اخبار و گزارشات کارگری ٦ بهمن ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
January 26, 2020

اخبار و گزارشات کارگری ٦ بهمن ماه ١٣٩٨

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

- لغو تجمع 7 بهمن بازنشستگان مقابل مجلس

- ادامه اعتراضات کارگران طرح سد وسامانه انتقال آب گاران نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی با تجمع مقابل فرمانداری مریوان

- رسانه ای شدن اعتصاب چندروزه رانندگان سرویس‌های رفت و آمد کارگران منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی با ماجرای تیراندازی با اسلحه شکاری؟؟!!!

- اعتراض کارگران پتروشیمی رجال  نسبت به اجرا نشدن بخشنامه‌ یکسان‌سازی حقوق و مزایای اقلیمی و وعده های توخالی

- اعتراض کارگران پتروشیمی اروند نسبت به کاهش 50درصدی دریافتی ماهانه بدلیل  کسر یکجای 6قسط وام و دو قسط بیمه تکمیلی

- آخرین خبر از احمد زاهدی لنگرودی از بازداشت شدگان مراسم گرامیداشت نوید بهبودی جان باخته اعتراضات هفته آخر آبان ماه

- آزادی موقت جعفر ابراهیمی با تودیع وثیقه از زندان گوهردشت کرج

- تجمع اعتراضی مهندسان نسبت به آزمون ورود به حرفه مهندسی و نظارت بر ساختمان 98 مقابل وزارت راه و شهرسازی تجمع

- افزایش 13 در صدی جان باختگان حوادث کاری دراستان مازندران در نه ماهه سال جاری

*لغو تجمع 7 بهمن بازنشستگان مقابل مجلس

روز یکشنبه 6 بهمن،اطلاعیه ای بشرح وامضاهای زیر دررابطه با لغو تجمع 7 بهمن بازنشستگان مقابل مجلس منتشرشد:

به اطلاع کلیه بازنشستگان، کارگران، معلمان و..... می رساند علیرغم اعلام قبلی و اشتیاق همه برای پیگیری مطالباتمان در برگزاری تجمع ۷ بهمن ، متاسفانه با پیش آمدن شرایط و موانعی، تاریخ برگزاری این تجمع به روزی دیگر که متعاقبا" اعلام خواهد شد موکول گردید.

قطعا به زودی این تجمع  در ابعادی وسیع تر وگسترده تر برگزار خواهدشد.اعتقاد ما بر این است که هیچکس و هیچگونه فشاری نمیتواند پایه های مطالبه گری بازنشستگان را سست نماید.

1-گروه بازنشستگان تامین اجتماعی

2-گروه اتحاد بازنشستگان 

3-شورای بازنشستگان ایران

4-جمعی از بازنشستگان فولاد

5-اتحاد بازنشستگان ایران

6-انجمن کارگران برق و فلزکار کرمانشاه

7-گروه 19 اسفند

8-گروه پایپینگ و اکیپ پروژه ای  آذربایجان

9-چالش صنفی معلمان ایران

*ادامه اعتراضات کارگران طرح سد وسامانه انتقال آب گاران نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی با تجمع مقابل فرمانداری مریوان

روز یکشنبه 6 بهمن، کارگران طرح سد وسامانه انتقال آب گاران در ادامه+ اعتراضاتشان نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی دست به تجمع مقابل فرمانداری شهرستان مریوان زدند.

+تجمع اعتراضی کارگران طرح سد وسامانه انتقال آب گاران نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی مقابل استانداری کردستان

اعمال فشارانتظامات استانداری کردستان برای جلوگیری از ادامه تجمع

روز شنبه 28 دی،جمعی از کارگران  طرح سد گاران وسامانه انتقال آب (شرکت فنی مهندسی شایگان مهر آپادانا)واقع درمریوان برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی مقابل استانداری کردستان در سنندج زدند.

انتظامات استانداری کردستان با تهدید و فشار به کارگران معترض مانع از ادامه تجمع شدند.

این کارگران به خبرنگار رسانه ای گفتند:ما نزدیک به 100 نفر هستیم که برای شرکت شایگان مهر آپادانا در پروژه آبرسانی سد گاران کار می‌کردیم اما نزدیک به سه ماه است که شرکت تعطیل و معوقات مزدی کارگران پرداخت نشده است.

آنها افزودند:حقوق ومطالباتشان بین 4 تا 6 ماه است که بعد از سه ماه تعطیلیِ شرکت، هنوز پرداخت نشده است.

