اخبار و گزارشات کارگری ٣ دی ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
December 24, 2019

اخبار و گزارشات کارگری ٣ دی ماه ١٣٩٨

5 دی ماه روز گرامیداشت یاد جانباختگان اعتراضات هفته آخر آبان ماه 98 وهمبستگی با خانواده هایشان

- مراسم گرامیداشت نوید بهبودی مهویزانی ازجان باختگان   اعتراضات هفته آخرآبان ماه

- بازداشت تعدادی از اعضای خانواده پویا بختیاری منجمله مادر وپدرش برای جلوگیری از مراسم 5 دی ماه

- بهرام بیضایی: برای تولد من، پنجم دی جشن نگیرید

- داریوش مهرجویی افتتاح نمایش‌گاه‌ نقاشی اش در روز 5 دی را لغو کرد

- آیا تشکیل دادگاه بین‌المللی جزایی علیه علی خامنه‌ای امکان‌پذیر است؟

- ادامه اعتصاب  کارگران پیمانکاری معدن چادرملو در اعتراض به عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل برای سومین روز متوالی

- ادامه دور جدید اعتراضات کارگران شهرداری‌کوت‌عبدالله نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه باتجمع مقابل استانداری خوزستان

تهدید کارگران معترض به اخراج از کار

- اعتصاب کارگران شهرداری مریوان دراعتراض به عدم پرداخت 8 ماه حقوق

- تجمع اعتراضی پاکیاران سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد نسبت به اخراج از کارمقابل شورای شهر و شهرداری مشهد

- محمد حبیبی دوباره ممنوع الملاقات شد

- اعتصاب جمعی از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز دراعتراض به کاهش دستمزد کار ساعتی دانشجویان در بیمارستان‌ها

- تحصن دانشجویان دانشگاه علم و صنعت در ساختمان ریاست  با خواست برکناری دکتر ارجمندی، سرپرست معاونت فرهنگی

- جان باختن کودک کار در شهر گنبد بر اثر سقوط بالابر

*مراسم گرامیداشت نوید بهبودی مهویزانی ازجان باختگان   اعتراضات هفته آخرآبان ماه

زمان :پنج شنبه 5 دی ماه از ساعت 14 تا 16

مکان: مسجد شهید صفری روستای مهویزانِ (حوالی شهر گوراب زرمیخ از توابع شهرستان صومعه‌سرا دراستان گیلان)

روز پنج شنبه 5 دی ماه مراسمی ازساعت 14 تا 16 برای گرامیداشت یاد نوید بهبودی مهویزانی ازجان باختگان   اعتراضات هفته آخرآبان ماه وهمبستگی وهمدردی با خانواده اش در مسجد شهید صفری مهویزانِ (حوالی شهر گوراب زرمیخ از توابع شهرستان صومعه‌سرا دراستان گیلان) برگزار می شود.

سرگذشت نوید بهبودی مهویزانی ‌، از جان‌باختگان اعتراض‌های سراسری آبان ۹۸

فرزاد صیفی‌کاران

 «پدرش آن روز ساعت ۳ بعد از ظهر به نوید زنگ زد و به او گفت که برای ناهار به خانه برگردد، اما به پدرش گفته بود می‌خواهم شهید شوم بابا. پدرش از پشت تلفن با او دعوا کرد و ازش خواسته بود که حتما به خانه برگردد، اما فایده‌ای نداشت. همین حرف را به یکی از دوستانش هم زده بود. دوستی که همراهش بود گفت از ماشین پیاده شد و گفته بود می‌خواهم امروز شهید شوم. مدت زیادی از این ماجرا نمی‌گذرد که یک فرد لباس شخصی از بالای پشت بام یک ساختمان به مردم شلیک می‌کند. یک گلوله از پشت سر به نوید برخورد کرد و کشته شد.»

این روایتی بود از لحظه کشته شدن «نوید بهبودی مهویزانی» در شهر قدس (قلعه حسن خان). نوید بهبودی بعد از ظهر یک‌شنبه ۲۶ آبان ۹۸ در جریان اعتراضات مردمی که به دلیل گرانی بنزین در سراسر ایران آغاز شده بود، در شهر قدس استان تهران از ناحیه سر مورد اصابت گلوله قرار گرفت و جان باخت.

نوید بهبودی مهویزانی، متولد ۲۷ شهریور ۱۳۷۵ بود و تنها ۲۳ سال داشت. یک منبع آگاه و نزدیک به خانواده نوید بهبودی به  رادیوزمانه گفت که او صبح روز شنبه ۲۵ آبان ۹۸ از محل کارش در اصفهان به شهر قدس بازگشته بود تا با خانواده‌اش دیدار کند و در مراسم عروسی یکی از دوستانش که یک‌شنبه قرار بود برگزار شود، شرکت کند. به گفته این منبع آگاه نوید بهبودی قصد داشت دوشنبه ۲۷ آبان مجددا به محل کارش در اصفهان برگردد، اما مرگ امانش نداد:

«صبح شنبه از نمایشگاه اصفهان به خانه‌شان در تهران بازگشته بود. من زنگ زدم به منزل‌شان و نوید هم آنجا بود. بعد از ظهر یک‌شنبه رفت به مغازه یکی از دوستانش در سرقنات که شهر شلوغ می‌شود. در نهایت نیروهای لباس شخصی از بالای پشت بام یک ساختمان به سوی مردم تیراندازی می‌کنند. نوید بعد از ظهر در خیابان “عمارت” نزدیک به “میدان آزادی (سرقنات)” هدف قرار گرفت.»

