اخبار و گزارشات کارگری ١ و ٢ دی ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
December 24, 2019

اخبار و گزارشات کارگری ١ و ٢ دی ماه ١٣٩٨

5 دی ماه روز گرامیداشت یاد جانباختگان اعتراضات هفته آخر آبان ماه 98 وهمبستگی با خانواده هایشان

- گزارشاتی درباره تجمع اعتراضی بازنشستگان مقابل مجلس وتحصن یک ساعته معلمان در کشور

- تجمع اعتراضی کارگران کارخانه هپکو نسبت به عدم پرداخت 2 ماه حقوق،بلاتکلیفی شغلی و وعده های توخالی مسئولان مقابل استانداری استان مرکزی

- اعتصاب وتجمع  کارگران راه آهن کرج در اعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه وبرای حذف شرکت های پیمانکاری وعقد قراردادمستقیم

- دومین روز اعتصاب وتجمع کارگران پیمانکاری معدن چادرملو در اعتراض به عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل وعدم پاسخگویی اداره کل استان یزد

- تجمعات اعتراضی رانندگان شرکت مخابرات نسبت به بلاتکلیفی معیشتی بدنبال گران شدن بنزین در چنداستان کشور

- تجمع اعتراضی کارگران فضای سبز شهرداری یاسوج  نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق مقابل ساختمان شورای شهر

- دومین روز تجمع و اعتصاب کارگران تاکستان هفت تپه

- اعتصاب  وتجمع کارگران پروژه راهسازی توره - بروجرد دراعتراض به عدم پرداخت 7 ماه حقوق

- خاتمه موقتی اعتصاب کارگران کارخانه سیمان شهرکرد پس از 2روز با تعیین مهلت 30روزه برای پاسخگویی به مطالباتشان

- اعتراض کارگران پتروشیمی رجال خواهان نسبت به پایمالی حقوقشان ازجمله عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل وبی تفاوتی اداره کار منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر

- کارگران اشباع تراورس شیرگاه خواهان احیای کارخانه وپرداخت 5ماه معوقه 108 کارگر هستند

- ادامه اعتراضات فارغ التحصیلان رشته تکنسین سلامت دهان ودندان دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان نسبت به بلاتکلیفی استخدامی با تجمع مقابل استانداری

- بازداشت منشی منتخب هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران

- انتقال علی آل‌اسحاق از فعالین کارگری  کرج به زندان اوین

- 5کارگر مجتمع کشت وصنعت نیشکر هفت تپه از اتهام اخلال در نظم عمومی تبرئه شدند

- بازهم تصادف سرویس رفت وآمد کارگران واینبار مصدومیت 12 کارگر شهرک صنعتی عالی نسب تبریز

- جان باختن یک کارگر ساختمانی در فردیس براثر سقوط از ارتفاع

- زنده زنده سوختن یک کارگر 18 ساله درحادثه آتش سوزی کارگاه چوب در جنوب تهران

*گزارشاتی درباره تجمع اعتراضی بازنشستگان مقابل مجلس وتحصن یک ساعته معلمان در کشور

+گزارشی از تجمع 2 دی ماه بازنشستگان مقابل مجلس

با درود بر پیشگاه بازنشستگان فرهیخته ای که با وجود کهولت سن وتنی رنجور وروحی خسته ازناملایمات وتبعیض های رواداشته ، امروز دوشنبه دوم دی ازجای جای ایران خود را به بهارستان مقابل مجلس رسانده بودند جا دارد از همه این بزرگواران کمال تشکر وقدردانی را به عمل آورده بخصوص بانوی بزرگوارشیخ الاسلامی باوجود جراحی چشم با پانسمان چشم دراین هوای آلوده تهران خود را به جمع یاران رسانده بودند .

ابتدا  ماموران امنیتی با اعمال فشار خواستار ممانعت از برگزاری تجمع بوده وهمین امر سبب گردید که بسیاری از بازنشستگان به خیال تجمع 19آبان به منازل خود  بازگشتند  ولی با پای فشاری واستقامت برخی  دیگر از بازنشستگان بالاخره نیروهای امنیتی کوتاه آمده ودرصفوف به هم فشرده ناظر اعتراضات حق طلبانه بازنشستگان گشتند.

