اخبار و گزارشات کارگری ٣ بهمن ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
January 24, 2020

اخبار و گزارشات کارگری ٣ بهمن ماه ١٣٩٨

زنده وجاوید باد خاطره بخون خفتگان 4 بهمن 1382 شهربابک

روز چهارم بهمن ماه 1382 ،نیروهای امنیتی- نظامی دولت هشتم(دولت اصلاحات) بر روی تجمع اعتراضی کارگران اخراجی مس خاتون آباد وخانواده هایشان آتش گشودند وجمعی ازمعترضین بخون درغلطیدند و4کارگر (جاویدی،ریاحی،مومنی ومهدوی) ویک نوجوان(پورامینی)جان باختند.

یادشان گرامی باد

- تجمع  اعتراضی کشاورزان اصفهان نسبت به ساخت و ساز در حریم و بستر رودخانه زاینده رود  مقابل نیروگاه  برق اسلام آباد با یورش نیروی یگان ویژه روبروشد

- بیانیه ی مشترک حمایت از تجمع اعتراضی ٧ بهمن ماه بازنشستگان!

- نامه  سر گشاده کارگران نگهداری خط و ابینه فنی راه اهن (شرکت تراورس )دراعتراض به سطح پایین حقوق و عدم پرداخت بموقع حقوق ومطالبات دیگر ونیزوضعیت وخیم ونابسامان راه آهن

- دومین روز اعتصاب  وتجمع کارگران معدن چادرملو (شرکت بهاوند باراد)برای اعتراض به اخراج همکاران ونداشتن امنیت شغلی

- اعتراض جمعی از کارگران خدماتی شهرداری رشت نسبت به یکه تازی شرکت های پیمانکاری از جمله بروز نکردن چندرغاز حقوقشان درسال جاری، عدم پرداخت 3 ماه حقوق و10ماه حق بیمه 5 هزار کارگر و بی‌توجهی مسئولان شهرداری و شورای شهر

- مخالفت دستگاه قضا با آزادی مشروط اسماعیل عبدی  وآموزش و پرورش با مرخصی بدون حقوق وی وارسال پرونده اش به هیئت تخلفات

- بیانیه کنشگران صنفی معلمان استان قزوین در محکومیت بازداشت جعفر ابراهیمی، معلم و فعال صنفی

- تجمع اعتراضی غرفه‌داران و صاحبان اسباب‌بازی‌های پارک‌  آزادی شیرازنسبت به احتمال تعطیلی محل کارشان مقابل شورای شهر

*تجمع  اعتراضی کشاورزان اصفهان نسبت به ساخت و ساز در حریم و بستر رودخانه زاینده رود  مقابل نیروگاه  برق اسلام آباد با یورش نیروی یگان ویژه روبروشد

روز پنج شنبه 3بهمن،حدود 300 نفراز کشاورزان اصفهان در اعتراض نسبت به ساخت و ساز در حریم و بستر رودخانه زاینده رود توسط نیروگاه  برق اسلام آباد وبرای آزادسازی  مسیر رودخانه با تخریب دیوار ساخته شده دست به تجمع مقابل این نیروگاه واقع در درچه اصفهان زدند که با یورش نیروی یگان ویژه روبروشدند.

به گزارش یک منبع خبری محلی، پیش از ظهر روز پنجشنبه - سوم بهمن ماه - کشاورزان اصفهان با هدف تخریب بخشی از دیوار نیروگاه اسلام آباد مقابل این نیروگاه واقع در شهر اصفهان تجمع کردند.

  یکی از کشاورزان گفت: صبح امروز حدود 300 نفر از کشاورزان اصفهان با حکم قضایی برای آزادسازی حریم و بستر رودخانه در محل نیروگاه برق اسلام آباد اقدام کردند که پس از تخریب دیوار این نیروگاه، با حضور نیروی انتظامی مواجه شدند.

وی ادامه داد: از ابتدای امسال تاکنون حدود سه یا چهار مرتبه با تجمع در مقابل نیروگاه، خواستار آزاد سازی حریم و بستر رودخانه شدیم؛ قرار براین بود که این نیروگاه نسبت به آزادسازی حریم رودخانه اقدام کند، اما برخلاف این امر، به تازگی بلوک ریزی نیز کرده است.

