اخبار و گزارشات کارگری ١٣ ، ١٤ و ١۵ دی ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
January 05, 2020

اخبار و گزارشات کارگری ١٣ ، ١٤ و ١۵ دی ماه ١٣٩٨

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

- اعتراضات دامنه دار کارگران کارخانه اخشان شیراز نسبت به عدم پرداخت 7 ماه حقوق و ماه ها حق بیمه

- بیکارشدن 70 کارگر سد بالاخانلوبا ماه ها حقوق معوقه درپی تعطیلی پروژه

- سوءاستفاده کارفرمایان از کارت بانکی کارگران

- سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه :

زندانی کردن آنیشا اسدالهی از بازداشت‌‌شدگان روز جهانی کارگر را محکوم می‌کنیم

- اطلاعیه کمیته دفاع از جعفرابراهیمی عضو كانون صنفي معلمان تهران و بازرس شوراي هماهنگي تشكلهاي صنفي فرهنگيان 

- عدم رسیدگی درمانی برای پروین محمدی

- مرگ خاموش 7 کارگر طی 2 هفته اول  دی ماه در باغشهرهای استان فارس

- جان باختن یک کارگر مقنی در حادثه ریزش چاه در زرندیه

- بازهم تصادف سرویس رفت وآمد کارگران  ومصدوم شدن 19 کارگر شهر صنعتی کاوه

*اعتراضات دامنه دار کارگران کارخانه اخشان شیراز نسبت به عدم پرداخت 7 ماه حقوق و ماه ها حق بیمه

کارگران کارخانه اخشان تولید کننده کمربند ایمنی خودرو واقع درشیرازبدنبال نامه نگاری های مکرر با مدیران کارخانه درارتباط با  به عدم پرداخت 7 ماه حقوق و ماه ها حق بیمه،اعتراضشان را رسانه ای کردند.

بنا به  گزارش رسانه ای شده بتاریخ 15 دی،کارگران شرکت تولیدی وصنعتی اخشان حقوق خرداد ماه را دریافت کرده اند و حدود 7 ماه است که هیچگونه حقوقی دریافت نکرده اند.

این کارگران برای پرداخت حقوق کارگران بارها با مسئولان کارخانه نامه‌نگاری‌هایی انجام داده‌اند وپاسخ مدیران شرکت این است که به دلیل تولید قطعه برای شرکت‌های خودروسازی مانند ایران خودرو و سایپا حدود 20 میلیارد تومان از آنها طلبکارند.

بنابهمین گزارش،میزان بدهی شرکت تولیدی وصنعتی اخشان به سازمان تامین اجتماعی بیش از 7 میلیارد تومان است  واین مهم سبب شد که سازمان تامین اجتماعی حساب کارگران را مسدود کند.

این گزارش می افزاید،با توجه به اینکه 700 کارگر در چهار سال گذشته در کارخانه اخشان مشغول به فعالیت بودند اما مشکلات و وضعیت اقتصادی سبب شد تعداد آنها به 280 الی 300 نفر کاهش یابد.

اگرچه مسئولان کارخانه بر این باور بودند که با تعدیل نیرو می‌توانند شرایط کارخانه را بهبود بخشند اما متاسفانه این اقدام هم نتوانست رونقی در کارخانه اخشان ایجاد کند.

کاهش و تعدیل کارگران توسط کارخانه باعث شد که عقب‌افتادگی و تاخیر در پرداخت حقوق کارگران به 7 ماه افزایش پیدا کند وشرکت قادربه پرداخت حق بیمه کارگران به سازمان تامین اجتماعی نمی بشاشد.

*بیکارشدن 70 کارگر سد بالاخانلوبا ماه ها حقوق معوقه درپی تعطیلی پروژه

بدنبال تعطیلی سد در دست ساخت بالاخانلو در شهرستان بویین زهرا استان قزوین 70 کارگر با ماه ها حقوق معوقه بیکار شدند.

براساس گزارش رسانه ای شده بتاریخ 14 دی،فرماندار شهرستان بویین زهرا گفت:پیمانکار سد بالاخانلو به دلیل بدهی‌های معوقه دست از کار کشیده است .

وی افزود: این شرکت پیمانکاری با حدود 70کارگر نزدیک به 400میلیارد ریال از شرکت‌های دولتی طلب دارد که اگر حداقل‌ها نیز پرداخت شود، عملیات اجرایی این طرح مجددا آغاز خواهد شد.

درهمین رابطه:

تجمع اعتراضی کارگران سد بالاخانلو نسبت به عدم پرداخت 6ماه حقوق مقابل استانداری قزوین

روز دوشنبه بیستم اسفند ماه 97، کارگران سد درحال ساخت بالاخانلودر بوئین زهرا برای اعتراض به عدم پرداخت 6ماه حقوق دست به تجمع مقابل استانداری قزوین زدند.

