اخباروگزارشات کارگری ٢۵ مهر ماه ١٣٩٩

اخبار کارگرى
October 16, 2020

اخباروگزارشات کارگری ٢۵ مهر ماه ١٣٩٩

- تجمع اهالی شهرسیریک وبستن جاده میناب - جاسک دراعتراض به کشته و زخمی شدن دو سوخت بربراثرشلیک ماموران دریابانی

- اعتصاب صدها کارگر عسلویه دراعتراض به سطح نازل حقوق،عدم پرداخت بموقعش و شرایط کاری وزیستی نامناسب

- ادامه اعتراضات کارگران سازمان پسماند شهرداری بجنورد نسبت به نداشتن امنیت شغلی وعدم تبدیل وضعیت ووعده های توخالی مسئولان استان وشهرستان با برپایی تجمع  خانوادگی مقابل شهرداری شهرستان واستانداری خراسان شمالی

- اعتصاب  دورزه کارگران پروژه بزرگراه اهر- مشگین ‌شهر دراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق

- کنش های راننده های استیجاری مرکز بهداشت شهرستان مهرستان برای پرداخت 5 ماه حقوق معوقه

- تجمع اعتراضی اعضای شرکت تعاونی مسکن آموزش و پرورش گنبد نسبت به بلاتکلیفی 15 ساله برای خانه دارشدن وبی توجهی مسئولان

-

*تجمع اهالی شهرسیریک وبستن جاده میناب - جاسک دراعتراض به کشته و زخمی شدن دو سوخت بربراثرشلیک ماموران دریابانی

روز جمعه 25 مهر، اهالی شهرسیریک در استان هرمزگان با برپایی تجمع وبستن جاده میناب – جاسک در دو راهی گروگ با آتش زدن لاستیک های خودرو اعتراضشان را نسبت به کشته و زخمی شدن دو سوخت بربراثرشلیک ماموران دریابانی بنمایش گذاشتند.

به گزارش یک منبع خبری محلی، دو نفر از اهالی بلوچستان به نام های محمد رستم زاده وعلی عاشوری نیا به دلیل نبود شغل مناسب مشغول برای تامین معیشت به کار سوخت بری با قایق های خود بودند که  قایق هایشان توسط نیروهای دریابانی سیریک توقیف می شود که محمد و علی برای مانع شدن از مصادره ی سوخت ها توسط ماموران با برخوردی آرام به سمت آنها رفته که مورد هدف تیراندازی ماموران دریابانی قرار می گیرند.

بر اثر تیراندازی ماموران دریابانی، محمد از ناحیه شکم و علی از ناحیه پا به شدت زخمی شده که محمد بر اثر خونریزی شدید و عدم اعزام به موقع، در بیمارستان ابوالفضل میناب جان خود را از دست داد.

بنابه گزارش همین منبع،پس از اطلاع رسانی خبر کشته شدن محمد توسط ماموران دریابانی سیریک، اهالی این شهر در اعتراض به کشته و زخمی شدن این دو نفر، محور میناب به جاسک در دو راهی گروگ را با ایجاد راهبندان و آتش زدن لاستیک های خودرو بستند.

*اعتصاب صدها کارگر عسلویه دراعتراض به سطح نازل حقوق،عدم پرداخت بموقعش و شرایط کاری وزیستی نامناسب

روز جمعه 25 مهر،جمعی از کارگران عسلویه به نمایندگی از2 هزار نفر از همکارانشان با انتشار گزارشی از اعتصابشان دراعتراض به سطح نازل حقوق،عدم پرداخت بموقعش و شرایط کاری وزیستی نامناسب،خبردادند.

متن کامل نامه تحت عنوان«نامه اعتراضی 2000 کارگر عسلویه»بشرح زیراست:

ما 2000 کارگر پیمانی در عسلویه هستیم. اعتصاب کردیم.

برای اینکه سطح دستمزدهایمان پایین است و آنرا هم با تاخیر میپردازند.

برای اینکه به وضع نابسامان خوابگاهها و غذا خوردی و دستشویی ها و غیره اعتراض داشتیم.

برای اینکه جانمان در خطر بیماری کرونا قرار دارد و هیچ کدام از پروتکلهای سازمان بهداشت جهانی برای مقابله با بیماری خطرناک کرونا انجام نگرفته است.

 سعی کردن با وعده و وعید صف اعتراض ما را متفرق کنند.

 اما حتی به وعده هایشان نیز عمل نکرده اند.

 هنوز طلب هایمان پرداخت نشده است. و امروز بعد از کلی صحبت و اعتراض تازه قول دادند که تا برج 4 دستمزد معوقه ما را بپردازند.

یعنی مرداد و شهریور را هنوز طلبکار خواهیم بود .

بعلاوه اینکه ماه مهر هم به آخرش دارد میرسد.