 تجمع با سردادن شعارهایی آغازگردید در این زمان خانم تاج الدینی نماینده اصفهان با گارد های خود به تجمع پیوستند ومانند دیگر نمایندگان وعده هایی را برشمردند که این امر مورد اعتراض واقع گردید وپاسخ وعده هایشان داده شد بعد از ان چند تن از بازنشستگان سخنانی درارتباط با حقوق مغفول مانده بازنشستگان ایراد نمودند ودرپابان قطعنامه قرائت وپس از سردادن شعارها تجمع در ساعت 12 پایان پذیرفت.

+گزارشی دیگر:

متانت و وقار بازنشستگان در تجمع دوم دیماه ستودنی بود جسارت و بی عملی ماموران قدرت ، از علو همت و بزرگ منشی و از حسن اخلاق فرهیختگان چیزی را کم نکرد.  ولی از فرمان مقابله و متفرق کردن بازنشستگان و لاف و گزافه گویی های خرد و کلان حکومتیان و مجلسیان سخت متنفر و منزجر بودند.

بازنشستگان نه مانند یک نوکرو نه مانند یک غلام بی مقدار و لیکن مانند یک عاشق بی قرار نظاره گر  فردای آزادی بودند فردایی که تمام ابزار و آلات عقوبت ها و شکنجه ها و طناب دار ها به آتش کشیده خواهد شد  و آمران و عاملان بکار گیری  این ابزار ها هم تجمع با انکار ماموران و اصرار و ابرام بازنشستگان بر گزار گردید.

 با چه ابهت وقدرتی چهره بازنشستگان که از کدورت سالیان درازمحرومیت ملیح تر شده بود که ره گذران و حتی مامورین را هم مفتون  صلابت و شهامت خود کرده بود.

شعارهای بسیاری در محکومیت سیاست های نا کار آمد و مردم بر باد ده مرتب توسط حضار سر داده میشد.

سخنوران چون بانو رضایی و آقای اکبری خطاب به نیرو های امنیتی ونظامی اظهار داشتند که شمادر تجمع آبان ماه بر ما جسارت کردید و مشت بر سینه عزیزان ملت کوبیدید وای به حال شما که اینگونه کور کورانه ازوظایف اصلی خود غافل شده و بجای دزدان و غارتگران، معلمین و کارگران رادر بند کردید

 و نیز خطاب به مدیران  اظهار داشتند عمل شما وراه شما در این چهل سال گذشته غلط و اشتباه بوده

و جامعه را در حال انفجار قرار داده است و گفته شد هم ملت و هم شمازمامداران با  دُر دانه هایتان

درآتش این انفجار خواهد سوخت.

آنوقت نماینده ای از طرف مجلس برای آرام کردن حضار و در نهایت برای فریب خلق که از بیانات این بانو مشهود بود مثل همیشه وعده های هر چند اندک داده شد.ولی با جوابهای  جانانه حاضرین رو برو شد و احیانا" نادم وپشیمان از آمدنش

قطعنامه حدود ساعت ۱۲ توسط آقای اکبری قرائت گردیدکه مورد قبول  حضار قرارگرفت.

+گزارش رسانه ای شده:

صبح امروز (دوم دی ماه)، جمعی از بازنشستگان کشوری با تجمع مقابل مجلس شورای اسلامی به مختصات لایحه بودجه اعتراض کردند.

این بازنشستگان می‌گویند: مطالبات و خواسته‌های ما در لایحه بودجه ۹۹ برآورده نشده؛ نمایندگان مجلس باید با اعمال تغییرات در این لایحه، حقوق بازنشستگان را برآورده سازند.

انتقاد اصلی بازنشستگان به بودجه ۶ هزار میلیارد تومانی همسان‌سازی و افزایش ۱۵ درصدی حقوق و مستمری در لایحه بودجه است؛ بازنشستگان می‌گویند با ۶ هزار میلیارد تومان، همسان‌سازی قابلیت اجرایی ندارد و درحالیکه تورم بالای ۴۰ درصد است، افزایش ۱۵ درصدی نمی‌تواند معیشت بازنشستگان را از بحران نجات دهد.

این تجمع اعتراضی از ساعت ده صبح آغاز شد وبیشتر حاضران در این تجمع ، بازنشستگان کشوری از جمله معلمان بازنشسته هستند.

+تحصن یک ساعته 2 دی ماه معلمان کشور برای حمایت از تجمع بازنشستگان در روز دوم دی ماه وخواسته هایشان

روز دوشنبه 2 دی،جمعی از معلمان در استان های کردستان،فارس ،همدان،خراسان رضوی و....به فراخوان شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران برای حمایت از تجمع بازنشستگان در روز دوم دی ماه وخواسته هایشان پاسخ مثبت دادند ودست به تحصن یک ساعته در مدارس زدند.

