اخبار و گزارشات کارگری ٢٦ آذر ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
December 17, 2019

اخبار و گزارشات کارگری ٢٦ آذر ماه ١٣٩٨

5 دی ماه روز گرامیداشت یاد جانباختگان اعتراضات هفته آخر آبان ماه98  وهمبستگی با خانواده هایشان

تشکل ها و فعالین عرصه های مبارزات اجتماعی:

در شرایط کنونی صدها خانواده و هزاران نفر از بستگان کشته شدگان داغدارند و همدردی با این بازماندگان بخشی از برنامه ما برای حفظ جنبش مطالباتی و  تداوم راه آنهاست.

پدر پویا بختیاری،  یکی از جانباختگان آبان 98،   در همین راستا  روز 5 دی 98 را که مصادف با چهلمین روز جانباختن پویاهاست ، برای این هدف  اعلام کرده است.

این روز را به گرامیداشتی باشکوه برای همه کشته شدگان این کشتار تبدیل کنیم.

در راستای فراخوان پدر پویا بختیاری،  تشکلها و فعالین امضاء کننده این فراخوان  از همه مردم  می خواهند که ضمن شرکت وسیع در مراسم خانواده های جانباختگان ، روز 5 دی98 در همه مکان های به قتل رسیدن کشته شدگان، در همه محلات، بر سنگفرش های خیابانها و میادین، در کارخانه ها و مراکز کارگری، مدارس و دانشگاه‌ها با نصب پوسترها و عکسهای کشته شدگان و روشن نمودن شمع و نثار شاخه های گل،  ضمن همدلی با خانواده های رنجدیده یاد همه جانباختگان آبان 98 را گرامی بداریم و با ایجاد همبستگی بر تداوم راه آنان تا رسیدن به اهداف انسانیشان پیمانی مستمر و مستحکم ببندیم.

- فراخوان تحصن سراسری شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

- ادامه سریال تجمعات اعتراضی کارگران کارخانه قند فسا نسبت به بلاتکلیفی شعلی ومعیشتی

- ادامه اعتراضات کارگران پیمانکاری معدن چادرملو نسبت به عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل وشرایط کار

- ادامه اعتراضات کارگران شهرداری مریوان نسبت به عدم پرداخت 7ماه حقوق ومطالبات دیگردراداره کار وفرمانداری

- اعتراض کارگران کارخانه سیمان خاش نسبت به پایمالی حقوقشان از طرف سازمان تامین اجتماعی

- اعتراض کارگران شهرداری امیدیه نسبت به عدم پرداخت 3ماه حقوق وشرایط کاری وتعلیق از کار 2همکار درهمین رابطه

- اعتراض پرستاران مشهد به توخالی درآمدن وعده های  وزارت بهداشت و درمان و دانشگاه علوم پزشکی مشهد بدنبال تجمع  12مرداد  سال جاریشان مقابل استانداری خراسان رضوی

- تجمعات اعتراضی اهالی حسین آباد  نسبت به بی گازی

- اعتراض شبانه دانشجویان خوابگاهی دانشگاه بهشتی

- در ایران کارگران به دلیل فعالیت سندیکایی زندانی می‌شوند اما در کره جنوبی رئیس شرکت سامسونگ به دلیل ممانعت از فعالیت سندیکایی کارگران زندانی شد

- جان باختن یک  کارگر کارخانه پنبه پاک کنی پارس‌آباد  مغان

- مرگ یک کارگر در زرین دشت براثر سقوط از ارتفاع

*فراخوان تحصن سراسری شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران بنا بر وظیفه ذاتی تشکل های عضو شورا، ضمن حمایت از فراخوان تجمع بازنشستگان و دعوت از تمام فرهنگیان بازنشسته برای شرکت در تجمع مقابل مجلس، همزمان در مدارس اعلام تحصن می نماید.

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران از تمام معلمان شاغل در کلیه مقاطع در نوبت صبح ‌و بعدازظهر درخواست می کند در روز دوشنبه تاریخ دوم دی ، زنگ دوم از رفتن به کلاس خودداری و در دفتر معلمان تحصن نمایند.

