اعتراضات و زمزمه های اعتصاب در میان نفتگران

حزب كمونيست كارگرى ايران
October 18, 2020

اعتراضات و زمزمه های اعتصاب در میان نفتگران

بخشهای مختلف کارگران نفت و پتروشیمی بار دیگر در اعتراض بسر میبرند. هزاران کارگر نفت در اعتراض به فضای امنیتی و خلف وعده ها خشمگین و عصبانی هستند و اعلام کرده اند که اگر خواستهایشان عملی نشود مجددا دست به اعتصاب خواهند زد.

 

 روز جمعه ۲۵ مهر، کارگران پیمانی صنعت نفت اعتراضشان را نسبت به وعده های پوچ مسئولان مبنی براجرای طرح طبقه بندی مشاغل وبیمه تکمیلی، رسانه ای کردند. به گفته این کارگران با گذشت نه ماه از ابلاغیه اسفندماه ۹۸ وزیر نفت مبنی بر اجرای طرح طبقه بندی مشاغل برای ۱۰۶ هزار نفر از نیروهای پیمانکاری صنعت نفت هنوز این اقدام صورت نگرفته است. این طرح قرار بود از اول فروردین ماه سال جاری اجرایی شود. بر اساس گفته معاونت منابع انسانی وزارت نفت با اجرای این نظام، دریافتی نیروهای پیمانکاری شاغل در فعالیت های مستمر غیرپروژه ای به طور متوسط بین هشتصد هزار تا یک میلیون تومان افزایش می یابد. کارگران میگویند که علاوه بر اجرای طرح طبقه بندی مشاغل قرار بود از اول فروردین ماه سال جاری بیمه تکمیلی نیز اجرایی شود اما  با گذشت بیش از هفت ماه از سال جدید این موضوع نیز هنوز  اجرایی نشده است . در اعتراض به اجرایی نشدن طرح طبقه بندی مشاغل کارگران پتروشیمی رازی در روز ٢٣ مهر تجمع داشتند.

 

پتروشیمی رازی درماهشهر از جمله مراکزی بود که درکنار دیگر میادین نفتی کشور در آن کارگران در مرداد ماه دست به اعتصاب زند و با وعده رسیدگی به خواستهایشان موقتا سر کار بازگشتند. اما به این وعده ها عمل نشد و در نتیجه این کارگران هفته قبل اعتراض خود را از سر گرفته و روزانه با تعطیل چندساعته تولید در محوطه شرکت دست به تجمع میزنند و خواستار افزایش حقوق و اجرای طرح طبقه بندی مشاغل هستند. بنا بر خبرها اکنون فضای شرکت امنیتی شده است. در همین راستا طی پرونده‌سازی از سوی کارفرما، یکی از کارگران معترض این پتروشیمی به خاطر شرکت در اعتراضات هفته گذشته به دادسرای انقلاب بندرامام احضار گردید. همچنین روز  روز سه شنبه، ٢٢ مهر ماه مأموران امنیتی حکومت قصد بازداشت یکی از کارگران را داشتند که با دخالت کارگران موفق به بازداشت وی نشدند. سرانجام زیر فشار اعتراض کارگران  یکی از قضات بندرامام شخصاً در محیط کارِ کارگران پتروشیمی رازی حاضر شده و وعده میدهد که تا روز یکشنبه، ٢٧ مهر کارفرما در بین کارگران بیاید و به مسائل آنان رسیدگی کند. کارگران پتروشیمی رازی به پرونده سازی علیه همکاران خود و امنیتی شدن محیط کارشان اعتراض داشته و منتظر پاسخگویی هستند.

 

به این ترتیب اعتراضات در میان کارگران نفت یک بار دیگر گسترش می یابد. یادآور شویم که روز ٢٦ مهر حدود دو  هزار کارگر پیمانی پالایشگاه گاز پارسیان بخاطر تعویق پرداخت ٤ ماه حقوق و اجرایی نشدن دیگر مطالباتشان تجمع کردند. همچنین دو هزار کارگر پیمانی در عسلویه در روز ٢٥ مهر اعتراض خود را رسانه ای کردند. کارگران پتروشیمی دهلران نیز در روز ١٩ مهر در اعتراض به تعویق پرداخت دستمزدها و اخراج ها تجمع داشتند. هم اکنون چند هزار نفر از کارگران نفت و موسسات وابسته به آن در اعتراضند و زمزمه اعتراض در میان دیگر نفتگران بالا گرفته است.

 

اخبار اعتراضات نفتگران را وسیعا رسانه ای کنیم.

پیش بسوی اعتصابات سراسری

حزب کمونیست کارگری ایران

٢٧ مهر۱۳۹۹، ١٨ اکتبر ۲۰۲۰
--


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com