اخبار و گزارشات کارگری ١٦ مهر ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
October 09, 2019

اخبار و گزارشات کارگری ١٦ مهر ماه ١٣٩٨

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

بازداشتی های مراسم روز جهانی کارگر آزاد باید گردند

- ادامه تجمعات اعتراضی کارگران کارخانه آذرآب نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی و وعده های توخالی برای سومین روز متوالی

- آخرین خبرها از کشت وصنعت نیشکر هفت تپه

امروز بدنبال قرائت بخشی از یک نامه با امضای «کارگران کشت صنعت ونیشکر هفت تپه» توسط علیرضا محجوب در جلسه علنی مجلس خطاب به وی بعنوان ریاست فراکسیون کارگری مجلس،متن کامل این نامه +بدون پیوست شماره 2 آن مبنی برنام امضا کنندگانش،رسانه ای شد.

+اخبار وگزارشات کارگری بدون انتشار متن نامه رسانه ای شده و بثبت رسیده دربایگانیش به «منابع منتشر کننده اخبار اعتراضات کارگران هفت تپه »پیشنهاد می کند در چارچوب شفافیت درامر اطلاع رسانی وتایید صحت وسقم نامه، اصل نامه با امضاها را منتشر کنند.

- پایان اعتصاب جمعی از رانندگان اتوبوس درون شهری مشهد(شرکت به آوران )پس از 3روزبدنبال وعده پرداخت حقوقشان طی 3روز آینده

- تعیین شعبه برای دادگاه تجدید نظر مرضیه امیری از بازداشتی مراسم روزکارگر مقابل مجلس

- بیکاری 78 کارگرنساجی مدرس کاشمر درپی تعطیلی فاز اول کارخانه

- بازگشت بکار23 کارگراخراجی کارخانه کاغذ پارس

- تجمع اعتراضی دانشجویان دانشکده دندانپزشکی بندرعباس

- حمایت کنفدراسیون سندیکایی جهانی اینداستریال از کارگران هپکو

- جان باختن یک کارگرمقنی حین کار در خیابان شوش تهران

- ادامه سریال قربانی شدن کارگران براثر تصادف سرویس رفت وآمد اینبارمصدومیت 16نفر

*ادامه تجمعات اعتراضی کارگران کارخانه آذرآب نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی و وعده های توخالی برای سومین روز متوالی

روز سه شنبه 16مهر برای سومین روز متوالی، کارگران آذرآب به اعتراضشان نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی و وعده های توخالی با تجمع در کارخانه ادامه دادند.

آذرآبی ها خواهان تعیین تکلیف نهایی با سهامدار عمده شرکت(بانک کشاورزی)تا امنیت شغلییشان با در گردش بودن چرخ کارخانه تامین شود وحق وحقوقشان هم بموقع پرداخت شود.

بنا برآخرین گزارشات رسانه ای شده،امروز بخشی از حقوق کارگران کارخانه آذرآب پرداخت شد.

در همین رابطه کارگران کارخانه آذرآب درباره آخرین وضعیت شرکت وخواسته هایشان به خبرنگار رسانه ای گفتند:

یکی از کارگران آذرآب گفت: در آذرآب بر خلاف هپکو، سهامدار اصلی بانک کشاورزی است و دولت راحت می تواند ماجرا را مدیریت کند، قرار بود 7 مهر بانک کشاورزی بیاید سهام را بفروشد، ولی در آخرین لحظات از ارایه سهام خودداری کرد.

وی می‌افزاید: شرکت کاوه مبدل همان مدیرانی هستند کارگران آنها را بیرون کردند، امروز می‌خواهند آذرآب را بخرند، ما با حضور کاوه مبدل مخالفیم، چرا که مثل روز برایمان روشن است توانایی مدیریت آذرآب را ندارند.

وی تصریح می‌کند: برای طرح توسعه پالایشگاه اراک که در راستای خودکفایی بنزین انجام شد، طی یک سال و نیم 200 میلیون یورو نصیب آذرآب و هپکو شد، اما وقتی امروز دولت پروژه های کلان بالادستی مانند نفت و پتروشیمی تعریف نکند؛ به طور طبیعی در شرکت‌هایی مانند آذرآب نیز کار انجام نمی شود.

