اخبار و گزارشات کارگری ٨ دی ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
December 29, 2019

اخبار و گزارشات کارگری ٨ دی ماه ١٣٩٨

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

- شاهپور حبیبی و فرزین رستمی باید فورا آزاد شوند

- آخرین وضعیت بازداشتی های مراسم گرامیداشت نوید بهبودی در روستای مهویزانِ (حوالی شهر گوراب زرمیخ از توابع شهرستان صومعه‌سرا دراستان گیلان):

- آخرین خبر از ندا ناجی بنقل از همسرش

- ادامه حبس علی اسحاق فعال کارگری در زندان اوین بدلیل عدم تامین وثیقه 200 میلیونی

- دادگاه تجدیدنظر بدون تشکیل جلسه حکم 5 سال زندان حسن سعیدی را تایید کرد

- کانون نویسندگان ایران:تایید حکم ۱۵ سال و شش ماه زندان برای سه نویسنده

- تجمع اعتراضی کارگران نی‌بُر مجتمع کشت وصنعت نیشکر هفت‌تپه نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی

- اعتراض کارگران مجتمع کشت وصنعت نیشکر هفت‌تپه نسبت به خلف وعده کارفرمای شرکت مبنب برپرداخت دستمزد آبان ماه

- از سر گیری اعتراضات کارگران کارخانه کنتورسازی ایران نسبت به عدم پرداخت 26 ماه حقوق

- اعتراضات دامنه دار کارگران اخراجی پروژه جاده  پاتاوه - دهدشت

- ادامه بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی کارگران پروژه راهسازی توره – بروجرد

- گفتگو با ستار رحمانی درباره اعتراضات کارگران شهرداری مریوان نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق

- تجمع اعتراضی دانشجویان پردیس عباسپور دانشگاه بهشتی نسبت به اخذ هزینه بابت حذف اضطراری دروس

- بیانیه مشترک دانشجویان دانشگاه های عضو هیات امنای دانشگاه صنعتی شیراز در اعتراض به پولی سازی آموزش

- ادامه تصادف سرویس های حمل ونقل کارگران اینبار مصدومیت 16نفر از کارکنان پارک علم و فناوری استان فارس

*شاهپور حبیبی و فرزین رستمی باید فورا آزاد شوند

روز پنجشنبه ۵ دی شاپور حبیبی و فرزین رستمی از فعالین کارگری در شهر دماوند توسط نیروهای امنیتی ساعت ۳ بامداد در خانه خود بازداشت شدند و به مکان نامعلومی برده شدند. نیروهای امنیتی کامپیوتر و بعضی وسایل شخصی این دو فعال کارگری را با خود برده اند.

در شرایطی که فقر و فلاکت  گرانی و بیکاری در جامعه ایران به اوج خود رسیده است و طبق آمار خود حکومت میلیونها انسان زیر خط فقر زندگی میکنند. از طرفی دیگر مبارزه علیه فقر و نابرابری و بی عدالتی به پهنایی ایران در جریان است . برای ارعاب مردم و جلو گیری از رشد مبارزات رادیکال و آزادیخواهانه هزاران  فعال کارگری ، دانشجویی ، زنان ، معلمان و فعالین مدنی بازداشت شده اند  و به زندان انداخته شده اند.

شاپور و فرزین هم هیچ جرمی مرتکب نشده اند . آنها هم مثل بقیه هم طبقه ای هایشان به نظم موجود،  فقر و فلاکت معترض هستند . آنها علیه   بی حقوقی کارگر،  نابرابری و بی عدالتی هستند . شاپور و فرزین سال ها است در دماوند همراه خانواده هایشان با کار سخت و طاقت فرسا زندگی خود را گذرانده اند ، و همیشه قاطعانه از خواست و مطالبات کارگران دفاع کرده اند. جای شاپور و فرزین زندان نیست . ما جمعی از کارگران ساختمانی و فصلی دماوند بازداشت این دو فعال کارگری را محکوم می کنیم و خواهان آزادی فوری این عزیزان هستیم .

زنده باد همبستگی طبقاتی ما کارگران

جمعی از کارگران ساختمانی و فصلی شهر دماوند

*آخرین وضعیت بازداشتی های مراسم گرامیداشت نوید بهبودی در روستای مهویزانِ (حوالی شهر گوراب زرمیخ از توابع شهرستان صومعه‌سرا دراستان گیلان):

«کشته ندادیم که سازش کنیم  رهبر قاتل را ستایش کنیم»

کاوه مظفری از بازداشت‌شدگان مراسم گرامیداشت نوید بهبودی در روستای مهویزانِ طی تماسی با خانواده گفت:یک مورد اتهامی تفهیم شده و وثیقه‌ی صد میلیون تومانی برای همه صادر شده است.

بی اطلاعی ازجلوه جواهری و فروغ سمیع نیا ازدیگر بازداشت‌شدگان این مراسم کماکان ادامه دارد نه تماسی گرفته اند ونه محل بازداشتشان مشخص است.

 پنجم دی ماه هنوز هیچ تماسی نگرفته‌اند و از مکان بازداشت‌ آنان خبری در دست نیست.