یکی دیگر از کشاورزان گفت: حکم قضایی مبنی بر آزادسازی و تخلیه حریم و بستر رودخانه توسط نیروگاه برق در سال1388 صادر شد، اما متاسفانه مدیران این نیروگاه از اجرای قانون امتناع می کنند.

وی افزود: از سال 96 در راستای ساماندهی رودخانه زاینده رود اخطارهای متعددی به نیروگاه داده شد و از ابتدای امسال تاکنون نیز چندین بار تجمع داشتیم و چند نوبت با حضور نیروی انتظامی صورتجلسه شد که نیروگاه حریم و بستر رودخانه را تخلیه کند.

وی افزود: مدیران نیروگاه برق نه تنها اقدام به تخلیه حریم و بستر رودخانه نکردند، بلکه ماه گذشته دیوارکشی نیز کرده اند.

وی درادامه گفت: امروز کشاورزان اصفهان برای حمایت از تیم ساماندهی در مقابل نیروگاه حاضر شدند اما متاسفانه با گزارشات غلط مدیران نیروگاه، نیروی یگان ویژه ورود و با کشاورزان برخورد کردند.

قابل یادآوری است که کشاورزان اصفهان از ابتدای سال جاری تاکنون چند بار دست به تجمع مقابل نیروگاه  برق اسلام آباد در درچه اصفهان زدند ازجمله 5 مردادماه کشاورزان با حکم قضایی دیوار نیروگاه را تخریب کردند که در همان روز با ورود نیروی انتظامی تجمع پایان یافت وهمانروز طی  جلسه ای مقرر شد که این نیروگاه نسبت به آزاد سازی حریم و بستر رودخانه اقدام کند. پس از آن نیز در 10مهرماه هم برای بار دیگر این کشاورزان باتجمع مقابل  این نیروگاه خواستار تخلیه حریم رودخانه زاینده رود شده بودند.

یانیه ی مشترک حمایت از تجمع اعتراضی ٧ بهمن ماه بازنشستگان!

ما بازنشستگان راه سخت و پر فراز و نشیبی را طی نموده ایم ، 13 سال است که به دنبال اجرای قانونی هستیم که تصویب شده ولی با هزاران ترفند دروغ و فریب از اجرای ان  سر باز زده و حتی سعی میکنند که با تغییراتی در بندهای آن ،ضرب و زورش را بگیرند و نهایتا هم با وقاحت تمام اعلام کنند که

"امسال بودجه نداریم تا سال بعد!"

ما بازنشستگان اما در اینسوی صف ،خوشبختانه به وحدت و همنظری بیشتری دست یافته و دستهایمان صمیمانه به هم گره خورده تاقویتر از قبل به سوی برابری و رفاه و محو تبعیضها قدم بر داریم.

درد مشترک همه ی ما، تحمیل فقر و نابرابریست ،تحمیل بیماری و نگرانی است،تحمیل تورم و نا امیدی از آینده فرزندانمان است و از سوی صاحبان قدرت، برای حل این مصائب نیزحق اعتراض و تشکل  نداریم!

هر آینه سکوت ما بازنشستگان مُهر تاییدی است بر عملکرد نا مسئولانی که بجز حرافی و تریبون داری و منفعت طلبی جناحی بر باور دیگری نیستند.

ما امضا کنندگان، منسجم و متحدتر از قبل در تجمع 7 بهمن حضور خواهیم داشت و همصدا برمطالبات پایه ای و مشترکمان پافشاری  کرده تا به مقصود و حق و حقوق واقعی خود برسیم.

مجلسیان و دولتیان بدانند که اینروزها، زیر ذره بین تک تک بازنشستگان بوده و چاره ی کار ما تدوین بودجه ای برای اجرای کامل همسانسازی،بیمه رایگان و برگشت همه ی بدهی های دولت به صندوقهای بازنشستگی است.