مهمتر اینکه امنیت شغلی نداریم. الان خیلی از پروژه ها رو به اتمام است . نقشه شان اینست که ما سری کارگرانی که در اعتصاب بودیم را تحت عنوان پایان یافتن پروژه کنار بگذارند و نیروهای جدیدی که از قبل گرفته و آموزش داده اند را جایگزین کنند.

ضمن اینکه از ترس بلند شدن صدای اعتراض کارگران تلاش میکنند موضوع را تا پایان یافتن پروژه ها کش بدهند که کارشان لنگ نشود.

 بدروغ میگویند عده ای از شما را دوباره به کار خواهیم گرفت. به این شکل میکوشند هم فضا را آرام نگاهدارند و هم در میان ما کارگران تفرقه بیندازند. مجموعه این شرایط آنهم در وضعیت بحرانی اقتصادی و گرانی روز افزون قیمت ها فشار سنگینی بر گرده ما کارگران وارد کرده و نگران معیشت و زندگی مان هستیم.

بنابراین اولین تاکید اینست که متحد باشیم. اجازه ندهیم با وعده و وعید هایشان میان ما کارگران تفرقه ایجاد کنند.

خواستهای ما مشترک است و دور آنها متحد شویم. خواستهای فوری ما کارگران عبارتند از:

- تمامی طلبهای ما باید فورا پرداخت شود.

- در برابر توطئه پیمانکاران برای جایگزینی نیزوی جدید به جای ما کارگران متحدانه می ایستیم و خواهان برکناری پیمانکاران و قرار داد مستقیم با وزارت نفت هستیم.

- خواستار بهبود وضعیت خوابگاهها و مراکز درمانی و غذا خوری ها و برقراری استانداردهای قابل قبول زیستی در این منطقه ها و رعایت پروتکلهای سازمان بهداشت جهانی در مقابله با بیماری مهلک کرونا هستیم.

- خواستار مزد برابر در برابر کار برابر با کارگران رسمی در صنعت نفت هستیم.

ما قاطعانه اعلام میکنیم که ادامه این وضعیت دیگر برایمان ممکن نیست و با رسانه ای کردی ن اعتراض و خواستهایمان هشدار میدهیم که اگر به این مطالبات پاسخ داده نشود در اشکال دیگری اعتراضمان را ادامه خواهیم داد.

*ادامه اعتراضات کارگران سازمان پسماند شهرداری بجنورد نسبت به نداشتن امنیت شغلی وعدم تبدیل وضعیت ووعده های توخالی مسئولان استان وشهرستان با برپایی تجمع  خانوادگی مقابل شهرداری شهرستان واستانداری خراسان شمالی

روز پنج شنبه 24 مهر، کارگران سازمان پسماند شهرداری بجنورد درادامه اعتراضاتشان نسبت به نداشتن امنیت شغلی وعدم تبدیل وضعیت ووعده های توخالی مسئولان استان وشهرستان دست به تجمع خانوادگی مقابل شهرداری شهرستان واستانداری خراسان شمالی،زدند.

کارگران به خبرنگار رسانه ای گفتند:قرارداد کاری ندارند وخواهان پایان دادن به نداشتن امنیت شغلی با عقد قرارداد مستقیم با شهرداری هستند.

خانواده های حاضر درتجمع نیز از عدم رعایت پروتکل های بهداشتی در چارچوب مقابله با بیماری کووید 19ازجمله عدم توزیع ماسک های فیلتردار خبردادند.

بدنبال این تجمعات اعتراضی خانوادگی کارگران سازمان پسماند شهرداری بجنورد،مدیرکل دفتر امورشهری وشوراهای استانداری خراسان شمالی، مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری‌های استان ورئیس شورای شهر بجنورد طبق روال گذشته وعده رسیدگی به خواسته هایشان وپاسخ طی 2 ماه آینده را دادند.

درهمین رابطه:تجمع اعتراضی کارگران سازمان پسماند شهرداری بجنورد نسبت به قراردادهای یکساله مقابل ساختمان شورای شهر

صبح روز پنج شنبه اول خرداد 99، کارگران سازمان پسماند شهرداری بجنورد برای اعتراض به قراردادهای یکساله مقابل ساختمان شهرداری و شورای شهرتجمع کردند وخواهان عقد قراردادهای طولانی مدت شدند.

برپایه گزارش دریافتی،هدف از این تجمع اعلام نارضایتی نسبت به عقد قرارداد های یک ساله نیرو های این سازمان می‌باشد. این کارگران که خواستار تغییر قرارداد ها خود بودند این درخواست را در زمستان سال 98 به مدیریت سازمان مذکور اعلام کرده بودند و ایشان قول شرایط بهتری را در قرارداد های جدید داده بود.

