اخبار و گزارشات کارگری ٩ مهر ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
October 01, 2019

اخبار و گزارشات کارگری ٩ مهر ماه ١٣٩٨

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

بازداشتی های مراسم روز جهانی کارگر آزاد باید گردند

- ادامه اعتصاب وتجمع کارگران کشت وصنعت نیشکر هفت تپه برای نهمین روز متوالی

- اعتصاب وتجمعات اعتراضی کارگران پتروشیمی فارابی کماکان ادامه دارد

- تجمع اعتراضی کارگران حفاظت از جنگل مازندران نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی مقابل سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور  درتهران

- تجمع اعتراضی  جمعی ازکارگران مترو  تهران نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق  ومطالبات دیگرمقابل ساختمان معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران

- وعده پرداخت حقوق معوقه کارگران شرکت پارس بهین پالایش نفت قشم بدنبال اعتصاب وتجمع اعتراضیشان

- عدم پرداخت 17 ماه حقوق کارگران شهرداری زهره و8ماه حقوق کارگران شهرداری هندیجان

- حسین تاج وکیل محمد حبیبی:

در انتظار اعاده دادرسی محمد حبیبی در دیوان عالی هستیم/ انتقال به بند هشت نگران‌کننده است

- معلمانی که نصف حداقل دستمزد حقوق می‌گیرند/ دهه نود، دهه بی‌ثباتی برای معلمان/ چرا جمعیت دانش‌آموزان زیاد شد ولی جمعیت معلمان رسمی کم؟

- تجمع اعتراضی قصابان گچساران  نسبت به تعطیلی کشتارگاه مقابل دامپزشکی

- جان باختن کارگر 22 ساله پتروشیمی غدیر پس از 4روز دست وپنج نرم کردن در بیمارستانی در تهران

- مرگ  یک کارگر 17 ساله در چمخاله لنگرود براثر برق گرفتگی

- همبستگی با زندانیان سیاسی ایران در پاریس

*ادامه اعتصاب وتجمع کارگران کشت وصنعت نیشکر هفت تپه برای نهمین روز متوالی

روز سه شنبه 9مهر برای نهمین روز متوالی،جمعی از کارگران کشت وصنعت نیشکر هفت تپه علیرغم بگیر وببندها وتهدیدها و وعده و وعیدها به اعتصابشان برای بازگشت بکار همکاران،آزادی اسماعیل بخشی ولغوخصوصی سازی ادامه دادند وضمن تجمع در این مجتمع بدلیل منع شدن از ایراد سخنرانی در سنگر(سکوی اعتراض)در مکانی دیگر با ایراد سخنرانی اعتراضشان را بنمایش گذاشتند.

قابل یاد آوری است که امروز هم خبر اخراج 20کارگر نیشکر هفت تپه و وعده و وعیدهای مسئولین در رابطه با بازگشت بکارتعدادی از آنها در صدر خبرهای کارگری رسانه های داخل کشورقرار داشت و مصاحبه های چند نفراز کارگران این مجتمع درجمع کارگران همزمان با حضورمسئولین استانی وکشوری در شبکه های اجتماعی پخش شد.

*اعتصاب وتجمعات اعتراضی کارگران پتروشیمی فارابی کماکان ادامه دارد

روز سه شنبه 9مهر، کارگران پتروشیمی فارابی  به اعتصابشان که از روز دوشنبه اول مهربرای اعتراض به عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل،قطع خدمات رفاهی،نداشتن امنیت شغلی و وعده های توخالی مدیران شرکت ومسئولان شهرستان ماهشهرآغاز شده است ادامه دادند وهمچون روزهای گذشته در ساختمان مرکزی شرکت تجمع کردند.

بنا به گزارش رسانه ای شده،نشست ها و تصمیمات کمیسیون کارگری فرمانداری شهرستان بندر ماهشهر جهت برطرف شدن مشکلات این کارگران، تا کنون بی نتیجه مانده است.

*تجمع اعتراضی کارگران حفاظت از جنگل مازندران نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی مقابل سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور  درتهران

جمعی از کارگران حفاظت از جنگل استان مازندران درادامه اعتراضاتشان  نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی راهی تهران شدند وبرای انعکاس هرچه بیشتر صدای حق خواهیشان روز سه شنبه 9مهر دست به تجمع مقابل سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور درتهران واقع در واقع در بزرگراه ارتش زدند.

یکی از کارگران شرکت نکاچوب  به خبرنگار رسانه ای گفت: دولت در سال ۹۶ با اجرای زودهنگام قانون تنفس در جنگل‌های شمال، قرارداد با ۲۱ شرکت بهره‌بردار جنگل در حوزه منابع طبیعی مازندران (منطقه ساری) و غرب استان(منطقه نوشهر) که یک هزار و ۷۲۹ کارگر داشتند، را خاتمه داد و همه این کارگران را به عنوان قرق‌بان در حفاظت از جنگل‌ها به کار گرفت.

