اخباروگزارشات کارگری ٣٠ مهرماه ١٣٩٩

اخبار کارگرى
October 22, 2020

اخباروگزارشات کارگری ٣٠ مهرماه ١٣٩٩

- اعتصاب و تجمع اعتراضی کارکنان مرکز اطلاعات تلفن 118 مخابرات شیرازنسبت به نداشتن امنیت شغلی،شیوه جدید عقد قراردادها و شرایط کاری نامناسب مقابل استانداری فارس برای دومین بار

- تجمع اعتراضی کارگران شرکت آب وفاضلاب اهواز نسبت به عدم تبدیل وضعیت از پیمانی به قرارداد مستقیم

- کارزارکارکنان صنعت نفت  جنوب برای کاهش مالیات

- اعتراضات دامنه دار کارگران شهرداری سورشجانی نسبت به سطح نازل حقوق،عدم پرداخت بموقعش وشرایط کاری نامناسب

- اعتراض کارگران شهرداری لردگان نسبت به عدم پرداخت 4 ماه حقوق وحق بیمه وعدم رعایت پروتکل های بهداشتی درچارچوب مقابله با بیماری کووید19

- پایان اعتصاب کارگران شهرداری سریش آباد بدنبال وعده قطره چکانی مطالبات

- نگرانی 500 کارگر کارخانه کیان تایر نسبت امنیت شغلی ومعیشتی در پی اعلام ورشکستگی شرکت

- خبرگزاری برنا وپرداخت دستمزدی کمتر از حداقل دستمزد مصوب وزارت کار در سال جاری

- رد درخواست اعاده دادرسی شاپور احسانی راد در دیوان عالی کشور

- کانون نویسندگان ایران:

کانون نویسندگان ایران "در تبعید" و انجمن قلم ایران "در تبعید" خواستار آزادی بدون قید و شرط سه عضو کانون نویسندگان ایران شدند

- تجمع اعتراضی خانواده‌های جان باختگان حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی براثر اصابت دو موشک پدافند هوایی سپاه پاسداران

- تجمع اعتراضی اهالی ملارد نسبت به تملک اراضیشان توسط سازمان اموال و املاک کوثر زیر مجموعه بنیاد شهید مقابل فرمانداری

- اعتراض دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی نسبت به افزایش شهریه:

«گویا دانشجویان تبدیل به ماشین‌های چاپ پول شده‌اند»

- بیانیه ی شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران درباره 3 خودکشی در استان بوشهر

*اعتصاب و تجمع اعتراضی کارکنان مرکز اطلاعات تلفن 118 مخابرات شیرازنسبت به نداشتن امنیت شغلی،شیوه جدید عقد قراردادها و شرایط کاری نامناسب مقابل استانداری فارس برای دومین بار

روز چهارشنبه 30 مهربرای دومین بار طی یک هفته، کارکنان مرکز اطلاعات تلفن 118 مخابرات شیرازبرای انعکاس هرچه بیشتر صدای اعتراضشان نسبت به نداشتن امنیت شغلی،شیوه جدید عقد قراردادها و شرایط کاری نامناسب دست از کارکشیده وقابل استانداری فارس تجمع کردند.

اعتصاب314  نفر کارکنان مرکز اطلاعات تلفن 118 مخابرات شیراز موجب اشغال ماندن خط 118 در شیرازشد وبه تماس ها پاسخی داده نشد.

قابل یادآوری است که روزچهارشنبه 23 مهر99 هم درهمین رابطه اعتصاب کردند ومقابل استانداری فارس تجمع کرده بودند.

کاهش ساعت کار، خدشه‌دار شدن سنوات کاری، حذف مزایایی مانند حق مسکن، حق اولاد با بن کارگری از جمله موارد اعتراضی کارکنان این مرکز است.           

بنابه گزارش یک منبع خبری محلی،پیمانکار جدید مرکز 118 مخابرات شیراز حضور مجدد کارمندان در این مرکز را مشروط به امضای قراردادی جدید با آنها کرده است که بر اساس آن حقوق دریافتی کارمندان بر اساس میزان تماس‌های مردم با این مرکز تعیین و 150 تا 200 هزار تومان از آن کسر می‌شود.

