اخبار و گزارشات کارگری ٤ دی ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
December 25, 2019

اخبار و گزارشات کارگری ٤ دی ماه ١٣٩٨

5 دی ماه روز گرامیداشت یاد جانباختگان اعتراضات هفته آخر آبان ماه 98 وهمبستگی با خانواده هایشان

- برگزاری مراسم گرامیداشت مهرداد معین فروهمبستگی وهمدردی با خانواده اش بمناسبت چهلمین روز جان باختنش در اعتراضات هفته آخر آبان ماه

- برگزاری مراسم گرامیداشت پدرام جعفری کمیجانی وهمبستگی وهمدردی با خانواده اش بمناسبت چهلمین روز جان باختنش در اعتراضات هفته آخر آبان ماه

- وحشت حاکمیت در آستانه 5 دی ماه روز گرامیداشت خاطره جان باختگان اعتراضات هفته آخر آبان ماه با مانورنیروهای سرکوب در خیابان ها  درشهرهای مختلف وایجاد جو امنیتی

- شایعه تعطیلی مترو گلشهرروز پنج شنبه 5 دی ماه

- اعتراضات هفته آخر آبان‌ ماه در همه شهرستان‌های استان خوزستان (27 شهرستان) برپاشد

- تجمع اعتراضی کارگران کارخانه هپکو نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی و وعده های پوچ مسئولان مقابل استانداری برای دومین بار در هفته جاری

- بیکاری500 هزار کارگر مراکز اسقاط خودرو طی یکسال ونیم گذشته

- بلاتکلیفی شغلی 120کارگر کارگاه قطعه یک راه‌آهن میانه – اردبیل با هشت ماه حقوق معوقه

- اخراج تعدادی ازکارگران نیروگاه سیکل ترکیبی شیرکوه یزد

- کانون نویسند گان ایران:آرش گنجی را آزاد کنید!

- اعمال فشار بر جعفر عظیم زاده توسط مسئولین زندان اوین

- تداوم بازداشت سها مرتضایی با وجود تامین وثیقه!

- دادگاه شکایت وزیر اطلاعات از اسماعیل بخشی برگزار شد

- جان باختن کارگریک کارگاه در باغستان شهریار براثر گاز گرفتگی

- جان باختن یک کارگراداره  آب و فاضلاب استان خوزستان حین کار براثر برق گرفتگی

- جان باختن یک کارگر در کرمان براثر برق گرفتگی

- مر گ یک کارگر در شهرستان پیشوا براثر برق گرفتگی

- جان باختن دونفر از کارکنان اداره پست شیرازحین کار براثر تصادف

- جان باختن یک کارگر مرکز پرورش ماهی درجاده قزوین رشت حین کار براثرغرق شدگی

- جان باختن یک کارگر زن حین کار نظافت در گرگان برا ثرسقوط

*برگزاری مراسم گرامیداشت مهرداد معین فروهمبستگی وهمدردی با خانواده اش بمناسبت چهلمین روز جان باختنش در اعتراضات هفته آخر آبان ماه

زمان:پنج شنبه 5 دی ماه از ساعت 14 الی 16مکان

مکان:حسینیه ابوافضل(جاده امامزاده)- روستای خاوه ازتوابع شهر فردوسیه درشهرستان شهریاراستان تهران

مهرداد معین فر روز 26 آبان ماه در جریان اعتراضات هفته آخر آبان ماه در شهریار براثر شلیک مستقیم نیروهای سرکوبگرجانش را ازدست داد.

*برگزاری مراسم گرامیداشت پدرام جعفری  کمیجانی وهمبستگی وهمدردی با خانواده اش بمناسبت چهلمین روز جان باختنش در اعتراضات هفته آخر آبان ماه

زمان:پنج شنبه 5 دی ماه از ساعت 18 و30دقیقه تا 22

مکان:مسجد یوسف آباد واقع در چهار راه ملارد صفادشت  روستای یوسف‌آباد قوام از توابع بخش صفادشت شهرستان ملارد

پدرام جعفری کمیجانی روز 27 آبان ماه در فردیس کرج براثر شلیک مستقیم بسویش واصابت گلوله به قلبش جانش را ازدست داد.

