اخبار و گزارشات کارگری ١٢ دی ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
January 02, 2020

اخبار و گزارشات کارگری  ١٢ دی ماه ١٣٩٨

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

- ادامه اعتراضات پرستاران مشهد نسبت به عدم پرداخت  ماه ها مطالبات، اجرنشدن  قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری و وعده های توخالی مسئولان با تجمع  مقابل استانداری استان خراسان رضوی

- اعتراضات پرستاران استان خراسان جنوبی، ارومیه،گچساران،کاشان و..... نسبت به فشار کاری وعدم پرداخت بموقع مطالباتشان

- خواسته های پرستاران  چیست؟

- ادامه اعتراضات صدها کارگربیکارشده موسسه مالی ثامن‌الحجج نسبت به بلاتکلیفی شغلی

- بازداشت جعفر ابراهيمي روز پنج شنبه پنجم دیماه در بهشت سکینه کرج وبی خبری از وی

- گزارشی درباره آخرین وضعیت خانواده پویا بختیاری از جان باختگان اعتراضات هفته آخرآبان ماه

- بازداشت شدگان مراسم چهلم نوید بهبودی از انفرادی اداره اطلاعات به زندان منتقل شدند

- سپیده فرهان از بازداشتی های اعتراضات دی ماه 96 برای تحمل 2سال حبس راهی زندان اوین شد

- آزادی موقت یاشار دارالشفا از زندان اوین با تودیع وثیقه 500میلیونی

- کانون نویسندگان ایران: حکم زندان سه نویسنده باید لغو شود!

- تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه صنعتی شیراز نسبت به پولی سازی آموزش و برخوردهای امنیتی

- جان باختن یک کارگر 60ساله دراستخر پرورش ماهی  گچساران

*ادامه اعتراضات پرستاران مشهد نسبت به عدم پرداخت  ماه ها مطالبات، اجرنشدن  قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری و وعده های توخالی مسئولان با تجمع  مقابل استانداری استان خراسان رضوی

روز چهارشنبه 11 دی ماه،جمعی از پرستاران مشهد برای درادامه اعتراضاتشان نسبت به عدم پرداخت  ماه ها مطالبات، اجرانشدن  قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری و وعده های توخالی مسئولان برای باری دیگر دست به تجمع مقابل استانداری استان خراسان رضوی،زدند.

براساس گزارشات رسانه ای شده، هم‌اکنون 15 ماه  پرداخت کارانه پرستاران در مشهد به تعویق افتاده است  و وعده داده شده دو ماه از کارانه‌های سال 97 را تا 15 دی ماه پرداخت کنند.

اگر تعداد پرستاران را نسبت به میزان تخت‌های بیمارستانی موجود در مشهد بسنجیم بیش از 2500 پرستار در مشهد کمبود داریم ، این میزان از نرم جهانی بسیار پایین‌تر است که این امر نشان از کمبود شدید پرستار در مشهد دارد که باعث شده تا شیفت‌های زیادی و تعداد بیماران زیادی به پرستاران داده شود که فشار کاری پرستارها را در مشهد بالا برده است.

درهمین رابطه:

تجمع اعتراضی پرستاران مشهد نسبت به کاهش کارانه وعدم پرداخت ماه ها کارانه وحق اضافه کاری واجرای طرح پی.بی. ام مقابل استانداری خراسان رضوی

روز شنبه 12مرداد ماه،جمعی از پرستاران مشهد برای اعتراض به کاهش کارانه و عدم پرداختش بمدت 16ماه دست به تجمع  مقابل استانداری خراسان رضوی زدند.

یکی از پرستاران بیمارستان امام رضا مشهد حاضر درتجمع روز شنبه به خبرنگار رسانه ای گفت: کارانه به منزله پرداخت درآمد بیمارستانها علاوه بر حقوق به کارکنان درمانی است اما متاسفانه پرداخت کارانه پرستاران 16 ماه است که به تعویق افتاده است.

وی افزود: در ابتدای اجرای طرح کارانه پرستاران ماهانه یک ونیم تا دو میلیون تومان بود که با اعمال برخی طرح ها از جمله قاصدک هم اکنون این مبالغ تا چند صد هزار تومان کاهش یافته و حتی در برخی موارد منفی شده است.

