ادامه اعتصاب کارگران بخش داخلی. هفت‌تپه‎

حزب كمونيست كارگرى ايران
October 13, 2020

هفت تپه: ادامه اعتصاب کارگران بخش داخلی

امروز ٢٢ مهرماه کارگران بخش داخلی شرکت نیشکر هفت تپه  در اعتراض به عدم پرداخت حقوقها، عدم اخراج مدیران بازنشسته گماشته شده از سوی باند اسدبیگی، دادن نامه عدم نیاز به امید آزادی یکی از نمایندگان کارگری و احضار او به کمیته انضباطی، و وعده های عمل نشده، به اعتصاب خود ادامه دادند. مدیران و مسئولین گوش به فرمان باند اسد بیگی در آخرین روزهای حضورشان در شرکت آخرین تقلاهایشان را برای فشار آوردن به کارگران انجام میدهند و از جمله با فشار آوردن به نمایندگان کارگران سعی میکنند صف متحد اعتراض آنان را تضعیف کنند. در همین رابطه جلسات متعددی با حضور امجدی مسئول حراست و موسوی مسئول امور اداری در مورد امید آزادی یکی از نمایندگان کارگران در اداره کار برگزار شده است. اما کارگران با تصمیم گیری شورایی و متحدانه برابر این توطئه ها ایستاده و حمایت خود را از امید آزادی و نمایندگانشان اعلام کرده اند.  علاوه بر این علیرغم وعده های داده شده، هنوز اقدامی برای پرداخت دستمزدهای معوقه کارگران نشده است. در حال حاضر کارگران در بخش داخلی شرکت در اعتصابند و در بخش کشاورزی و بخش های دیگر برای جلوگیری از تعطیل شرکت هفت تپه و به خطر افتادن شغل و معیشتشان، کارگران به کار ادامه میدهند. این چنین است که جدال در هفت تپه همچنان ادامه دارد. هفت تپه یک سنگر مهم جنبش کارگری با درسهایی آموزنده است. مبارزات این کارگران را با حمایت و همبستگی گسترده از آنها باید ارج گذاشت.

 

پیش بسوی اعتصابات سراسری

پیش بسوی ایجاد شوراها

حزب کمونیست کارگری ایران

٢٢ مهر۱۳۹۹، ١٣  اکتبر ۲۰۲۰


اولتیماتوم کارگران راه آهن سلماس به اعتصاب و چند خبر دیگر

- در ادامه اعتراضات کارگران راه آهن در شهرهای مختلف، روز دوشنبه ۲۱ مهر، کارگران راه آهن سلماس در آذربایجان (شرکت گسترش آهن راه «گار») بدلیل تعویق پرداخت مزد و حق بیمه و  دیگر مطالباتشان با انتشار فراخوانی اعلام کردند که درصورت عدم پرداخت مطالباتشان خط را خواهند بست. از هفته گذشته دور جدیدی از اعتراضات کارگران راه آهن آغاز شده است. از جمله روز دوشنبه ۱۴ مهر شماری از کارگران خطوط ابنیه فنی در نواحی ریلی آذربایجان، سرخس، ورامین، لرستان و زاگرس در اعتراض به تعویق پرداخت دستمزدها و قراردادهای موقت کاری دست از کار کشیده و در محل کار خود تجمع کردند.  روز یکشنبه ۲۰ مهر نیز بدنبال اولتیماتوم کارگران راه آهن لرستان به اعتصاب بخاطر عدم پرداخت بموقع حقوق و حق بیمه شان، شرک تراورس ناگزیر به پرداخت حق بیمه آنها شد. کارگران راه آهن تجربه برگزاری اعتصاب همزمان در شهرهای مختلف را دارند و گردآمدن آنها در مدیای اجتماعی امکان هماهنگی اعتراضات و اعتصابات این بخش از کارگران را فراهم کرده و موقعیت مناسبی برای رفتن بسوی اعتصابات سراسری در میان کارگران راه آهن وجود دارد.

- روز  ۲۰ مهر کادر درمان شرکتی اهواز در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات خود در برابر دانشگاه علوم پزشکی تجمع کردند.

- روز یکشنبه ۲۰ مهر، معلمان حق التدریسی اخراجی زنجان در اعتراض به وضعیت بلاتکلیفی شغلی و معیشتی خود  در اداره کل آموزش و پرورش استان تجمع کرده و خواستار استخدام در آموزش و پرورش شدند. بنا برخبر ها ۲۸ نفر از معلمان حق التدریسی اخراج شده اند و این درحالیست که برخی از مناطق استان زنجان با کمبود جدی معلم روبرو هستند. ار جمله در مدارسی چون  انجمن شعاع ناشنوایان زنجان، دو مقطع تحصیلی پایه سوم و چهارم را بدون معلم به حال خود رها کرده اند و در برخی جاها معلمان بازنشسته را به کارگرفته اند.

- بنا بر گزارشات دولتی به نقل از محبی نژاد دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی، از حدود ٧٠٠ واحد قطعه ساز که با واحد خودروسازان ارتباط مستقیم دارند،  حدود ۴۰۰ واحد در حالت نیمه تعطیل یا تعطیل به سر می‌برند. بنا بر همین خبرها ۵۵۰ هزار نفر کارگر در صنعت قطعه سازی حضور دارند که بیش از ۱۵۰ هزار نفر از این تعداد در حالت تعلیق به سر می‌برند. این بلاتکلیفی فشار سنگینی بر زندگی کارگران ماشین سازی ها وارد کرده و زمزمه های اعتراض در میان آنها بالاست. کارگران خواستار امنیت شغلی و تامین معاش و زندگی خود هستند.

این گزارشات در عین حال از وجود باند مافیایی قاچاق در خودرو سازان حکایت میکند. محبی نژاد طی سخنانی با رسانه ها در این رابطه میگوید: "قاچاقچیان وارداتی بدون انتقال ارز، بدون ذکر منبع ارز، بدون ثبت سفارش و مالیات؛ کالا وارد می‌کنند و به جرأت می‌توان گفت؛ ۸۰ درصد کالاهای قاچاق در توان تولیدی کشور هست و مضاف بر آن پس از تولید در داخل کشور، صرفه اقتصادی بسیاری به همراه خواهد داشت.". این گزارش گوشه دیگری از بساط قاچاق و رانت خواری در جمهوری اسلامی را به نمایش میگذارد. اعتراض کارگران به کل این بساط چپاول و دزدی حاکم است. 

پیش بسوی اعتصابات سراسری

پیش بسوی ایجاد شوراها

حزب کمونیست کارگری ایران

٢٢ مهر۱۳۹۹، ١٣ اکتبر ۲۰۲۰
--


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com