*وحشت حاکمیت در آستانه 5 دی ماه روز گرامیداشت خاطره جان باختگان اعتراضات هفته آخر آبان ماه با مانورنیروهای سرکوب در خیابان ها  درشهرهای مختلف وایجاد جو امنیتی

تصاویر وفیلم های منتشره درشبکه های اجتماعی حاکی از ایجاد جو امنیتی با مانور نیروهای سرکوب در خیابان ها  درشهرهای مختلف در آستانه 5 دی ماه روز گرامیداشت خاطره جان باختگان اعتراضات هفته آخر آبان ماه می باشد.

*شایعه تعطیلی مترو گلشهرروز پنج شنبه 5 دی ماه

روز چهارشنبه 4 دی اخباری در شبکه های اجتماعی مبنی بر تعطیلی مترو گلشهرروز پنج شنبه 5 دی ماه بدلیل فراخوان برگزاری مراسم گرامیداشت پویا بختیاری از جان باختگان اعتراضات هفته آخر آبن ماه در بهشت سکینه منتشر شده است.

درهمین رابطه،یک منبع آگاه در شرکت بهره برداری راه آهن شهر تهران و حومه به خبرنگار رسانه ای گفت: انتشار این خبر در فضای مجازی کذب محض است و هیچگونه تعطیلی در مترو گلشهر نخواهیم داشت.

وی افزود:مترو گلشهر از ساعت 5 و 30 بامداد تا 22 و 30 دقیقه شب فعالیت می کند.

*اعتراضات هفته آخر آبان‌ ماه در همه شهرستان‌های استان خوزستان (27 شهرستان) برپاشد

بنابه گزارش رسانه ای شده،روز چهارشنبه 4 دی ماه،حکیم عبداللهی رییس دفتر تحقیقات کاربردی فرماندهی انتظامی  استان خوزستان ازجمله گفت:

- در 27  شهرستان (همه شهرستان‌های) استان خوزستان اعتراضات ایجاد شده بود.

- بیشترین اتفاقاتی که افتاد در مناطق متوسط به پایین و قشر آسیب‌پذیر بوده است.

- حوادث آینده پیش بینی نشده است، ممکن است حوادثی وجود داشته باشد، نارضایتی بین مردم وجود دارد.

*تجمع اعتراضی کارگران کارخانه هپکو نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی و وعده های پوچ مسئولان مقابل استانداری برای دومین بار در هفته جاری

روز چهارشنبه 4 دی برای دومین بار در هفته جاری، کارگران کارخانه هپکوبرای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی و وعده های پوچ مسئولان طراز اول استان مرکزی وکشور دست به تجمع مقابل استانداری در شهرستان اراک زدند.

 

یکی از کارگران حاضر درتجمع به خبرنگار رسانه ای گفت: حدود 2 ماه است حقوق کارگران کارخانه هپکو به تعویق افتاده که این مهم مشکلاتی از جمله عقب افتادن کرایه منزل، ناتوانی در پرداخت اقساط بانک و تهیه لوازم مورد نیاز خانواده را به همراه داشته است.

وی ادامه داد: مصوبات نشست‌های مسوولان برای رفع مشکلات هپکو اراک هنوز عملیاتی نشده که لازم است برای تسریع در پرداخت حقوق معوق کارگران و آغاز مجدد تولید در این واحدصنعتی اقدامی جدی صورت گیرد.

قابل یاد آوری است که،18 آذرماه سال جاری بود که اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور  به مسئله هپکو ورود پیدا کرد و با تشکیل جلسه با حضور مسئولین استانی و چند تن از وزیران وعده های جدیدی برای بهبود شرایط هپکو به صورت مصوبه مطرح شد. تعیین تکلیف سهام هپکو ظرف ده روز یکی از اصلی ترین مصوبات این جلسه بوده است.

براساس این مصوبه قرارشد سازمان خصوصی‌سازی شرکت هپکو را به وزارت صمت تحویل دهد تا وزیر صنعت، معدن و تجارت  با انتخاب و صلاحدید لازم آن را واگذار کند که اقدام موثری تا امروز صورت نگرفت.

25 آذر ماه هم رئیس سازمان وعده داد حقوق آبان ماه هپکویی حداکثر تاپایان آذرماه پرداخت شود که تا روزچهارم  دی ماه  به حساب کارگران واریز نشده است.

*بیکاری500 هزار کارگر مراکز اسقاط خودرو طی یکسال ونیم گذشته

طی یک سال ونیم گذشته 500 هزار کارگر مراکز اسقاط خودرو بیکارشدند.