درهمین رابطه یکی از تجمع کنندگان گفت: بنابر قول پیمانکار، قرار بود تمام حق و حقوق کارکنان در قرارداد جدید دیده شود اما تاکنون هیچ اقدام شایسته‌ای انجام نشده است.

وی افزود: البته به دلیل مشکل‌های معیشتی امروز 20 نفر از کارکنان قرارداد جدید را امضا کرده‌اند اما هنوز تعداد بسیار دیگری باقی مانده‌اند که آن را به رسمیت نمی‌شناسند.

*تجمع اعتراضی کارگران شرکت آب وفاضلاب اهواز نسبت به عدم تبدیل وضعیت از پیمانی به قرارداد مستقیم

روز سه شنبه 29 مهر،کارگران پیمانی آب وفاضلاب اهوازبرای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به اجرایی نشدن بخشنامه تبدیل وضعیت دست به تجمع مقابل ساختمان شرکت دراین کلانشهرزدند.

روزچهارشنبه 30 مهر،این کارگران  که به عنوان موتورچی و پمپ‌چی آب در سطح شهر اهواز فعالیت می‌کنند،به خبرنگار رسانه ای گفتند:در اعتراض روز گذشته همکاران واحد حراست، شبکه و انشعابات و اپراتورهای سبتیک در اداره آب و فاضلاب اهواز نیز حضور داشتند.

کارگران معترض افزودند: با وجود اینکه سازمان آبفای کشور شغل مذکور را در زمره مشاغل دائمی دانسته و آبفای اهواز را طی ابلاغیه‌ای مکلف به تبدیل وضعیت کارگران از پیمانی به قرارداد مستقیم کرده است، متاسفانه مدیریت آبفای اهواز اراده‌ای برای اجرای این تکلیف قانونی ندارد.

کارگران پیمانی ابفای اهواز که بارها برای دست یابی به این مططالبه خود دست به تجمع زده اندو حتی چندین بار از اهواز به تهران آمده‌اند و به شیوه‌های مختلف خواستار حق خود از مدیریت آبفای کشور شده‌اند، در ادامه تصریح کردند: در حالی صدور بخشنامه «تبدیل وضعیت» موجب خوشحالی کارگران شده که نمی‌دانیم از چه زمانی این بخشنامه از آبفای کشور به آبفای اهواز ابلاغ شده و مسئولان آن را از ما کارگران پنهان کرده‌اند اما این خوشحالی به دلیل اجرایی نشدن برای ما کارگران به ناامیدی بدل شده‌ است.

یکی از کارگران معترض آبفای اهوازنیزگفت: درست نیست مدیریت آبفای اهواز دستورالعمل تبدیل وضعیت نیروی کار پیمانکاری را نادیده بگیرد و به این شکل، نیروی کار را زیر فشار بگذارد. ما برای گرفتن حق‌مان خیلی دوندگی کرده‌ایم .

به گفته وی؛ مدیریت آبفای اهواز باید در چارچوب بخشنامه آبفای کشور قراردادهای استخدامی آنها را از پیمانکاری به قرارداد دائم تغییر دهد.

*کارزارکارکنان صنعت نفت  جنوب برای کاهش مالیات

جمعی از کارکنان شاغل در شرکت های نفتی جنوب ( شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب ، شرکت ملی حفاری ایران ، شرکت نفت و گاز اروندان و ...) با نوشتن نامه ای خطاب به روسای قوه های مجریه ومقننه جهت جمع آوری امضا،خواستار کاهش مالیات کارمندان شاغل در صنعت نفت جنوب شدند.

این کارزارکه با عنوان« درخواست کاهش مالیات کارمندان وزارت نفت» از روزچهارشنبه 30 مهر99 آغازشده تا پایان 30 بهمن99 ادامه خواهد داشت.

