در باره مخاطرات یورش نظامی دولت فاشیست ترکیه به کردستان سوریه(روژآوا)

حزب سوسیالیست انقلابی ایران
October 09, 2019

در باره مخاطرات یورش نظامی دولت فاشیست ترکیه به کردستان سوریه(روژآوا)

 

بعداز توافقهای پشت پرده بین  دو رهبر فاسد  نظام سرمایه داری،  دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیە، از ساعت ٥ سحرگاه روز دوشنبە ٧اکتبر ٢٠١٩ نیروهای نظامی آمریکا از مناطق مرزی مستقر شدە در مرز ترکیە و سوریە در اطراف  شهرهای "گری سپی و سری کانی "عقب نشستند، و راه را برای عملی شدن تهدیدهای اردوغان و یورش نظامی حملە ارتش ترکیە به این مناطق فراهم نموده اند. بدینترتیب هم اکنون با مخاطره شروع  یک جنگ ویرانگر دیگر و کشتار مردم بیدفاع و آوارە شدن  مجدد صدها هزار نفر روبرو هستیم که باید  قبل از وقوع چنین جنایتی با تمام قدرت علیه آن ایستاد و سیاستهای همه طرفهای درگیر این سناریوهای ضد انسانی از جمله سیاست کثیف و دو دوزه بازی هیئت حاکمه امریکا و دولت ترکیه را محکوم و رسواتر کرد.


 آنچه که باید مردم منطقه از جمله شهروندان مقیم کردستان سوریه از آن درس جدی بگیرند این است که چرا باید امثال دولت امریکا که همواره به دروغ به عنوان "پدر کوردها"  معرفی شده یا دیگر دولتهای جنایتکار مانند ترکیه و ایران و سوریه و عراق نیز هر یک به نوعی و در هر دوره ای هم "دوست کوردها" و هم "دشمن کوردها" معرفی میشوند؟! و باید تعمق کرد چه نیرو و جنبش و احزابی  پرچم این ‌ نوع عوامفریبی مالیخولیائی را  در طول تاریخ در دست داشته اند و آنرا بخورد افکار عمومی از جمله در مناطق کرد نشین  ودر هر"چهار پارچه کوردستان" داده است!. و چرا نباید هر بار از شکستی که اینها به  شهروندان کورد زبان تحمیل میکنند درس گرفت و دیگر اجازه نداد شکست و ناکامی آنها به شکست و ناکامی ما شهروندان تبدیل گردد. آیا غیر از احزاب  بورژوا- ناسیونالیست و جنبش ملی گرای و قوم پرستی  درون جوامع کورد نشین کسی دیگری چنین سیاستهای فریبکارانه و ورشکسته ای نمایندگی کرده است؟

 

دولت اردوغان اکنون در مقابل چشم جهانیان و امریکای “هم پیمان” قلدری میکند، مردم مقیم کشور دیگری را میخواهد دوباره کشتار کند، از مرزعبور میکند و آشکارا درامورات کشورهای دیگری دارد دخالت مینماید، اما نه جهان مانند سابق به حمایت از “روژاوا” برخواهد خواست و نه امریکای “هم پیمان”حاضر به دفاع  از” پ ی د” و”نیروهای سوریه دمکراتیک ” تحت حمایت خود میباشد. این واقعیت ناشی از سیاست "خنجر از پشت زدن" امروز امریکا یها و یا دیروز آنها در عفرین و همچنین  پریروز در کرکوک و... نیست! گوایای "اثبات" سیاست "خیانت  آمیز" دولتهای جمهوری اسلامی، عراق، ترکیه  و سوریه هم نیست! ، بلکه علاو بر سیاست جنایتکارانه آن دولتها، ناشی از کاشتن تخم توهم ناسیونالیستی در قبال آن دولتها، و همچنین گویای این واقعیت است که نیروی بورژوازی و ناسیونالیسم کورد به قدمت تاریخ نشان داده است درامر رهایی  و پایان دادن به ستم ملی و کشمکش دیرینه ملی در مناطق کورد نشین دربن بست هستند و ناتوانند، و همینطور به دلیل  منافع مشترک طبقاتی و در هم تنیده شده سرمایه دار و جنبش بورژوازی-ملی کورد با  طبقه سرمایه دار و دولتهای حاکمه در سوریه، ترکیه، ایران و عراق، سیاست و عملکرد آنها نیز از هر شکلی از خصلت "انقلابی" و متکی شدن به خود شهروندان کورد زبان  تهی شده است. در نتیجه ریشه "دیپلماسی" آنها، در واقع  مبنای همکاری و سر بزیر بودنشان پیش دولتهای امریکا و روسیه یا همسوئی همیشگی بخشی از آن احزاب و آن جنبش با یکی از دولتهای سرکوبگر منطقه دقیقا ناشی از این تناقض و سیاست و ماهیت طبقاتی آنها است. فقط توجه داشته باشید که همین ترامپ مسخره میلیاردری و ضد سوسیالیست و ضد کارگر و ضد  آزادیخواهی در عرض ٤٨ ساعت گذشته چگونه مواضعهای متضادی را در باره همین معامله خود با ترکیه و در برخورد به "روژاوا" عوض کرده است. بهترین "محبت" این آدم به "کوردها" این است: "کوردها مردمان خاصی و جنگنجویان خوبی هستند"، و گفته پول و اسحه زیادی به آنها داده است، یعنی عملا میگوید "کوردها" مزدورش بوده اند.  و حتی شکست داعش را هم از آن خود کرده است!.بدینترتیب سیاست ناسیونالیستی غالب و اشتباه آمیز پ ی د هم در برخورد به امریکا و هم به دولتهای ایران و سوریه و ترکیه مبنای اصلی زمینه سازی این نوع افسارگسیختگی ها و تهدید و یورشها شده است.


حزب سوسیالیست انقلابی ضمن پای فشاری بر پرهیز از هر نوع همکاری با نیروهای امپریالیستی و دولتهای مرتجع درگیر در منطقه، و تاکید بر تامین منفعت مستقل شهروندان و تبدیل نکردن آنها به نیروی برای پیشبرد جدال و معامله فیمابین امریکا و روسیه و همپیمانان آنها، هر شکلی از تهدید و ارعاب و یا یورش احتمالی دولت و ارتش فاشیست ترکیه   به "روژاوا " را  قویا محکوم میکند و علیه آن خواهد ایستاد.


حزب سوسیالیست انقلابی ایران

Iransocialist2017@gmail.com
١٦ مهر ١٣٩٨
٨ اکتبر ٢٠١٩


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com