اطلاعیه شماره دو:

فراخوان تحصن سراسری شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

فرهنگیان عزیز!

همانطور که اطلاع دارید بازنشستگان شریف بخصوص در یک دهه ی گذشته در اعتراض به تبعیض و برای بهبود وضعیت معیشتی خود، بارها به مسئولان حکومتی در سه قوه نامه نوشته و دادخواهی کرده و هنگامی که پاسخ نگرفته اند در تهران و سراسر ایران چندین بار، دست به تجمع و تحصن زده اند. اما در سایه بی توجهی حاکمیت و بی تدبیری مدیران نالایق، در عمل فقر عریان بر زندگی بازنشستگان سایه افکنده است. با این وجود آنان ثابت کرده اند که نه بازنشسته که بازایستادگانند چرا که بارها اعلام نموده اند:

تا حق خود نگیریم

از پا نمی‌نشینیم

 در همین راستا بازنشستگان عزیز در اعتراض به وضعیت اسفناک معیشتی و رفاهی  در تاریخ دوم دی ماه اعلام  تجمع کرده اند.

فرهنگیان همراه !

وضعیت امروز بازنشستگان آینه پیش روی فرهنگیان شاغل است پس ضروری است که به یاری این عزیزان و آینده‌ی تمام نمای خود بشتابیم.

در همین راستا شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران بنا بر وظیفه ذاتی تشکل های عضو شورا، ضمن حمایت از فراخوان تجمع بازنشستگان و دعوت از تمام فرهنگیان بازنشسته برای شرکت در تجمع مقابل مجلس، همزمان در مدارس اعلام تحصن می نماید.

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران از تمام معلمان شاغل در کلیه مقاطع در نوبت صبح ‌و بعدازظهر درخواست می کند در روز دوشنبه تاریخ دوم دی ، زنگ دوم از رفتن به کلاس خودداری و در دفتر معلمان تحصن نمایند.

 زمان تحصن به خاطر نزدیکی امتحانات دی ماه محدود انتخاب شده و این تحصن اعتراضی به نشانه تلنگر به مسئولان است و طبیعی است در صورتی که مانند گذشته به خواسته‌های بر حق فرهنگیان شاغل و بازنشسته بی توجهی شود و سهم فرهنگیان و دانش آموزان از بودجه افزایش نیابد و قرارداد بیمه تکمیلی چون گذشته با شرکت های غیرمتخصص بیمه‌ای ناکارآمد

منعقد گردد و آموزش و پرورش سهم فرهنگیان را افزایش دهد یا سهم خود را نپردازد و رتبه بندی شامل تمام فرهنگیان نگردد، شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران اعتراضات گسترده‌تری را در برنامه خود دارد که به اطلاع عموم مردم، فرهنگیان و دانش آموزان شریف خواهد رساند.

در پایان به مسئولان ارشد نظام و نیروهای امنیتی گوشزد می نماییم شما که مدعی به رسمیت شناختن اعتراضات مسالمت‌آمیز هستید و همه روزه در خبرهای تصویری صداوسیما از اعتراضات به حق سایر  کشورها داد سخن می رانید، از رویه گذشته خود دست بردارید و اعتراضات را با کشتار، سرکوب و زندان جواب ندهید.

اگر قرار بود مردم  و فرهنگیان با این سرکوب‌ها از حقوق خود دست بردارند، بعد از سرکوب تجمعات و تحصن‌ها در طول این سال‌ها، فرهنگیان باید مرعوب شده و دست از مطالبه‌گری بر می داشتند اما بدانید که امروز جنبش معلمان بالنده‌تر و مصمم تر از قبل برای تحقق عدالت، آزادی و رفع تبعیض و فقر پا به میدان نهاده‌است. 

