اخبار و گزارشات کارگری ١٦ دی ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
January 06, 2020

اخبار و گزارشات کارگری ١٦ دی ماه ١٣٩٨

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

- بازداشت دوباره 2 کارگر حق طلب کارخانه هپکو اراک

- ادامه اعتراضات کارگران پتروشیمی رجال نسبت به اداره ‌کار منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر مبنی برعدم نظارت بر اجرای صحیح طرح طبقه بندی مشاغل و فشار به کارگران حق طلب

- پرداخت قطره چکانی مطالبات پرستاران مشهد بدنبال اعتراضات دامنه دارشان نسبت به عدم پرداخت  ماه ها مطالبات و وعده های توخالی مسئولان

- بیانیه شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران در اعتراض به بازداشت غیرقانونی جعفر ابراهیمی

- آخرین اخباراز بازداشتی های عضو کانون نویسندگان ایران

- گزارش س ژ ت از حمایت بین المللی کارگران از جنبش جاری در فرانسه. منتشره در نشریه داخلی این اتحادیه به نام‌" انسامبل " با ۷۰۰ هزار عضو آبونه.

- مرگ ومصدومیت 3کارگر یک معدن دردلیجان براثر برق گرفتگی

- جان باختن یک کارگر 38 ساله در میبد بر اثر سقوط از ارتفاع 20 متری

*بازداشت دوباره 2 کارگر حق طلب کارخانه هپکو اراک

 روز چهارشنبه 11دی ماه، 2کارگر حق طلب کارخانه هپکو اراک دوباره بازداشت شدند.

این 2 کارگرازجمله بازداشتی های اعتراضات شهریور ماه سال جاری هپکویی ها بودند که با قید وثیقه آزاد شده بودند.

این 2 کارگر حق طلب بدنبال از سرگیری اعتراضات کارگران هپکو نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی و وعده های توخالی مسئولان در ماه جاری+دوباره بازداشت شدند.

آخرین خبرهای رسانه ای شده بتاریخ 16 دی ماه حاکی از پرداخت حقوق آبان ماه کارگران هپکو می باشد.

+تجمع اعتراضی کارگران کارخانه هپکو نسبت به عدم پرداخت 2 ماه حقوق،بلاتکلیفی شغلی و وعده های توخالی مسئولان مقابل استانداری استان مرکزی

روز دوشنبه 2 دی ماه،کارگران کارخانه هپکو برای باری دیگر راهی مرکز شهر اراک شدند تا بابرپایی تجمع مقابل استانداری استان مرکزی اعتراضشان را نسبت به عدم پرداخت 2 ماه حقوق،بلاتکلیفی شغلی و وعده های توخالی مسئولان،بنمایش بگذارند.

بنابه گزارشات رسانه ای شده،مصوبات و وعده ها مسئولان در رابطه به پایان دادن به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی یکی پس ازدیگری عملی نمی شود ودرحد نوشته وحرف باقی می مانند.

ازجمله قراربراین شده بود که حقوق آبان ماه هپکویی حداکثر تاپایان آذرماه پرداخت شود که تا روزدوم دی به حساب کارگران واریز نشده است.

همچنین دررابطه  با وضعیت سهام ومدیریت شرکت تعیین تکلیف نهایی نشده است.

بنابهمین گزارشات،یکی از اصلی ترین مشکلات این روزهای هپکو مسیری است که در انتخاب سهام دار جدید طی می شود چرا که بسیاری بر این باورند که این مسیر و افراد مورد نظر تفاوتی را در شرایط موجود هپکو ایجاد نمی کند و حتی بنا بر گفته کارگران و برخی از منابع، گویا افراد مورد نظر که حتی از آنها برنامه 15 ماهه خواسته شده است افراد مورد وثوق سهامدار قبلی و خلع ید شده هپکو هستند و از طرفی با برخی از مشکلات مالی و مالیاتی روبه بوده که همین مسئله با قوانین اهلیت ناسازگار است. همچنین این مدیران سابقه نامناسبی در مدیریت دیگر واحد های صنعتی داشته اند.

