اخباروگزارشات کارگری ٢٧ مهر ماه ١٣٩٩

اخبار کارگرى
October 18, 2020

اخباروگزارشات کارگری ٢٧ مهر ماه ١٣٩٩

- تجمع کارگران نانوایی های یزد برای افزایش دستمزد مقابل استانداری

- اعتصاب،تجمعات وراهپیمایی كارگران شهر حميديه دراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق برای پنجمین روز متوالی

- اعتصاب کارگران هتل لاله بیستون دراعتراض به عدم پرداخت 9 ماه حقوق و14 ماه حق بیمه

- اعتراضات دامنه دار کارگران سازمان حمل و نقل بار و مسافرشهرداری یاسوج نسبت به عدم پرداخت 9 ماه حقوق وبی توجهی مسئولان

- فشار امنیتی بر سر فعالیت صنفی در پتروشیمی رازی

- بازداشت الهام صمیمی فعال دانشجویی توسط ماموران امنیتی

- تجمع اعتراضی مهندسان عمران کشور نسبت به تعرفه‌های خدمات مهندسی مقابل سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران

- جان باختن 4 کارگر کارخانه پودر ماهی صبا قشم بر اثر گازگرفتگی و وخامت حال یک کارگر دیگر

- مرگ ومصدومیت 2 کارگر نیروگاه سیکل ارومیه براثر سقوط از ارتفاع به داخل اگزوز

*تجمع کارگران نانوایی های یزد برای افزایش دستمزد مقابل استانداری

روز یکشنبه 27 مهر، کارگران نانوایی های یزد با خواست افزایش دستمزد دست به تجمع مقابل استانداری زدند.

در همین رابطه،رییس اتحادیه نانوایان یزد مطالبه‌ی کارگران نانوایی‌های این شهر را افزایش دستمزد خواند وبه خبرنگار رسانه ای گفت: این افزایش نرخ باید به گونه‌ای باشد که بر قیمت نان اثر نگذارد و فشار بیشتری به مردم تحمیل نشود.

وی افزود: این تجمع در راستای مطالبه کارگران نانوایی‌های شهر یزد در خصوص صدور مجوز افزایش نرخ دستمزدشان است و نباید آن را به مسائلی دیگری مانند افرزایش قیمت نان و کمبود آرد ارتباط داد.

وی با بیان این که دستمزد روزانه یک کارگر نانوایی‌ به طور میانگین 110هزار تومان است،اضافه کرد: مطالبه کارگران با توجه به تغییرات قیمت‌ها و مشکلات اقتصادی، افزایش این نرخ است که این مطالبه طی جلسه‌ای به صورت مکتوب به استاندار یزد انعکاس داده شد و منتظر تصمیم‌گیری برای رفع این مشکل هستیم.

وی درپایان از فعالیت 600 نانوایی در شهر یزد خبر داد واضافه کرد: به طور میانگین در هر نانوایی، سه کارگر مشغول به کار هستند که البته تنها شامل نیروهای بومی و غیربومی ایرانی هستند و اتباع بیگانه مجوز فعالیت در این صنف را ندارند.

*اعتصاب،تجمعات وراهپیمایی كارگران شهر حميديه دراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق برای پنجمین روز متوالی

روز یکشنبه 27 مهر برای پنچمین روزمتوالی، كارگران شهر حميديه به اعتصابشان در اعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق ادامه دادند واز جمع آوری زباله ها درسطح شهر خودداری کردند.این کارگران دراین 5 روز تجمعات اعتراضی را مقابل ساختمان شهرداری وفرمانداری این شهرستان در استان خوزستان برپاکردند.امروز هم این کارگران در اعتراض به بازداشت یکی از همکارانشان دست به تجمع مقابل دادگستری وراهپیمایی در سطح شهر زدند.