بنابه گزارش منتشره درشبکه های اجتماعی،صبح روزیکشنبه 8 دی وکلا برای اعلام وکالت به دادسرای صومعه‌سرا مراجعه کردند که بازپرس به دلیل تبصره ماده‌ی 48 و انتخاب  وکلای مورد تایید رئیس قوه‌ی قضاییه وکالت در این مرحله از پرونده را از وکلای انتخابی بازداشت شدگان نپذیرفت.

*آخرین خبر از ندا ناجی بنقل از همسرش

جمال عاملی:امروز(8 دی) با ندا ناجی ملاقات کردیم

نوبت ملاقات حضوری‌مان بود اما گفتند ملاقات این هفته حضوری نیست! ندا نگران نرگس محمدی و آتنا دائمی بود. گفت دو نفر دیگر را دیروز به قرچک انتقال داده‌اند، جو بند همچنان امنیتی است و معلوم نیست کی تلفن‌های زندان را دوباره وصل کنند.

*ادامه حبس علی اسحاق فعال کارگری در زندان اوین بدلیل عدم تامین وثیقه 200 میلیونی

علی اسحاق فعال کارگری و شاعر شعرهای انقلابی اواخر آبان ماه  ساعت 12شب در خانه اش توسط لباس شخصی ها دستگیر شد.

وی بعد از دو هفته بی خبری از وضعیتش از زندان اوین تلفننی خبرداد که در زندان اوین بازداشت است ووثیقه 200 میلیونی برای آزادی موقتش تعیین شده است.

براساس آخرین خبر منتشره در شبکه های اجتماعی این فعال کارگری بدلیل عدم تامین وثیقه 200 میلیونی کماکان دراوین زندانی است.

*دادگاه تجدیدنظر بدون تشکیل جلسه حکم 5 سال زندان حسن سعیدی را تایید کرد

مصطفی رضوی (وکیل حسن سعیدی) از تایید حکم موکلش  مبنی بر پنج سال حبس و دو سال ممنوعیت استفاده از شبکه‌های اجتماعی و گوشی هوشمند  در دادگاه تجدیدنظر بدون تشکیل جلسه ،خبرداد.

روز یکشنبه 8 دی،این وکیل دادگستری به خبرنگار رسانه ای گفت: بعد از تجدیدنظرخواهی، پرونده به شعبه‌ی 36 تجدیدنظر تهران ارجاع شد؛ ما منتظر بودیم تشکیل جلسه بدهند؛ معمولا در پرونده‌هایی که احکامِ حبس بلندمدت دارند، تشکیل جلسه می‌دهند و به دفاعیات وکیل گوش می‌دهند اما متاسفانه بدون تشکیل جلسه اعلام کردند بیایید دادگاه.

وی ادامه داد: بعد از مراجعه به دادگاه، متوجه شدم دفاعیات تجدیدنظرخواهی رد شده و همان حکم دادگاه بدوی، یعنی پنج سال حبس و دو سال ممنوعیت استفاده از شبکه‌های اجتماعی و گوشی هوشمند، عیناً تایید شده است.

رضوی در پایان تاکید کرد: حتماً به دیوان عالی شکایت می‌کنیم و امیدواریم آنجا این حکم شکسته شود.

*کانون نویسندگان ایران:تایید حکم ۱۵ سال و شش ماه زندان برای سه نویسنده

شعبه‌ی ۳۶ دادگاه تجدید نطر به ریاست قاضی زرگر حکم بدوی رضا خندان (مهابادی) و بکتاش آبتین را عینا تایید و حکم کیوان باژن را کاهش داد.

روز گذشته، شنبه هفتم دی، حکم مجموعا ۱۵ سال و شش ماه حبس برای سه نویسنده‌ی عضو کانون نویسندگان ایران به وکلای آنها ناصر زرافشان و راضیه زیدی ابلاغ شد. هر یک از سه نویسنده در دادگاه بدوی که روزهای هفتم و هشتم اردیبهشت سال جاری به ریاست قاضی مقیسه تشکیل شد، به اتهام‌های «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» به شش سال زندان محکوم شدند (مجموعا ۱۸ سال). مصادیق اتهام‌ها عضویت در کانون نویسندگان ایران، انتشار خبرنامه‌ی داخلی کانون، آماده کردن کتاب پژوهشی در باره‌ی تاریخ پنجاه ساله‌ی کانون برای انتشار داخلی، بیانیه‌های کانون، حضور بر مزار جانباختگان قتل‌های سیاسی زنجیره‌ای جعفر پوینده و محمد مختاری و شرکت در مراسم سالانه‌ی احمد شاملو است. صدور این حکم واکنش‌های زیادی میان اهل قلم داخل و خارج ایران برانگیخت و نهادها و نویسندگان بسیاری آن را محکوم کردند. وکلای سه نویسنده به این حکم‌ها اعتراض کردند و پرونده به شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نطر فرستاده شد.

این دادگاه بدون دعوت از متهمان و وکیلانشان حکم‌های صادره برای رضا خندان (مهابادی) و بکتاش آبتین (هر دو از اعضای هیئت دبیران کانون) را عینا تایید کرده و حکم کیوان باژن را به سبب نداشتن سابقه‌ی کیفری به سه و نیم سال حبس تعزیری کاهش داده است؛ یعنی مجموعا ۱۸۶ ماه زندان برای انتشار نشریه داخلی ، آماده سازی کتاب «پنجاه سال کانون نویسندگان ایران» و شرکت در مراسم بزرگداشت اعضای کانون. حکم‌های صادر شده قطعی است.