 بخشی از این نامه که تا عصرروز چهارشنبه 30 مهر 479 امضا زیرش خورده،بقرارزیراست:

ما پرسنل مجموعه وزارت نفت مستقر در مناطق نفت‌خیز جنوب (نفت و حفاری) خواستار اصلاح وضعیت کسر مالیات از حقوق هستیم، زیرا عملاً با اعمال این شکل از کسر مالیات حقوق دریافتی ما با سال گذشته تفاوت چندانی نمی‌کند و موجبات نارضایتی بخش اعظمی از نیروها را فراهم آورده است.

*اعتراضات دامنه دار کارگران شهرداری سورشجانی نسبت به سطح نازل حقوق،عدم پرداخت بموقعش وشرایط کاری نامناسب

روز چهارشنبه 30 مهر،اعتراضات دامنه دار کارگران خدمات شهری شهرداری سورشجانی دراستان چهارمحال و بختیاری نسبت به سطح نازل حقوق،عدم پرداخت بموقعش وشرایط کاری نامناسب رسانه ای شد.

سرپرست شهرداری سورشجان درباره اعتراضات کارگران خدمات شهری این شهرداری به خبرنگار رسانه ای گفت: شهرداری امور نظافت شهر سورشجان را با برگزاری یک مناقصه البته با قیمت پایین به یک شرکت پیمانکاری واگذار می‌کند،

از زمان عقد قرارداد تاکنون 3 تا 40 مورد شکایت در خصوص عدم انجام تعهدات به شهرداری ارسال شده است و حقوق‌ها به درستی پرداخت نمی‌شد و یک تنش با نیروها هم به وجود آمد .

وی با بیان اینکه کارگران مدام به شهرداری مراجعه می‌کردند که میزان حقوق‌شان پایین است و مزایا و اضافه‌کاری مطابق اداره‌ کار پرداخت نمی‌شود، اضافه کرد: این موضوع موجب شد تا میان شرکت و نیروها اختلاف ایجاد شود و از ابتدای سال این درگیری‌ها شروع شد و هر ماه یک بار اعتراض می‌کردند که با پادرمیانی شهرداری مجددا سرکار برمی‌گشتند.

وی افزود: در نهایت متوجه شدیم که شرکت قصد انجام تعهدات خود را ندارد و بر همین اساس موضوع فسخ قرارداد در دستور کار قرار گرفت؛ در این میان نیروها به دلیل عدم دریافت حقوق سرکار حاضر نشدند.

*اعتراض کارگران شهرداری لردگان نسبت به عدم پرداخت 4 ماه حقوق وحق بیمه وعدم رعایت پروتکل های بهداشتی درچارچوب مقابله با بیماری کووید19

بیش از 80 کارگر خدمات شهری لردگان در استان چهارمحال و بختیاری اعتراضشان را نسبت به عدم پرداخت 4 ماه حقوق وحق بیمه وعدم رعایت پروتکل های بهداشتی درچارچوب مقابله با بیماری کووید19،رسانه ای کردند.

روز سه شنبه 29 مهر،جمعي از کارگران خدماتي وفضاي سبز شهرداري لردگان که تعدادشان به بيش از 80 نفر مي رسد طی گفتگویی با خبرنگار یک رسانه محلی اعلامکردند:از عدم پرداخت چهار ماه مطالبات حقوق و مزاياي خود  و  پرداخت نشدن حق بيمه معترض هستند.

 کارگران معترض افزودند: در روزهايي که بايد هزينه بيشتري را براي خريد لوازم بهداشتي هزينه کنيم ، شهرداري و پيمانکار طرف قرارداد چهار ماه حقوق ما را پرداخت نکرده است.

آنها خواستار پرداخت چند ماه حقوق عقب افتاده خود شدند و افزودند: در سرما و گرما از صبح تا دير وقت بدون مرخصي مشغول نظافت و کار هستيم  و حقوق ما را با توجه با سختي کار به صورت بيمه کار گري محاسبه مي کنند ولي همين حقوق کم، نيز به موقع پرداخت نمي‌شود. 