برپایه گزارشات منتشره درشبکه های اجتماعی، بعد از تهديد رئيس شوراى شهر نسبت به اخراج كارگران، نيروهاى امنيتى يكى از كارگران بنام كاظم صرخى را بازداشت كردند.

بنابهمین گزارشات بنقل از کارگران معترض،15 ماه حقوق این کارگران از جمله حقوق های معوقه سال هاى 1396و 1397 آنها پرداخت نشده است.

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ 27 مهر، فرماندار شهرستان حمیدیه گفت: در جلسه روزیکشنبه بررسی مشکلات کارگران شهرداری حمیدیه مقرر شد هفته اول آبان ماه معوقات آنان پرداخت شود.

وی درباره مصوبات این جلسه افزود: قرار شد ابتدا یک پیمانکار جدید برای حل مشکلات این شهرداری بکار گرفته شود و همچنین مقرر شد بودجه شهرداری دو برابر شود.

*اعتصاب کارگران هتل لاله بیستون دراعتراض به عدم پرداخت 9 ماه حقوق و14 ماه حق بیمه

ازصبح روز یکشنبه 27 مهر، کارگران هتل لاله بیستون زیر مجموعه شرکت توسعه گردشگری دراعتراض به عدم پرداخت 9 ماه حقوق و14 ماه حق بیمه، دست به اعتصاب زدند.

بنا به گزارش یک منبع خبری محلی،هتل لاله بیستون  دارای 11 نفر نیروی خدماتی و پرسنل اداری بوده که بیش از 9 ماه حقوقی دریافت نکرده اند.

این درحالی است که هتل لاله بیستون باوجود شرایط کرونایی جامعه، هیچ مشکلی در جذب مسافر نداشته و بر اساس اطلاعات موثق خبرنگار روزنامه باختر، از ابتدای سال‌جاری تاکنون بیش از یک میلیارد و 834 میلیون تومان فروش خدمات داشته است.

یادآوری:هتل کاروانسرایی پنج ستاره لاله بیستون در کرمانشاه و بر سر راه قدیمی کرمانشاه به همدان، در دامنه کوه بیستون، مقابل اثر تاریخی فرهاد تراش در دل هشتمین اثر جهانی ایران زمین «بیستون» به فرم چهار ایوانی سنتی در ناحیه ای کوهستانی قرار گرفته است، این هتل دارای 20 فضای اقامتی استاندارد با ظرفیت پذیرش 100 میهمان با طراحی سنتی و معماری اصیل ایرانی عصر صفوی با چشم انداز دیدنی از کوه بیستون می باشد.

*اعتراضات دامنه دار کارگران سازمان حمل و نقل بار و مسافرشهرداری یاسوج نسبت به عدم پرداخت 9 ماه حقوق وبی توجهی مسئولان

روزیکشنبه 27 مهر، کارگران سازمان حمل و نقل بار و مسافرشهرداری یاسوج در ادامه  اعتراضات دامنه دارشان نسبت به عدم پرداخت بموقع حقوق برای باری دیگرصدایشان را در اعتراض به پرداخت نشدن 9 ماه حقوق وبی توجهی مسئولان ،رسانه ای کردند.

یکی از کارگران سازمان حمل و نقل بار و مسافرشهرداری یاسوج بنمایندگی از 60 نفر از همکارانش به خبرنگار رسانه ای گفت:چند بار به شهرداری مراجعه کردیم شهردار به ما گفت اگر چرخ خودرویم رو بفروشم حقوق شما را پرداخت می‌کنم اما فروردین به ما پول دادند و دیگر هیچ!

وی ادامه داد: وضع من تا حدودی از سایر کارگران بهتر است آنها حتی پول نان خریدن هم ندارند امروز صبح یک میلیون در حساب داشتم به هر نفری مبلغ 40 - 50 تومان دادیم حداقل بتوانند نان بخرند، زندگی برای نیروهای سازمان حمل و نقل بار و مسافر تلخ شده و چند نفر از آنها زندگیشان در حال فروپاشی است.

