اخبار و گزارشات کارگری ٢٢ خرداد ماه ١٣٩٩

اخبار کارگرى
June 11, 2020

اخبار و گزارشات کارگری ٢٢ خرداد ماه ١٣٩٩

- یک هفته اعتصاب واعتراضات دامنه دار کارگران شرکت نظم آفرینان ایمان در میدان نفتی شهرستان هویزه نسبت به پایمالی حقوقشان

- ادامه اعتراضات کارگران خدمات اول مخابرات آذربایجان شرقی برای اعتراض به اخراج همکاران حق طلبشان مقابل ساختمان مرکزی مخابرات استان برای دومین روز متوالی

- شماره ای دیگر از سریال اعتراضات کارگران بازنشسته مخابرات راه دورشیرازنسبت به عدم پرداخت مطالبات با تجمع در محل برگزاری شورای اداری استان فارس

- اخراج 15 کارگر با سابقه کاری شرکت برق استان خوزستان در روز جهانی کارگر سال 1399

- تجمع اعتراضی مال‌باختگان شرکت صنعت خودرو آذربایجان(شرکت آذویکو) مقابل استانداری آذربایجان شرقی

- مرگ یک کارگر فروشگاه لوازم یدکی موتور مشهد بر اثر گرفتارشدن بین بالابر و دیوار

*یک هفته اعتصاب واعتراضات دامنه دار کارگران شرکت نظم آفرینان ایمان در میدان نفتی شهرستان هویزه نسبت به پایمالی حقوقشان

یک کارگر شرکت نظم آفرینان ایمان در میدان نفتی شهرستان هویزه بدنبال خودکشی روز چهارشنبه 21 خرداد همکارش از اعتراضات دامنه دارکارگران این میدان نفتی نسبت به پایمالی حقوقشان از طرف شرکت نظم آفرینان ایمان خبرداد.

سرپرست اداره کار شهرستان هویزه نیز یک هفته اعتصاب جمعی از کارگران شرکت نظم آفرینان ایمان را در اعتراض به تحمیل قرارداد جدید تایید کرد.

این کارگر به خبرنگار رسانه ای گفت:شرکت نظم آفرینان ایمان،پیمانکار فعلی،حدود 5 سال فعالیت می‌کند که در این پنج سال حقوق را کم‌ کرده و دریافتی ما نسبت به جاهای دیگر کمتر است.

وی افزود: هرساله کارگران اوایل سال نسبت به افزایش حقوق، دست به اعتراض می زدند که سال جاری با ارائه قراردادی جدید ذهن ها به سمت این قرارداد منحرف شد.

کارگر شرکت نظم آفرینان ایمان ادامه داد: ما با مراجعه به اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان، مطمئن شدیم قرارداد غیر قانونی است و گفتند از امضاء کردن قرارداد خودداری کنید، به همین خاطر تا اواسط اردیبهشت سال جاری، این قرارداد توسط پرسنل امضاء نشد و اوایل خرداد مجبور به امضای قرار داد شدیم.

کارگر میدان نفتی شهرستان هویزه  اضافه کرد: شکایت هایی را به فرمانداری هویزه و اداره کار این شهرستان ارائه کردیم که به جوابی نرسیدیم.

وی با بیان اینکه بندهای این قرارداد کاملا به نفع پیمانکار نوشته شده بود، گفت: سال جاری فقط یک حقوق برای کارگران واریز شد و حقوق اردیبهشت هنوز واریز نشده است.

وی افزود: کارگری که اقدام به خودکشی کرد، به دلیل فشار اقتصادی و نداشتن پول برای خرید مایحتاج زندگی درخواست 500 هزار تومان مساعده کرده بود که هیچ پولی را دریافت نکرد.

یکی دیگر از کارگران شرکت نظم آفرینان ایمان گفت: بعد از سال ها کار در شرکت، به ما‌ گفته شد باید قرارداد 6 ماهه ای امضاء کنیم و در صورت رضایت کارفرما، در کار میمانید.