وی گفت: بر این اساس کارانه خدمات پرستاری از  قبیل وصل سرم، تزریقات، سونداژ و دیگر موارد بیشتر برای پزشکان لحاظ می شود یعنی سهم پزشکان از این گونه خدماتی که پرستار انجام می دهد 70درصد، پرستار 10 درصد و بیمارستان 20 درصد است.

وی تاکید کرد: در حالی که برای همگان این سوال مطرح است که چگونه با وجود عدم تغییر نحوه محاسبه کارانه ها، سهم پرستاران به مبالغ کم کنونی رسیده اما متاسفانه کسی در این باره پاسخگو نیست.

وی به طرح پی.بی. ام نیز اشاره و بیان کرد: پیش ازاین 12 ساعت شیفت شب برای پرستاران، 18 ساعت محاسبه می شد که با اجرای پایلوت طرح یاد شده در بیمارستان امام رضا قرار است این ساعات به 12 ساعت تقلیل یابد که مورد اعتراض پرستاران است.

یکی دیگر از پرستاران حاضر در تجمع گفت: هم اکنون معاونت درمان دانشگاه به جذب پرستاران شرکتی روی آورده و این گونه جذب نیرو به شدت در حال افزایش است.

وی با بیان این که پرستاران شرکتی  از دریافت مزایای سایر پرستاران محروم هستند افزود: در حالی که هم اکنون پرستاران به صورت استخدامی، پیمانی و تبصره به کار گرفته می شوند جذب شرکتی پرستاران معنایی ندارد.

خاطرنشان می شود که کارکنان بیمارستان های12شهرستان زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد(بهیار، پرستار و تکنسینهای اتاق عمل و هوشبری)  حدود 10هزار نفر  هستند.

*اعتراضات پرستاران استان خراسان جنوبی، ارومیه،گچساران،کاشان و..... نسبت به فشار کاری وعدم پرداخت بموقع مطالباتشان:

1- اعتراض پرستاران استان خراسان جنوبی نسبت به فشار کاری وعدم پرداخت بموقع مطالباتشان

روز چهارشنبه 11 دی، پرستاران استان خراسان جنوبی اعتراضشان را نسبت به فشار کاری وعدم پرداخت بموقع مطالباتشان،رسانه ای کردند.

2- اعتراض پرستاران ارومیه نسبت به فشار کاری و عدم پرداخت بموقع مطالبات

روز چهارشنبه 11 دی، پرستاران ارومیه  هم اعتراضشان را نسبت به فشار کاری و عدم پرداخت بموقع مطالبات،رسانه ای کردند.

3- اعتراض پرستاران گچساران  نسبت به عدم پرداخت 22 ماه مطالبات

روز چهارشنبه 11 دی، پرستاران گچساران اعتراضشان را نسبت به عدم پرداخت 22 ماه مطالبات رسانه ای کردند.

4- اعتراض پرستاران کاشان نسبت به نداشتن امنیت شغلی وعدم پرداخت 10ماه حق اضافه کاری

روز چهارشنبه 11 دی، پرستاران کاشان اعتراضشان را نسبت به نداشتن امنیت شغلی وعدم پرداخت 10ماه حق اضافه کاری رسانه ای کردند.

*خواسته های پرستاران  چیست؟

حقوق پایین، کمبودپرستار، حجم کاری زیاد،اضافه کاری اجباری، تبعیض در پرداخت کارانه، عدم پرداخت بموقع حق کارانه واضافه کاری، سطح پایین امکانات رفاهی حین کار، عدم اجرای قانون مشاغل سخت وزیان آور، قراردادهای موقت وسطح نازل حقوق پرستاران بخش خصوصی وشرکتی وعوارض روحی، روانی وخانوادگی ناشی ازاین مجموعه ازجمله مشکلاتی است که پرستاران کشوردرحال دست وپنج نرم کردن با آنها هستند.

-عدم تخصیص بودجه برای اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری باسپری شدن بیش از12سال از تصویبش،مشکل اساسی پرستاران بحساب می آید.

اجرای این قانون یکی از خواسته های اصلی پرستاران کشوراست.

-عدم اجرای ، قانون ارتقاء بهروري کارکنان بالینی نظام سلامت پس از سال ها تصویب ویااجرای ناقصش دربخش خصوصی.

