اخبار و گزارشات کارگری ١٠ دی ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
December 31, 2019

اخبار و گزارشات کارگری ١٠ دی ماه ١٣٩٨

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

- اعتصاب وتجمع کارگران کارخانه کک سازی و پالایش قطران زرند دراعتراض به تبدیل وضعیت از دایمی به موقت واعمال فشار اقتصادی به کارگران برای امضای قراردادموقت

- بازداشت علیرضا برادران شرکا دانشجوی دانشگاه امیرکبیر روز پنج شنبه پنجم دی ماه در بهشت سکینه کرج

- انتقال سها مرتضایی به زندان قرچک در دهمین روز اعتصاب غذا!

- اعتراض پرستاران نسبت به عدم اجرای قانونِ تعرفه گذاری خدمات پرستاری با شرکت نکردن در مراسم روز پرستار

- عدم پرداخت ماه ها حقوق کارگران شهرداری جهرم

- ادامه تاراج اموال کارگران بدنبال عدم پرداخت بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی

- تجمع نانوایان قزوین برای افزایش قیمت نان مقابل استانداری

- سومین روزاعتراض دانشجویان دانشگاه  بهشتی نسبت به مصوبه جدید آموزشی مبنی بر اخذ هزینه بابت حذف اضطراری دروس با تجمع دوباره مقابل دفتر ریاست دانشگاه

- جان بخشیدن یک کارگر مرگ مغزی به چند نفر در سمنان

*اعتصاب وتجمع کارگران کارخانه کک سازی و پالایش قطران زرند دراعتراض به تبدیل وضعیت از دایمی به موقت واعمال فشار اقتصادی به کارگران برای امضای قراردادموقت

صبح روز سه شنبه دهم دی ماه، کارگران کارخانه کک سازی و پالایش قطران زرند کرمان وابسته به شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران برای دراعتراض به تبدیل وضعیت از دایمی به موقت واعمال فشار اقتصادی به کارگران برای امضای قراردادموقت دست از کار کشیده و در مجتمع واقع در کیلومتر 7 جاده زرند - کرمان تجمع کردند.

کارگران کارخانه کک سازی و پالایش قطران زرند به خبرنگار رسانه ای گفتند:این اعتراض به نحوه بستن قرارداد از حالت دائم به موقت بوده است و از زمانی که مدیریت این شرکت از سوی دولت به بخش خصوصی واگذار شد، تسهیلات و مزایای کارگران قطع شد.

آنها افزودند:شرکت برای اجبار آن‌ها برای امضای قرارداد موقت، اقدام به قطع تسهیلات و مزایا کرده است تا اهرم فشاری برای تبدیل وضعیت کارگران داشته باشد.

قابل یادآوری است  که عملیات اجرایی طرح احداث كارخانه‌ كك‌ سازی و پالایش قطران زرند با هدف تولید سالانه 400 هزار تن كك متالورژی و 19 هزار تن قطران و محصولات جانبی آن از سال 1381 آغاز شد و بخش كك سازی طرح در آبان ماه  سال 1387  و پالایشگاه قطران در سال 1393آغاز بکار کردند.

با راه‌اندازی این طرح برای 800 نفر اشتغال مستقیم و یك ‌هزار نفر اشتغال غیرمستقیم ایجاد شده است.

این مجتمع از اول آذر ماه 1395 به شرکت فولاد زرند ایرانیان واگذار گردیده است.

*بازداشت علیرضا برادران شرکا دانشجوی دانشگاه امیرکبیر روز پنج شنبه پنجم دی ماه در بهشت سکینه کرج

«کشته ندادیم که سازش کنیم  رهبر قاتل را ستایش کنیم»

علیرضا برادران شرکا، دانشجوی کارشناسی رشته مهندسی هوافضای دانشگاه صنعتی امیرکبیر، روز پنج شنبه پنجم دیماه در بهشت سکینه کرج بازداشت شده است و علی رغم پیگیری‌های صورت گرفته از طرف خانواده و دوستانش، تاکنون آزاد نشده است.

گفتنی است طبق آخرین اطلاعات حاصله، این دانشجو توسط وزارت اطلاعات بازداشت شده و در حال حاضر در زندان رجایی شهر کرج به سر می‌برد.

*انتقال سها مرتضایی به زندان قرچک در دهمین روز اعتصاب غذا!

سها مرتضایی دانشجوی ستاره‌داری که در اعتراض به عدم امکان تامین وثیقه دست به اعتصاب غذا بود به بهانه‌ ی آزاد شدن از بند امنیتی زندان اوین خارج شده و سپس به زندان قرچک ورامین منتقل شده است. 

سها مرتضایی که در اعتراض به وثیقه 500 میلیونی تعیین شده با اعلام اینکه توانایی تامین وثیقه ندارد، دست به اعتصاب غذا زده بود، امروز در تماس تلفنی از زندان قرچک ورامین اعلام کرد در روز دهم اعتصاب غذای خود قرار دارد.