به گفته وی، در زمان اجرایی شدن قانون تنفس، مقرر شده بود که پرداخت حقوق و دستمزد قرق‌بانان از ناحیه دولت صورت گیرد که با گذشت زمان نه منابع مالی برای پرداخت حقوق کارگران تامین شد و نه چوب به کارخانه‌هایی که به واسطه اجرای این طرح عملا فعالیت خود را در برداشت چوب درختان جنگل متوقف کرده‌اند، داده شد.

این کارگر با بیان اینکه حدودا ۱۴ ماه است پرداخت دستمزد کارگران قرق‌بان پرداخت نشده و  از سال ۹۶ حق بهربرداری آنها به تاخیر افتاده است، افزود: بلاتکلیفی کارگران حفاظت از جنگل درحالی رخ داده که مجلس در ردیف بودجه اجرای طرح تنفس هیچ مبلغی را برای پرداخت حقوق کارگران حفاظت از جنگل پیش‌بینی نکرده و سازمان مراتع نیز با این روند امکان پرداخت حقوق کارگران قرق‌بان را ندارد.

یکی دیگر از کارگران گفت: با اجرای طرح تنفس حدود ۲ هزار کارگر قرق‌بان حفاظت از جنگل‌های مازندران که در قالب ۱۲ شرکت تعاونی مشغول کار بودند، هم‌اکنون بدون دریافت مطالبات خود بیکار و بلاتکلیف شده‌اند.

وی با بیان اینکه از سال ۷۰ شرکت‌های تعاونی کشاورزی جنگل بر مبنای مشارکت مردمی و در حوزه حفظ و احیای جنگل بنا نهاده شدند و تاکنون در حال فعالیت هستند، افزود: شرکت‌های آذررود، کار سنگرود، انارستان، لابیک، ولوپی، کولا، القدیر، خلیل مله، صنایع چوب فریم، صنایع چوب کاغذ مازندران، نکاچوب و اشبا تراورس نمونه  شرکت‌هایی هستند که در ارتباط با طرح تنفس جنگل دچار مشکل شده‌اند.

به گفته وی، طرح تنفس جنگل باید از سال ۹۹ اجرایی می‌شد و سازمان جنگل‌ها و مراتع نیز ملزم به تهیه طرح جامع جایگزی می‌شد اما متاسفانه سازمان جنگل‌ها در اقدامی پیش‌بینی نشده از اسفند ماه ۹۶ بدون درنطر گرفتن طرح جایگزین به اجرای طرح تنفس اقدام نموده و شرکت‌ها را با مشارکت عدیده‌ای مواجه نموده است.

او با بیان اینکه امروز (نهم مهر ماه) به تهران آمده‌ایم تا رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور برای مشکلات کارگران قرق‌بان که در ۳۰ سال گذشته مسئولیت نگهداری از منابع جنگلی را برعهده داشته‌اند، چاره‌اندیشی کند، در پایان افزود: دولت باید مواضع محیط زیستی خود را روشن نموده و برای نگاهداشت آن هزینه‌های لازم را صورت دهد.

*تجمع اعتراضی  جمعی ازکارگران مترو  تهران نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق  ومطالبات دیگرمقابل ساختمان معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران

روز سه شنبه 9مهر، جمعی ازکارگران مترو  تهران برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق ومطالبات دیگر دست به تجمع مقابل ساختمان معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران واقع در خیابان کریمخان زند، خیابان ایرانشهر شمالی زدند.

بنا به گزارشات رسانه ای شده، مشکلات کارگران متروتهران ازجمله تأخیر در پرداخت حقوق بخشی از خط 6مترو، اختلاف نظر در خصوص تسویه‌حساب با کارکنان بازنشسته شرکت بهره‌برداری مترو، عدم پرداخت اضافه‌کار شب‌کاری، تأخیر در دادن لباس کار و اضافه‌کاری‌های اجباری در جلسه عصر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت.

 محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: آنطور که شنیده‌ایم امروز نیز تجمع اعتراض‌آمیزی در مقابل معاونت حمل و نقل از سوی کارکنان مترو انجام شده است.

دراین جلسه علی امام مدیرعامل شرکت متروی تهران گفت: اینکه دربخش جنوبی خط 6 چند ماهی کارگران حقوق نگرفته‌اند، متأسفانه درست است.

فرنوش نوبخت مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو در خصوص اینکه گفته می‌شود لباس کار به کارکنان مترو داده نشده یا آنها اضافه‌کاری و شب‌کاری دریافت کرده‌اند، توضیح داد: تا جایی که امکان داشته‌ایم مواردی مانند لباس کار را به کارکنان داده‌ایم اما در خصوص جزئیات روابط پیمانکار و پرسنل ورود نمی‌کنیم.

