کارگران نیشکر هفت تپه پیگیر مطالباتشان هستند

حزب كمونيست كارگرى ايران
October 20, 2020

کارگران نیشکر هفت تپه پیگیر مطالباتشان هستند

 

جدال کارگران نیشکر هفت تپه بر سر خواستها و مطالباتشان ادامه دارد. علیرغم وعده های داده شده، هنوز بسیاری از خواستهای کارگران پاسخ نگرفته است. از جمله بعد از تجمع و اعتصاب دوباره این کارگران در بخش کشت و در کارخانه  فقط مزد پایه مهر ماه این کارگران پرداخت شده است. همچنین قرار بود کارگران اخراجی به سر کار بازگردانده شوند که هنوز این وعده هم عملی نشده است.

 بعلاوه  وعده داده بودند که ٥٠ نفر از مدیران و ایادی بازنشسته اسد بیگی که به کار بازگشته اند برکنار شوند. در این رابطه نماینده بیمه رسما به شرکت اعلام کرده بود که موسوی و آمیلی لیستی تهیه کنند و سریعا ظرف سه روز اخراج بازنشسته ها را اجرایی کنند. اما با پرداخت یک رقم کلان رشوه به کارمندان بیمه این ماجرا مسکوت ماند و آنها  همچنان سرپست خود هستند و حقوقشان هم بموقع پرداخت میشود. دلیلش نیز به روشنی اینست که به حضور آنان برای خارج کردن اسناد دزدی از شرکت و ایجاد فضای امنیتی در کارخانه و ناامن جلوه دادن آن نیاز دارند.  در ادامه همین تقلاهاست که بدستور آمیلی مدیر تام الاختیار موقت هفت تپه تایم شیت فعالین کارگری بدون اضافه کاری رد شده و باز  هم به آنها فقط حقوق ثابت پرداخت شده است و نیز به یکی از کارگران بنام امید آزادی حکم عدم نیاز داده شده است و این موضوعی است که در تجمعات اعتراضی اخیر کارگران آنرا محکوم کردند.

یک خواست دیگر کارگران نیشکر هفت تپه بازگشت به کار اسماعیل بخشی  و سه همکار اخراجی دیگرشان است که در سال ٩٧ بازداشت شدند و زیر فشار اعتراضات کارگران آزاد و پرونده آنها بسته شد. اما این کارگران سر کار برنگشته اند و ازجمله اسماعیل بخشی چندین ماه است که حقوقی نگرفته است.  به  گفته کارگران اسماعیل بخشی هنگامیکه در زندان  بود هنوز قراردادش تمام نشده بود و کارفرما حق قطع حقوق او را نداشته است. اکنون کارگران خواستار بازگشت بکار بخشی و پرداخت دستمزدهای پرداخت نشده او هستند. نکته دیگر زیر کشت قرار دادن ٣ هزار هکتار زمین کشاورزی و جلوگیری از ورشکستگی و بحرانی شدن این شرکت است. ماموریت پیگیری آن به استاندار که خود جزو دارو دسته اسدبیگی و باند مافیایی اوست، سپرده شد. در این مدت نیمی از زمینها آنهم با کیفیت نا مناسبی زیرکشت رفته است. کارگران بر ادامه کشت در زمین های کشاورزی تاکید دارند. زیرا از نظر آنان نجات شرکت نیشکر هفت تپه به معنای حفظ کار و معیشتشان است. 

و اما مساله آخر، موضوع خلع ید از  اسد بیگی و باند مافیایی او از نیشکر هفت تپه است. زیر فشار اعتراضات کارگران و براساس مصوبه جلسه کمیته بررسی مشکلات کارخانه نیشکر هفت تپه، مقرر شده است که تا پایان آبان ماه، مالک فعلی خلع ید شود. کارگران منتظر اجرایی شدن این وعده ها بوده و اعلام کرده اند که هیچگونه خصوصی سازی ای را نمی پذیرند و خواستار گسیل یک نفر از سوی دولت و اداره شرکت تحت نظارت و مشورت خود هستند.

کارگران نیشکر هفت تپه با قدرت اتحاد خود عقب نشینی هایی را به حکومت تحمیل کرده اند و در مقابل دسیسه های دارو دسته اسدبیگی و مقامات دست اندر کار ایستاده اند و پیگیر مطالباتشان هستند. هفت تپه یک الگوی درخشان از اعتراض متحد کارگری به قدرت تصمیم گیری شورایی است و از درسهای آن باید آموخت.

پیش بسوی ایجاد شوراها

حزب کمونیست کارگری ایران

٢٨ مهر۱۳۹۹، ١٩  اکتبر ۲۰۲۰


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com