برپایه گزارش رسانه ای شده بتاریخ 4 دی 98،عضو هیات مدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده گفت: اکنون با ممنوعیت واردات خودرو و عدم انجام تعدات خودروسازها در این خصوص می‌توان گفت 85 درصد مراکز اسقاط کشور تعطیل شدند و باقی 25 درصد ظرفیت مشغول به کار هستند.

در نشست خبری اعضای هیات مدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده سید یداله مرتضوی با اشاره به اهداف تشکیل احداث مراکز اسقاط در کشور گفت: در سال 84 این نیاز احساس شد که با توجه به تولید یک میلیون خودرو در سال سیستمی لازم است که خودروهای فرسوده از چرخه خارج شود بر همین اساس مقرر شد که واردکنندگان خودرو و خودروسازها نقش اصلی را در این حوزه داشته باشند. بدین ترتیب که واردکنندگان بر اساس حجم موتور خودروهای وارداتی و تولیدکنندگان معادل 25 درصد تولیدات خود خودروهای فرسوده را از رده خارج کنند.

وی ادامه داد: در سال 92، 100 مرکز اسقاط خودرو در کشور فعال بودند که با 50 درصد ظرفیت خود کار می‌کردند اما در یک اقدام غیرکارشناسی 120 واحد دیگر به آنها اضافه شد و مجموعا ظرفیت اسقاط به یک میلیون و 500 هزار خودرو در سال رسید. این در حالی است که ما در 12 سال اخیر هیچ گاه به بیش از 400 هزار اسقاط نرسید. اکنون با ممنوعیت واردات خودرو و عدم انجام تعهدات خودروسازها در این خصوص می‌توان گفت 85 درصد مراکز اسقاط کشور تعطیل شدند و باقی 25 درصد ظرفیت مشغول به کار هستند. در نتیجه در یک سال و نیم اخیر 500 هزار کارگر بیکار شدند.

*بلاتکلیفی شغلی 120کارگر کارگاه قطعه یک راه‌آهن میانه – اردبیل با هشت ماه حقوق معوقه

با نیمه تعطیل شدن کارگاه قطعه یک راه‌آهن میانه- اردبیل در استان آذربایجان شرقی ،120کارگر با 8 ماه حقوق معوقه در حال دست وپنجه نرم کردن با مشکل بلاتکلیفی معیشتی وشغلی هستند.

*اخراج تعدادی ازکارگران نیروگاه سیکل ترکیبی شیرکوه یزد

تعدادی از کارگران نیروگاه سیکل ترکیبی شیرکوه  درشهرستان اشکذر استان یزد از کار اخراج شدند.

*کانون نویسند گان ایران:آرش گنجی را آزاد کنید!

روز یکشنبه یکم دی ماه، آرش گنجی مترجم و منشی کانون نویسندگان ایران در منزل خود بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شد. اکنون پس از دو روز مشخص شده است که او در بازداشت‌گاه اوین و تحت بازجویی وزارت اطلاعات است.

در پی اعتراض‌های وسیع و عمیق مردمِ به‌جان‌آمده از فقر و تبعیض و ستم، صاحبان قدرت به جای توجه به خواست‌های آنها بر شدت سرکوب‌ها افزوده و دامنه‌ی بازداشت‌ها را گسترده‌تر کرده‌اند، بازداشت آرش گنجی نمونه‌ای دیگر است. افزون بر این، او یکی از اعضای کانون نویسندگان ایران است؛ تشکلی که همواره از سوی نهادهای امنیتی با ارعاب، بازداشت، صدور حکم‌های سنگین و حبس و قتل اعضای فعالش، زیر ضرب و فشار قرار داشته است. به موازات آن البته، بطلان این روش برای دست شستن کانون از هدف‌های تعیین شده در منشورش، ثابت شده است.

آرش گنجی بیمار قلبی است و بازداشت و فشار ناشی از بازجویی‌هایی که در پایمال کردن حقوق انسانی و قانونیِ متهمان شهره‌ی عالم است، جان او را در معرض خطر قرار می‌دهد. مسئولیت هر گونه آسیب بر عهده‌ی نهاد بازداشت‌کننده و حاکمیتی است که نشان داده است در برابر حق آزادی بیان مردم جز ضرب و جرح، زندان و کشتن پاسخی ندارد.

کانون نویسندگان ایران بازداشت آرش گنجی را محکوم می‌کند و خواهان آزادی فوری و بی‌قید و شرط او و همه‌ی زندانیان سیاسی و عقیدتی است.