نمیتوانید و حق ندارید فقر و محرومیت را به ما تحمیل کنید:

دوشنبه ٧ بهمن ماه ٩٨ ساعت ۱۰ صبح

مقابل مجلس

1- گروه بازنشستگان تامین اجتماعی

2- گروه اتحاد بازنشستگان 

3- شورای بازنشستگان ایران

4- جمعی از بازنشستگان فولاد

5- اتحاد بازنشستگان ایران

6- انجمن کارگران برق و فلزکار کرمانشاه

7- گروه 19 اسفند

8- گروه پایپینگ و اکیپ پروژه ای  آذربایجان

*نامه  سر گشاده کارگران نگهداری خط و ابینه فنی راه اهن (شرکت تراورس )دراعتراض به سطح پایین حقوق و عدم پرداخت بموقع حقوق ومطالبات دیگر ونیزوضعیت وخیم ونابسامان راه آهن

کارگران نگهداری خط و ابینه فنی راه اهن (شرکت تراورس ) طی نامه ای سرگشاده خطاب به رسولی مدیر عامل ورشیدی معاونت فنی و زیربنایی راه آهن جمهوری اسلامی اعتراضشان را نسبت به سطح پایین حقوق و عدم پرداخت بموقع حقوق ومطالبات دیگر ونیزوضعیت وخیم ونابسامان راه آهن رسانه ای کردند.

بخش هایی ازاین نامه بقرارزیراست:

شرکت تراورس با داشتن بیشترین متخصصین و تجهیزات فنی در میان شرکتهای پیمانکاری بخش زیربنایی راه آهن امروز به خاطر سیاستهای غلط  مدیران و مسئولین این شرکت و مسولین ادوار گذشته  راه آهن وضعیت نابسامانی دارد.

حجم زیاد بدهی ها و نبود نقدینگی لازم ، مشکلات را دوچندان کرده است.

حقوق پرسنل حدود دو ماه عقب است.

بیمه های خدمات پرسنل رسمی بیش از دو سال است که پرداخت نشده.

بیمه های پرسنل تامین اجتماعی از سال 94 تاکنون در برخی از مناطق تا 30 ماه پرداخت نشده است.

بیمه های درمانی تکمیل ظرفیت علیرغم کسر ماهیانه از پرسنل از سال 95 تاکنون پرداخت نشده است.

حتی لباس کار و کفش ایمنی که از ملزومات اولیه ی کارگریست ، داده نشده است.

درزین ها، لودرها، بلدوزرها،گردیدرها و کامیونها و سایر ماشین آلات سنگین به خاطر نبود اعتبار یا متوقف شده اند و یا در حال نابودی هستند.

در همین حال برای گذران امور جاری نگهداری، مسئولین نگهداری خط در مناطق یا دست در جیب خود میکنند و یا دست در جیب نیروهای زیردست تا سوخت وسایل را تهیه بنمایند.

بخشی دیگر از مواد اولیه مانند سوخت را نیز با التماس از راه آهن میگیرند.

به راستی تا به کی؟

صورت وضعیتهای ماهیانه دریافتی نیز کفاف پرداختی پرسنل را نمیدهد!!

شرکتی که بر روی گنج نشسته ،برای گذران امور جاری خود مانده است.

آیا بهتر نیست که چاره ی اساسی بشود.

حال نگهداری خطوط این روزها هیچ خوب نیست اگر دست روی دست گذاشته شود مرگ حوزه زیربنایی راه اهن قطعی می باشد آیا وزارت اقتصاد و دارایی با توجه به نامه های وزیر کار،سازمان خصوصی سازی و وزیر راه و مدیر عامل راه آهن و عقبه اختلاس ۳۰۰۰ میلیاردی و اعدام سهام دار بنام امیر منصور آریا و قیمت اموال این شرکت که در ۱۰ سال پیش ۱۰۰۰ میلیارد و بصورت اقساطی و صوری دراصل صلواتی به شرکت لوشان امیر منصور خسروی به قیمت ۱۵۸ میلیارد واگذار و پس از ۱۰ سال از واگذاری اقساط قیمت غیر واقعی پرداخت نشده و اموال به قیمت روز تقریبا ۵۰۰۰ هزار میلیارد و ورثه امیرمنصور خسروی که همسران و برادرانش هستند و سهام دار ۴۵٪ از این شرکت لوشان برادر امیر منصور به علت اتهام و نقش داشتن در اختلاس ۳۰۰۰ میلیاردی از طریق ترکیه خارج و به کانادا گریخته و در شهر ونکوور اقامت و بخشی زیادی از سرمایه و وامهای زیادی که با اسناد شرکت گرفته یا درآمد پروژه ها و حقوق های معوق پرسنل و مطالبات بیمه مالیات و پرداخت نکردن حتی اقساط سازمان خصوصی سازی سرمایه زیادی که حق الناس کارگران و بیت المال بوده از کشور خارج و پیرو درخواست سازمان خصوصی سازی، وزارت کارو وزارت راه برای فسخ قرارداد و بازگشت اموال و شرکت به راه آهن جهت مدیریت  که اعلام آمادگی نموده دژپسند وزیر اقتصاد و داریی تاخیر و عدم تصمیم گیری در این خصوص که متولیان در این حوزه اعلام نمودن ماهیت وظیفه و خدمات و تخصص این شرکت به لحاظ اینکه  امنیت خطوط ریلی کشور و سیر قطارها را عهدار هستن باید زیر نظر حاکمیت اداره شود .

