اخبار و گزارشات کارگری ١۵ مهر ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
October 08, 2019

اخبار و گزارشات کارگری ١۵ مهر ماه ١٣٩٨

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

بازداشتی های مراسم روز جهانی کارگر آزاد باید گردند

- ادامه اعتراضات کارگران کارخانه آذرآب نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی ووعده های توخالی علیرغم صف آرایی نیروهای امنیتی انتظامی دربرابرشان با باتوم،سپر،کلاه خود و...

- از آغاز سومین هفته اعتراضات جمعی ازکارگران کشت وصنعت نیشکر هفت تپه چه خبر؟

- کارگران کارخانه قند فسا برای احقاق حقوقشان بازهم مقابل فرمانداری  تجمع کردند

- وعده پرداخت حقوق وحق بیمه معوقه کارگران کارخانه قند تربت جام بدنبال تجمع اعتراضیشان

- تجمع اعتراضی کشاورزان شرق وغرب استان اصفهان نسبت به طرح‌های برداشت آب جدید از زاینده رود وکور کردن مسیر برداشت آب بن- بروجن با پرکردن کانال از خاک

- بازهم تصادف سرویس رفت وآمد کارگران قربانی گرفت واینبار23کارگر شرکت نفت کشته وزخمی شدند

- جان باختن یک کارگر50ساله ریخته گری تراکتورسازی در حین کار

- مصدومیت شدید یک کارگرجوان حین کار در جاده مخصوص کرج براثر برق گرفتگی

*ادامه اعتراضات کارگران کارخانه آذرآب نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی ووعده های توخالی علیرغم صف آرایی نیروهای امنیتی انتظامی دربرابرشان با باتوم،سپر،کلاه خود و...

روز دوشنبه 15مهرماه برای دومین روز متوالی، کارگران کارخانه آذرآب علیرغم صف آرایی نیروهای امنیتی و انتظامی دربرابرشان با باتوم ،سپر،کلاه خود و..... به تجمعشان در داخل ومقابل این واحد تولیدی بحرانی ادامه دادند.

بنا به گزارشات رسانه ای شده، صبح روز دوشنبه صدها کارگرشیفت صبح آذرآب برای انعکاس صدای حق طلبانه شان قصد راهپیمایی بطرف شهر اراک را داشتند که نیروهای امنیتی انتظامی باصف آرایی دربرابرشان با باتوم ،سپر،کلاه خود و.... مانع خروجشان از کارخانه شدند.

کارگران به تجمعشان درداخل کارخانه ادامه دادند وبا از راه رسیدن کارگران شیفت عصر تجمع به بیرون کشیده شد ومقابل این واحد صنعتی ادامه پیدا کرد.

قابل یاد آوری است که با از سر گیری اعتراضات آذرآبی ها کارشکنی های شورای اسلامی کار کارخانه هم شروع شد.آنها دیروز و امروز تمام تلاششان را کردند تا جلوی حق طلبی آذرآبی ها رابگیرند اما کارگران خشمگین بدون توجه به آنها به راهشان برای دست یابی به مطالبات برحقشان ادامه دادند.

در همین رابطه،روز دوشنبه رییس شورای اسلامی کار شرکت آذرآب به خبرنگار رسانه ای گفت:روز گذشته شورای کار تلاش بسیاری برای جلوگیری از تجمع اعتراضی کارگران و کنترل شرایط داشت .

با  شدت گرفتن دوباره  اعتراضات آذرآبی ها برای باری دیگر بازار و وعده و وعیدها هم گرم شد،عصر امروز بهروز اکرمی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی گفت: امروز استاندار مرکزی به همراه معاون اقتصادی به منظور حل مشکلات آذرآب با معاونان اقتصادی رئیس جمهور جلسات متعددی برگزار کرده و هم اکنون نیز در تهران در حال رایزنی در خصوص حل مشکلات صنایع استان است.

او تصریح کرد: طبق هماهنگی‌های صورت گرفته با مدیران آذرآب مقرر شد دو میلیون تومان حقوق تا آخر هفته به حساب کارگران واریز شود، هرچند تعدادی از کارگران با این میزان مخالف بوده و خواستار دریافت تمام حقوق خود هستند که تلاش داریم خواسته آنان را تامین کنیم.

