اخبار و گزارشات کارگری ٧ بهمن ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
January 28, 2020

اخبار و گزارشات کارگری ٧ بهمن ماه ١٣٩٨

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

- ادامه اعتصاب صدها کارگر واحد تعمیرات پتروشیمی اروند برای دومین روز متوالی

- اعتراض کارگران کارخانه فرش و پتو مقدم نسبت به بیماری و مشکلات ریوی و تنفسی درپی نشر گازهای سمی در منطقه و بی توجهی اداره حفاظت محيط زيست

- اعتراض کارگر کارخانه هپکو اراک نسبت به سطح پایین حقوق وعدم پرداخت بموقعش

- اخراج 200 کارگر معدن چادرملوعلیرغم اعتراضات دامنه دارشان

- تعطیلی دو واحد معدنی شن وماسه آمل ماسه وسارج وبلاتکلیفی شغلی ومعیشتی 300کارگر

- تجمع  اعتراضی معلمان خارج از کشور نسبت به عدم پرداخت مطالبات مقابل وزارت آموزش و پرورش

- جان باختن رضا عباسی یکی از تیرخوردگان اعتراضات هفته آخر آبان ماه دراصهفان

- بی خبری از علیرضا تومار وعباس زراعی از بازداشت شدگان هفته آخر آبان ماه

- بازداشت امیررضا اسدی در کرمانشاه

- جان باختن یک کارگر اپراتور وینچ معدن زغال سنگ نگین طبس حین کاربدون دستیار

*ادامه اعتصاب صدها کارگر واحد تعمیرات پتروشیمی اروند برای دومین روز متوالی

روز دوشنبه 7 بهمن برای دومین روز متوالی، صدها کارگر واحد تعمیرات پتروشیمی اروند دراعتراض به نحوه اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل و همچنین کسر چندین قسط وام و بیمه تکمیلی ازحقوق ماهیانه به اعتصابشان ادامه دادند.

گزارش رسانه ای شده بتاریخ 7 بهمن با اشاره برتعدادکارگران واحد تعمیرات پتروشیمی اروند مبنی بر800نفر،می افزاید،این کارگران گفتند: طرح طبقه‌بندی مشاغل بدون حضور نماینده کارگری انجام شد و به‌درستی مدارک تحصیلی و سابقه نفرات و حق تخصص آنان در پتروشیمی اروند لحاظ نگردیده است.

آنها افزودند: به‌عنوان مثال، در اجرای این طرح، میان یک جوشکار یا مکانیک که فنی محسوب می‌شوند با یک کارگر خدماتی ساده فرقی در نظر گرفته نشده، در حالیکه در دیگر شرکت‌های هم‌جوار و زیر مجموعه هلدینگ خلیج فارس، نفرات فنی حق تخصص دریافت می‌کنند ولی در پتروشیمی اروند، این حق به نیروهای فنی پرداخت نگردیده است.

این کارگران در ادامه گفتند: علیرغم قول مساعد مدیرعامل شرکت مبنی بر در نظر گرفتن حق تخصص کارگران فنی به‌صورت لحاظ کردن آیتمی خاص در حقوق آنان، متأسفانه تا این لحظه این وعده عملی نشده است.

این کارگران همچنین به کسر اقساط وام که از دو قسط به بالا متغییر بوده و همچنین کسر دو قسط بیمه تکمیلی در فیش حقوقی خود در ماه جاری، معترض بوده و خواهان تجدید نظر در این خصوص هستند.

درهمین رابطه:

*اعتراض کارگران پتروشیمی اروند نسبت به کاهش 50درصدی دریافتی ماهانه بدلیل  کسر یکجای 6قسط وام و دو قسط بیمه تکمیلی

کارگران پتروشیمی اروند اعتراضشان را نسبت به کاهش50درصدی دریافتی ماهانه بدلیل  کسر یکجای 6قسط وام و دو قسط بیمه تکمیلی،رسانه ای کردند.

روز یکشنبه 6 بهمن،تعدادی از کارگران پتروشیمی اروند مستقر در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی و زیرمجموعه هلدینگ خلیج‌فارس در گفتگو با خبرنگار رسانه ای از کاهش بیش از 50درصدی حقوق این ماه خود به دلیل کسر یکجای اقساط وام و بیمه تکمیلی توسط کارفرما خبر دادند.

