اخبار و گزارشات کارگری ٨ بهمن ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
January 29, 2020

اخبار و گزارشات کارگری ٨ بهمن ماه ١٣٩٨

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

- پنجمین روزاعتصاب وتجمعات کارگران شهرداری منطقه یک اهوازدراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه

- ادامه وگسترش اعتراضات  کارگران  درمنطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی

- انتقال پرونده بازداشت شدگان مرتبط با اعتراضات کارگران هفت تپه وتجمع روزجهانی کارگرمقابل مجلس به اجرای احکام

- برگزاری ششمین جلسه دادگاه اسکندر لطفی وتجمع همکارانشان درمحوطه دادگاه

- تجمع اعتراضی طرفداران محیط زیست و دوستداران طبیعت نسبت به تخریب غار نمکدان قشم

- تجمع اعتراضی اهالی و طرفداران محیط زیست منطقه مشکان نی ریز  نسبت واگذاری معادن سنگ مرمر  کوه جهسک

- جان باختن 72 ومصدومیت 1996 کارگربراثر حوادث کاری در استان اصفهان در نه ماهه سال جاری

*پنجمین روزاعتصاب وتجمعات کارگران شهرداری منطقه یک اهوازدراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه

روز سه شنبه 8 بهمن برای پنجمین روز متوالی، کارگران شهرداری منطقه یک اهوازدراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه وباطل شدن دفترچه بیمه در اعتصاب هستند واز جمع آوری زباله ها از سطح شهر خوداداری می کنند.

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ 8بهمن،محمدرضا ایزدی در یکصد و ششمین جلسه علنی شورای شهر اهواز که امروز (۸ بهمن‌ماه) برگزار شد، اظهار کرد: در دو سه روز اخیر عده‌ای از کارکنان منطقه یک شهرداری اهواز به شورا مراجعه کردند و خواستار پرداخت شش ماه حقوق معوقه خود بودند.

وی همچنین گفت: باید هر چه سریع‌تر مساله حقوق کارگران حل شود زیرا حدود پنج روز است که در برخی نقاط منطقه یک شهرداری اهواز، کار رُفت و روب انجام نمی‌شود. امروز صبح نیز جمعیتی از کارگران اعتصاب کردند.

وی افزود: مطالبات این کارگران به سال‌های ۹۴ و ۹۵ مربوط می‌شود. در دوره شورای پنجم، ماهانه حقوق کارگران پرداخت شده است اما پیمانکار حدود شش ماه طلبکار است و بعضا برخی کارگران شش ماه حقوق دریافت نکرده‌اند.

وی همچنین گفت: در جلسه‌ای که با پیمانکار و شهردار منطقه یک داشتیم، مقرر شد که هر کدام در ۴۸ تا ۷۲ ساعت، یک حقوق کارگران را پرداخت کنند تا حداقل کارگران چهار ماه مطالبات داشته باشند. در این راستا شهردار منطقه یک چکی صادر کرده است اما پیمانکار چک‌های دیگر را هم جهت مطالبات خود قرار داده است و سه ماه حق بیمه کارگران را هم پرداخت نکرده و اکنون دفترچه بیمه کارگران باطل شده و نمی‌توانند کارهای درمانی خود را انجام دهند.

*ادامه وگسترش اعتراضات  کارگران  درمنطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی

اعتراضات  کارگران  درمنطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی(ماهشهر  - بندر امام) نسبت به طبقه بندی مشاغل، همسان‌‌سازی حقوق ها، پرداخت حق بدی آب و هوا و… درحال ادامه وگسترش است.

روز سه شنبه 8 بهمن،کارگران شاغل در پتروشیمی‌های ماهشهر به خبرنگار رسانه ای گفتند: طرح طبقه‌بندی مشاغل در پتروشیمی‌های ماهشهر متفاوت اجرا شده است؛ با توجه به اینکه اکثر پتروشیمی‌ها زیر نظر هلدینگ خلیج فارس هستند ولی باز هم، این طرح متفاوت و سلیقه‌ای اجرا شده است.