۳ دی ۹۸ ۱۳

*اعمال فشار بر جعفر عظیم زاده توسط مسئولین زندان اوین

روز یکشنبه اول دیماه ابلاغیه ای با امضای وزیری معاون دادستان در رسیدگی به امور زندانیان سیاسی به جعفر عظیم زاده تحویل شده است مبنی بر اینکه تا پایان دوره محکومیت حق استفاده از مرخصی را نخواهد داشت. این در صورتی است که جعفر عظیم زاده تاکنون هیچ نوع درخواستی برای مرخصی ارائه نداده است. روز بعد مأمورین زندان به بهانه گزارش استفاده از موبایل تمامی وسایل جعفر از جمله یادداشت ها و نوشته های جعفر را بازرسی کرده و پس از اینکه هیچ گوشی موبایلی از وی موجود نبوده با اعتراض جعفر عظیم زاده روبرو شده اند. پس از آن از سوی مأمورین اداره حفاظت زندان اعلام شده است که طرح وجود موبایل بهانه ای بوده که یادداشتهای جعفر را مورد بازرسی قرار دهند و وی را متهم به تحریک زندانیان و صدور مخفیانه بیانیه نموده اند. جعفر عظیم زاده در اعتراض به این سخنان اعلام نموده که هیچگاه بیانیه ای را مخفیانه تنظیم نخواهد کرد و همانند گذشته اعلام موضع و صدور بیانیه را در صورت لزوم حق طبیعی خود میداند و از انتشار علنی آن نیز ابایی ندارد و با صدا و اسم خویش چنین کاری خواهد کرد.

اعمال فشار بر جعفر عظیم زاده و سایر زندانیان سیاسی متعاقب اتفاقات آبانماه و روزهای اخیر صورت میگیرد تا مانع از همصدایی زندانیان سیاسی با خارج از زندان شوند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران هرگونه اعمال فشار بر جعفر عظیم زاده و دیگر زندانیان سیاسی را محکوم نموده و ارسال پیام و بیانیه توسط زندانیان را حق طبیعی آنان می داند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران

*تداوم بازداشت سها مرتضایی با وجود تامین وثیقه!

علی رغم حضور و مراجعات مکرر وکیل و جمعی از دوستان سها مرتضایی به دادسرای اوین و تلاشهای ایشان برای تعدیل و تودیع وثیقه ی نیم میلیاردی این فعال صنفی دانشجویی، از این مرجع چنین اعلام شد که پرونده ی او به دادگاه انقلاب ارسال شده است و تا زمان تعیین شعبه تودیع وثیقه امکان پذیر نخواهد بود. این به آن معناست که طبق رویه‌ ای تکراری و غیرقانونی، نهادهای امنیتی بار دیگر ضمن آزار و شکنجه ی روحی خانواده و دوستان فعالین، در تلاشند تا بازداشت‌های موقت طولانی مدت را متصل به حبس نمایند.

از سویی دیگر تداوم بازداشت سها مرتضایی و دیگر دانشجویان بازداشتی در حالی است که مسئولین وزارت علوم از جمله شخص وزیر علوم طی مصاحبه های مختلف اعلام کرده اند که هیچ دانشجویی در بازداشت نیست!

برگرفته از کانال تلگرام شوراهای صنفی دانشجویان کشور

*دادگاه شکایت وزیر اطلاعات از اسماعیل بخشی برگزار شد

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ 4 دی،فرزانه زیلابی، وکیل کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه با اشاره به وضعیت پرونده حقوقی اسماعیل بخشی، فعال کارگری این کارخانه اظهار داشت:اسماعیل بخشی نماینده و سخنگوی کارگران شرکت هفت‌تپه که در جریان تجمعات اعتراضی کارگران در آبان ماه 97 توسط مٲموران امنیتی، دستگیر و بازداشت شده و در حین دستگیری نیز مورد آزار و اذیت‌های بدنی و روحی قرار گرفته بود، پس از آزادی از طریق  اینستاگرام، آنچه بر وی در مدت بازداشت گذشته بود را افشا و همزمان از مٲمورین امنیتی شکایت کرد.

این فعال کارگری، متعاقب این مسئله و پس از پخش اعترافات اجباری در صدا و سیما برای بار دوم بازداشت شد و وزیر اطلاعات از وی با عنوان نشر اکاذیب، شکایت کرد.

با این حال و با وجود ایراد در زمان رسیدگی به پرونده هفت تپه در دادسرا و دادگاه انقلاب تهران و قطعیت حکم در شعبه 36 دادگاه‌های تجدید نظر استان تهران، پرونده رسیدگی به شکایت وزیر مسکوت مانده بود اما  دوباره به جریان افتاد.

