اخبار و گزارشات کارگری ٤ و ۵ بهمن ماه ١٣٩٨ + خبر اعتصاب کارگران پالایشگاه فاز ۱۴‎

اخبار کارگرى
January 25, 2020

اخبار و گزارشات کارگری ٤ و ۵ بهمن ماه ١٣٩٨


فــراخــوان برای تــجمع بازنشستگان

زمان :دوشنبه 7 بهمن ماه – ساعت 11

مکان :مقابل مجلس

پیشکسوتان آ. پ. پارک شهر:

دوستان می دانید که در این روزهایی که دولت و مجلس مثل هر سال در مورد تخصیص بودجه برای نهاد های مختلف هماهنگی میکنند باز بدون توجه به تورم کمر شکن وهزینه های سرسام آور زندگی سهم بسیار ناچیز ی برای  ما باز نشستگان در نظر گرفته اند .گویا توصیه ی ابتدای انقلاب جناب روحانی که فرموده بودند ” بازنشسته احتیاجی به پول ندارد ” ( البته جمله ی دقیقشان یادمان نیست ولی مفهوم همین بود ) برای تصمیم گیران قدرت مدار بسیار خوشایند بوده است . لذا دراین روزهای تعیین و تصویب بودجه برای یادآوری وظیفه ی خطیرشان در زمینه ی افزایش حقوق به نرخ تورم ، تجمع خواهیم داشت

زمان : دوشنبه ۷/ ۱۱/ ۹۸ ساعت ۱۰

مکان : مجلس شورای اسلامی

- اعتصاب کارگران پالایشگاه فاز 14 پارس 2(کنگان) وبستن درب ورودی کنترل افراد در اعتراض به عدم پرداخت 4 ماه حقوق

- اعتصاب رانندگان سرویس‌های رفت و آمد کارگران منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در اعتراض به سطح نازل در آمدشان برای چندمین روز متوالی

- ادامه اعتصاب  وتجمع کارگران معدن چادرملو (شرکت بهاوند باراد)برای اعتراض به اخراج همکاران ونداشتن امنیت شغلی

- اخراج 20 کارگر متاهل شرکت خدماتی توسعه گستر بینالود برای عدم پرداخت حق اولاد

- کنفدراسیون سندیکایی جهانی اینداستریال : فورا به نقض حقوق بنیادین کارگران در مجتمع پتروشیمی امام پایان دهید

- بی خبری از میلاد قربان نژاد از بازداشت شدگان اعتراضات نسبت به قتل موشکی در بابل

- بازداشت معین زارعیان دانشجوی جامعه‌شناسی دانشگاه تهران وانتقالش به مکانی نامعلوم

- محمدحبیبی معلم زندانی با دستور مستقیم دادستان به زندان تهران بزرگ منتقل شد

- بیانیه‌ی انجمن‌صنفی‌فرهنگیان خراسان‌شمالی در محکومیت تبعید همکار فرهنگی و عضو هیات مدیره انجمن

- کشته و مصدوم شدن 2 معلم  استان خوزستان براثر تصادف در مسیر خانه ومدرسه

- جان باختن کارگر سازمان وادی رحمت تبریز حین کار براثرایست قلبی

- سوختگی 5 کارگرآشپزخانه سالن پذیرایی پرشین جاده کندوان بر اثر انفجار گاز و وخامت حال یکنفرشان

- مصدومیت شدید یک کارگران جوان درشیراز براثر سقوط از ارتفاع

*اعتصاب کارگران پالایشگاه فاز 14 پارس 2(کنگان) وبستن درب ورودی کنترل افراد در اعتراض به عدم پرداخت 4 ماه حقوق

 روزیکشنبه 5 بهمن،صدها کارگر پالایشگاه فاز 14 پارس 2(کنگان)با اعتصاب وبستن درب ورودی کنترل افراد این فاز،اعتراضشان را نسبت به عدم پرداخت 4 ماه حقوق بنمایش گذاشتند.

درهمین رابطه معاون فرماندار و دبیرکمیسیون کارگری شهرستان کنگان به خبرنگار رسانه ای گفت: کارگران (شرکت پیمانکاری تناوب زیرمجموعه شرکت آی پی ام آی)به دلیل پرداخت نشدن چهار ماه حقوق از ساعت 6 تا 8:30صبح امروز تجمع و اقدام به بستن گیت نفر رو فاز 14 پارس 2 کنگان کردند.