آری! امروز اگرچه بخاطر سرکوب وضعیت معیشتی اکثریت جامعه و جانباختن دانش‌آموزان و جوانانمان داغداریم، اما از این زخم ها‌، آزادی جوانه خواهد زد و صدای دادخواهی و عدالتخواهی ما تکثیر خواهد شد.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران

سه‌شنبه بیست و ششم آذر نود و هشت

*ادامه سریال تجمعات اعتراضی کارگران کارخانه قند فسا نسبت به بلاتکلیفی شعلی ومعیشتی

روزدوشنبه 25 اذر، کارگران کارخانه قند درادامه اعتراضاتشان نسبت به بلاتکلیفی شعلی ومعیشتی برای باری دیگر دست به تجمع مقابل این واحد تولیدی زدند و5نفربنمایندگی ازطرف حاضرین به فرمانداری ویژه فسا رفتند تا اعتراضشان را نسبت به عملی نکردن مالک و رئیس کارخانه به تعهداتشان را اعلام کنند.

سه شنبه 26آذر،یکی از کارگران حاضر درتجمع طی گفتگویی با خبرنگار یک رسانه،عقب ماندن چهار ماه حقوق و سه ماه بیمه کارگران را هدف تجمع مجدد دانسته و اظهار می‌کند: یک دلیل دیگر تجمع ما مشخص کردن تکلیفمان و عاقبت این واحد تولیدی است.

وی افزود: از اردیبهشت‌ماه به مدت 2ماه تولید داشتیم، پس‌ازآن تا 60 روز کارخانه تعطیل شد.

این کارگر درادامه گفت: پس از 2 ماه بیکاری، از اول شهریور تا اواسط آبان ماه به تعمیرات لوازم کارخانه مشغول شدیم و پس‌ازآن تا آخر همان ماه، یعنی به مدت 15روز تولید داشتیم و حال نزدیک به یک ماه کارخانه تعطیل است.

وی همچنین گفت: رئیس کارخانه برای جلوگیری از تجمعات و اعتراضات، از اول آذرماه گفت که هرروز به کارخانه آمده صبح ورودی و عصر خروجی بزنید اما وارد محیط کارخانه نشوید؛ این در حالی است که مشمول حقوق نیز می‌شوید.

در پایان این کارگر به حضور گروه پنج‌نفره‌ای از کارگران، به نمایندگی از مابقی کارگران معترض این کارخانه در فرمانداری ویژه شهرستان اشاره کرد و نتیجه دیدار را درخواست آنی فرماندار از مسئولین مربوطه در خصوص پیگیری جدی مبنی بر عملی نکردن مالک و رئیس کارخانه به تعهدات خود، بیان کرد.

*ادامه اعتراضات کارگران پیمانکاری معدن چادرملو نسبت به عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل وشرایط کار

ظهر روز سه شنبه 26 آذر، کارگران پیمانکاری معدن چادرملودرادامه +اعتراضاتشان نسبت به عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل وشرایط کاردست به تجمع درمسجد این مجتمع معدنی وصنعتی زدند.

بنابه گزارش رسانه ای شده،ظهر روز سه شنبه 26آذر کارگران شرکت حاتمی یک نشست اعتراضی را در محل مسجد فاطمیه چادرملو برگزار کردند.

 این نشست در اعتراض به عملکرد اداره کار به ویژه اداره کل استان و تاخیر بیش از حد در اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل  و عدم پاسخگویی مناسب برگزار شده و نیز اعتراضی‌ست طبق ماده152 قانون کار در رابطه با برقراری سرویس ایاب و ذهاب کارگران که دو هفته قبل کتبا به اداره کار اردکان ارسال شده و هنوز پاسخی دریافت نشده است.

+ اعتراضات  دامنه دارکارگران پیمانکاری معدن چادرملو نسبت به عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل

کارگران پیمانکاری معدن چادرملو که تعدادشان به ۳۰۰نفر می رسد بدنبال مخالفت با طرح طبقه‌بندی مشاغل ناقص کارفرما  با ارسال نامه اعتراضی برای روابط کار وزارت کاربتاریخ ۲۲آبان ماه،خواهان اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل بطور کامل شدند.

