اخبار و گزارشات کارگری ٢٤ آذر ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
December 15, 2019

اخبار و گزارشات کارگری ٢٤ آذر ماه ١٣٩٨

5 دی ماه روز گرامیداشت یاد جانباختگان اعتراضات هفته آخر آبان ماه 98

تشکل ها و فعالین عرصه های مبارزات اجتماعی:

در شرایط کنونی صدها خانواده و هزاران نفر از بستگان کشته شدگان داغدارند و همدردی با این بازماندگان بخشی از برنامه ما برای حفظ جنبش مطالباتی و  تداوم راه آنهاست.

پدر پویا بختیاری،  یکی از جانباختگان آبان 98،   در همین راستا  روز 5 دی 98 را که مصادف با چهلمین روز جانباختن پویاهاست ، برای این هدف  اعلام کرده است.

این روز را به گرامیداشتی باشکوه برای همه کشته شدگان این کشتار تبدیل کنیم.

در راستای فراخوان پدر پویا بختیاری،  تشکلها و فعالین امضاء کننده این فراخوان  از همه مردم  می خواهند که ضمن شرکت وسیع در مراسم خانواده های جانباختگان ، روز 5 دی98 در همه مکان های به قتل رسیدن کشته شدگان، در همه محلات، بر سنگفرش های خیابانها و میادین، در کارخانه ها و مراکز کارگری، مدارس و دانشگاه‌ها با نصب پوسترها و عکسهای کشته شدگان و روشن نمودن شمع و نثار شاخه های گل،  ضمن همدلی با خانواده های رنجدیده یاد همه جانباختگان آبان 98 را گرامی بداریم و با ایجاد همبستگی بر تداوم راه آنان تا رسیدن به اهداف انسانیشان پیمانی مستمر و مستحکم ببندیم.

- اعتصاب کارگران مجتمع معادن مس تکنار بردسکن در اعتراض به عدم پرداخت 4ماه حقوق

- ادامه اعتراضات 1000 کارگراخراجی فولادین ذوب آمل(فذا) نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی

- نامه سرگشاده کارکنان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه دراعتراض به عدم پرداخت 14 ماه مطالبات ،شرایط سخت کاری وسکوت مسئولان

- محکومیت نداناجی زندانی مراسم روزجهانی کارگر مقابل مجلس به سال زندان

- عدم پرداخت 6 ماه حقوق کارگران سد کارون 4

- تجمع اعتراضی جمعی از اهالی شهرلار نسبت به عدم تحویل خانه مقابل بنیاد مسکن لارستان

- جان باختن 70 کارگر در استان مازندران براثر حوادث کاری در هشت ماه سال جاری

*اعتصاب کارگران مجتمع معادن مس تکنار بردسکن در اعتراض به عدم پرداخت 4ماه حقوق

از روز 17 آذر، کارگران مجتمع معادن مس تکنار بردسکن دراستان خراسان رضوی دست از کار کشیدند.

بنا به گزارش رسانه ای شده بتاریخ 23آذر،رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بردسکن با بیان اینکه تا امروز(23آذر) هم حقوق کارگران این معدن پرداخت نشده است، اظهار کرد: مدیران این شهرستان مشکلات معدن از جمله تقسیط بدهی آب، برق، مالیات و بیمه این شرکت را رفع کرده‌اند، اما در حال حاضر مشکل مدیریتی این معدن منجر شده که کارگران زحمتکش این مجموعه نتوانند حقوق خود را دریافت کنند.

وی بیان کرد: درصورت ارائه دادخواست توسط کارگران مشکل عدم پرداخت حقوق و طلبکاری کارگران در هیأت تشخیص این اداره بررسی می‌شود تا کارگران طلب‌کاری خود را از کارفرما دنبال کنند.

*ادامه اعتراضات 1000 کارگراخراجی فولادین ذوب آمل(فذا) نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی

اعتراضات 1000 کارگراخراجی فولادین ذوب آمل(فذا) نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی باتجمع روزانه مقابل نهادهای مختلف در استان مازندران ادامه دارد.

این کارگران که پس از سال ها کاردر این واحد صنعتی قطعه سازی ایمنی و فوق ایمنی ازاوایل آبان ماه سال جاری از کار اخراج شده اند به کنش هایشان برای بازگشت بکار ادامه می دهند.