وی تصریح کرد: برگِ سفیدی روی قرارداد بود که باید روی آن برگِ سفید امضاء می کردیم که حدود نیمی از کارگران آن را امضاء کردند.

جلالی سرپرست اداره کار شهرستان هویزه نیز در این باره گفت: این پیمانکار نزدیک به 250 نیرو دارد که تنها حقوق اردیبهشت ماه آن ها پرداخت نشده است.

وی افزود: اداره کار این شهرستان فردا با حضور در محل کار گزارشی تهیه می کند.

جلالی با بیان اینکه فردی که خودکشی کرده، قرارداد جدید را نیز امضا کرده بود، گفت: حدود 180نفر از پرسنل، این قرارداد را امضا کردند که این قرارداد در حال استعلام بوده و تایید صحت آن از طریق اداره کل کار بررسی می شود.

وی گفت: تعدادی از کارگران این قرارداد را امضاء نکردند و طبق بررسی صحفه ای اداره کار مشخص شد بندهای این قرارداد اشکال داشته و هیچ اعتبار اجرایی و قانونی ندارد.

جلالی با اشاره به اینکه حتی اگر کسی قرارداد را امضا کرده باشد، این قرارداد از اعتبار ساقط است، افزود: جلسه ای با حضور فرماندار و کارفرما تشکیل و مشخص شد که قرارداد اشکالاتی را دارد و خود پیمانکار نیز با استعلامی که از اداره کل کار گرفته بود، قرارداد مذکور را مورد تایید قرار ندادند.

وی یادآور شد: حدود 50 نفر از کارگران دست به اعتراض زده بودند و به آن ها گفته شد تا تایید قرارداد جدید توسط اداره کل می توانند قرارداد را امضا کنند.

سرپرست اداه کار شهرستان هویزه تشریح کرد: بعد از یک هفته همه پرسنل قرارداد را امضاء و با آرامش به کار بازگشتند.

*ادامه اعتراضات کارگران خدمات اول مخابرات آذربایجان شرقی برای اعتراض به اخراج همکاران حق طلبشان مقابل ساختمان مرکزی مخابرات استان برای دومین روز متوالی

روز چهارشنبه 21 خرداد برای دومین روز متوالی، کارگران خدمات اول مخابرات آذربایجان شرقی برای اعتراض به اخراج همکاران حق طلبشان دست به تجمع مقابل ساختمان مرکزی مخابرات استان زدند.

قابل یاد آوری است که بدنبال اعتراض کارگران شرکتی خدمات اول مخابرات آذربایجان شرقی نسبت به عدم اجرای طبقه بندی مشاغل با ثبت شکایت دراداره کل کار استان، به 14 کارگر حق طلب اعلام شده که در پایان خردادماه قراردادشان دیگر تمدید نخواهد شد واز اول تیرماه ازکار اخراج شدند.

*شماره ای دیگر از سریال اعتراضات کارگران بازنشسته مخابرات راه دورشیرازنسبت به عدم پرداخت مطالبات با تجمع در محل برگزاری شورای اداری استان فارس

عصر روز پنج شنبه 22 خرداد،کارگران بازنشسته مخابرات راه دورشیراز با تجمع در محل برگزاری شورای اداری استان فارس شماره ای دیگر از سریال اعتراضاتشان را نسبت به عدم پرداخت مطالبات پس از 14 سال،را رقم زدند و خواستار عزل اعضای هیأت اجرایی کنونی مخابرات راه شدند.

تجمع کنندگان به خبرنگار رسانه ای گفتند:با گذشت بیش از 14 از بازنشستگیشان هنوز مطالبات آنان پرداخت نشده است.

*اخراج 15 کارگر با سابقه کاری شرکت برق استان خوزستان در روز جهانی کارگر سال 1399

روز 12 اردیبهشت سال99 همزمان با روز جهانی کارگر،12 کارگر با سابقه شرکت برق استان خوزستان از کاراخراج شدند.