*تجمع اعتراضی کارگران نی‌بُر مجتمع کشت وصنعت نیشکر هفت‌تپه نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی

روز یکشنبه 8 دی ماه،جمعی از کارگران نی‌بُر مجتمع کشت وصنعت نیشکر هفت‌تپه برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی دست به تجمع زدند.

کارگان تجمع کننده به خبرنگار رسانه ای گفتند: هر کدام از ما 25 تا 30سال سابقه کار در این مجتمع داریم؛ از برج ۳ 3 و 4حقوق طلب داریم؛ به اداره کار شکایت کردیم و قرار بود رای به نفع ما صادر کنند.

این کارگران با بیان اینکه برج 7 ،8 و 9را دستمزد طلب داریم،افزودند: شرکت را به‌روزرسانی کردند اما می‌گویند دیگر به نی‌برها حقوق نمی‌دهیم؛ به ما گفتند بروید سراغ کار دیگر؛ کشاورزی و دامداری یا مسافرکشی؛ این در حالیست که ما سالها در این مجتمع کار کرده‌ایم اما حالا ما را بازی نمی‌دهند؛ می‌گویند دیگر نمی‌خواهیم کار کنید!

این کارگران همچنین گفتند: همه جا رفته‌اند و به همه ارگان‌های مربوطه مراجعه کرده‌اند.

کارگران نی بر درادامه گفتند:حقوق ما سه میلیون تومان است؛ از مزایای مزدی ما زدند و کار را به پیمانکار دادند؛ ما اکثریت غیربومی هستیم یک عده جزئی بومی داریم؛ الان فقط بیمه ما را واریز می‌کنند اما حقوق نمی‌دهند. می‌خواهند همینطور حق بیمه‌ی ما را بپردازند تا ما بازنشسته شویم.

این کارگران که تعداد آنها 105 نفر است، خواستار روشن شدن اوضاع شغلی خود هستند و می‌گویند: با این وضعیت چگونه می‌توانیم زندگی کنیم!

* اعتراض کارگران مجتمع کشت وصنعت نیشکر هفت‌تپه نسبت به خلف وعده کارفرمای شرکت مبنب برپرداخت دستمزد آبان ماه

کارگران مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه با اشاره به اطلاعیه کارفرمای شرکت مبنی بر عدم پرداخت دستمزد آبان ماه،گفتند: کارفرما طبق بند 5 توافقنامه 10 بندی خود با کارگران؛ یعنی توافقنامه‌ای که به اعتصاب کارگران پایان داد، متعهد شده است دستمزدهای آبان ماه را حداکثر تا 10 دی ماه پرداخت کند اما طبق اطلاعیه جدید، پرداخت دستمزد آبان به 20 دی ماه موکول شده است.

کارگران هفت‌تپه همچنین از پرداخت نشدن کامل مزایای عرفی طبق توافقنامه‌ گلایه دارند و می‌گویند بازگشت به کار 3 نفر از همکاران اخراجی‌شان به دست فراموشی سپرده شده است.

براساس گزارش رسانه ای شده بتاریخ 8دی،کارفرمای شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه با صدور اطلاعیه‌ای از تعویق چند روزه در پرداخت دستمزدهای آبان ماه خبر داد.

*از سر گیری اعتراضات کارگران کارخانه کنتورسازی ایران نسبت به عدم پرداخت 26 ماه حقوق

کارگران شاغل در کارخانه کنتورسازی ایران می‌گویند به‌رغم ازسرگیری تولید در این واحد تولیدی، هنوز بابت مطالبات مربوط به 26ماه دستمزد با آن‌ها تسویه حساب نشده است.

از قرار معلوم این کارگران که بیش از15سال سابقه کار در این کارخانه را دارند، به دلیل مشکلات معیشتی بیش از این نمی‌توانند منتظر پرداخت دستمزدشان بمانند و به همین دلیل از مسئولان دولتی در استان قزوین از جمله استانداری خواستار رسیدگی به وضعیت خود شده‌اند.

به گفته کارگران این کارخانه؛ وزارت نیرو که پیش از این خریدار محصولات این کارخانه بود در حال حاضر خریدار محصولات تولید شده این کارخانه نیست و کنتورهای مورد نیاز خود را از دلالان واسطه‌ای خریداری می‌کند.

روز یکشنبه 8 دی،تعدادی از کارگران کنتورسازی ایران به خبرنگار رسانه ای گفتند: به‌صورت مشخص حدود 150 کارگر در این واحد تولیدی با سوابق بالای 15 سال مشغول کارند که میانگین حجم معوقات مزدی آنها تا 26ماه می‌رسد.

این کارگران درباره نحوه پرداخت مطالبات خود اظهار داشتند: از ابتدای آبان ماه سال جاری که فعالیت تولیدی این کارخانه از سر گرفته شده است با آزادسازی قطعات و محصولات خریداری شده این کارخانه از گمرک، حدود 12هزار کنتور تولید کرده‌ایم که هنوز به فروش نرسیده است. در عین حال تعداد زیادی دستگاه‌های شرکت (صندوق‌های فروشگاهی) به ارزش 6 میلیارد تومان که قرار بود با حکم قضایی بابت پرداخت بخشی از مطالبات معوقه کارگران کارخانه در مناقصه روز هشتم آبان ماه به فروش برسد، هنوز به فروش نرسیده است.

