اخبار و گزارشات کارگری ٣٠ آذر ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
December 21, 2019

اخبار و گزارشات کارگری ٣٠ آذر ماه ١٣٩٨

5 دی ماه روز گرامیداشت یاد جانباختگان اعتراضات هفته آخر آبان ماه 98 وهمبستگی با خانواده هایشان

- احضار مادر و پدر پویا بختیاری به اداره کل اطلاعات استان البرز برای جلوگیری از برگزاری مراسم چهلمین روزجان باختن فرزندشان

- اعتصاب وتجمع کارگران کارخانه سیمان شهرکرد دراعتراض به عدم پرداخت مطالبات وشرایط کاری

- ادامه سریال اعتراضات کارگران کارخانه قند فسا نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی با برپایی تجمعی دیگر مقابل فرماندری ویژه فسا

- پایمالی حقوق کارگران فولاد قزوین با دست بدست کردن کارخانه ازطرف اداره تصفیه و امور ورشکستگی

- رد درخواست پروین محمدی برای انتقال به زندان اوین

- آزادی موقت بختیار رحیمی کارگر برقکار مریوانی با تودیع قرار وثیقه 100میلیون تومانی

- جان باختن 2 کارگر در شهرمهربان سراب و کارخانه قند شیروان براثر برق گرفتگی

*احضار مادر و پدر پویا بختیاری به اداره کل اطلاعات استان البرز برای جلوگیری از برگزاری مراسم چهلمین روزجان باختن فرزندشان

روز شنبه 30آذر، مادر و پدر پویا بختیاری برای جلوگیری از برگزاری مراسم چهلمین روزجان باختن فرزندشان به اداره کل اطلاعات استان البرزاحضارشدند.

پدر پویا بختیاری پس از احضارباانتشار ویدیوئی ازجمله اظهار کرد: «گفتند مراسم چهلم را در مسجد برگزار کنید. گفتم من مهمانانم خیلی زیادند، مسجد جا نمی شود.استادیوم آزادی را در اختیارم بگذارید.»

لینک ویدئو:

https://t.me/anjomanbfk/7649

*اعتصاب وتجمع کارگران کارخانه سیمان شهرکرد دراعتراض به عدم پرداخت مطالبات وشرایط کاری

روز شنبه 30آذر، کارگران شرکت سیمان شهرکرد  که سهامدار عمده اش بنياد مسكن مي‌باشد برای اعتراض به عدم پرداخت مطالبات وشرایط کاری دست از کارکشیدند ومقابل کارخانه تجمع کردند.

 

بنابه گزارشات سربسته رسانه ای شده درهمین رابطه،مدیرکل اداره کار استان چهارمحال و بختیاری به خبرنگار رسانه ای گفت:روزشنبه 30آذر، تعدادی از کارگران این کارخانه مطالباتی داشتند که مدیر کارخانه در استان حضور نداشتند.

وی افزود: این اعتراض به دلیل کم کردن مزایای انگیزشی به کارگران از سوی کارفرما بوده است.

البته قانون هم اجازه نمی‌دهد کارفرمایی بیش‌تر از تعهد از کارگر درخواست کار کند و اضافه‌کار را پرداخت نکند.

وی درخاتمه گفت: پس از پیگیری‌ها مقرر شد فردا(اول دی ماه) جلسه‌ای با حضور مدیرعامل کارخانه و نماینده کارگران تشکیل و مطالبات آن‌ها شنیده شود.

*ادامه سریال اعتراضات کارگران کارخانه قند فسا نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی با برپایی تجمعی دیگر مقابل فرماندری ویژه فسا

روز شنبه 30آذر، کارگران کارخانه قند فسا درادامه سریال اعتراضاتشان نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی برای باری دیگردست به تجمع مقابل فرماندری ویژه  شهرستان فسا زدند.