*ادامه اعتراضات کارگران پتروشیمی رجال نسبت به اداره ‌کار منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر مبنی برعدم نظارت بر اجرای صحیح طرح طبقه بندی مشاغل و فشار به کارگران حق طلب

اعتراضات کارگران پتروشیمی رجال نسبت به اداره ‌کار منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر مبنی برعدم نظارت بر اجرای صحیح طرح طبقه بندی مشاغل و فشار به کارگران حق طلب با کاهش مدت قرارداد کار و محدود کردن ساعات اضافه‌کاری ادامه دارد.

یادآوری:

اعتراض کارگران پتروشیمی رجال خواهان نسبت به پایمالی حقوقشان ازجمله عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل وبی تفاوتی اداره کار منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر

کارگران پتروشیمی رجال واقع در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهراعتراضشان را نسبت به پایمالی حقوقشان ازجمله عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل وبی تفاوتی اداره کار منطقه رسانه ای کردند.

روز یکشنبه 1دی،این کارگران به خبرنگار رسانه ای گفتند: بارها از طریق خبرگزاری‌های مختلف از مسئولین شهر خواستار پیگیری مطالبات کارگران پتروشیمی رجال بوده‌ایم و از اداره کار منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی می‌خواهیم که بر سازمان اداری و منابع انسانی شرکت رجال که از دور« اصفهان» اداره می‌شود،  نظارت کند و در قبال بخشنامه‌های تصویب شده ولی عملی نشده، واکنشی نشان دهد.

این کارگران افزودند: تنها پتروشیمی هستیم که در منطقه نماینده کارگر نداریم و در جلسات متعددی که در منطقه برگزار می‌شود، نماینده‌ای برای بیان مشکلات کارکنان پتروشیمی رجال حضور ندارد. چرا مصوبه طرح طبقه‌بندی مشاغل که بیش از یک سال از تصویب آن می‌گذرد و شامل 3 بند ((علی‌الخصوص فوق‌العاده بدی آب‌وهوا)) می‌باشد به ما تعلق نگرفته است؟ چرا نسخه‌ای از قرارداد در اختیار کارگر قرار نمی‌گیرد؟ چرا پتروشیمی رجال پاداش تولید نمی‌دهد؟ چرا پاداش بهره‌وری نفت به ما تعلق نمی‌گیرد؟

این کارگران اضافه نمودند: از تیرماه سال 92 بخشنامه عدم محدودیت در پرداخت حق اولاد به همه شرکت‌ها ابلاغ شده، ولی پتروشیمی رجال این قانون را پس از اعتراضات سال گذشته کارگران در آبان ماه 97 اجرا کرد و بک پی و معوقات سال‌های گذشته را به مشمولین این قانون پرداخت ننمود. از بدو فعالیت این شرکت، تعطیل کاری و جمعه کاری برای ما کارگران در فیش حقوقی لحاظ نشده و این قانون باز هم پس از اعتصابات غذای سال گذشته،  از آبان ماه 97 اجرا شده و همانند بخشنامه عدم محدودیت حق اولاد، معوقات سال‌های گذشته پرداخت نشده است و بعد از اعتراضات مذکور، شرکت اقدام به کم کردن مدت قرارداد پرسنل شرکت« بین یک الی سه ماه» و محدود کردن ساعات اضافه‌کاری نمود تا هیچ اعتراضی نداشته باشیم.

یکی دیگر از این کارگران گفت: پایین‌ترین حقوق و مزایا و تسهیلات رفاهی را در منطقه ویژه دریافت می‌کنیم.

*پرداخت قطره چکانی مطالبات پرستاران مشهد بدنبال اعتراضات دامنه دارشان نسبت به عدم پرداخت  ماه ها مطالبات و وعده های توخالی مسئولان

حق کارانه ماه‌های شهریور و مهر سال 97 پرستاران بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد بدنبال اعتراضات دامنه دارشان نسبت به عدم پرداخت  ماه ها مطالبات و وعده های توخالی مسئولان+،پرداخت شد.

پرستاران مشهد کماکان نسبت به عدم پرداخت 5 ماه حق  کارانه  سال 97 و 9 ماه کارانه  سال 98 خود معترضند.