به گفته این منبع آگاه، یکی از دوستان نوید حدود ساعت ۵ بعد از ظهر به خانواده او خبر تیر خوردن نوید را اطلاع می‌دهد و خانواده سریعا برای یافتن نوید و جنازه او دست شروع به جستجو کردن در بیمارستان‌ها می‌کنند.

یکی از دوستان نوید بهبودی که آن روز با او صحبت کرده بود، می‌گوید:

«من ظهر آن روز داشتم باهاش حرف می‌زدم، حدودا ساعت یک بود که ازش پرسیدم کجا هستی؟ گفت خانه‌ام. بهش گفتم از خانه بیرون نرو، اما دیگر جوابم را نداد و ازش هیچ خبری نشد. براش اس‌ام‌اس دادم جواب نداد. چند بار خواستم بهش زنگ بزنم ولی موفق نشدم. تا اینکه ساعت ۸ شب به من زنگ زدن و خبر دادند که کشته شده. ابتدا برده بودنش بیمارستان امام سجاد و بعد هم برده بودنش کهریزک.»

علاوه بر دوست نوید بهبودی، این منبع آگاه و نزدیک به خانواده این جان‌باخته هم تایید می‌کند که خانواده برای تحویل پیکر نوید بهبودی به پزشک قانونی کهریزک مراجعه کردند. به گفته این منبع آگاه در پزشک قانونی قسمت‌های زیادی از جنازه نوید را شکافته بودند. این منبع آگاه می‌گوید:

«از خانواده تعهد گرفتند که نوید یا باید در مهویزان به خاک سپرده شود و یا آنها خودشان او را دفن خواهند کرد. جنازه نوید در پزشک قانونی کهریزک بود و همه جای بدنش را شکافته بودند.»

این منبع آگاه تایید می‌کند که نیروهای امنیتی برای تحویل پیکر نوید بهبودی، از خانواده تعهداتی گرفتند مبنی بر اینکه حق برگزاری هیچ مراسمی را در منزل شخصی و در محل زندگی خودشان (شهر قدس) ندارند. به گفته این منبع، نیروهای امنیتی به علاوه از پدر نوید بهبودی تعهد گرفته‌اند که نباید به هیچ وجه درباره مرگ نوید شکایت کند، وگرنه جنازه به آنها تحویل داده نخواهد شد.

در نهایت بعد از اخذ تعهدهای لازم از خانواده، روز سه‌شنبه ۲۸ آبان جنازه نوید بهبودی با مشایعت ماموران و تحت تدابیر امنیتی به روستای مهرویزان در نزدیکی شهر «گوراب زرمیخ» واقع در شمال غربی استان گیلان منتقل می‌شود. به خانواده نوید بهبودی اجازه داده نمی‌شود که فرزندشان را در شهر قدس و نزیک به خودشان دفن کنند. منبع آگاه در این باره می‌گوید:

«جنازه نوید را با هزار زور و زحمت به خانواده پس دادند. از خانواده تعهد گرفتند که باید جنازه را ببرید و در شهر خودتان دفن کنید. به آنها گفته بودند اگر بخواهید در شهر قدس دفن کنید ما خودمان دفن می‌کنیم. سه‌شنبه بعد از ظهر تا رسید صومعه‌سرا (شهری در نزدیکی روستای مهویزان) غروب شده بود، با یک ماشین اِل نود وانت بی‌نشان جنازه را آوردند. راننده گفته بود که با جنازه نوید جنازه دو نفر ناشناس دیگر هم بود که ماموران در راه آن دو جنازه دیگر را گم و گور کرده بودند. راننده به خانواده گفته بود افرادی که هنوز شناسایی نشدند را با یک جنازه شناسایی شده با هم در یک ماشین می‌اندازند و بعد در نیمه‌های راه در جاهای مختلفی دفن می‌کنند.»

نوید بهبودی فرزند بزرگ خانواده بود و بردار دیگر او ۱۳ سال دارد. او مدل حرفه‌ای بود و در دانشگاه رشته مهندسی ماشین آلات قبول شده بود. منبع نزدیک به خانواده نوید بهبودی در این باره می‌گوید:

«نوید به عنوان مدل توی یک برند لباس تُرک به نام بازلی به مدت ۷ سال کار می‌کرد. او رتبه ۷۰ دانشگاه دولتی را به دست آورده بود. مهندسی ماشین آلات قبول شد، اما بعد رفت توی کار مدلینگ و به آن علاقه داشت. دو ماهی بود که از این کار بیرون آمده بود به خاطر حقوق کمی که بهش داده می‌شد.»