یکی از این کارگران گفت: حقوق این ماه من به دلیل اینکه شرکت، یکجا اقدام به کسر اقساط مذکور نمود، به کمتر از نصف کاهش یافت که این امر روند زندگی ما را با مشکل مواجه نموده است.

کارگران خواهان برگشت بخشی از کسورات و سرشکن کردن آن بر مطالبات آینده خود هستند.

*اعتراض کارگران کارخانه فرش و پتو مقدم نسبت به بیماری و مشکلات ریوی و تنفسی درپی نشر گازهای سمی در منطقه و بی توجهی اداره حفاظت محيط زيست

کارگران کارخانه فرش و پتو مقدم واقع در منطقه صنعتی شهر دولت آباد دراستان اصفهان اعتراضشان را نسبت به بیماری و مشکلات ریوی و تنفسی درپی نشر گازهای سمی در منطقه و بی توجهی  ادارات حفاظت محيط زيست  استان اصفهان وشهرستان برخوار رسانه ای کردند.

این کارگران در گفتگو با خبرنگار یک منبع خبری محلی ضمن بیان اینکه این آلودگی ها باعث بیماری و مشکلات ریوی و تنفسی برایشان شده است گفتند: علیرغم اینکه بارها با اداره محیط زیست شهرستان و استان نامه نگاری ونیز مراجعه کرده ایم، تاکنون اقدامی در جهت کنترل آلاینده های محیطی انجام نشده است.

نماینده کارگران معترض در ادامه ضمن انتقاد از عملکرد محیط زیست شهرستان برخوار گفت: به نظر می رسد حضور کارشناسان محیط زیست صرفا تشریفاتی بود چون زمانی برای بررسی آمدند که کارخانه تعطیل بوده و یا از دودکش دود و گازی منتشر نمی شده است.

مدیرعامل کارخانه نیز گفت: پس از شکایات متعددی که از سال  97تاکنون انجام شده است، کارخانه مجاور نسبت به تغییر مسیر دودکش اقدام کرده و اصلاحات جزئی انجام داده است ولی چندان موثر نبوده است.

وی گفت: به دلیل اینکه دودکش ها در  جهت باد و به سمت کارخانه ما است، کارگران این کارخانه دچار مشکلات ریوی و تنفسی شده اند.

*اعتراض کارگر کارخانه هپکو اراک نسبت به سطح پایین حقوق وعدم پرداخت بموقعش

یک کارگر کارخانه هپکو اراک طی گفتگویی با خبرنگار رسانه ای اعتراضش را نسبت به سطح پایین حقوق وعدم پرداخت بموقعش ابراز کرد.

روز دوشنبه 7 بهمن یک کارگر کارخانه هپکواراک با اشاره به عدم پرداخت حقوق ماه های آذر و دی هپکویی ها،افزود:عدم پرداخت منظم دستمزدها در واحدهای تولیدی مشکلات خانوادگی و معیشتی زیادی برای کارگران به وجود آورده است.

وی همچنین گفت: اغلب کارگران به علت عدم پرداخت منظم دستمزدها با مشکل رو‌به رو هستند. طی این مدت از همه آشنایان قرض کرده‌ایم. به علت مشکلات خصوصی‌سازی این واحد تولیدی و پایین بودن دستمزد‌ها نسبت به هزینه‌های واقعی زندگی، در خانواده ما تفریح به کلی فراموش شده است.

وی ادامه داد:آن زمان که هیئت مدیره‌ها سودهای زیاد می‌برند و حقوق‌های کلان دریافت می‌کنند، کسی به حقوق کارگران اضافه نمی‌کند. ما کارگران همواره کمترین حقوق را بدون اعتراض دریافت می‌کنیم و هر سال نسبت به سال گذشته سفره‌مان کوچک و کوچکتر می‌شود.

این کارگردر خاتمه گفت: افزایش دستمزد سال آینده باید متناسب با نیازهای زندگی کارگران باشد.

*اخراج 200 کارگر معدن چادرملوعلیرغم اعتراضات دامنه دارشان

اخراج 200 کارگر معدن چادرملو (شرکت بهاوند باراد) علیرغم اعتراضات دارشان شان کلید خورد.

روز دوشنبه 7 بهمن،کارگران بهاوند بارادبه خبرنگار رسانه ای گفتند: درنهایت نتوانستیم مسئولان را مجاب به ادامه کار کنیم و تصمیم نهایی بر تسویه حساب گرفته شد.