آنها ادامه دادند: : مسئولين شهرداري با توجه به ويروس منحوس کرونا هيچ گونه خدمات از قبيل: لباس (گرمايشي و سرمايشي)، لوازم بهداشتي (دستکش، ماسک، مواد ضدعفوني ) به کارگران ارائه نمي دهند .

يکي از کارگران با ابراز نگراني گفت:اميداوريم شهردار و فرمانداري صداي اعتراض ما را بشنوند و اقدامي براي پرداخت حقوق عقب افتاده ما کارگران بکنند.

*پایان اعتصاب کارگران شهرداری سریش آباد بدنبال وعده قطره چکانی مطالبات

روز سه شنبه 29 مهردر دومین روز از هفته دوم اعتصابشان،بدنبال پرداخت پرداخت دو میلیون تومان مساعده ووعده تسویه بخشی دیگر از حقوق جامانده در روزهای آینده به اعتصابشان خاتمه دادند.

درهمین رابطه:اعتصاب وتجمعات اعتراضی کارگران شهرداری سریش آباد وارد هفته دوم شد

روز دوشنبه 28 مهر، اعتصاب وتجمعات اعتراضی کارگران شهرداری سریش آباد نسبت به عدم پرداخت حقوق و وعده های پوچ مسئولان وارد هفته دوم شد.

به گزارش یک منبع خبری محلی،روز یکشنبه بالأخره مدیرکل امور شهری استانداری کردستان برای پیگیری وضعیت به شهرستان قروه آمد. البته این آمدن تنها با برگزاری نشست در فرمانداری قروه آن هم پشت درهای بسته و بدون حضور خبرنگاران همراه بود و دیگر به میان پرسنل معترض نرفت.

بعد از این نشست چند ساعته «جمشید اسدی» در پاسخ به این سؤال که چه تصمیمی گرفته شد؟ تنها به این گفته بسنده کرد که تصمیماتی مبنی بر رفع مشکل گرفته شد و خوب پیش رفت و شما جزییات کامل تر را از فرماندار می توانید بپرسید.

در همین رابطه فرماندار شهرستان قروه با بیان اینکه شهرداری سریش آباد باید بتواند از داشته های خود استفاده کند، افزود: «تصمیم بر این شد که علاوه بر پرداخت بخشی از حقوق جامانده بتوان طلبی را که شهرداری از ادارات مختلف مربوط به کمیسیون ماده 77 دارد دریافت نماید و همچنین یکسری ماشین آلاتی که موجود هست به عنوان منبع درآمدزایی به کار گرفته شوند.

به گفته «حسین الماسی» دادن اختیارات لازم به شهرداری سریش آباد و در نظر گرفتن مبلغی برای پرداخت حقوق پرسنل از دیگر تصمیماتی بود که در این نشست گرفته شد.

به گزارش دوشنبه 28 مهر همین منبع،اعتصاب کارگران شهرداری سریش آباد همچنان ادامه دارد و این کارگران اعلام کرده اند تا زمانی که از پرداخت حقوق معوقه خود مطمئن نشوند دست از اعتصاب برنخواهند داشت.

*نگرانی 500 کارگر کارخانه کیان تایر نسبت امنیت شغلی ومعیشتی در پی اعلام ورشکستگی شرکت

در پی اعلام ورشکستگی شرکت کیان تایر500 کارگر این واحد تولید کننده  لاستیک‌های سبک و سنگین واقع در اسلامشهر،کیلومتر 10جاده قدیم تهران - ساوه (چهاردانگه)را نگران امنیت شغلی ومعیشتیشان کرده است.

درهمین رابطه عصر روز سه شنبه 29 مهر، رئیس دادگستری شهرستان اسلامشهر در جمع کارگران این کارخانه با بیان اینکه افق روشنی در انتظار این شرکت تولیدی است، بیان کرد: پرداخت حقوق و مزایای کارگران زحمتکش این شرکت، تامین مواد اولیه فعالیت این مجموعه، جلوگیری از تعدیل حتی یک نیروی کار و در نهایت پرداخت بدهی های این شرکت از جمله مواردی است که مورد تاکید و توجه فرمانداری و مجموعه قضائی شهرستان است.