+ادامه اعتراضات پرستاران مشهد نسبت به عدم پرداخت  ماه ها مطالبات، اجرنشدن  قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری و وعده های توخالی مسئولان با تجمع  مقابل استانداری استان خراسان رضوی

روز چهارشنبه 11 دی ماه،جمعی از پرستاران مشهد برای درادامه اعتراضاتشان نسبت به عدم پرداخت  ماه ها مطالبات، اجرانشدن  قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری و وعده های توخالی مسئولان برای باری دیگر دست به تجمع مقابل استانداری استان خراسان رضوی،زدند.

براساس گزارشات رسانه ای شده، هم‌اکنون 15 ماه  پرداخت کارانه پرستاران در مشهد به تعویق افتاده است  و وعده داده شده دو ماه از کارانه‌های سال 97 را تا 15 دی ماه پرداخت کنند.

اگر تعداد پرستاران را نسبت به میزان تخت‌های بیمارستانی موجود در مشهد بسنجیم بیش از 2500 پرستار در مشهد کمبود داریم ، این میزان از نرم جهانی بسیار پایین‌تر است که این امر نشان از کمبود شدید پرستار در مشهد دارد که باعث شده تا شیفت‌های زیادی و تعداد بیماران زیادی به پرستاران داده شود که فشار کاری پرستارها را در مشهد بالا برده است.

*بیانیه شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران در اعتراض به بازداشت غیرقانونی جعفر ابراهیمی

 پس از افزایش ناگهانی و نامتعارف قیمت بنزین در آبان ماه سال جاری و تنها چندماه پس از کاهش شدید ارزش پول ملی و تورم ناشی از آن، اعتراضاتی شکل گرفت که توسط نیروهای انتظامی و امنیتی با بی تدبیری کامل و با خشن ترین روش ها بدون آن که نیازی به آن سطح از خشونت باشد، پاسخ داده شد. نتیجه آن خسارات سنگین جانی و مالی برای مردمی بود که تعداد قابل توجهی از آنان از محروم ترین اقشار اجتماع هستند. افرادی که به اعتراف برخی مسئولان دست کم نود درصد آنان بیگناه بودند. در پی این حوادث غم انگیز موجی از همدردی نسبت به آسیب دیدگان و  انزجار  نسبت به آسیب زنندگان ایجاد شد.

در حالی که انتظار می رفت به دنبال آن برخوردهای نابخردانه ، پس از فروکش کردن التهاب اولیه، مسئولان این حوادث به دلجویی از آسیب دیدگان و خانواده های عزادار بپردازند و در صدد جبران خسارت های ناشی از بی تدبیری های خود باشند، با حیرت و تأسف شاهد اصرار لجوجانه بر رویه ی  غلط گذشته بوده و هستیم. بر همین مبنا بود که در مراسم چهلم  جان باختگان آبان ماه باز هم بر مردمی که صرفا به قصد همدردی با خانواده ها و ابراز انزجار از برخوردهای خشن برسر مزار برخی از آنان گردآمده بودند، تاختند و تعداد زیادی را بازداشت نمودند. از جمله این دستگیر شدگان تعدادی از فعالان اجتماعی و صنفی بوده اند. 

جعفر ابراهیمی عضو کانون صنفی معلمان تهران و بازرس شورای هماهنگی، یک مورد از این بازداشت ها بوده است.او در نقطه ای خارج از مکان اعلام شده بدون وجود هیچ دلیل روشنی،بازداشت گردیده و پس از گذشت حدود ده روز همچنان وضعیت نامشخصی دارد. در این مدت خانواده ابراهیمی همانند خانواده سایر بازداشت شدگان در بی خبری و سرگردانی به سر می برند و هیچ نهادی مسئولیتی دست کم در حد اطلاع رسانی درست از وضعیت آنان را، به عهده نمی گیرد. این در حالی است که ابراهیمی به صورت روزانه نیاز به مصرف دارو دارد و نرسیدن این داروها به ایشان شرایط جسمانی اش را به وضعیت خطرناکی خواهد رساند.

