اخبار وگزارشات کارگری ٦ و ٧ دی ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
December 28, 2019

اخبار وگزارشات کارگری ٦ و ٧ دی ماه ١٣٩٨

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

- آخرین گزارشات در باره  مراسم گرامیداشت جان باختگان و وضعیت بازداشتی های اعتراضات هفته آخرآبان ماه 98

+برگزاری مراسم یاد جانباختگان خیزش آبان ماه در سنندج

+ گرامیداشت مبین عبدالهی در روستای شبانکارە

+ گرامیداشت مهدی نیکوئی در روستای بیمور

+ گرامیداشت آرشام ابراهیمی در بابوکان اصفهان

+آخرین خبرها در باره بازداشتی های مراسم گرامیداشت نوید بهبودی در روستای مهویزانِ (حوالی شهر گوراب زرمیخ از توابع شهرستان صومعه‌سرا دراستان گیلان):

1- بازداشت ۱۴ نفر در چهلم نوید بهبودی ــ گفت‌و‌گو با شاهد عینی

2- تجمع خانواده های بازداشت شدگان مقابل دادگستری صومعه سرا وآزادی  6 نفر

3- کانون نویسندگان ایران: بازداشت احمد زاهدی لنگرودی

+سها مرتضایی در تماس تلفنی از اعتصاب غذای خود خبر داد!

+ بی‌خبری از وضعیت لیلا حسین‌زاده، دانشجوی زندانی!

+کانون نویسندگان ایران: «آبان» ادامه دارد...

+گزارشی در باره بازداشت شدگان اعتراضات هفته آخرآبان ماه 1398 بنقل از هلاله موسويان وكيل دادگستری

- اعتصاب کارگران شهرداری بروجرد در اعتراض به انتقال به بخش نظافت شهری

- خاتمه موقتی اعتصاب کارگران پیمانکاری چادرملو با تعیین ضرب الاجل یک ماهه برای کارفرما پس از یک هفته

- عدم پرداخت ماه ها حقوق بیش از2هزار کارگر پروژه های راهسازی و سدسازی در استان خراسان شمالی

- عدم پرداخت 5 ماه حقوق کارگران شهرداری خرم آباد

- عدم پرداخت ماه ها حقوق کارگران شهرداری پارس

- تجمع اعتراضی دانشجویان ساکن خوابگاه‌های سطح شهر دانشگاه تهران نسبت به وضعیت نامناسب این خوابگاه‌ها

- مرگ  خاموش 4 کارگر باغ صدرای شیراز

*آخرین گزارشات در باره  مراسم گرامیداشت جان باختگان و وضعیت بازداشتی های اعتراضات هفته آخرآبان ماه 98

«کشته ندادیم که سازش کنیم  رهبر قاتل را ستایش کنیم»

+برگزاری مراسم یاد جانباختگان خیزش آبان ماه در سنندج

بنا به گزارش رسیده امروز ۵ دی و همزمان با فراخوان خانواده های جانباختگان آبانماه در جاهای مختلف ایران جمعی از مردم آزادیخواه و حق طلب سنندج نیز ساعت ۳ بعداظهر در محل آرامگاه بهشت محمدی این شهر، مراسم یاد این جانباختگان را گرامی داشتند.

مراسم با یک دقیقه سکوت به یاد تمام جانباختگان راه آزادی و برابری انسانها، آغاز و در ادامه با قطعه شعری شکسته شد.

 شرکت کنندگان با حمل پلاکاردهای که بر روی آن نوشته شده بود گرامی باد یاد جانباختگان آبانماه و جانباختگان آبان ماه قربانیان نظم سرمایه با آرمانهای آزادی خواهانه این عزیزان و خانوادهایشان تجدید میثاق کردند، و نفرت و انزجار خود را از کشتار معترضان حق طلب آبانماه اعلام نمودند.

لازم به یاد آوری است باتوجه به فضای امنیتی  حاکم بر شهر سنندج که از چند روز پیش تمام خیابانها و کوچه ها و میادین اصلی شهر را زیر نظر داشتند و کندی اینترنت در اطلاع رسانی کامل شهروندان و همچنین بارش باران و برودت هوا، مانع از پیوستن جمعیت بیشتری به این مراسم شده بود.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

+ گرامیداشت مبین عبدالهی در روستای شبانکارە

روز پنج شنبه 5 دی،مراسم گرامیداشت مبین عبدالهی در روستای شبانکاره از توابع شهرستان روانسر دراستان کرمانشاه برگزارشد.

مبین عبدالهی روز 26 آبان ماه در اعتراضات شهر جوانرود براثر شلیک نیروهای سرکوبگر جانش را ازدست داد.

+ گرامیداشت مهدی نیکوئی در روستای بیمور

روز پنج شنبه 5 دی، مراسم گرامیداشت مهدی نیکوئی برسر مزارش در روستای بیمور اطراف شیراز برگزارشد.

مهدی نیکوئی 22 ساله ، دانشجوی رشته حقوق دانشگاه آزاد شیراز روز 25 آبان مقابل کلانتری معالی آباد در خیابان معالی آباد کلانشهر شیراز براثر  تیراندازی زخمی وپس ازانتقال به بیمارستان کوثر شیراز جان باخت.

+ گرامیداشت آرشام ابراهیمی در بابوکان اصفهان

روز پنج شنبه 5دی، مراسم گرامیداشت آرشام ابراهیمی برسرمزارش در بابوکان اصفهان برگزارشد.