+گزارش رسانه ای شده:

بنا بر فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، امروز صبح، معلمان در استان‌های مختلف دست از کار کشیدند و در دفتر مدرسه تحصن کردند.

این معلمان خواسته‌های خود را در راستای بهبود معیشت و اعتراض به لایحه بودجه ۹۹ مطرح می‌کنند و می‌گویند: ما چند خواسته و مطالبه‌ی اساسی داریم از جمله، اجرای صحیح قانون مدیریت خدمات کشوری، اجرای رای دیوان محاسبات برای پرداخت مطالبات مربوط به ضریب ۱۵۰ به ۳۰۰، در سال ۸۴،  افزایش حقوق سالیانه متناسب با نرخ تورم و تجمیع بیمه‌ها به یک بیمه‌ی حمایت‌گر و کارآمد بدون سقف هزینه‌ها.

این اعتراض فقط برای یک ساعت کلاس ادامه دارد و معترضان می‌گویند: قصد ندارند به دانش‌آموزان زیان برسانند؛ اما می‌خواهند مسئولان صدای آنها را بشنوند.

*تجمع اعتراضی کارگران کارخانه هپکو نسبت به عدم پرداخت 2 ماه حقوق،بلاتکلیفی شغلی و وعده های توخالی مسئولان مقابل استانداری استان مرکزی

روز دوشنبه 2 دی ماه،کارگران کارخانه هپکو برای باری دیگر راهی مرکز شهر اراک شدند تا بابرپایی تجمع مقابل استانداری استان مرکزی اعتراضشان را نسبت به عدم پرداخت 2 ماه حقوق،بلاتکلیفی شغلی و وعده های توخالی مسئولان،بنمایش بگذارند.

بنابه گزارشات رسانه ای شده،مصوبات و وعده ها مسئولان در رابطه به پایان دادن به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی یکی پس ازدیگری عملی نمی شود ودرحد نوشته وحرف باقی می مانند.

ازجمله قراربراین شده بود که حقوق آبان ماه هپکویی حداکثر تاپایان آذرماه پرداخت شود که تا روزدوم دی به حساب کارگران واریز نشده است.

همچنین دررابطه  با وضعیت سهام ومدیریت شرکت تعیین تکلیف نهایی نشده است.

بنابهمین گزارشات،یکی از اصلی ترین مشکلات این روزهای هپکو مسیری است که در انتخاب سهام دار جدید طی می شود چرا که بسیاری بر این باورند که این مسیر و افراد مورد نظر تفاوتی را در شرایط موجود هپکو ایجاد نمی کند و حتی بنا بر گفته کارگران و برخی از منابع، گویا افراد مورد نظر که حتی از آنها برنامه 15 ماهه خواسته شده است افراد مورد وثوق سهامدار قبلی و خلع ید شده هپکو هستند و از طرفی با برخی از مشکلات مالی و مالیاتی روبه بوده که همین مسئله با قوانین اهلیت ناسازگار است. همچنین این مدیران سابقه نامناسبی در مدیریت دیگر واحد های صنعتی داشته اند.

*اعتصاب وتجمع  کارگران راه آهن کرج در اعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه وبرای حذف شرکت های پیمانکاری وعقد قراردادمستقیم

روزدوشنبه 2 دی ماه، کارگران ریل گذاری، تولید، تعمیرات ، تراورس بتونی و رانندگان درزین راه آهن کرج  در اعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه وبرای حذف شرکت های پیمانکاری وعقد قراردادمستقیم، دست ازکارکشیده وتجمع کردند.

بنابه گزارش منتشره درشبکه های اجتماعی،بدنبال اعتصاب امروز کارگران راه آهن کرج وحضور استاندار وفرمانده سپاه استان البرز،کارفرما حق بیمه مهرماه کارگران را پرداخت کرد.

بنابه گزارش رسانه ای شده،صبح روز 2 دی گروهی از کارگران کارخانجات تولید تراورس ناحیه راه‌آهن کرج، در محدوده محل کار خود تجمع کردند.

بنابه گفته کارگران تجمع کننده،پرداخت مطالبات مزدی و بیمه‌ای آنها 5 ماه به تاخیر افتاده و درخواست آنها در تجمع امروز تسریع در پرداخت حداقل بخشی از معوقات است.