این کارگران گفتند: مطالبات آنها مربوط به شش ماه حقوق سال 95 به همراه عیدی و پاداش، چهار ماه سال 96، شش ماه سال 97 و هشت ماهه سال جاری می‌شود که فقط 70درصد از حقوق و بیمه آبان ماه به همراه حق بیمه‌ی چهار ماه نخست سال جاری پرداخت شده است.

به گفته کارگران این کارخانه؛ وزارت نیرو که پیش از این خریدار محصولات این کارخانه بود در حال حاضر خریدار محصولات تولید شده این کارخانه نیست و کنتورهای مورد نیاز خود را از دلالان واسطه‌ای خریداری می‌کند.

کارگران در ادامه تصریح کردند: دلیل وزارت نیرو برای عدم خریداری کنتورها؛ به‌روز نبودن محصولات تولید شده است. با وجود آنکه همه کنتورهای نصب شده کنونی در واحدهای مسکونی و تجاری از همین نوع تولیدات است اما وزارت نیرو حاضر به خرید آنها نیست.

کارگران این کارخانه در مجموع 4 تا 5 میلیارد تومان بابت 26ماه معوقات مزدی پرداخت نشده از کارفرما طلبکارند که از قرار معلوم سرپرست فعلی کارخانه مکلف شده طی شش ماه همزمان با ادامه روند تولید، این مطالبات را به کارگران پرداخت کند.

از قرار معلوم این کارگران که بیش از15سال سابقه کار در این کارخانه را دارند، به دلیل مشکلات معیشتی بیش از این نمی‌توانند منتظر پرداخت دستمزدشان بمانند و به همین دلیل از مسئولان دولتی در استان قزوین از جمله استانداری خواستار رسیدگی به وضعیت خود شده‌اند.

*اعتراضات دامنه دار کارگران اخراجی پروژه جاده  پاتاوه - دهدشت

اعتراضات کارگران اخراجی پروژه جاده  پاتاوه  - دهدشت دراستان کهگیلویه و بویراحمد با تجمع مقابل فرمانداری و درکارگاه ادامه دارد.

به گزارش 8 دی یک منبع خبری محلی،مسئله ای که این روزها این پروژه را بر سر زبان ها آورده پیشرفت آن نیست بلکه اعتراض کارگران این پروژه است. اخراج آن ها موجب نگرانی و گلایه شدید از رئیس کارگاه غیربومی پروژه شده و این اعتراض تاکنون به مراجع ذی صلاح رسیده است.

درهمین رابطه یکی از کارگران اخراجی این پروژه گفت: نزدیک به 40 نفر از کارگرانی که در این پروژه مشغول به کار بوده اند توسط مدیر غیربومی اخراج شده و به جای آن ها آشنایان نزدیک خودرابکار گرفته است.

وی افزود: حتی در یکی از قسمت های مهم پروژه یکی از افراد متخصص و باتجربه اهل دهدشت بدون هیچ دلیلی اخراج و به جای آن یکی از آشنایانش در این پروژه استخدام شده است.

 یکی دیگر از کارگران اخراجی پروژه پاتاوه – دهدشت گفت: در این زمینه با فرماندار دهدشت نیز صحبت کرده ایم و قرار شد که با مدیران پروژه تماس حاصل نماید و در جهت رفع این مشکل ما را یاری کند که تا کنون توفیقی حاصل نشده است.

وی افزود: کار در این پروژه به جایی رسیده است که حتی آبدارچی آن اخراج و شخصی از شیراز استخدام شده است. به غیر از آبدارچی، کارگران آشپزخانه نیز افراد غیر بومی هستند و حتی راننده رئیس کارگاه نیز از نزدیکان اوست.

گفتنی است که افراد بومی اخراجی چند بار با رئیس کارگاه گفت و گو هایی داشته اند اما این گفت و گوها به نتیجه نرسیده است.

*ادامه بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی کارگران پروژه راهسازی توره – بروجرد

25کارگر پروژه راهسازی باند دوم توره به بروجرد با ماه ها حقوق معوقه بدنبال  توقف کامل پروژه از کار بیکار شدند.

روز یکشنبه 8دی،کارگران پروژه راهسازی باند دوم توره به بروجرد در گفتگو با خبرنگار رسانه ای از بیکاری حدود 25 کارگر به دلیل متوقف شدن این پروژه عمرانی خبر دادند.

طبق اظهارات کارگران؛ هریک از این کارگران حدود 3 تا 4 سال سابقه کاری دارند.

یکی از کارگران این پروژه عمرانی در همین رابطه گفت: از روز دوشنبه هفته گذشته مدیران شرکت از ورود کارگران به محل کارشان جلوگیری کرده‌اند تا اینکه روز شنبه (هفتم دی ماه) از کارگران خواسته شده برای تسویه حساب کامل در کارگاه شرکت پیمانکاری «رامان» (از شرکت‌های زیرمجموعه بنیاد مستضعفان) حاضر شویم.

وی با اشاره به تعداد کارگران بیکار شده این پروژه عمرانی اظهار داشت: حدود 25 نفر در این پروژه مشغول کار هستند که‌ حدود  7ماه حقوق سال جاری و عیدی معوق سال 94 و سنوات سال 94 تاکنون خود را از شرکت پیمانکاری رامان طلب کارند که هنوز به ما نداده‌اند.