میکائیل صدیقی در ارتباط با مطالبات کارگران شایگان مهر مریوان که در کار ساختمان‌سازی و لوله‌کشی مرز عراق شاغل بوده‌‌اند، گفت: این کارگران حدود شش ماه معوقات مزدی پرداخت نشده دارند و اکنون چندماهی است که کار تعطیل شده و همه این کارگران بیکار شده‌اند. اینها صد نفر کارگر قراردادی هستند که از برج دوازده سال قبل حقوق نگرفته‌اند.

وی با بیان اینکه کارگران ساختمانی در استان کردستان، وضعیت نامناسبی دارند و بیشتر سال را بیکارند، ازاخراج این صد کارگر ساختمانی انتقاد کرد.

وی با تایید تجمع این کارگران مقابل استاداری کردستان تاکید کرد: امیدواریم استانداری به مطالبات و خواسته‌های این کارگران توجه کند .

بنا به گزارش رسانه ای شده، شرکت پیمانکار که پروژه را از شرکت آب منطقه‌ای کردستان به پیمان گرفته، تجهیزات و ابزارهای خود را برای پرداخت بدهی‌ها به فروش رسانده و توقع کارگران برای پرداخت پول فروش بابت دستمزدهای معوق، تا امروز بی‌نتیجه مانده است.

*رسانه ای شدن اعتصاب چندروزه رانندگان سرویس‌های رفت و آمد کارگران منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی با ماجرای تیراندازی با اسلحه شکاری؟؟!!!

روز یکشنبه 6 بهمن، اعتصاب چندروزه رانندگان سرویس‌های رفت و آمد کارگران منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در اعتراض به سطح نازل در آمدشان باخبر تیراندازی روزگذشته به سمت اتوبوس حامل کارگران پتروشیمی تندگویان  با اسلحه شکاری رسانه ای شد.آیا کاسه ای زیر نیم کاسه است؟

صبح روزیکشنبه 6بهمن،فرماندار ماهشهرگفت: طی چند روز اخیر رانندگان اتوبوس‌های ایاب ذهاب کارکنان شرکت‌های پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در اعتراض به نرخ کرایه‌ها اقدام به اعتصابات صنفی کرده بودند.

وی افزود: به دنبال این موضوع شورای ترافیک استان خوزستان به منظور یکسان سازی نرخ کرایه‌ها و نحوه پرداختی برگزار شد که در آن جلسه مقرر شد نرخ کرایه‌ها و یکسان سازی آن توسط سازمان حمل و نقل پایانه‌ها بررسی و به شورای ترافیک استان خوزستان اعلام شود.

فرماندار بندرماهشهر در ادامه با اشاره به تیراندازی روز گذشته(5بهمن) به اتوبوس حامل کارکنان شرکت پتروشیمی تندگویان خاطرنشان کرد:، اما متاسفانه در این فاصله رانندگان تأمل نکرده و روز گذشته یک راکب موتورسوار در 20کیلومتری جاده اهواز- بندرماهشهر به نشانه اعتراض به اتوبوس ایاب ذهاب کارکنان این پتروشیمی با اسلحه شکاری تیراندازی کرده است.

بیرانوند اضافه کرد: خوشبختانه این حادثه تلفات جانی به همراه نداشته و تنها خساراتی را به دستگاه اتوبوس وارد کرده است.

وی عنوان کرد:تلاش برای شناسایی عوامل این تیراندازی ادامه داردو به زودی دستگیر خواهند شد .

درهمین رابطه:

اعتصاب رانندگان سرویس‌های رفت و آمد کارگران منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در اعتراض به سطح نازل در آمدشان برای چندمین روز متوالی

روز شنبه 5 بهمن برای چندمین روز متوالی،اعتصاب رانندگان سرویس‌های رفت و آمد کارگران منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی(ماهشهر -بندرامام) در اعتراض به سطح نازل درآمدشان ادامه پیدا کرد.

به گزارش 5 بهمن یک منبع خبری محلی،چند روزی‌ست که رانندگان سرویس‌های حمل و نقل منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی با متوقف کردن خودروهای خود دست به اعتراضاتی برای افزایش دستمزد خود زده‌اند که تا کنون از سوی سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی هیچ‌گونه پاسخی به رسانه‌ها ارسال نشده است.