در تاریخ دوم دی ماه، جلسه رسیدگی به شکایت وزیر اطلاعات از اسماعیل بخشی با موضوع نشر اکاذیب به دلیل افشای شکنجه در دوران بازداشت توسط موکلم، از طریق اینستاگرام در شعبه یکصد و دو دادگاه‌های کیفری دو شهرستان دزفول برگزار شد.

با توجه به رسیدگی به این موضوع اتهامی درشعبه28 دادگاه انقلاب تهران و قطعی شدن حکم صادره در شعبه 36دادگاه‌های تجدیدنظر استان تهران، موجبی برای احضار اسماعیل بخشی و رسیدگی دوباره وجود نداشت و بر این اساس، پرونده مذکور از نظر حقوقی دارای اعتبار امر قضاوت شده و مختومه تلقی می‌شود.

علاوه بر ایراد مطرح شده، ضمن اعلام اسامی شاهدان شکنجه، تقاضا شد تا برای یک بار هم که شده در یک رسیدگی منصفانه و شجاعانه، اظهارات شاهدان شکنجه شنیده شود.

*جان باختن کارگریک کارگاه در باغستان شهریار براثر گاز گرفتگی

روز سه شنبه 3 دی،یک کارگر 30ساله حین کار در یک کارگاه در شهرباغستان درشهرستان شهریاربراثر گاز گرفتگی جانش را ازدست داد.

رئیس سازمان آتش نشانی وخدمات ایمنی شهرداری باغستان با اعلام خبر فوقبه خبرنگار رسانه ای گفت: با بررسی های میدانی کارشناسان این سازمان محرز شد که یک نفر کارگر 30 ساله بر اثر استنشاق گاز منواکسید کربن در کارگاه جان خود را از دست داده است.

وی تصریح کرد: با حضور کارشناسان آتش‌نشانی و بررسی دقیق‌تر محل مشخص شد نقص در دودکش‌های آبگرمکن و بخاری دیواری و استفاده از دودکش‌های فرسوده و پوسیده، همچنین استفاده همزمان از این وسایل و زیاد بودن شعله آبگرمکن باعث کمبود اکسیژن و انتشار گاز مونوکسید بوده و نبودن کلاهک مناسب بر روی این وسایل در پشت بام نیز باعث تسریع در انتشار گاز و افزایش حجم آن شده بود.

*جان باختن یک کارگراداره  آب و فاضلاب استان خوزستان حین کار براثر برق گرفتگی

روز سه شنبه 3 دی، یک راننده لودر آب و فاضلاب استان خوزستان حین کار امدادرسانی به مردم مناطق آبگرفته اهواز  دچار برق گرفتگی شد وجان باخت.

*جان باختن یک کارگر در کرمان براثر برق گرفتگی

ظهر روز چهارشنبه 4 دی ،یک کارگر ساختمانی حین کار در یک پروژه ساختمانی در شهر کرمان دچار برق گرفتگی شد ودر دم جان باخت.

*مر گ یک کارگر در شهرستان پیشوا براثر برق گرفتگی

یک کارگر 26 ساله حین کار در شهرستان پیشوا در استان تهران دچار برق گرفتگی شد وجانش را ازدست داد.

*جان باختن دونفر از کارکنان اداره پست شیرازحین کار براثر تصادف

صبح روز سه شنبه 3دی،دو نفر از کارکنان اداره پست شیراز حین ماموریت با خودروی کامیون مرسولات پستی در مسیر جاده اصفهان به شیرازبر اثر تصادف  در دم جان باختند.

*جان باختن یک کارگر مرکز پرورش ماهی درجاده قزوین رشت حین کار براثرغرق شدگی

سه شنبه شب(3دی)،یک کارگر 41ساله حین کار در استخر مرکز پرورش ماهی درجاده قزوین رشت واقع دردر جاده قدیم «قزوین - رشت»، میدان دام، روبروی کارخانه شیشه، در استخر به داخل آب افتاد و  بدلیل غرق‌شدن جانش را ازدست داد.

*جان باختن یک کارگر زن حین کار نظافت در گرگان برا ثرسقوط

ظهر روز چهارشنبه 4 دی،یک کارگر زن 55 ساله حین کار نظافت در منزلی واقع در گرگان بدنبال سقوط از تراس در دم جان باخت.

akhbarkargari2468@gmail.com

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com