به گفته این کارگر، در هفته گذشته نیز تعداد ۵ نفر از همکاران آنها تعدیل شده‌اند.

وی در ادامه گفت: اجرای این پروژه عمرانی با سرمایه بنیاد مستضفان در حال ساخت است. ما در روزهای گذشته با رسانه‌ای کردن مطالبا‌ت‌مان از مسئولان بنیاد خواستیم پیگیر مشکلات ما باشند.

درهمین رابطه:

اعتصاب  وتجمع کارگران پروژه راهسازی توره – بروجرد دراعتراض به عدم پرداخت 7 ماه حقوق

روزیکشنبه 1 دی ، کارگران پروژه راهسازی باند دوم توره به بروجرد دراعتراض به عدم پرداخت 7 ماه حقوق دست از کارکشیدند ودرمحل کارشان تجمع کردند.

برپایه گزارش رسانه ای شده بتاریخ 2 دی،یک از کارگران معترض گفت:کارگران این پروژه عمرانی از طریق یک شرکت پیمانکاری در پروژه راهسازی باند دوم توره به بروجرد مشغول کار هستند.

وی افزود:به دنبال اعتراض روز گذشته کارگران که به برخی برخوردها انجامید، امروز دوشنبه کارفرمای شرکت پیمانکاری از ورود کارگران به محل کارشان جلوگیری کرد.

این کارگر که به اتفاق همکارانش هنوز حق سنوات و عیدی و پاداش پایان سال 97 خود را از کارفرما طلبکارند، اظهار داشت: ظاهرا پیمانکار پروژه‌ به کارگران گفته است که به دلیل عدم تامین اعتبار، از پرداخت دستمزد و سایر مطالبات آنها ناتوان است این در حالی است که ما کارگران اعتقاد داریم کارفرما مطالبات خود را از کارفرمای اصلی وصول کرده است.

وی در ادامه گفت: اجرای این پروژه عمرانی با سرمایه بنیاد مستضفان در حال ساخت است. ما خواستار آن هستیم که مسئولان از مشکلات کارگران این پروژه راهسازی باخبر شوند.

رضوانی، عضو هییت مدیره شرکت پیمانکاری که عملیات اجرایی پروژه را عهده‌دار است و معاونت مالی شرکت را نیز برعهده دارد، با تایید اجتماع کارگران گفت: اصلی‌ترین مشکل این پروژه عمرانی مشکلات مالی است تا آنجا که کارفرمای اصلی امکان پرداخت پول را ندارد.

*گفتگو با ستار رحمانی درباره اعتراضات کارگران شهرداری مریوان نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق

کارگران شهرداری مریوان برای عدم دریافت هفت ماه حقوق به کجا شکایت کنند؟

 با توجه به دولتی نبودن نهادهای شهرداری در جمهوری اسلامی، آیا شکایت کارگران شهرداری مریوان به هیات‌های حل اختلاف وزارت رفاه و تامین اجتماعی می‌تواند کارساز باشد؟

یکشنبه, 29 دسامبر 2019

میلاد پورعیسی

شش‌صد کارگر شهرداری شهرستان «مریوان» در استان کردستان از هفت ماه پیش یعنی دقیقا از اردیبهشت امسال حقوق خود را دریافت نکرده‌اند. دو ماه اول سال جاری هم تنها حقوق خالص خود را گرفته‌اند و از مزایای مزدی و حق اولاد و هیچ مزایای دیگری خبری نبود.

این کارگران حالا اعلام کرده‌اند، از پیگیری‌های قانونی مختلف خود ازجمله شکایت به وزارت کار، رفاه و تامین اجتماعی، شورای شهر و فرمانداری مریوان و خود شهرداری این شهر هم هیچ نتیجه‌ای نگرفتند.

سال گذشته هم شهرداری مریوان، هفت ماه حقوق کارگران خود را پرداخت نکرد. خبرهایی مبنی بر عدم پرداخت حقوق کارگران شهرداری خرم‌آباد، یاسوج، تهران، شادگان و «بندر امام» در استان خوزستان و بسیاری دیگر از شهرهای کشور در دو سال اخیر منتشر شده است.

«ستار رحمانی»، فعال کارگری، یکی از عوامل اصلی معضل عدم پرداخت حقوق کارگران شهرداری‌ها را واگذاری مسوولیت‌های این نهادها به شرکت‌های خصوصی می‌داند: «نهادهای دولتی و عمومی، سال‌هاست بسیاری از مسوولیت‌های خود را به شرکت‌های پیمان‌کاری خصوصی برون‌سپاری کرده‌اند. پیمان‌کاران مسوولیت پرداخت حقوق و مزایای کارگران شهرداری را برعهده ‌گرفته‌اند و البته بر اساس قرارداد آن‌ها با شهرداری‌ها، در صورت عدم پرداخت حقوق از سوی شرکت‌های پیمان‌کاری، شهرداری‌ها مسوولیت انجام این کار را دارند.»

شهرداری‌ها بر اساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۷۳ به‌عنوان «نهادهای عمومی غیردولتی» شناخته شدند و اداره آن‌ها در کنار نهادهایی مثل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، کمیته امداد امام خمینی و هفت نهاد دیگر زیر نظر آیت‌الله «علی خامنه‌ای»، رهبر جمهوری اسلامی قرار گرفت.