نوید بهبودی به عنوان مدل لباس‌های مردانه شناخته شده بود. در اینستاگرام یک صفحه شخصی داشت که بسیار پرطرفدار بود و بیش از ۲۲ هزار دنبال‌کننده داشت. به گفته یکی از دوستانش او نه تنها در کارش حرفه‌ای بود، بلکه کارش را بسیار دوست و مدام برای برندی که برای آن کار می‌کرد به شعب مختلفش در شهرهای مختلف ایران سفر می‌کرد.

*بازداشت تعدادی از اعضای خانواده پویا بختیاری منجمله مادر وپدرش برای جلوگیری از مراسم 5 دی ماه

دوشنبه شب(2 دی)،تعدادی تعدادی از اعضای خانواده پویا بختیاری منجمله مادر وپدرش برای جلوگیری از مراسم 5 دی ماه،بازداشت شدند.

آخرین خبرها حاکی از انتقال مادر وپدر این جان باخته اعتراضات هفته آخر آبان به زندان رجایی شهر می باشد.

*بهرام بیضایی: برای تولد من، پنجم دی جشن نگیرید

روز سه شنبه 3دی،بهرام بیضایی، نمایش‌نامه‌نویس و کارگردان سرشناس سینما و تئاتر، طی نامه ای نامه‌ای از سه‌مجموعه «كانون كارگردانان سينما، هنر و تجربه و موزه سينما» خواسته، برای 5دی روز تولدش  بدلیل همزمانی با چهل‌مین روز درگذشت جان باختگان اعتراضات هفته آخر آبان ماه جشنی برگزار نکنند.

بیضایی: «تولد اتفّاقى من در پنجم دى، سال‌ها پيش با مرگ اكبر رادى نمايش‌نامه‌نويس سياه شد و سپس با فاجعه قربانيان زلزله بم سياه‌تر؛

و در هم‌زمانى با چهل‌ام قربانيان وقايع خون‌بار و باورنكردنى اخير، جايى براى سياه‌ترشدن در آن نمانده است.

آن را با هيچ مراسمى به‌نام من سرپوشى بر واقعيّت پيش چشم‌های‌مان نكنيد - من اين‌روزها هيچ شركتى در هيچ جشن و آيينى ندارم!»

  *داریوش مهرجویی افتتاح نمایش‌گاه‌ نقاشی اش در روز 5 دی را لغو کرد

بنابه گزارش رسانه ای شده 3دی، قرار بود پنجم دی ماه نمایشگاه نقاشی‌های داریوش مهرجویی در گالری آریانا افتتاح شود اما داریوش مهرجویی این مراسم را لغو کرد.

*آیا تشکیل دادگاه بین‌المللی جزایی علیه علی خامنه‌ای امکان‌پذیر است؟

جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران اعلام کرد خامنه‌ای باید مسئولیت کشتار ۱۵۰۰ تن را به عهده بگیرد. عبدالکریم لاهیجی، رئیس این نهاد خواستار تشکیل دادگاه بین‌المللی جزایی شده است. گفت‌وگوی دویچه وله با آقای لاهیجی:

دکتر عبدالکریم لاهیجی، رئیس جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران و رئیس افتخاری فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر می‌گوید کشتار و جنایتی که در ایران انجام گرفته در چارچوب ماده‌ ۷ اساسنامه‌‌رم دادگاه بین‌المللی جزایی قرار می‌گیرد. دادگاه بین‌المللی جزایی در موردی مشابه و در پی تصمیم سازمان ملل در سال ۲۰۱۱ حکم جلب معمر قذافی، رهبر سابق لیبی را صادر کرده بود، با وجود این‌که لیبی عضو اساسنامه‌ رم نبوده است.

طبق ماده‌‌۷ اساسنامه رم، اقدام یا حمله‌ گسترده یا نظام‌مند علیه مردم غیرنظامی "جنایت‌ ضد بشریت" شمرده می‌شود.

عبدالکریم لاهیجی می‌گوید اعتراض مردم ایران تنها به افزایش بی‌سابقه قیمت بنزین در شرایطی صورت گرفت که آنها به مدت یک هفته با قطع کامل شبکه اینترنت روبرو بودند. رسانه‌های خبری اروپا و به ویژه فرانسه از آن به عنوان "کشتار پشت درهای بسته" یاد می‌کنند.

آقای لاهیجی می‌افزاید: «خامنه‌ای دو روز پس از این کشتار این موضوع را تائید کرد و از تظاهرکنندگان به عنوان اشرار یاد کرد. چند روز بعد هم شمخانی، مسئول کمیسیون امنیت ملی اقرار کرد که تعداد زیادی از مردم بی‌گناه کشته شده‌اند و می‌توانیم به آنها دیه بدهیم و یا به عنوان شهید یاد کنیم. تمام اینها نشان می‌دهد که کشتار بزرگی اتفاق افتاده است.»

