اخبار و گزارشات کارگری ١٢ دی ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
January 03, 2020

اخبار و گزارشات کارگری ١٢ دی ماه ١٣٩٨

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

- مهمترین مشکلات کارکنان قرارداد مدت موقت صنعت نفت

به بهانه گزارشگیری از مشکلات  کارکنان قراردادی مدت موقت صنعت نفت

- تعطیلی کارخانه سیمان سپهر براثر قطع گاز  وبلاتکلیفی شغلی ومعیشتی بیش از 250کارگر

- پیدا شدن جسد هاشم مرادی از بازداشتی های اعتراضات هفته آخر آبان ماه  جوانرود با پاهای بسته شده و وجود آثار شکنجه در رودخانه

- آماری جدید ازتعداد جان باختگان اعتراضات هفته آخر آبان ماه رسانه ای شد

- ابلاغ تاریخ دادگاه تجدیدنظر زودتر از موعد، در دوازهمین روز اعتصاب غذای سها مرتضایی!

*مهمترین مشکلات کارکنان قرارداد مدت موقت صنعت نفت

به بهانه گزارشگیری از مشکلات  کارکنان قراردادی مدت موقت صنعت نفت

روزچهارشنبه11 دی ماه 1398:معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت،با صدور اطلاعیه ای اعلام کرده است قصد دارد تا در جریان مسائل و مشکلات کارکنان قراردادی مدت موقت صنعت نفت قرار گیرد  و پس از طبقه‌بندی مسائل، مراتب اقدام‌های بعدی را دوباره اطلاع‌رسانی کند.

مهمترین مشکلات کارکنان قرارداد مدت موقت صنعت نفت بقلم یکی از کارکنان :

1) به هیچ عنوان فرقی بین کسی که 20 سال سابقه کار دارد با کسی که تازه استخدام شده باشد یا سابقه کاری کمتر از 5 سال داشته باشد نیست.

2)در بین کارکنان قراردادی هیچ فرقی بین یک نیروی دیپلمه با نیروی لیسانسه ، ارشد یا دکترا وجود ندارد و همه به یک شکل حقوق و مزایا می گیرند.

3)نیروهای قرارداد مدت موقت به هیچ عنوانی قابلیت ارتقا شغلی نداشته اند و بخاطر همین خیلی ها انگیزه انجام کارهای سخت و پر ریسک را ندارند و هرگز خود را بابت هیچی به خطر نمی اندازند.

4)تفاوت بین نیروهای شاغل(رسمی، پیمانی، موقت و پیمانکاری) بسیار زیاد به چشم میخورد و این باعث کاهش انگیزه و روحیه کاری در افراد سازمان است.

5)به شدت حقوق و مزایای نیروهای مدت موقت پایین بوده و در شرایط فعلی کشور و تورم و هزینه های بسیار بالای زندگی در شرایط کنونی کاملا به سختی گلیم خود را از آب بیرون میکشند.

6)در بسیاری از شرکت های زیر مجموعه وزارت نفت مانند مناطق نفتخیز جنوب به بهانه بخشنامه صرفه جویی وزیر بسیاری از مزایای این دسته از کارکنان مانند ماموریت ؛ اضافه کاری و ... کم شده است و متاسفانه در جواب اعتراض کارکنان می گویند آقای وزیر این را خواسته ؛

اما وقتی بخشنامه وزیر را نگاه می کنیم میبینیم وزیر گفتن فلان درصد کم شود نه کل مزایا ! اما در برخی از شرکت ها مزایا یا کامل حذف یا به میزان هشتاد درصد کم شده است.

7)ابلاغیه بهبود معیشت نیروهای قراردادی مدت موقت در بسیاری از شرکت ها به درستی انجام نشده است.

8)کارکنان قراردادی در بسیاری از موارد از خدمات بیمه دانا راضی نیستند و با توجه به هزینه هنگفت ماهیانه که از این دسته از کارکنان کسر می شود چرا باید خدمات اینگونه باشد!

