اخبار و گزارشات کارگری ١٢ و ١٣ مهرماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
October 05, 2019

اخبار و گزارشات کارگری ١٢ و ١٣ مهرماه ١٣٩٨ همراه با ضمیمه (ویژه 5 اکتبر روز جهانی معلم)

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

بازداشتی های مراسم روز جهانی کارگر آزاد باید گردند

- ادامه تجمعات اعتراضی اهالی خشمگین روستای چنار محمود نسبت به سرایت بیماری ایدزبدنبال آزمایش قند خون مقابل فرمانداری و شبکه بهداشت و درمان لردگان و حمله ور شدن نیروهای انتظامی به آنها و بازداشت وزخمی کردن چند نفرشان

- ادامه اعتصاب وتجمع کارگران کشت وصنعت نیشکر هفت تپه

- تجمعات اعتراضی دامنه دار کارگران اخراجی شهرداری ساری

- اعتراض کارگران پروژه طرح آبرسانی به دهدشت غربی(جهاد نصر کرمانشاه) نسبت به عدم 6ماه حقوق همزمان با بازدید هوایی وزیر نیرو

- اعتصاب وتجمع رانندگان سرویس مدارس کاشمر  نسبت به نرخ کرایه ها

- تجمع اعتراضی دانشجویان دانشکده پتروشیمی دانشگاه بجنورد  نسبت به  حذف سرویس رفت وآمد

- خودکشی کارگر جوان یک نانوایی رشت

- مرگ وسوختگی 10 کارگر یک کارگاه تولیدی کفش قم در حادثه آتش سوزی

- جان باختن کارگرتعمیرکار آسانسور حین کار در ساختمان مرکزی هلال احمر

- مصدومیت دست کارگر 20ساله یک کارگاه تولید لوازم التحریرتهران براثر گیرکردن در دستگاه خمیر سازی

- آسیب دیدگی انگشتان دست کارگر20ساله کارگاه تولیدی غذایی شهر ری براثر گیر کردن در دستگاه هسته گیر آلبالو

- مصدومیت شدید یک کارگر22ساله  در تهران زیر آوار ساختمان

*ادامه تجمعات اعتراضی اهالی خشمگین روستای چنار محمود نسبت به سرایت بیماری ایدزبدنبال آزمایش قند خون مقابل فرمانداری و شبکه بهداشت و درمان لردگان و حمله ور شدن نیروهای انتظامی به آنها و بازداشت وزخمی کردن چند نفرشان

روز شنبه 13مهر، اهالی خشمگین روستای چنار محمود در ادامه اعتراضاتشان نسبت به سرایت بیماری ایدزبدنبال آزمایش قند خون،دست به تجمع مقابل فرمانداری،مرکز بهداشت ودفتر امام جمعه شهرستان لردگان زدند.

بنا به گزارشات و ویدئوهای منتشره در شبکه اجتماعی و رسانه ای شده،نیروهای انتظامی به آنها یورش آوردند وتعدادی از معترضین را بازداشت وچندنفرشان را زخمی کردند.

اهالی روستای چنارنیزنگرانی و خشمشان را نسبت به بی تفاوتی نمایندگان حاکمیت در شهرستان وعدم پاسخگویی به آنها باحمله به ساختمان فرماداری،مرکز بهداشت و دفترامام جمعه این شهرستان  وسردادن شعارهایی علیه نمایندگان دولت و روحانیت بنمایش گذاشتند.

*ادامه اعتصاب وتجمع کارگران کشت وصنعت نیشکر هفت تپه

روز شنبه 13مهر برای سیزدهمین روز متوالی،جمعی از کارگران کشت وصنعت نیشکر هفت تپه به اعتصابشان ادامه دادند وتجمعی پای سنگر (مقابل ساختمان مدیریت شرکت)باشرکت تعداد بیشتری از کارگران بخش های مختلف این مجتمع منجمله کشاورزی برپاشد.

چند نفر از کارگران با ایراد سخنانی در سنگر خواسته هایشان را مبنی بربازگشت بکار3همکار اخراجی،آزادی اسماعیل بخشی،مختومه شدن پرونده های قضایی تمامی کارگران ولغو خصوصی سازی اعلام کردند.

یکی از سخنرانان با تاکید برادامه کشت نیشکر در مجتمع،خطاب به مسئولین اعلام کرد در صورت عدم پاسخگویی به خواسته هایشان،کارگران مجبورند برای انعکاس هرچه بیشتر صدای حق طلبانه شان وتحقق خواسته های برحقشان از روش های دیگری بهره بگیرند.

*تجمعات اعتراضی دامنه دار کارگران اخراجی شهرداری ساری

عصر روز شنبه 13مهر، کارگران اخراجی شهرداری ساری در ادامه اعتراضات دامنه دارشان مقابل ساختمان شهرداری،دست به تجمع مقابل ساختمان شورای شهر زدند.