برپایه گزارشات رسانه ای شده،این کارگران با نمایش دست نوشته هایی اعلام کردند 6 ماه است که هیچ حقوقی دریافت نکرده اند.

رسیدگی به مطالبات و حقوق پرداخت نشده، رسیدگی به وضعیت بیمه کارگران این شرکت و تسریع در پرداخت ها از دیگر مطالبات این کارگران عنوان شد.

درهمین رابطه یکی از کارگران معترض گفت: از مهر ماه امسال تا امروز 20 اسفند ماه، حقوق دریافت نکرده‌ایم این در حالی است که عیدی و سنوات هم جزء مطالبات ما است که پرداخت نشده است.

سد بالاخانلو در شهرستان بویین زهرا قرار داشته و برای تامین آب شرب پنج شهر، 36 روستا و چهار هزار و 200 هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان طراحی شده است و130کارگردراین پروژه مشغول بکارند.

این سد در آبان ماه سال جاری 61 درصد پیشرفت فیزیکی داشت و قرار بود در صورت تامین اعتبار تا پایان سال جاری به بهره برداری برسد اما به دلیل تامین نشدن اعتبار از آن تاریخ تاکنون پیشرفت فیزیکی محسوسی نداشته است.

*سوءاستفاده کارفرمایان از کارت بانکی کارگران

نصیر در بازارچه مرز باشماق کارگری می‌کند. پارسال صاحب کارش کارت بانکی او را گرفته است تا با آن برای یک شهروند عراقی نقل و انتقال پول انجام بدهد. شریک عراقی صاحبکار او زمانی که ارزش ریال ایران سقوط کرد، بسیاری از اجناس و کالاهای مورد نیازش ازجمله داروهایی مانند شربت سرفه را از ایران تهیه می‌کرد و به عراق می‌برد.

 حالا سازمان هدفمندی یارانه‌ها به او اعلام کرده است که به دلیل گردش مالی 500‌میلیون تومانی در ماه مشمول کمک معیشتی یا همان یارانه بنزین نمی‌شود. او به خبرنگار رسانه ای توضیح می‌دهد که حالا دیسک کمر امانش را بریده و دیگر نمی‌تواند بارهای 50 و 100 کیلوگرمی را روی شانه‌اش بگذارد و تا کامیون‌ها ببرد و به همین دلیل یک پراید مدل 85 خریده است تا با آن مسافرکشی کند.

عباد شهنه‌زایی در یک مرغداری صنعتی کارگر است. 35ساله است و دو دختر 4 و 10 ساله دارد. دختر بزرگ عباد معلول ذهنی است و او پول ندارد تا دخترش را به مدرسه معلولان بفرستد. عباد از یارانه بنزین محروم شده است، چون به او اعلام کرده‌اند که حدود 110‌میلیون تومان در ماه گردش مالی دارد. صاحبکار او با حساب بانکی عباد واردات خوراک طیور انجام داده است. عباد می‌گوید، تصمیم داشت با یارانه بنزین شهریه مدرسه دختر معلولش را بدهد.

وحید قلعه‌وند کارپرداز یک کلینیک زیبایی در تهران است. یک کلینیک که در آن 6پزشک پوست و مو و زیبایی فعالیت می‌کنند و هیچ‌کدام کارتخوان ندارند. کلینیک آنها در منطقه قیطریه تهران است. در کلینیک آنها روزانه ده‌ها جراحی سرپایی کاشت مو و ابرو، جراحی بینی و خدمات پوست و مو انجام می‌شود و پزشکان این مرکز، کارتخوان‌های‌شان را به نام وحید گرفته‌اند و حالا گردش مالی حساب او یک‌میلیارد و 800‌میلیون تومان اعلام شده است و دیگر مشمول یارانه معیشتی نمی‌شود.

وحید یک آپارتمان 50متری در منطقه مرتضوی تهران اجاره کرده و ماهانه یک‌میلیون و 200تومان اجاره می‌دهد. او صاحب سه سر عائله است و فقط ماهانه 2 میلیون و 500‌هزار تومان حقوق می‌گیرد.

آنها تازه فهمیده‌اند که مورد سوءاستفاده کارفرمای خود قرار گرفته‌اند. حالا که یارانه بنزین برای آنها واریز نشده و گردش‌های مالی سنگینی به نام حساب بانکی‌شان ثبت شده است.