یکی دیگر ازآذرآبی ها بیان کرد: در گذشته  مدیران در حد معاون وزیر بودند، اما امروز مدیران دسته چندم مدیریت می کنند، مدیران دارند عمدا آینده شرکت را به خاطر منافع شخصی و گروهی خراب می‌کنند، چند مدیر قبلی هیچ تخصصی در این کار نداشتند را به اینجا فرستادند، امروز  اگر دولت اراده کند که آذرآب روی پای خودش بایستد، این شرکت هرگز زمین نخواهد خورد.

وی افزود: شیرهای سر چاه‌های گاز را ساخته ایم که می تواند جلوی واردات را بگیرد، تستش هم انجام شده اما اینها را نمی برند آنجا نصب کنند؛ گویا نمی خواهند، هیچ پالایشگاه، پتروشیمی، نیروگاه، سد و کارخانه سیمانی در ایران نیست، مگر آنکه رد پای متخصصان آذرآب در آن هست.

وی بهترین راهکار فوری برای اصلاح آذرآب را تغییر هیئت مدیره دانسته و می افزاید: هیئت مدیره و مدیر عامل نداریم، حتی نیازهای اولیه مثل الکترود هم تامین نمی کنند، در نهایت در حد یک هفته نیازها را تامین می کنند، نیروی کار هم هر چه بازنشسته می شود جدب نمی کنند!

گویا برنامه ای برای جمع کردن شرکت دارند، حکایت اینکه بالای سر یک فرد زخمی یا بیمار بایستند تا جان بدهد و بعد غارتش کنند.

این کارگر درادامه گفت:شرکت های مادر نباید خصوصی شوند، این کار غیرقانونی بوده، آذرآب صنعتِ صنعت ساز است و نباید خصوصی می شد، حالا هم باید برگردد به دولت.

وی در خاتمه گفت: واگذاری بدون نظارت انجام شده و امروز بانک کشاورزی می‌گوید: سهام مال من است، من دوست ندارم سهام را واگذار کنم! چرا دولت برای آذرآب تصمیم درست نمی گیرد.

یکی  دیگر ازکارگران معترض کارخانه آذرآب گفت: کدام بخش خصوصی؟! مطالبات ما را منحرف نکنند، بانک کشاورزی که خصوصی نیست، متعلق به دولت است،  چرا دولت مدیریت نمی کند؟ رئیس هیات مدیره را باید بر کنار کنند.

دیگرکارگر آذرآب نیز گفت: کاملا مشخص است که نمی خواهند درست کنند. می خواهند بلایی که سر رشت الکتریک آوردند، سر اینجا بیاورند.

وی ادامه داد: اگر همه ابزار و سیستم های پیشرفته اینجا را کیلویی به عنوان آهن قراضه بفروشند؛ ارزشش بیشتر از چیزی است که شرکت را به آن فروخته اند، 5 سال قبل دستگاه کاراسی آ 18 که یکی از دستگاه های تراش غول پیکر واحد اچ ام سی است را به چین فروختند.

یکی دیگر از آذرآبی ها گفت: عده ای می خواهد 4 ستون کارخانجات را بخواباند، اما کارگر با تمام توان مقاومت می کند،  کارگر امروز، هم متخصص صنعت است و هم فهم بالای سیاسی اجتماعی دارد،  نباید با سیاست های غلط به له شدن کارگر سرعت ببخشیم.

اوافزود: حقوق کارگران نسبت به درآمدهایی که شرکت از پروژه ها داشته؛ بسیار پایین است! پرداختی به کارگر بر مبنای ریال است، در حالی که قراردادها به یورو و دلار با نرخ روز است!

وی درادامه گفت: مشکلات بورس و عدم شفافیت آن از جمله مسائلی است که دامن آذرآب را هم گرفته است، ارزش نیروی متخصص آذرآب را چقدر ارزیابی می کنید؟

یکی دیگر از کارگران آذرآب گفت: بخش خصوصی باید مستاجر دولت باشد، حق مالکیت ندارد، آقای قلعه بانی طی این دو سال هیچ قراردادی نیاورده.