آرشام ابراهیمی 21 ساله دانشجوی رشته دندانپزشکی  روز 25 آبان  دراصفهان براثر شلیک مستقیم نیروهای امنیتی مجروح وپس از انتقال به بیمارستان جانش را ازدست داد.

+آخرین خبرها در باره بازداشتی های مراسم گرامیداشت نوید بهبودی در روستای مهویزانِ (حوالی شهر گوراب زرمیخ از توابع شهرستان صومعه‌سرا دراستان گیلان):

1- بازداشت ۱۴ نفر در چهلم نوید بهبودی ــ گفت‌و‌گو با شاهد عینی

پنج‌شنبه ۵ دی مصادف بود با مراسم چهلم تعدادی زیادی از جان باختگان اعتراض‌های سراسری آبان ۹۸. در روستای مهویزان از توابع صومعه‌سرا در استان گیلان نیز در این روز مراسم چهلم نوید بهبودی مهویزانی، جوان ۲۳ ساله‌ای برگزار شد که شنبه ۲۵ آبان با اصابت گلوله به سرش جان باخت. یک شاهد عینی در گفت‌و‌گو با «زمانه» درباره این مراسم گفت که تعداد زیادی از بستگان، دوستان، همکاران نوید بهبودی و نیز فعالین مدنی در مراسم چهلم او حضور پیدا کردند که ۱۴ نفر از آنان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

به گفته این منبع آگاه تعدادی زیادی از نیروهای امنیتی در این مراسم حضور داشتند و قصد ممانعت از برگزاری داشتند:

«حدود ۵۰ نفر مامور مرد و زن آمده بودند و به هیچ عنوان به کسی اجازه گرفتن فیلم و عکس نمی‌دادند. به مردم می‌گفتند چرا گل آوردید و شماره پلاک همه ماشین‌ها را یادداشت می‌کردند.»

این منبع آگاه از بازداشت ۱۴ نفر در جریان برگزاری مراسم چهلم نوید بهبودی در مهویزان خبر می‌دهد:

«۱۲ نفر که از رشت آمده بودند بازداشت شدند و دو نفر هم از همکاران نوید بودند که گرفتند. آنها بی‌گناه بودند و الکی دستگیرشان کردند.»

۱۲ نفری که از رشت در مراسم چهلم نوید بهودی حضور پیدا کردند، تعدادی از فعالین بودند و اسامی برخی از آنها به این قرار است: آذر جعفری، فراز روشن، هومان تحریری، فهیمه کاملی، کاوه مظفری، ماهرخ روستایی، سارا ظاهرکردار، احمد زاهدی، جلوه جواهری، فروغ سمیع‌نیا و امیر اسلامی.

دو تن دیگر از بازداشت شدگان به نام‌های حمید طلوعی و مهدی زرین از همکاران سابق نوید بهبودی هستند که در مراسم چهلم او شرکت کرده بودند.

این منبع آگاه به فشارها و تهدیدهای نهادهای امنیتی بر خانواده نوید بهبودی و بستگان آنها در طول چهل روز گذشته اشاره کرد و به گفته او با تعدادی زیادی از بستگان خانواده بهبودی تماس گرفته شده و از آنها خواسته‌اند به اطلاعات مراجعه کنند:

«تا الان چندین بار پدر نوید را احضار کرده‌اند و مورد بازجویی قرار داده و سوال‌های بیخود پرسیده‌اند در مورد اینکه چه کسی اطلاع‌رسانی کرده و با رسانه‌ها صحبت کرده. آخرین بار روز چهارشنبه احضار شد، اما چون در شمال بود نتوانست برود. بقیه فامیل را هم احضار کرده‌اند و با آنها تماس گرفته‌اند. حتی دنبال بعضی از آنها هستند…»

به گفته این منبع آگاه، با وجود جو شدید امنیتی، افراد زیادی از شهر قدس و شهرهای مختلف استان گیلان در مراسم چهلم نوید بهبودی شرکت کرده بودند.

2- تجمع خانواده های بازداشت شدگان مقابل دادگستری صومعه سرا وآزادی  6 نفر

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری :

 -  بر اساس آخرین خبر های دریافتی روزجمعه ۶ دی ماه، خانواده های بازداشت شده گان در مقابل دادگستری صومعه سرا ، دست  به تجمع زدند.

- روز شنبه ۷ دی ماه، مجددا  خانواده بازداشت شده گان جلوی دادگستری صومعه سرا دست به تجمع زده اند.

 بر اساس این خبر، تجمع کننده گان تهدید به دستگیری شدند و در نهایت توسط نیروی انتظامی افراد حاضر در منطقه پراکنده شدند.

 بازپرس پرونده برای باز داشت شده گان وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی صادر کرده است اما از گرفتن وثیقه خوداری شده و به خانواده ها اعلام شده که فعلا پرونده در حال تکمیل شدن می باشد.

اسامی تعدادی از بازداشت  شده گان  به شرح زیر است :

ماهرخ روستا ،فراز روشن ، کاوه مظفری ، جلوه جواهری ، فروغ سمیع نیا ، احمد زاهدی و هومان تحریری

 کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری ضمن محکوم کردن ادامه بازداشت  این عزیران،خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط تمام بازداشت شده گان می باشد.