اجرای کامل این قانون درتمامی مراکز درمانی ازدیگر خواسته های پرستاران کشوراست.

-عدم بهره گیری پرستاران از بازنشستگی پیش از موعد باتوجه به اینکه پرستاری درزمره مشاغل سخت و زیان آورمی باشد.

اجرای قانون مشاغل سخت و زیان آور وبازنشستگی پس از25سال کار ازخواسته های دیگرپرستاران است.

-اجرای طرح پرستار بیمارستانی که با اعتراضات پرستاران در سراسر کشور روبروشد.

پرستاران خواهان توقف این طرح ضدپرستاری هستند.

– طرح دیگری که با اعتراضات پرستاران روبرو شد طرح موسوم به قاصدک یا همان طرح مبتنی بر عملکرد است یعنی حق کارانه واضافه کار پرستاران در قالب طرح قاصدک به آنها پرداخت می شود.

– عدم پرداخت بموقع مطالبات که درمواردی باتاخیری بیش ازیکسال و18ماه روبروست از دیگر مشکلات پرستاران است که اعتصاب وتجمعات اعتراضی پرستاران بسیاری از مراکز درمانی کشوررادرهمین رابطه رابهمراه داشت وکماکان دارد.

پرداخت بموقع حقوق ومطالبات خواسته پرستاران کشوراست

– قراردادهای موقت یک تاسه ماه ،سطح پایین حقوق پرستاران بخش خصوصی وعدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل دراین مراکز ازدیگر مشکلات است.

پرستاران بخش خصوصی مجبورند درچند مرکز درمانی ویا چندشیفت کارکنند که عوارض منفی وجبران ناپذیر جسمی،روحی وخانوادگی برجامی گذارد.

– پرستاران شرکتی با مشکل امنیت شغلی وعدم پرداخت بموقع حقوق ومطالبات دیگرروبروهستند وبه آن معترضند وخواهان رفع این مشکل هستند.

-اضافه‌کاری اجباری حدود هزار پرستار (شرکتی، قراردادی و پیمانی) دانشگاه‌ها و 10 هزار پرستار بخش خصوصی راشامل میشود.

براساس ماده 61 قانون کار، ارجاع کار اضافی به کارگرانی که کار شبانه یا کارهای خطرناک و سخت و زیان آور انجام می دهند ، ممنوع است .

– سطح بسیار پایین امکانات رفاهی پرستاران درحین کارچون برخورداری از اتاق استراحت و خوابگاه مناسب و ….ازجمله مشکلات پرستاران درمراکز درمانی است.

پرستاران خواهان تامین این دسته از امکانات درمحل کارشان هستند.

*ادامه اعتراضات صدها کارگربیکارشده موسسه مالی ثامن‌الحجج نسبت به بلاتکلیفی شغلی

صدها کارگربیکارشده موسسه مالی ثامن‌الحجج در ادامه اعتراضات دامنه دارشان نسبت به بلاتکلیفی شغلی دست به انتشار نامه ای سرگشاده زدند.

جمعی از کارگران موسسه مالی اعتباری ثامن‌الحجج که از دی ماه سال بیکار شده‌اند،طی نامه ای سرگشاده خطاب به احمد توکلی( رئیس سازمان مردم نهاد دیدبان شفافیت و عدالت)، خواستار رسیدگی به وضعیت اشتغال خود شدند.

بخش هایی ازاین نامه که به امضای 1500کارگر رسیده وروز چهارشنبه 11دی رسانه ای شده است بقرارزیراست:

«اینجانبان امضاکنندگان این نامه حدود ۱۵۰۰ نفرازکارکنان سابق موسسه مالی اعتباری ثامن‌الحجج هستیم که بعد از چندین سال سابقه کار در این موسسه که تحت حمایت بانک مرکزی بود و در عین حال تبلیغات آن مرتبا از صداوسیما و بیلبوردهای سراسر کشور به چشم می‌آمد، متاسفانه از دی ماه سال ۹۴ همزمان با متوقف شدن فعالیت موسسه مالی و اعتباری ثامن‌الحجج دوران بلاتکلیفی ما نیز شروع شده است.»