*خبرگزاری برنا وپرداخت دستمزدی کمتر از حداقل دستمزد مصوب وزارت کار در سال جاری

روزنامه‌نگاران مستقل ایران:برنا و دستمزد کمتر از مصوب امسال

خبرگزاری برنا، یکی دیگر از موسسات رسانه‌ای است که دستمزدی کمتر از حداقل دستمزد مصوب وزارت کار در سال جاری را پرداخت می‌کند.

به گفته برخی از نیروهای این مجموعه، دستمزد ثابت خبرنگاران برنا حدود ۲ میلیون تومان است. این درحالی است که در ایام شیوع کرونا هیچگونه دورکاری حتی برای شیفتهای پایان هفته برای خبرنگاران در نظر گرفته نشده است. آنهم در شرایطی که صنف روزنامه‌نگاران و خبرنگاران از تنگنای معیشتی موجود مستثنی نبوده و در برخی موارد خبرنگاران ناچار چند شیفت و یا در مشاغل غیر مرتبط نیز کار می‌کنند.

برنا، خبرگزاری دولتی و وابسته به وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی است اما مدیرمسئول آن، به سادگی از پرداخت حداقل دستمزد مصوب شورایعالی کار سر باز می‌زند. البته بنا به دستور مدیرمسئول مجموعه، سیستم پاداش و جریمه با قدرت اجرا میشود و در برخی ماه‌ها، خبرنگاران دستمزد کمتر از ۲ میلیون تومان دریافت کردند.

پیش از این نیز، اخباری درباره کاهش دستمزد یا پرداخت دستمزد کمتر از مصوب شورایعالی کار در ایرنا، ابتکار، شرق و همدلی منتشر شده بود.

*رد درخواست اعاده دادرسی شاپور احسانی راد در دیوان عالی کشور

 درخواست اعاده دادرسی شاپور احسانی راد، فعال کارگری در دیوان عالی کشور رد شد.

محمدصالح نیکبخت وکیل وی در این خصوص گفت: “درخواست اعاده دادرسی آقای شاپور احسانی راد در دیوان عالی کشور رد شد. رای صادر شده در دادگاه، در دیوان کشور نیز بدون مطالعه‌ی پرونده و سوابق آن و صرفا براساس دادنامه‌های تحویل شده به دادگاه مورد تایید قرار گرفت. درخواست اعاده دادرسی به دلیل وجود نداشتن مدارک و دلایل جدید از طرف ما رد شد”.

وی افزود: “در حالی که اینجانب و همکارم در پرونده مبنای استدلالمان این بود که آقای احسانی‌راد عضو هیچ دسته، گروه و سازمان غیر قانونی نبوده و اقدامات او صرفا در حد فعالیت صنفی بوده است، بنابراین ایشان اقدامی برای به خطر انداختن امنیت داخلی و خارجی کشور انجام نداده و با هیچکس نیز تبانی نداشته است”.

نیکبخت در انتها با اشاره به دادگاه دیگر فعالان کارگری عنوان کرد: “آنچه موکل من و دیگر کارگران ایران در سال‌های اخیر انجام می‌دهند صرفا در راستای فعالیت صنفی است. تنگی معیشت و رعایت نکردن حقوق صنفی و قانونی، همچنین عدم پرداخت حقوق و مزایای قانونی موجب این اعتراضات شده است. کارگران برای به دست آوردن این حقوق از صد سال پیش تلاش کرده‌اند و هنوز به حداقل‌ها نیز نرسیده‌اند”.

این فعال کارگری ۲۷ خرداد سال جاری در منزل خود در ساوه بازداشت شد.

 شاپور احسانی راد، در تاریخ ۲۴ فروردین ۹۹، با دریافت ابلاغیه الکترونیکی جهت تحمل دوران محکومیت خود به شعبه یک اجرای احکام دادسرای اوین احضار شد.