3- کانون نویسندگان ایران: بازداشت احمد زاهدی لنگرودی

بنا بر اخبار منتشر شده روز پنج‌شنبه در جریان برگزاری مراسم یادبود برای نوید بهبودی جانباخته اعتراض‌های آبان چند تن از حاضران بازداشت شدند. این مراسم در یکی از روستاهای گیلان برگزار شد و ماموران گروهی از حاضران را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. احمد زاهدی لنگرودی روزنامه‌نگار، نویسنده و عضو کانون نویسندگان ایران یکی از بازداشت شدگان است. شش تن از بازداشتی‌ها شب هنگام با سپردن کفالت آزاد شدند اما با وجود پیگیری خانواده‌ها در دادسرای صومعه‌سرا، از وضعیت بقیه اطلاعی در دست نیست. حتی معلوم نیست چه نهادی آنها را بازداشت کرده است. احمد زاهدی، جلوه جواهری، فروغ سمیع‌نیا، کاوه مظفری، فراز روشن، هومان تحریری و ماهرخ روستایی اسامی بازداشت شدگان روز پنج‌شنبه است.

+سها مرتضایی در تماس تلفنی از اعتصاب غذای خود خبر داد!

سها مرتضایی دانشجوی ستاره‌داری که در اعتراض به محرومیت از تحصیل در مقطع دکتری در صحن دانشگاه تهران دست به تحصن زده بود و ۲۶ آبان ماه ۹۸ از داخل خوابگاه فاطمیه توسط ماموران امنیتی ربوده شد، در آخرین تماس تلفنی خود اعلام کرد که طی نامه ای به بازپرس دادسرای اوین به ناعدالتی موجود در پرونده خود اعتراض کرده و گفته است:

 «وقتی منِ زندانی توان تامین وثیقه ندارم موظفید مرا به قید تعهد آزاد کنید. آنچه من اکنون شاهدش هستم همان بی عدالتی و تبعیضی است که برای آن زندانی شده ام. چون توان مالی تامین وثیقه را ندارم باید در زندان بمانم. در اعتراض به این روند ناعادلانه تا زمان تعیین تکلیف دست به اعتصاب غذا می زنم.»

با توجه به قطع تلفن زندان، روز شروع اعتصاب غذای وی معلوم نیست و نگرانی در مورد سلامت سها مرتضایی به شدت افزایش پیدا کرده است.

منبع:کانال تلگرام شوراهای صنفی دانشجوین کشور

+ بی‌خبری از وضعیت لیلا حسین‌زاده، دانشجوی زندانی!

در پی اعلام تحصن 8نفر از زندانیان زن زندان اوین در همراهی با معترضان آبان‌ماه و چهلم جان‌باختگان اعتراضات، راه‌های ارتباطی زندانیان با خانواده‌هایشان قطع شده است.

لیلا حسین‌زاده، دانشجوی زندانی دانشگاه تهران آخرین‌بار شنبه هفته گذشته تماس گرفته است و طی یک هفته اخیر هیچ خبری از سلامتی او در دست نیست. این درحالی است که در همین مدت خبر تبعید نرگس محمدی به زندان زنجان منتشر شد که حاکی از انتقال خشونت‌آمیز او توسط رئیس زندان اوین بود. این خبر در کنار اخبار جسته‌وگریخته از انتقال برخی به بند 2 الف و 209 و همچنین بی‌اطلاعی از وضعیت زنان زندان اوین، نگرانی درباره سلامتی آنها را شدت بخشیده است.

گفتنی است لیلا حسین‌زاده، فعال صنفی-دانشجویی دانشگاه تهران، از مردادماه برای اجرای حکم 2سال و نیم خود در پی اتهاماتی بی پایه و اساس از جانب دستگاه قضائی، در زندان اوین به سر می‌برد.

برگرفته از کانال تلگرام شوراهای صنفی دانشجوین کشور

+کانون نویسندگان ایران: «آبان» ادامه دارد...

نظر بر خبر

«آبان» ادامه دارد...

در پی فراخوان برخی خانواده‌های جانباختگان اعتراض‌های آبان ماه و فعالان اجتماعی و سیاسی، دیروز با وجود فضای امنیتی شدید و تهدید خانواده‌ها از سوی نهادهای امنیتی، گروه‌هایی از مردم موفق شدند در چند شهر بر مزار جانباختگان گرد آیند و مراسم یادبود عزیزانشان را برگزار کنند. حضور ماموران امنیتی و انتظامی نه فقط در محل‌های برگزاری مراسم که در سطح شهرها نیز چشمگیر بود. گورستان "بهشت سکینه" کرج، محل دفن پویا بختیاری، در قرق ماموران بود و مردم از ضرب و جرح آنها در امان نماندند. چندین نفرهم بازداشت شدند. در برخی شهرهای دیگر نیز همینطور. این برخوردی است در ادامه‌ی سرکوب اعتراض‌های آبان. کما این‌که در همه‌ی این چهل روز، دستگیری افراد به ظن حضور در جمع‌های اعتراضی همچنان ادامه داشته است.

