی برای احقاق حقوق دانشجویان تصمیم گرفت این موضوع را پیگیری نماید.

در قدم اول شروع به جمع آوری امضا از دانشجویان شد.

شب جمع آوری امضا، رئیس حراست با دبیر شورای صنفی تماس گرفت و گفت که حکم جلب شما صادر شده و اگر اقدام به جمع آوری امضا کنید، فردا صبح دستگیر خواهید شد. این شروع ماجرای درگیری رئیس حراست با شورای صنفی آن دوره بود.

در نهایت امضا ها در یک حجم بسیار وسیع و بی سابقه ( 5400 امضا) جمع آوری شد و نهایتا سنوات رایگان افزایش پیدا کرد.

اما باز در خرداد 98 قانون شکنی جدیدی اتفاق افتاد، زمانی که رئیس حراست تصمیم گرفت خارج از حیطه قانونی، کاندیداهای مستقل شورای صنفی را رد صلاحیت کند و انتخابات را مهندسی نماید. اگر چه کمیته اجرایی انتخابات زیر بار این موضوع نرفت و انتخابات نمایشی را برگزار نکرد. همچنین ایشان جهت انصراف نایب دبیر شورای صنفی از انتخابات، وی را درصورت عدم انصراف از انتخابات شورای صنفی تهدید به برخوردهای فراقانونی از نهادهای بالادستی و ایجاد مشکلات جهت ادامه تحصیل کرد.

یکی دیگر از موارد، در اختیار قرار دادن فیلم دوربین های مداربسته دانشگاه به یک سری از دانشجویان خاص بود که توسط ایشان انجام شد.

بعد از این موارد، شورای صنفی وقت، شروع به پیگیری قانونی این موضوع کرد. از نامه به وزیر علوم گرفته تا پیگیری از نماینده های مجلس. بعد از انتشار نامه به وزیر علوم، رئیس حراست با اعضای شورای صنفی تماس گرفت و دوباره ایشان را تهدید کرد.

مورد بعدی شب مسمومیت 250 نفر از دانشجویان خوابگاهی بود. تجمع گسترده ای که منجر به تحصن دانشجویان تا ساعت 3 بامداد شد. در حین تجمع بارها با اعضای شورای صنفی تماس گرفتند و پیام دادند و تهدید کردند. پیمانکار وقت سلف برای دلجویی از دانشجویان تصمیم به تهیه غذا از رستوران خارج دانشگاه گرفت و حدود 400 غذا به مبلغ 4 و نیم میلیون تومان سفارش داد ولی این غذاها هیچ موقع به دانشجویان نرسید! البته پیمانکار سلف بعدا مدعی شد این غذاها وارد دانشگاه شده اما حراست اجازه پخش آن را نداده است!! هنوز هم مشخص نیست چه اتفاقی برای آن همه غذا افتاد.

یکی دیگر از موارد کارنامه سیاه ایشان، پرونده سازی در جریان آتش زدن سطل‌های زباله خوابگاه بود، و اطلاعات غلطی که این فرد از دانشگاه به نهادهای اطلاعاتی میداد و سبب ناامن شدن فضای دانشگاهی گردید، که موجب دستگیری چند تن از دانشجویان و نابودی زندگی ایشان و همچنین بازداشت موقت بعضی از کارمندان بی‌گناه دانشگاه شد.

مورد بعدی دستگیری یکی از دانشجویان سابق علم و صنعت بود که با پرونده سازی دروغ رئیس حراست انجام گرفت.ایشان با درگیری این دانشجو را مجبور به ترک دانشگاه کرد و هنگام خروج، این دانشجو دستگیر شد!

آخرین شاهکار رئیس سابق باز می گردد به شب تحصن دانشجویان در زمستان 98. زمانی که با دستور حراست، کولر های ساختمان ریاست را روشن کردند و دانشجویان را در ساختمان محبوس کردند، تمامی سرویس های بهداشتی سطح دانشگاه را بستند و با بازی روانی با این دانشجویان گمان میکردند موفق به پشیمان کردنشان از اعتراضی که دست به آن زده بودند، می شود.

روز های بعد از تحصن، وقتی اعضای شورا با ایشان صحبت می کردند، صراحتا گفتند که به زودی اعلام میکنم شما را دستگیر کنند و شرتان را از دانشگاه کم خواهم کرد.

اما حالا او رفته و دانشجویان مانده اند. دانشجویانی که از قوانین خود ساخته او به تنگ آمده بودند و حتی نیرو های حراست و حفاظتی که بخاطر تبعیض ها و عدم مدیریت صحیح، آرزوی برکناری او را داشتند، همه امروز خوشحال هستند.

در پایان امیدواریم رئیس جدید حراست از تمامی موارد بالا درس گرفته و تلاش کند بر خلاف رئیس قبلی، نام نیکی از خود به جای بگذارد چراکه:

زین کاروانسرای بسی کاروان گذشت

ناچار کاروان شما نیز بگذرد

بیش از دو روز بود از آن دگر کسان

بعد از دو روز از آن شما نیز بگذرد

برگرفته از کانال شوراهای صنفی دانشجویان کشور

akhbarkargari2468@gmail.com

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com