اخبار و گزارشات کارگری ١٠ مهر ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
October 03, 2019

اخبار و گزارشات کارگری ١٠ مهر ماه ١٣٩٨

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

بازداشتی های مراسم روز جهانی کارگر آزاد باید گردند

- تجمع اعتراضی کارگران کارخانه آذرآب نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی و وعده های توخالی مسئولان

- ادامه  اعتراضات کارگران شرکت حمل ونقل خلیج فارس نسبت به تبدیل وضعیت از دائمی به پیمانی با تجمع مقابل شرکت وفرمانداری اسلامشهر

- اعتصاب کارگران حفاظت از جنگل(قرق بان) کردکوی برای اعتراض به عدم پرداخت 2تا 3ماه حقوق

- تجمعات اعتراضی معلمان حق التدریسی، آموزشیاران نهضت سواد آموزی و مربیان پیش دبستانی استان لرستان  نسبت به بلاتکلیفی شغلی مقابل اداره کل آموزش و پرورش

- از کشت وصنعت نیشکر هفت تپه چه خبر؟

1- حضور متهمین پرونده مجتمع نیشکر هفت‌تپه در دادگاه انقلاب و دفاع قاضی مقیسه از آرای صادره‌ این پرونده

2- حضور فرمانده هان بلند پایه شوش، در هفت‌تپه جهت تهدید کارگران

3- بالماسکه طلاب و دانشجویان بسیجی اهواز مقابل مجتمع نیشکر هفت تپه

- 8کارگردیگر کارخانه هپکو در سکوت خبری زندانی وبا قراروثیقه موقتا آزاد شدند

- برگزاری جلسه دادگاه ناهید خداجو

- احضارآنیشا اسدالهی به شعبه 26 دادگاه انقلاب

- ادامه بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی 1500کارگر کارخانه پلی اکریل اصفهان علیرغم شامورتی بازی ها

- تخلف وزارت بهداشت و درمان و آموزش و پرورش در تخصیص سهمیه استخدامی به معلولان

- تجمع اعتراضی اهالی خشمگین روستای چنار محمود نسبت به سرایت بیماری ایدزبدنبال آزمایش قند خون مقابل فرمانداری و شبکه بهداشت و درمان لردگان

- دانش‌آموزان روستای حاجی‌آباد شهرستان گالیکش و والدینشان در اعتراض به نبود پل هوایی جهت تردد،جاده بین المللی شمال - مشهدرا مسدود کردند

*تجمع اعتراضی کارگران کارخانه آذرآب نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی و وعده های توخالی مسئولان

روز چهارشنبه 10مهر،برای باری دیگر کارگران کارگران کارخانه آذرآب برای انعکاس هرچه بیشتر صدای اعتراضشان نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی و وعده های توخالی مسئولان راهی شهر اراک شدند ودر میدان صنعت این شهر تجمع کردند.

کارگران کارگران کارخانه آذرآب بدنبال عدم تعیین تکلیف نهایی با سهامدار عمده شرکت (بانک کشاورزی) علیرغم وعده و وعیدها وسپری شدن 10روز از مهلت تعیین شده وعدم پرداخت حقوق ماه های مرداد وشهریور، بی اعتنا از کارشکنی های اعضای شورای اسلامی کارتصمیم گرفتند راهی شهر اراک شوند وباتجمع در میدان صنعت اعتراضشان رابنمایش بگذارند.

قابل یاد آوری است که بدنبال اعتراضات دامنه دار کارگران کارخانه آذرآب در شهریورماه سال جاری، روز21شهریور98 علی آقازاده استاندار استان مرکزی گفته بود: در نشست مشترک دیروز با مدیر عامل شرکت مپنا و مدیر عامل بانک کشاورزی در تهران مقرر شد شرکت مپنا تا 10روز آینده ارزیابی و بررسی‌های لازم را انجام دهد و نظر نهایی خود را برای پذیرفتن مدیریت شرکت آذرآب اعلام کند.

آقازاده افزود: مقرر شد در این مدت تیمی متشکل از معاون اقتصادی استانداری مرکزی، معاون بانک کشاورزی کشور و معاون شرکت مپنا تمامی مسائل مرتبط با آذرآب را از جمله مسائل مالی، بدهی‌ها، امور مالیاتی، طلب‌های شرکت و ظرفیت‌های موجود را بررسی کنند.

کارگران معترض آذرآب در گفتگو بارسانه ها گفتند: علیرغم اینکه مسئولان یک مهلت 10روزه بابت تعیین تکلیف وضعیت واگذاری شرکت به مپنا از کارگران خواسته بودند، اما اکنون بعد از گذشت نزدیک به 20 روز از همان وعده، آذرآب همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برد.