این موضوع درحالی رخ می‌دهد که بازار حساب‌های اجاره‌ای هم در فضای مجازی راه افتاده است. آنها معمولا آگهی‌های خود را با کلید واژه امور مالی و اداری ثبت می‌کنند و برای اجاره‌دادن حساب‌شان با رمز دوم به صورت هفتگی400 تا 700 هزار تومان طلب می‌کنند اما گویا برخی کارفرمایان حتی حاضر نیستند برای این بازار زیرزمینی پول خرج کنند و از حساب کارگران خود سوءاستفاده می‌کنند.

نصیر می‌گوید، صاحبکارش از روز اول استخدام کارت بانکی و کارت ملی او را به‌عنوان وثیقه گرفته است و عباد توضیح می‌دهد که در روز استخدام از او خواسته‌اند که یک حساب بانکی در بانک «...» باز کند و کارت عابربانکش را در اختیار صاحبکارش قرار دهد.

وحید توضیح می‌دهد که در کلینیک زیبایی او را به‌عنوان کارپرداز استخدام کرده‌اند و همان اول به او گفته‌اند که شرط استخدام‌شان این است که دستگاه کارتخوان داشته باشد یا دستگاه کارتخوان تهیه کند. وحید تصور می‌کرد که دیپلم ماشین ابزار دارد، می‌گوید که تصور کرده است که خواسته آنها بسیار عادی و طبیعی است و یک کارپرداز حتما باید کارتخوان داشته باشد.

او می‌گوید که وقتی یک دستفروش مترو هم کارتخوان دارد، به نظرش خواسته کارفرمایش عجیب و غریب نبوده است. این کارگران توضیح می‌دهند که درحال حال حاضر بسیاری از آگهی‌های استخدام بازاریاب یا ویزیتور و مسئول خرید شرکت‌ها به شرط داشتن کارتخوان شخصی است و طبیعی است که کارتخوان‌ها به حساب بانکی افراد متصل است.

*سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه :

زندانی کردن آنیشا اسدالهی از بازداشت‌‌شدگان روز جهانی کارگر را محکوم می‌کنیم

شنبه چهاردهم دی ماه آنیشا اسدالهی از بازداشت‌شدگان روز جهانی کارگر ۹۸ پس از احضار به شعبه اجرای احکام دادسرای اوین با دستور رئیس شعبه به زندان اوین منتقل شد. ایشان به سه ماه حبس تعزیری، شش ماه حبس تعلیقی و محکومیت‌های اجتماعی دیگر محکوم شده است.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه زندانی کردن آنیشا اسدالهی، مدرس زبان و از حامیان حقوق کارگران  را محکوم و خواهان لغو تمامی احکام صادره در مورد بازداشت‌شدگان روز جهانی کارگر می‌باشد.

۱۴ دیماه ۹۸

*اطلاعیه کمیته دفاع از جعفرابراهیمی عضو كانون صنفي معلمان تهران و بازرس شوراي هماهنگي تشكلهاي صنفي فرهنگيان 

مردم شریف ایران ، معلمان ارجمند و دانش آموزان گرامی

دادگاه با قرار  وثیقه جعفرابراهیمی معلم و عضو کانون صنفی معلمان تهران که در تاریخ ۵ دی به صرف حضور در بهشت سکینه کرج بازداشت شده‌ بود، مخالفت کرد. 

با گذشت ده روز از بازداشت این فعال صنفی حوزه آموزش ؛ خانواده ، معلمان و دوستان وی در تمامی این روزها پیگیر  وضعیت بازداشت ایشان  بوده‌اند . اما متاسفانه با وجود مراجعات هر روزه خانواده و دوستان به دادسرای کرج، هیچ پاسخ روشنی دریافت نکردند.

امروز(15دی) نیز خانواده و دوستان جعفر ابراهیمی به دادسرای کرج مراجعه کردند و علی رغم موافقت با وثیقه چندتن از بازداشتی ها، دادگاه از پذیرش وثیقه خودداری کرد و برای ایشان ادامه قرار موقت بازداشت صادر کرد.

کمیته دفاع از جعفرابراهیمی ضمن محکوم کردن بازداشت  این معلم ، خواهان آزادی فوری جعفر ابراهيمي است. همچنین این کمیته نگرانی خود را از وضعیت سلامتی این معلم بازداشتی اعلام میکند و  با توجه به بیماری جعفر ابراهیمی و تحت نظر پزشک بودن وی، مسئولیت سلامت جانی وی را بر عهده مسئولین زندان میداند و نسبت به هر گونه خطر برای سلامت وی هشدار میدهد.