یکی دیگر ازآذرآبیها درباره بلاتکلیفی بازنشستگی تعدادی از کارگران وجذب نیروی جایگزین گفت: آذرآب تا 5 سال پیش باید به ازای هر نیروی بازنشسته یک نیرو می‌گرفت، اما طی 3تا4سال اخیر حتی 10 نیرو هم به این مجموعه اضافه نشده است.

وی افزود: بیشترین نیرو در سال‌های 76تا78جذب شده‌اند، چون پرسنل کارگاه هستند و مشمول مشاغل سخت و زیان آور می‌شوند 20 ساله بازنشسته هستند، از دو سال قبل تا امسال، موعد بازنشستگی این عزیزان است، یکی از اصلی‌ترین برنامه برای کوچک کردن شرکت، عدم جذب نیرو در ازای بازنشستگی‌هاست، تا این گونه بتوانند شرکت را کوچک کرده و هر طوری که دوست دارند آن را مدیریت کنند.

*آخرین خبرها از کشت وصنعت نیشکر هفت تپه

- کانال تلگرامی سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه از ادامه تجمع  روز سه شنبه 16مهرجمعی از کارگران این مجتمع برای شانزدهمین مقابل دفتر مدیریت برای آزادی کارگران بازداشتی،بازگشت بکار کارگران اخراجی ولغو خصوصی سازی خبرداد.

- یک رسانه داخلی نیزبنقل از یکی از کارگران هفت تپه از تشدید اعتراضات کارگری در مجتمع هفت تپه برای بازگرداندن مدیریت خصوصی این مجتمع بزرگ به بخش دولتی و آزادی کارگران بازداشت شده خبرداد.

- امروز همچنین بدنبال قرائت بخشی از یک نامه با امضای «کارگران کشت صنعت ونیشکر هفت تپه» توسط علیرضا محجوب در جلسه علنی مجلس خطاب به وی بعنوان ریاست فراکسیون کارگری مجلس،متن کامل این نامه +بدون پیوست شماره 2 آن مبنی برنام امضا کنندگانش،رسانه ای شد.

+اخبار وگزارشات کارگری بدون انتشار متن نامه رسانه ای شده و بثبت رسیده دربایگانیش به «منابع منتشر کننده اخبار اعتراضات کارگران هفت تپه »پیشنهاد می کند در چارچوب شفافیت درامر اطلاع رسانی وتایید صحت وسقم نامه، اصل نامه با امضاها را منتشر کنند.

- امروز همچنین خبرهایی درباره یک جلسه در فرمانداری شهرستان شوش با شرکت بعضی از اعضای شورای اسلامی کار درشبکه های اجتماعی منتشر شد که چند وچونش رونمایی نشد.

پایان اعتصاب جمعی از رانندگان اتوبوس درون شهری مشهد(شرکت به آوران )پس از 3روزبدنبال وعده پرداخت حقوقشان طی 3روز آینده

رانندگان اتوبوس درون شهری مشهد(شرکت به آوران ) بدنبال وعده پرداخت حقوقشان طی 3روز آینده به اعتصابشان پس از سه روزخاتمه دادند وصبح روز سه شنبه16مهربرسرکارشان بازگشتند.

براساس گزارش رسانه ای شده بتاریخ 16مهر،مسئول روابط عمومی اتوبوسرانی شهرداری مشهد گفت: با تعهد شرکت به آوران مبنی بر پرداخت مطالبات اتوبوسرانان، رانندگان معترض از امروز صبح به سرکار خود برگشتند.

عباس اتحادی گفت: 100نفر از رانندگان شرکت خصوصی به آوران، از صبح شنبه 13 مهر از خارج کردن اتوبوس‌ها از توقفگاه و فعالیت درخطوط خودداری کردند.

او ادامه داد: علت این اعتراض پرداخت نشدن حقوق شهریور ماه به طور کامل از سوی شرکت به آوران بود.در حالیکه اتوبوسرانی شهرداری مشهد حقوق اتوبوسرانان را به طور کامل به حساب شرکت به آوران واریز کرده بود و این اقدام شرکت یک تخلف است.