نسبت به فسخ قرارداد و خلعیت  شرکت لوشان که سهام دار جعلی شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی راه اهن( تراورس ) اقدام عاجل  نماید و از بیت المال و امنیت کشور که بیش از ۲۰۰ با ر این شرکت و ورثه باعث تجمع و تحصن کارگران که ۷۰۰۰ نفر در سراسر کشور می باشند در طول این ده سال و هر ماه هم دولت حقوق آنها را پرداخت می کند صیانت نماید .

*دومین روز اعتصاب  وتجمع کارگران معدن چادرملو (شرکت بهاوند باراد)برای اعتراض به اخراج همکاران ونداشتن امنیت شغلی

روز پنج شنبه 3 بهمن برای دومین روز متوالی، کارگران معدن چادرملو (شرکت بهاوند باراد)برای اعتراض به اخراج همکاران ونداشتن امنیت شغلی از رفتن برسرکار خودداری کردند.

کارگران اعتصابی به خبرنگار رسانه ای گفتند: امروز در محل رستوران جمع شدیم؛ کار تعطیل شده و همه ماشین‌آلات متوقف شده‌اند؛ نگرانیم که تعداد زیادی از کارگران اخراج شوند.

این کارگران با اشاره به اینکه خواستار تمدید قراردادهای شغلی همه‌ی همکاران خود هستند ،افزودند:نمی‌خواهیم در این اوضاع تعدادی کارگر بیکار شوند.

درهمین رابطه:

زنده باد همبستگی کارگران:اعتصاب  وتجمع کارگران معدن چادرملو (شرکت بهاوند باراد)برای اعتراض به اخراج همکارانشان

روز چهارشنبه 2 بهمن، کارگران معدن چادرملو (شرکت بهاوند باراد)شاغل در بخش استخراج سنگ آهن برای اعتراض به اخراج همکارانشان دست از کار کشیدند ودر محل کارشان تجمع کردند.

کارگران معترض معدن چادرملو به خبرنگار رسانه ای گفتند:تا روزچهارشنبه 2 بهمن حدود بیست همکاراشان از کاراخراج شده اند و این نگرانی وجود دارد که تا پایان سال این رویه ادامه داشته باشد.

*اعتراض جمعی از کارگران خدماتی شهرداری رشت نسبت به یکه تازی شرکت های پیمانکاری از جمله بروز نکردن چندرغاز حقوقشان درسال جاری، عدم پرداخت 3 ماه حقوق و10ماه حق بیمه 5 هزار کارگر و بی‌توجهی مسئولان شهرداری و شورای شهر

روز پنج شنبه 3 بهمن، جمعی از کارگران خدماتی شهرداری رشت اعتراضشان را نسبت به یکه تازی شرکت های پیمانکاری ازجمله بروز نکردن چندرغاز حقوقشان درسال جاری وپرداختش برمبنای حداقل حقوق سال 97، عدم پرداخت 3 ماه حقوق و10ماه حق بیمه 5 هزار کارگر و بی‌توجهی مسئولان شهرداری و شورای شهر رسانه ای کردند.

درهمین رابطه،یکی از کارگران گفت: حدود 5هزار نفر در بخش خدماتی شهرداری مناطق 5 گانه تحت مسئولیت سه شرکت پیمانکاری مشغول به کار هستیم که دست‌کم در سه ماه گذشته (آبان، آذر و دی ماه) دستمزد دریافت نکرده‌ایم. جدا از دستمزد، حق بیمه ما به تامین اجتماعی نیز پرداخت نشده و در برخی ماه‌های سال دفترچه‌های درمانی برخی کارگران فاقد اعتبار و تمدید و تعویض است.