عبدالکریم لاهیجی از شورای حقوق بشر سازمان ملل خواسته است، ‌با توجه به موضع روز شش دسامبر (۱۵ آذر) کمیسر عالی حقوق بشر خانم میشل باشله و اعلامیه‌ روز ۲۰ دسامبر (۲۹ آبان) ۱۶ کارشناس بین‌المللی حقوق بشر، باید کمیسیون تحقیق مستقل بین‌المللی برای رسیدگی به این جنایت بزرگ را تشکیل دهد.

اما حکومت جمهوری اسلامی ایران رسما آمار و ارقامی اعلام نکرده و برخی رسانه‌های نزدیک به راس حکومت هم گزارش رویترز را رد کرده‌اند. ‌در این صورت چطور می‌توان مسئولت کشتار معترضان را متوجه آیت‌الله خامنه‌ای دانست؟ آیا با استناد به گزارش عفو‌ بین‌الملل و رویترز در ارتباط با کشتار ۱۵۰۰ نفر در ایران می‌توان در مجامع بین‌المللی به پیگیری حقوقی کشتار معترضان در ایران اقدام کرد؟

آقای لاهیجی پاسخ داد: «ما به گفته و یا اعتبار گزارش رویترز چنین درخواستی نکرده‌ایم. ما می‌گوییم در شرایط کنونی ایران طبیعی نیست که نزدیک به ۴۰ روز از این کشتار بزرگ می‌گذرد و هیچ مقام رسمی جمهوری اسلامی ایران نیامده حتی تعداد قربانیان را اعلام بکند. قرینه‌های زیادی وجود دارد که نشان می‌دهند که این کشتار برزگی بوده است.»

لاهیجی در ادامه گفت کشتاری که در ایران انجام گرفته شبیه کشتاری است که در بهار عربی در سال ۲۰۱۱ در لیبی صورت گرفت. با توجه به اینکه اینترنت در آن زمان قطع نشده بود بلافاصله این موضوع به شورای امنیت سازمان ملل رفت و شورای امنیت هم پرونده را به دادگاه جزایی بین‌المللی ارجاع کرد؛ و این درحال بود که لیبی اساسنامه رم را امضا نکرده بود.

رئیس جامعه دفاع از حقوق بشر ایران در ادامه خاطرنشان کرد: «با توجه به اینکه ابعاد کشتار نشان می‌دهد که ممکن است تحت عنوان اقدام علیه بشریت قضیه به دادگاه جزایی بین‌المللی برود ما در اطلاعیه تاکید کردیم که یک کمیسیون تحقیق بین‌المللی تشکیل شود و در صلاحیت این کمیسیون هست که بگوید آیا این مورد از موارد اساسنامه رم و زیر عنوان کشتار بر ضد بشریت هست یا نیست.»

*ادامه اعتصاب  کارگران پیمانکاری معدن چادرملو در اعتراض به عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل برای سومین روز متوالی

روز سه شنبه 3 دی برای سومین روز متوالی، کارگران پیمانکاری معدن چادرملوبه اعتصابشان  برای  اعتراض به عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل ادامه دادند و خواستار پاسخ صریح، کتبی و رسمی اداره کارشدند.

برپایه گزارش رسانه ای شده،امروز کارفرما در جمع کارگران حاضر و خواستار بازگشت به کار آنها شد اما کارگران تصمیم گرفتند تا پاسخ اداره صریح، کتبی و رسمی کار به اعتصابشان ادامه دهند.

درهمین رابطه:

دومین روز اعتصاب وتجمع کارگران پیمانکاری معدن چادرملو در اعتراض به عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل وعدم پاسخگویی اداره کل استان یزد

روز دوشنبه 2 دی برای دومین روز متوالی، کارگران پیمانکاری معدن چادرملو برای اعتراض به عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل وعدم پاسخگویی اداره کل استان یزد به اعتصابشان ادامه دادند ودرمحل کارشان اجتماع کردند.

رسانه ای شده،این کارگران از پاسخ مبهم اداره کار و اجرا نشدن این طرح انتقاد دارند و می‌گویند: چرا باید مزایای طرحی که به ما کارگران پیمانکاری پیشنهاد داده‌اند، از کارگران رسمی و قراردادی معدن چادرملو پایین‌تر باشد.

قابل یادآوری است که اداره روابط کار استان یزد در جواب اعتراض نمایندگان کارگران که به وزارت ارسال شده بود، پاسخی مبهم ارایه کرده و همین موجب اعتراض کارگران شده است.

این کارگران می‌گویند: علیرغم دو روز تجمع ، هیچیک از مدیران و مقامات معدن در جمع ما حاضر نشدند و تا این لحظه، هیچ پاسخ روشنی نگرفته‌ایم.

خاطرنشان می شود که حدود 300 کارگر در شرکت پیمانکاری حاتمی در معدن چادرملوی مشغول به کار هستند و بیش از نوزده ماه است که علیرغم دستور صریح اداره کار، اجرای طرح طبقه‌بندی در این واحد به دلایل مختلف به تعویق می‌افتد و کارفرما حاضر نیست مطابق قوانین و دستورالعمل‌های موجود به ویژه بند۲دستورالعمل ۷۳۳۴۸ مورخ ۲۱/۷/۸۸ عمل کرده و مزایایی همانند آنچه که در طرح طبقه‌بندی خود برای کارگرانش در نظر گرفته، برای کارگران پیمانکار نیز در نظر بگیرد.

