اخبار و گزارشات کارگری ١٤ مهر ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
October 06, 2019

اخبار و گزارشات کارگری ١٤ مهر ماه ١٣٩٨

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

بازداشتی های مراسم روز جهانی کارگر آزاد باید گردند

- تجمع کارگران کارخانه آذرآب اراک در جاده اراک - تهران برای انعکاس هرچه بیشتر صدای حق خواهیشان

- چهاردهمین روز اعتراضات درکشت وصنعت نیشکر هفت تپه وبازداشت تعدادی از کارگران

- دومین روز اعتصاب جمعی از رانندگان اتوبوس درون شهری مشهد برای اعتراض به عدم پرداخت مطالبات

- تجمعات اعتراضی کارکنان بیمارستان شهید جلیل یاسوج نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی مقابل استانداری کهگیلویه و بویراحمد

- خاتمه موقتی سریال تجمعات اعتراضی کارگران کارخانه کنتورسازی بدنبال وعده شورای تامین استان قزوین مبنی بر پایان دادن به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتیشان

- ادامه حبس کامران ساختمانگر فعال کارگری سنندج  علیرغم تحویل سند 500میلیون تومانی

- آنیشا اسداللهی روز اول آبان دادگاهی می شود

- سیاست اصلی دولت‌ها در ایران در رابطه با آموزش و پرورش: خصوصی‌سازی، کالایی‌سازی و پولی سازی گسترده

*تجمع کارگران کارخانه آذرآب اراک در جاده اراک - تهران برای انعکاس هرچه بیشتر صدای حق خواهیشان

ظهر روز یکشنبه 14 مهر،صدها  کارگر کارخانه آذرآب اراک در ادامه اعتراضات دامنه دارشان نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی و وعده های توخالی مسئولان کشوری واستانی برای انعکاس هرچه بیشتر صدای حق خواهیشان مبنی بر تعیین تکلیف وضعیت سهامداری، پرداخت حقوق از تیرماه سال جاری تاکنون ،عقد قرارداد کاری و تسویه کامل با بازنشستگان،دست به تجمع در جاده اراک - تهران زدند.

تجمع آذرآبی ها چند ساعتی طول کشید وموجب کندی تردد خودروها  در مسیراصلی شمال به جنوب و غرب به شرق کشور وایجاد ترافیک سنگین شد.

یکی از کارگران معترض آذرآب به خبرنگار رسانه ای  گفت: مدیرعامل و اعضای هیات مدیره شرکت بعد از دو سال و نیم تاکنون نتوانسته اند قرارداد کار منعقد کنند تا شرکت با مشکل مواجه نشود.

وی افزود: به روز رسانی حقوق کارگران یکی از وعده هایی مدیرعامل از 2 سال گذشته است که محقق نشده است و اکنون کارگران معوقات سه ماه خود را طلب می کنند.

یکی دیگر از آذرآبی ها گفت: اکنون کارگران در 2نوبت کاری وارد کارخانه می شوند و فقط کارت ورود و خروج خود را ثبت می کنند.

وی افزود: تامین کار، معرفی هیات مدیره و اگذاری سهام شرکت با اهلیت مهمترین خواسته کارگران است.

*چهاردهمین روز اعتراضات درکشت وصنعت نیشکر هفت تپه وبازداشت تعدادی از کارگران

روز یکشنبه 14مهربرای چهاردهمین روز، اعتراضات درکشت وصنعت نیشکر هفت تپه  در راه دست یابی به مطالبات کارگران  مبنی بربازگشت بکار3همکار اخراجی،آزادی اسماعیل بخشی،مختومه شدن پرونده های قضایی تمامی کارگران ولغو خصوصی سازی ادامه پیدا کرد.

بنا بر آخرین خبرها تعدادی از کارگران این مجتمع بازداشت شدند.

درهین رابطه:

جمع بازداشتیهای کارگران هفت تپه امروز۱۴ مهر  ۹۸

اسامی:

۱ یوسف بهمنی

۲ محمود خدایی

۳ ایمان اخضری

این سه کارگر امروز در هفت تپه توسط پلیس امنیت بازداشت شده اند.

همچنین یازده نفر دیگر از کارگران هفت تپه که در مسیر رفتن به تهران برای ملاقات با نماینده گان کمسیون اجتماعی مجلس عازم بودند، با هماهنگی پلیس اطلاعات وامنیت شوش، در عوارضی بزرگ راه خرام آباد تهران بازداشت شدند، علت بازداشت نامعلوم میباشد.

سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه بازداشت کارگران را که‌ عملی بغایت  ناپسند، زشت و  ضد کارگری  می باشد  را محکوم کرده و خواهان آزادی بی قید و شرط تمامی بازداشت شدگان میباشد.

لازم به یاد آوریست تعداد کل بازداشتی های امروز، تا اکنون چهارده نفر گزارش شده است .

 اسامی پنج نفر از یازده بازداشتی به شرح زیر میباشد.

۱- محمد خنیفر

۲- ابراهیم عباسی منجزی

۳- امید ازادی

۴- حسن جوادی کهنگی

۵- مهدی داوودی

درضمن اسامی ۶ بازداشتی دیگر تا اکنون مشخص نشده است.

سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه

۱۴ مهر ماه ۹۸

بازداشت تعدادی از کارگران نیشکر هفت تپه

در پی اخراج ۲۰ نفر از کارگران نیشکر هفت تپه و اعتراض و اعتصاب چهارده روز کارگران این مجموعه ، امروز نیروهای امنیتی شماری از کارگران را بازداشت نمود .

امروز صبح در پی سخنرانی یوسف بهمنی و اعلام این مطلب که برای ادامه حق خواهی خود ناچار باید روانه تهران و مجلس شوند مامورین امنیتی شروع به تماس تلفنی با تعدادی از کارگران کردند و آنان را تهدید به بازداشت نمودند.

در پی  فضای امنیتی ایجاد شده در شرکت نیشکر هفت تپه و حضور مامورین لباس شخصی و گشت زنی در محوطه شرکت ، ایمان اخضری از بخش کشاورزی  و محمود خدایی از بخش تجهیزات، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

ایمان اخضری زمانی که خبرنگاران صدا و سیما به داخل شرکت میروند جلوی دوربین های خبرنگاران شروع به بیان مطالباتشان مینماید  و همانجا اظهار میکند که کارگران برای گفتن مطالباتشان تنشان می لرزد چرا که هر لحظه احتمال دستگیری آنان وجود دارد.

 کارگران حاضر در تجمعات اخیر  خواستار پرداخت مطالبات مزدی خود، لغو احکام صادره علیه کارگران، بازگشت به کار کارگران اخراجی و بازگرداندن این شرکت به بخش دولتی شده بودند.

لازم به ذکر است ایمان اخضری  یکی از سه کارگر اخراجی است که از برگشت بکار وی ممانعت بعمل آوردند .

14 مهر 98

اتحادیه آزاد کارگران ایران

۳ نفر دیگر از کارگران نیشکر هفت‌تپه بازداشت شدند

تعدادی  از کارگران هفت‌تپه قرار بود فردا دوشنبه با نماینده گان کمیسیون اجتماعی مجلس  ملاقات کنند، که نیروهای امنیتی ۳ نفر از آنان را در عوارضی خرم‌آباد بازداشت نمود.

 این کارگران بنا بود صبح فردا با نمایندگان کمیسیون اجتماعی مجلس در تهران ملاقات کنند و به همین دلیل عازم تهران شده بودند.

افراد بازداشت شده  محمد خنیفر که پیشتر به شش سال حبس محکوم شده است،ابراهیم عباسی منجزی و یوسف بهمنی میباشد.

کارگران هفت‌تپه دور تازه اعتراضات خود را در پی اخراج گروهی بیش از بیست تن از همکارانشان آغاز کرده‌اند و امروز چهاردهمین روز آن را سپری می‌کنند.

پیشتر در ارتباط با بازداشت ایمان اخضری و محمود خدایی توسط نیروهای امنیتی در منزلشان خبر رسانی کردیم .

اتحادیه آزاد کارگران ایران

14 مهر 1398

*دومین روز اعتصاب جمعی از رانندگان اتوبوس درون شهری مشهد برای اعتراض به عدم پرداخت مطالبات

روز یکشنبه 14مهر برای دومین روز متوالی،حدود 100راننده اتوبوس درون شهری مشهد(یک شرکت خصوصی) برای اعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان از خارج کردن اتوبوس‌ها از توقفگاه و فعالیت در خطوط خودداری کردند.

بنابه گزارشاتی که 14مهر رسانه ای شد،بدلیل اختلافات مدیران شرکت با سهامداران مطالبات این رانندگان پرداخت نشده است.