وی افزود: با تماسی که با مسئولان شرکت نفت و گاز پارس بعنوان کارفرمای فاز 14 برقرار شد قرار است هفته آینده 2 ماه از حقوق معوق کارگران پرداخت و مابقی نیز تلاش می‌شود در کمترین زمان ممکن به آنان پرداخت شود.

وی اضافه کرد: در زمان حاضر 1200 نفردر شرکت تناوب مشغول به کار هستند.

قابل یادآوری است که منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس مشتمل بر سه منطقه پارس یک (پارس جنوبی) محدوده شهرستان عسلویه، پارس دو ( کنگان) در محدوده شهرستان کنگان و پارس سه ( پارس شمالی)  در محدوده ی شهرستانهای دیر، دشتی،تنگستان و بوشهر واقع شده است وپارس 2 (کنگان )شامل 8 فاز پالایشگاهی و یک طرح LNG می باشد. ساخت فازهای 11، 12، 13، 14، 19، 22، 23 و 24 و کارخانه ی (IRAN LNG) در این منطقه برنامه ریزی شده است.

*اعتصاب رانندگان سرویس‌های رفت و آمد کارگران منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در اعتراض به سطح نازل در آمدشان برای چندمین روز متوالی

روز شنبه 5 بهمن برای چندمین روز متوالی،اعتصاب رانندگان سرویس‌های رفت و آمد کارگران منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی(ماهشهر -بندرامام) در اعتراض به سطح نازل درآمدشان ادامه پیدا کرد.

به گزارش 5 بهمن یک منبع خبری محلی،چند روزی‌ست که رانندگان سرویس‌های حمل و نقل منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی با متوقف کردن خودروهای خود دست به اعتراضاتی برای افزایش دستمزد خود زده‌اند که تا کنون از سوی سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی هیچ‌گونه پاسخی به رسانه‌ها ارسال نشده است.

به گزارش همین منبع، سال 97 و 98 را باید سال بحران‌های کارگری سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی با بیش از 30هزار شاغل دانست.

دوسالی که‌ مطالبات کارگریِ واحد در مجتمع های پتروشیمی مستقر در این سازمان حاکمیتی شکل گرفت و به سمت بحران رفت.

 طبقه بندی مشاغل، همسان‌‌سازی حقوق ها، پرداخت حق بدی آب و هوا و… از جمله مطالبات کارگران شرکت های مختلف بود.

از‌ پتروشیمی اروند‌ ،تندگویان و بوعلی وابسته به هلدینگ‌خلیج فارس تا پتروشیمی مارون‌ متمول ،فارابی و شیمی‌بافت وابسته به هلدینگ‌تاپیکو و شرکت های خصوصی مانند پتروشیمی رجال.

سال گذشته کارگران معترض مقابل اداره کار‌این سازمان تجمع کردند و خواستار‌ پیگیری مطالبات خود شدند. مطالباتی که اکنون در بهمن 98، کارگران معترض پتروشیمی بندرامام و رجال می‌گویند با بی‌توجهی اداره کار سازمان منطقه ویژه مواجه بوده است!

یک‌ فعال حوزه کارگری در این رابطه گفت: “تا زمانیکه سرپرست اداره کار سازمان منطقه ویژه اقتصادی استخدام وزارت نفت با حقوق های سطح بالا باشد، قطعا نمی تواند مشکلات کارگران را درک کند، به همین منظور ما درخواست کردیم تا با تغییر در این واحد، از فردی‌ که نیروی وزارت کار و دارای ارتباط با گروه‌های کارگری باشد در این مسئولیت به کار‌ گرفته شود.”

در کنار اعتراضات و اعتصابات کارگری شکل گرفته در مجتمع‌های پتروشیمی،چند روزی‌ست که رانندگان سرویس‌های حمل و نقل نیز‌ با متوقف کردن خودروهای خود دست به اعتراضاتی برای افزایش دستمزد خود زده‌اند که تا کنون از سوی سازمان منطقه ویژه هیچ‌گونه پاسخی به رسانه‌ها ارسال نشده است.