با توجه به دولتی نبودن نهادهای شهرداری در جمهوری اسلامی، آیا شکایت کارگران شهرداری مریوان به هیات‌های حل اختلاف وزارت رفاه و تامین اجتماعی می‌تواند کارساز باشد؟

به نظر ستار رحمانی، فعال کارگری: «وزارت رفاه و هیات‌های حل اختلاف آن‌ها موظف هستند به مشکلات کارگران شهرداری‌ها هم بپردازند و عمومی بودن شهرداری‌ها خللی در این امر ایجاد نمی‌کند. اما می‌بینیم که حتی وزارت رفاه و تامین اجتماعی هم تا امروز نتوانسته به شکایت این کارگران رسیدگی کند. شهرداری‌ها تنها از نظر درآمد و بودجه تا حدی از دولت مستقل هستند و از نظر مدیریت کلان آن‌ها با دولت‌ها در ارتباط هستند و وزارت کشور و شوراهای شهر باید در مورد عملکرد شهرداری‌ها پاسخ‌گو باشند. در مورد کارگران شهرداری مریوان به نظر می‌رسد که آن‌ها باید در سطوح بالاتر دولتی ازجمله وزارت رفاه خواستار دخالت مسوولان شوند.»

دلیل عدم پرداخت حقوق این کارگران تخلفات مالی مدیران سابق شهرداری اعلام شده است. به دنبال این تخلفات، حساب بانکی شهرداری مریوان مسدود شده و حالا همین مسدود شدن حساب بانکی شهرداری، بهانه جدیدی برای تاخیر در پرداخت حقوق کارگران این نهاد شده است: «این‌که شهرداری مریوان اعلام کرده حساب‌های این نهاد بسته شده، از نظر قانونی اصلا توجیه مناسبی برای پرداخت نکردن حقوق کارگران نیست. در ضمن اگر مسوولان شهرداری مریوان به کمبود بودجه برای توجیه این روند متوسل می‌شوند باید گفت شهرداری‌ها واحدهای تولیدی نیستند که مثل کشت نیشکر هفت‌تپه، یا بسیاری دیگر از کارخانه‌ها که حقوق کارگران را پرداخت نکرده‌اند، پرداخت حقوق را به تولید خود وابسته کنند. شهرداری‌ها هر سال بودجه مشخصی دارند که بخشی از این بودجه صرف کارگران و کارمندان آن‌ها می‌شود. درصورتی‌که مدیران شهرداری مریوان اعلام کنند بودجه پرداخت حقوق کارگران را ندارند، به‌احتمال‌قوی این ادعا دروغ است.»

چطور پیگیری کنیم؟

 از ستار رحمانی، فعال کارگری در مورد نهادهای داخلی و بین‌المللی که می‌توانند به کارگران شهرداری‌ها برای دریافت حقوق و مزایای عقب‌افتاده خود کمک کنند پرسیدیم: «دیوان عدالت اداری یکی از نهادهایی است که بعد از خودداری شهرداری‌ها و شرکت‌های پیمان‌کاری از پرداخت حقوق کارگران باید دخالت کرده و به حل موضوع بپردازند.»

دیوان عدالت اداری یکی از نهادهای زیرمجموعه قوه قضائیه است که طبق اصل‏ یک‌صد و هفتاد و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی، «به‌منظور رسیدگی‏ به‏ شكایات‏، تظلمات‏ و اعتراضات‏ مردم‏ نسبت‏ به‏ مامورین‏ یا واحدها یا آیین‌نامه‌های‏ دولتی‏ و احقاق‏ حقوق‏ آن‌ها» تاسیس شده است. برای پر کردن فرم دادخواست دیوان عدالت اداری به این صفحه مراجعه کنید.

از این فعال کارگری در مورد نهادهای بین‌المللی پیشنهادی او برای پیگیری حقوق کارگران هم پرسیدیم: «در مورد نهادهای بین‌المللی هم سازمان جهانی کار، یا ILO هر سال در ماه جون میلادی، برابر نیمه خرداد تا اوایل تیر ماه اجلاسی برگزار کرده و به شکایات کارگران رسیدگی می‌کند. سازمان جهانی کار بارها به دولت ایران در مورد رعایت حقوق کارگران هشدار داده اما جمهوری اسلامی چندان به این تذکرها توجه نمی‌کند. با این وجود، به‌عنوان یک اهرم فشار شکایت از شهرداری مریوان به این نهاد می‌تواند مفید باشد. اصولا غالب نهادهای بین‌المللی در تمام حوزه‌ها اجازه صدور دستور به دولت‌ها ندارند و تنها می‌توانند در حد تذکر و سفارش عمل کنند.»