«در نتیجه تحولاتی که بعد از انحلال محل کارشان به وجود آمد، مسئولیت این موسسه به یکی از بانک‌های خصوصی سپرده و قرار شد که این بانک از میان آنها تعداد ۱۵۰۰ نفر را به وسیله آزمون استخدامی جذب نماید، که در نهایت بعد از ماه ها تلاش ودوندگی حدودا ۵۰۰ نفر از همکاران ما جذب بانک مذکور شدند و الباقی هنوز منتظر جذب هستند اما در تازه ترین خبرها (بانک خصوصی که قرار بود همه ما را به مرور جذب کند) اخیرا آگهی استخدام داده و در این بین از کارکنان سابق ثامن‌الحجج نیز خواسته است با دارا بودن همه شرایط استخدامی بجز شرایط سنی همزمان با ثبت‌نام عموم شرکت کنندگان در آزمون مورد نظر آنها نیز ثبت‌نام کنند. حال این سوال مطرح است که بعد از سالها دوندگی تکلیف ۱۵۰۰ نفر از کارکنان سابق موسسه مالی اعتباری ثامن‌الحجج، علارغم وعده‌های مکرر برخی مسئولان دولتی و قضایی برای اشتغال مجددا آنها، چه می‌شود؟ این در حالیست که روز جمعه ۱۳ دی ماه این آزمون به صورت همزمان در سراسر کشور برگزار می‌شود.»

«هر کدام از همکاران بیکارشده در زمان اخراج با ۴ تا۱۲ سال سابق کار دست‌کم ۸ میلیون و حداکثر ۳۰ میلیون  تومان بابت سنوات پایان کار خود طلب دارند و در این میان تنها شمار معدودی از کارکنان این موسسه مالی موفق شده‌اند در همان ماه‌های اولیه تعطیلی این موسسه مالی، مطالبات مزدی خود را به صورت توافقی و زیر قیمت واقعی دریافت کنند و طلب مابقی کارکنان هنوز باقی مانده که بعد از گذشت ۴۵ ماه ارزش نقدی طلب آنها باتوجه به مشکلات اقتصادی حال کشور به شدت کاهش یافته است.»

«تعدادی از همکاران با مدارک دانشگاهی برای تامین معاش خود مجبور به دستفروش در کنار خیابان‌ها شده‌اند و زندگی تعدادی دیگر به دلیل استمرار بیکاری متلاشی شده است. در عین حال متاسفانه تاکنون پیگیری‌های ما به نتیجه نرسیده است لذا از شما مقام مسئول در این سازمان مردم نهاد (دیدبان شفافیت و عدالت) خواهشمندیم  در خصوص مشکلات ما که سالهاست با آن دست به گریبانیم، چاره‌اندیشی اساسی کنید.»

«کشته ندادیم که سازش کنیم  رهبر قاتل را ستایش کنیم»

*بازداشت جعفر ابراهيمي روز پنج شنبه پنجم دیماه در بهشت سکینه کرج وبی خبری از وی

 جعفر ابراهيمي معلم و عضو كانون صنفي معلمان تهران روز پنج شنبه پنجم دیماه در بهشت سکینه کرج بازداشت شده  و علی رغم پیگیری‌های صورت گرفته ، تاکنون آزاد نشده است.همچنين از نهاد بازداشت كننده و محل نگهداري وي اطلاعي در دست نيست.

*گزارشی درباره آخرین وضعیت خانواده پویا بختیاری از جان باختگان اعتراضات هفته آخرآبان ماه

 «منوچهر بختیاری و ناهید شیرپیشه پدر و مادر، مونا خواهر پویا و آصف و مهرداد بختیاری عموهای پویا، 5عضو خانواده پویا هستند که هنوز در بازداشت هستند. هرچند قرار بود  که روز دوشنبه 9 دی آزاد شوند، اتفاقی که نیفتاد.»

«هیچ‌کدام از ۵ عضو بازداشتی خانواده در این فاصله با خانواده تماس تلفنی نداشته‌اند و ما نمی‌دانیم اصلا در چه وضعیتی و کجا نگهداری می‌شوند و چرا مانع تماس آن‌ها با خانواده می‌شوند.»

یکی دیگر از دایی‌های پویا که اطلاعات او را متهم کرده که در خبررسانی در مورد پویا فعال بوده است هنوز تحت تعقیب ماموران است: «اطلاعات گمان می‌کند این دایی پویا در اطلاع‌رسانی از وضع خانواده فعال بوده و برای بازداشت او به خانه‌اش مراجعه کرده‌اند اما خوشبختانه او آنجا نبوده است و ماموران اطلاعات تاکنون موفق به بازداشت او نشده‌اند.»