**

روز گذشته پنجم دی بعضی از شهرهای کشور بار دیگر به رنگ و ریخت پادگان و حکومت نظامی درآمد. در میدان‌ها و چهارراه‌های بزرگ و پرتردد ماموران مسلح ، پیاده و سواره، با لباس فرم نظامی و انتظامی و شخصی در کنار ماشین‌های آبپاش و پلیس و قفس‌دار ایستاده بودند. برای بسیاری از مردم این صحنه‌ها اصلا تازگی ندارد ۴۱ سال پیش برای ماه‌ها حکومت پهلوی همین‌طور صحنه‌آرایی کرده بود. پس از آن نیز در دهه‌های بعد و همین دو سال پیش بارها این صحنه تکرار شد تا رسید به آبان ۹۸. صحنه‌های پیشین گرچه دُرد و درد آن در دل و جان مردم باقی ماند، حول و حوش تاریخ خود به پایان رسیدند و "واقعه‌ای تاریخی" شدند. اکنون در دی ماه به‌سر می‌بریم اما "آبان" به پایان نرسیده است؛ برای هیچ یک از طرفین، حاکمیت و مردم معترض، به پایان نرسیده است. حاکمیت پس از گذشت چهل روز از اعتراضات مردم، با وجود قهر و خشونت تمام عیاری که در سرکوب معترضان به کار برد، همچنان در حال شناسایی و دستگیری معترضان است. هر روز شماری از مردم را به عنوان "اغتشاشگر" تعقیب و بازداشت می‌کند؛ هر روز باید دستگاه سرکوب را در خیابان در معرض تماشا قرار دهد؛ بخش نرم و فرهنگی آن در رادیو و تلویزیون و انواع روزنامه‌ و مجلات وابسته و رانتی هنوز مشغول ساختن و جاانداختن سناریوهای دروغین در باره‌ی اعتراصات آبان و خط‌‌ ونشان کشیدن‌های نهان و آشکار است؛ میان نهادهای گوناگون حکومتی اختلاف‌های برآمده و برملا شده از آبان همچنان ادامه دارد و هر دم بزرگ‌تر می‌شود؛ تشتت، آشفته‌سری و بن‌بستشان نیز هم.

آبان نزد مردم معترض نیز به پایان نرسیده است. در فراخوان‌های علنی‌شان برای برگزاری مراسم یادبود جانباختگان آبان؛ در بیان روشن و بی‌هراس خانواده‌ها مبنی بر "ادامه‌ی راه"، در به صحنه آمدن و حمایت قشرها و گروه‌هایی که تاکنون اعتراضی به وضع موجود نداشتند؛ در پس زدن برنامه‌ها و جوایز دولتی و شبه‌دولتی از سوی نویسندگان و هنرمندان؛ در همدلی فزاینده میان مردم می‌توان مشاهده کرد که "آبان" ادامه دارد. آبان ادامه یافت یکی هم به این دلیل که امر سیاسی را اخلاقی کرد. دیگر برای کسی راحت نیست پا بر فرش قرمزی بگذارد که حکومتیان و شبه حکومتیان در برابرش گسترده‌اند مگر آن‌که احساسی به نام "شرم" نداشته باشد.

دو راه متفاوتِ ادامه‌ی آبان گاه جایی با هم تلاقی می‌کنند. جایی مثل "بهشت سکینه" کرج در روز پنجم دی یا مکان‌های مشابه در شهرهای دیگر. آنجا مردمی حضور یافتند که برگزاری یادمان جانباختگان را حق خود می‌دانستند. مردمی که وجودشان نشان داد سرکوب بسیار خشن اعتراضات آبان با بیش از صدها کشته (در آماری بیش از هزار) و هزاران بازداشتی نه تخم ترس در دلشان کاشته و نه در اراده‌شان خللی ایجاد کرده است. معنایش این است که مهمترین کارکرد دستگاه سرکوب؛ یعنی ایجاد هراس و اطاعت، می‌رود که به تمامی خنثی شود. مگر تا کجا، تا کی می‌شود آزادی بیان جامعه‌ای را به زور سلاح و دستبند و زندان و کشتار سلب کرد؟! به ویژه جامعه‌ای که "نان" نیز از اکثریت مردمش دریغ شده است. برگزاری مراسم یادبود کشته‌شدگان معترض شکل و قسمی از آزادی بیان است و آزادی بیان حقی است که هر انسان با زاده شدنش به خود متعلق می‌کند. مقابله با آن جنگیدن با هویت انسانی است.

چهل روز از اعتراض‌های آبان می‌گذرد اما دستگاه سرکوب هنوز مشغول شناسایی و بازداشت معترضان است و هر روز شماری را دستگیر می‌کند و به زندان‌هایی می‌فرستد که ظرفیتشان پیش از این نیز پر بود؛ اما با "شبح آبان" چه می‌تواند بکند؟ شبح را نمی‌توان ترساند، یا گرفت و دستبند زد و بازداشت کرد. همه جا هست و هیچ جا نیست. هم از این روست که فراخوان یادبود در بهشت سکینه موجب می‌شود میدان‌ها و خیابان‌های شهر (شهرها) با دهها کیلومتر فاصله از محل فراخوان، به قرق ماموران امنیتی و انتظامی درآید. تا شبح آبان هست، آبان ادامه دارد...

+گزارشی در باره بازداشت شدگان اعتراضات هفته آخرآبان ماه 1398 بنقل از هلاله موسويان وكيل دادگستری

روز چهارشنبه هفتم دی ماه،هلاله موسويان وكيل دادگستری  که در جریان وضعیت تعدادی از بازداشت‌شدگان شدگان اعتراضات هفته آخرآبان ماه بدلیل مراجعات متعدد خانواده هایشان قرار گرفته،به خبرنگار رسانه ای گفت:

«مشكل اساسي اين است كه مستند به تبصره ماده 48 قانون آيين دادرسي كيفري، متهمان سياسي و امنيتي صرفا مي‌توانند از وكالت معدود وكلاي مورد وثوق رياست قوه قضاييه استفاده كنند اما استخدام همين وكلا نيز عملا نتيجه‌بخش نيست؛ چرا كه حتي به همين وكلا نيز گفته مي‌شود كه نبايد مداخله‌اي صورت گيرد و حتي اجازه مطالعه پرونده را ندارند.»