شاپور احسانی راد، پیشتر توسط دادگاه انقلاب تهران به ۶ سال حبس و ۲ سال تبعید به سیستان و بلوچستان محکوم شده بود و همچنین به عنوان مجازات تکمیلی به مدت دو سال از عضویت در احزاب، گروه ها و دسته جات سیاسی و اجتماعی محروم شده بود.

گفتنی است که دادگاه تجدیدنظر شاپور احسانی راد، بدون حضور وی و وکیلش برگزار شده و نهایتا رای دادگاه بدوی به تایید دادگاه تجدید نظر رسیده است.

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات شاپور احسانی راد در تاریخ ۳۰ شهریورماه ۹۸ برگزار شده بود.

لازم به ذکر است، آقای احسانی راد در تاریخ ۷ مردادماه ۹۸ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و روز چهارشنبه ۲۴ مردادماه ۹۸ به بند عمومی زندان اوین منتقل شد. پرونده وی پس از بازداشت به شعبه ۴ دادسرای اوین ارجاع شد و نهایتا این فعال کارگری روز سه شنبه ۱۲ شهریورماه ۹۸ با تودیع قرار کفالت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شد.

شاپور احسانی راد، نماینده اخراجی کارگران کارخانه پروفیل ساوه، از اعضای هیأت مؤسس شورای کارگری بازنشستگان تأمین اجتماعی و عضو هیات مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران است.

این فعال کارگری پیشتر نیز در تاریخ ۲۶ اردیبهشت ماه ۱۳۹۴ به علت نمایندگی کردن اعتراض کارگران لوله و نورد صفا که در پی عدم پرداخت ۵ ماه دستمزد صورت گرفته بود، تحت عنوان تحریک کارگران، بازداشت و ۵ خردادماه همان سال به همراه جعفر عظیم زاده محاکمه و به زندان مرکزی ساوه منتقل شد. وی نهایتاً در تاریخ ۲۰ خردادماه ۹۴ با قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت آزاد شد.

بر اساس حکم صادره از شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی ساوه در سال ۹۵، شاپور احسانی راد و جعفر عظیم زاده به اتهام “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور” و “تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی” هر کدام به ۱۱ سال حبس محکوم شدند. این دو فعال کارگری نهایتا به موجب دادنامه صادره از شعبه هشت دادگاه تجدیدنظر استان مرکزی که در تاریخ ۱ خردادماه ۹۶ به آنان ابلاغ شد، از بابت این اتهامات تبرئه شد.

*کانون نویسندگان ایران:

کانون نویسندگان ایران "در تبعید" و انجمن قلم ایران "در تبعید" خواستار آزادی بدون قید و شرط سه عضو کانون نویسندگان ایران شدند

روز گذشته، ۲۹ مهرماه ۱۳۹۹، کانون نویسندگان ایران "در تبعید" و انجمن قلم ایران "در تبعید"  با انتشار بیانیه‎‌ای مشترک خواستار آزادی بدون قید و شرط سه عضو کانون نویسندگان ایران، رضا خندان (مهابادی)، بکتاش آبتین و کیوان باژن شدند.

این بیانیه که به امضای بیش از ۶۰۰ نفر از نویسندگان، شاعران، هنرمندان و کنشگران مدنی و سیاسی رسیده با اشاره به بازداشت نویسندگان و شاعران و روزنامه‌نگاران در ماه‌های اخیر، به اتهام‌های مطرح شده علیه رضا خندان (مهابادی)، بکتاش آبتین و کیوان باژن پرداخته و ضمن محکوم کردن اجرای حکم آنان، به بند کشیدن این سه عضو کانون نویسندگان ایران را به این دلیل دانسته که آنان «بانگ بلند دفاع از آزادی اندیشه و بیان بدون حصر و استثنا، و علیه سانسور بوده‌اند».