مسئول روابط عمومی اتوبوسرانی شهرداری مشهد گفت: دیروز در فرمانداری مشهد جلسه‌ای با مسئولان شرکت به آوران برگزار شد و آن‌ها متعهد شدند در مدت سه روز حقوق رانندگان را به طور کامل پرداخت کنند.

اتحادی ادامه داد: با تعهد شرکت، امروز صبح رانندگان معترض، فعالیت خود را در خطوط اتوبوسرانی آغاز کردند.

*تعیین شعبه برای دادگاه تجدید نظر مرضیه امیری از بازداشتی مراسم روزکارگر مقابل مجلس

سمیرا امیری:

پرونده مرضیه در مرحله‌ی تجدیدنظر تعیین شعبه شد و به شعبه‌ی ۳۶ رفت.

امیدی به دادگاه عادلانه نیست، ولی خواسته حداقلی تشکیل جلسه‌ی رسیدگی با حضور مرضیه و وکیلش است، نه تجدیدنظر غیابی.

خاطرنشان میشودکه مرضیه امیری در دادگاه بدوی به ده سال و شش ماه زندان و 144 ضربه شلاق محکوم شده است و از یازده اردیبهشت 98 تا کنون در بازداشت به سر می‌برد.

*بیکاری 78 کارگرنساجی مدرس کاشمر درپی تعطیلی فاز اول کارخانه

78 کارگرنساجی مدرس کاشمر استان خراسان رضوی با بالای 15 سال سابقه کاری درپی تعطیلی فاز اول کارخانه واقع در شهرك صنعتي بردسكن بیکار شدند.

برپایه گزارش رسانه ای شده بتاریخ16مهر، قائم مقام مدیرعامل کارخانه نساجی مدرس کاشمر گفت : به علت به فروش نرسیدن محصولات کارخانه ، مجبور به پرداخت حق و حقوق کارگران و تعطیلی فاز اول کارخانه با 78 نفر شدیم.

مهندس نعمتی با بیان اینکه حداقل 30 میلیارد تومان سرمایه در گردش کارخانه به خاطر به فروش نرسیدن محصولات در کارخانه خوابیده است، گفت:  درحال حاضر 480 تن نخ و 270 تن پنبه در انبارهای کارخانه دپو شده که این محصولات به عنوان سرمایه در گردش کارخانه است.

وی با بیان اینکه بیشتر این کارگران  بالای 15 سال سابقه فعالیت در این واحد تولیدی را دارند،افزود: تا زمانی که فاز اول کارخانه نساجی تعطیل باشد، کارگران از بیمه بیکاری استفاده خواهند کرد.

قائم مقام مدیرعامل کارخانه نساجی کاشمر مدرس بیان کرد: پیش بینی ما براین است که ظرف دو ماه آینده، فاز اول کارخانه مجددا وارد چرخه تولید شود و این کارگران به کار گرفته شوند.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بردسکن گفت: کارگران بیکار با مراجعه به اداره تعاون درخواست بیمه بیکاری داده اند و با توجه به اینکه تعداد آنها بالای 10 نفر است، پرونده جهت بررسی به استان ارسال شده و پس از تصویب در کمیته استان، بیمه بیکاری آنها لحاظ خواهد شد.

*بازگشت بکار23 کارگراخراجی کارخانه کاغذ پارس

23 کارگراخراجی کارخانه کاغذ پارس واقع در جنب کارخانه نیشکرهفت تپه برسرکارشان بازگشتند.

بنا به گزارش 15مهر یک منبع خبری محلی، مدیر عامل شرکت کاغذ پارس فت: با تمدید قرارداد پیمانکار 23کارگر اخراجی مجددا بکارگیری و از اخراج این کارگران جلوگیری شد.

وی افزود: اختلافاتی  مابین  پیمانکار و کارگران وجود داشت  که  همزمان با فسخ قرارداد پیمانکاری از شرکت تعدادی از کارگران فضای سبز وخدماتی لغو قرارداد شدند.

وی گفت: این کارگران به دلیل پایان قرارداد و برخی اختلافات با پیمانکار فسخ قرارداد شده بودند که با ورود مسئولان شرکت مشکلاتشان مرتفع و بکار بازگشتند.