آنها افزودند:نه تنها این وعده مسئولان محقق نشد، بلکه بانک کشاورزی، به عنوان یکی از سهامداران عمده که قرار بود بلوک 17/26درصدی خود را در روز هفتم مهر ماه در بورس عرضه کند، از عرضه سهام خود منصرف شد.

اعتراض به  بلاتکلیفی 10ماهه 110کارگربرای بازنشسته شدن از دیگر موارد اعتراض بودکه بدنبال تجمع اعتراضی امروز رسانه ای شد.

اما رییس شورای اسلامی کار آذرآب در خصوص این تجمع اعتراضی به خبرنگار رسانه ای گفت: «......شرایط باعث شد که کارگران با وجود ممانعت‌هایی که شورای کار انجام داد دست به تجمع بزنند.......»

*ادامه  اعتراضات کارگران شرکت حمل ونقل خلیج فارس نسبت به تبدیل وضعیت از دائمی به پیمانی با تجمع مقابل شرکت وفرمانداری اسلامشهر

روز چهارشنبه 10مهر، کارگران شرکت حمل ونقل خلیج فارس در ادامه اعتراضات دامنه دارشان نسبت به تبدیل وضعیت از دائمی به پیمانی برای باری دیگر دست به تجمع مقابل ساختمان مدیریت شرکت در اسلامشهر زدند.

این کارگران روز سه شنبه 9مهر هم تجمع اعتراضی مقابل فرمانداری اسلامشهر بر کرده بودند.

کارگران معترض در باره ادامه تجمعات اعتراضیشان که از ابتدای شهریور ماه به صورت غیرمستمر آغاز شده است، به خبرنگار رسانه ای گفتند: دلیل برپایی اعتراض‌های آنها که دیروز نیز مقابل ساختمان فرمانداری اسلامشهر برگزار شد، بی‌تفاوتی مدیران بخش خصوصی شرکت حمل‌ونقل خلیج فارس در قبال تبدیل وضعیت استخدامی شماری از کارگران قرارداد دائمی به پیمانکاری است.

آنها افزودند: به دنبال اجتماع روز گذشته کارگران، شورای تامین فرمانداری شهرستان اسلامشهر تشکیل جلسه داد و طبق مصوبات این جلسه قرار شد همه کارگرانی که قرار بود از ابتدای شهریور ماه تبدیل وضعیت شوند به کار سابق خود بازگردند.

کارگران شرکت حمل‌ونقل خلیج فارس همچنین گفتند: در این جلسه همچنین مقرر شد کارفرما با همه کارگران راننده و واحد فنی قراردادهای یکساله و با کارگران واحد اداری و خدماتی قراردادهای سه ماهه امضا کند.

خاطرنشان میشود که مدیریت بخش خصوصی حمل‌ونقل خلیج فارس که اخیرا این شرکت را خریداری کرده است، دستور پیمانی شدن حدود 100 نفر از کارگران این شرکت که دارای حداقل 5و حداکثر 23 سال سابقه کاری هستند را صادر کرده است که در نتیجه این اتفاق کارگران اجازه ورود به محل کار خود را تا تعیین تکلیف ندارند.

کارگران قرارداد دائمی شرکت حمل‌ونقل خلیج فارس می گویند که مطابق این دستورالعمل همه آنها که پیش از این به صورت قرارداد مستقیم در بخش‌های خدماتی، فضای سبز، اداری، ناوگان و سایر بخش‌ها با عناوین شغلی راننده، آبدارچی، نظافتچی، برنامه‌ریز و... شرکت حمل‌ونقل خلیج مشغول کار بوده‌اند باید تحت مسئولیت یک یا چند شرکت پیمانکاری تبدیل وضعیت شوند.

طبق اظهارات  کارگران شرکت حمل ونقل خلیج فارس، بخش خصوصی شرکت در چارچوب قوانین و مقررات واگذاری که از سوی سازمان خصوصی‌سازی به آن تکلیف شده، حرکت نمی‌کند. به عنوان نمونه مالک جدید طبق تعهدنامه‌ای که به سازمان خصوصی‌سازی در زمان واگذاری داده، حق اخراج هیچ نیرویی را تا 5 سال آینده ندارد اما در حال حاضر می‌بینیم بخش خصوصی با بی‌توجهی به مفاد واگذاری شرکت حمل‌ونقل از مرداد ماه سال جاری همه قراردادهای کارگران را لغو کرده و تاکید دارد که باید با یک شرکت پیمانکاری همکاری کنند.