این سخنان «بهمن صادقی‌نور»، پسردایی خانم «ناهید شیرپیشه» مادر «پویا بختیاری»به خبرنگار ایران وایر ، تاییدی است بر این‌که با گذشت یک هفته از بازداشت ۵ تن از اعضای خانواده پویا بختیاری، دستگاه امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی از آزاد کردن آنان سرباز زده است. دست‌کم ۹ تن از اعضای این خانواده ساعت ۲ بامداد سه‌شنبه ۳ دی، از سوی نیروهای اطلاعاتی که به منزل خانواده پویا بختیاری مراجعه کرده بودند بدون ارائه حکم بازداشت و همچنین حکم اجازه ورود به منزل بازداشت شدند.

به گفته آقای صادقی‌نور، از این جمع، در روزهای گذشته چند تن از اعضای خانواده آزاد شدند و اداره کل اطلاعات البرز و دستگاه قضایی تاکید کرده بودند که ۵ عضو هنوز در بازداشت خانواده هم روز ۹ دی آزاد خواهند شد: «دو عموی دیگر جان‌باخته پویا و عمه‌اش قصد داشتند برای فاتحه خواندن بر سر مزار پویا بروند. ماموران اطلاعاتی آن‌ها را تا آنجا همراهی کرده و آنجا هم اجازه نداده بودند، سوگواری کنند و دوباره آن‌ها را تا رسیدن به خانه‌هایشان همراهی کرده بودند. وقتی یکی از عموهای پویا می‌پرسد ۵ دی هم که تمام شد، کی می‌خواهید بقیه خانواده ما را آزاد کنید. مامور اطلاعاتی ارشد به او می‌گوید ۹ دی آزاد می‌شوند. بعدا هم همین حرف را هم در دادگاه انقلاب به خانواده ما گفته بودند وقتی برای پیگیری وضعیت بازداشتی‌های خانواده به دادگاه انقلاب رفته بودند.»

اگرچه اکنون مشخص شده است وزارت اطلاعات مسوول بازداشت خانواده پویا بختیاری است اما مشخص نیست آن‌ها را در چه بازداشتگاهی نگه می‌دارند و در ۷ روزی هم که از بازداشت آنان می‌گذرد خانواده آقای بختیاری و خانم شیرپیشه موفق نشده‌اند با آن‌ها گفتگو یا ملاقات کنند و همین موجب نگرانی خانواده آن‌ها شده است: «هیچ‌کدام از ۵ عضو بازداشتی خانواده در این فاصله با خانواده تماس تلفنی نداشته‌اند و ما نمی‌دانیم اصلا در چه وضعیتی و کجا نگهداری می‌شوند و چرا مانع تماس آن‌ها با خانواده می‌شوند.»

به گفته آقای صادقی‌نور ، خانواده آقای بختیاری و خانم شیرپیشه به‌شدت تهدید شده‌اند و به آن‌‌ها گفته شده در صورت اطلاع‌رسانی وضعیت بازداشتی‌ها بدتر خواهد شد و با آنان هم برخورد خواهد شد: «خانواده در داخل ایران حتی به تماس بستگان خارج از کشور هم به‌سختی پاسخ می‌دهند چون فشار زیادی روی آن‌ها وارد شده است. وحشت‌آفرینی کرده‌اند و تعجبی هم ندارد، نظامی که همکلاسی یک نوجوان جان‌باخته در شیراز و خانواده آن کودک را تهدید می‌کند که سخن نگویند طبعا از هیچ تهدید و فشاری بر خانواده ما هم کوتاهی نمی‌کند. هیچ حکومتی با یک سال سابقه حکمرانی چنین رفتار نمی‌کند که این‌ها با سابقه چهل ساله می‌کنند.»

آقای صادقی‌نور می‌گوید یکی دیگر از دایی‌های پویا که اطلاعات او را متهم کرده که در خبررسانی در مورد پویا فعال بوده است هنوز تحت تعقیب ماموران است: «اطلاعات گمان می‌کند این دایی پویا در اطلاع‌رسانی از وضع خانواده فعال بوده و برای بازداشت او به خانه‌اش مراجعه کرده‌اند اما خوشبختانه او آنجا نبوده است و ماموران اطلاعات تاکنون موفق به بازداشت او نشده‌اند.»