9)با توجه به بازنشسته شدن بسیاری از کارکنان رسمی ؛ امکان تخصیص سمت های خالی آنان به قرارداد مدت موقت ها فراهم شود و  استفاده از منازل سازمانی و پرداخت شایستگی ها نیز مجوز آن صادر شود.

10) عنوان مدت موقت حذف شود و قراردادها بصورت 5 ساله یا بدون زمان بسته شود.

*تعطیلی کارخانه سیمان سپهر براثر قطع گاز  وبلاتکلیفی شغلی ومعیشتی بیش از 250کارگر

با قطع گازکارخانه سیمان سپهر درشهرستان قیر و کارزین استان فارس(کیلومتر 17  جاده قیر- جهرم )توسط شرکت گاز بیش از 250 کارگر در بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی قرار گرفتند.

به گزارش 12 دی یک منبع خبری محلی،در پی قطع گاز تعدادی از کارخانه‌های سیمان در شهرستان‌های استان فارس، کارخانه سیمان قیروکارزین تعطیل شد و تعدادی کارخانه هم در آستانه تعطیلی قرار گرفت.

خوش نیت معاون کارخانه سیمان قیروکارزین گفت: در پی درخواست شرکت گاز استان، گاز این کارخانه قطع شده و از 10 روز گذشته کارخانه تعطیل شده است.

او با بیان این که بیش از250کارگر این کارخانه بیکار شده اند، افزود: شرکت گاز فارس اعلام کرده است که کارخانه‌های سیمان باید از سوخت مازوت یا کوره استفاده کنند، اما این امکان وجود ندارد.

مدیران کارخانه‌های سیمان فیروزآباد و لامرد که سیستم استفاده از سوخت مازوت دارند معتقدند که استفاده از این سوخت میزان تولید و کیفیت را کاهش می‌دهد و اگر حتی یک روز مازوت به کارخانه حمل نشود کارخانه متوقف می‌شود.

از چند سال گذشته، استفاده از سوخت مازوت، به دلیل آلایندگی‌های زیست محیطی ممنوع است.

نهاوندی مسئول آزمایشگاه محیط زیست فارس می‌گوید نامه ممنوعیت استفاده از مازوت به جای گاز به همه واحد‌های صنعتی ارسال شده است.

اخلاصی معاون سازمان صنعت معدن و تجارت فارس هم می گوید با مکاتبه با اداره گاز استان، در سال رونق تولید، هیچ واحد صنعتی تعطیل نخواهد شد.

او،  قول پیگیری مشکل تعطیلی کارخانه سیمان قیر و کارزین را داد.

در استان فارس 10کارخانه سیمان خاکستری و سفید وجود دارد که روزانه بیش از 6یلیون و 600هزار تن انواع سیمان را تولید می‌کنند.

اگر وضعیت سوخت این کارخانه‌ها مشخص نشود، تولید سیمان در فارس تا50درصد کاهش می‌یابد.

«کشته ندادیم که سازش کنیم  رهبر قاتل را ستایش کنیم»

*پیدا شدن جسد هاشم مرادی از بازداشتی های اعتراضات هفته آخر آبان ماه  جوانرود با پاهای بسته شده و وجود آثار شکنجه در رودخانه

بعد ازظهر روز چهارشنبه 11 دی ماه، جسد هاشم مرادی  از بازداشت شدگان اعتراضات هفته آخر آبان ماه   در جوانرود با پاهای بسته شده و وجود آثار شکنجه در رودخانه ای نزدیک روستای صفی آباد جوانرود پیدا شد.

یک از نزدیکان خانوادە مرادی به خبرنگار یک رسانه محلی گفت:هاشم مرادی از روز یک شنبە 26 آبان هم زمان با بازداشت های گستردە در شهر جوانرود بازداشت و از آن زمان خانوادەاش هیچ گونە اطلاعی از وی نداشتەاند.