 او تنها راه پيش ‌روي وكلايي چون خود را صبر عنوان كرده است. صبر تا اينكه رسيدگي به پرونده در مرحله دادسرا طي شده و پرونده به دادگاه ارسال شود.

 اين وكيل دادگستري بر همين اساس گفته كه هنوز رسما وكيل افرادي كه به او مراجعه كرده‌اند، نيست و صرفا مي‌تواند به آنها مشاوره بدهد.

اين وكيل دادگستري اما در عين حال، بي‌اطلاعي خانواده‌هاي بازداشت‌شدگان و بعضا خود آنها نسبت به محل بازداشت را ازجمله ديگر مشكلات آنها عنوان كرده وافزود: «مادر يكي از بازداشت‌شدگان مدعي شده پسرش در اين مدت، يك بار با او تماس گرفته و به محض اينكه خواسته از محل بازداشت خود اطلاع دهد، مسوولان بازداشتگاه مانع شده‌اند. هرچند بعضي از بازداشت‌شدگان از محل بازداشت خود نيز بي‌اطلاعند.»

این وکیل دادگستری درادامه گفت: «بنابر پيگيري‌هايي كه اين مدت داشتم، متوجه شده‌ام اغلب كساني كه در تهران و شهرستان‌هاي اطراف دستگير شده‌اند، هم‌اكنون در زندان فشافويه به‌سر مي‌برند، اما بعضي بازداشت‌شدگان به زندان اوين و چند زندان و بازداشتگاه ديگر منتقل شده‌اند.»

 موسويان با اشاره به لزوم امضاي وكالتنامه توسط شخص موكل، بي‌اطلاعي از محل بازداشت را در اين راستا نيز مشكل‌ساز خوانده و در ادامه از مصائب ناشي از تبصره ماده 48 آيين دادرسي كيفري مي‌گويد: «اين تبصره در سال 92 در قانون قرار گرفت و اجرايي شدن آن مربوط به همين يكي، دو سال پيش است و از فعاليت وكلايي جز فهرست مورد وثوق قوه قضاييه در اين پرونده‌ها ممانعت مي‌شود. از طرفي به‌رغم اينكه تبصره ماده 48 صرفا مربوط به مرحله دادسراست و پس از آن منعي به ‌لحاظ قانوني براي استفاده از وكلايي جز فهرست وكلاي مورد وثوق قوه قضاييه وجود ندارد اما در مرحله رسيدگي پرونده در دادگاه نيز دست‌كم در مواردي به‌ويژه در دادگاه انقلاب شاهديم كه با وكالت برخي وكلا موافقت نمي‌شود. درواقع بايد ابتدا از قاضي پرونده اجازه بگيريد و صرفا در صورت موافقت قاضي پرونده، مي‌توانيد وكيل مورد نظر خود را انتخاب كنيد.»

موسويان در عين حال با اشاره به حقوق مصرحه متهمان بنابر قانون اساسي از تناقض‌ها و مشكل‌هايي كه بر اثر تبصره ماده 48 قانون آيين دادسرسي كيفري ايجاد مي‌شود، سخن گفته و بر اين پايه مي‌گويد: «قانون اساسي تصريح دارد كه همه متهمان بايد از زمان بازداشت به وكيل دسترسي داشته باشند. همين ‌طور قانون به متهمان اجازه مي‌دهد كه سكوت كنند. ضمن اينكه شرايطي مشخص و سفت و سخت در مورد اقارير متهمان وجود دارد. منتها متاسفانه در مواردي به‌ويژه درخصوص متهمان سياسي و امنيتي شاهديم كه قانون فاقد موضوعيت بوده و بعضا رعايت نمي‌شود.»

اين وكيل دادگستري با تاكيد بر اينكه هنوز موفق به پذيرش و اعلام وكالت براي بازداشت‌شدگاني كه به اين دليل به او مراجعه كرده‌اند، نشده است، به وضعيت نامساعد معيشتي و سطح طبقاتي اين بازداشت‌شدگان اشاره كرد و گفت: «متاسفانه اين افراد عمدتا سرپرست خانوار بوده و سطح معيشتي‌شان نيز بسيار بد و نامساعد است. دست‌كم خانواده چند نفر از اين بازداشت‌شدگان كه به بنده مراجعه كردند، همگي در وضعيت بدي به ‌لحاظ معيشتي و سطح اقتصادي قرار دارند و با مشاغلي همچون پيك موتوري، رانندگي، بيرون‌بر رستوران و مواردي از اين دست امرار معاش مي‌كنند. حال آنكه عمدتا ناچار به تامين وثيقه‌هاي يكي، دو ميلياردي شده‌اند كه البته در ميان اين چند نفري كه بنده در جريان پرونده‌شان قرار دارم، هيچ‌ كدام تاكنون موفق به تامين وثيقه نشده‌اند.»