*ادامه دور جدید اعتراضات کارگران شهرداری‌کوت‌عبدالله نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه باتجمع مقابل استانداری خوزستان

تهدید کارگران معترض به اخراج از کار

 روز سه شنبه 3 دی، دور جدید اعتراضات کارگران شهرداری‌کوت‌عبدالله نسبت به عدم پرداخت ماه ها  حقوق  وحق بیمه  با برپایی  تجمع  مقابل استانداری خوزستان ادامه پیدا کرد.

روز سه شنبه 3دی،یکی از این کارگران حاضر درتجمع به خبرنگار رسانه ای گفت: چهارماه حقوق از پیمانکار شهرداری کوت عبدالله طلب داریم ضمن اینکه حق بیمه کارگران تنها تا مهرماه پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه تنها مطالبه کارگران فضای سبز شهرداری کوت عبدالله پرداخت چهار ماه حقوق معوقه است ادامه داد: حقوق کارگران رقم ناچیزی است که تاخیر در پرداخت آن در پایان هر ماه مشکلات اقتصادی خانواده‌های این کارگران را تشدید کرده است.

وی با ابراز گلایه از تهدید صورت گرفته از سوی مسئولان شهرداری و پیمانکار اظهار داشت: هر گاه برای احقاق حق خود تجمع می کنیم تهدید به اخراج می شویم.

درهمین رابطه:

ازسرگیری اعتراضات کارگران شهرداری کوت‌عبدالله نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه باتجمع مقابل استانداری خوزستان

روز دوشنبه 25آذر، کارگران شهرداری کوت‌عبدالله اعتراضشان را نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه باتجمع مقابل استانداری خوزستان ازسرگرفتند.

یکی از کارگران حاضر درتجمع به خبرنگار رسانه ای گفت:حقوق مهر و آبان امسال کارگران فضای سبز شهرداری کوت عبدالله پرداخت نشده و باتوجه به قرار داشتن در روزهای آخر آذرماه اگر مسئولان شهرداری اقدامی برای پرداخت مطالبات نکنند حقوق آذرماه نیز به مطالبات ما افزوده می شود.

وی با اشاره به اینکه بیمه کارگران نیز پرداخت نمی شود افزود: از زمان پیمانکار سابق نیز پنج ماه حقوق طلبکار هستیم که آن هم تاکنون پرداخت نشده است.

وی با اشاره به اینکه حدود 270کارگر در فضای سبز شهرداری کوت عبدالله فعالیت می کنند گفت: شهرداری حتی از ارائه کمترین خدمات و امکانات مانند لباس کار نیز دریغ می کند.

*اعتصاب کارگران شهرداری مریوان دراعتراض به عدم پرداخت 8 ماه حقوق

روز سه شنبه 3 دی، کارگران شهرداری مریوان درادامه اعتراضاتشان نسبت به عدم پرداخت 8 ماه حقوق دست از کارکشیده وازجمع آوری زباله ها از سطح شهر خودداری کردند.

روزسه شنبه 3دی این کارگران اعتصابی به خبرنگار رسانه ای گفتند: هرچه اعتراض کردیم به جایی نرسیده‌ایم، الان هشت ماه است که ما دستمزد نگرفته‌ایم؛ وضع ما از کولبران بدتر است؛ آنها یکباره می‌میرند، ما محکومیم به مرگ تدریجی!

درهمین رابطه:

ادامه اعتراضات کارگران شهرداری مریوان نسبت به عدم پرداخت 7ماه حقوق ومطالبات دیگردراداره کار وفرمانداری

روزسه شنبه 26 آذر، کارگران شهرداری مریوان درادامه اعتراضاتشان نسبت به عدم پرداخت 7ماه حقوق ومطالبات دیگردرفرمانداری این شهرستان تجمع کردند وقراراست روزچهارشنبه 27 آذر برای پیگیری بخواسته هایشان دوباره دست به تجمع مقابل فرمانداری بزنند.

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ 26آذر،کارگران شهرداری مریوان از مراجعات مکرر به تمام نهادهای ذیربط خبر می‌دهند.

“کارگران شهرداری مریوان از اردیبهشت به بعد حقوق نگرفته‌اند” این را یکی از کارگران این شهرداری می‌گوید و بلافاصله اضافه می‌کند: فروردین و اردیبهشت هم فقط دستمزد خالص را دادند، سنوات و حق اولاد و مزایای مزدی را ندادند اما بعد از آن، یک ریال هم ندادند.

این کارگران با بیان اینکه 7ماه است ریالی حقوق نگرفته‌ایم، ادامه دادند: از 96 و97هم مطالبه پرداخت نشده مربوط به اضافه‌کاری داریم که هنوز نداده‌اند. هرچه به شورای شهر اعتراض می‌کنیم، فایده ندارد؛ کسی به دادمان نمی‌رسد!