*ادامه اعتصاب  وتجمع کارگران معدن چادرملو (شرکت بهاوند باراد)برای اعتراض به اخراج همکاران ونداشتن امنیت شغلی

روز شنبه 5 بهمن، کارگران شرکت بهاوند باراد شاغل در بخش استخراج سنگ آهن معدن چادرملو برای اعتراض به اخراج همکاران ونداشتن امنیت شغلی به اعتصاب وتجمعشان ادامه دادند.

روزشنبه این کارگران به خبرنگار رسانه ای گفتند: روند اخراج کارگران این شرکت ادامه دارد و کارفرما به تعدادی از  آنها گفته است تا پنجم بهمن جهت تسویه حساب اقدام کنند تا بتوانند از بیمه بیکاری استفاده کنند.

آنها افزودند: این اقدام موجب می‌شود حدود 300 خانواده کارگری در دو ماه پایانی سال دچار آسیب‌های جدی شوند و در منگنه قرار بگیرند.

*اخراج 20 کارگر متاهل شرکت خدماتی توسعه گستر بینالود برای عدم پرداخت حق اولاد

شرکت خدماتی توسعه گستر بینالود از پیمانکاران شرکت حمل ونقل ریلی آهو دشت غزال   20نفر از کارگران متاهلش را برای عدم پرداخت حق اولاد اخراج کرد.

روز شنبه 5 بهمن، یکی از کارگران اخراجی این شرکت به خبرنگار رسانه ای در مشهد گفت: کارفرما ضمن اخراج ما کارگرانی که متاهل بودیم ، عنوان کرده که تنها با کارگر مجرد قرارداد می بندیم.

اوافزود: وقتی دلیل این اخراج در زمستان آن هم ویژه متاهلین را جویا شدیم به ما گفت، کارگر مجرد حق اولاد نمی‌گیرد.

این کارگر اخراجی گفت :ماهمچنان بلا تکلیف هستیم ومسئولان  جواب روشنی در این مورد به ما نمی‌دهند.

درهمین رابطه،مدیر روابط عمومی شرکت رجا مشهد گفت: شرکت توسعه گستر بینالود یک شرکت پیمانکار خصوصی است و به ما مربوط نمی‌شود و شرکت رجا مشهد پیمانکاری به این نام ندارد.

او تصریح کرد: قرارداد شرکت توسعه گستر بینالود با آهو دشت غزال خاتمه یافته است بنابراین اگر کارگری اخراج شود توسط توسعه گستر بینالود اخراج شده  و به لحاظ حقوقی ما حق دخالت در امور  این شرکت و یا امور دیگر شرکت‌های خصوصی  و پیمانکاران را نداریم.

روابط عمومی شرکت رجا مشهد در خصوص این موضوع گفت :شرکت توسعه گستر بینالود که پیمانکار قبلی بوده بعد از اتمام کار خود باید ضمن گرفتن بیمه بیکاری برای کارگران ، آنها را به تامین اجتماعی ارجاع می داد و شرکت جدید نیز هیچ گونه مسئولیتی در قبال کارگران شرکت قبلی ندارد.

*کنفدراسیون سندیکایی جهانی اینداستریال : فورا به نقض حقوق بنیادین کارگران در مجتمع پتروشیمی امام پایان دهید

جناب آقای رئیس جمهور حسن روحانی،

من این نامه را در مقام دبیرکل کنفدراسیون سندیکایی جهانی اینداستریال، که نماینده بیش از پنجاه میلیون کارگر در بخش های معدن، انرژی و تولیدی در بیش از ۱۴۰ کشور از جمله ایران می باشد، برای شما ارسال می کنم تا از شما بخواهم که فوراً مداخله کنید و نقض حقوق بنیادین کارگران در مجتمع پتروشیمی امام خمینی ماهشهر را پایان دهید.

ما بسیار نگران هستیم که کارگران مجتمع پتروشیمی امام خمینی، ماه ها است که دستمزد های خود را دریافت نکرده اند، میزان پاداش های آنها به شدت کاهش یافته است و اضافه کاری نیز دیگر دریافت نمی کنند.

روش استخدام و استثمار کارگران از طریق سیستم پیمانکاران نیروی انسانی در مجتمع پتروشیمی امام خمینی نیز به همان قدر نگران کننده و شنیع می باشد. این مجتمع، به جای استخدام مستقیم کارگران و قبول مسئولیت کامل به عنوان یک کارفرما، به شبکه ای از شرکت ها و پیمانکاران فرعی متوسل می شود که کارگران را سوداگرانه مورد اجحاف قرار می دهند.