آنها ادامه دادند: ضرایب حقوقی برای نیروهای یک پتروشیمی متفاوت است؛ مثلاً برای نیروهای مدت موقت ضرایب حقوقی از دیپلم تا فوق لیسانس بین 120 تا 160 درصد است که باتوجه به مدرک تحصیلی لحاظ شده ولی برای نفرات پیمانکار ضرایب حقوقی 95 درصد است یا اینکه نیروهای  پیمانکار آیتم حق تخصص می‌گیرند ولی مدت موقت چنین ایتمی دریافت نمی‌کند.

این کارگران معترض افزودند:این نابرابری باعث تنش بین نیروها شده است و رضایت شغلی را مخدوش نموده است.

کارگران شاغل در پتروشیمی‌های ماهشهر درخاتمه گفتند: این چه طرح طبقه‌بندی مشاغلی است که هیچ تساوی و برابری در آن نیست، حتی در یک پتروشیمی!

ادامه اعتصاب صدها کارگر واحد تعمیرات پتروشیمی اروند برای دومین روز متوالی

روز دوشنبه 7 بهمن برای دومین روز متوالی، صدها کارگر واحد تعمیرات پتروشیمی اروند دراعتراض به نحوه اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل و همچنین کسر چندین قسط وام و بیمه تکمیلی ازحقوق ماهیانه به اعتصابشان ادامه دادند.

اعتراض کارگران پتروشیمی رجال  نسبت به اجرا نشدن بخشنامه‌ یکسان‌سازی حقوق و مزایای اقلیمی و وعده های توخالی

کارگران پتروشیمی رجال واقع در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی اعتراضشان را نسبت به اجرا نشدن بخشنامه‌ یکسان‌سازی حقوق و مزایای اقلیمی و وعده های توخالی،رسانه ای کردند.

 اعتصاب رانندگان سرویس‌های رفت و آمد کارگران منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در اعتراض به سطح نازل در آمدشان برای چندمین روز متوالی

روز شنبه 5 بهمن برای چندمین روز متوالی،اعتصاب رانندگان سرویس‌های رفت و آمد کارگران منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی(ماهشهر -بندرامام) در اعتراض به سطح نازل درآمدشان ادامه پیدا کرد.

*انتقال پرونده بازداشت شدگان مرتبط با اعتراضات کارگران هفت تپه وتجمع روزجهانی کارگرمقابل مجلس به اجرای احکام

وکیل بازداشت شدگان مرتبط با اعتراضات کارگران هفت تپه وتجمع روزجهانی کارگرمقابل مجلس، از انتقال پرونده آنها به اجرای احکام خبر داد.

روز سه شنبه 8 بهمن،امیر رئیسیان، وکیل مرضیه امیری، ساناز الهیاری و امیرحسین محمدی‌فر در گفت‌وگو با خبرنگاررسانه ای از انتقال پرونده بازداشتیان هفت‌تپه و تجمع روز کارگر امسال به اجرای احکام خبرداد.

وی در همین راستاافزود: پرونده اصلی هفت‌تپه و سایر پرونده‌های اقماری چون پرونده خانم امیری و خانم رنگریز که در تجمع روز جهانی کارگر بازداشت‌شده بودند، در مرحله تجدیدنظرخواهی پیوند خورد و بررسی شد. ما در انتظار برگزاری دادگاه تجدیدنظر بودیم اما بنا به آنچه گفته می‌شود استجازه از رهبری، دادگاه تجدیدنظر تشکیل جلسه نداد و حکم صادر شد. درحالی‌که ماده ۴۵۰  قانون آیین دادرسی کیفری الزام می‌کند در محکومیت‌هایی که برای آنها حبس در نظر گرفته‌شده است، دادگاه تجدیدنظر برگزار شود، که این امر رعایت نشد و دادگاه تجدیدنظر برگزار نشد و حکم صادر شد.