اما با اعلام وضعیت قرارداد های امسال که بروال سالهای پیش یک سال بوده است،جمعی از کارگران سازمان پسماند شهرداری بجنورد تصمیم به پیگیری موضوع تا عقد قرارداد مدت دار حداقل پنج سال گرفته اند ودرهمین راستا روز پنج شنبه اول خرداد دست به تجمع مقابل ساختمان شورای شهرزدند.

خاطر نشان می شود که تعداد قابل ملاحظه‌ای از کارگران سازمان پسماند شهرداری بجنورد که سابقه کاری بالاتری دارند با قراردادهای کاری پنج ساله مشغول بکارهستند.

کارگران جدیدالورود تر هم خواهان تبدیل قراردادهایشان به طولانی مدت حاقل پنج ساله هستند.

*اعتصاب  دورزه کارگران پروژه بزرگراه اهر- مشگین ‌شهر دراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق

روزهای دوشنبه و سه شنبه(21 و 22 مهر)، کارگران پروژه بزرگراه اهر- مشگین‌ شهر(شرکت پیمانکاری بلندپایه)برای انعکاس هرچه بیشترصدای اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق – 4 ماه تا یکسال – از رفتن برسرکارشان خودداری ودر محل کار تجمع کردند.

اعتصاب کارگران پروژه بزرگراه اهر- مشگین ‌شهرپس از دوروزبا پادرمیانی اداره کار شهرستان اهر وتعیین ضرب‌الاجل یک هفته‌ای برای شرکت پیمانکاری بلندپایه جهت پرداخت حقوق  خاتمه یافت.

روز پنج شنبه 24 مهر،رئیس اداره کارشهرستان اهر در استان آذربایجان شرقی به خبرنگار رسانه ای گفت:ضرب‌الاجلی به مدیران شرکت بلندپایه که مجری ساخت بزرگراه اهر- مشگین‌شهر است، داده‌ایم تا ظرف یک هفته آینده نسبت به پرداخت حقوق کارکنان اقدام کنند.

وی افزود:22مهرماه ابلاغیه به مدیران شرکت بلندپایه داده شد و طبق این ابلاغیه یک هفته مهلت داده‌ایم؛ در صورت بی‌اعتنایی به این تذکر، شرکت به دستگاه قضائی معرفی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه شرکت بلندپایه حدود 45 نفر پرسنل دارد که برخی از این کارکنان چهار تا شش ماه و برخی از کارکنان هم می‌گویند در حدود یک سال است که حقوقی دریافت نکرده‌اند،اضافه کرد: از مجموع کارکنان؛ پنج نفر کارگر پیمانکار بوده که ماهانه حقوق خود را دریافت می‌کنند.

*کنش های راننده های استیجاری مرکز بهداشت شهرستان مهرستان برای پرداخت 5 ماه حقوق معوقه

روز جمعه 25 مهر، راننده های استیجاری مرکز بهداشت شهرستان مهرستان در استان سیستان و بلوچستان ایران از کنش هایشان برای پرداخت 5 ماه حقوق معوقه خبردادند.

 آنها به یک منبع خبری محلی گفتند:از اردیبهشت ماه سال جاری حقوقشان پرداخت نشده است و وضعیت معیشت آنها دچار رکود شدید شده است.

آنها افزودند:بارها با رئیس شبکه این موضوع را در میان گذاشته اما تاکنون نتیجه ای نداشته است.

*تجمع اعتراضی اعضای شرکت تعاونی مسکن آموزش و پرورش گنبد نسبت به بلاتکلیفی 15 ساله برای خانه دارشدن وبی توجهی مسئولان

روز پنج شنبه 24 مهر،جمعی از شرکت تعاونی مسکن آموزش و پرورش گنبد برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به بلاتکلیفی 15 ساله برای خانه دارشدن در پی عملکرد هیات مدیره شرکت وبی توجهی مسئولان دست به تجمع زدند.

تجمع کنندگان با برافراشتن بنر و دست نوشته هایی خواستار پیگیری موضوع مسکن معلمان شهرستان و پایان دادن به مساله اختلافی بین مالکان خصوصی و دولتی شدند.

 

تجمع کنندگان به خبرنگار رسانه ای گفتند:خیانت اعضای هیات مدیره شرکت تعاونی مسکن آموزش و پرورش گنبد در پروژه میدان بسیج در سال 84 محرز است و اکنون به سبب کم توجهی مسوولان برای رفع اختلاف بین یکی از مالکان زمین مشاعی شرکت تعاونی با یک اداره دولتی بلاتکلیف هستند.

480عضو شرکت تعاونی مسکن آموزش و پرورش گنبد،خواستار توجه و ورود جدی مسوولان به موضوع و پایان دادن به 15 سال انتظار برای خانه‌دار شدن هستند.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com