در بسیاری از موارد، قرارداد ها، بین سه تا چهار پیمانکار دست به دست می شوند و در هر سطح از قراردادهای پیمانکاری، پیمانکار مبلغ ده تا پانزده درصد از منابع تخصیص یافته برای حقوق کارگران را می گیرد. در پایان این زنجیره استثمار، کارگر کمتر از پنجاه درصد از دستمزد ناچیز خود را دریافت می کند.

علاوه بر این، کارگران دارای هیچ امنیت حقوقی یا راهکاری برای احقاق حقوق بنیادین خود نمی باشند.

کنفدراسیون سندیکایی جهانی اینداستریال IndustriALL از دولت ایران می خواهد که بدون تأخیر عمل کند تا اطمینان حاصل شود که پتروشیمی امام خمینی ماهشهر استفاده از پیمانکاران جز وفرعی را متوقف کرده و در عوض آنها را به طور مستقیم استخدام نماید و شرایط کار مناسب در کارخانه را تضمین کند.

منتظر اقدام فوری و پاسخ شما هستم

ارادتمند،

والتر سانچز ، دبیر کل

کنفدراسیون سندیکایی اینداستریال

3بهمن 1398

برگرفته از سایت سندیکای کارگران فلزکار مکانیک

*بی خبری از میلاد قربان نژاد از بازداشت شدگان اعتراضات نسبت به قتل موشکی در بابل

میلاد قربان نژاد ساکن بابل در جریان اعتراضات به کشتار مسافران  هواپیمای اوکراینی سرنگون شده توسط سپاه، مقابل دانشگاه نوشیروانی بابل دستگیر و تاکنون از سرنوشتش اطلاعی در دست نیست.

*بازداشت معین زارعیان دانشجوی جامعه‌شناسی دانشگاه تهران وانتقالش به مکانی نامعلوم

بعد از ظهر چهارشنبه 2 بهمن،معین زارعیان، دانشجوی جامعه‌شناسی دانشگاه تهران و عضو شورای صنفی خوابگاه‌های این دانشگاه،جلوی درب دانشکده علوم اجتماعی توسط مامورین لباس شخصی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.

منبع اصلی خبر کانال تلگرام شوراهای صنفی دانشجویان کشور

*محمدحبیبی معلم زندانی با دستور مستقیم دادستان به زندان تهران بزرگ منتقل شد

این انتقال نابه هنگام در حالی صورت می گیرد که بر اساس حکم دادگاه  می‌بایست حبیبی مانند دیگر زندانیان سیاسی ، دوران حکم حبس خود را در زندان اوین بگذارند.  همچنین هیچ یک از دیگر زندانیان سیاسی اوین منتقل نشده‌‌اند و اجرای این حکم به‌صورت اختصاصی  و در ادامه فشار بر این فعال صنفی صورت گرفته‌است

محمدحبیبی پیشتر به مدت ۶ هفته ممنوع الملاقات بود و از ابتدای بازداشت تاکنون  حتی یک روز هم به مرخصی نیامده است و از درمان و رسیدگی پزشکی در رابطه با تومور دست چپش، نیز محروم مانده است.

محمد حبیبی از اعضای ارشد کانون صنفی معلمان تهران است که در جریان اعتراضات معلمان توسط اطلاعات سپاه بازداشت شد و حکم دهشتناک ۱۰/۵ سال زندان و شلاق را بر وی تحمیل کردند. 

کمیته دفاع از محمدحبیبی ضمن محکوم نمودن این اقدام غیرقانونی و ناعادلانه دادستانی، مقامات زندان و قوه قضاییه و دادستانی را مسئول حفظ جان و سلامتی این معلم زندانی می داند و نسبت به هر گونه خطر جسمی و روحی برای این معلم هشدار میدهد.

*بیانیه‌ی انجمن‌صنفی‌فرهنگیان خراسان‌شمالی در محکومیت تبعید همکار فرهنگی و عضو هیات مدیره انجمن

انجمن‌صنفی‌فرهنگیان خراسان‌شمالی برای محکومیت تبعید همکار فرهنگی و عضو هیات مدیره انجمن بیانیه ای بتاریخ4 بهمن ماه صادر کرد.

