اخبار و گزارشات کارگری ٢٨ و ٢٩ اذر ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
December 20, 2019

اخبار و گزارشات کارگری ٢٨ و ٢٩ اذر ماه ١٣٩٨

5 دی ماه روز گرامیداشت یاد جانباختگان اعتراضات هفته آخر آبان ماه 98 وهمبستگی با خانواده هایشان

- سخنان کوتاه اهالی ماهشهر درباره اعتراضات هفته آخر آبان ماه:

- اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران:از فراخون مادران جان باختگان حمایت کنیم!

- نهادهای همبستگی با جنبش کارگری درایران ـ خارج از کشور:

چهلمین روز جانباختگان خیزش آبان ماه ۱۳۹۸ را،به ادامه جنبش مبارزاتی بدل سازیم!

-- پایان  اعتصاب کارگران مجتمع معادن مس تکنار بردسکن پس از12روزبدنبال پرداخت بخشی از مطالباتشان

- اطلاعیه کانون صنفی معلمان ایران(تهران) در حمایت از خواسته‌های تجمع بازنشستگان در دوم دی ماه 98

- اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران:

از فراخوان برای تحصن سراسری معلمان و تجمع اعتراضی بازنشستگان حمایت کنیم!

- آزادی خالد حسینی از فعالین کارگری سنندج

- کشته وزخمی شدن 5کارگر در روستای «کونه‌دی» مهاباد درحادثه ریزش ساختمان

- جان باختن یک کارگر 62ساله در آمل بدنبال سقوط ازداربست

سخنان کوتاه اهالی ماهشهر درباره اعتراضات هفته آخر آبان ماه:

بیکار ماهشهری بامدرک لیسانس:

«چند نفر اینجا کشته دادند؟عزادارها توخونه هاشون دارند گریه می کنند.مگربچه اش چیکارکرده؟مگرداعشی است؟بچه اش اومده توخیابون دادزده گفته نان ندارم بخورم»

«من عکس دوستاشون رو دارم که اینجا نصب شده بود. تانک آوردند اینجا. مگه ما چی هستیم که برای ما تانک بیارند؟ مگه ما چی هستیم؟ بابا ما با دست خالی. ما اگه پول داشتیم که اسلحه بخریم خب می رفتیم نون میخریدیم.»

یکی دیگراز اهالی ماهشهر:

«اگه شنیده باشید که ده روز پیش مردم ایستادند بیرون راه ها رو بستند. مردمی که بیرون راه ها رو بستند خدا شاهده بخاطر بنزین نبوده. مشکل مردم بنزین نبوده. فقط مردم منتظر یک جرقه ای بودند. خسته شدند. ترکیدند دیگه. به اینجا رسیده بود.»

اهالی دیگر ماهشهر:

«رودخانه اندازه ای داره. بالاخره طغیان می کنه. بهونه بنزین شده. اینا طغیانشه.»

یک ماهشهری دیگر:

«مردم شهرک طالقانی کسی که بهشون تیر نزنه، نیفته دنبالشون کاری نمی کنند آقا. یه آدمایی اومدند اینجا، محیط شهرک رو نمی دونستد چی به چیه. وارد کوران شدند. تن به تن شدند.»

دیگراهالی ماهشهر:

«شما تو هر خونه ای برید یکی دو تا بیکار هست. در کل بیست تا پتروشیمی هست. بندرهست. صادرات هست. بندر صادراتی هست. همه چیز هست. چرا وضع مردم، چرا بچه های ما باید بیکار باشند؟ یا باید بره دست فروشی یا کار آزاد یا کارهای دیگه.

الان شما نگاه کن. الان وسط هفته نه اول هفته هست، یکشنبه. این همه جوون باید تو خیابون باشند یا سرکار؟ با این همه  منبع درآمد و نفت و پتروشیمی.»

یکی دیگر از اهالی ماهشهر:

« شما وابسته به صداوسیما اید؟ اگر باشید فایده نداره. چون این چیزایی که الان  اینجا مطرح شده رو بازتاب نمی دید.»

*اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران:از فراخون مادران جان باختگان حمایت کنیم!