وی افزود:هاشم مرادی  اهل روستای بنچلە از توابع شهرستان روانسر و ساکن روستای صفی آباد جوانرود، متاهل و پدر دو فرزند خردسال نیز  بودە است. وی در حین دستفروشی بازداشت شدە است.

وی در ادامە گفت:یکی از بازداشت شدگان جوانرود پیشتر بە خانوادە ایشان گفتە است کە بە مدت 10 روز در زندان دیزل آباد با ما بازداشت بودە و سپس وی را بە مکان نامعلومی منتقل کردەاند.

پس ازاین خانوادە  هاشم مرادی بە نهادهای امنیتی و حتی زندان دیزل آباد کرمانشاه مراجعە کردە بودند اما هیچ پاسخی دریافت نکردە بودند.

همچنین پیش ازاین ادراە اطلاعات از خانوادە هاشم مرادی خواسته است کە بیانیەای مبنی براینکه هاشم مرادی از نظر ذهنی معلول می باشد و لطفا اگر کسی از وی اطلاعی دارد ما را مطلع سازد.

وی افزود:روز سەشنبە 10دی،فردی با شمارە ناشناس با منزل هاشم مرادی تماس وبزبان فارسی گفت  کە جسد هاشم در رودخانەای در نزدیکی روستای صفی آباد است و می توانید بروید و جسدش را بردارید.

روز پنج شنبه 12 دی،جسد هاشم مرادی در قبرستان روستای بنچلە از توابع شهرستان روانسر در استان کرمانشاه و در میان تدابیر شدید امنیتی بە خاک سپردە شد.

*آماری جدید ازتعداد جان باختگان اعتراضات هفته آخر آبان ماه رسانه ای شد

روز پنج شنبه 12 دی ماه،یک سایت وابسته به اصلاح طلبان حکومتی بنقل از بولتن‌های محرمانه درونی حاکمیت که به تفکیک استان ها منتشر شده اند،تعداد جان باختن اعتراضات هفته آخر آبان ماه را 631 نفر گزارش کرد.

*ابلاغ تاریخ دادگاه تجدیدنظر زودتر از موعد، در دوازهمین روز اعتصاب غذای سها مرتضایی!

سها مرتضایی دانشجوی ستاره داری که امروز در 12 امین روز اعتصاب غذای خود در زندان قرچک به سر می‌برد، در تماسی تلفنی اعلام کرد که در زندان نامه‌ای به او ابلاغ شده که تاریخ دادگاه تجدید نظر پرونده قبلی سها مرتضایی به تاریخ اول اسفند ۱۳۹۸ تغییر کرده است. پیش از این اعلام شده بود که این دادگاه قرار است در سال ۱۳۹۹ برگزار شود.

پرونده قبلی سها مرتضایی دبیر پیشین شورای صنفی کل دانشگاه تهران به دلیل پیگیری وضعیت دانشجویان بازداشتی در دی 96 و بعد از بازداشت هنگام خروج از جلسه با ریاست دانشگاه تهران تشکیل شده بود.

بازداشت آبان ماه 98 این فعال دانشجویی نیز در واقع یک آدم ربایی آشکار برای پاک کردن صورت مسئله دانشجویان ستاره‌دار بوده است. نیروهای امنیتی که این بار بهانه مناسبی پیدا نکرده‌اند تا با خانم مرتضایی و موضوع دانشجویان ستاره دار تسویه حساب کنند، بعد از یک ماه زندان انفرادی، تهدید به شوک الکتریکی و در نهایت انتقال اجباری به زندان قرچک، اکنون با تسریع دادگاه تجدیدنظر پرونده قبلی ایشان می‌خواهند فشار حداکثری خود برای درهم شکستن این فعال صنفی را اعمال کنند و او را وادار به سکوت بنمایند.

برگرفته از کانال شوراهای صنفی دانشجویان کشور

akhbarkargari2468@gmail.com

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com