این کارگران افزودند: روزگذشته(06بهمن) جلسه نماینده کارگران و پیمانکار در دفتر مدیر پروژه برگزار شد. نتیجه این جلسه، بسته شدن شرکت و پرداخت حق و حقوق کارگران  تا برج آخر سال شد.

این کارگران درادامه گفتند: هیچ راهی به جز تسویه حساب پیش روی کارگران نیست و کارگران در حال جمع کردن وسایل خود هستند.

درهمین رابطه:

*ادامه اعتصاب  وتجمع کارگران معدن چادرملو (شرکت بهاوند باراد)برای اعتراض به اخراج همکاران ونداشتن امنیت شغلی

روز شنبه 5 بهمن، کارگران شرکت بهاوند باراد شاغل در بخش استخراج سنگ آهن معدن چادرملو برای اعتراض به اخراج همکاران ونداشتن امنیت شغلی به اعتصاب وتجمعشان ادامه دادند.

روزشنبه این کارگران به خبرنگار رسانه ای گفتند: روند اخراج کارگران این شرکت ادامه دارد و کارفرما به تعدادی از  آنها گفته است تا پنجم بهمن جهت تسویه حساب اقدام کنند تا بتوانند از بیمه بیکاری استفاده کنند.

آنها افزودند: این اقدام موجب می‌شود حدود 300 خانواده کارگری در دو ماه پایانی سال دچار آسیب‌های جدی شوند و در منگنه قرار بگیرند.

*تعطیلی دو واحد معدنی شن وماسه آمل ماسه وسارج وبلاتکلیفی شغلی ومعیشتی 300کارگر

حدود یک ماهی است که دو واحد معدنی شن وماسه آمل ماسه وسارج دراستان مازندران به دلیل اختلافاتی که بین سازمان صمت و منابع طبیعی در نحوه صدور پروانه معدن به وجود آمده پلمب شده و 300 کارگرش در بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی بسر می برند.

*تجمع  اعتراضی معلمان خارج از کشور نسبت به عدم پرداخت مطالبات مقابل وزارت آموزش و پرورش

روز یکشنبه 6 بهمن،جمعی از معلمانی که طی چند سال گذشته به خارج از کشور اعزام شده بودند و اکنون مأموریت آنها پایان یافته است،‌ برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت مطالباتشان دست به تجمع مقابل وزارت آموزش و پرورش زدند.

معلمان معترض عنوان  که تعداد آنها به 350 نفر می رسد از  2 تا 10 هزار یورو از وزارت آموزش و پرورش طلب دارند و خواهان این هستند که این وجوه به طور یکجا به آنها پرداخت شود تا بتوانند به زخمی از زندگی‌شان بزنند.

یکی از این معلمان به خبرنگار رسانه ای گفت: از سال 95 به عنوان معلم اعزامی از ایران به کشورهای دیگر اعزام شدیم و در مدارس ایرانی مشغول به کار بودیم. در این مدت حقوق ما پرداخت نمی‌شد و مجبور بودیم در کشوری غریب از جیب خود هزینه کنیم.

وی ادامه داد: برخی از ما خودرو، مسکن و اموالمان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ فروخته‌ایم تا بتوانیم هزینه‌های زندگی در خارج از کشور را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پرداخت کنیم و اکنون با بازگشت به ایران مطالبات خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دریافت نکردیم.

معلم دیگری گفت: وزارت آموزش و پرورش در زمان‌های مختلف بخشی از حقوق ما را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پرداخت می‌کند و این پراکندگی پرداخت حقوق موجب شده است که نتوانیم از مطالباتمان درست استفاده کنیم. به عنوان مثال سال گذشته بنده می‌توانستم با مبلغ مطالباتم یک منزل بخرم، اما اکنون فقط می‌توانم یک نصف پژو خریداری کنم.

وی افزود: مطالبات معلمان متفاوت است و مبلغ آن برای هر فردی رقمی متفاوت است و ما امروز از استان‌های مختلف کشور به مقابل وزارت آموزش و پرورش آمدیم تا بتوانیم با وزیر یا معاون مالی وزارتخانه صحبت کنیم و مطالباتمان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ یکجا دریافت کنیم.