*بازداشت شدگان مراسم چهلم نوید بهبودی از انفرادی اداره اطلاعات به زندان منتقل شدند

بر اساس خبر دریافتی،ماهرخ روستا، فراز روشن، کاوه مظفری، جلوه جواهری، فروغ سمیع نیا، احمد زاهدی و هومان  تحریری که در سلول های انفرادی اداره اطلاعات بودند، امروز چهارشنبه به زندان های لاکان و ضیابر انتقال داده شدند.

 خانم ها ماهرخ روستا، جلوه جواهری و فروغ سمیع نیا به زندان لاکان و آقایان فراز روشن، کاوه مظفری، احمد زاهدی و هومان تحریری به زندان ضیابر انتقال داده شدند.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری ادامه بازداشت این عزیران را شدیدا محکوم کرده وخواستار آزادی بی قید و شرط این عزیزان می باشد.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

۱۱ دی ماه ۹۸

*سپیده فرهان از بازداشتی های اعتراضات دی ماه 96 برای تحمل 2سال حبس راهی زندان اوین شد

روز جهارشنبه 11 دی، سپیده فرهان از بازداشتی های اعتراضات دی ماه 96 برای تحمل 2سال حبس راهی زندان اوین شد.

*آزادی موقت یاشار دارالشفا از زندان اوین با تودیع وثیقه 500میلیونی

روز چهارشنبه 11دی، یاشار دارالشفا فعال دانش‌جویی و پژوهش‌گر اقتصادی پس از 41 روز با تودیع وثیقه 500میلیونی از زندان اوین آزادشد.

*کانون نویسندگان ایران: حکم زندان سه نویسنده باید لغو شود!

خطاب به همه‌ی نویسندگان و مدافعان آزادی بیان در جهان:

حکم زندان سه نویسنده باید لغو شود!

پرونده‌ی سه تن از دبیران فعلی و پیشین کانون نویسندگان ایران، رضا خندان (مهابادی)، بکتاش آبتین و کیوان باژن با رأی دادگاه تجدید نظر در مجموع به ۱۵ سال و ۶ ماه زندان ختم، و به مرحله‌ی اجرا نزدیک شد. این پرونده که بیش از چهار سال از گشوده شدن آن در وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی می‌گذرد، با اتهام‌های «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» یک سال پیش به دادگاه بدوی فرستاده شد . شاکی این پرونده وزارت اطلاعات و مستندات و مصادیق اتهام‌ها: انتشار خبرنامه‌ی داخلی کانون، بیانیه‌ها، تدوین کتاب با موضوع  تاریخ کانون و حضور در مراسم سالانه‌ی دو تن از کشته‌شدگان قتل‌های سیاسی زنجیره‌ای، محمد مختاری و محمدجعفر پوینده، و همچنین شرکت درمراسم گرامی‌داشت احمد شاملو، شاعر سرشناس ایران، است. دادگاه بدوی، به ریاست قاضی مقیسه، با استناد به این مصادیق  هر یک از این سه نویسنده را به شش سال زندان محکوم کرده بود. پس از اعتراض وکلا، پرونده به شعبه‌ی ۳۶ دادگاه تجدید نظر رفت و آنجا، با تفاوتی جزئی، رأی دادگاه بدوی تأیید شد. روز هفتم دی سال جاری، وقتی  رأی دادگاه به وکیل پرونده ابلاغ شد، فقط محکومیت کیوان باژن از شش سال به سه سال و نیم تغییر یافته، و حکم رضا خندان و بکتاش آبتین، هر یک  شش سال زندان، تأیید شده بود. اکنون پرونده به مرحله‌ی اجرای حکم رسیده است.

این فشارها و زندان‌ها بهایی است که کانون نویسندگان ایران در عمر پنجاه ساله‌ی خود برای مبارزه با سانسور و دفاع از آزادی بیان بارها پرداخته است. آنچه در این پرونده«مستندات» و «مصادیق» خوانده شده، فقط بهانه‌هایی است برای این‌که سه تن از نویسندگان مستقل و آزادی‌خواه را به بند کشند و دیگران را به هراس افکنند؛ اما برای کانون و اعضای آن این «مصادیق جرم» سند افتخار دفاع از حق آزادی بیان است. در حقیقت، این نویسندگان به دلیل مبارزه با سانسور و دفاع از آزادی بیانِ بی‌هیچ حصر و استثنا، محاکمه و محکوم شده‌اند.