بخش هایی ازاین بیانیه بقرار زیراست:

مهر و آبان ماه ۱۳۹۷ برای فرهنگیان خراسان شمالی یادآور حکایتهای تلخ و ناگواریست.

در پی اعلام تحصن فرهنگیان از سوی شورای‌‌هماهنگی‌ تشکلهای‌صنفی‌ فرهنگیان‌ایران برای اعتراض و درخواست مطالبات صنفی فرهنگی،  هفت نفر از معلمان فعال و عضوانجمن صنفی بازداشت شدند.

نهاد بازداشت کننده اداره اطلاعات استان خراسان شمالی بود ولی بی شک تحریک و تهییج حراستهای‌آموزش‌وپرورش در اداره کل و ادارات شهرستانها در چنین تصمیمی تاثیر بسیاری داشته است!

فقط کافیست سری به اداره رسیدگی به تخلفات کارکنان آموزش وپرورش بزنید و آماری از همکاران فراخوانده به هیات بدوی تخلفات در سال ۱۳۹۶ و ۹۷ بگیرید که با اصرار و شکایت حراستهای‌آموزش‌وپرورش برایشان پرونده سازی شده است. غالب پرونده های این دوره مربوط میشوند به فرهنگیانی که در فضای مجازی یا در میدان اعتراضات صنفی فعال بوده اند.

همگی با یک هدف فراخوانده شده اند، تهدید به اینکه حضور در تجمعات صنفی غیر قانونیست و همکاری با اعضای انجمن صنفی فرهنگیان استان برایتان دردسر ساز میشود و...! البته این شکل برخورد مختص این استان نبوده گرچه از همه جا پر رنگتر بوده است.

باید ازین نظر به حراست اموزش وپرورش شادباش گفت چرا که با تهدید و فشار انها برای تعدادی از معلمان پیگیرحقوق صنفی و دلسوز،پرونده هایی گشوده شد. 

از میان دهها پرونده ای که باشکایت حراستها به هیات تخلفات آموزش و پرورش خراسان شمالی تشکیل شده است، بدون استناد به موارد قانونی و بدون دادن هیچ نسخه ای از محتویات پرونده به متهمین،  محمدرضا رمضانزاده و حسین‌رمضانپور و سعیدحقپرست از طرف هیات بدوی تخلفات اداری آموزش و پرورش استان حکم محکومیت گرفته‌اند.

سعید حقپرست: توبیخ‌کتبی درج در پرونده!

حسین رمضانپور: تغییرجغرافیایی‌محل‌خدمت!

محمدرضا رمضانزاده: بازنشستگی‌پیش‌ازموعد با کسر یک‌گروه!

پس از صدور رای توسط هیات  بدوی و مراجعه محکومین برای دلایل و مصادیق جرم چنین احکامی، آنها معترف بودند که حراست مارا تحت فشار دارد و حتی به نوعی مارا متهم به مماشات با فرهنگیان این پرونده ها میکنند.

در زمان مقرر اعتراضیه حسین ‌رمضانپور و محمدرضا رمضانزاده تقدیم هیات تجدید نظر رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان آموزش و پرورش گردید.

در مراجعه حضوری محمدرضا رمضانزاده، شهریور ۹۸، برای دفاع از اتهامات، بادرخواست کپی و رونوشت  از محتویات پرونده،به بهانه محرمانه بودن پرونده، هیات تجدید نظر از ارایه پرونده و کپی مستندات خودداری میکند.

چطور میشود متهمی بدون داشتن حتی یک برگه مستندات داخل پرونده از خود دفاع نماید.

قسمی ازاتهامات اعلام شده  مربوط به تجمعات و اعتراضات صنفی سال ۹۶ و ۹۷ میباشند.نه تنها اعتراض صنفی جرم نیست که بررسی اینگونه اتهامات در صلاحیت هیات نمیباشد. همچنین توهین به رؤسای آموزش وپرورش اتهام دیگریست که بدون ذکر توهینی مشخص یا ارایه شکایت از سوی رؤسا، این اتهام و اتهامات دیگررا وارد دانسته اند.