این بیانیه علاوه بر محکوم کردن «اقدام‌های جنایتکارانه و خلاف موازین حقوق بشر» جمهوری اسلامی از «مردم آزادی‌خواه جهان، نویسندگان و تشکل‌های اهل قلم در سراسر جهان و نهادها حقوق بشری» درخواست کرده که صدای اعتراض خود را علیه این حکم‌های ضد انسانی به گوش جهانیان برسانند. امضاکنندگان در نهایت خواستار لغو فوری احکام صادره برای نویسندگان و آزادی بی‌قید و شرط آنان شده‌اند.

*تجمع اعتراضی خانواده‌های جان باختگان حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی براثر اصابت دو موشک پدافند هوایی سپاه پاسداران

روز سه شنبه 29 مهر همزمان با مذاکرات هیات اوکراینی با مقام‌های وزارت امور خارجه ،جمعی از خانواده‌های جان باختگان حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی براثر براثر اصابت دو موشک پدافند هوایی سپاه پاسداران،مقابل ساختمان محل مذاکرات تجمع کردند و خواهان روشن‌شدن ابعاد این ماجرا و تعقیب عاملان آن شدند.

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ 30مهر،هیات اعزامی از سوی اوکراین روز دوشنبه28 مهر وارد تهران شد و یوهنی ینین، معاون وزیر خارجه اوکراین در پیامی ویدئویی اعلام کرد که دور دوم مذاکرات این کشور با ایران را آغاز کرده است.

او در این پیام گفت که هدف از مذاکرات از جمله بررسی این موضوع است که سرنگونی هواپیمای مسافربری براثر خطای انسانی رخ‌داده یا دلیل دیگری داشته است.

اعضای هیات اوکراینی روز سه‌شنبه قبل از شروع مذاکرات در محل سقوط هواپیمای اوکراینی حضور یافتند و با نثار دسته‌گل خاطره جانباختگان آن سقوط را گرامی داشتند.

*تجمع اعتراضی اهالی ملارد نسبت به تملک اراضیشان توسط سازمان اموال و املاک کوثر زیر مجموعه بنیاد شهید مقابل فرمانداری

روز چهارشنبه 30 مهر،جمعی از اهالی ملارد درادامه اعتراضات دامنه دارشان نسبت به تملک اراضیشان معروف به اراضی پلاک 43 توسط سازمان اموال و املاک کوثر زیر مجموعه بنیاد شهید دست به تجمع مقابل فرمانداری این شهرستان دراستان تهران زدند و خواستار توقف اقدامات سازمان اموال و املاک کوثرو صدور اسناد مالکیتی برای مالکانش شدند.

تجمع کنندگان به خبرنگار رسانه ای گفتند:سند اراضی پلاک 43 ملارد در پیش از انقلاب با توجه به نفوذ شخصی به نام بهاالدین کهبد علی‌رغم مالکیت  اهالی به نام وی صادر شد و پس از انقلاب در سال 68 با رأی دادگاه انقلاب باقیمانده اموال و املاک کهبد به سازمان تأمین اجتماعی و بنیاد شهید رسید.

مساحت فعلی و مورد اختلاف اهالی ملارد با سازمان اموال و املاک کوثر وابسته به بنیاد شهید حدوداً بیش از 400 هکتار در جنوب شهر ملارد است که در دهه‌های اخیر اهالب با بنیاد شهید بر سر مالکیت عرصه اراضی و املاک مناقشه داشته‌اند و در ماه‌های اخیر سازمان کوثر احکام اجرایی قضایی برای پلمب و تصرف اراضی، باغات و املاک را اخذ کرده است.

*اعتراض دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی نسبت به افزایش شهریه:

«گویا دانشجویان تبدیل به ماشین‌های چاپ پول شده‌اند»

دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در اعتراض به افزایش شهریه این دانشگاه با انتشار نامه ای اقدام به راه اندازی کارزاری برای اعتراض به افزایش شهریه نمودند.