این وکیل دادگستری درباره جزئیات ادغام این دو پرونده افزود: متهمان پرونده اصلی هفت‌تپه اسماعیل بخشی، سپیده قلیان، امیرحسین محمدی فر، ساناز الهیاری، امیر امیرقلی، عسل محمدی و محمد خنیفر هستند. پرونده خانم‌ها رنگریز و امیری در مرحله بدوی و دادسرا جداگانه تشکیل‌شده بود اما ازآنجایی‌که ماهیتاً به پرونده هفت‌تپه مرتبط بودند، با آنها ادغام شد.

وی درباره اعتراض به دیوان عالی برای بررسی مجدد این پرونده‌ها و لغو احکام صادره در پرونده هفت‌تپه،گفت: حتماً به دیوان اعتراض خواهیم کرد. تنها راه ممکن در شرایط کنونی و با توجه به شروط موجود در ماده ۴۷۴، این است که با توجه به ادله‌ای که در اختیارداریم، از دیوان درخواست اعاده دادرسی کنیم تا پرونده در شعبه هم‌عرض رسیدگی شود.

این وکیل دادگستری ادامه داد: هرچند پرونده خانم‌ها رنگریز و امیری به هفت‌تپه مرتبط دانسته شده، اما آنها از بازداشتیان روز کارگر هستند. این تجمع نیز آرام بوده و شرکت در آن هم مثل اعتصابات هفت‌تپه مصداق اجتماع و تبانی نیست؛ بعلاوه، ازآنجایی‌که درباره یکی دیگر از بازداشتیان همین تجمع روز کارگر احراز شده که مرتکب اجتماع و تبانی نشده است. ازاین‌رو با توجه به صدور احکام متعارض، دیوان باید به درخواست ما توجه کند و رسیدگی مجدد را با حساسیت بیشتری انجام دهد. 

گفتنی است، عاطفه رنگریز، مرضیه امیری و ندا ناجی، اردیبهشت‌ماه سال جاری در تجمع روز جهانی کارگر بازداشت شدند. امیری و رنگریز با حکم دادگاه تجدیدنظر به پنج سال حبس قطعی به اتهام اجتماع و تبانی، تبلیغ علیه نظام و اخلال در نظم عمومی محکوم شدند. ناجی نیز به اتهام توهین به مأموران دولتی و اجتماع و تبانی مجموعاً  به ۵ سال و نیم حبس در دادگاه بدوی محکوم‌شده و همچنان در بازداشت موقت به سر می‌برد. متهمان پرونده اعتراضات هفت‌تپه نیز توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ریاست قاضی احمد زرگر هرکدام به ۵ سال حبس قطعی محکوم‌شده‌اند. 

*برگزاری ششمین جلسه دادگاه اسکندر لطفی وتجمع همکارانشان درمحوطه دادگاه

روزدوشنبه 7 بهمن، ششمین جلسه دادگاه اسکندر لطفی، معلم و عضو کانون صنفی معلمان کردستان/مریوان در شعبه ۱۰۴ جزایی سنندج برگزار شد.

همزمان با دادگاه ده ها نفر از معلمان مریوان وسنندج دست به تجمع در محوطه دادگاه زدند و 30نفراز تجمع کنندگان در جلسه دادگاه شرکت کردند.

کانال صنفی معلمان:

در این  جلسه دادگاه ده‌ها نفر از معلمان مریوان و سنندج حضور یافته بودند. بیش از ۵۰ نفر از معلمان شهرستان مریوان که برای حمایت از او و سایر  فعالان صنفی خود را به شهر سنندج رسانده بودند، بعد از تجمع در محوطه دادگاه، به همراه جمعی از معلمان سنندجی به سالن  دادگاه در شعبه ۱۰۴ جزایی سنندج رفتند.

قاضی با استناد به گنجایش محدود سالن جلسه، تنها به سی نفر از معلمان اجازه حضور داد و سایر معلمان تا پایان زمان رسیدگی به اتهامات این معلم در راهروهای دادگاه، منتظر پایان جلسه ماندند.