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ۵ آذر،طرح پیشنهادی کارفرمای معدن چادرملو برای کارگران پیمانکاری‌ها، مزایای کارگاهی نداشت و ضرایب، خوب اعمال نشده بود و در نتیجه، موجب ضرر و زیان کارگر می‌شد.

*ادامه اعتراضات کارگران شهرداری مریوان نسبت به عدم پرداخت 7ماه حقوق ومطالبات دیگردراداره کار وفرمانداری

روزسه شنبه 26 آذر، کارگران شهرداری مریوان درادامه اعتراضاتشان نسبت به عدم پرداخت 7ماه حقوق ومطالبات دیگردرفرمانداری این شهرستان تجمع کردند وقراراست روزچهارشنبه 27 آذر برای پیگیری بخواسته هایشان دوباره دست به تجمع مقابل فرمانداری بزنند.

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ 26آذر،کارگران شهرداری مریوان از مراجعات مکرر به تمام نهادهای ذیربط خبر می‌دهند.

"کارگران شهرداری مریوان از اردیبهشت به بعد حقوق نگرفته‌اند" این را یکی از کارگران این شهرداری می‌گوید و بلافاصله اضافه می‌کند: فروردین و اردیبهشت هم فقط دستمزد خالص را دادند، سنوات و حق اولاد و مزایای مزدی را ندادند اما بعد از آن، یک ریال هم ندادند.

این کارگران با بیان اینکه 7ماه است ریالی حقوق نگرفته‌ایم، ادامه دادند: از 96 و97هم مطالبه پرداخت نشده مربوط به اضافه‌کاری داریم که هنوز نداده‌اند. هرچه به شورای شهر اعتراض می‌کنیم، فایده ندارد؛ کسی به دادمان نمی‌رسد!

از قرار معلوم، حساب‌های شهرداری مریوان  به خاطر بدهکاری به مردم بسته است. شهرداری می‌گوید فعلا حساب‌ها بسته است و توان پرداخت دستمزد کارگران نیست.

اما کارگران که تعداد آنها حدود 600نفر است و همگی از اردیبهشت حقوق نگرفته‌اند؛ از شرایط به ستوه آمده‌اند: «چگونه قرار است بی‌دستمزد زندگی کنیم؟!»

یکی از این کارگران که در واحد تنظیف کار می‌کند، می‌گوید: در این واحد 140 نفر هستیم؛ بقیه واحدها مثل خدمات شهری، آسفالت و عمران نیز مثل ما مشکل دارند.

از قرار معلوم، کارگران به اداره کار مراجعه کرده‌اند.

این کارگران امروز به فرمانداری مریوان مراجعه کردند و به آنها گفته شده فردا بیایند؛ آنها می‌گویند می‌خواهیم مشکلات را با فرمانداری مطرح کنیم. 

این کارگران از کمبود امکانات و ایمنی کار نیز گلایه دارند: «در فصل سرما در کردستان بسیار سرد، بادگیر و چکمه نداریم و با لباس معمولی کار می‌کنیم.»

*اعتراض کارگران کارخانه سیمان خاش نسبت به پایمالی حقوقشان از طرف سازمان تامین اجتماعی

کارگران کارخانه سیمان خاش دراستان سیستان و بلوچستان اعتراضشان را نسبت به پایمالی حقوقشان دررابطه با وضعیت بیمه از طرف سازمان تامین اجتماعی،رسانه ای کردند.

برپایه گزارش رسانه ای شده بتاریخ 26آذر،شرکت سیمان خاش طبق ماده 47 قانون کاردر طول سال با توجه به میزان افزایش تولید به صورت مداوم حقوق و مزایایی را در قالب بهره‌وری افزایش تولید به کارگران زیر مجموعه خود پرداخت کرده است .