 ما ضمن اعتراض شدید به بازداشت غیر قانونی جعفر ابراهیمی و ادامه دادن آن در شرایطی نامشخص و به تعویق انداختن آزادی همه بازداشت شدگان، برخلاف وعده های مکرر اعلام شده، نگرانی روز افزون خود نسبت به سلامتی این فعال صنفی را ابراز می داریم. ادامه این بازداشت بی دلیل این پرسش را بیش از پیش مطرح می سازد: در حالی که مسئولان حکومتی در گفتارهای شعارگونه ی خود اعتراض  را حق هر شهروند می دانند، عدم تحمل حضور برخی افراد برای همدردی با خانواده های عزادار را چگونه توجیه می کنند؟

 در شرایطی که کشور بیش از هر زمان دیگر نیازمند وحدت و انسجام ملی است، اتخاذ چنین رویکردی در برخورد با منتقدین داخلی، آیا سست نمودن پایه های همان ساختاری نیست که ادعای حفظ آن می شود؟  

  شورای هماهنگی تشکل های فرهنگیان، ضمن ابراز نگرانی شدید خود از وضعیت جعفر ابراهیمی و اعتراض به بازداشت و نگهداری غیرقانونی این معلم و فعال صنفی، خواهان آزادی هرچه سریعتر این همکار و تمامی بازداشت شدگان اخیر است.

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

۱۵ دی ماه ۱۳۹۸

*آخرین اخباراز بازداشتی های عضو کانون نویسندگان ایران

از بازداشت آرش گنجی منشی هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران ۱۶ روز و از بازداشت  احمد زاهدی لنگرودی عضو کانون ۱۲ روز می‌گذرد ؛ اما از وضعیت هیچ‌یک اطلاعات روشنی در دست نیست.

آرش گنجی، مترجم و منشی هیئت دبیران کانون صبح  روز یکم دی ماه در خانه بازداشت و به محل نامعلومی منتقل شد. از آن زمان تا کنون فقط دو تماس کوتاه با خانواده‌اش داشته و معلوم شده است  در بند ۲۰۹ زندان اوین که در اختیار وزارت اطلاعات است بازجویی می‌شود؛ اما از دلایل بازداشت، اتهام‌ ، نحوه‌ی بازجویی و شرایطی که در آن به‌سر می‌برد هیچ اطلاعی در دست نیست.

احمد زاهدی لنگرودی، روزنامه‌نگار، نویسنده و عضو کانون نیز روز پنج‌شنبه پنجم دی در جریان برگزاری مراسم یادبود برای نوید بهبودی جانباخته اعتراض‌های آبان بازداشت شد؛ اما با گذشت نزدیک به دو هفته و با وجود پی‌گیری خانواده همچنان از وضعیت او اطلاع چندانی در دست نیست .

خانواده و وکیل هر متهم باید از شرایط و موقعیت او اطلاع داشته باشند این حداقل حقوق متهمان است.

برگرفته از کانال تلگرام کانون نویسندگان ایران

*گزارش س ژ ت از حمایت بین المللی کارگران از جنبش جاری در فرانسه. منتشره در نشریه داخلی این اتحادیه به نام‌" انسامبل " با ۷۰۰ هزار عضو آبونه.

گلچین:

بیش از ۱۰۰ پیام همبستگی از سراسر کره ارض ، در حمایت از جنبش مبارزه علیه "اصلاح" بازنشستگی در فرانسه برای س ژ ت فرستاده شده است.

این پیام الکترونیکی طعم ویژه ای را در خود داشت؛ از کشوری می‌رسید که در آنجا سرکوبی هولناک ، پشت درهای بسته در ماه نوامبر به مرگ بیش از ۳۰۰ تظاهرکننده ، طبق آمار عفو بین الملل ، منجر شد: سندیکای کارکران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، اعلام می‌کند: " که خود را شریک مبارزه شما در دفاع از نظام بازنشستگی و سایر دستاوردهای طبقه کارگر فرانسه  میداند.............ما امروز شاهدیم از شیلی و آرژانتین تا فرانسه و تا عراق و ایران، همه جا کارگران و حقوق بگیران، بیکاران و جوانان بی‌آینده زیر ضربات سیاست‌های ریاضتی دولت‌ها‌ی سرمایه‌داری قرار گرفته اند." 