پرونده این عضو شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران از شهریورماه سال جاری و با شکایت اطلاعات سپاه، پس از طی  مراحل بازپرسی، به‌طور هم‌زمان در شعبه یکم دادگاه انقلاب و شعبه ۱۰۴ جزایی در حال بررسی است.

«صالح نیک‌بخت» وکیل مدافع وی با ایراد از مستندات بازپرسی در انتساب اتهامات «نشراکاذیب» و «تبلیغ علیه نظام» به موکل خود، خواستار تبرئه ایشان از کلیه اتهامات وارده شد.

*تجمع اعتراضی طرفداران محیط زیست و دوستداران طبیعت نسبت به تخریب غار نمکدان قشم

روز سه شنبه 8 بهمن،جمعی از طرفداران محیط زیست و دوستداران طبیعت برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به تخریب غار نمکدان در ژئوپارک قشم،دست به تجمع زدند.

بنابه گزارشات رسانه ای شده،غار نمکدان قشم لقب طولانی‌ترین غار نمکی جهان را یدک می‌کشد و

این اقدام مخرب در ژئوپارک قشم در شرایطی انجام می‌شود که پیش‌ازاین یونسکو نسبت به فعالیت‌ها در حریم و عرصه ژئوسایت ها اخطار داده بود.

*تجمع اعتراضی اهالی و طرفداران محیط زیست منطقه مشکان نی ریز  نسبت واگذاری معادن سنگ مرمر  کوه جهسک

روز دوشنبه 7بهمن،جمعی از اهالی و طرفداران محیط زیست منطقه مشکان نی ریز در استان فارس  برای اعتراض ریز  نسبت واگذاری معادن سنگ مرمر  کوه جهسک دست به تجمع زدند ومانع ادامه کار ماشین راهسازی و تاسیسات معدن کاوی شدند.

روزسه شنبه 8بهمن،یکی از اعضای تشکل زیست محیطی پاکسازان طبیعت مشکان  به خبرنگار رسانه ای گفت: اهالی مشکان به برداشت های غیر اصولی از معادن سنگ مرمریت در کوه جهسک اعتراض دارند و اجازه نمی دهند مواهب طبیعی در این کوه که نسل های مختلفی در شهر مشکان ارزشهای زیست محیطی آن را به یاد دارند به یغما برود .

وی درادامه گفت:اهالی منطقه خواستار شفاف سازی در باره چگونگی واگذاری معادن سنگ در این کوه هستند.

وی درخاتمه گفت: این دومین بار است که ماشین راهسازی و تاسیسات معدن کاوی در این منطقه را به پایین کوه هدایت می کنند .

قابل یادآوری است، این منطقه که به بهرام گورشناخته می شود به عنوان تنها زیستگاه گورخر ایرانی شناخته می‌شود وفعالان محیط زیست‌ می‌گویند فعالیت‌های صنعتی و اکتشاف معدن به اکوسیستم این منطقه آسیب وارد کرده و منجر به نابودی گورخر‌های ایرانی بازمانده در این دشت می‌شود.

*جان باختن 72 ومصدومیت 1996 کارگربراثر حوادث کاری در استان اصفهان در نه ماهه سال جاری

در نه ماهه سال جاری براثر حوادث کاری دراستان اصفهان 72 کارگر جان باختند و1996 کارگر مصدوم شدند.

به گزارش روابط عمومی پزشکی قانونی استان اصفهان در نه ماهه سال جاری تعداد 72 نفر (همگی مرد) بدلیل فوت ناشی از حوادث کار در مراکز پزشکی قانونی استان اصفهان مورد معاینه قرار گرفته اند که این تعداد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 74نفر(همگی مرد) کاهش داشته است. لازم به ذکر است که بیشترین علل فوت در حوادث کار مربوط به برخورد جسم سخت و سقوط از بلندی بوده است.

در این مدت آمار مصدومین ناشی از حوادث کار با 1996 مورد شامل (135زن و 1861 مرد) نسبت به مدت مشابه سال قبل که 2107مورد شامل (131زن و 1976 مرد) بوده، 5.3 درصد کاهش داشته است.

akhbarkargari2468@gmail.com

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com