یکی از همکارانمان که پسر جوانی است 4 سالی است که عقد کرده اما تاکنون نتوانسته یک جشن ساده بگیرد و زندگی مشترک تشکیل دهد حالا هم که شرایط سخت و سخت‌تر شده است.

وی ادامه داد: بیش از 20 بار به شهردار مراجعه کردیم اگر هر بار به هر کارگری هم 50هزار تومان می‌داد مطالبه‌ای نداشتیم اما شهردار و اعضای شورای شهر چون حقوق به روزی دارند و فریاد ما هم به جایی نمی‌رسد و مدیرعامل هم قدرت چانه‌زنی ندارد مشکل حل نمی‌شود.

این نیروی سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری یاسوج با اشاره به اینکه مطالبات چند ماه از سال گذشته را طلبکاریم و امسال فقط فروردین به ما حقوق پرداخت شده تا اعتراض نکنیم،اضافه کرد: تنها راهی که پیش پایمان گذاشته‌اند اینکه ما را اخراج کنند.

*فشار امنیتی بر سر فعالیت صنفی در پتروشیمی رازی

کارگران صنعت نفت ایران طی ماه‌های گذشته به علت اعتراضاتشان نسبت به دستمزدها خبرساز شدند. اگرچه این اعتراضات در همه حوزه‌ها نبوده و بیشتر بخشهای اجراییات را شامل می‌شد اما کارگران پروژه‌ای همیشه مشکلات خاص مربوط به خودشان را دارند که از پایین بودن امنیت شغلی آنان نشأت می‌گیرد. در اعتصابات اواخر مرداد و شهریور ماه امسال، کارگران پتروشیمی رازی در ماهشهر از جمله مراکزی بود که درکنار دیگر میادین نفتی کشور به اعتراض پرداخت و با وعده رفع مشکلات که از جمله به اجرای ناقص طرح طبقه‌بندی مشاغل باید اشاره کرد، به اعتراضات خود پایان دادند. با اینحال تا اواخر مهر ماه این وعده محقق نشد. این بود که کارگران طی هفته گذشته اعتراضات خود را از سر گرفتند و روزانه با چند ساعت توقف تولید و اجتماع در محوطه شرکت خواستار، سامان دادن به وضعیت دستمزدها و اجرای دقیق طرح طبقه‌بندی مشاغل شدند. اما اخیراً طبق گفته منابع آگاه، طی پرونده‌سازی از سوی کارفرما، یکی از کارگران به دادسرای انقلاب بندرامام احضار شده بود که از جمله یکی دیگر از دلایل اعتراض کارگران در هفته گذشته بود. این درحالی است که بارها مسئولان استانی در زمان اعتراضات در جمع کارگران حاضر شده و متعهد شده تا کارفرما را ملزم به اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل کند اما مسئولان نسبت به تأخیر طولانی مدت کارفرما در عمل به قانون کار، هیچ واکنشی نشان ندادند.

طبق گفته منابع خبری، روز سه شنبه، بیست و دوم مهر ماه مأموران قصد بازداشت یکی از کارگران را داشتند که با دخالت کارگران از این اتفاق جلوگیری می‌شود. در نهایت یکی از قضات بندرامام شخصاً در محیط کارِ کارگران پتروشیمی رازی حاضر شده و قول می‌دهد تا روز یکشنبه، بیست و هفتم مهر ماه کارفرما در بین کارگران بیاید و به مسائل آنان رسیدگی کند.

کارگران پتروشیمی رازی، ضمن انتقاد از پرونده‌سازی برای یکی از همکارانشان، برداشته شدن شرایط امنیتی در اعتراضات صنفی را یکی از مهم‌ترین خواسته‌های خود می‌دانند.