سرانجام پس از ماهها، همان حکم بدوی تغییرجغرافیای‌محل‌خدمت جناب رمضانپور در هیات تجدیدنظر رسیدگی به تخلفات کارکنان وزارت آموزش وپرورش تایید شده است و پاسخ اعتراض محمدرضا رمضانزاده هنوز ابلاغ نگشته است.

انجمن‌صنفی‌فرهنگیان‌ خراسان‌شمالی به شدت حکم صادره، تبعید خدمت از بجنورد به  مانه سملقان، برای آقای رمضانپور را محکوم مینماید و به دوایر حراستی و هیات های رسیدگی به تخلفات اداری سفارش اکید میکند که بجای  سرکوب و ارعاب کنشگران و پرونده سازی برای همکاران فرهنگی مطالبه گر، در پی احقاق حقوق فرهنگیان باشند و از حقوق بربادرفته ی دانش آموزان دفاع نمایند.

  اگر عملکرد ضعیف و گزارشات مغرضانه حراستهای آموزش وپرورش های استان خراسان شمالی نمیبود، بی شک در استانی کوچک با جمعیتی ناچیز نسبت به سایر استانهای کشورهفت‌همکارفرهنگی بازداشت نمیشدند و بیگناه درگیر محاکم قضایی نمیگشتند.

 

*کشته ومصدوم شدن 2 معلم  استان خوزستان براثر تصادف در مسیر خانه ومدرسه

رئیس آموزش و پرورش هندیجان از جان باختن و مصدوم شدن 2 معلم بر اثر واژگونی پراید در جاده زیدون خبر داد.

وی روز شنبه 5 بهمن به خبرنگار رسانه ای گفت: 2نفر از بانوان معلم خوزستانی که در جاده زیدون رفت و آمد داشتند، در مسیر روستای طلاگه دچار سانحه شدند.

اوافزود: این 2 معلم که هر روز برای رسیدن به مدرسه این مسیر را طی می‌کردند، هفته گذشته در حین طی کردن این مسیر با خودروی پراید خود، دچار واژگونی شدند.

وی درخاتمه گفت: در این حادثه یکی از همکاران فرهنگی جان خود را از دست داد و یکی دیگر از معلمان مصدوم شد.

*جان باختن کارگر سازمان وادی رحمت تبریز حین کار براثرایست قلبی

روز جمعه 4 بهمن ماه، کارگر سازمان وادی رحمت تبریز حین کار براثرایست قلبی جانش را ازدست داد.

*سوختگی 5 کارگرآشپزخانه سالن پذیرایی پرشین جاده کندوان بر اثر انفجار گاز و وخامت حال یکنفرشان

پنج شنبه شب(3بهمن)، 5 کارگرآشپزخانه  سالن پذیرایی بین راهی پرشین جاده کندوان واقع در منطقه هزارچم استان مازندران بر اثر انفجار گازدچار سوختگی وبه بیمارستان منتقل شدند.

بنابه گزارش رسانه ای شده ،حال یکی از  کارگران وخیم است که برای ادامه درمان به بیمارستان سوانح و سوختگی ساری مرکز استان منتقل شده است.

*مصدومیت شدید یک کارگران جوان درشیراز براثر سقوط از ارتفاع

روز جمعه 4 بهمن، یک کارگر جوان حین کار در ارتفاع 15 متری ساختمان نیمه کاره واقع در خیابان عدالت  شهرشیراز به عمق محل گودبرداری سقوط کرد و از قسمت کمر و پا دچار مصدومیت شدید شد و به بیمارستان انتقال یافت.

akhbarkargari2468@gmail.com

  

+++

اعتصاب کارگران پالایشگاه فاز 14 پارس 2(کنگان) وبستن درب ورودی کنترل افراد در اعتراض به عدم پرداخت 4 ماه حقوق

 روزیکشنبه 5 بهمن،صدها کارگر پالایشگاه فاز 14 پارس 2(کنگان)با اعتصاب وبستن درب ورودی کنترل افراد این فاز،اعتراضشان را نسبت به عدم پرداخت 4 ماه حقوق بنمایش گذاشتند.

درهمین رابطه معاون فرماندار و دبیرکمیسیون کارگری شهرستان کنگان به خبرنگار رسانه ای گفت: کارگران (شرکت پیمانکاری تناوب زیرمجموعه شرکت آی پی ام آی)به دلیل پرداخت نشدن چهار ماه حقوق از ساعت 6 تا 8:30صبح امروز تجمع و اقدام به بستن گیت نفر رو فاز 14 پارس 2 کنگان کردند.