وی با بیان اینکه چندین سال است که مطالبات مزدی کارگران خدماتی شهرداری رشت با تاخیر پرداخت می‌شود، و در این زمینه کسی پاسخگو نیست، در ادامه گفت: جدا از مطالبات مزدی و بیمه‌ای از ابتدای فروردین ماه سال جاری، افزایش دستمزد کارگران خدماتی لحاظ نشده و کارگران کماکان مطابق با مصوبه مزدی سال 97شورای عالی کار حقوق گرفته‌اند.

یکی دیگر از کارگران خدماتی شهرداری رشت گفت: بی‌توجهی مسئولان شهرداری و شورای شهر به کارگران شهرداری باعث شده که ما کارگران از حداقل‌های مزدی محروم باشیم.

وی عنوان کرد: آنچه کارگران خدماتی شهرداری رشت هر ماه به عنوان دستمزد می‌گیرند، حداقل‌های مزدی قانون است اما این حداقل‌ها کفاف معیشت آنها را نمی‌دهد. از طرفی کارگران خدماتی به ویژه کارگران شیفت شب (که باید اضافه‌کاری آنها محاسبه و پرداخت شود) از دریافت اضافه‌کاری محروم هستند.

 این کارگر افزود: سال جاری درحالی افزایش حقوق نداشته‌ایم که حقوق کارگران تنها یکبار در سال افزایش پیدا می‌کند و آن یکبار هم به گونه‌ای تعیین می‌شود که به هیچ وجه با هزینه‌های زندگی و نرخ تورم واقعی همخوانی ندارد.

به گفته این کارگر خدماتی شهرداری رشت؛ در حال حاضر یکی از موارد انتقاد کارگران پرداخت نشدن 4 درصد هزینه بازنشستگی تعدادی از کارگران است که می‌خواهند با استفاده از قانون مشاغل سخت و زیان‌آور خود را بازنشسته کنند. بخش دیگری از مشکلات این کارگران ناقص بودن سوابق بیمه‌ای آنها برای بازنشستگی است.

او در تشریح جزئیات این مطلب گفت: در حال حاضر بخش قابل توجهی از کارگران خدماتی به دلیل پرداخت نشدن 4 درصد هزینه بازنشستگی از سوی شهرداری ماه‌هاست، نمی‌توانند از بازنشستگی تحت قانون مشاغل سخت و زیان‌آور استفاده کنند. در عین حال برخی کارگرانی که به سن بازنشستگی رسیده‌اند به دلیل سوابق ناقص بیمه‌ای امکان بازنشسته شدن ندارند و به همین دلیل چندین سال دیگر باید کار کنند تا سوابق بیمه‌ای خود را برای بازنشسته شدن کامل کنند.

این کارگر افزود: شهر رشت یکی از بزرگترین شهرهای شمالی کشور است و برخلاف ادعای برخی مسئولان شهری از منابع مالی کافی برای پرداخت به موقع حقوق کارگران برخودار است.

*مخالفت دستگاه قضا با آزادی مشروط اسماعیل عبدی  وآموزش و پرورش با مرخصی بدون حقوق وی وارسال پرونده اش به هیئت تخلفات

وکیل اسماعیل عبدی از مخالفت با آزادی مشروط اسماعیل عبدی و مخالفت آموزش و پرورش با مرخصی بدون حقوق وی وارسال پرونده اش به هیئت تخلفات خبر داد.

روز پنج شنبه 3 بهمن،حسین تاج در ارتباط با آخرین وضعیت اسماعیل عبدی به خبرنگار رسانه ای گفت: با درخواست آزادی مشروط اسماعیل عبدی از سوی دادستان تهران مخالفت شد این در شرایطی‌ست که از دوره حبس 5 ساله او 10 ماه باقی است.

وی افزود:در حال حاضر هم درخواست مرخصی موکلم، درحال بررسی است و منتظر اعلام نظر دادستانی هستیم.