بنا بهمین گزارشات،سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد با بکارگیری راه انداختن اتوبوس‌های سازمانی ازحربه اعتصاب شکنی برای جلوگیری از احقاق حقوق این رانندگان استفاده کرده است.

*تجمعات اعتراضی کارکنان بیمارستان شهید جلیل یاسوج نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی مقابل استانداری کهگیلویه و بویراحمد

روز یکشنبه 14 مهر،جمعی از کارکنان بیمارستان شهید جلیل یاسوج درادامه اعتراضاتشان نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق وبلاتکلیفی استخدامی دست به تجمع مقابل استانداری کهگیلویه و بویراحمد زدند.

یکی از کارکنان بیمارستان شهید جلیل حاضر درتجمع به خبرنگار یک رسانه محلی گفت:افرادی که در این تجمع حاضر هستند، در مدت زمان 1 سال و نیم مشغول کار بوده، اما هیچگونه حقوق و مزایا به آنها پرداخت نشده است و خواستار مطالبات خود هستند.

وی بیان کرد: در شرایط حاضر ما بلاتکلیف هستیم، تحصیلات دانشگاهی، متاهل  و فرزند داریم، اما آیا بدون حقوق می توان امورات زندگی را اداره کنیم، و انتظار می رود دانشگاه علوم پزشکی و سیاسیون و کسانی که می توانند پاسخگوی مطالبات مردم بوده تکلیف این نیروها و وضعیت مطالبات آنها را مشخص کنند.

وی با اشاره به فعالیت ها و عملکرد این افراد در بیمارستان علوم پزشکی ، افزود: این افراد با توان و تلاش خود از همان ابتدا و در مراحل ساخت بیمارستان شهید جلیل فعالیت کرده اند، بنابراین از ریاست دانشگاه علوم پزشکی می خواهیم خواسته های این افراد را مورد رسیدگی قرار دهند.

وی درادامه افزود: رسالت بیمارستان رسیدگی به امور درمان مردم است، و صحیح نیست تعدادی از نیروهای بیمارستان شهید جلیل در جلوی بیمارستان، استانداری، یا علوم پزشکی مطالبه گری کنند.

یکی دیگر از معترضین نیز گفت: تعداد 120 نفر در بیمارستان شهید جلیل مشغول فعالیت در یک سال گذشته  هستند، در این مدت زمان با وجود خدمات و فعالیت های متعدد هیچگونه حقوق و مزایا به ما پرداخت نشده است.

وی افزود: در شرایطی کنونی وضعیت مالی ما به قدری نامناسب است، که مجبور شده ایم در جلوی استانداری خواستار و پیگیر مشکلات شویم.

وی افزود: اکثر نیروهای بیمارستان شهید جلیل که در این مکان حضور پیدا کرده اند، دارای مدرک لیسانس، فوق لیسانس، و حتی دانشجوی دکتری هستند، که مشغول تنظیف در این بیمارستان هستند.

یکی دیگر ازکارکنان این بیمارستان گفت: بنده دارای مدرک کارشانسی ارشد در رشته عمران هستم و از  سال 97 و از آذر ماه به عنوان نیروی خدماتی در آن بیمارستان مشغول شدم، در این بیمارستان در شیفت صبح ها فعالیت میکنم، اما چون حقوقی به بنده پرداخت نمی شود، مجبور هستم برای اداره زندگی شخصی در عصرها مسافرکشی کنم.

وی ادامه داد: از زمانی که در این بیمارستان مشغول شدم و دل خوش به حقوقی که باید پرداخت می شد، اقساط وامی که در گذشته دریافت کرده بودم با معوقه مواجه شود، و نتوانم آن را پرداخت کنم زیرا فرصت های شغلی دیگر  برای کسب درآمد از بنده به امید شاغل بودن در این بیمارستان از بنده سلب شد. 

در ادامه یکی دیگر از حاضرین در تجمع با اشاره به شرایط جذب خود، در بیمارستان شهید جلیل یاسوج گفت: زمانی که بیمارستان شهید جلیل به مرحله افتتاح رسید، اگر ما با هر شرایطی مثلا بدون آزمون، یا به قول زبان لری  با "هِل و زور" به این بیمارستان آمدیم، اما چرا چرا پیمانکار 110 نیرو به کار گرفته است، چطور آنها غیر قانونی محسوب نمی شوند، یعنی فقط ما  به صورت غیر قانونی استخدام   می شویم؟

وی افزود: توسط مسوولان به ما گفته شد، اگر خواسته های و مطالبات خودتان را به استانداری کشاندید، همه شما را اخراج می کنیم،  و با دادن وعده مبنی بر اینکه  وقت فعالیت  پیمانکار  به اتمام رسیده است، و با تایید پیمانکار جدید روند جذب شما را خواهیم داشت اما این یک وعده و بازی جدید است.