کارگر شرکت حمل‌ونقل خلیج فارس در خاتمه تصریح کردند: جدا از بی‌ثباتی شغلی که هم‌اکنون با حضور شرکت‌های واسطه‌ای نیروی انسانی با آن مواجهیم، دست‌کم بابت چندین ماه معوقات مزدی از شرکت حمل‌ونقل خلیج فارس طلبکاریم که از زمان مالک قبلی به تاخیر افتاده است.

*اعتصاب کارگران حفاظت از جنگل(قرق بان) کردکوی برای اعتراض به عدم پرداخت 2تا 3ماه حقوق

روز چهارشنبه 10مهر، کارگران حفاظت از جنگل(قرق بان) کردکوی در استان گلستان برای اعتراض به عدم پرداخت 2تا 3ماه حقوق دست به اعتصاب زدند واز سرکارشان حاضر نشدند.

در همین رابطه روز چهارشنبه 10مهر،مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان بااشاره به اینکه اطلاعی از اعتراض جنگلبانان کردکویی ندارم،به خبرنگار رسانه ای گفت: اگر اعتراض قرقبانان به حقوق معوق باشد، درست است چراکه تخصیص‌ها به‌روز نیست.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان با بیان اینکه سه ماه حقوق معوق نداریم، ادامه داد: گلستان حدود 500 قرقبان دارد که دریافتی‌های آن‌ها متفاوت است اما نیروهای‌ حفاظتی بین یک تا دو ماه حقوق دریافت نکرده‌اند.

*تجمعات اعتراضی معلمان حق التدریسی، آموزشیاران نهضت سواد آموزی و مربیان پیش دبستانی استان لرستان  نسبت به بلاتکلیفی شغلی مقابل اداره کل آموزش و پرورش

از ابتدای هفته جاری، معلمان حق التدریسی، آموزشیاران نهضت سواد آموزی و مربیان پیش دبستانی استان لرستان برای اعتراض نسبت به بلاتکلیفی شغلی مقابل اداره کل آموزش و پرورش اجتماع می کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش لرستان با تایید این تجمعات اعتراضی،افزود:،یکی از موضوعاتی که سیستم آموزشی ظرف سال‌های اخیر نه تنها در لرستان بلکه کل کشور با آن مواجه است تعیین تکلیف و جذب نیروهای حق التدریسی و آموزش‌یاران نهضت سواد آموزی و مربیان پیش دبستانی است که هر از گاهی به ویژه با شروع سال تحصیلی خبر ساز می‌شود.

*از کشت وصنعت نیشکر هفت تپه چه خبر؟

1- حضور متهمین پرونده مجتمع نیشکر هفت‌تپه در دادگاه انقلاب و دفاع قاضی مقیسه از آرای صادره‌ این پرونده

روز سه شنبه 9مهر،اسماعیل بخشی، امیرحسین محمدی فرد،  ساناز الهیاری و امیر امیرقلی از زندان به دادگاه انقلاب منتقل شدند. در دادگاه نیز قاضی مقیسه با صراحت تمام اعلام کرد که «احکام صادره علیه متهمان پرونده هفت‌تپه بسیار خدا پسندانه و عادلانه بوده است».

مقیسه در پایان نیز گفته است: «با این حکم ها آخرت خود را خریدم!»

برگرفته از کانال های تلگرامی

2- حضور فرمانده هان بلند پایه شوش، در هفت‌تپه جهت تهدید کارگران

روز چهارشنبه 10مهر، فرمانده نیروی انتظامی و رئیس حفاظت اطلاعات شوش ( بهمنی )  و رئیس نیروی انتظامی ( بهار وند) در شرکت هفت، همراه با نیرو های مسلح همراه، حضور داشته و کارگران را  مورد تهدید قرار دادند.

نیرو های نظامی به کارگران‌ گفتند که باید همگی به سر کارها یتان برگردید در غیر اینصورت ضمن  پرونده سازی، شماها اخراج خواهید شد.

بعداز حضور این نیرو ها در هفت تپه، سه نفر از کارگران به نام  های محمد خنیفر، ایمان اخضری و  محسن چشم خاور، به دادستانی استان دراهواز احضار شده اند که در آنجا رئیس اداره اطلاعات شوش حضور داشته بود و کارگران احضار شده  مورد تهدید و توهین قرار می گیرند.

لازم به تو ضیح است که تماس  جهت احضار کارگران  توسط پلیس امنیت شوش صورت گرفته است که بعدا آنها را  به مجتمع قضایی باهنر، دفتر دادستانی واقع دراهواز انتقال داده بودند.