*اعتراض کارگران پتروشیمی رجال  نسبت به اجرا نشدن بخشنامه‌ یکسان‌سازی حقوق و مزایای اقلیمی و وعده های توخالی

کارگران پتروشیمی رجال واقع در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی اعتراضشان را نسبت به اجرا نشدن بخشنامه‌ یکسان‌سازی حقوق و مزایای اقلیمی و وعده های توخالی،رسانه ای کردند.

 روزیکشنبه 6 بهمن،جمعی از کارگران پتروشیمی رجال به خبرنگار رسانه ای گفتند:در سایر پتروشیمی‌های منطقه «بخشنامه یکسان‌سازی حقوق و مزایای اقلیمی» اجرایی شده اما تاکنون در رجال اقدامی صورت نگرفته است. امیدواریم تا پایان سال جاری تکلیف اجرای این بخشنامه روشن شود. این امر برای کارگران بسیار پراهمیت است؛ چراکه پرداخت مزایایی چون فوق‌العاده‌ بدی آب و هوا، را مورد تاکید قرار داده است.

در حالی کارگران پتروشیمی رجال از عدم اجرای بخشنامه‌ یکسان‌سازی حقوق و مزایای اقلیمی گلایه می‌کنند که در تیرماه سال 97، مدیران منابع انسانی شرکت‌های پتروشیمی با یکدیگر توافق کردند که «در جهت ساماندهی مزایای اقلیمی و جایگزینی با سایر پرداخت‌های متفرقه ناهماهنگ کنونی و یکسان‌سازی آن نسبت به پرداخت فوق‌العاده‌های بدی آب و هوا، محرومیت از تسهیلات زندگی و صعوبت شرایط محل زندگی» قانون طبقه‌بندی مشاغل را از 1 مرداد ماه سال گذشته، اجرایی کنند.

بنابراین پرداخت مزایای مزدی باید طبق عرف و بر اساس توافق نام برده انجام شود؛ در غیر این صورت اداره کار منطقه ویژه ماهشهر می‌تواند تذکر دهد. «سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی» که مناسبات حاکم بر پتروشیمی‌ها را تنظیم می‌کند، هم می‌تواند، شرکت‌ها را تحت فشار بگذار و از آنها پاسخ بخواهد.

کارگران پتروشیمی رجال با بیان اینکه خواهان آن هستیم که مدیران شرکت جلسه‌ای با کارگران برگزار کنند و صحبت‌های ما را بشنوند، گفتند: در ضمن خواست‌هایی دیگری هم داریم که لازم است آنها را به مدیران شرکت منعکس کنیم.

کارگران معترض پتروشیمی رجال در تشریح سایر خواسته‌ها، که به گفته خود بارها آنها را از طریق رسانه‌ها منعکس کرده‌اند، افزودند: عدم پرداخت تعطیل کاری و جمعه کاری، پرداخت پاداش عادلانه تولید و پاداش بهره‌وری نفت و تشکیل تشکل در درون شرکت، از این جمله هستند که خواهان رسیدگی به آنها هستیم اما تاکنون اقدامی در این‌باره صورت نگرفته است؛ آنهم درحالی‌که در رسانه‌ها بارها درباره این موارد گلایه‌های خود را مطرح کرده‌ایم.

 

*اعتراض کارگران پتروشیمی اروند نسبت به کاهش 50درصدی دریافتی ماهانه بدلیل  کسر یکجای 6قسط وام و دو قسط بیمه تکمیلی

کارگران پتروشیمی اروند اعتراضشان را نسبت به کاهش50درصدی دریافتی ماهانه بدلیل  کسر یکجای 6قسط وام و دو قسط بیمه تکمیلی،رسانه ای کردند.

روز یکشنبه 6 بهمن،تعدادی از کارگران پتروشیمی اروند مستقر در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی و زیرمجموعه هلدینگ خلیج‌فارس در گفتگو با خبرنگار رسانه ای از کاهش بیش از 50درصدی حقوق این ماه خود به دلیل کسر یکجای اقساط وام و بیمه تکمیلی توسط کارفرما خبر دادند.

یکی از این کارگران گفت: حقوق این ماه من به دلیل اینکه شرکت، یکجا اقدام به کسر اقساط مذکور نمود، به کمتر از نصف کاهش یافت که این امر روند زندگی ما را با مشکل مواجه نموده است.

کارگران خواهان برگشت بخشی از کسورات و سرشکن کردن آن بر مطالبات آینده خود هستند.