اعتراضات آبان ماه ۹۸ با جرقه گرانی بنزین شروع شد اما با قاطعیت هر چه تمام تر کلیت نظام سرکوبگر حاکم و در راس آن حاکمان مرتجع رژیم جمهوری اسلامی را هدف قرار داد.

خیزش مردم در اعماق در آبان ماه سال ۹۸ در ادامه خیزش دی ماه ۹۶  کلیت ساختار رژیم سرمایه داری جمهوری سلامی را به لرزش شدید در آورد و سردمدارانش را وحشت زده کرد و آنها جنایتی دیگر را بر چهل سال جنایت خود علیه بشریت افزودند. جمهوری اسلامی کلیه نیروهای سرکوب گر و مزدوران خود را بطور تمام عیار علیه جنبش اعتراضی فرودستان در سراسر کشور و به خصوص مناطق محروم به میدان آورد و با کشتار بی رحمانه صدها زن ومرد بی دفاع و کودکانی در سنین  ۱۳ تا ۱۸ سال، مجروح کردن صدها نفر دیگر، بازداشت و شکنجه هزاران نفر واذیت و آزار خانواده هایشان، به گمان خود توانسته است مدت زمانی دیگر به عمر ننگین خود بیافزاید.

اکنون بیش از یک ماه از خیزش آبان ماه و اعتراضات سراسری می گذرد و جمهوری اسلامی با سرکوب خونبار معترضین به نفرت و انزجار عمومی علیه کلیت حکومت ضد انسانی اش صدها بار و به نحو برگشت ناپذیری افزوده است. 

روز ۵ دی ماه توسط تعدادی از مادران جان باختگان که فرزندانشان در طول چهل سال حاکمیت جمهوری سلامی به قتل رسیده اند، به عنوان روز ادای احترام به کشته شدگان آبان ماه اعلام گردیده و از مردم خواسته اند به هر طریقی می توانند در این روز جنایات رژیم جمهوری اسلامی را محکوم کنند.

در بخشی از بیانیه این مبارزین آمده است: "ما مادران ساکت نمی نشینیم. ما مادران و خانواده های داغدیده که در طی ۴۰ سال فرزندانمان، جان خود را در راه آزادی و برقراری عدالت از دست داده اند، از مردم شریف و آزاده ایران و جامعه بین المللی می خواهیم که روز ۵ دی ماه (۲۶ دسامبر)  مصادف با چهلمین روز کشته شدن فرزندانمان، را روز بین المللی ادای احترام به قربانیان آبان ماه اعلام‌ کرده و با برگزاری مراسم یادبود، یک دقیقه سکوت کنیم یا به هر طریق که می‌توانیم یاد عزیزان مان را گرامی داشته و این جنایات را محکوم کنیم."

اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران ضمن همدردی با خانواده های جان باختگان آبان ماه ۹۸ و حمایت از فراخوان  مادران جان باختگان به سهم خود تلاش می کند که مجامع بین المللی کارگری و تشکلات مترقی و مدنی جهانی را در محکومیت جنایات جمهوری اسلامی و همبستگی با جنبش نان، کار و آزادی  در ایران هر چه مطلع تر و پیگیرتر نماید.

اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران

۲۰ دسامبر ۲۰۱۹

*نهادهای همبستگی با جنبش کارگری درایران ـ خارج از کشور:

چهلمین روز جانباختگان خیزش آبان ماه ۱۳۹۸ را،به ادامه جنبش مبارزاتی بدل سازیم!

هنوز چهل روز از کشتار وسیع فرزندانمان در دل خیزش بزرگ آبان ماه ۹۸ کشور نگذشته است . هنوزمادران و پدران داغدیده موفق نشده اند جنازه های فرزندان خود را ازجلادان نظام تحویل بگیرند. شواهد علنی نشان دهنده این است که؛ مزدوران جنایتکار اطلاعات سپاە پس ازدستگیری و شکنجە جوانان دراعتراضات آبان ماه، آنها را بقتل رسانده و پیکراین جوانان را بە داخل سد و رودخانە ها انداختە اند، پیکر تعدادی از این جوانان مبارز تا کنون در سد و رودخانه در کردستان و خوزستان پیدا شده است.ازاینروهنوز خانواده هایی درپی دست یابی و پیدا کردن جنازه فرزندان خود در کردستان – کرج، جنوب و ... هستند.