از آنجایی که از اوایل راه اندازی کارخانه سیمان خاش تا اوایل سال 96 حق بیمه 30درصدی بابت این مبالغ پرداختی توسط شرکت سیمان خاش به سازمان تامین اجتماعی پرداخت نشده ، در سال 95 طی انجام مراحل حسابرسی سازمان تامین اجتماعی از دفاتر مالی شرکت سیمان خاش محرز شده که شرکت در این بخش دچار تخلف شده و مبالغ پرداختی در قالب افزایش تولید مشمول پرداخت حق بیمه خواهد شد.

گزارش کتبی و کاربرگ حسابرسی به شعبه تامین اجتماعی اعلام شده و پیرو اعلام گزارش حسابرسان سازمان از این بابت شرکت سیمان خاش را بدهکار و از طریق واحد درآمد اعلام بدهی شد .

این شرکت نسبت به این بدهی اعتراض کرده و پرونده در جلسات هیئت بدوی و تجدید نظر استان مطرح شد و پس از بررسی محتویات پرونده گزارش حسابرسان سازمان هیئت‌های این سازمان شرکت را مکلف به پرداخت30درصد حق بیمه مبلغ پرداختی به کارگران در سال 95 کرده است.

بعد از اعلام بدهی توسط سازمان به شرکت بلافاصله مبلغ 7 درصد به صورت نقدی از کارگران به حساب سیمان خاش واریز شد و شرکت هم سهم 23درصدی خود را به آن اضافه کرده و به همراه لیست بیمه  به حساب این سازمان واریز کرده است.

هم لیست و هم مبلغ توسط شعبه تامین اجتماعی اعلام وصول شده در صورتی که سازمان از منظور کردن لیست ارسالی سوابق بیمه‌ای و حقوقی بیمه شدگان ممانعت کرده به حقوق کارگران را پایمال کرده و ادعا دارد که این مبلغ پرداخت نمی شود.

کارگران سیمان خاش با کارگری و به سختی خرج زندگی خود و فرزندانشان را می‌دهند و با اندک حقوقی که دریافت می کنند 7درصد سهم بیمه‌ای خود را پرداخت می‌کنند اما باز هم سازمان تامین اجتماعی خیال پایمال کردن حق کارگران را دارد و کارشان را راه نمی اندازد.

*اعتراض کارگران شهرداری امیدیه نسبت به عدم پرداخت 3ماه حقوق وشرایط کاری وتعلیق از کار 2همکار درهمین رابطه

کارگران شهرداری امیدیه اعتراضشان را نسبت به عدم پرداخت 3ماه حقوق وشرایط کاری وتعلیق از کار 2همکار درهمین رابطه،رسانه ای کردند.

براساس گزارش رسانه ای شده بتاریخ 26آذر،حدود 280کارگر شهرداری امیدیه که تحت مسئولیت چند شرکت پیمانکاری به صورت قراردادی در مجموعه شهرداری امیدیه مشغول‌اند، سه ماه دستمزد طلبکارند.

به نقل از این کارگران که دارای سوابق 8 تا 10 ساله هستند، گفته می‌شود که مطالبات آنها در ماه‌های اردیبهشت، مهر و آبان ماه سال جاری به تاخیر افتاده و طلب اردیبهشت ماه آنها مربوط به پیمانکار پیشین است.

کارگران تصریح کردند: آخرین حقوقی که کارگران شهرداری امیدیه دریافت کرده‌اند حقوق شهریور ماه بوده که دوم آبان ماه به حساب کارگران پرداخت شد.

از قرار معلوم دو نفر از کارگران شاغل در فضای سبز نیز از کار تعلیق شده‌اند.

کارگران شاغل در شهرداری امیدیه با بیان اینکه آنها به واسطه حضور پیمانکاران از حداقل‌های مزدی برخوردار بوده و امنیت شغلی ندارند، در خاتمه افزودند: این دو کارگر به بهانه خوردن صبحانه در خودرو در یک روز بارانی از روز 17 آذر ماه  سال جاری با گزارش پیمانکار و دستور شفاهی شهردار امیدیه برای مدت نامعلومی تعلیق از کار شده‌اند.