او همچنين به نحوه بازداشت برخي از اين بازداشت‌شدگان اشاره كرده و گفته است: «ادعاي خانواده برخي از اين بازداشت‌شدگان از اين قرار است كه در تظاهرات و اعتراض‌ها حضور نداشته‌اند. به عنوان مثال، خانواده 2 نفر از اين بازداشت‌شدگان كه يكي راننده آژانس بوده و ديگري كارگر قهوه‌خانه، مدعي شده‌اند كه فرزندان‌شان را ساعاتي پس از اتمام شلوغي‌ها در حالي بازداشت كرده‌اند كه اساسا در اعتراض‌ها حضور نداشته و به كار و زندگي خود مشغول بوده‌اند.»

اين وكيل دادگستري همچنين با اشاره به اظهارات اخير رييس قوه قضاييه مبني بر منع بازداشت افراد به‌ دليل جمع‌آوري ادله مي‌گويد: «متاسفانه اين دستور آقاي رييسي در مورد بازداشت‌شدگان اخير دست‌كم در برخي مواردي كه بنده در جريان قرار گرفتم، رعايت نشده است. چنانكه شاهديم پس از بازداشت افراد و تفتيش آنها، سعي در تحصيل دلايل بازداشت دارند كه اين رويه صراحتا با قانون مغايرت دارد.»

او با اشاره به بعضي مشكلات و آسيب‌هايي كه درپي اتخاذ چنين رويكردي ايجاد مي‌شود، بار ديگر به ادعاي خانواده يكي ديگر از بازداشت‌شدگان اشاره مي‌كند: «مادر يكي از اين بازداشت‌شدگان به‌نقل از فرزندش مي‌گفت بازجويان پس از اتمام روند بازجويي و تحقيقات، متوجه به بي‌تقصير بودن او در اعتراض‌هاي اخير شده و دريافته‌اند كه او اساسا نقشي در اين اعتراض‌ها نداشته اما بازپرس پرونده در واكنش به موضوعي در گذشته اشاره كرده و گفته كه اين متهم، در سال‌هاي گذشته شيطان‌پرست بوده است. حال آنكه مادر اين متهم از حضور پسرش در مراسم مذهبي سخن گفته و شديدا نسبت به چنين اتهامي شگفت‌زده شده بود.»

 موسويان مي‌گويد: «البته با توجه به عدم امكان دسترسي بنده به پرونده اين متهم، نمي‌دانم اتهام شيطان‌پرستي مشخصا در پرونده نيز ذكر شده يا نه، اما آنچه مسلم است، چنين اتهامي ارتباطي به پرونده اخير ندارد.»

موسويان كه نسبت به ابعاد اجتماعي اين بازداشت‌ها نيز ابراز نگراني مي‌كند، رده سني بازداشت‌شدگاني كه ازطريق خانواده‌هاي‌شان به او مراجعه كرده‌اند را 18 تا 30 سال عنوان كرده و با اشاره به عضويت خود در كميسيون حقوق بشر كانون وكلا از بازداشت افراد زير 18 سال نيز خبر مي‌دهد كه به‌گفته او، عمدتا 13 تا 15 ساله بوده و به كانون اصلاح و تربيت منتقل شده‌اند. موضوعي كه البته پيش از اين از سوي ديگر مقامات قضايي و اجرايي نيز عنوان شده بود.

اين عضو كميسيون حقوق بشر كانون وكلا همچنين با اشاره به وضعيت نامساعد معيشتي اين بازداشت‌شدگان مي‌گويد: «حرف بسياري از اين خانواده‌ها اين است كه وسع‌شان به رقم‌هاي ميلياردي كه بعضا به عنوان مبلغ قرار وثيقه درنظر گرفته شده، نمي‌رسد. در واقع اين افراد اساسا ملك و املاك شخصي ندارند كه بتوانند اسناد اين املاك را به عنوان وثيقه تقديم كنند و بعضا اگر خانه‌اي دارند نيز با توجه به آنكه ساكن مناطق حاشيه‌اي شهر هستند، اغلب املاكي است كه سند و مدرك درستي نداشته و صرفا يك برگه قولنامه در اختيار دارند.»

 او ادامه مي‌دهد: «نكته ديگر اينكه براي يكي از اين افراد قرار 20 ميليوني در نظر گرفته شده و درحالي كه معمولا تا زير 50 ميليون، قرار كفالت صادر مي‌شود، در مورد اين فرد بازداشت‌شده، تاكيد شده بود كه كفالت كافي نخواهد بود و حتما بايد سند به اين مبلغ تقديم شود و اين در حالي است كه سند منقول همچون سند خودرو مورد پذيرش قرار نمي‌گيرد.»

 موسويان در عين حال مي‌گويد: «اين موارد قابل اعتراض است و امكان كاهش ميزان قرار وثيقه وجود دارد.»

*اعتصاب کارگران شهرداری بروجرد در اعتراض به انتقال به بخش نظافت شهری

جمعی از کارگران شهرداری بروجرد در اعتراض به انتقال به بخش نظافت شهری دست از کار کشیدند وتمامی خیابان ها، مناطق وشهرک های شهر بروجرد مملو از زباله وبوی نامطبوع شهر را فرا گرفته است.

براساس گزاش 7دی یک منبع خبری محلی،مدتیست به هر جای شهر که نگاه می کنی انباشتی از زباله ها و بوی تعفن به مشام می رسد، زباله هایی که در برخی از کوچه ها به دلیل عدم جمع آوری، سرازیر جوی ها شده و بوی بدی را تولید می کنند.