روزدوشنبه 25 اذر،  بدنبال تجمع  اعتراضی کارگران قند فسا نسبت به بلاتکلیفی شعلی ومعیشتی مقابل کارخانه،یکی از کارگران حاضر درتجمع طی گفتگویی با خبرنگار یک رسانه،عقب ماندن چهار ماه حقوق و سه ماه بیمه کارگران را هدف تجمع مجدد دانسته و اظهار می‌کند: یک دلیل دیگر تجمع ما مشخص کردن تکلیفمان و عاقبت این واحد تولیدی است.

وی افزود: از اردیبهشت‌ماه به مدت 2ماه تولید داشتیم، پس‌ازآن تا 60 روز کارخانه تعطیل شد.

این کارگر درادامه گفت: پس از 2 ماه بیکاری، از اول شهریور تا اواسط آبان ماه به تعمیرات لوازم کارخانه مشغول شدیم و پس‌ازآن تا آخر همان ماه، یعنی به مدت 15روز تولید داشتیم و حال نزدیک به یک ماه کارخانه تعطیل است.

وی همچنین گفت: رئیس کارخانه برای جلوگیری از تجمعات و اعتراضات، از اول آذرماه گفت که هرروز به کارخانه آمده صبح ورودی و عصر خروجی بزنید اما وارد محیط کارخانه نشوید؛ این در حالی است که مشمول حقوق نیز می‌شوید.

در پایان این کارگر به حضور گروه پنج‌نفره‌ای از کارگران، به نمایندگی از مابقی کارگران معترض این کارخانه در فرمانداری ویژه شهرستان اشاره کرد و نتیجه دیدار را درخواست آنی فرماندار از مسئولین مربوطه در خصوص پیگیری جدی مبنی بر عملی نکردن مالک و رئیس کارخانه به تعهدات خود، بیان کرد.

*پایمالی حقوق کارگران فولاد قزوین با دست بدست کردن کارخانه ازطرف اداره تصفیه و امور ورشکستگی

با دست بدست کردن کارخانه فولاد قزوین ازطرف اداره تصفیه و امور ورشکستگی حقوق کارگرانش پایمال می شود.

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ 30آذر،در کارخانه فولاد قزوین که در شهرستان تاکستان در استان قزوین واقع شده است، حدود 150 کارگر مشغول به کارند که از ابتدای آذر ماه جاری همزمان با تغییر کارفرمای جدید 23 نفر از آنها پس از اتمام قرارداد کار بیکار شده‌اند. 

از قرار معلوم، کارگران اخراجی از کارگران قدیمی و باتجربه کارخانه بوده‌اند که بعد از یک دوره از تعطیلی کارخانه در سالهای 96 و 97بیکار شده و سال گذشته مجددا از سوی کارفرمای قبلی به محل کار خود بازگزدانده شدند اما از ابتدای ماه جاری با ورود کارفرمای جدید، بار دیگر بدون دریافت مطالبات خود بیکار می‌شوند.

بنابهمین گزارش،کارفرمای جدید برای کاهش هزینه‌های جاری کارخانه اقدام به اخراج کارگران کرده است.

یکی از کارگران فولاد قزوین گفت:اخراج  این تعداد نیروی کار در این واحد تولیدکننده میلگرد و انواع نبشی درحالی انجام شده که زمزمزمه‌هایی درباره اخراج تعداد دیگری از کارگران در ماه‌های آینده نیز به گوش می‌رسد.

وی افزود:واگذاری این کارخانه به کارفرمای جدید در حالی انجام شده که هنوز با کارفرمای قبلی تسویه حساب نشده‌ است.

این کارگر اظهار داشت: با احتساب آذر ماه، دو ماه است که دستمزد دریافت نکرده‌ایم. وضعیت پرداخت حقوق آبان نیز مشخص نیست و هیچکدام از مدیران سابق و فعلی مسئولیت پرداخت آن را برعهده نمی‌گیرند. از طرف دیگر هریک از کارگران از کارفرمای سابق بابت عیدی و حق سنوات 9 ماه گذشته طلبکارند.