 یکی دیگر از کارکنان معترض این بیمارستان گفت: انتظار تجمع کنندگان این است که زمان مشخصی برای وضعیت شغلی ما مشخص کنند، اما اگر این شرایط را تعیین و تکلیف نکنند همه ما به صورت دست جمعی به سمت وزارت خانه خواهیم رفت تا شاید آنها پیگیر مشکلات ما باشند.

*خاتمه موقتی سریال تجمعات اعتراضی کارگران کارخانه کنتورسازی بدنبال وعده شورای تامین استان قزوین مبنی بر پایان دادن به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتیشان

کارگران کارخانه کنتورسازی بدنبال وعده شورای تامین استان قزوین مبنی بر پایان دادن به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتیشان موقتا سریال تجمعات اعتراضیشان را متوقف کردند.

براساس گزارش رسانه ای شده بتاریخ 14مهر،کارگران کارخانه کنتورسازی ایران با بیان اینکه در آخرین دور اعتراض آنها اعضای شورای تامین استان وعده تشکیل کارگروهی را برای تغییر وضعیت کارخانه و پرداخت مطالبات کارگران داده‌اند، در ادامه افزودند: از تقریبا ده روز پیش کارگران به امید تحقق وعده‌ها در محل کار خود حاضر شده‌ و منتظر عملی شدن وعده پرداخت مطالبات و از همه مهمتر تغییر مالکیت بخش خصوصی کارخانه هستند.

به گفته کارگران، طی یک سال گذشته آنها بارها دست به تجمع اعتراضی  مقابل نهادهای مختلف دولتی در شهر قزوین  زده و خواستار مشخص شدن وضعیت کارخانه و پرداخت مطالبات معوقه خود شده‌اند.

کارگران کنتورسازی ایران با بیان اینکه از سال 95 تاکنون حدود 25 ماه حقوق معوقه از کارفرما طلبکاریم و پرداخت حق بیمه‌هایمان با مشکل جدی مواجه است، در ادامه افزودند: منتظر عملی شدن پرداخت مطالبات مزدی، معوقات بیمه‌ای، تامین امنیت شغلی، تعیین تکلیف وضعیت کارخانه و مالکیت آن هستیم که از یکسال و نیم  پیش دچار مشکل شده است.

آنها اظهار داشتند: این واحد تولیدی نزدیک به یک دهه است که با مشکلات تولید مواجه است و در حال حاضر هیچ گونه فعالیتی ندارد.

*ادامه حبس کامران ساختمانگر فعال کارگری سنندج  علیرغم تحویل سند 500میلیون تومانی

روز یکشنبه 14 مهر، خانواده کامران ساختمانگر با آماده کردن قرار وثیقه ایی که دادگاه برای آزادی وی تعیین کرده بود به شعبه دوم دادگاه سنندج مراجعه کردند.

 قاضی پرونده بجای آزادی این فعال کارگری به خانواده اش  گفت:که پرونده ایشان را به شعبه یک دادگاه سنندج و قاضی سعیدی ارجاع خواهند داد.

آنیشا اسداللهی روز اول آبان دادگاهی می شود

صبح روز شنبه 13 مهر، آنیشا اسداللهی از بازداشت شدگان روز جهانی کارگر پس از مراجعه به دادگاه انقلاب شعبه 26 ، ابلاغیه کیفر خواست خود را دریافت کرد.

بنابر ابلاغیه‌ی دریافت شده، چهارشنبه یکم آبان جلسه دادگاه ایشان برگزار خواهد شد.

اتهامات وارد به ایشان، اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام و اخلال در نظم و آسایش عمومی می‌باشد.

*سیاست اصلی دولت‌ها در ایران در رابطه با آموزش و پرورش: خصوصی‌سازی، کالایی‌سازی و پولی سازی گسترده

به بهانه 5اکتبر روز جهانی معلم،جعفر ابراهیمی (بازرس شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران) در ارتباط با اهمیت گفتمانِ «معلمان جوان» و رویکرد سیاست‌های حاکم می‌گوید: وضعیت آموزش در ایران ذیل سیاست اصلی دولت‌ها یعنی خصوصی‌سازی، کالایی‌سازی و پولی سازی گسترده قابل‌بررسی و تحلیل است.