وضعیت انباشت زباله ها تنها مختص یک منطقه و یک شهرک نیست بلکه این روزها بسیاری از شهروندان به این وضعیت گلایه دارند که برای روشن شدن این موضوع ابتدا به سراغ شهردار رفتیم تا داستان انباشت زباله ها را جویا شویم.

رحیم جافری شهرداری بروجردگفت: در سنوات قبل 360نفر در شهرداری بروجرد برای خدمات شهری جذب شده اند اما بعد از مدتی این افراد که دیپلم و زیر دیپلم بودند، در بخش های اداری و بخش های دیگر مشغول به کار شدند.

وی افزود: از سوی دیگر برای نظافت شهرداری از پیمانکاران و کارگران پیمانکار استفاده می کردند که این کار سبب می شد تا هزینه های شهرداری بالا رود که باید حقوق نیروهای شهرداری و حقوق کارگران پیمانکار پرداخت شود.

شهردار بروجرد تصریح کرد: در همین راستا تصمیم گرفتیم نیروهایی که قبلا برای خدمات شهری استخدام شده اند به همان بخش برگردند که متاسفانه برخی از آنها تمایلی ندارند به خدمات شهری بازگردند و تمرد می کنند که به اداره کار مراجعه کرده و ما نیز در این راستا دفاعیات خود را اعلام کردیم.

اشرف چگنی عضو شورای شهر بروجرد نیز گفت:هم اکنون 290 نفر از نیروهای فضای سبز و بخش های دیگر برای خدمات شهری بروجرد جابه جا شده اند که برخی از نیروها تمایلی ندارند در خدمات شهری کار کنند.

وی افزود: از این تعداد تاکنون 40 نفر به خدمات شهری برگشته اند اما مابقی تمایلی ندارند ولی با پیگیری های انجام شده در اداره کار، رای صادر شده که کارگران به خدمات شهری بازگردند.

عضو شورای شهر بروجرد تصریح کرد: مختل شدن نظافت شهری در برخی از محلات به دلیل نبود نیرو در بخش خدمات شهری است .

عبدالعلی گیوه کی رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بروجرد گفت: در راستای قانون کار مبنی بر جابه جایی کارگران، تعداد 38 نفر از کارگران شهرداری به اداره کار مراجعه کردند که این افراد تمایلی نداشتند که به خدمات شهری بازگردند.

وی افزود: در نهایت با بررسی های لازم قرار است افرادی که سابقه کمتر و مدرک تحصیلی پایین تری دارند به خدمات شهری بازگردند و مابقی نیروها در بخش های دیگر مشغول به کار شوند که موضوع حل و فصل شد.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بروجرد تصریح کرد: از تعداد 140 نفر نیروی پیمانکار که برخی از آنها سابقه کاری 11ساله داشتند، تعداد 20 نفر به اداره کار برای بیمه بیکاری مراجعه کردند که کار این افراد در حال بررسی است.

*خاتمه موقتی اعتصاب کارگران پیمانکاری چادرملو با تعیین ضرب الاجل یک ماهه برای کارفرما پس از یک هفته

کارگران پیمانکاری معدن چادرملو به اعتصابشان پس ازیک هفته بدنبال حضور کارفرما در جمع کارگران معترض و وعده‌ی شفاهی مبنی بر پیگیری مطالبات و تعیین ضرب الاجل یک ماهه برای کارفرما بطورموقت خاتمه دادند.

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ 7دی،قرار شده با حضور نمایندگان کارگران، کمیته‌ای تشکیل شده و  اشکالات طرح طبقه‌بندی مطرح و رفع شود. در ضمن موارد مورد اختلاف و مطالبات کارگران طی نامه‌ای برای استانداری یزد و رونوشتش هم برای دیگر مسئولان استان ارسال شده است.

*عدم پرداخت ماه ها حقوق بیش از2هزار کارگر پروژه های راهسازی و سدسازی در استان خراسان شمالی

ماه ها حقوق بیش از2هزار کارگر پروژه های راهسازی و سدسازی در استان خراسان شمالی پرداخت نشده است.

روزشنبه 7دی،معاون روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی به خبرنگار رسانه ای گفت: کارگران مشغول در پروژه‌های عمرانی استان، 170۰ میلیارد ریال از پیمانکاران مطالبه دارند که بیشترین آن مربوط به بخش راهسازی است. 

وی شمار این کارگران را بیش از 2هزار نفر عنوان کرد و گفت: این مطالبات بیشتر مربوط به کارگران پیمانکاران پروژه های راهسازی و یا سدسازی است. 

*عدم پرداخت 5 ماه حقوق کارگران شهرداری خرم آباد

5 ماه حقوق کارگران شهرداری خرم آباد پرداخت نشده است.

روز شنبه 7 دی،یک عضو شورای شهر خرم‌آباد به خبرنگار رسانه ای گفت: کارکنان رسمی شهرداری حدود چهار ماه است که حقوقی دریافت نکرده‌اند.

وی با بیان اینکه این میزان برای کارگران پنج ماه است، افزود: منبع اصلی درآمد شهرداری خرم‌آباد وابسته به ساختمان سازی است و متاسفانه در شهری مانند خرم‌آباد کمتر از 10 درصد مردم عوارض پرداخت می‌کنند.

*عدم پرداخت ماه ها حقوق کارگران شهرداری پارس

ماه ها حقوق کارگران شهرداری پارس در استان اردبیل پرداخت نشده است.