 آقای رحمانی در ادامه در مورد دیگر نهادهای بین‌المللی کارگری گفت: «کنفدراسیون اتحادیه جهانی کارگران و دیگر اتحادیه‌های بین‌المللی کارگری بارها به عملکرد ایران در نقض حقوق کارگران اعتراض کرده‌اند. کنگره اتحادیه کارگری فرانسه هم بارها به ایران در این مورد اخطار داده است. «من به کارگران شهرداری مریوان پیشنهاد می‌کنم از همه این راه‌های داخلی و بین‌المللی برای احقاق حق خود استفاده کنند و درصورتی‌که از هیچ‌کدام پاسخ لازم را نگرفتند، می‌توانند از حق اعتصاب خود استفاده کنند. اعتصاب آخرین راه قانونی کارگران برای دستیابی به حقوق است. کارگران شهرداری مریوان به‌ویژه آن بخشی که به امور نظافت شهری می‌پردازند، می‌توانند مردم شهر را هم با مطالبات خود همراه کنند.»

درهمین رابطه:

اعتصاب کارگران شهرداری مریوان دراعتراض به عدم پرداخت 8 ماه حقوق

روز سه شنبه 3 دی، کارگران شهرداری مریوان درادامه اعتراضاتشان نسبت به عدم پرداخت 8 ماه حقوق دست از کارکشیده وازجمع آوری زباله ها از سطح شهر خودداری کردند.

روزسه شنبه 3دی این کارگران اعتصابی به خبرنگار رسانه ای گفتند: هرچه اعتراض کردیم به جایی نرسیده‌ایم، الان هشت ماه است که ما دستمزد نگرفته‌ایم؛ وضع ما از کولبران بدتر است؛ آنها یکباره می‌میرند، ما محکومیم به مرگ تدریجی!

*تجمع اعتراضی دانشجویان پردیس عباسپور دانشگاه بهشتی نسبت به اخذ هزینه بابت حذف اضطراری دروس

روز یکشنبه 8 دی،ده ها  دانشجوروزانه پردیس عباسپور دانشگاه بهشتی برای اعتراض به مصوبه جدید آموزشی مبنی بر اخذ هزینه بابت حذف اضطراری دروس دست به تجمع در ساختمان هشترودی این دانشگاه زدند.

برپایه گزارش رسانه ای شده،این تجمع کنندگان دانشجویان مقطع کارشناسی ورودی‌های 95 تا 98 رشته‌های برق، مکانیک و عمران پردیس عباسپور دانشگاه بهشتی هستند که نسبت به بسته شدن سامانه آموزشی این دانشگاه و همچنین مصوبه آموزشی اخذ هزینه از دانشجویان روزانه اعتراض کردند.

این دانشجویان با حمل پلاکاردهایی از جمله"بودجه دانشگاه تو جیب دانشجو نیست"، " دانشگاه آزاد بهشتی"  و...اعتراضشان را بنمایش گذاشتند.

دانشجویان خواستار رسیدگی مسوولان دانشگاه به مشکلات خود بودند اما رییس پردیس عباسپور دانشگاه بهشتی با وجود درخواست دانشجویان در این تجمع اعتراضی حاضر نشد، در نهایت علی اکبر افضیان معاون آموزشی دانشگاه بهشتی به میان دانشجویان معترض آمد و وعده رسیدگی به مشکلات آنها را داد اما برخی از دانشجویان صحبت‌های او را قانع کننده ندانستند.

درهمین رابطه یکی از دانشجویان گفت: این دانشگاه در حال حاضر می‌خواهد از هر راهی به دانشجویان هزینه تحمیل کند.

وی افزود: این دانشگاه پیش از این برای حذف هر یک واحد درسی مبلغی حدود 70هزار تومان دریافت می‌کرد اما اکنون این مبلغ به دلایل نامعلوم با افزایش 15درصدی همراه شده است یعنی برای هر واحد باید حدود 150 هزار تومان به حساب دانشگاه واریز شود.

یکی دیگر از این دانشجویان نیزگفت: پس از آنکه دانشجویان این مبلغ را پرداخت نکردند، دانشگاه سامانه آموزشی انتخاب واحد و زمان امتحانات را برای دانشجویان بست اما مشکلات فنی سامانه بهانه ای برای این موضوع عنوان کرده است.

تعدادی از دانشجویان حاضر درتجمع  تاکید دارند که پردیس عباسپور دانشگاه بهشتی با دانشجویان روزانه نیز مانند دانشگاه آزاد که شهریه بگیر است، برخورد می کند.

*بیانیه مشترک دانشجویان دانشگاه های عضو هیات امنای دانشگاه صنعتی شیراز در اعتراض به پولی سازی آموزش

ما زنده به آنیم که آرام نگیریم      موجیم که آسودگی ما، عدم ماست

طی این بیانیه ضمن اعلان برائت از هرگونه سنگ اندازی در مسیر اعتلای دانشجویان اعلام می داریم "خواستار لغو فوری کلیه مصوبات یاد شده و عودت تمامی هزینه های اخذ شده از این طریق به دانشجویان و بازگشت سنوات مجاز به حالت قبل می باشیم. همچنین خاطر نشان می شود هر مسئولی و در هر مقامی که بخواهد همچون تکه چوبی در میان چرخ دنده ها عمل کند، سرنوشتی جز خروج اجباری از سیستم دانشگاهی نخواهد داشت".