روز پنج شنبه 22 خرداد،یکی از کارگران شرکت شبکه برق فشار قوی خوزستان درگفتگوبا خبرنگار رسانه ای از اخراج 15 کارگر این شرکت خبرداد واضافه کرد: من 15 سال هم سابقه‌ی کار داشتم و چندین بار هم در حین کار دچار سانحه شدم. چهار بار زانوی خود را عمل کرده‌ام، تغییر مفصل زانو انجام داده‌ام. بعد از ۱۵ سال سابقه بدون اینکه مثلا از6 ماه قبل نیز اعلام کنند، در روز کارگر نامه‌ی اخراج را به ما دادند، در گذشته به صورت قراردادی کار می‌کردیم و قراردادهای ما در اسفند سال 98 تمام می‌شد اما تا ماه دوم سال 99 سر کار بودیم و کسی چیزی از تعدیل نگفت.

هرسال قرارداد ما را تمدید می‌کردند، 80 درصد از این 15 نفری که اخراج شدند، نیروهای فنی هستند. فقط کارگران هم تعدیل شده‌اند، از خصوصی سازی می‌گویند و زمانی که بنده در این شرکت استخدام شدم، نیمه خصوصی بود. چندین سال است کاملا خصوصی است و دائما از تعدیل می‌گویند. 41 سال سن دارم و 15 سال در آن شرکت کار کردم و این همه حین کار دچار سانحه شده‌ام. کجا می‌توانم استخدام شوم؟ در شرکت می‌پرسیم، چرا کسانی که تازه استخدام شده‌اند را اخراج نمی‌کنید و با سابقه‌ها را تعدیل می‌کنید؟ به ما پاسخ می‌دهند، این‌ها به اشخاصی وابسته هستند، مثلا فلانی پدرش در حراست است و یا پسر فرماندار فلان شهر است.

او گفت: از طریق استانداری و مراجع دیگر هم پیگیر شده‌ام، فایده‌ای نداشته است. ما در بخش برق شهری نیستیم بلکه در واحدهای فشار قوی هستیم. در بیابان و ایستگاه‌های مادر کار می‌کنیم و حتی در کوه‌های گلپایگان -یعنی خارج از خوزستان- آسیب دیده‌ام. از 15 متر ارتفاع پایین افتاده‌ام و از 9 صبح تا 4 بعد از ظهر بیهوش بودم و بعد من را بیهوش پیدا کردند. تمام گردنم پلاتین است و چهار سال را روی ویلچر بودم. ایثارگر به کی می‌گویند؟ یک سال است که ازدواج کرده‌ام، این همه در شرکت کار کردم و زحمت کشیدم اما در نهایت اخراج شدم.

*تجمع اعتراضی مال‌باختگان شرکت صنعت خودرو آذربایجان(شرکت آذویکو) مقابل استانداری آذربایجان شرقی

روز چهارشنبه 21 خرداد،جمعی از مال باختگان شرکت صنعت خودرو آذربایجان(شرکت آذویکو) دست به تجمع مقابل استانداری آذربایجان شرقی زدند.

خاطرنشان می شود که شرکت صنعت خودرو آذربایجان«آذویکو» در سال 97 اقدام به پیش فروش حدود6400 دستگاه خودرو کرد و بیش از 5هزار مالباخته،در بازه زمانی اردیبهشت تا 15 خرداد 97 اقدام به ثبت نام خودروی ام‌جی 360 از شرکت صنعت خودرو آذربایجان «آذویکو» با قیمت قطعی و سررسید تحویل 100، 120 و 140 روزه کردند و 50 درصد قیمت خودرو را به صورت نقد در زمان ثبت نام  پرداخت کردند. حالا شرکت آذویکواز تحویل خودروها امتناع کرده و به هیچ وجه پاسخگوی حواله‌داران نیست.

*مرگ یک کارگر فروشگاه لوازم یدکی موتور مشهد بر اثر گرفتارشدن بین بالابر و دیوار

روز پنج شنبه 22 خرداد،یک کارگر 30 ساله فروشگاه لوازم یدکی موتور مشهد واقع درخیابان 17 شهریور حین کارو استفاده از بالابر از ناحیه سر و گردن، بین بالابر و دیوار طبقه زیرزمین و هم‌کف این مغازه گرفتار شد و در دم جانش را ازدست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com