روزیکشنبه 7مهر ماه 98،شهردار جدید ساری که کمتر از دو هفته از تایید حکمش می گذرد حدود600کارگر این شهرداری را از کار اخراج کرد.

 در خلال روزهای گذشته این کارگران برای انعکاس صدای اعتراضشان نسبت به اخراج با تجمع مقابل ساختمان این شهرداری خواستاربازگشت بکار شدند.

*اعتراض کارگران پروژه طرح آبرسانی به دهدشت غربی(جهاد نصر کرمانشاه) نسبت به عدم 6ماه حقوق همزمان با بازدید هوایی وزیر نیرو

روز شنبه 13مهر همزمان با بازدید هوایی وزیر نیرو ،جمعی از کارگران پروژه طرح آبرسانی به دهدشت غربی(جهاد نصر کرمانشاه )برای انعکاس صدای اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت 6 ماه حقوق قصد دیدار با وزیر نیرو را داشتند که موفق نشدند.

یکی از کارگران معترض به خبرنگار یک رسانه محلی گفت: به دلیل عدم پرداخت مطالبات ما در شش ماهه گذشته نتوانستیم برای ماه مهر برای سه فرزندم خردیدی داشته باشیم و تحمل این وضعیت برای ما حقیقتاً طاقت فرسا است.

وی در ادامه اظهارکرد: مسئولان جهاد نصر کرمانشاه نیز از کمبود اعتبار و عدم تخصیص آن از سوی مسئولان آب منطقه ای گلایه دارند که در این بین ما کارگران چه گناهی کردیم که باید در مقابل فرزندانمان شرمنده باشیم.

یکی دیگر از کارگران معترض این پروژه گفت: مشکلات و گرفتاری ها چنان زیاد است که انتظار داشتیم که مسئولان حداقل رسیدگی می کردند و امروز نیز تلاش کردیم که شخص وزیر را از نزدیک ببینیم ولی به دلیل بازدید هوایی وی قادر به دیدار چهره به چهره با وی نشدیم ولی انتظار داریم مشکلات ما را هرچه سریعتر پیگیری کنند.

*اعتصاب وتجمع رانندگان سرویس مدارس کاشمر  نسبت به نرخ کرایه ها

اواخر هفته گذشته،جمعی از رانندگان سرویس مدارس کاشمر در استان خراسان رضوی برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان به رویکرد اداره آموزش و پرورش مبنی بر عدم افزایش نرخ قیمت کرایه‌ها در سال تحصیلی جدید دست از کارکشیدند وبا بصف کردن مینی بوس هایشان مقابل اداره آموزش وپرورش تجمع کردند.

 

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ12مهر،تعدادی از این رانندگان  گفتند : مسائلی که قبل از مهرماه باید با مذاکره  وتفاهم حل و فصل می‌شد  با عدم  ارائه راهکار و نشست و تفاهم به مهرماه کشیده شد و نارضایتی بسیاری از مینی‌بوس‌داران که همگی رانندگان سرویس مدارس  هستند را به به وجود آورد.

بنابهمین گزارش،پس از اعتراض  این رانندگان رئیس آموزش و پرورش و مسئول سامانه سرویس مدارس شهرداری به میان آنها رفت و با شنیدن حرف و اعتراض رانندگان تصمیم هایی برای حل موقت موضوع گرفته شد .

 براساس این تصمیم نرخ کرایه مینی بوس 42 هزار و پانصد تومان و سواری 65 هزارتومان تعیین شد البته این وعده و قول هم داده شد که سال آینده نرخ ها افزایش و متناسب تر خواهد شد.

به گفته این رانندگان هزینه روزانه یک مینی بوس از بیمه تا استهلاک ، سوخت و سایر موارد مبلغ 100 هزار تومان است که با حساب  رفت و آمدهای مکرر و توقف و حرکت چندباره  در  روز استهلاک خودرو‌هاچند برابر هم می‌شود و به نوعی این کار  اصلا صرفه اقتصادی ندارد و نرخ ها باید متناسب با همه این موارد باشد.

از طرف دیگر این رانندگان گفتند:  این مسائل باید قبل از شروع مدارس حل می‌شد اما متاسفانه تا قبل از اعتراض ما اقدامی انجام نگرفت  و جالب تر اینکه الان نیز اجبارا این نرخ ها را قبول کرده‌ایم .