*تجمع اعتراضی دانشجویان دانشکده دندانپزشکی بندرعباس

روز سه شنبه 16 مهر،جمعی از دانشجویان دندانپزشکی بندرعباس، دست به تجمع اعتراضی در ساختمان اداری دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان زدند.

براساس گزارش رسانه ای شده،این دانشجویان با تجمع در حوزه اصلی ریاست در دانشگاه با در دست داشتن پلاکارد‌هایی خواهان رفع مشکلات بالا بودن غیر متعارف تعرفه‌های درمانی دولتی، تامین مواد اولیه درمانی برای درمان و جذب هیئت علمی کافی شدند.

عدم تبلیغات مناسب کلینیک دندانپزشکی دانشکده دندانپزشکی بندرعباس، اعتراض به بالاتر از حد بودن ظرفیت پذیرش دانشجو نسبت به تعداد ذکر شده در سازمان سنجش، ناکارآمدی مسئولین و معاون آموزشی دانشکده دندانپزشکی و نبود امکانات رفاهی برای دانشجویان از دیگرموارد اعتراضی دانشجویان تجمع کننده بود.

دانشجویان اعلام کردند: اعتراض‌ها تا بر طرف شدن این مشکلات اعتراضات ادامه خواهد داشت.

*حمایت کنفدراسیون سندیکایی جهانی اینداستریال از کارگران هپکو

۱ مهر ۱۳۹۸

كنفدراسيون جهاني سنديكاهای كارگران صنعتى اينداستريال خواستار آزادی ۲۸ کارگر شدند که در حمله وحشیانه به تظاهرکنندگان مجتمع صنعتی هپکو اراک در ۲۵ شهریور دستگیر شدند.

 سندیکای کارگران فلزکار مکانیک ایران از سال 2014عضو رسمی کنفدراسیون جهانی اینداستریال بوده است.

در پی سرکوب خشن تظاهرات مسالمت آمیز کارگران توسط نیروهای امنیتی، تعداد حداقل ۱۵ نفر مجروح و بسیاری دیگر دستگیر شدند. حدود ۹۰۰ کارگر در اعتراض به خصوصی سازی کارخانه و ماه ها تاخیر در پرداخت دستمزد اعتراض کردند.

براساس گزارش ها، تظاهرکنندگان توانستند خط راه آهن شمال – جنوب را برای چند ساعت مسدود کنند که منجر به مقابله وحشیانه نیروهای رژیم ایران شد.

اعضای خانواده بازداشت شدگان و بسیاری از کارگران هپکو به دروازه اصلی زندان اراک رفته اند تا خواستار آزادی عزیزانشان شوند ، که مدت یک هفته است که در بازداشت می باشند .

کارخانه هپکو که ماشین های راهسازی برای ارائه در بازار های ایران و خاورمیانه تولید می کند، در سال ۲۰۱۷ توسط رژیم ایران به بخش خصوصی واگذار شد. از آن زمان تاکنون دستمزد کارگران یا پرداخت نشده یا با تاخیر پرداخت شده است و این مجتمع که زمانی سودآور بوده، دچار سو مدیریت می باشد. بعلاوه ، از زمان خصوصی سازی ، تعداد کارگران از ۸۰۰۰ نفر به ۱۰۰۰ نفر کاهش یافته است.

کارگران هپکو در تظاهرات قبلی خود در ۱۶ شهریور که در مقابل دفتر شرکت برگزار کردند، خواستار شفافیت در مورد مالکیت و وضعیت سهام شرکت شدند. در اکتبر سال ۲۰۱۸، تعداد ۱۵ نفر از کارگران پس از دستگیری در جریان تظاهرات برای پرداخت دستمزدهای معوقه، به زندان و شلاق محکوم شدند.

بسیاری از واحدهای صنعتی در سالهای اخیر و در خلال ریاست جمهوری حسن روحانی به بخش خصوصی واگذار شده اند به این صورت که غالباً زیر ارزش بازار به خودی های رژیم و با تسهیلات و وامهای حمایت شده از طرف دولت فروخته شده اند. مالکین جدید با استفاده از این واحد های سودآور، اقدام به اخذ وام های جدید برای فعالیت های غیر مرتبط تجاری دیگر می نمایند.