دربرابراین کشتار وحشیانه و غیرقابل کتمان، عوامل امنیتی رژیم منکر ابعاد این جنایت اند وعلی شمخانی دبیرشورای عالی امنیت ملی ادعا میکند؛ « بیش از۸۵ درصد ازجانباختگان، به صورت مشکوک با سلاح‌های سرد وگرم غیر سازمانی کشته شده اند لذا اجرای پروژه کشته‌سازی ازسوی "معاندین" در این منطقه قطعی است.»

در بستر چنین شرایط هولناکی ؛ بیانیه ایی که از طرف جمعی ازمادران و بستگان قربانیان سرکوب‌ها و قتلهای عمد جمهوری اسلامی ایران در رابطه با فرزندانشان انتشار یافته، بر این گواه است که : «به گمان ما این جنایت مصداق بارز جنایت علیه بشریت است و باید عوامل مستقیم آن را در دادگاه های بین المللی و علنی به پاسخ گویی بکشانیم تا بتوانیم جلوی تکرار این جنایت ها را بگیریم... ازمردم شریف و آزاده ایران و جامعه بین‌المللی می‌خواهیم که روز ۵ دی‌ماه (۲۶ دسامبر) که مصادف با چهلمین روز کشته شدن  فرزندان‌مان است را، روز بین‌المللی ادای احترام به قربانیان آبان‌ماه اعلام‌ کرده و با برگزاری مراسم یادبود، یک دقیقه سکوت کنیم. یا به هرطریق که می‌توانیم یاد عزیزان‌مان را گرامی داشته و این جنایات را محکوم کنیم».

چنین خواست روشنی این وظیفه را پیش روی ما فعالان نهاد های همبستگی می گذارد تا اعلام داریم :

اجازه ندهیم که حاکمیت زور و استبداد، روز چهلم  فرزندان جان باخته را مصادره به مطلوب نماید!

اجازه ندهیم که خون عزیزان خیزش عظیم آبان ماه۹۸، دستمایه مشتی ستمگر و دغلباز، جنایتکار و فرصت طلب، شود.

نگذاریم روی جوی خون فرزندان جنبش اعتراضی، اختلاسگران زالوصفت، به مرثیه خوانی نشینند و موج سواری نمایند.

فرصت ندهیم، انجام مراسم های چهلم با توجه به باورمردم، بدل به مرثیه خوانی وسینه زنی وعزاداری صرف گردد. چرا که انجام اینگونه مراسم سنتی، مهر باطل بر حقانیت مبارزات حق طلبانه بر علیه نظام جنایتکار جمهوری اسلامی کشیده، و پیگیری مبارزه به حق توده های خیزش آبان ماه و استمرار آن را از بستر اصلی منحرف خواهد ساخت وجاده رابرای فرصت طلبان حاکمیت اوباشان اسلامی هموار می کند!

ازمنظرمافعالان نهادها:حمایت ازدادخواهی کشتارآبان۹۸، وظیفه تخطی ناپذیر کل جامعه است ونمی توان سکوت نموده و از زیربار آن شانه خالی نمود.

ادامه راه جانباختگان آبانماه پرتوان باد!

نهادهای همبستگی با جنبش کارگری درایران ـ خارج از کشور

*پایان  اعتصاب کارگران مجتمع معادن مس تکنار بردسکن پس از12روزبدنبال پرداخت بخشی از مطالباتشان

کارگران مجتمع معادن مس تکنار بردسکن به اعتصابشان بدنبال پرداخت بخشی از مطالباتشان پس از12روزخاتمه دادند.

اعتصاب کارگران مجتمع معادن مس تکنار بردسکن از روز17 آذر ماه در اعتراض به عدم پرداخت 4ماه حقوق آغازشد. کارگران مجتمع معادن مس تکنار بردسکن بدنبال پرداخت بخشی از مطالباتشان روزپنج شنبه 28 آذر به سرکار خود برگشتند.

