نامه اعتراضی ٢٠٠٠ کارگر عسلویه و اعتصاب در پتروشیمی رازی و دهلران + اعتصاب کارگران پالایشگاه گاز پارسیان لامرد

حزب كمونيست كارگرى ايران
October 17, 2020

نامه اعتراضی ٢٠٠٠ کارگر عسلویه و اعتصاب در پتروشیمی رازی و دهلران


روز ٢٥ مهر  بیانیه ای اعتراضی از سوی  ۲۰۰۰ کارگر عسلویه  در مدیای اجتماعی منتشر شد که  در آن بر خواستها و مطالباتشان تاکید کرده اند. در بخشی از این بیانیه چنین آمده است: "اعتصاب کردیم برای اینکه سطح دستمزدهایمان پایین است و آنرا هم با تاخیر میپردازند. برای اینکه به وضع نابسامان خوابگاهها و غذا خوری و دستشویی ها و غیره اعتراض داشتیم. برای اینکه جانمان در خطر بیماری کرونا قرار دارد و هیچ کدام از پروتکلهای سازمان بهداشت جهانی برای مقابله با بیماری خطرناک کرونا انجام نگرفته است".  کارگران عسلویه در نامه خود اعتراض خود را به خلف وعده های داده شده اعلام کرده و از جمله بر تعویق پرداخت دستمزدها و فشار سنگین اقتصادی بر گرده خود و خانواده هایشان  اشاره کرده و مینویسند: "هنوز طلب هایمان پرداخت نشده است. و امروز بعد از کلی صحبت و اعتراض تازه قول دادند که تا برج ۴ دستمزد معوقه ما را بپردازند. یعنی مرداد و شهریور را هنوز طلبکار خواهیم بود. بعلاوه اینکه ماه مهر هم به آخرش دارد میرسد".  در این نامه کارگران همچنین از تهدید بیکارسازی ها نوشته و میگویند: "مهمتر اینکه امنیت شغلی نداریم. الان خیلی از پروژه ها رو به اتمام است . نقشه شان اینست که ما سری کارگرانی که در اعتصاب بودیم را تحت عنوان پایان یافتن پروژه کنار بگذارند و نیروهای جدیدی که از قبل گرفته و آموزش داده اند را جایگزین کنند. ضمن اینکه از ترس بلند شدن صدای اعتراض کارگران تلاش میکنند موضوع را تا پایان یافتن پروژه ها کش بدهند که کارشان لنگ نشود". در آخر کارگران عسلویه ضمن تاکید بر اتحاد و همبستگی و ایستادن در مقابل تفرقه افکنی ها برگرد آمدن حول خواستهای مشترک خود تاکید کرده و  با اعلام مطالباتشان هشدار میدهند که اگر پاسخ نگیرند در اشکالی دیگر اعتراض خود را دنبال خواهند کرد. خواستهای فوری این کارگران عبارتند از: "پرداخت فوری تمامی طلبهای کارگران، برکناری پیمانکاران و قرارداد مستقیم با وزارت نفت، بهبود وضعیت خوابگاهها و مراکز درمانی و غذا خوری ها و برقراری استانداردهای قابل قبول زندگی در این منطقه و رعایت پروتکلهای سازمان بهداشت جهانی در مقابله با بیماری مهلک کرونا، مزد برابر در برابر کار برابر با کارگران رسمی در صنعت نفت". از اعتراضات و خواستهای کارگران عسلویه باید فعالانه دفاع و پشتیبانی کرد.

 

- ظهر روز چهارشنبه ۲۳ مهر کارگران پتروشیمی رازی واقع در سایت پنج منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر دراعتراض به وعده های توخالی و عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل  وپرداخت نشدن مطالباتشان دست از کار کشیدند و با تجمع مقابل ساختمان اداری این شرکت درب ورودی را مسدود کردند. زیر فشار اعتراضات کارگران نماینده دادستان در این شرکت در جمع کارگران حضور پیدا کرد و وعده هایی به کارگران داده شد. کارگران اعلام کرده اند که تا پاسخ نگیرند به اعتراض خود ادامه خواهند داد.  قبل از این تجمع کارگران پتروشیمی رازی از احمدی دشتی مدیرعامل پتروشیمی رازی به صورت حقوقی نیز شکایت کرده اند. بنا بر خبرها شرکت پتروشیمی رازی در بهمن سال ۱۳۸۶ به کنسرسیومی متشکل از شرکت سهامی گوبرفابریقالاری ترک آمونیم (گوبره‌تاش) ، شرکت انرژی گاز آسیا و شرکت شقایق سازه رنگین واگذار شده است. این پتروشیمی که تولیدات آن اغلب تولیدات کودهای ازت، فسفات و مواد شیمیایی می‌باشد در سال ۱۳۴۹ تاسیس شده است. کارگران پتروشیمی رازی به وضعیت نابسامان کاری و معیشتی خود و نا امنی شغلی که در ادامه خصوصی سازیها تشدید شده، اعتراض دارند. پشت این خصوصی سازی ها چپاول و دزدی و تعرض به زندگی و معیشت کارگران قرار دارد. 