کل فرایند این پرونده از آغاز تا اکنون آشکارا وهن انسان و وهن عدالت است: بازجویی‌های طولانی و فرسایشی همراه با رعب و وحشت و بدون حضور وکیل؛ دادگاهی که قاضی‌آن متهم را پیشاپیش "دشمن" می‌داند و آن را به صدای بلند اعلام می‌کند و به هیچ رو حق دفاع که نه، حق حیات هم برای متهم قائل نیست؛ دادگاه تجدید نظری که بی‌حضورمتهم و وکیلش جلسه برگزار می‌کند و رای می‌دهد. از این گونه سیستم دادرسی‌ نمی‌توان انتظار عدالت داشت. واقعیت تأسف‌باری است؛ اما  اصلا عجیب نیست؛ زیرا این سیستم قضایی جزئی از همان سیستمی است که در آبان ماه برای مقابله با اعتراضات مردم از سلاح جنگی استفاده کرد؛ و صدها تن از مردم معترضی  که خواسته‌هایشان را در خیابان فریاد زده بودند، کشت و هزاران نفر از آنها را مجروح، بازداشت و شکنجه کرد. وقتی روز روشن و در خیابان چنین رفتار می‌کنند، از پشت درهای بسته‌ی دادگاهشان نمی‌توان انتظار حق و عدالت داشت.

کانون نویسندگان ایران از نویسندگان، هنرمندان و نهادهای فرهنگی و حقوق بشری داخل ایران و خارج ازآن و از انسان‌های منصف و آزادی‌خواه انتظار دارد که از هر راه و روش ممکن و مناسب به حکم‌های انشا شده برای رضا خندان(مهابادی)، بکتاش آبتین و کیوان باژن اعتراض کنند و خواهان لغو آنها شوند. با بلند کردن صدای اعتراض در هر جای جهان نباید اجازه داد صاحبان قدرت در حق نویسندگان ستم روا دارند و این حکم‌های ناعادلانه را  به اجرا درآورند.

کانون نویسندگان ایران

۱۰ دی ۱۳۹۸

*تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه صنعتی شیراز نسبت به پولی سازی آموزش و برخوردهای امنیتی

دانشجویان دانشگاه صنعتی شیراز که از روز یکشنبه آغاز به جمع آوری امضا برای طوماری اعتراضی نسبت به مصوبات آموزشی این دانشگاه کرده بودند، ظهر دیروز(10دی ماه) به موازات این کار دست به تجمع زدند.

 این دانشجویان در این تجمع که در در برابر ساختمان مدیریت این دانشگاه برگزار شد، با سر دادن شعارهایی نظیر:

"نه پادگان نه بنگاه درود بر دانشگاه"، "دانشجوی بی تفاوت خجالت خجالت"،

"تدبیر این وزارت، علم است یا تجارت"،

"حراست شکایت میکند، اسلامی(معاون فرهنگی دانشجویی و رئیس کمیته انضباطی صنعتی شیراز) حمایت میکند" و

"روند پولی سازی نقض قانون اساسی"

 مراتب اعتراض خود را نسبت به پیش گرفتن روند امنیتی و پولی دانشگاه بیان کردند و همچنین خواستار برکناری معاون آموزشی دانشگاه شدند. در ادامه و با بی توجهی مسئولین دانشگاه به اعتراض، دانشجویان داخل ساختمان مدیریت این دانشگاه تحصن کردند که با مراجعه مسئولین دانشگاه و شکل گیری بحث های کلی، نتایج مباحث به تصمیمات قابل اتخاذ در جلسه ی هیئت امنا محول شد!

برگرفته از کانال تلگرام شوراهای صنفی دانشجویان کشور

*جان باختن یک کارگر 60ساله دراستخر پرورش ماهی  گچساران

عصر روز سه شنبه 10دی، یک کارگر 60ساله  حین کار،دراستخر پرورش ماهی  در منطقه خیرآباد روستای مردان معصوم کارگربراثر غرق شدن جانش را ازدست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com