از قرار معلوم، حساب‌های شهرداری مریوان  به خاطر بدهکاری به مردم بسته است. شهرداری می‌گوید فعلا حساب‌ها بسته است و توان پرداخت دستمزد کارگران نیست.

اما کارگران که تعداد آنها حدود 600نفر است و همگی از اردیبهشت حقوق نگرفته‌اند؛ از شرایط به ستوه آمده‌اند: «چگونه قرار است بی‌دستمزد زندگی کنیم؟!»

یکی از این کارگران که در واحد تنظیف کار می‌کند، می‌گوید: در این واحد 140 نفر هستیم؛ بقیه واحدها مثل خدمات شهری، آسفالت و عمران نیز مثل ما مشکل دارند.

از قرار معلوم، کارگران به اداره کار مراجعه کرده‌اند.

این کارگران امروز به فرمانداری مریوان مراجعه کردند و به آنها گفته شده فردا بیایند؛ آنها می‌گویند می‌خواهیم مشکلات را با فرمانداری مطرح کنیم.

این کارگران از کمبود امکانات و ایمنی کار نیز گلایه دارند: «در فصل سرما در کردستان بسیار سرد، بادگیر و چکمه نداریم و با لباس معمولی کار می‌کنیم.»

*تجمع اعتراضی پاکیاران سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد نسبت به اخراج از کارمقابل شورای شهر و شهرداری مشهد

روز سه شنبه 3 دی ماه، پاکیاران سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به اخراج از کاردست به تجمع مقابل شورای شهر و شهرداری مشهد زدند.

یکی از این معترضین به خبرنگار رسانه ای گفت: 45 نفر از مربیان پاکیار آموزشی مدارس در سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد مشغول به کار بودیم که از 9 تا 14 سال سابقه کار دارند که بعضا از این افراد سرپرست خانواده نیز بوده اند.

وی گفت:هم اکنون طرح پاکیاران از سمت شورای شهر لغو شده و به مدیریت سازمان پسماند دستور داده شده که نیروها در قسمت فرهنگی شهرداری سازماندهی شوند، اما مدیر عامل سازمان نه تنها اقدامی انجام نداده بلکه در طول مدت تابستان هیچ اطلاع رسانی به مربیان انجام نداده و پس از مراجعه پاکیاران به آنها گفته قرارداد شما تمام شده و دیگر کاری با شما نداریم.

وی ادامه داد: این عدم اطلاع رسانی باعث شده تا زمان مربیان نیز تلف شود و نتوانند از بیمه بیکاری استفاده کنند.

وی با بیان اینکه این طرح هزینه های زیادی داشته است، گفت: این مربیان در مدارس علاوه بر بحث آموزش ، بازیافت این مدارس را نیز جمع آوری کرده اما سازمان مدیریت پسماند هزینه این کار را از شورای شهر دریافت می کرده و به مربیان هیچ هزینه ای نداده است.

وی گفت:هم اکنون پاکیاران بعد از چند ماه با مراجعه به شهرداری و شورای شهر مشهد جواب درست دریافت نکرده و شورای شهر این افراد را به ارگان های مختلف ارجاع می دهد.

وی افزود:یکی از سازمان هایی که شورای شهر این افراد را به آن جا ارجاع می دهد، سازمان آتش نشانی است، حدود 20 نفر به این سازمان معرفی شده اند و پس از آزمون کتبی 8 نفر قبول و سپس نیز 4 نفر با شرایط 2 روز کار در هفته، حقوق 150 الی 250 هزارتومان و بدون بیمه دعوت به کار شدند و تنها جواب مسئولان شورای شهر این بوده که فقط همین کار از دست ما برمی آید.

وی در پایان گفت: این پاکیاران این چند سال را با حقوق و مزایای کم در سازمان پسماند تحمل کرده اند تا بلکه بعد از چند سال در سازمان جذب و قراردادشان رسمی شوند، اما اکنون با توجه به این وضعیت چه کسی پاسخگوی مشکل پاکیاران است؟

- اعتراضات کارگران پروژه راهسازی توره – بروجرد نسبت به عدم پرداخت 7 ماه حقوق ادامه دارد

*اعتراضات کارگران پروژه راهسازی توره – بروجرد نسبت به عدم پرداخت 7 ماه حقوق ادامه دارد

کارگران پروژه راهسازی توره – بروجرد درادامه اعتصاب وتجمع روزیکشنبه اول دی ماه برای اعتراض به عدم پرداخت 7 ماه حقوق،نامه ای سرگشاده خطاب به رئیس بنیاد مستضعفان، منتشر کرده اند.

در نامه کارگران ساخت باند دوم توره به بروجرد که از سوی 40کارگر این پروژه خطاب به پرویز فتاح نوشته و امضا شده است، آمده: باتوجه به اشتغال دست‌کم 40 کارگر در این پروژه عمرانی، خواستار اقدامی فوری برای رفع مشکلات موجود هستیم.