وی افزود: با تماسی که با مسئولان شرکت نفت و گاز پارس بعنوان کارفرمای فاز 14 برقرار شد قرار است هفته آینده 2 ماه از حقوق معوق کارگران پرداخت و مابقی نیز تلاش می‌شود در کمترین زمان ممکن به آنان پرداخت شود.

وی اضافه کرد: در زمان حاضر 1200 نفردر شرکت تناوب مشغول به کار هستند.

قابل یادآوری است که منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس مشتمل بر سه منطقه پارس یک (پارس جنوبی) محدوده شهرستان عسلویه، پارس دو ( کنگان) در محدوده شهرستان کنگان و پارس سه ( پارس شمالی)  در محدوده ی شهرستانهای دیر، دشتی،تنگستان و بوشهر واقع شده است وپارس 2 (کنگان )شامل 8 فاز پالایشگاهی و یک طرح LNG می باشد. ساخت فازهای 11، 12، 13، 14، 19، 22، 23 و 24 و کارخانه ی (IRAN LNG) در این منطقه برنامه ریزی شده است.

*اعتصاب رانندگان سرویس‌های رفت و آمد کارگران منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در اعتراض به سطح نازل در آمدشان برای چندمین روز متوالی

روز شنبه 5 بهمن برای چندمین روز متوالی،اعتصاب رانندگان سرویس‌های رفت و آمد کارگران منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی(ماهشهر -بندرامام) در اعتراض به سطح نازل درآمدشان ادامه پیدا کرد.

به گزارش 5 بهمن یک منبع خبری محلی،چند روزی‌ست که رانندگان سرویس‌های حمل و نقل منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی با متوقف کردن خودروهای خود دست به اعتراضاتی برای افزایش دستمزد خود زده‌اند که تا کنون از سوی سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی هیچ‌گونه پاسخی به رسانه‌ها ارسال نشده است.

به گزارش همین منبع، سال 97 و 98 را باید سال بحران‌های کارگری سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی با بیش از 30هزار شاغل دانست.

دوسالی که‌ مطالبات کارگریِ واحد در مجتمع های پتروشیمی مستقر در این سازمان حاکمیتی شکل گرفت و به سمت بحران رفت.

 طبقه بندی مشاغل، همسان‌‌سازی حقوق ها، پرداخت حق بدی آب و هوا و… از جمله مطالبات کارگران شرکت های مختلف بود.

از‌ پتروشیمی اروند‌ ،تندگویان و بوعلی وابسته به هلدینگ‌خلیج فارس تا پتروشیمی مارون‌ متمول ،فارابی و شیمی‌بافت وابسته به هلدینگ‌تاپیکو و شرکت های خصوصی مانند پتروشیمی رجال.

سال گذشته کارگران معترض مقابل اداره کار‌این سازمان تجمع کردند و خواستار‌ پیگیری مطالبات خود شدند. مطالباتی که اکنون در بهمن 98، کارگران معترض پتروشیمی بندرامام و رجال می‌گویند با بی‌توجهی اداره کار سازمان منطقه ویژه مواجه بوده است!

یک‌ فعال حوزه کارگری در این رابطه گفت: “تا زمانیکه سرپرست اداره کار سازمان منطقه ویژه اقتصادی استخدام وزارت نفت با حقوق های سطح بالا باشد، قطعا نمی تواند مشکلات کارگران را درک کند، به همین منظور ما درخواست کردیم تا با تغییر در این واحد، از فردی‌ که نیروی وزارت کار و دارای ارتباط با گروه‌های کارگری باشد در این مسئولیت به کار‌ گرفته شود.”

در کنار اعتراضات و اعتصابات کارگری شکل گرفته در مجتمع‌های پتروشیمی،چند روزی‌ست که رانندگان سرویس‌های حمل و نقل نیز‌ با متوقف کردن خودروهای خود دست به اعتراضاتی برای افزایش دستمزد خود زده‌اند که تا کنون از سوی سازمان منطقه ویژه هیچ‌گونه پاسخی به رسانه‌ها ارسال نشده است.


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com