*از آغاز سومین هفته اعتراضات جمعی ازکارگران کشت وصنعت نیشکر هفت تپه چه خبر؟

روز دوشنبه 15مهرسومین هفته اعتراضات جمعی ازکارگران کشت وصنعت نیشکر هفت تپه با تجمع وایراد سخنرانی آغاز شد وآزادی همکاران بازداشتی روز گذشته به خواسته هایشان افزوده شد.

نقل به معنی آخرین خبرها در باره کارگران بازداشتی از کانال تلگرام  سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه بقرارزیراست:

دیروز بعداز ظهر 11نفر از کارگران هفت تپه که برای ملاقات با نمایندگان مجلس در کمسیون اجتماعی عازم تهران بودند توسط پلیس اطلاعات وامنیت در بزرگراه تهران - خرم آباد (عوارضی) بازداشت شدند  وبه شوش منتقل شدند .هشت نفرشان آزاد  وسه نفر دیگر دربازاداشت ماندند.

همچنین روز یکشنبه 14مهر،سه کارگر هم درمجتمع بازداشت شده بودند.

این شش کارگر بازداشتی بنام های یوسف بهمنی،محمد خنیفر، ابراهیم عباسی منجزی، ایمان اخضری، محمود خدایی و مسلم چشم خاوردر شعبه دوم دادیاری دادگستری شوش تفهیم اتهام شدند وبرای آزادی موقتشان وثیقه های 40تا50میلیون تومانی تعیین شد.

اما به علت عدم موافقت دادستان و دخالت جعفری چگنی رئیس دادگستری شوش وثیقه‌های کارگران بازداشتی بقرارزیرافزایش پیدا کرد:

محمدخنیفر ( ۱۰۰ میلیون ) یوسف بهمنی( ۸۰ میلیون )ابراهیم عباسی‌منجزی (۷۰ میلیون)مسلم چشم خاور (۷۰ ) میلیونمحمود خدایی ( ۵۰ ) میلیون وایمان اخضری ( ۶۰ ) میلیون.

خاطرنشان می شود که خانم فرزانه زیلابی  وکالت این کارگران بازداشتی را بعهده گرفت و در جلسه امروز کارگران درشعبه دوم دادیاری دادگستری شوش حضور داشت.

همین کانال تلگرامی در همین رابطه نوشت:

چرا شریعتی (استاندار خوزستان) اینچنین شتابزده دستور بازداشت کارگران هفت‌تپه را داد؟

بر اساس خبر رسیده، کارگرانی که عازم ملاقات با کمیسیون اجتماعی مجلس بودند به دستور مستقیم استاندار (شریعتی) و دادستان استان خوزستان دستگیر شده‌اند. براساس این خبر افراد مسلح پلیس امنیت بدون داشتن نیابت  و حکم، کارگرانی  را که عازم تهران بودند در پلیس راه خرم‌آباد بازداشت کرده‌اند. و حتی برای تعدادی از کارگران بازداشتی حکمی نداشتهاند و این کارگران به صورت غیرقانونی بازداشت شده‌اند،  (می‌شود گفت ربوده شده‌اند) و حتی به آنان اعلام شده که برایتان تلفنی حکم بازداشت می‌گیریم.

چرا استاندار و دادستان استان خوزستان اینچنین شتاب‌زده به دستگیری کارگران حق‌طلب هفت‌تپه اقدام کرده‌اند؟

*کارگران کارخانه قند فسا برای احقاق حقوقشان بازهم مقابل فرمانداری  تجمع کردند

روز دوشنبه 15مهر برای باری دیگر+، کارگران کارخانه قند فسا برای احقاق حقوقشان مقابل فرمانداری این شهرستان تجمع کردند.

کارگران تجمع کننده به خبرنگار رسانه ای گفتند: وعده‌های مالک این کارخانه مبنی بر پرداخت حقوق معوقه شان محقق نشده است.

آنها افزودند: حدود 5 ماه است که حقوقشان را پرداخت نکرده‌اند، وضعیت اقتصادی و گرانی امروز، اجاره خانه و بقیه هزینه‌ها به شدت به این افراد و خانواده هایشان فشار می آورد.

این کارگران ادامه دادند: پرداخت نکردن حقوق از طرف کارخانه باعث شده مدام از دوستان و آشنایان به خاطر هزینه‌های زندگی قرض بگیرند و بار بدهی بالایی داشته باشند.