 شهرداری می گوید حتما باید رانندگان ثبت سامانه سپند باشند و در صورتی که ثبت  سامانه نباشند به آنها برچسب داده نخواهد شد و اعمال قانون خواهند شد. آموزش و پرورش هم می گوید کاری به ثبت نام رانندگان در سامانه سپند ندارد و خودمان باید هزینه سرویس را از والدین بگیریم و این اداره تعهدی در قبال سرویس مدارس نداشته  و صرفا پیگیر3/5درصد حق خود است. در صورتی که اگر آنها چنین تعهدی ندارند پس نرخ گذاری را به خودمان واگذار کنند و یا از حق3/5 درصد خودشان که بیشتر از حق ما پیگیرش هستند صرف نظر کنند .

*تجمع اعتراضی دانشجویان دانشکده پتروشیمی دانشگاه بجنورد  نسبت به  حذف سرویس رفت وآمد

روز شنبه 13مهر،جمعی از دانشجویان دانشکده پتروشیمی دانشگاه بجنورد در اعتراض به  حذف سرویس رفت وآمد دست به تجمع در این دانشکده زدند.

بنا به گزارش رسانه ای شده،دانشکده پتروشیمی دانشگاه بجنورد از 2سال پیش افتتاح شد و با حدود 700 دانشجو در فاصله حدود یک کیلومتری از سلف و مسجد، روی تپه‌های دانشگاه قرار دارد و دانشجویان باید با پای پیاده و سلف این مسیر سربالایی تا دانشکده را طی کنند.

سال 96و همزمان با افتتاح این دانشکده، دانشجویان در اعتراض به این وضعیت دست به اعتراض زدند و در نهایت 2 اتوبوس برای خدمت دهی به دانشجویان ساماندهی شدند، اما در سال جاری دوباره این سرویس‌ها به حالت معلق در آمدند. همین موضوع و با توجه به نزدیک شدن فصل سرما، دانشجویان را به تجمع مقابل این دانشکده وادار کرد.

پس از گذشت چندازساعت تجمع دانشجویان، مسئولان حاضر به برگزاری جلسه با حضور نمایندگان دانشجویان شدند واعلام کردند که با بخش خصوصی برای سرویس دهی به دانشکده پتروشیمی وارد مذاکره شده و نتیجه به گوش دانشجویان خواهد رسید.

*خودکشی کارگر جوان یک نانوایی رشت

بامداد روز جمعه 12 مهر، یک کارگر 21ساله در یک نانوایی واقع در محله حمیدیان رشت خود را حلق آویز کرد وجانش را ازدست داد.

*مرگ وسوختگی 10 کارگر یک کارگاه تولیدی کفش قم در حادثه آتش سوزی

عصر روز شنبه 13مهر،بدنبال آتش سوزی یک کارگاه تولیدی کفش واقع در در خیابان هفت تیر قم

یک کارگر35ساله جان باخت وکارگر دیگر دچار سوختگی وبه بیمارستان های بهشتی ونکویی این شهر منتقل شدند.

*جان باختن کارگرتعمیرکار آسانسور حین کار در ساختمان مرکزی هلال احمر

روز جمعه 12مهر،یک کارگر فنی شرکت پیمانکار نگهداری آسانسور حین کارسرویس دوره ای در ساختمان مرکزی هلال احمرمابین کابین و دیواره چاه آسانسور گیر کرد و جان خود را از دست داد.

*مصدومیت دست کارگر 20ساله یک کارگاه تولید لوازم التحریرتهران براثر گیرکردن در دستگاه خمیر سازی

روز شنبه 13مهر،یک کارگر 20ساله تبعه افغانستان حین کار در یک کارگاه تولید لوازم التحریرواقع در حکیمیه تهران دستش در دستگاه خمیر ساز گیر کرد وآسیب دید وتوسط امدادگران اورژانس به بیمارستان منتقل شد.

*آسیب دیدگی انگشتان دست کارگر20ساله کارگاه تولیدی غذایی شهر ری براثر گیر کردن در دستگاه هسته گیر آلبالو

بعد از ظهر روز شنبه 13مهر،یک کارگر 20ساله حین کار دریک کارگاه تولیدی غذایی واقع در شهر ری دست راستش تا مچ به داخل دستگاه هسته گیر آلبالو فرو رفت ودچار مصدومیت و لهیدگی وخونریزی شدید شد وتوسط امدادگران اورژانس به بیمارستان انتقال یافت.

*مصدومیت شدید یک کارگر22ساله  در تهران زیر آوار ساختمان

بعد از ظهر روز جمعه 12مهر،یک کارگر 22ساله تبه افعانستان حین کار یک ساختمان مسکونی قدیمی سه طبقه واقع در خیابان خواجه عبدالله تهران براثر ریزش سقف زیر تلی از سنگ وخاک گرفتار  واز نواحی مختلف بدن دچار آسیب دیدگی شد وبه بیمارستان انتقال یافت.

akhbarkargari2468@gmail.com

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com