*اعتراض پرستاران مشهد به توخالی درآمدن وعده های  وزارت بهداشت و درمان و دانشگاه علوم پزشکی مشهد بدنبال تجمع  12مرداد  سال جاریشان مقابل استانداری خراسان رضوی

روزسه شنبه 26آذر،پرستاران مشهد اعتراضشان را نسبت به توخالی درآمدن وعده های  وزارت بهداشت و درمان و دانشگاه علوم پزشکی مشهد بدنبال تجمع  12مرداد  سال جاریشان مقابل استانداری خراسان رضوی،رسانه ای کردند.

این پرستاران معترض درگفتگوبارسانه ای، از عدم توجه وزارت بهداشت و درمان نسبت به خواسته‌های تجمع 12 مرداد ماه+ پرستاران این شهر خبر دادند.

آنها افزودند:اعتراضات پرستاران مشهدی نسبت به اشکالات طرح قاصدک و عدم اجرای قوانین حرفه‌ای پرستاری و وجود بی‌عدالتی چندین ساله در پرداخت‌های سیستم وزارت بهداشت بود که طبق تعهدات مسئولان علوم پزشکی قرار بود به این مطالبات تا روز پرستار توجه شود.

آنها ادامه دادند: با این‌حال دانشگاه علوم پزشکی مشهد و وزارت بهداشت هیچ اقدامی در راستای حل مشکلات پرستاران انجام نداده است.

پرستاران خواستار شدند تا قبل از رسیدن روز پرستار اقدام قابل قبولی در پرداخت مطالبات معوق پرستاران و توجه ویژه به این قشر، مدنظر قرار بگیرد.

+تجمع  اعتراضی پرستاران مشهد مقابل استانداری خراسان رضوی

روز شنبه 12مرداد ماه،جمعی از پرستاران مشهد برای اعتراض به کاهش کارانه و عدم پرداختش بمدت 16ماه دست به تجمع  مقابل استانداری خراسان رضوی زدند.

یکی از پرستاران بیمارستان امام رضا مشهد حاضر درتجمع روز شنبه به خبرنگار رسانه ای گفت: کارانه به منزله پرداخت درآمد بیمارستانها علاوه بر حقوق به کارکنان درمانی است اما متاسفانه پرداخت کارانه پرستاران 16 ماه است که به تعویق افتاده است.

وی افزود: در ابتدای اجرای طرح کارانه پرستاران ماهانه یک ونیم تا دو میلیون تومان بود که با اعمال برخی طرح ها از جمله قاصدک هم اکنون این مبالغ تا چند صد هزار تومان کاهش یافته و حتی در برخی موارد منفی شده است.

وی گفت: بر این اساس کارانه خدمات پرستاری از  قبیل وصل سرم، تزریقات، سونداژ و دیگر موارد بیشتر برای پزشکان لحاظ می شود یعنی سهم پزشکان از این گونه خدماتی که پرستار انجام می دهد 70درصد، پرستار 10 درصد و بیمارستان 20 درصد است.

وی تاکید کرد: در حالی که برای همگان این سوال مطرح است که چگونه با وجود عدم تغییر نحوه محاسبه کارانه ها، سهم پرستاران به مبالغ کم کنونی رسیده اما متاسفانه کسی در این باره پاسخگو نیست.

وی به طرح پی.بی. ام نیز اشاره و بیان کرد: پیش ازاین 12 ساعت شیفت شب برای پرستاران، 18 ساعت محاسبه می شد که با اجرای پایلوت طرح یاد شده در بیمارستان امام رضا قرار است این ساعات به 12 ساعت تقلیل یابد که مورد اعتراض پرستاران است.   

یکی دیگر از پرستاران حاضر در تجمع گفت: هم اکنون معاونت درمان دانشگاه به جذب پرستاران شرکتی روی آورده و این گونه جذب نیرو به شدت در حال افزایش است.

وی با بیان این که پرستاران شرکتی  از دریافت مزایای سایر پرستاران محروم هستند افزود: در حالی که هم اکنون پرستاران به صورت استخدامی، پیمانی و تبصره به کار گرفته می شوند جذب شرکتی پرستاران معنایی ندارد.