طبق اظهارات یکی از کارگران، پس از تجمع امروز؛ کارفرما حق بیمه مهر ماه کارگران را برای تمدید و تعویض دفترچه‌های درمانی کارگران  به حساب تامین اجتماعی واریز کرد.

این کارگر در ادامه افزود: کارگران راه‌آهن کرج که به عنوان راننده کامیون، راننده درزین (وسیله نقلیه ریلی تردد ماموران راه‌آهن)، جوشکار و غیره مشغول کارند. آنها خواستار پرداخت معوقات مزدی و بیمه خود و تعیین تکلیف شرکت هستند.

به گفته این کارگر تراورس بتنی ناحیه کرج، در نتیجه حضور پیمانکاران در راه‌آهن هر ماه حقوق کارگران با تاخیر پرداخت می شود و کارگران فاقد امنیت شغلی بوده و در صورت اخراج هیچیک از آنها امکان پیگیری مطالباتشان را ندارند.

وی گفت: کارگران  خواستار آن هستند که با حذف شرکت‌های پیمانکاری در راه‌آهن، دوباره آنها تحت قرارداد مستقیم و نظارت دولت کار کنند.

این کارگر افزود: تاخیر شرکت پیمانکاری در ارائه لباس و کفش ایمنی به کارگران از دیگر مشکلات کارگران راه‌آهن بویژه در ناحیه کرج است.

وی ادامه داد: عرف کارگاه‌های راه‌آهن بدین ترتیب است که هر 6ماه یکبار لباس ایمنی و هر سال یکبار کفش ایمنی به کارگران داده می‌شود اما شرکت پیمانکاری  به دلیل مشکلات مالی یا هر دلیل دیگری این عرف را رعایت نمی‌کند و این هزینه‌ها از جیب کارگران خرج می‌شود.

*دومین روز اعتصاب وتجمع کارگران پیمانکاری معدن چادرملو در اعتراض به عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل وعدم پاسخگویی اداره کل استان یزد

روز دوشنبه 2 دی برای دومین روز متوالی، کارگران پیمانکاری معدن چادرملو برای اعتراض به عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل وعدم پاسخگویی اداره کل استان یزد به اعتصابشان ادامه دادند ودرمحل کارشان اجتماع کردند.

بنابه گزارش رسانه ای شده،این کارگران از پاسخ مبهم اداره کار و اجرا نشدن این طرح انتقاد دارند و می‌گویند: چرا باید مزایای طرحی که به ما کارگران پیمانکاری پیشنهاد داده‌اند، از کارگران رسمی و قراردادی معدن چادرملو پایین‌تر باشد.

قابل یادآوری است که اداره روابط کار استان یزد در جواب اعتراض نمایندگان کارگران که به وزارت ارسال شده بود، پاسخی مبهم ارایه کرده و همین موجب اعتراض کارگران شده است.

این کارگران می‌گویند: علیرغم دو روز تجمع ، هیچیک از مدیران و مقامات معدن در جمع ما حاضر نشدند و تا این لحظه، هیچ پاسخ روشنی نگرفته‌ایم.

خاطرنشان می شود که حدود 300 کارگر در شرکت پیمانکاری حاتمی در معدن چادرملوی مشغول به کار هستند و بیش از نوزده ماه است که علیرغم دستور صریح اداره کار، اجرای طرح طبقه‌بندی در این واحد به دلایل مختلف به تعویق می‌افتد و کارفرما حاضر نیست مطابق قوانین و دستورالعمل‌های موجود به ویژه بند۲دستورالعمل ۷۳۳۴۸ مورخ ۲۱/۷/۸۸ عمل کرده و مزایایی همانند آنچه که در طرح طبقه‌بندی خود برای کارگرانش در نظر گرفته، برای کارگران پیمانکار نیز در نظر بگیرد.

*تجمعات اعتراضی رانندگان شرکت مخابرات نسبت به بلاتکلیفی معیشتی بدنبال گران شدن بنزین در چنداستان کشور

روزیکشنبه 1 دی، رانندگان شرکت مخابرات در چنداستان کشور ازجمله دراستان های خوزستان ومرکزی دراعتراض نسبت به بلاتکلیفی معیشتی بدنبال گران شدن بنزین دست به تجمع زدند وخواهان  اجرای قرارداد سراسری خدمات خودرویی شدند.

براساس گزارش رسانه ای شده، با افزایش نرخ بنزین، کاسبی گروه‌های بسیاری کساد شده است؛ از آن جمله رانندگان شرکت مخابرات ایران که می‌گویند با افزایش قیمت سوخت، دیگر کار کردن به‌صرفه نیست.