*آخرین خبر از احمد زاهدی لنگرودی از بازداشت شدگان مراسم گرامیداشت نوید بهبودی جان باخته اعتراضات هفته آخر آبان ماه

کانون نویسندگان ایران:

خــبــــر

همچنان بلاتکلیفی؛ احمد زاهدی لنگرودی

احمد زاهدی لنگرودی نویسنده، روزنامه‌نگار و عضو کانون نویسندگان ایران یک ماه است که در بازداشت و بلاتکلیفی به‌سر می‌برد.

احمد زاهدی روز پنجم دی هنگامی که در مراسم یادبود یکی از جانباختگان اعتراضات آبان شرکت کرده بود دستگیر و به بازداشتگاه ضیابر در صومعه‌سرا منتقل شد. پس از چندین روز بی‌خبری از او سرانجام قرار وثیقه‌ی یکصد میلیون تومانی برای وی تعیین شد. به دلیل اعتراض احمد زاهدی به این قرار و نیز عدم توانایی خانواده در تامین وثیقه‌ی ملکی، او درخواست کرده است که با کفالت و فیش حقوقی تا برگزاری دادگاه آزاد شود. این درخواست نزدیک به دو هفته است که در ادارات و نهادهای مختلف قضایی دست به دست می‌شود و همچنان بلاتکلیف است.

احمد زاهدی لنگرودی سردبیر نشریه‌ی گیلان اوجا است و بازپرس با استناد به مطالب این نشریه که دارای مجوز است او را متهم به «تبلیغ علیه نظام، اخلال در نظم عمومی و همکاری با گروه‌های مخالف نظام" کرده است.

احمد زاهدی لنگرودی اکنون در بند قاتلان زندان نگهداری می‌شود.

*آزادی موقت جعفر ابراهیمی با تودیع وثیقه از زندان گوهردشت کرج

روز شنبه 6 بهمن پس از سی و یک روز بازداشت ،جعفرابراهیمی باقید وثیقه از زندان گوهردشت کرج آزاد شد.

جعفرابراهیمی عضو کانون صنفی معلمان تهران و شورای‌هماهنگی تشکلهای‌صنفی فرهنگیان‌ایران روز 5 دی ماه همزمان با مراسم گرامیداشت پویا بختیاری از جان باختگان اعتراضات هفته آخرآبان ماه در بهشت سکینه کرج بازداشت شده بود.

*تجمع اعتراضی مهندسان نسبت به آزمون ورود به حرفه مهندسی و نظارت بر ساختمان 98 مقابل وزارت راه و شهرسازی تجمع

روزیکشنبه 6بهمن،همزمان مراسم تودیع و معارفه رؤسای سابق و جدید سازمان نظام مهندسی کشور دقایقی قبل با حضور وزیر راه،جمعی از مهندسان شرکت کننده در آزمون ورود به حرفه مهندسی و نظارت بر ساختمان ، برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به این آزمون که در مهر ماه سال جاری برگزار شد دست به تجمع مقابل وزارت راه و شهرسازی زدند.

*افزایش 13 در صدی جان باختگان حوادث کاری دراستان مازندران در نه ماهه سال جاری

مدیر کل پزشکی قانونی استان مازندران گفت :در نه ماهه سالجاری 78 نفر بر اثر حوادث کار در استان جان خود را از دست دادند(همگی مرد)،که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 13 (سیزده )درصد رشد داشت.

به گزارش 6بهمن روابط عمومی پزشکی قانونی مازندران ،دکتر علی عباسی تصریح کرد :بر اساس آمارهای مراکز پزشکی قانونی استان در نه ماهه سالجاری به ترتیب شهرستان ساری با 13 مورد و آمل با 11 و نور با 9 مورد بیشترین و شهرهای تنکابن ،محمودآباد و بهشهر هر کدام با 2 مورد کمترین موارد مرگ ناشی از حوادث کار را داشتند.

وی تصریح کرد: بر اساس این گزارش عمده دلایل مرگ افراد در حوادث کار مربوط به سقوط از بلندی با 32 نفرو پس از آن برق گرفتگی با 17و جسم سخت با 15 ، سوختگی و سایر موارد هر کدام با 7 مورد در رتبه بعدی قرار دادند.

افزایش 3 درصدی مصدومیت حادثه کار

عباسی افزود : بر اساس آمار مراکز پزشکی قانونی استان 718 نفر مصدوم ناشی از حوادث کار به مراکز پزشکی قانونی استان مراجعه کردند که 677نفر مرد و ما بقی زن هستند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 3 درصد افزایش داشت.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com