روز جمعه 29 آذررئیس اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی بردسکن به خبرنگار رسانه ای گفت:  همچنین در پی اعتصاب و اعتراض 39 نفر از کارگران معدن مس تکنار بردسکن به پرداخت نشدن حقوق آنها مراتب پی گیری شد و مشخص شد به خاطر مشکلات نقدینگی و بدهی های انباشته حقوق کارگران دو معوق شده بود که با ورود فرماندار و اقدامات انجام شده مدیران این واحد معدنی مجاب شدند که حقوق کارگران را پرداخت کنند که خوشبختانه از روز 5 شنبه (28آبان) همه 39 کارگر دوباره به سرکار خود برگشتند و دوماه حقوق معوق آنها نیز پرداخت شد.

درهمین رابطه:

اعتصاب کارگران مجتمع معادن مس تکنار بردسکن در اعتراض به عدم پرداخت 4ماه حقوق

از روز 17 آذر، کارگران مجتمع معادن مس تکنار بردسکن دراستان خراسان رضوی دست از کار کشیدند.

بنا به گزارش رسانه ای شده بتاریخ 23آذر،رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بردسکن با بیان اینکه تا امروز(23آذر) هم حقوق کارگران این معدن پرداخت نشده است، اظهار کرد: مدیران این شهرستان مشکلات معدن از جمله تقسیط بدهی آب، برق، مالیات و بیمه این شرکت را رفع کرده‌اند، اما در حال حاضر مشکل مدیریتی این معدن منجر شده که کارگران زحمتکش این مجموعه نتوانند حقوق خود را دریافت کنند.

وی بیان کرد: درصورت ارائه دادخواست توسط کارگران مشکل عدم پرداخت حقوق و طلبکاری کارگران در هیأت تشخیص این اداره بررسی می‌شود تا کارگران طلب‌کاری خود را از کارفرما دنبال کنند.

*اطلاعیه کانون صنفی معلمان ایران(تهران) در حمایت از خواسته‌های تجمع بازنشستگان در دوم دی ماه 98

کانون صنفی معلمان ایران(تهران) بتاریخ 28 آذر،اطلاعیه بشرح زیر در حمایت از خواسته‌های تجمع بازنشستگان در دوم دی ماه 98 صادرکرد:

بار دیگر بازنشستگان برای دیده و شنیده شدن مشکلات و سختی‌های زندگی این روزهایشان ،در روز دوم دیماه تجمع مسالمت آمیز برگزار می‌کنند تا خواسته‌هایی که بارها و بارها تکرار کرده‌اند را به گوش مسئولان و زمام‌داران دولت و مجلس و قوه قضائیه و البته کلیت نظام، برسانند.

 خواسته‌هایی چون :

۱)اجرای صحیح قانون مدیریت خدمات کشوری

 ۲)اجرای رای دیوان محاسبات برای پرداخت مطالبات مربوط به ضریب ۱۵۰به ۳۰۰، در سال ۸۴

۳)افزایش حقوق سالیانه متناسب با نرخ تورم

۴)تجمیع بیمه ها به یک بیمه‌ی حمایت‌گر و کارآمد بدون سقف هزینه‌ها

بازنشستگان چیزی جز اعتلای شرایط معیشتی و رفاهی خود را طلب نمی‌کنند و به روشهای متفاوت و البته مدنی  راه‌کارهای برون‌رفت از شرایط موجود را نشان می‌دهند. هدف‌هایی که برای مطرح کردن آن بسیار آمده‌اند و بسیار گفته‌اند، اما جوابی درخور نشنیده و اقدامی موثر، ندیده‌اند. بازنشستگان نشان داده‌اند که علیرغم بی توجهی و بی‌تدبیری مسئولان، تا رسیدن به نتیجه، خستگی‌ناپذیر، مطالبات‌شان را فریاد می‌زنند.

کانون صنفی معلمان ایران(تهران) به مانند گذشته حمایت قاطع خود را از خواسته‌های برحق و قانونی بازنشستگان  اعلام می‌نماید و هشدار می‌دهد که بازایستادگان را دریابید و از متصدیان امور می‌خواهد به جای بی‌مسئولیتی و سرکوبِ خواسته‌ها، بر مدار عقلانیت گام بردارند و برای حل مشکلات بازنشستگان اقداماتی فوری، اساسی و موثر انجام دهند.

*اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران:

از فراخوان برای تحصن سراسری معلمان و تجمع اعتراضی بازنشستگان حمایت کنیم!

معلمان و بازنشستگان در ادامه سال ها اعتراض، اعتصاب، تحصن و تجمع چه در مقابل مجلس و چه دیگر مراکز دولتی در سراسر کشور اگرچه نتوانسته اند به بسیاری از مطالبات خود دست یابند اما گام های بزرگی بسوی اقدامات مشترک و متشکل را برداشته اند. اقدام مشترک شورای هماهنگی تشکل های صنفی معلمان ایران و تشکلات بازنشستگان میتواند به اتحاد سراسری طبقه کارگر در نبرد بر علیه مناسبات سرمایه داری در ایران و حکومت سرکوبگر جمهوری اسلامی بطور بنیادی یاری رساند.

 شورای هماهنگی تشکل های صنفی معلمان ایران در حمایت از تجمع بازنشستگان در مقابل مجلس در تهران و در اعتراض به بودجه پیشنهادی دولت برای آموزش و پرورش در سال ۱۳۹۹، و دستمزد به شدت زیر خط فقر، خصوصی سازی آموزش، احکام سنگین برای فعالین صنفی، زندان و تهدید به اخراج  و همچنین برای برخورداری از بیمه های درمانی کارآمد، تشکل مستقل، آموزش رایگان و مدارس با استاندارد های شناخته شده بین المللی با انتشار بیانیه ای از همه معلمان خواسته اند که در روز دوم دی ماه زنگ دوم در کلاس ها حاضر نشده و در دفتر مدارس تحصن کنند.

همچنین تشکلات بازنشستگان در ادامه اعتراضات خود همه بازنشستگان کشوری را دعوت به اعتراض و تجمع در مقابل مجلس و سازمان برنامه و بودجه در استانهای تهران و البرز و در مقابل استانداری ها در بقیه استان ها در روز دوم دی ماه نموده اند.

اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران از تحصن و تجمع معلمان و بازنشستگان در روز دوم دی ماه حمایت می کند و به سهم خود تلاش می کند که  حمایت وهمبستگی اتحادیه های کارگری و تشکلات جهانی معلمان و بازنشستگان را نسبت به مبارزات معلمان و بازنشستگان ایران جلب کند.

زنده باد اتحاد طبقه کارگر

اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران

۲۰ دسامبر ۲۰۱۹

*آزادی خالد حسینی از فعالین کارگری سنندج

بر اساس خبر دریافتی، ظهر امروز پنجشنبه ۲۸ آذر ۹۸، خالد حسینی از فعالین کارگری شهر سنندج و عضو کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری، با قرار وثیقه یکصد میلیون تومانی آزاد گردید. خالد حسینی در اولین روزهای آذر ماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

ما آزادی خالد حسینی را به خانواده و دوستان و فعالان کارگری شادباش می گوییم. جای کارگران و فعالین کارگری در زندان نیست و هیچکس را نباید به دلیل باورهایش دستگیر، محاکمه و زندانی کرد.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری

*کشته وزخمی شدن 5کارگر در روستای «کونه‌دی» مهاباد درحادثه ریزش ساختمان

عصر روزپنج شنبه 28آذر،5کارگر حین کار درساختمانی واقع در روستای «کونه‌دی» مهاباد بر اثر ریزش سقف و خراب شدن دیوار انبار یک ساختمان زیر آوار ماندند ودوبرادر بنام های رسول رسول مقدم و قادر رسول مقدم از اهالی روستای «گرده‌یعقوب» جانشان را در دم ازدست دادند وسه کارگردیگر به بیمارستان منتقل شدند.

*جان باختن یک کارگر 62ساله در آمل بدنبال سقوط ازداربست

روز چهارشنبه 27 آذر،یک کارگر 62ساله حین کار درساختمان در حال احداث در یکی از روستاهای شهرستان آمل از داربست سقوط کرد وپس ازانتقال به بیمارستان به علت شدت صدمات و جراحت های وارده جان باخت.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com