این رانندگان روزیکشنبه 1دی، در چند استان کشور از جمله استان خوزستان و مرکزی، در اعتراض به شرایط معیشتی خود دست به ی تجمع زدند.

آنها می‌گویند: قرارداد سراسری خدمات خودرویی، دستور مدیرعامل است و  این قرارداد، می‌تواند معاش ما را بهبود ببخشد اما متاسفانه در استان‌ها اجرا نمی‌شود.

آنها از مدیران محلی درخواست دارند که دستور مدیرعامل شرکت مخابرات اجرایی شود.

*تجمع اعتراضی کارگران فضای سبز شهرداری یاسوج  نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق مقابل ساختمان شورای شهر

روزیکشنبه اول دی، کارگران فضای سبز شهرداری یاسوج برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق دست به تجمع مقابل ساختمان شورای شهر زدند.

یکی  از کارگران حاضر درتجمع به خبرنگار یک رسانه محلی گفت: حقوق ما معوق شده است و الان چندین ماه در سال 98 حقوق دریافت نکرده ایم. به طوریکه بخشی از حقوق مان را در سال های 96 و 97 را هم دریافت نکرده ایم.

کارگردیگری گفت: 9 ماه حقوق دریافت نکرده ایم. چگونه باید جوابگوی زن و فرزندان مان باشیم.

*دومین روز تجمع و اعتصاب کارگران تاکستان هفت تپه

روز یکشنبه اول دی ماه برای دومین روز متوالی،کارگران تاکستان در هفت تپه به اعتصابشان ادامه دادند.

برپایه گزارش منتشره در کانال های تلگرامی،پس از احداث مجموعه تاکستان  و شروع بکار این مجموعه همیشه شاهد نارضایتی کارگران بودیم . مسوولین مجموعه تاکستان بجای حفظ منافع و سرمایه شرکت که هزینه بر هم بوده ، متاسفانه فقط در فکر پست و مقام خود بوده و عدم مدیریت آنها همیشه کارگران را به عکس العمل واداشته است تا ...

ازروزشنبه 30آذر، صبر کارگران تاکستان لبریز شد و دست به اعتصاب زده و با حضور در حراست و مدیریت شرکت نسبت به شرایط موجود کاری و مدیریت مجموعه  مراتب اعتراض خود را به مسوولین  شرکت اعلام کردند.

اهم خواسته های کارگران تاکستان عبارتند از:

۱. تغییر مدیریت تاکستان

 ۲. تعیین تکلیف چارت کاری و عناوین خود

۳. عدم ایجاد تبعیض و تفرقه افکنی شدید بین پرسنل توسط مسوولین تاکستان

 ۴. برخورد با عناوینی که با پارتی بازی به  بعضی افراد داده شده است.

۵ . بازگشت مجموعه تاکستان به اداره کشاورزی یا غیرنیشکری

*اعتصاب  وتجمع کارگران پروژه راهسازی توره - بروجرد دراعتراض به عدم پرداخت 7 ماه حقوق

روزیکشنبه 1 دی ، کارگران پروژه راهسازی باند دوم توره به بروجرد دراعتراض به عدم پرداخت 7 ماه حقوق دست از کارکشیدند ودرمحل کارشان تجمع کردند.

برپایه گزارش رسانه ای شده بتاریخ 2 دی،یک از کارگران معترض گفت:کارگران این پروژه عمرانی از طریق یک شرکت پیمانکاری در پروژه راهسازی باند دوم توره به بروجرد مشغول کار هستند.

وی افزود:به دنبال اعتراض روز گذشته کارگران که به برخی برخوردها انجامید، امروز دوشنبه کارفرمای شرکت پیمانکاری از ورود کارگران به محل کارشان جلوگیری کرد.

این کارگر که به اتفاق همکارانش هنوز حق سنوات و عیدی و پاداش پایان سال 97 خود را از کارفرما طلبکارند، اظهار داشت: ظاهرا پیمانکار پروژه‌ به کارگران گفته است که به دلیل عدم تامین اعتبار، از پرداخت دستمزد و سایر مطالبات آنها ناتوان است این در حالی است که ما کارگران اعتقاد داریم کارفرما مطالبات خود را از کارفرمای اصلی وصول کرده است.

وی در ادامه گفت: اجرای این پروژه عمرانی با سرمایه بنیاد مستضفان در حال ساخت است. ما خواستار آن هستیم که مسئولان از مشکلات کارگران این پروژه راهسازی باخبر شوند.