جعفر ابراهیمی طی گفتگو با خبرنگار رسانه ای بتاریخ 14مهر، با تاکید بر اینکه، پولی‌سازی آموزش به «طرد» می‌انجامد، به سیاست‌های تعدیلی دولت در آموزش و پرورش می‌پردازد.

شعار امسال یونسکو برای روز جهانی معلم (پنجم اکتبر) بر اهمیت «معلمان جوان» تاکید دارد؛ این سازمان فرهنگی معتقد است؛ معلمان جوان و کسانی که تازه به حرفه آموزش  قدم می‌گذارند، آینده شغل معلمی را رقم می‌زنند؛ به اعتقاد این سازمان، سرمایه‌گذاری روی معلمان جوان، سرمایه‌گذاری روی آموزش کیفی دانش‌آموزان است.

اما در ایران وضعیت «معلمان جوان» چگونه است؛ چقدر روی کسانی که تازه وارد شغل معلمی شده‌اند، سرمایه‌گذاری می‌شود؛ جعفر ابراهیمی (بازرس شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران) در ارتباط با اهمیت گفتمانِ «معلمان جوان» و رویکرد سیاست‌های حاکم می‌گوید: وضعیت آموزش در ایران ذیل سیاست اصلی دولت‌ها یعنی خصوصی‌سازی، کالایی‌سازی و پولی سازی گسترده قابل‌بررسی و تحلیل است. ساختار ی که مبتنی بر ساختار اقتصادی و سیاسی مسلط  است با سرعتی دیوانه‌وار به سمت پولی شدن هر چه بیشتر می‌رود؛ هم‌زمان گسترش طرح «خرید خدمات آموزشی» طبق برنامه ششم توسعه راه را برای مافیای آموزشی و سودجویی باندهای ثروت و قدرت فراهم نموده است و در نتیجه بازار آموزش، بازار امنی برای سوداگری شده است.

وی تاکید می‌کند: سیاست‌های نئولیبرالی که در سازمان برنامه و بودجه طرح‌ریزی و به آموزش‌وپرورش ابلاغ می‌شود نشان می‌دهد که هدف دولت، تعدیل گسترده نیرو همراه با عدم استخدام رسمی و عدم جذب دانشجویان دبیری است و تأمین نیرو از طریق معلمان خرید خدمتی، اولویت اصلی دولت است.

به گفته‌ی ابراهیمی، دولت فقط هوای جیب خود را دارد و می‌کوشد با ارزان‌سازی نیروی کار و بی‌ثبات کاری، هزینه تأمین نیرو را به حداقل برساند.

مدارس حمایتی؛ حرکت در جهت کالایی‌سازی بیشتر

وی ادامه می‌دهد: واگذاری مدارس تحت عنوان "مدارس حمایتی" به بخش خصوصی و به‌کارگیری معلمان خرید خدمت در این مدارس، حربه دولت است برای کالایی‌سازی هرچه بیشتر آموزش؛ معلمانی که از سر ناچاری به حقوقی نصف حداقل دستمزد تن می‌دهند و  بیمه ندارند، از روی ناچاری تن به این نوع کار کردن می‌دهند. 

 ابراهیمی با بیان اینکه «این جهت‌گیری استراتژیک نه‌تنها نیروی کار آموزش و معلمان جوان را بی‌آینده می‌کند بلکه آینده آموزش نیز به محاق می‌رود» ادامه می‌دهد: درجایی که معلمان یک کشور آینده روشنی پیش رو ندارند چگونه مدرسه می‌تواند افقی روشن برای کودکان باشد؟ معلمی که مهارت لازم به وی آموزش داده نشده است با این محتوای صلب چگونه می‌تواند در شکوفایی کودکان مؤثر باشد؟ اینجاست که کودکی دانش آموزان به یغما می‌رود و بازار مافیای آموزشی برای تبلیغ کالاها گرم می‌شود؛ مدارس لاکچری با تبلیغات دروغین خانواده‌ها را به سمت خود جذب می‌کنند و کودکان طبقات محروم و مطرود از مدرسه طرد می‌گردند تا نیروی کار ارزانی باشند در خدمت مافیای اقتصادی و تجارت سیاه.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com