خاطرنشان می شود که کارکنان بیمارستان های12شهرستان زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد(بهیار، پرستار و تکنسینهای اتاق عمل و هوشبری)  حدود 10هزار نفر  هستند.

*تجمعات اعتراضی اهالی حسین آباد  نسبت به بی گازی

روز سه شنبه 26 آذر،جمعی از اهالی حسین آباد کاشمر دراستان خراسان رضوی برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به بی گازی دست به تجمع مقابل فرمانداری کاشمر زدند.

خاطرنشان می شودکه اهالی حسین آباد حدود 2هفته پیش نیز تجمعی مقابل دفترامام جمعه برپا کرده بودند. 

بنابه گزارش رسانه ای شده،در پی گذشت ساعاتی از حضوراهالی معترض محله حسین آباد کاشمر در مقابل ساختمان فرمانداری ، توسط نیروی انتظامی شهرستان به داخل فرمانداری هدایت شده و نشستی با حضور  فرماندار و شهردار کاشمر و سایر مسئولان بدون حضور خبرنگاران جز خبرنگار صدا و سیما برگزار شد.

در پایان این نشست یکی از اعضای حاضر در جلسه گفت: چندین سال است پس از بیان مشکلات محله بوستان بخصوص گازرسانی هیچ یک از مسئولان پاسخگوی ما نبودند و طبق گفته مسئولان بدلیل اینکه در این منطقه ساخت و ساز غیر قانونی صورت گرفته امکان گازرسانی به حسین آباد وجود ندارد.

وی در ادامه گفت: بخشی از ساکنین محله بوستان که از شرایط یکسانی برخوردار هستیم دارای خدمات زیرساختی و گاز رسانی هستند ، تنها بخشی دیگر از این محله فاقد خدمات هستند و در حال حاضر از نفت و کپسول گاز مایع استفاده می‌کنند که همواره شاهد اتفاقات تلخ در این منطقه بدلیل نبود گاز شهری بوده ایم .

یکی دیگر از معترضین این اجتماع نیز در این خصوص گفت: حدودا سه ماه پیش یکی از کودکان این منطقه براثر مصرف نفت جان خود را از دست داد و حتی مادر و فرزندی در اثر اشکال فنی بخاری نفتی دچار سوختگی شدید شدند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون طی دعوت های قبلی، مسئولان در منطقه حضور نیافته اند، گفت: تنها امام جمعه کاشمر در منطقه حاضر و قول پیگیری مساعدت دادند که تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.

وی در خصوص این تجمع و دعوت کنندگان آن گفت: تصمیم اهالی بصورت جمعی و خودجوش  بوده و کسی را دعوت به اعتراض نکرده ایم و تنها  مطالبه خواسته به حق خود را داریم.

وی در پایان اظهار کرد: تنها وعده پیگیری این مسئله را یکی از مسئولان داد و امیدواریم این مشکل حل شود و شاهد اتفاقات تلخ در این منطقه نباشیم و از نعمت گاز برخوردار شویم.

*اعتراض شبانه دانشجویان خوابگاهی دانشگاه بهشتی

ساعت 22دوشنبه 25 آذر،جمع کثیری از دانشجویان دانشگاه بهشتی در محوطه خوابگاه این دانشگاه تجمع اعتراضی به پا کردند و سپس بطرف حراست راهپیمایی کردند وتجمعشان را ی مقابل حراست دانشگاه ادامه داددند.

این حرکت اعتراضی ابتدا توسط جمعی از دانشجویان در واکنش به تعطیلی دانشگاه به علت الودگی هوا شکل گرفت و در ادامه با تمرکز بر ناکارآمدی مسئولین به عنوان مسبب اصلی آلودگی هوا و نابسامانی کشور، تبدیل به اعتراض و سردادن شعار شد که حضور جمعیت کثیری از دانشجویان خوابگاهی را به دنبال داشت.