سرنوشت خانم مرتضایی از همکاری و همدستی میان کارمندان وزارت علوم دولت حسن روحانی، اطلاعات سپاه پاسداران و قوه قضائیه برای انکار وجود دانشجویان ستاره‌دار و محروم از تحصیل در ایران حکایت دارد.

بازپرس شعبه اول دادسرای اوین (شهید مقدس) به خانم مرتضایی گفته دستور آزادی او صادر شده است اما نیروهای امنیتی بعد از خروج از زندان اوین او را با چشمبند و دستبند به زندان قرچک منتقل کرده‌اند. اعتصاب غذای خانم سها مرتضایی به عنوان آخرین راه مبارزه در برابر چنین وضعیتی همچنان ادامه دارد.

*اعتراض پرستاران نسبت به عدم اجرای قانونِ تعرفه گذاری خدمات پرستاری با شرکت نکردن در مراسم روز پرستار

پرستاران قرار است با شرکت نکردن در مراسم روز پرستاراعتراضشان را نسبت به عدم اجرای قانونِ تعرفه گذاری خدمات پرستاری پس از 13سال از تصویبش بنمایش بگذارند.

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ 10دی،جمعی از پرستاران از تصمیم خود برای شرکت نکردن در مراسم روز پرستار خبر دادند؛ آنها علت این تصمیم را اجرایی نشدن قوانین از جمله قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری بعد از 13 سال عنوان کردند.

یدرهمین رابطه یکی از پرستاران گفت: امسال در روز پرستار، جشن روسیاهی وزارت پزشک سالار به مناسبتِ عدمِ اجرای قانونِ لازم الاجرای تعرفه گذاری خدمات پرستاری، در دوازدهمین سالگرد تولدش را جشن می‌گیریم.

 سال گذشته در روز پرستار وعده‌های بسیار شنیدیم؛ ما پرستاران به وعده‌هایی که از پشت تریبون فریاد زده می‌شود و رسانه‌ها تکرار می‌کنند، نیازی نداریم؛ ما اجرای قانون را می‌خواهیم، فقط همین.

*عدم پرداخت ماه ها حقوق کارگران شهرداری جهرم

خبر کوتاه:ماه ها حقوق کارگران شهرداری جهرم در استان فارس پرداخت نشده است.

*ادامه تاراج اموال کارگران بدنبال عدم پرداخت بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی

سازمان تامین اجتماعی برای فروش ۴۳ دستگاه آپارتمان، ۴ باب مغازه، ۱۷ قطعه زمین، ۲ باب انبار، ۲ باب ساختمان و ۱ کارخانه خود آماده شده است؛ چراکه بزرگترین بدهکارش یعنی دولت همچنان به پرداخت بدهی کلانش بی‌اعتناست.

برپایه گزارش رسانه ای شده بتاریخ 10دی، «شرکت سرمایه‌گذاری سازمان تامین اجتماعی» آگهی مزایده عمومی املاک و مستغلات شرکت‌های تابعه خود را منتشر کرد. در فهرستی که «شستا» منتشر کرده، ۶۹ مورد برای فروش وجود دارند که شامل زمین، انبار، آپارتمان، ساختمان، کارخانه و مغازه می‌شوند. قرار است مزایده فروش این اموال در تاریخ ۲۸ و ۲۹ دی ماه در «سالن تلاش» وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شود.

در این فهرست «شرکت ایران سازه» ۲۶ دستگاه آپارتمان و ۴ باب مغازه، «شرکت کاغذسازی کاوه» ۶ دستگاه آپارتمان، «شرکت پرسی ایران گاز» ۵ دستگاه آپارتمان، ۲ قطعه زمین و ۱ باب انبار، «شرکت صنایع پتروشیمی» ۲ دستگاه آپارتمان، «شرکت پتروشیمی آبادان» ۹ قطعه زمین، ۱ باب ساختمان، «شرکت فن آوران» ۲ قطعه زمین، «شرکت محصولات کاغذی لطیف» ۲ قطعه زمین، «شرکت نفت، گاز و پتروشیمی تامین» ۱ باب ساختمان، «شرکت شیمی بافت» ۱ باب انبار و ۱ دستگاه آپارتمان، «شرکت فیبر بابلسر» ۱ قطعه زمین، «شرکت کاغذی لطیف» ۱ قطعه زمین، «شرکت سیمان تامین» ۱ دستگاه آپارتمان، «شرکت فراورده قشم» یک کارخانه و «شرکت نفت پاسارگاد» ۱ باب ساختمان را برای فروش عرضه کرده‌اند.