*تجمع اعتراضی دانشجویان ساکن خوابگاه‌های سطح شهر دانشگاه تهران نسبت به وضعیت نامناسب این خوابگاه‌ها

ظهر روز شنبه 7 دی، جمعی از دانشجویان ساکن خوابگاه‌های سطح شهر دانشگاه تهران برای اعتراض نسبت به وضعیت نامناسب این خوابگاه‌ها دست به تجمع مقابل  ساختمان مرکزی دانشگاه زدند.

درهمین رابطه،یک  عضو شورای صنفی خوابگاه‌های سطح شهر دانشگاه تهران به خبرنگار رسانه ای گفت: ما امروز با تجمع در مقابل ساختمان مرکزی دانشگاه خواستار پیگیری مطالبات صنفی و رفاهی خود از سوی مسئولان دانشگاه شدیم. چرا که حدود یک سال است که مدام در خصوص خواسته‌های خود نامه‌نگاری می‌کنیم؛ اما این پیگیری‌ها تا کنون به جایی نرسیده و مسئولین مدام کمبود بودجه را عامل اصلی این مشکلات می‌دانند.

وی در ادامه،تجمیع خوابگاه‌های سطح شهر را یکی از مهمترین و اصلی‌ترین مطالبات دانشجویان ساکن این خوابگاه‌ها عنوان کرد و گفت: در حال حاضر حدود 2هزار دانشجوی دانشگاه تهران در خوابگاه‌های سطح شهر سکونت دارند، در حالی‌که قدمت این خوابگاه‌ها به حدود 70 تا 80سال بر می‌گردد و ضمن اینکه این ساختمان‌ها به هیچ عنوان برای سکونت خوابگاهی ساخته نشده‌اند و هیچ امکانات رفاهی در این ساختمان‌ها وجود ندارد. بنابراین اولین مطالبه ما این است که این ساختمان‌ها در یک یا دو مجتمع بزرگ خوابگاهی تجمیع شوند و یا اینکه دانشجویان ساکن این خوابگاه‌ها در کوی دانشگاه سکونت داده شوند.

وی با تاکید بر اینکه دانشجویان کارشناسی دانشگاه تهران از سال 88از سکونت در کوی خوابگاه منع شدند، گفت: بعد از حوادث سال 88 بر اساس مصوبه شورای امنیت ملی دانشجویان کارشناسی دانشگاه تهران از کوی خوابگاه جدا و در خوابگاه‌های سطح شهر اسکان داده شده‌اند و در حال حاضر مسئولین دانشگاه می‌گویند ظرفیت لازم برای اسکان دانشجویان خوابگاهی سطح شهر در کوی دانشگاه وجود ندارد که البته در این زمینه جای تردید وجود دارد؛ چرا که تا قبل از این سال تمامی دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد، دکتری، کارشناسی در همان کوی دانشگاه مستقر بودند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر بسیاری از دانشجویان دوره کارشناسی ارشد و دکتری که در کوی دانشگاه ساکن هستند، تمایل دارند در خوابگاه‌های سطح شهر اسکان داشته باشند؛ اما مورد موافقت مسئولین قرار نمی‌گیرد، ضمن اینکه رفت و آمد دانشجویان کارشناسی به کوی دانشگاه نیز منع شده است.

عضو شورای صنفی خوابگاه‌های سطح شهر دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه این دانشجویان هیچ امکاناتی در داخل مجتمع‌های خوابگاهی ندارند، گفت: متاسفانه بر خلاف امکانات دانشجویان ساکن کوی دانشگاه که تقریبا همه اصناف در این کوی وجود دارد، ما هیچ امکانات رفاهی و صنفی در خوابگاه‌های خود نداریم و حتی اجازه استفاده از اصناف داخل کوی را نیز نداریم و این موضوع هزینه‌های زیادی را به دانشجویان تحمیل کرده است.

وی در خصوص علت جداسازی دانشجویان کارشناسی از کوی دانشگاه، گفت: در حال حاضر جز یک خوابگاه به نام خوابگاه وصال که در سطح شهر برای دختران است، تمامی دانشجویان کارشناسی دختر و همچنین دوره تحصیلات تکمیلی در کوی دانشگاه مستقر هستند؛ اما دانشجویان کارشناسی پسر را از اسکان در این کوی منع کرده‌اند و مسئولان معتقد هستند به دلایل امنیتی دانشجویان کارشناسی نمی‌توانند در این مجتمع اسکان داشته باشند. چرا که این دانشجویان کارشناسی هستند که اغلب تجمعات دانشجویی را شروع می‌کنند و دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری پیگیر این تجمعات نیستند.

وی همچنین کاهش ساعات تردد در خوابگاه‌های سطح شهر را از دیگر خواسته‌های این دانشجویان عنوان کرد و گفت: متاسفانه دانشجویان خوابگاهی سطح شهر تا ساعت 12باید در خوابگاه‌ها حضور داشته باشند، اما این محدودیت برای دانشجویان ساکن کوی وجود ندارد و ما خواستار این هستیم که این محدودیت‌ها نیز در 12 خوابگاه سطح شهر برطرف شود.

*مرگ  خاموش 4 کارگر باغ صدرای شیراز

صبح روز شنبه 7 دی ، جسد 4 کارگر در باغ صدرای شیراز کشف شد.

براساس گزارشات رسانه ای شده،این کارگران از اجاق گاز برای گرم کردنشان استفاده می کردند و گازگرفتگی با مونوکسیدکربن موجب مرگشان شد.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com