رضوانی، عضو هییت مدیره شرکت پیمانکاری که عملیات اجرایی پروژه را عهده‌دار است و معاونت مالی شرکت را نیز برعهده دارد، با تایید اجتماع کارگران گفت: اصلی‌ترین مشکل این پروژه عمرانی مشکلات مالی است تا آنجا که کارفرمای اصلی امکان پرداخت پول را ندارد.

*خاتمه موقتی اعتصاب کارگران کارخانه سیمان شهرکرد پس از 2روز با تعیین مهلت 30روزه برای پاسخگویی به مطالباتشان

کارگران کارخانه سیمان شهرکرد به اعتصابشان پس از 2روز با تعیین مهلت 30روزه برای پاسخگویی به مطالباتشان بطور موقتی خاتمه دادند وروز دوشنبه 2دی برسرکارشان بازگشتند.

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ 2 دی ماه،کارگران کارخانه سیمان شهرکرد با میانجی گری فرماندار شهرستان شهرکرد به محل کار خود بازگشتند.

بنابهمین گزارش، دردوروز گذشته کارگران کارخانه سیمان شهرکرد به دلیل مشکلات مالی کارخانه از جمله کاهش ساعات اضافه کاری و معوقات خود بر سر کار حاضر نشدند. 

در روز اول(30آذر) حدود 100 نفر از کارگرانبا دست زدن به اعتصاب مقابل کارخانه تجمع کردند و روز دوم(1دی) بقیه کارگران که شیفت نبودند به آنان پیوستند و جمعیت آنها به حدود 200 نفر رسید.

با ضمانت فرماندار شهرکرد معترضان مهلت 30 روزه برای حل مطالباتشان دادند و به فعالیت خود در کارخانه بازگشتند.

درهمین رابطه:

اعتصاب وتجمع کارگران کارخانه سیمان شهرکرد دراعتراض به عدم پرداخت مطالبات وشرایط کاری

روز شنبه 30آذر، کارگران شرکت سیمان شهرکرد  که سهامدار عمده اش بنياد مسكن مي‌باشد برای اعتراض به عدم پرداخت مطالبات وشرایط کاری دست از کارکشیدند ومقابل کارخانه تجمع کردند.

بنابه گزارشات سربسته رسانه ای شده درهمین رابطه،مدیرکل اداره کار استان چهارمحال و بختیاری به خبرنگار رسانه ای گفت:روزشنبه 30آذر، تعدادی از کارگران این کارخانه مطالباتی داشتند که مدیر کارخانه در استان حضور نداشتند.

وی افزود: این اعتراض به دلیل کم کردن مزایای انگیزشی به کارگران از سوی کارفرما بوده است.

البته قانون هم اجازه نمی‌دهد کارفرمایی بیش‌تر از تعهد از کارگر درخواست کار کند و اضافه‌کار را پرداخت نکند.

وی درخاتمه گفت: پس از پیگیری‌ها مقرر شد فردا(اول دی ماه) جلسه‌ای با حضور مدیرعامل کارخانه و نماینده کارگران تشکیل و مطالبات آن‌ها شنیده شود.

*اعتراض کارگران پتروشیمی رجال خواهان نسبت به پایمالی حقوقشان ازجمله عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل وبی تفاوتی اداره کار منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر

کارگران پتروشیمی رجال واقع در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهراعتراضشان را نسبت به پایمالی حقوقشان ازجمله عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل وبی تفاوتی اداره کار منطقه رسانه ای کردند.

روز یکشنبه 1دی،این کارگران به خبرنگار رسانه ای گفتند: بارها از طریق خبرگزاری‌های مختلف از مسئولین شهر خواستار پیگیری مطالبات کارگران پتروشیمی رجال بوده‌ایم و از اداره کار منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی می‌خواهیم که بر سازمان اداری و منابع انسانی شرکت رجال که از دور« اصفهان» اداره می‌شود،  نظارت کند و در قبال بخشنامه‌های تصویب شده ولی عملی نشده، واکنشی نشان دهد.