   متن کامل بیانیه با امضاها:

در جهان امروز، جوانان هر کشور، نمودی از سطح پیشرفت و پویایی جامعه هستند. دانشجویان و دانشگاهیان به عنوان شاکله اصلی و محرک اجتماع نقشی انکار ناپذیر در این حرکت خواهند داشت. توجه به آموزش شرط لازم برای ترقی کشور های پیشگام در علم و صنعت طی دهه های اخیر بوده و هست. یکی از رسالت های انقلاب اسلامی، پروش جوانانی آگاه و متخصص و ارائه نیروی توانا در راستای تعالی روزافزون بوده که روند پولی سازی دانشگاه ها همچون آفتی مخلّ این امر می باشد. مصوبات اخیر «هیات امنای دانشگاه صنعتی شیراز و موسسات عضو» در تناقض آشکار با این رسالت به سر می برد و مقدم شمردن درآمد مالی بر ارائه خدمات آموزشی، خیانتی آشکار به دانشجویان و آرمان های سرزمینمان، ایران است.

در این جا به مواردی اشاره می شود که نتیجه ی تصمیمات ناصواب اتخاذ شده از سوی هیئت امنا و در راس امور، ریاست دانشگاه صنعتی شیراز است که طی چند ماه اخیر شاهد آن بوده ایم:

  • اخذ مجدد دروس دوره‌ی کارشناسی ارشد منوط به پرداخت شهریه 158400 تومانی به ازای هر واحد اعلام شده است.
  • اخذ مجدد دروس افتاده یا حذف شده دوره کارشناسی از ترم 9 به بعد منوط به پرداخت شهریه 60000 تومانی به ازای هر واحد اعلام شده است.
  • به دانشگاه صنعتی شیراز و موسسات عضو هیات امنا اجازه داده شده است که از دانشجویان بابت رسیدگی به پرونده های کمیسیون موارد خاص داخل دانشگاه از طریق سامانه سجاد، به میزان 20000 تومان و خارج از سامانه مبلغ 50000 تومان به ازای هر مرتبه درخواست هر پرونده، هزینه دریافت نمایند.
  • به دانشگاه صنعتی شیراز و موسسات عضو هیات امنا اجازه داده شده است که از دانشجویان تحصیلات تکمیلی بعد از سه ماه از دفاع پایان نامه و دانشجویان کارشناسی پس از گذراندن آخرین درس اقدام به فرآیند فارغ التحصیلی ننموده اند، روزانه به مبلغ 3000 تومان به ازای هر روز دیرکرد، جریمه دریافت نماید.

   شایان توجه است دانشگاه هایی همچون امیرکبیر و گلستان دارای 10 ترم سنوات مجاز می باشند و نام 41 دانشگاه مطرح دولتی در لیست دانشگاه های 9 ترم سنوات مجاز دیده می شود که متاسفانه دانشگاه صنعتی شیراز بعد از تبدیل به بنگاه آموزشی از این لیست خارج شده است.

   گفتنی است تمامی موارد مذکور منوط به درخواست خود دانشگاه های عضو هیات امنا بوده است و رویکرد مسئولان ما در نادیده‌گرفتن اصل اساسی آموزش رایگان و نگاه بازاری سیاست‌گذاران به دانشگاه، بیش از پیش نمایان شده و همین امر، لزوم واکنش و اعتراض جامعه دانشجویی را به روند پولی‌سازی دانشگاه می طلبد.

   از این رو طی این بیانیه ضمن اعلان برائت از هرگونه سنگ اندازی در مسیر اعتلای دانشجویان اعلام می داریم "خواستار لغو فوری کلیه مصوبات یاد شده و عودت تمامی هزینه های اخذ شده از این طریق به دانشجویان و بازگشت سنوات مجاز به حالت قبل می باشیم. همچنین خاطر نشان می شود هر مسئولی و در هر مقامی که بخواهد همچون تکه چوبی در میان چرخ دنده ها عمل کند، سرنوشتی جز خروج اجباری از سیستم دانشگاهی نخواهد داشت".

   ما زنده به آنیم که آرام نگیریم      

   موجیم که آسودگی ما، عدم ماست...

امضا کنندگان بیانیه:

۱.شورای صنفی دانشگاه صنعتی شیراز

۲.انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی شیراز

۳.شورای صنفی دانشگاه فسا

۴.شورای صنفی دانشگاه سلمان فارسی کازرون

۵.تشکل قلم و اندیشه دانشگاه سلمان فارسی کازرون

۶.انجمن وفاق و توسعه دانشگاه فسا

۷.کانون هنر پسران دانشگاه صنعتی شیراز

۸.کانون هنر دختران دانشگاه صنعتی شیراز

۹.انجمن علمی مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی شیراز

۱۰.انجمن علمی مهندسی برق دانشگاه صنعتی شیراز

۱۱.انجمن اسلامی دانشگاه فسا

۱۲.انجمن اسلامی مستقل دانشگاه صنعتی شیراز

این لیست در حال بروزرسانی است...

برگرفته از کانال تلگرام شوراهای صنفی دانشجویان کشور

*ادامه تصادف سرویس های حمل ونقل کارگران اینبار مصدومیت 16نفر از کارکنان پارک علم و فناوری استان فارس

ساعت 7 صبح روز یکشنبه 8 دی، تصادف یکدستگاه ون حامل کارکنان پارک علم و فناوری استان فارس در محدوده پل بصیرت (معالی آباد)موجب مصدومیت 16 نفرشان شد.

بنابه گزارشات رسانه ای شده،نفر از مصدومان نیز به صورت سرپایی و در محل حادثه مداوا و14 نفر به بیمارستان های شیراز منتقل شدند.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com