منبع کانال تلگرام سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه

3- بالماسکه طلاب و دانشجویان بسیجی اهواز مقابل مجتمع نیشکر هفت تپه

روز چهارشنبه 10مهر،جمعی ازدانشجویان بسیجی و طلاب اهوازراهی هفت تپه شدند تا بالماسکه جدیدی را مقابل مجتمع نیشکر هفت تپه اجراکنند.

بنا به گزارش رسانه ای شده، حراست کارخانه  به آنهااجازه ورود به مجتمع را نداد و اعلام کرد که دادستانی خوزستان خواستار ممانعت از حضور دانشجویان و طلاب به کارخانه نیشکر هفت تپه شده است.

در همین رابطه سایت سندیکای کارگران فلز کار ومکانیک نوشت:

به گزارش رسیده صبح امروز ساعت۱۰ صبح حدود ۱۵ نفر روحانی طلبه جوان درب شرکت نیشکر تجمع کرده و قصد ورود به شرکت را جهت حمایت از کارگران را داشتند که با مجوز مقامات قضایی و حراست شرکت و نیروی انتظامی و تعدادی از پرسنل سپاه مانع ورودشان به شرکت شدند. این افراد از روحانیون درون استان خوزستان بودند و ظاهرا از شهرستان اهواز آمده بودند.

چندی قبل آیت الله کعبی در خصوص خلع ید مالکیت کنونی بخش خصوصی شرکت نیشکر؛ خواستارواگذاری این شرکت به قرارگاه خاتم الانبیا یا یکی از شرکتهای زیر مجموعه مجلس خبرگان رهبری شده بود و احتمالا در حمایت از این موضوع این طلاب وارد عرصه شده تا شاید با کمک کارگران بتوانند این پروسه را به سرانجام برسانند. لازم به ذکر است آخرین مدیرعامل دولتی شرکت نیشکر قبل از واگذاری علی کاظمی داماد آیت اله کعبی بودند.

*8 کارگردیگر کارخانه هپکو در سکوت خبری زندانی وبا قراروثیقه موقتا آزاد شدند

8 کارگر  دیگرکارخانه هپکو در پی احضاریه صادره در جریان اعتراضات اواخر شهریور ماه سال جاری کارگران این واحد تولیدی خودشان را به مراجع قضایی اراک معرفی کردند ودر سکوت خبری زندانی  و روز سه شنبه 9مهربا قراروثیقه موقتا آزاد شدند.

بدینترتیب با احتساب 29 کارگرقبلی برای 37 کارگر معترض کارخانه هپکو با تشکیل پرونده قضایی در انتظار تشکیل دادگاه هستند.

نفر از کارگران معترض هپکو بازداشت شده بودند که همگی در روزهای گذشته آزاد شده بودند.

*برگزاری جلسه دادگاه ناهید خداجو

امروز دهم مهرماه جلسه رسیدگی به اتهامات ناهید خداجو عضو هیأت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران برگزار شد.

در این جلسه قاضی شعبه به همراه نماینده دادستان اتهامات وارده بر علیه ناهید خداجو مشتمل بر ” اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت کشور” و ” اخلال در نظم و آسایش عمومی” را اعلام نموده و با استناد به شرکت ایشان در تجمع روز جهانی کارگر در مقابل مجلس و عضویت در تشکل اتحادیه آزاد کارگران ایران و نیز برگزاری تجمع در سالهای گذشته در مقابل مجلس توسط اتحادیه آزاد کارگران ایران تلاش داشتند که اتهامات فوق را اثبات نمایند.

در مقابل ناهید خداجو به همراه وکیل خود خانم منیژه محمدی با رد اتهامات وارده و دفاع از حق خواهی و مطالبه گری کارگران و بازنشستگان به دفاع از خویش پرداختند.

ایشان اعلام داشتند که طبق قوانین قضایی جاری کشور شرکت در مراسم روز جهانی کارگر در مقابل مجلس که نمایندگان مردم آنجا حضور دارند به هیچ عنوان نمی تواند مصداق اقدام علیه امنیت کشور و اخلال در نظم باشد و از سوی دیگر تشکیل تشکل های کارگری طبق قوانین بین المللی و منطق اجتماعی حق کارگران است که بتوانند از این طریق مطالبات صنفی خویش را دنبال کنند.