قابل یاد آوری است که سازمان تامین اجتماعی تنها تا پایان سال ۹۷، حدود ۱۸۰ هزار میلیارد تومان از دولت طلب داشت که بر اساس ارزیابی‌هایی که از میزان بدهی‌ جدید دولت صورت گرفته، هم‌اکنون رقم این طلب به بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

سازمان تامین اجتماعی با در نظر گرفتن بدهی ۱۸۰ هزار میلیارد تومانی خود از دولت و طلبی که از سایر بخش‌ها مانند کارفرمایان بخش خصوصی، شهرداری‌ها و... دارد، به تازگی اعلام کرده است که در مجموع ۲۵۰ هزار میلیارد تومان مطالبات دارد که البته با در نظر گرفتن «ربح مرکب» این رقم به بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد؛ این در حالی است که سازمان تامین اجتماعی با فروش ساختمان‌ها، آپارتمان‌ها، مغازه‌ها، زمین‌ها و انبارهای خود در دو مرحله مزایده تنها می تواند حدود ۴ تا ۶ هزار میلیارد تومان از منابع موردنیازش را فراهم کند که این میزان به زحمت یک ماه مستمری‌ بازنشستگان را پاسخگوست.

بنابراین سازمان از این محل منابع کافی را به دست نمی‌آورد و از طرفی منابع پایداری را در اختیار نخواهد داشت. در

 *تجمع نانوایان قزوین برای افزایش قیمت نان مقابل استانداری

روز سه شنبه 10دی،جمعی از نانوایان استان قزوین برای افزایش قیمت نان دست به تجمع مقابل استانداری زدند.

یکی از نانوایان حاضر درتجمع به خبرنگار  رسانه ای گفت: درحالی که قیمت همه محصولات و کالاها در سه سال گذشته منجمله بنزین افزایش یافته است، اما همچنان قیمت نرخ نان در قزوین ثابت مانده و معیشت نانوایان را با مشکل مواجه کرده است.

وی افزود: کارگران نانوایی هم اکنون با حقوق سه سال قبل زندگی می‌کنند، درحالی که قیمت کالاهای ضروری در جامعه چندبرابر شده است.

*سومین روزاعتراض دانشجویان دانشگاه  بهشتی نسبت به مصوبه جدید آموزشی مبنی بر اخذ هزینه بابت حذف اضطراری دروس با تجمع دوباره مقابل دفتر ریاست دانشگاه

روز سه شنبه 10 دی، دانشجویان دانشگاه  بهشتی  در سومین روز اعتراضشان نسبت به مصوبه جدید آموزشی مبنی بر اخذ هزینه بابت حذف اضطراری دروس دست به تجمع دوباره مقابل دفتر ریاست دانشگاه زدند.

این دانشجویان یک طومار اعتراضی تهیه کرده‌اند که تا کنون 2000دانشجو آن را امضا کرده اند.

بخش هایی ازمتن این  طوماراعتراضی خطاب به ریاست و هیئت امنای دانشگاه بهشتی که از کانال تلگرام شوراهای صنفی دانشجویان کشوربرگرفته شده بقرارزیراست:

به استحضار می رساند دانشگاه می بایست موجبات تحصیل علم و معرفت را برای همه اقشار فراهم آورد. متاسفانه دانشگاه دارد تبدیل به بنگاهی می شود که حداقل امکانات تحصیلی را به ازای پرداخت هزینه های گزاف در اختیار دانشجو می گذارد.

لازم به ذکر است بنابر نص اصل مهم 30 قانون اساسی: دولت موظف است وسایل آموزش و پروش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سر حد خودکفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد.

ما دانشجویان دانشگاه بهشتی تحصیل رایگان را حق مسلم خود می دانیم. خواسته صریح ما حذف بدون قید و شرط مصوبه جریمه مربوط به واحدهای حذف شده، افتاده و جبرانی برای دانشجویان در تمام مقاطع می باشد و لا غیر!

منتظر پاسخ شما مسئولین هستیم . در غیر این صورت اعتراضات با شروع ترم جدید از سر گرفته می شود.

رونوشت : وزارت علوم و فناوری 

رونوشت : دیوان عالی عدالت اداری

*جان بخشیدن یک کارگر مرگ مغزی به چند نفر در سمنان

خانواده یک کارگر مرگ مغزی اهل زاهدان و ساکن سمنان، اعضای بدن عزیزانشان را برای جان بخشیدن به چند نفراهدا کردند.

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ 10دی،زنده یاد غلامرضا محمودی تنها، بیمار 41 ساله و پدر سه فرزند خردسال و نوجوان در اثر سکته مغزی و پس از بروز علایم افت هشیاری، متاسفانه دچار مرگ مغزی شد وخانواده پس از آگاهی از بی بازگشت بودن علایم حیاتی وی و تشخیص مرگ مغزی و با ایمان قلبی به اینکه اقدام به اهدای عضو موجب آرامش عزیزشان و تسلی خاطر خانواده می‌شود سخاوتمندانه، تصمیم به اهدای عضو گرفتند.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com