*عدم رسیدگی درمانی برای پروین محمدی

روز پنجشنبه پروین محمدی هنگام رفتن به سمت کارگاه به زمین افتاده و از ناحیه سر و صورت دچار آسیب و کبودی میشود. شب قبل محوطه زندان شستشو شده بود و به دلیل سرما یخزده و لغزنده بوده است و همین باعث وقوع این اتفاق شده است. پروین محمدی همچنین دچار تاری دید شده و سردرد شدیدی متحمل شده که مسئولین زندان در انتقال وی به بیمارستان به جهت درمان تعلل می نمایند که نهایتاً ساعت ۲بعد از ظهر به دنبال اعتراض شدید پروین محمدی، وی را با دستبند و پابند به بیمارستان منتقل می نمایند و پس از انجام سی تی اسکن از ایشان، بدون انجام هیچ نوع درمانی او را به بند برمیگردانند.

لازم به ذکر است که پروین محمدی بخاطر شرایط بسیار بد داخل بند طول روز را در کارگاه به انجام کار می گذراند تا از فضای پر تنش و مخاطره آمیز داخل بند دور باشد.

پروین محمدی نائب رئیس هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران از روز ۱۶ آذر زندانی شده و دوران حکم یکسال حبس را سپری می کند.

کارگران و فعالین سیاسی زندانی بر طبق قوانین داخلی بایست در بند مخصوص زندانیان سیاسی نگهداری شوند اما پروین  و بسیاری از زندانیان سیاسی در بند جرایم عمومی قرار دارند.

مسئولیت سلامتی زندانیان تماماً به عهده نهادهای دولتی بوده و مسئولین قضایی و دولتی باید امکانات درمانی را سریعاً در اختیار زندانیان قرار دهند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران- ۱۴ دی ۹۸

*مرگ خاموش 7 کارگر طی 2 هفته اول  دی ماه در باغشهرهای استان فارس

طی 2 هفته اول دی ماه،7 کارگر در باغشهرهای استان فارس جانشان را براثر گازگرفتگی ازدست دادند.

برپایه گزارش رسانه ای شده بتاریخ 15 دی، از ابتدای دی 98ا تاامروز 7 نفر در استان فارس جان خود را از دست داده اند که همگیشان کارگران باغشهرهای استان فارس و خصوصا باغشهرهای اطراف کلانشهر شیراز و شهر جدید صدرا بوده‌اند.

کارگرانی که با حداقل حقوق دریافتی بصورت شبانه‌روزی به نگهبانی و انجام کارهای خدماتی و گاه سخت در باغشهرها مشغول هستند و برای در آوردن لقمه‌ای نان جان خود را از دست می دهند.

باغشهر به مکان‌هایی محصور گفته می‌شود که خارج از شهر ساخته شده اند و کاربرد مسکونی ندارند و بیشتر برای تفریح ساخته شده اند.

علیرغم امکانات زیرساختی و ساختمان سازی بسیار شکیل در بعضی باغشهرهای اطراف شیراز، کارگران این باغ‌ها اغلب در کانکس و یا اتاقکی کوچک در گوشه‌ای از این باغ ویلاها ساکن هستند و وسایل گرمازای مناسب و استاندارد در اختیار آنها قرار داده نمی شود.

2دی 98:جان باختن یک کارگردر باغشهری واقع در شهر جدید صدرا

2دی 98:جان باختن یک کارگر در یکی دیگر از باغشهرهای استان فارس واقع در شهرستان فسا

7 دی 98:جان باختن 4 کارگر در باغشهر دیگری در شهر جدید صدرا

12 دی 98 :جان باختن یک کارگر براثر گازگرفتگی دریک  باغشهر کودیان از توابع بخش مرکزی شهرستان شیراز

*جان باختن یک کارگر مقنی در حادثه ریزش چاه در زرندیه

صبح روز شنبه 14 دی،یک کارگر مقنی 46 ساله حین کارلایروبی چاه آب در یکی از روستاهای شهرستان زرندیه، بر اثر ریزش ناگهانی چاه و ماندن زیر آوار،  در دم جان باخت.

*بازهم تصادف سرویس رفت وآمد کارگران  ومصدوم شدن 19 کارگر شهر صنعتی کاوه

بامداد روز یکشنبه 15دی،بدنبال تصادف سرویس رفت وآمد کارگران  شهر صنعتی کاوه 19 نفر مصدوم شدند.

برپایه گزارشات رسانه ای شده،10تن از مصدومان این حادثه با خودروهای شخصی به مراکز درمانی منتقل شدند و نیروهای اورژانس نیز 9 مصدوم دیگر را پس از اقدامات لازم به بیمارستان مدرس ساوه منتقل کردند.

شهر صنعتی کاوه  واقع در 10 کیلومتری شمال ساوه، ‌ بزرگترین شهر صنعتی ایران است که در آن افزون بر 350۰ کارخانه با حدود 40هزار  نیروی انسانی فعالیت می‌کنند.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com