 

- روز شنبه ۱۹ مهر ۱۲۰ کارگر اخراجی پتروشیمی دهلران در اعتراض به اخراج و تعویق پرداخت ٤ ماه مزد مقابل این مجتمع تجمع کرده و خواستاربازگشت بکار و پرداخت مطالباتشان شدند. بنا بر خبرها اخیرا یکی از شرکتهای فعال در پتروشمی دهلران تعطیل و کارگران آن از کار بیکار شدند.

 

پیش بسوی اعتصابات سراسری

حزب کمونیست کارگری ایران

٢٥ مهر۱۳۹۹، ١٦ اکتبر ۲۰۲۰
+++


اعتصاب کارگران پالایشگاه گاز پارسیان لامرد

کارگران نفت و پتروشیمی بار دیگر صدای اعتراض خود را بلند میکنند. روز ٢٦ مهر نیروهای پیمانی پالایشگاه گاز پارسیان لامرد در اعتراض بە عدم دریافت ٤ ماه مزد  و خلف وعده های  داده شده دست به اعتصاب زده و در محل کار خود تجمع کردند. در این پتروشیمی حدود ۲۰۰۰ کارگر به کار اشتغال دارند.  در اعتصاب مرداد ماه به این کارگران وعده تسویه حساب دستمزدها و افزایش حقوقها داده شد، اما به این وعده ها عمل نشد. روز قبل از اعتصاب کارگران پتروپالایش لامرد،  دو هزار کارگر پیمانی در عسلویه نیز طی بیانیه ای صدای اعتراضشان را به عدم اجرای وعده های پیمانکاران و تعویق پرداخت دستمزد خود و وضعیت نابسامان شرایط کار و زندگی  شان با اعلام خواستهای فوری خود بلند کردند و اعلام کردند که اگر پاسخی داده نشود اعتراض خود را در اشکال دیگری به پیش خواهند برد. در ۲۳ مهر و ١٩ مهر نیز کارگران پتروشیمی رازی و دهلران در رابطه با همین موضوع و اخراجها دست به اعتصاب زدند. بنا بر خبر دیگر کارگران اقماری مجتمع گازی پارس جنوبی  نیز بار دیگر در بیست و سوم مهر ماه  اعتراض خود را  به عدم اجرای ۱۴ روز کار ۱۴ روز استراحت و سلیقه ای برخورد کردن با روزهای کاری و استراحت کارگران و فشار سنگین کاری، رسانه ای کردند.

 

یادآوری کنیم که  ٢٥ هزار کارگر پیمانی در بیش از ٥٠ مرکز صنایع نفت وپتروشیمی ونیروگاه های برق از جمله در پتروشیمی لامرد در اعتراض به همین وضعیت در مرداد ماه وارد اعتصاب شدند و  زیر فشار این اعتراضات پیمانکاران و مقامات مسئول عقب نشینی هایی کردند. بدین ترتیب این اعتصابات از ١١ مرداد آغاز و در ٢٢ شهریور در حالیکه زمزمه های اعتصاب در مراکز دیگری از نفت بلند شده بود، با وعده های پیمانکاران موقتا خاتمه یافت. اکنون بعد از یکماه کارگران که خواستهای خود را بی جواب می بینند دوباره دارند وارد اعتصاب میشوند وهم اکنون چندین هزار کارگر نفت در اعتراض بسر میبرند. کارگران نفت در اعتصاباتشان علاوه برخواست افزایش دستمزدها و پرداخت معوقات مزدی، خواستهای دیگری چون تبدیل قراردادهای کاری به دائمی، توقف بیکارسازی ها، پایان دادن به فضای امنیتی محیط کار، داشتن ایمنی محیط کار، بالابردن استاندارد خوابگاه ها و غذا و سرویس ایاب و ذهاب و اجرای پروتکل های بهداشتی جهت مقابله با بیماری مرگبار کرونا و حق استفاده از درمانگاههای صنعت نفت بصورت رایگان تاکید کردند. یک خواست مهم این کارگران بطور واقعی خلع ید از پیمانکاران این واسطه های مفتخور کاری و اختلاس ها و دزدی های آنهاست. اعتصاب کارگران نفت در مرداد و شهریور سرفصل جدیدی را در اعتصابات کارگری در سطح جامعه و در میان کارگران نفت گشود. این اعتصابات ضربه محکمی بر فضای پادگانی شرکت نفت زده و امروز نفتگران با قدرت بیشتری اعتراضاتشان را به جلو میبرند. اعتصاب کارگران پالایشگاه گاز پارسیان لامرد و زمزمه های اعتراض در میان کارگران عسلویه و پارس جنوبی و پتروشیمی ادامه اعتراضات مرداد و شهریور این کارگران است.