کارگران هپکو خواستار بازگرداندن این کارخانه به مالکیت عمومی هستند و کارگران دیگر واحدهای به بخش خصوصی سپرده شده نیز با آنها همبستگی می کنند.

معاون دبیرکل اتحادیه اینداستریال، کمال اوزکان، اعلام کرد که:

“ما از دولت ایران می خواهیم که ۲۸ کارگر هپکو را كه در ۲۵ شهریور بازداشت شده اند، فوراً آزاد كنند. ما حملات وحشیانه علیه اعتراضات قانونی و مسالمت آمیز کارگران هپکو را محکوم می کنیم. پاسخ مطالبات مشروع کارگران برای پرداخت دستمزد، به هیچ وجه خشونت نمی باشد.”

23 September, 2019

IndustriALL Global Union is calling for the release of 28 workers detained in a brutal attack on demonstrators at the HEPCO Industrial Complex in Arak on 16 September.

At least 15 workers were injured and many more arrested after security forces used violence to break up a peaceful demonstration. Around 900 workers were protesting against months of unpaid wages and privatization of the company.

According to reports, demonstrators were able to block the north-south railway line for several hours prompting a vicious retaliation from the Iranian regime’s forces.

Family members of the detainees and many HEPCO workers have gone to the main gate of Arak’s jail to demand the release of their loved ones, who have been detained for a week.

HEPCO, which produces road construction equipment for Iran and the Middle East, was privatized by the Iranian regime in 2017. Since then, workers say wages have been late or unpaid and the once profitable complex has been mismanaged. Furthermore, the workforce has reportedly been reduced from 8,000 workers to 1,000 since privatization.

HEPCO workers held a previous demonstration outside the company offices on 7 September, demanding transparency on the ownership and shareholding status of the company. In October 2018, 15 workers were sentenced to prison and flogging, after being arrested during demonstrations demanding unpaid wages.

Many industrial enterprises have been privatized in recent years under President Hassan Rouhani’s administration, often being sold below market value to regime insiders with government-backed loans. The owners then use these profitable businesses to gain further loans for other un-related enterprises.

Workers at HEPCO are demanding that the company is returned to public ownership and workers at other privatized enterprises have also come out in solidarity with the HEPCO employees.

IndustriALL’s assistant general secretary, Kemal Özkan, said:

“We urge the Iranian government to immediately release the 28 HEPCO workers detained on 16 September. We deplore the brutal attacks on HEPCO workers who were exercising their legal right to peaceful protest. Violence is no way to resolve workers’ legitimate demands to be paid.”

برگرفته از سایت سندیکای کارگران فلزکار مکانیک ایران

*جان باختن یک کارگرمقنی حین کار در خیابان شوش تهران

ظهرروز دوشنبه 15مهر، یک کارگرمقنی55ساله حین کارحفاری چاه دریک گاراژواقع در خیابان شوش تهران به عمق 20متری سقوط کرد وجانش را ازدست داد.

*ادامه سریال قربانی شدن کارگران براثر تصادف سرویس رفت وآمد اینبارمصدومیت 16نفر

دوشنبه شب(15مهر)، بدنبال واژگونی مینی بوس حامل کارگران کشاورزی در محور سوادکوه در محدوده دوربرگردان چم چم رخ استان مازندران 14کارگرزن،یک کارگر مرد وراننده مینی بوس مصدوم و به بیمارستان شهدای زیراب منتقل شدند.

کارگران قربانی این حادثه با رده سنی 34 تا 60سال پس ازخاتمه کار روزانه پرتقال چینی در باغ مرکبات در مسیر بازگشت به محل سکونتشان بودند.

قابل یادآوری است که زنگ خطر تردد مینی‌بوس‌های فرسوده و با سن بالا در جاده‌های مازندران از چند سال پیش به صدا در آمد ولی امسال صدای آن گوشخراش شده است.نکته قابل توجه در سوانح برای مینی بوس ها در مازندران سرنشینان زن آنها هستند که به عنوان کارگر روزمرد کار می کنند و از این وسیله نقلیه به عنوان سرویس ایاب و ذهاب بهره می گیرند.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com