کارگران معترض ،با یادآوری مشکلاتی که باعث شده این پروژه عمرانی به بهانه مشکلات مالی توان پرداخت به موقع حقوق کارگران را نداشته باشد، آورده‌اند: اینجانبان امضاکنندگان این نامه از پیمانکاران و کارگرانی هستیم که چندین سال برای پیمانکار پروژه از زیرمجموعه‌های بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، واقع در پلیس راه تور در جوار روستای نهرمیان کار می‌کنیم ولی متاسفانه با این اوضاع بد اقتصادی تورم و گرانی در جامعه، کارفرما حاضر به پرداخت مطالبات مزدی و حقوقی ما کارگران نیست و همین امر باعث نارضایتی کارگران و خانواده‌های آنان شده است.

دربخشی دیگر از نامه آمده است : کلیه کارگران شاغل در پروژه کارگاه پروژه راهسازی توره به بروجرد، به مدت 7 ماه حقوق مربوط به سال 98 و معوقات مزدی سال 97 و همچنین سنوات و طلب مرخصی از سال 94 تا هم‌اکنون را دریافت نکرده‌اند. کارفرمای شرکت پیمانکار نیز از ابتدای دی ماه کارگاه را تعطیل کرده و از ورود کارگران به آن ممانعت می‌کند.

کارگران در پایان خاطرنشان کردند : ما کارگران به وضعیت مشقت‌باری دچار شده‌ایم، تعدادی از همکاران برای تامین معاش خود مجبور به فروش اسباب اثاثیه منزل خود شده‌اند و خواستار اقدامی فوری برای رفع مشکلات موجود هستیم.

درهمین رابطه:

اعتصاب  وتجمع کارگران پروژه راهسازی توره – بروجرد دراعتراض به عدم پرداخت 7 ماه حقوق

روزیکشنبه 1 دی ، کارگران پروژه راهسازی باند دوم توره به بروجرد دراعتراض به عدم پرداخت 7 ماه حقوق دست از کارکشیدند ودرمحل کارشان تجمع کردند.

برپایه گزارش رسانه ای شده بتاریخ 2 دی،یک از کارگران معترض گفت:کارگران این پروژه عمرانی از طریق یک شرکت پیمانکاری در پروژه راهسازی باند دوم توره به بروجرد مشغول کار هستند.

وی افزود:به دنبال اعتراض روز گذشته کارگران که به برخی برخوردها انجامید، امروز دوشنبه کارفرمای شرکت پیمانکاری از ورود کارگران به محل کارشان جلوگیری کرد.

این کارگر که به اتفاق همکارانش هنوز حق سنوات و عیدی و پاداش پایان سال 97 خود را از کارفرما طلبکارند، اظهار داشت: ظاهرا پیمانکار پروژه‌ به کارگران گفته است که به دلیل عدم تامین اعتبار، از پرداخت دستمزد و سایر مطالبات آنها ناتوان است این در حالی است که ما کارگران اعتقاد داریم کارفرما مطالبات خود را از کارفرمای اصلی وصول کرده است.

وی در ادامه گفت: اجرای این پروژه عمرانی با سرمایه بنیاد مستضفان در حال ساخت است. ما خواستار آن هستیم که مسئولان از مشکلات کارگران این پروژه راهسازی باخبر شوند.

رضوانی، عضو هییت مدیره شرکت پیمانکاری که عملیات اجرایی پروژه را عهده‌دار است و معاونت مالی شرکت را نیز برعهده دارد، با تایید اجتماع کارگران گفت: اصلی‌ترین مشکل این پروژه عمرانی مشکلات مالی است تا آنجا که کارفرمای اصلی امکان پرداخت پول را ندارد.

*محمد حبیبی دوباره ممنوع الملاقات شد

روز سه شنبه 3 دی ، کمیته‌دفاع‌از‌محمدحبیبی با صدور اطلاعیه ای از ممنوع الملاقات شدن محمد حبيبی در هفتاد و سومين روز نافرماني مدنیش در اعتراض به تضييع حقوق زندانيان در زندان، خبرداد.

بخشی ازاین اطلاعیه بقرارزیراست:

اين موضوع در حالي روي داد كه طبق قوانين زندان بايد شورايي در زندان تشكيل شود و دلايل اين تصميم براي زنداني شرح داده و به صورت مكتوب به زنداني اعلام گردد. اما اين شورا به صورت غيابي و غيرقانوني  تشكيل شده و تصميم ممنوع الملاقاتي نيز به صورت شفاهي به محمد حبيبي ابلاغ گردید.

گویی پرسنل زندان و زندانبانها حتي به قوانين سازمان زندانها نيز پايبند نيستند.

ممنوع نمودن ملاقات زندانی با خانواده نوعی سرکوب و پایمال نمودن حقوق زندانی و شکنجه خانواده است.

به دنبال انتقال این معلم زندانی از بند چهار به بند هشت و تغییر روز ملاقات از مهر تاکنون خانم

خدیجه پاک‌ضمیر ،همسر وی که معلم است نتوانسته به ملاقات ایشان برود چون خانم پاک ضمیر روزهای کاری مدرسه را با توجه به روز ملاقات برنامه ریزی نموده بودند با تغییر بند روز ملاقات نیز تغییر می کند و تنها پدر و مادر آقای حبیبی می توانستند در روز جدید به ملاقات فرزندشان بروند که حالا با ممنوع الملاقات شدن خانواده نیز از ملاقات محروم شدند.