وی ادامه داد: اخیراً نیز اداره آموزش و پرورش با مرخصی بدون حقوق موکلم مخالفت کرده و پرونده وی برای رسیدگی به هیأت تخلفات ارسال و ارجاع شده است. امیدوارم مراجع اداری و قضایی به سابقه 25 ساله معلمی و فرهنگی و خدمات او توجه کنند و این ملاحظه در مورد تمام معلمانی که در مقام فعالین صنفی اعتراضاتی داشته‌اند، رعایت شود.

اسماعیل عبدی، فعال صنفی معلمان و دبیرکل اسبق کانون صنفی معلمان، در حال گذراندن حکم حبس پنج ساله‌ی خود در زندان اوین است.

*بیانیه کنشگران صنفی معلمان استان قزوین در محکومیت بازداشت جعفر ابراهیمی، معلم و فعال صنفی

نام جعفر ابراهیمی با نام کودکان کار عجین شده است؛ کودکانی که سال های متمادی قربانی تبعیض های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی ، اجتماعی و... هستند. او فریاد از مهرجاماندگانی است که هیچ گاه صدایشان شنیده نمی شود. آنانی که سهم شان از کودکی رنجست و خستگی.

بارها نامش را در حمایت از سیل زدگان و زلزله زدگان شنیده ایم. بی شک ابراهیمی را باید در زمره فعالینی دید که بی ادعا می ایستند تا صدای حق خواهی کودکان کار، دانش آموزان و معلمان را به گوش آنانی که شاید اراده ای برای شنیدن ندارند برسانند.

اما بیست روزی است که صدای این فعال صنفی خستگی ناپذیر شنیده نمی شود. گویی سهم ابراهیمی نیز همچون معلمان تحول خواهی چون بهشتی، عبدی و حبیبی زندان و بازداشت است آن هم به اتهام آگاهی دهی و دفاع از حقوق پایمال شده ی دانش آموزان و معلمان.

کنشگران صنفی معلمان استان قزوین، بازداشت جعفر ابراهیمی، معلم و عضو کانون صنفی معلمان تهران را محکوم کرده و مسئولیت مستقیم آسیب های وارده را متوجه مسئولین زندان و نیروهای امنیتی می داند و خواستار آزادی بی قید و شرط وی است.

کنشگران صنفی معلمان استان قزوین۳۰ دی ماه ۱۳۹۸

*تجمع اعتراضی غرفه‌داران و صاحبان اسباب‌بازی‌های پارک‌  آزادی شیرازنسبت به احتمال تعطیلی محل کارشان مقابل شورای شهر

روز پنج شنبه 3 بهمن،جمعی از غرفه‌داران و صاحبان اسباب‌بازی‌های پارک‌  آزادی شیرازبرای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به احتمال تعطیلی محل کارشان دست به تجمع مقابل شورای شهر زدند.

تجمع‌کنندگان با سر دادن شعار «هیهات منا الذله» قصد ورود به صحن علنی شورای شهررا داشتند که از ورود آنان ممانعت شد.

برپایه گزارش رسانه ای شده،اعتراض تجمع کنندگان به قراردادهای ناعادلانه و اقدامات خلاف قانون شهرداری نسبت غرفه‌داران و صاحبان اسباب‌بازی‌های پارک‌های شیراز بود.

یکی از تجمع کنندگان گفت:شهرداری شیراز به بهانه تعمیرات پارک در محل نصب وسایل های شهربازی  قصد تعطیلی شهربازی پارک آزادی دارند.

وی افزود: با تجربه‌ای که داریم از جمله تعمیر چند ساله دریاچه این پارک؛ شاید این مرحله از تعمیرات تا ماه‌ها و حتی سال‌ها به طول انجامد و این موضوع ضربه‌ سختی به ما وارد می‌سازد.

وی گفت: حدود 100خانواده از محل غرفه‌ها و اسباب بازی‌های پارک آزادی شهر شیراز ارتزاق دارند که در صورت تعطیلی این مکان تا پس از تعطیلات عید نوروز، این خانواده‌ها در فشار مضاعف قرار می‌گیرند.

وی درخاتمه گفت: برخی از ما با هزینه میلیاردی، اسباب بازی‌هایی مطابق آنچه شهرداری خواسته بود را در شهربازی پارک آزادی نصب کرده‌ایم و اکنون می‌گویند که همه را کنده و با خود ببرید!!

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com