+ ششمین تجمع اعتراضی کارگران کارخانه قند فسا نسبت به خصوصی سازی و بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی  درسال جاری مقابل فرمانداری ویژه

اواخر هفته اول شهریورماه برای ششمین بار در سال جاری، کارگران کارخانه قند فسا برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به خصوصی سازی و بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی دست به تجمع مقابل فرمانداری ویژه شهرستان فسا زدند.

بنابه گزارشات رسانه ای شده بتاریخ 10شهریور، کارگران معترض کارخانه قند فسا گفتند:همواره با پرداخت نشدن حقوق و مطالبات یا تعویق این مبالغ مواجه هستیم که برای رفع این مشکل و با همین هدف و خواسته بارها مقابل فرمانداری شهرستان فسا از جمله در تاریخ‌های 28 فروردین، 9 تیر، 20 و 21 تیر ماه و5 مرداد 98  وهمچنین اواخر هفته گذشته (هفته اول شهریور 98) تجمع کردند.

معاون استاندار فارس و فرماندار ویژه شهرستان فسا نیزروز یکشنبه 10شهریور،علت تجمع اخیر کارگران کارخانه قند فسا در مقابل فرمانداری ویژه این شهرستان را عدم دریافت حقوق و مطالبات خرداد و تیرماه عنوان کرد وافزود:طی توافق با مالکین کارخانه قرار شد یکماه حقوق خرداد ماه پرداخت شود.

وی در ادامه گفت: طی هماهنگی با مدیرکل تامین اجتماعی استان و پرداخت درصدی معوقات بیمه کارگران به تامین اجتماعی لیست بیمه تحویل و مشکل بیمه کارگران به صورت موقت رفع شد.

پیش از این مرتضی شیخ نیا مسئول روابط عمومی کارخانه قند فسا گفته بود: در این کارخانه 260 نفر کارگر مشغول به کار هستند که ماهیانه برای پرداخت دستمزد آنها به بیش از یک میلیارد و دویست میلیون تومان منابع مالی نیاز است.

خاطر نشان می شود که هر بار بدنبال تجمع اعتراضی کارگران کارخانه قند فسا مقابل فرمانداری این شهرستان، جلسه ای با حضور مسئولان این شهرستان ،مالک کارخانه و نماینده کارگران برگزار می شود و مالک کارخانه قول هایی می دهد.

*وعده پرداخت حقوق وحق بیمه معوقه کارگران کارخانه قند تربت جام بدنبال تجمع اعتراضیشان

بدنبال تجمع اعتراضی کارگران کارخانه قند تربت جام نسبت به عدم پرداخت بموقع حقوق وحق بیمه شان،وعده پرداخت حقوق وحق بیمه معوقه ونیزبموقعش از این به بعد رسانه ای شد.

براساس گزارشات رسانه ای شده،به دنبال اجتماع اخیر کارگران کارخانه قند تربت جام در اعتراض به معوقات مزدی، روز پنجشنبه هفته گذشته  جلسه شورای تامین شهرستان تربت جام در فرمانداری برگزار شد وطبق مصوبات این جلسه قرار است به طور منظم و به‌روز حقوق و مزایای کارگران در پایان هر ماه پرداخت شود. در عین حال کارفرما موظف است هر ماه لیست بیمه کارگران این کارخانه را در موعد مقرر به تامین اجتماعی ارسال و پرداخت کند.

در این جلسه مقرر شد کارفرما کلیه حقوق و مزایا شامل پاداش و اضافه کار کارگران را پرداخت و تا پایان سال جاری همه معوقات طلبکاران شامل کارگران، کشاورزان و پیمانکاران را تسویه کند و لیست تسویه حساب را به فرمانداری تربت جام ارسال کند.

*تجمع اعتراضی کشاورزان شرق وغرب استان اصفهان نسبت به طرح‌های برداشت آب جدید از زاینده رود وکور کردن مسیر برداشت آب بن- بروجن با پرکردن کانال از خاک

روز دوشنبه 15مهر،کشاورزان و حق آبه داران شرق و غرب استان اصفهان ادر اعتراض به طرح‌های برداشت آب جدید از زاینده رود به ویژه پروژه بن - بروجن و برگرداندن خط مرزی دو استان اصفهان و چهارمحال به خط مرزی قبل از سال 1370 در محل سد تنظیمی زاینده رود، تجمع کردند ودر محل برداشت آب بن- بروجن اقدام به کور کردن مسیر کرده و این کانال را با خاک پر کردند.