این کارگران افزودند: تنها پتروشیمی هستیم که در منطقه نماینده کارگر نداریم و در جلسات متعددی که در منطقه برگزار می‌شود، نماینده‌ای برای بیان مشکلات کارکنان پتروشیمی رجال حضور ندارد. چرا مصوبه طرح طبقه‌بندی مشاغل که بیش از یک سال از تصویب آن می‌گذرد و شامل 3 بند ((علی‌الخصوص فوق‌العاده بدی آب‌وهوا)) می‌باشد به ما تعلق نگرفته است؟ چرا نسخه‌ای از قرارداد در اختیار کارگر قرار نمی‌گیرد؟ چرا پتروشیمی رجال پاداش تولید نمی‌دهد؟ چرا پاداش بهره‌وری نفت به ما تعلق نمی‌گیرد؟

این کارگران اضافه نمودند: از تیرماه سال 92 بخشنامه عدم محدودیت در پرداخت حق اولاد به همه شرکت‌ها ابلاغ شده، ولی پتروشیمی رجال این قانون را پس از اعتراضات سال گذشته کارگران در آبان ماه 97 اجرا کرد و بک پی و معوقات سال‌های گذشته را به مشمولین این قانون پرداخت ننمود. از بدو فعالیت این شرکت، تعطیل کاری و جمعه کاری برای ما کارگران در فیش حقوقی لحاظ نشده و این قانون باز هم پس از اعتصابات غذای سال گذشته،  از آبان ماه 97 اجرا شده و همانند بخشنامه عدم محدودیت حق اولاد، معوقات سال‌های گذشته پرداخت نشده است و بعد از اعتراضات مذکور، شرکت اقدام به کم کردن مدت قرارداد پرسنل شرکت« بین یک الی سه ماه» و محدود کردن ساعات اضافه‌کاری نمود تا هیچ اعتراضی نداشته باشیم.

یکی دیگر از این کارگران گفت: پایین‌ترین حقوق و مزایا و تسهیلات رفاهی را در منطقه ویژه دریافت می‌کنیم.

*کارگران اشباع تراورس شیرگاه خواهان احیای کارخانه وپرداخت 5ماه معوقه 108 کارگر هستند

جمعی از کارگران کارخانه اشباع تراورس به نمایندگی از جانب حدود دو هزار کارگر این واحد تولیدی، خطاب به مسئولان، خواستار حل مشکلات و رفعِ موانع راه‌اندازی این واحد تولیدی شدند.

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ 1 دی،یکی از کارگران این کارخانه گفت: بزرگترین کارخانه تولید و اشباع ریل بند (با مواد نفتی) ایران در شیرگاه سوادکوه  استان مازندران قرار دارد که سالهاست فعالیت این کارخانه به دلیل آنکه امروزه در ایران بیشینه راه‌آهن‌های بیرون از ایستگاه‌ها به‌وسیله ریل بندهای بتونی ایجاد می‌شوند، متوقف شده است.

 او با بیان اینکه تعداد زیادی از کارگران کارخانه اشباع تراورس قبل و بعد از متوقف شدن فعالیت تولیدی طی چند مرحله تعدیل، بازنشسته و بازخرید شده‌اند، در ادامه افزود: در ‌‌نهایت آن زمان از مجموع حدود ۷۰۰ کارگر این کارخانه حدود ۱۰۸ کارگر در کارخانه باقی ماندند که با ۵ ماه مزد معوقه هم‌اکنون سرگردانند.

به گفته وی، کارگران در این مدت برای تغییر کاربری کارخانه و بازگشت به کار؛ بارها به نهادهای مختلف دولتی در استان مازندران مراجعه کرده‌اند اما هنوز به نتیجه‌ای نرسیده‌اند.

این کارگر گفت: از آنجا که این کارخانه ظرفیت اشتغال حدود ۷۰۰ کارگر را دارد از مسئولان درخواست داریم برای از سر گیری فعالیت این کارخانه، چاره‌اندیشی کنند.

کارخانه اشباع تراورس حدود ۱۷۰۰۰ متر مربع سوله مسقف دارد که بر روی حدود ۱۰ هکتار زمین بنا شده است و تا دهه ۷۰ تنها کارخانه اشباع تراورس در کشور بود که با ورود تراورس‌های بتنی رفته رفته از رونق افتاد. در کارخانه تراورس چوب زیرساخت‌های مناسب برای تغییر کاربری صنایع مختلف تولید می‌شود.

*ادامه اعتراضات فارغ التحصیلان رشته تکنسین سلامت دهان ودندان دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان نسبت به بلاتکلیفی استخدامی با تجمع مقابل استانداری

روز دوشنبه 2 دی،جمعی از فارغ التحصیلان رشته تکنسین سلامت دهان ودندان دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان درادامه اعتراضاتشان نسبت به بلاتکلیفی استخدامی دست به تجمع مقابل استانداری درگرگان زدند.