کارگران و بازنشستگان و دانشجویان شرکت کننده در روز جهانی کارگر در مقابل مجلس هیچگونه جرمی مرتکب نشده اند و تنها به اعلام خواست و مطالبات صنفی خویش اقدام نموده اند. اگر کارگران و مردم مطالباتشان را به مجلس ارائه ندهند پس به کجا باید ارائه کنند؟

محاکمه این کارگران امری غیر قانونی است و صدور محکومیت و تداوم بازداشت و پیگیری قضایی از این کارگران، خود نمونه بارز اقدام علیه امنیت ملی می تواند باشد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران- دهم مهرماه نود و هشت

*احضارآنیشا اسدالهی به شعبه 26 دادگاه انقلاب

آنیشا اسدالهی ازبازداشت ‌شدگان مراسم روز کارگر مقابل مجلس جهت  دریافت ابلاغیه برای روز شنبه 13 مهر به شعبه 26 دادگاه انقلاب احضار شد.

*ادامه بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی 1500کارگر کارخانه پلی اکریل اصفهان علیرغم شامورتی بازی ها

علیرغم شامورتی بازی ها، بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی 1500کارگر کارخانه پلی اکریل اصفهان ادامه دارد.

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ 10مهر،در حال حاضر فقط 30درصد کارخانه پلی اکریل اصفهان کار می‌کند. بدنبال وارد نشدن مواد اولیه دو بخش اکریلیک 1 و 2 از خارج ،تولید در این بخش‌ها خوابیده است.

هر روز 1500 کارگر وارد این واحد صنعتی می شوند و تعداد زیادی از آنها کاری برای انجام دادن ندارند.

بنا بهمین گزارش،مطالبات معوقه سال های 95،96 و 97 بالغ بر 30میلیارد تومان کماکان پرداخت نشده است.

*تخلف وزارت بهداشت و درمان و آموزش و پرورش در تخصیص سهمیه استخدامی به معلولان

وزارت بهداشت با تخصیص تنها ۱.۷۴ درصد و وزارت آموزش و پرورش با تخصیص ۲ درصد فرصت استخدامی به معلولان تخلف کرد‌ه‌اند.

بنا به گزارش رسانه ای شده بتاریخ 10مهر،یکی از دست اندرکاران کمپین پیگیری حقوق افراد دارای معلولیت از عدم رعایت سهمیه ۳ درصدی معلولان در آموزن استخدامی وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و وزارت بهداشت خبر داد.

به گفته او؛ درحالیکه تمامی مراکز دولتی مطابق قانون حمایت از حقوق معلولان موظف هستند ۳ درصد از سهم استخدامی خود را به معلولان اختصاص دهند، وزارت آموزش و پرورش تنها ۲ درصد از سهمیه را رعایت کرده است. در این وزارتخانه از بین ۱۸۰۹۳ فرصت استخدامی تنها ۳۶۲ سهمیه برای افراد دارای معلولیت اختصاص داده شده است. این درحالی است که وزارت آموزش و پرورش موظف بود ۵۴۳ فرصت استخدامی برای معلولان ایجاد کند.

طبق اظهارات وی،آموزش و پرورش ۱۸۱ فرصت استخدامی را از افراد دارای معلولیت سلب کرده است. همچنین سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور هیچ فرصت استخدامی در آزمون هفتم برای افراد معلول ندارد.

 به گفته  وی افراد دارای معلولیت؛ وزارت بهداشت و درمان نیز تنها ۱.۷۴ درصد از فرصت‌های استخدامی خود را به معلولان اختصاص داده است. این وزارتخانه از بین ۹۴۱۶ فرصت استخدامی، باید ۲۸۳ فرصت استخدامی به افراد دارای معلولیت تخصیص می‌داد که این مسئله نیز محقق نشده است و ۱۱۹ فرصت استخدامی از معلولان سلب شده است.

*تجمع اعتراضی اهالی خشمگین روستای چنار محمود نسبت به سرایت بیماری ایدزبدنبال آزمایش قند خون مقابل فرمانداری و شبکه بهداشت و درمان لردگان

روز چهارشنبه 10مهر، اهالی خشمگین روستای چنار محمود برای اعتراض به سرایت بیماری ایدزبدنبال آزمایش قند خون دست به تجمع مقابل فرمانداری و شبکه بهداشت و درمان لردگان زدند.

براساس گزارشات رسانه ای شده،به خاطر آزمایش قندخون خانه بهداشت با استفاده از سرنگ آلوده، تعدادی از اهالی روستا چنار محمود به بیماری ایدز مبتلا شده اند.

*دانش‌آموزان روستای حاجی‌آباد شهرستان گالیکش و والدینشان در اعتراض به نبود پل هوایی جهت تردد،جاده بین المللی شمال - مشهدرا مسدود کردند

روز چهارشنبه 10مهر،دانش‌آموزان روستای حاجی‌آباد شهرستان گالیکش و والدینشان در استان گلستان در اعتراض به نبود پل هوایی جهت تردد، جاده بین المللی گالیکش(شمال – مشهد) را مسدود کردند.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com