به گزارش یک منبع خبری محلی، اعتراضات امروز به دلیل برداشته شدن فنس کشی های (حصار کشی) مرز دو استان توسط پیمانکار طرح بن- بروجن برای ادامه اجرای این طرح در استان اصفهان است. درحالی که سال گذشته این طرح به خواست نمایندگان و کشاورزان اصفهان در این استان متوقف شده بود.

کشاورزان شرق و غرب استان اصفهان امروز با حضور در محل برداشت آب بن- بروجن اقدام به کور کردن مسیر کرده و این کانال را با خاک پر کردند.

*بازهم تصادف سرویس رفت وآمد کارگران قربانی گرفت واینبار23کارگر شرکت نفت کشته وزخمی شدند

بامدادروز دوشنبه15مهر،اتوبوس حامل کارگران اکتشافات نفت مجیدیه در بندر صادراتی ماهشهر زیرمجموعه پالایشگاه آبادان درمسیر آبادان - ماهشهر واژگون و23نفر کشته وزخمی شدند.

براساس گزارشات رسانه ای شده،دراین تصادف یک کارگر خدماتی 30ساله واحد اداری بندر صادراتی بنام قاسم حسن زاده جانش را ازدست داد و22کارگردیگر مصدوم وبه گفته رئیس مرکز حوادث و فوریت های پزشکی دانشکده علوم پزشکی آبادان توسط پنج دستگاه آمبولانس این مرکز 13 نفرشان به بیمارستان شادگان، 4نفر به بیمارستان ماهشهر، 2 نفر به بیمارستان بندر امام و 2نفر نیز به بیمارستان آبادان و یک نفرهم به وسیله آمبولانس هلال احمر به بیمارستان منتقل شد.

کارگر جان باخته متاهل و دارای دو فرزند است. پدر او که از کارگران سابق واحد عملیات غیرصنعتی (تعمیرات منازل خانه‌های سازمانی باباده جنوبی) بندر صادراتی بوده، چند سال پیش حین رفتن به سر کار با موتورسیکلت تصادف می‌کند و قطع نخاع می‌شود.

*جان باختن یک کارگر50ساله ریخته گری تراکتورسازی در حین کار

صبح روز شنبه 13مهر،یک کارگر50ساله  شرکت ریخته گری تراکتورسازی تبریز بنام کریم عباس نژاد  در حین کار بر اثر متلاشی شدن سنگ سایش بزرگ  وبرخورد با وی د دم جان باخت.

یکی از کارگران این واحد صنعتی به خبرنگار یک رسانه محلی گفت: این کارگر حدودا 50 ساله که کریم عباس نژاد نام داشت، بصورت پیمانکاری در کارگاه سنگ زنی شرکت ریخته گری تراکتور کار می کرد و حدود 18 سال سابقه کار داشت.

وی در تشریح بیشتر حادثه می افزاید: شرکت برای پایین آوردن هزینه های خود بدون توجه به سلامت جانی کارگران از لوازم و ابزار مصرفی بی کیفیت و ارزان همچون سنگ فرزهای نامرغوب استفاده می کند و این امر سبب متلاشی شدن سنگ ها در حین کار می شود.

وی ادامه می دهد: در حادثه ناگوار روز شنبه نیز سنگ سایش بزرگ متلاشی و به شدت با این کارگر برخورد کرد و باعث شد ایشان در دم فوت کنند.

*مصدومیت شدید یک کارگرجوان حین کار در جاده مخصوص کرج براثر برق گرفتگی

بعد از ظهر روز یکشنبه 14مهر،یک کارگر جوان حین کار درداخل اتاق پست فشار قوی برق در جاده مخصوص کرج، روبروکارخانه ارج،در معرض برق گرفتگی شدید قرار گرفت و به شدت مصدوم شد به گونه ای که به دلیل شدت صدمات وارده، قادر به خروج از محل حادثه نبود.

این کارگر قربانی عدم رعایت اصول ایمنی کار توسط آتش نشانان از اتاق پست فشار قوی برق خارج وبرای انتقال به مراکز درمانی  تحویل عوامل اورژانس داده شد.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com