*جان باختن رضا عباسی یکی از تیرخوردگان اعتراضات هفته آخر آبان ماه دراصهفان

رضا عباسی یکی از شرکت کنندگان در اعتراضات هفته آخر آبان ماه که در خلال روزهای اوج‌گیری اعتراضات در اصفهان هدف گلوله مأموران امنیتی قرار گرفته بود، بیش از سه هفته پیش و پس از حدود 50روز در بیمارستان بر اثر عفونت ناشی از زخم گلوله جانش را ازدست داد.

رضا عباسی فرزند فریدون، اهل روستای عرب فامور از توابع شهرستان کازرون پس از گذشت نزدیک به دو ماه بر اثر عفونت ناشی از زخم گلوله در بیمارستان جان سپرد و پیکر او در روستای زادگاهش، بدون برگزاری مراسم تدفین و با حضور مأموران امنیتی به خاک سپرده شد.

به گزارش 7 بهمن زمانه،یک منبع نزدیک به خانواده رضا عباسی گفت که رضا عباسی متأهل و پدر یک دختر هشت ماهه بوده و در روزهای اعتراضات سراسری برای تهیه داروی فرزندش در شهر اصفهان به سر می‌برده است.

رضا عباسی پس از اصابت گلوله به بدنش به بیمارستانی در اصفهان منتقل شده و پس از یک ماه بستری بودن به بیمارستان شهرستان کازرون انتقال یافته است و بیش از سه هفته پیش بر اثر شدت یافتن عفونت زخم‌هایش جان سپرده است.

*بی خبری از علیرضا تومار وعباس زراعی از بازداشت شدگان هفته آخر آبان ماه

علیرضا تومار  25 آبان وعباس زراعی از 28 آبان بازداشت شدند و خبری از آنها نیست.

علیرضا تومار روز 25 آبان در جریان اعتراضات هفته آخر آبن ماه توسط نیروهای امنیتی در میدان ونک بازداشت شده و طی هفتاد روز گذشته هیچ تماسی با خانواده نداشته است.

عباس زارعی متولد 1374  از نورآباد ممسنی 28 آبان بازداشت و با گذشت بیش از دو ماه اطلاعی از او در دست نیست.

*بازداشت امیررضا اسدی در کرمانشاه

بر اساس خبر دریافتی روز شنبه پنجم بهمن 97، مامورین امنیتی با هجوم به منزل امیررضا اسدی،  ضمن بازداشت این دانشجو، وسایل شخصی او، مانند گوشی و لب تاب را با خود بردند.

امیررضا اسدی اهل گرگان بوده و بر اساس آخرین خبرها، هم اکنون در بازداشتگاه اطلاعات سپاه کرمانشاه بسر می برد.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری

*جان باختن یک کارگر اپراتور وینچ معدن زغال سنگ نگین طبس حین کاربدون دستیار

عصر روز شنبه 5بهمن،یک کارگر اپراتور وینچ معدن زغال سنگ نگین طبس بنام مصطفی افتخاری حین کاربدون دستیار(کاری که باید اپراتور و دستیارش انجام گیرد)بر اثر گیر کردن در میان سیم بوکسل دستگاه‌های کشنده واگن‌ها جانش را ازدست داد.

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ 7 بهمن،همکاران این کارگر جان باخته به خبرنگار رسانه ای گفتند: حوالی ساعت 18 عصر روز شنبه (5بهمن ماه) یک کارگر ایراتور «وینچ » (نوعی دستگاه کشنده واگن‌ها در سطح شیب‌دار) حین کار در تونل شماره سه معدن زغال سنگ «نگین» بین حفاظ دستگاه با سیم بوکسل گیر کرده و به دلیل شدت جراحات وارده از ناحیه سر جان باخت.

آنها در توضیح علت این حادثه افزودند: کارگر حادثه دیده که اپراتور دستگاه «وینچ» بود هنگامی که قصد تخلیه واگن را در معدن شماره سه داشت به دلایل نامعلومی‌ بین سیم بکسل و حفاظ دستگاه «وینچ» گیر می‌کند بطوری که در اثر آن جمجمه او شکسته می‌شود.

همکاران وی در ادامه گفتند: اپراتور وینچ حین انجام کار باید دستیار داشته باشد اما از اینکه در روز حادثه چرا این کارگربه عنوان اپراتور دستگاه تنها کار می‌کرده، اطلاعاتی در دست نیست.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com