روزنامه نگاران مستقل ایران

*بازداشت الهام صمیمی فعال دانشجویی توسط ماموران امنیتی

نیمه شب 25 مهر ماه ماموران امنیتی به خانه الهام صمیمی، فعال دانشجویی و دانشجوی انسان شناسی دانشگاه تهران یورش بردند و کتاب‌ها، لوازم شخصی و وسایل الکترونیکی از جمله موبایل و لپ‌تاپ وی و دیگر افراد ساکن در منزل از جمله وسایل بستگان و مهمان‌های او را ربوده اند. این فعال دانشجویی همچنین طی این یورش به احضار و برخورد امنیتی و قضایی تهدید شده است.

منبع:کانال شوراهای صنفی دانشجویان کشور

*تجمع اعتراضی مهندسان عمران کشور نسبت به تعرفه‌های خدمات مهندسی مقابل سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران

روز چهارشنبه 23 مهر،جمعی از مهندسان عمران کشور برای اعتراض به تعرفه‌های خدمات مهندسی دست به تجمع مقابل سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران زدند.

براساس گزارش رسانه ای شده بتاریخ 27 مهر، اعتراض تجمع‌کننده به افزایش تنها 25 درصدی تعرفه خدمات مهندسی باز می‌گشت و آن‌ها معتقد بودند، این افزایش تعرفه تناسبی با شرایط اقتصادی کنونی جامعه ندارد.

 یکی از تجمع کنندگان، در تشریح دلایل تجمع، گفت: افزایش قیمت تعرفه خدمات مهندسی هیچ تطبیقی با تورم کشور ندارد و همین امر زمینه فساد در این زمینه را شکل می‌دهد.

وی با اشاره به ارتباط تعرفه نظام مهندسی با افزایش قیمت مسکن گفت: توجه به افزایش قیمت مسکن مشخص می‌کند، تعرفه‌های خدمات مهندسی معادل یک دهم درصد ارزش هر متر مربع واحد مسکونی نیست و افزایش آن سبب افزایش قیمت مسکن نمی‌شود.

اوبا اشاره به نتایج تعیین غیرواقعی ارزش خدمات نظام مهندسی گفت: در شرایطی که ارزش خدمات مهندسی بر شرایط واقعی تطبیق نداشته باشد، زمینه ایجاد انواع، فساد نظیر امضا فروشی و سایر فعالیت‌های مرتبط پدید خواهد آمد.

*جان باختن 4 کارگر کارخانه پودر ماهی صبا قشم بر اثر گازگرفتگی و وخامت حال یک کارگر دیگر

صبح روز یکشنبه 27 مهر،4 کارگر کارخانه پودر ماهی صبا واقع درشهرسوزا شهرستان قشم بنام های  عبدالباسط حبیب اسحاق، وحید حبیب اسحاق، سعدی کنجلی و سعید محمد شاعر سرودی حین کار شستشوی دیگ پس از تعطیلی 2 روزه براثر گازگرفتگی جانشان را ازدست دادند ویک کارگر هم مسموم وبحال وخیم به بیمارستان منتقل شده است.

*مرگ ومصدومیت 2 کارگر نیروگاه سیکل ارومیه براثر سقوط از ارتفاع به داخل اگزوز

یک کارگر نیروگاه سیکل ارومیه بنام هادی پور بدنبال سقوط از ارتفاع به داخل اگزوز بویلر واحد 3گازی این نیروگاه جان خودرا ازدست داد ویک کارگر دیگر مصدوم شد.

یادآوری:بخش توسعه بخار در نیروگاه خصوصی ترکیبی ارومیه توسط شرکت مپنا درحال ساخت است مالک نیروگاه شرکت تدبیرسازان سرآمد از زیر مجموعه انرژی گستر پاسارگاد بوده و بهره بردار نیروگاه شرکت مدیریت تولید برق آذربایجان‌غربی که در سال 1389 به بخش خصوصی واگذار گردیده است.

akhbarkargari2468@gmail.com

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com