یکی از این کارگران به خبرنگار رسانه ای گفت: کارفرمای این کارخانه فولادی و قطعه‌سازی صنعت خودروی مازندران از اوایل آبان ماه حدود 1600 کارگر  را به خانه فرستاد و گفت در صورت بهبود شرایط همه آنها را دوباره استخدام می‌کند با این‌حال تاکنون فقط با حدود 600نفر از کارگران تماس گرفته شده و مابقی نگران امنیت شغلی خود هستند.

او با بیان اینکه همکارانی که اخراج شدند بین 6تا 16سال سابقه کاری داشتند، افزود: در حال حاضر نزدیک به 40 تا 50 روز از این ماجرا می‌گذرد اما هنوز کارگران بیکار شده نتوانسته‌اند به کار سابق خود بازگردند به همین دلیل تقریبا هر روز از طریق نهادهای مختلف این موضوع را پیگیری می‌کنند.

درهمین رابطه:

تجمع خانوادگی کارگران بیکارشده فولادین ذوب آمل(فذا) همزمان با راه اندازی مجدد کارخانه

روز یکشنبه 19 آبان ماه،همزمان با تشکیل جلسه ستاد تسهیل استان با حضور استاندار مازندران و مدیران کل تمامی دستگاه های اجرایی ذیربط در محل کارخانه فولادین پس از راه اندازی مجدد این واحد تولیدی،جمعی از 1000کارگر بیکارشده کارخانه فولادین ذوب آمل همراه  با همسران و فرزندانشان مقابل این واحد تولیدی تجمع کردند.

خاطر نشان میشود که دراواسط مهرماه سال جاری کارخانه فولادین ذوب آمل با 1600 کارگر تعطیل شد وروز یکشنبه 19 آبان ماه با 600کارگر فعالیتش رادوباره از سر گرفت و1000کارگرش بیکارشدند.

*نامه سرگشاده کارکنان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه دراعتراض به عدم پرداخت 14 ماه مطالبات ،شرایط سخت کاری وسکوت مسئولان

روز شنبه 23آذر،جمعی از کارکنان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه با انتشار نامه ای سرگشاده خطاب

 به استاندار آذربایجان غربی اعتراضشان را نسبت به عدم پرداخت 14 ماه مطالبات از جمله کارانه،اضافه کار،حق مسکن و لباس ، 3ماه حقوق کارکنان شرکتی این مراکز درمانی ،شرایط سخت کاری وسکوت مسئولان ضمن رسانه ای کردن اعتراضشان اعلام کردند در صورت ادامه بی توجهی به خاسته هایشان بزودی دست به تجمع خواهند زد.

بخش های از این نامه بقرار زیراست:

جناب آقای استاندار، بر خلاف آنچه که از سوی نمایندگان دولت و کمیسیون بهداشت مجلس بیان می شود،پرسنل این مجموعه به دلیل عدم دریافت حق و حقوق قانونی خود ،در اوج گرفتاری ها و تنگناهای معیشتی بی سابقه ای به سر می برند؛ در حالیکه به اذعان ارزیابان کمیسیون بهداشت ،ریاست دانشگاه بدون داشتن بودجه عمرانی مبادرت به ساخت و خرید چندین پروژه به ارزش صدها میلیارد تومان نموده است در حالیکه مطالبات پرسنل از ِقبیل کارانه،اضافه کار،حق مسکن و لباس به چهارده ماه تأخیر رسیده است و نیروهای شرکتی بیش از سه ماه است حتی حقوق ماهیانه دریافت نکرده اند ، در صورتی که دریافتی کارکنان ستاد دانشگاه و معاونت های مربوطه به روز بوده و در ستاد و برخی مراکز درمانی به مدیران پاداشهایی نیز پرداخت می گردد.

این خریدها و ساخت و سازهای بی ضابطه و بدون نظارت در حالی صورت می گیرد که مردم در سراسر استان از نبود نیروی انسانی کافی ارائه کننده خدمت ،تجهیزات ، امکانات و....در حوزه بهداشت و درمان رنج می برند.

نبود آسانسور،بستری بیماران بدون تخت و در کف سالن،انتظارهای چندین ساعته و ....در مراکز بهداشتی و درمانی نمونه ای از پیامدهای مدیریتی این بخش در استان است.