بخشی از این نامه خطاب به  رییس دانشگاه آزاد اسلامی  کشور که روز چهارشنبه 30 مهر رسانه ای شده است،بقرارزیراست:

با توجه به شیوع بیماری کرونا و عدم حضور دانشجویان در کلاس و کاهش هزینه‌های جاری وعدم ارائه خدمات آموزشی و رفاهی و نیز کاهش چشمگیر کیفیت کلاس‌ها به دلیل مجازی شدن، ما دانشجویان به افزایش بی‌رویه شهریه معترضیم.

دانشگاهی که دربرگیرنده کلمه «اسلامی» است چگونه این افزایش برخلاف موازین شرعی و اخلاقی را توجیه می‌کند؟

گویا دانشجویان تبدیل به ماشین‌های چاپ پول شده‌اند و از این حقایق چشم‌پوشی شده که افزایشی ناعادلانه صورت گرفته است.

 

*بیانیه ی شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران درباره 3 خودکشی در استان بوشهر

روز چهارشنبه 30 مهر، شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران بیانیه ای بشرح زیر درباره 3 خودکشی در استان بوشهر،صادرکرد:

آیا هنوز منتظر واقعه ای دردناکتر از حذف خودخواسته یک انسان هستیم؟

آیا اثرات دهشتناک آسیب‌های اجتماعی را پشت در خانه‌هایمان به وضوح نمی‌بینیم؟

این آیا و آیاهای دیگر خواب را از چشمانمان نربوده است؟

هشیارمان نکرده است که دیگر زیر پوست شهر خبری نیست وهمه عیان گشته و مجالی برای پنهان شدن ندارد؟

مرگ دردناک محمدها و مرگ آرزوهای هزاران کودک و نوجوان هم میهن به دلیل بی‌مسئولیتی دولت و حاکمیت در انجام اصل واضح و مبرهن سی ام قانون اساسی است.

عدم توجه به این اصل و مقدمات آموزش رایگان و باکیفیت و قربانیان این کم‌کاری اخبار روزانه رسانه ها شده است.

هرچند از دردناکی این حوادث با تکرارشان کاسته نمی شود و این همه درد را نمی توان با ازدیاد آن برای مردم عادی جلوه داد. روح انسانهای دردمند هر روز آزرده‌تر از قبل در غم فرزندان افسرده می شود اما خواب مسئولان آشفته نمی شود.

این خود نشان از بی لیاقتی و عدم شایسته سالاری در مدیریت جامعه است.

ازاین رو، شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان سراسر کشور، ضمن تسلیت این وقایع دردناک وجانکاه( مرگ خودخواسته سه کودک ونوجوان درطی یک هفته و در یک منطقه محروم) به خانواده درگذشتگان و همه ی مردم دردمند، مراتب اعتراض خود را به دولت وحاکمیت اعلام می‌دارد و مصراً خواهان رعایت اصل 30 قانون اساسی در تامین عدالت آموزشی برای همه فرزندان ایران است.

به گواه همه ی صاحبنظران عرصه اجتماع، تنها راه درمان و کاهش آسیب های اجتماعی از بستر آموزش عمومی رایگان و باکیفیت می گذرد واین خواسته به حق و قانونی همه‌ی شهروندان است که شورای هماهنگی به جد پیگیر آن خواهد بود.

امید بیدار شدن مسئولان ازخواب غفلت و عدم تکرار این وقایع دلخراش ..

یادآوری: سومین خودکشی در استان بوشهر امروز یک کارگر 21 ساله

روز شنبه 26 مهر،یک کارگر21 ساله در شهرستان جم خود را حلق آویز کرد و به زندگی خود خاتمه داد.

براساس گزارشات رسانه ای شده،  طی روزهای اخیر شاهد وقوع سه مورد خودکشی در استان بوشهر بوده‌ایم که هر سه مورد در جنوب استان رخ داده است.

پس از خودکشی دو نوجوان 11 و 16 ساله در شهرستان‌های دیر و کنگان، امروزشاهد خودکشی یک جوان 21 ساله در شهرستان جم بودیم. این جوان که در شهرستان جم مشغول به کار بود صبح امروز خود را حلق آویز کرد و به زندگی خود خاتمه داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com