وی درباره سایر مشکلات همکاران خود نیز گفت: قبل از آذر ماه جاری کارگران این کارخانه از حق ناهار، اضافه‌کاری و حق شیفت برخوردار بودند اما شرایط کار در کارخانه بسیار سخت شده و کارفرمای جدید با هیچیک از کارگران قرارداد نبسته است.

وی در ادامه از پرداخت نشدن حق بیمه کارگران خبر داد و افزود: از آبان ماه حق بیمه کارگران این کارخانه به تامین اجتماعی پرداخت نشده است.

رئیس اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی شهرستان تاکستان با تایید خبر اخراج کارگران این واحد تولیدی گفت: کارگران تعدیلی از کارگران موقت کارخانه فولاد قزوین بودند.

او با بیان اینکه این کارگران برای مدت کوتاهی از سوی مستاجر قبلی کارخانه فولاد قزوین به‌کار گرفته شده بودند، افزود: این کارخانه 214 کارگر دارد که به صورت ثابت با این مجموعه مشغول کارند.

وی افزود: از ابتدای آذر ماه جاری کارخانه فولاد قزوین از سوی اداره تصفیه و امور ورشکستگی به مستاجر جدید واگذار شده است.

*رد درخواست پروین محمدی برای انتقال به زندان اوین

پروین محمدی نائب رئیس هیأت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران که از روز ۱۶ آذرماه در زندان کچویی دوران حکم یکسال حبس خویش را میگذراند طی درخواستی خواهان انتقال به زندان اوین بر مبنای قانون تفکیک جرایم شده بود که در پاسخ به وی اعلام نموده اند که این درخواست از سوی مقامات بالا رد شده است و تنها میتواند برای انتقال به زندان قرچک درخواست دهد.

لازم به ذکر است که در زندان کچویی و قرچک بند منفک زندانیان سیاسی برای زنان وجود ندارد و تنها بند تفکیک شده در زندان کچویی بند مادران است که کودک به همراه دارند.

پروین محمدی که اکنون در بند جرایم عمومی زندانی است پس از رد درخواست انتقال به زندان اوین به ناچار انتقال به بند مادران زندان کچویی را درخواست نموده است.

بنابر قوانین، زندانیان سیاسی بایست با رعایت قانون تفکیک جرایم در بند مخصوص زندانیان سیاسی نگهداری شوند و با توجه به اینکه محل سکونت پروین محمدی در تهران است می بایست وی را به بند زندانیان سیاسی در زندان اوین منتقل می کردند که مسئولین عامدانه با این درخواست مخالفت نموده اند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران ضمن محکوم نمودن نگهداری زندانیان سیاسی در بند جرائم عمومی خواهان آزادی پروین محمدی و تمامی کارگران زندانی و فعالین جنبش های اعتراضی از زندان است و همچنین با ابراز نگرانی از سلامت پروین محمدی با توجه به درگیری های شدیدی که در روزهای اخیر در زندان کچویی اتفاق افتاده است اعلام می دارد که مسئولیت سلامت پروین محمدی و دیگر زندانیان علی الخصوص زندانیان سیاسی با مقامات قوه قضائیه می باشد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران- ۳۰ آبان ۹۸

*آزادی موقت بختیار رحیمی کارگر برقکار مریوانی با تودیع قرار وثیقه 100میلیون تومانی

روز شنبه 30آذر ، بختیار رحیمی کارگر برقکاراهل مریوان با تودیع قرار وثیقه 100میلیون تومانی پس از23 روزبطورموقتی از زندان آزادد.

*جان باختن 2 کارگر در شهرمهربان سراب و کارخانه قند شیروان براثر برق گرفتگی

روز جمعه 29 آذر،یک کارگر 41 ساله حین کار لوله کشی گاز دریک ساختمان سه طبقه واقع در شهرمهربان - استان آذربایجان شرقی – دچار برق گرفتگی شد ودر دم جانش را ازدست داد.

روز شنبه 30آذر،یک کارگر کارخانه قند شیروان که درآستانه بازنشستگی بود،حین استراحت دراتاق کارگری براثر برخورد با گرمکن برقی دچار برق گرفتگی شدید شد و جان باخت.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com