 همچنین در بخشی از تجمع، دانشجویان این دانشگاه نسبت به ممانعت بیش از یک دهه مسئولین دانشگاه بهشتی نسبت به تشکیل شورای صنفی دانشجویان اعلام اعتراض کردند.

این تجمع تا ساعت 00:30 روزسه شنبه 26 آذرادامه پیدا کرد.

بر اساس فیلم‌هایی که از اعتراضات دانشجویان دانشگاه بهشتی منتشر شده، دانشجویان معترض چنین شعار دادند:

«از خون جوانان وطن لاله دمیده/ عدالت کجایی؟»

«بریز بیرون، داد بزن/ حقتو فریاد بزن!»

«دانشجوی بهشتی، شورای صنفی میخواد»

منبع اصلی خبر:کانال تلگرام شوراهای صنفی دانشجویان کشور

*در ایران کارگران به دلیل فعالیت سندیکایی زندانی می‌شوند اما در کره جنوبی رئیس شرکت سامسونگ به دلیل ممانعت از فعالیت سندیکایی کارگران زندانی شد

دادگاهی در کره جنوبی لی سانگ-هون، رئیس هیئت مدیره شرکت سامسونگ را در ارتباط با اتهام "اخلال و خرابکاری" در فعالیت های سندیکایی کارگران و برنامه های اتحادیه های کارگری مجرم شناخته و به هجده ماه حبس محکوم کرده است.

علاوه بر آقای لی، بیست و پنج نفر دیگر از کارکنان کنونی و سابق این شرکت فعال در صنایع الکترونیک هم به همین اتهام محاکمه و مجازات شده اند.

قاضی دادگاه بخش در سئول، پایتخت، گفته است که متهمان مانع از آن شدند که کارگرانی که به صورت قراردادی برای بخش تعمیرات استخدام شده بودند به فعالیت های مرتبط با اتحادیه کارگری مبادرت ورزند.

به گفته دادستانی، متهمان پرونده همچنین در یافتن اطلاعات شخصی در مورد اعضای اتحادیه از جمله مسایل مربوط به وضعیت ازدواج و شرایط مالی آنها دست داشتند و از این اطلاعات برای فشار بر آنان برای خودداری از پیوستن به اتحادیه ها و فعالیت های سندیکایی سوء استفاده می کردند.

مدیران شرکت سامسونگ متهم هستند که در سال ٢٠١٣ در دفتر "نخبگان راهبردی" شرکت به برنامه ریزی برای سنگ اندازی در برابر فعالیت سندیکایی مبادرت ورزیدند. این دفتر بعدا تعطیل شد.

این در حالی است که نه تنها مدیران در ایران برای ممانعت از فعالیت سندیکایی کارگران از هیچ اقدام پستی فروگذار نیستند بلکه مقامات دولتی و دستگاه امنیتی و قضایی نیز در جهت ممانعت کارگران از فعالیت سندیکایی و حق طلبانه کارگران با پرونده‌سازی کارگران را زندانی می‌کنند. برخی از نمونه‌های اخیر، زندانی کردن اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد، فعالین کارگری نیشکر هفت تپه، معلمان و حا میان کارگران در روز کارگر و حامیان کارگر در پرونده نیشکر هفت تپه می‌باشد.

برگرفته ازکانال تلگرام سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه

*جان باختن یک  کارگر کارخانه پنبه پاک کنی پارس‌آباد  مغان

روز سه شنبه 26 آذر، یک  کارگر حین کار در کارخانه پنبه پاک کنی واقع در در جاده گوشلو پارس‌آباد مغان دراستان اردبیل به داخل دستگاه پنبه پاک‌کنی افتاد و در دم فوت جانش را ازدست داد.

*مرگ یک کارگر در زرین دشت براثر سقوط از ارتفاع

یک کارگر میانسال حین کار نصب ورق گالوانیزه در زرین دشت دراستان فارس از ارتفاع حدود 2 متری سقوط کرد بدلیل خونریزی از سردر دم  جان باخت.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com