همان لحن در لبنان، که با گسترش تدریجی فقر دست و پنجه نام می‌کند: " ما همگی در یک مبارزه درگیر هستیم." این چیزی است که کاسترو عبدالله  دبیر کل فدراسیون ملی اتحادیه‌های کارگران و کارکنان لبنان ( فناسول) به ما می‌گوید. از شیلی، که شدیدترین بحران اجتماعی دهه‌های اخیر را تجربه می‌کند، "مرکز واحد کارگران" شیلی (سی یو تی)، به ما نوشت: "مردم شیلی قربانی یک نظام ‌بازنشستگی کاملا خصوصی شده هستند ... این نظام فاسد همانی است که خواستار تغییر هستیم. "و 'سی یو تی ' از کشورکلمبیا به همان روال ادامه میدهد: "کارگران در کشور ما علیه تصمیمات واپسگرا ایوان دوکه، (رئیس جمهور دست راستی) که نظام بازنشستگی را خصوصی می‌کند، در اعتصاب بسر می‌بریم. به لطف اتحاد طبقه کارگر ما بر دولت‌ها در فرانسه و کلمبیا، غلبه خواهیم کرد." همچنین در آمریکای جنوبی پیام‌های همبستگی از ' سی یو تی ' برزیل ، ' پی آی تی – سی ان تی ' اروگوئه و یا 'مرکز کارگران‌' آرژانتین ( سی تی آ) به دست ما رسیده است. 

قاره آفریقا نیز آرام ‌ننشسته است. ' اتحادیه مراکشی کار ' ( او ام ‌تی )، ' اتحادیه عمومی کارگران تونس ' ( او ژ ت ت ) ،' کنفدراسیون عمومی کارگران الجزایر '، 'اتحاد سندیکاهای کنگو '، ' کنفدراسیون سراسری کارگران‌ موریتانی '، ' کنفدراسیون ملی کارگران سنگال '، و ' مرکز سندیکایی بخش عمومی کامرون ' همگی برای ما پیام همبستگی فرستاده اند . 'هواسو ' از ' کنفدراسیون سندیکایی کارگران مالی ' به ما گفت : " در روز اعتصاب شما ، ۵ دسامبر، کارکنان راه آهن مالی با انجام یک بست نشینی ( سیت – این ) در همبستگی با شما را سازمان خواهند داد ." 

در اروپا ، جنبش اعتراضی ما حمایت ' اتحاد سندیکایی سوئیس ' ، ' د گ ب ' آلمان ، ' وردی ' ، همچنان که 'سی سی او او ' و ' او ژ ت ' اسپانیا و ' س ژ ت – ای آن ' پرتغال ، ' س ژ ی ل ' ایتالیا، ' کارتل – آلفا ' رومانی ، و ' اف ژ ت ب " بلژیک را دریافت کردیم که یادآوری میکنند : " (در بلژیک ) به شکرانه یک بسیج بزرگ ، دولت در رابطه به 'نظام امتیازی' مجبور به عقب نشینی شد . در حالیکه ' او ژ ب ل ' لوگزامبورگی در روز اعتصاب یک هئیت نمایندگی به شهر 'متز' فرستاد ، لهستانی های عضو  ' او پ ز ز ' ، چک های 'س ام ک او س ' ، روسهای عضو ' اف آن پ ر ' و ' ک ت ار ' همچنان که اوکراینی های عضو ' اف پ اس یو ' و ' ک و پ و ' همبستگی خود را با جنبش ما اعلام کردند . ترکیه و بنگلادش را هم به این فهرست ( نا تمام  درین لحظه نوشتن این گزارش ) ، باید اضافه کرد .  در حالیکه ' کنفدراسیون بین المللی اتحادیه ها – ایتوک ' و ' کنفدراسیون اروپائی اتحادیه ها ' و نیز فدراسیونهای بین المللی بخشهایی چون ترابری ( آی تی اف ) یا ' اتحادیه بین المللی خدمات – یونی گلوبال' را هم افزود.

زنده‌باد همبستگی بین‌المللی کارگران

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

*مرگ ومصدومیت 3کارگر یک معدن دردلیجان براثر برق گرفتگی

صبح روز دوشنبه 16 دی ماه،3کارگر حین کار جابجایی داربست در یک معدن درشهرستان دلیجان - استان مرکزی - به علت برخورد داربست با کابل‌های فشار قوی دچار برق گرفتگی شدند ویکنفرشان جانش را ازدست داد و 2نفر دیگر مصدوم شدند.

*جان باختن یک کارگر 38 ساله در میبد بر اثر سقوط از ارتفاع 20 متری

یک کارگر 38 ساله حین کار درارتفاع 20 متری سقوط کرد وبدلیل خونریزی از ناحیه سر در دم جانش را ازدست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com