حزب کمونیست کارگری ضمن حمایت قاطع از اعتصابات کارگران نفت و مطالباتشان بر رسانه ای شدن هر چه بیشتر اخبار این اعتراضات و رساندن صدای اعتراض آنان در سطح جامعه تاکید دارد. مدیای اجتماعی و گرد آمدن این کارگران در گروههای اعتراضی خود در تلگرام و اینستا یک ابزار مهم سازمانیابی مبارزات آنان و ارتباط  هر روزه شان با بخش های دیگر کارگری و کل جامعه است. یک شکل عملی حمایت از اعتراضات کارگران نفت، پیوستن مراکز نفتی هر چه بیشتری به این اعتراضات و رساندن صدای این اعتراضات به دیگر بخش های جامعه است.

پیش بسوی اعتصابات سراسری

حزب کمونیست کارگری ایران

٢٦ مهر۱۳۹۹، ١٧ اکتبر ۲۰۲۰


اطلاعیه خبری

اخباری از اعتراضات گسترده کارگری

- روز ۲۵ مهر، راننده های استیجاری مرکز بهداشت شهرستان مهرستان در استان سیستان و بلوچستان اعتراض خود را به تعویق پرداخت ۵ ماه مزد رسانه ای کردند. 

 

-  روز پنجشنبه  ۲۴ مهرماه کارگران کارخانه زمزم تبریز در اعتراض به اخراج شماری  از همکاران خود دست به تجمع زدند.

 

- طی هفته جاری خشت زن ها، کوره چین ها و کوره سوزه های کوره های آجرپزی شهرستان سیب و سوران در استان سیستان و بلوچستان  با خواست افزایش حقوق وارد اعتصاب شده و این اعتصاب همچنان ادامه دارد. بنا بر خبر ها هم اکنون به دلیل نبود کارگر، کوره های آجر پزی شهرستان تعطیل شده است.

 

-  ظهر روز پنج شنبه ۲۴ مهر، جمعی  از اعضای تعاونی مسکن فرهنگیان تبادکان در اعتراض به  عدم تعیین تکلیف قطعی املاکشان مقابل فرمانداری طرقبه شاندیزدراستان خراسان دست به تجمع زدند.  به گفته معلمان معترض، آنها در چند سال پیش اراضی ای را در منطقه حصار سرخ تبادکان خریداری کرده‌اند و به مرور زمان شخصی آمده و مدعی شده که بخشی از این املاک متعلق به او است. این قضیه به مراجع قضایی کشیده شده و در مراجع قضایی و دادگاه اول رای به نفع فرهنگیان صادر شده است. اما اکنون موضوع در حال تجدید نظرخواهی است و مراحل خود را طی می‌کند. در این میان اندک اندوخته معلمان که به امید داشتن سرپناهی زمینی خریده اند، دارد به یغما میرود.

 

- صبح روز ۲۴ مهر، فرهنگیان مالباخته "پروژه مجتمع آپارتمانی" گنبدکاووس در اعتراض به بی نتیجه ماندن پروژه پس از ۱۴ سال با وجود واریز هزینه ساخت، در میدان ایستگاه کلاله گنبد کاووس تجمع کردند. پروژه های مسکن سازی و اخاذی کردن و دزدی اندک پس انداز مردم به این بهانه بخشی از بساط چپاول دلالان و سرمایه داران اختلاسگر است که معمولا به باندهای حکومت متصل هستند. 

 

- روز پنج شنبه ۲۴ مهر، کارگران سازمان پسماند شهرداری بجنورد درادامه اعتراضاتشان نسبت به نداشتن امنیت شغلی وعدم تبدیل قراردادهای کاری شان به دائم ووعده های توخالی مسئولان استان و شهرستان همراه با خانواده های خود مقابل شهرداری شهرستان و استانداری خراسان شمالی تجمع کردند. تجمع کنندگان همچنین به عدم رعایت پروتکل های بهداشتی در چارچوب مقابله با بیماری کووید ۱۹ از جمله عدم توزیع ماسک های فیلتردار معترض بودند. زیر فشار این اعتراضات از سوی مقامات مسئول به کارگران وعده دو ماهه داده شد.

 

- طی روزهای ٢١ و ٢٢ مهر کارگران پروژه بزرگراه اهر- مشگین‌ شهر (شرکت پیمانکاری بلندپایه) در اعتراض به عدم  پرداخت ماه ها حقوق دست از کار کشیده و در محل کار خود تجمع کردند. زیر فشار اعتراض کارگران اداره کار شهرستان اهر روز ٢٤ مهر از کارگران مهلت یک هفته ای خواست و کارگران با اعلام اینکه اگر در راس یک هفته طلبهایشان پرداخت نشود، مجددا دست به اعتصاب خواهند زد، موقتا به اعتصاب خود خاتمه دادند.  این کارگران ٤ تا ٦ ماه و بعضا یکسال مزد طلب دارند.

 

پیش بسوی اعتصابات سراسری

حزب کمونیست کارگری ایران

٢٧ مهر۱۳۹۹، ١٧ اکتبر ۲۰۲۰
--


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com