با وجود پیگیریهای گسترده و مکاتبات صورت گرفته و سکوت مسئولین و دست اندرکاران استانی و کشوری در این بخش، بزودی دست اندرکاران و استانداری را با اعتراض جدی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی در سراسر استان که بدلیل محدودیت ها و موانع خدمتی و عدم دریافت حق و حقوق نمی توانند پاسخگوی خانواده و انتظارات مردمی از خود باشند، مواجه خواهد ساخت.

*محکومیت نداناجی زندانی مراسم روزجهانی کارگر مقابل مجلس به سال زندان

ندا ناجی زندانی مراسم روزجهانی کارگر مقابل مجلس هم به 5 سال زندان محکوم شد.

بدینترتیب8 بازداشتی مرتبط با اعتراضات کارگران مجتمع کشت وصنعت نیشکر هفت تپه و 2 بازداشت شده ویک زندانی مراسم روزجهانی کارگر به 55سال زندان محکوم شدند.

*عدم پرداخت 6 ماه حقوق کارگران سد کارون 4

6 ماه حقوق کارگران سد کارون 4 واقع در استان چهار محال و بختیاری در فاصله حدود 180 کیلومتری جنوب شهرکرد پرداخت نشده است.

*تجمع اعتراضی جمعی از اهالی شهرلار نسبت به عدم تحویل خانه مقابل بنیاد مسکن لارستان

روزیکشنبه 24آذر، جمعی از اهالی شهرلاردراستان فارس با تجمع مقابل بنیاد مسکن لارستان اعتراضشان را نسبت به خلف وعده بانیان پروژه مسکونی «نخل 3» بنمایش گذاشتند.

 

به گزارش یک منبع خبری محلی ،یکی ازتجمع کنند گان گفت: بنیاد مسکن لارستان روند ثبت نام پروژه «نخل3» را در پاییز سال  آغاز نمود که مقرر شد با توجه به پیشرفت 40درصدی پروژه در زمان ثبت نام، تحویل مجتمع در پایان سال 96 و حداکثر 97 باشد اما متاسفانه تا امروز تحویل نشده است.

وی با بیان اینکه قیمت تمام شده مسکن در زمان ثبت نام 136 میلیون تومان بود اضافه کرد: با این حال پس از گذشت چهار سال و عدم ایفای تعهدات؛ بنیاد مسکن اقدام به اخذ مبلغ به نرخ روز بابت زمین رایگان دولتی! از اعضا کرده که مشخص نیست مبنای محاسبه این قیمت های نجومی چیست!

وی گفت: تاکنون هیچ یک از نهادهای متولی و نظارتی پاسخگوی اعضا نبوده و این موضوع باعث نگرانی 88خانواده ای شده که زمانی با آورده 50میلیون تومان امیدوار بودند خانه دار شوند. این درحالی است که هریک از این خانواده ها همان موقع می توانستند صاحب مسکن مهر شوند اما حالا با این تورم چندصد درصدی هیچ کاری نمی توان کرد.

*جان باختن 70 کارگر در استان مازندران براثر حوادث کاری در هشت ماه سال جاری

مدیر کل پزشکی قانونی استان مازندران گفت :در هشت ماهه سالجاری 70دنفر(همگی مرد) بر اثر حوادث کار در استان جان خود را از دست دادند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 8 (هشت)درصد افزایش داشت.

به گزارش23آذر روابط عمومی پزشکی قانونی مازندران ،دکتر علی عباسی تصریح کرد :بر اساس آمارهای مراکز پزشکی قانونی استان در هشت ماهه سالجاری به ترتیب شهرستان ساری با 13، آمل و نور هر کدام با 9 و چالوس با 7 مورد بیشترین و شهرستان محمود آباد با یک مورد فوتی ،‌ کمترین موارد مرگ ناشی از حوادث کار را داشتند.

وی تصریح کرد: بر اساس این گزارش عمده دلایل مرگ افراد در حوادث کار مربوط به سقوط از بلندی با 25 نفر ، برق گرفتگی با 17، اصابت جسم سخت با 14 و سوختگی و سایر موارد هر کدام با 7 مورد در رتبه بعدی قرار دادند.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com