بنا به گزارش رسانه ای شده،تجمع کنندگان گفتند:در بدو ورود به رشته دهان و دندان؛ دانشگاه علوم پزشکی گلستان متعهد به استخدام و بکارگیری آنها بوده است.

آنها افزودند:دانشگاه علوم پزشکی گلستان افراد غیر مرتبط با رشته سلامت دهان و دندان را به عنوان مراقب سلامت در مراکز بهداشت جذب و بکارگیری کرده است.

در همین ارتباط مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت که بکارگیری این دانشجویان در حال انجام بوده و دانشگاه پیگیر تعهد خدمتی آنها است.

دکتر سیدمهدی حسینی درادامه گفت :جذب این دندان پزشکان به زودی و پس از سیر مراحل اداری انجام خواهد شد.

*بازداشت منشی منتخب هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران

صبح روز یکشنبه اول دی،آرش گنجی منشی هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران در خانه بازداشت و به محل نامعلومی منتقل شد.

صبح روزیکم دی ماه چند مامور به خانه‌ی آرش گنجی وارد شدند و پس از تفتیش محل بعضی لوازم و مدارک ایشان را ضبط و خودش را بازداشت کردند. ماموران خود را "پلیس امنیت" معرفی کرده‌اند. از محل بازداشت و وضعیت آرش گنجی تا لحظه تنظیم خبر اطلاعی در دست نیست.

منبع اصلی خبر:کانال تلگرام کانون نویسندگان ایران

*انتقال علی آل‌اسحاق از فعالین کارگری  کرج به زندان اوین

علی آل اسحاق از فعالین کارگری در کرج پس از یک‌ماه بی اطلاعی به اوین منتقل شد. آل اسحاق در اواخر آبان‌ماه در کارگاه خیاطی محل کارش در حصارک کرج بازداشت و در سلول انفرادی حبس گردید. وی روز گذشته به زندان اوین منتقل شده است. علی آل اسحاق از زندانیان دهه‌ی 60 است.

*5کارگر مجتمع کشت وصنعت نیشکر هفت تپه از اتهام اخلال در نظم عمومی تبرئه شدند

وکیل کارگران مجتمع کشت وصنعت نیشکر هفت تپه گفت: شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری ۲ شهرستان شوش ۵ تن از کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه را از اتهام اخلال در نظم عمومی تبرئه کرد.

روز دوشنبه 2دی،فرزانه زیلابی به خبرنگار رسانه ای گفت: شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری شهرستان شوش امروز (دوشنبه) حکم برائت یوسف بهمئی، ابراهیم عباسی منجزی، محمد خنیفر، ایمان اخضری و مسلم چشم خاور را صادر کرد.

این وکیل دادگستری افزود: اتهامی که دادسرا به موکلانم منتسب کرده بود، اخلال در نظم عمومی از طریق انجام حرکات نامتعارف و تحریک کارگران به اعتصاب و تجمع غیر مجاز منجر به اخلال در روند تولید شرکت بود که دادگاه با استماع دفاعیات موکلانم و بنده به عنوان وکیل آنها و غیرمستند دانستن گزارشهای اولیه پلیس امنیت شهرستان شوش و تاکید بر مسالمت آمیز بودن تجمع حکم به برائت متهمان صادر کرد.

*بازهم تصادف سرویس رفت وآمد کارگران واینبار مصدومیت 12 کارگر شهرک صنعتی عالی نسب تبریز

صبح روز دوشنبه 2 دی،براثر تصادف سرویس رفت وآمد کارگران شهرک صنعتی عالی نسب تبریزبا تریلر در محور «تبریز-بستان آباد» 12 کارگررا راهی بیمارستان کرد.

*جان باختن یک کارگر ساختمانی در فردیس براثر سقوط از ارتفاع

روزیکشنبه 1 دی،یک کارگر حین کار جوشکاری در ساختمان نیمه کاره واقع در شهرستان فردیس استان البرزبر اثر سقوط از طبقه سوم سقوط کرد وجانش را ازدست داد.

*زنده زنده سوختن یک کارگر 18 ساله درحادثه آتش سوزی کارگاه چوب در جنوب تهران

بامداد روز یکشنبه اول دی،یک کارگر 18 ساله تبعه افعانستان در آتش سوزی کارگاه چوب در محله مرتضی گرد  در جنوب تهران زنده زنده سوخت.

akhbarkargari2468@gmail.com

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com