ریاست زندان و زندانبانان گمان می کنند با اعمال این محدودیت ها می توانند زندانیان سیاسی مقاوم را وادار نمایند تا دست از مقاومت در زندان بردارند اما گویی از اراده زندانیان مبارز و مقاوم خبر ندارند.

در طی هفته هاي گذشته  مسئولان زندان با آقای حبیبي ملاقات هایی داشته اند و از او خواسته اند که نافرمانی در اوین را متوقف کنند اما این زنداني معترض گفته مطالبه آنها اعلام شده، مکتوب و مشخص است و تا رسیدن به خواسته خود در آمار شرکت نخواهند نمود.

محمد حبيبي در نامه اي كه در ٢٥ آذر منتشر نموده بر ادامه اين راه تاكيد كرده است.

بی شک ممنوع الملاقات نمودن هرگز نمی تواند در اراده  کسانی که اینگونه دست به حرکت اعتراضی زده و آمادگی خود را برای هزینه دادن اعلام نموده اند خللی ایجاد کند.

کمیته دفاع‌ازمحمدحبیبی ضمن محکوم نمودن روند سرکوب تمام زندانیان و تضییع حقوق اولیه آنان ،  ممنوع الملاقات شدن زندانی را مصداق بارز شکنجه و آزار زندانی و خانواده زندانی می داند و از تمام نهادها و تشکل های صنفی و مدنی و مدافعان حقوق زندانیان می خواهد به این روند ظالمانه اعتراض نمایند. 

*اعتصاب جمعی از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز دراعتراض به کاهش دستمزد کار ساعتی دانشجویان در بیمارستان‌ها

صبح روز سه شنبه 3 دی، جمعی از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز دراعتراض به کاهش دستمزد کار ساعتی دانشجویان در بیمارستان‌ها دست به اعتصاب زدند ودر بخش‌های مربوطه حاضر نشدند.

این دانشجویان به خبرنگار رسانه ای گفتند:دانشگاه دستمزد کار ساعتی دانشجویان در بیمارستان‌ها را از 5500 تومان به 4200 تومان کاهش داده است.

معترضان به این تصمیم دانشگاه در بخش‌های اورژانس، اطفال، بزرگسال، پذیرش، رادیولوژی و دیگر بخش‌های بیمارستان‌های تحت مدیریت علوم پزشکی شیراز مشغول به کارند.

دانشجویان معترض اعلام کرده‌اند تصمیم دانشگاه به کاهش دستمزد ساعتی کار دانشجویی در حالی اتخاذ شده است که نرخ غذا و هزینه‌های خوابگاهی آنان افزایش داشته است.

آنان همچنین تاکید کردند که تا رسیدگی به خواسته آنان از سوی مسئولان دانشگاه علوم پزشکی شیراز، به اعتصاب خود ادامه خواهند داد.

*تحصن دانشجویان دانشگاه علم و صنعت در ساختمان ریاست  با خواست برکناری دکتر ارجمندی، سرپرست معاونت فرهنگی

روز سه شنبه 3 دی،جمعی از دانشجویان دانشگاه علم و صنعت با خواست برکناری دکتر ارجمندی، سرپرست معاونت فرهنگیدست به تحصن در ساختمان ریاست  این دانشگاه زدند.

این تحصن در شرایطی در حال برگزاریست که حراست دانشگاه درهای ساختمان ریاست را بسته و مانع ازپیوستن  باقی دانشجویان به تحصن شده است.

متن پلاکارد دانشجویان متحصن:

"اسوه بی فرهنگی شده معاون فرهنگی"

"علم و صنعت ایران نمیشود پادگان"

"معاون ضد فرهنگ نمیخوایم نمیخوایم"

"معاونت فحاشی"

خواسته های اساسی دانشجویان متحصن عبارتست از:

۱ - عزل فوری دکتر ارجمندی از سمت سرپرستی معاونت فرهنگی دانشگاه.

۲ - اعمال نظر اعضای شورای صنفی، تشکل‌ها و کانون‌های معترض به عنوان نماینده دانشجویان در انتصاب معاونت فرهنگی.

۳ - عدم تشکیل پرونده در کمیته انضباطی برای متحصنین امروز.

مسئولین این دانشگاه هنوز واکنشی نسبت به خواسته های دانشجویان نداشته اند.

منبع اصلی خبرککانال تلگرام شوراهای صنفی دانشجویان کشور

*جان باختن کودک کار در شهر گنبد بر اثر سقوط بالابر

عصر روز دوشنبه 2دی،یک کودک 14 ساله  حین کار در دریکی از ساختمانهای در حال ساخت شهر گنبد ،بدنبال سقوط بالابر مخصوص حمل مصالح ساختمانی از طبقه چهارم در دم جان باخت.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com