وی در خصوص اینکه چرا موضوع سخت و زیان‌آور بودن کار راهبران مترو اعمال نمی‌شود؟ گفت: در صورت اعمال، تعداد زیادی از کارکنان راهبر بازنشسته شده و در این حوزه دچار بحران پرسنلی می‌شویم بنابراین پیش‌بینی کرده‌ایم طی یک دوره یک ساله، نیروهای لازم جذب و جایگزین شوند و روند سخت و زیان‌آور بودن کار راهبران نیز اعمال شود.

درهمین رابطه، حسن خلیل آبادی عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران به خبرنگار رسانه ای گفت: کارگران شاغل در خط در حال تکمیل 6 متروی تهران،چند ماه است حقوق خود را دریافت نکرده‌اند.

وی با بیان اینکه حقوق این کارگران به طور متناوب از 3تا 5ماه به تعویق افتاده است، تصریح کرد: اکثر کارگران به طور میانگین حداقل سه ماه است که حقوق خود را دریافت نکرده‌اند.

*وعده پرداخت حقوق معوقه کارگران شرکت پارس بهین پالایش نفت قشم بدنبال اعتصاب وتجمع اعتراضیشان

اوایل هفته جاری کارگران شرکت پارس بهین پالایش نفت قشم برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت چندماه حقوق دست از کارکشیدند و مقابل این پالایشگاه در دست ساخت  در منطقه آزاد  قشم تجمع کردند.

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ 9مهر،بدنبال اعتصاب وتجمع این کارگران جلساتی در فرمانداری شهرستان قم با حضور نمایندگان کارگران ومدیران شرکت مذکور و روسای ادارات مرتبط برگزار شد ودر این جلسه مقرر شد شرکت ن پارس بهین پالایش قشم سبت به پرداخت حقوق معوقه کارگرانی که دارای حقوق معوق هستند در اسرع وقت اقدام کند.

قابل یادآوری است که شرکت پارس بهین پالایش نفت قشم یکی از شرکتهای زیرمجموعه شرکت گسترش انرژی پاسارگاد در منطقه آزاد جزیره قشم است.

مأموریت اصلی شرکت پارس بهین پالایش نفت قشم ساخت پالایشگاه نفت خام سنگین قشم واقع در جزیره قشم در استان هرمزگان جنوبی است.

*عدم پرداخت 17 ماه حقوق کارگران شهرداری زهره و8ماه حقوق کارگران شهرداری هندیجان

17 ماه حقوق کارگران شهرداری زهره و8ماه حقوق کارگران شهرداری هندیجان در استان خوزستان پرداخت نشده است.

*حسین تاج وکیل محمد حبیبی:

در انتظار اعاده دادرسی محمد حبیبی در دیوان عالی هستیم/ انتقال به بند هشت نگران‌کننده است

روز سه شنبه 9مهر،حسین تاج در ارتباط با آخرین وضعیت پرونده محمد حبیبی به خبرنگار ارسانه ای گفت: اعاده دادرسی آقای محمد حبیبی ثبت شده است و در انتظار ارجاع پرونده و تعیین شعبه در دیوان عالی کشور هستیم و در حال حاضر، باتوجه به اینکه کانون صنفی سابقه فعالیت قانونی در قالب تنظیم و تصویب اساسنامه و برگزاری مجمع و غیره بر اساس ضوابط وزارت کشور و قانون احزاب داشته، به جلب نظر قضات فاضل دیوان عالی کشور امیدوار هستیم.

وی درباره وضعیت این معلم زندانی و جابجایی اخیر او در زندان گفت: در مورد انتقال محمد حبیبی که اخیرا به بند 8 زندان اوین منتقل‌شده‌ است باید توجه کرد که این انتقال اگر در چارچوب قانون و آیین نامه نباشد قابل اعتراض است، اما نکته مهم این است که حتی درصورتیکه این جابجایی با رعایت ضوابط تفکیک و طبقه بندی زندانیان نیز صورت گرفته است بازهم اجرای آن نسبت به یک زندانی که فرهنگی است و نیاز مبرم به مطالعه در ایام حبس دارد، نیازمند دقت بیشتر است و  جابجایی وی بعد از یکسال و اندی به محل کوچکتر و شلوغ‌تر که نیاز جدی به اصلاح وضعیت بهداشتی دارد والبته امکان مطالعه بسیار محدود است امری ناصواب بنظر می‌رسد. از قرار معلوم، این بند فاقد قرائت‌خانه یا سالن مطالعه است و این موضوع برای فردی مانند آقای حبیبی که معلم و اهل فرهنگ است بسیار آزاردهنده است. گویا ایشان را بسیار ناگهانی به بند هشت انتقال دادند.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که موکلش در دیوان عالی از حکم صادره تبرئه شود.

*معلمانی که نصف حداقل دستمزد حقوق می‌گیرند/ دهه نود، دهه بی‌ثباتی برای معلمان/ چرا جمعیت دانش‌آموزان زیاد شد ولی جمعیت معلمان رسمی کم؟

جعفر ابراهیمی در گفتگو با خبرنگار رسانه ای، پدیده‌ی «بی‌ثبات‌کاری» را برای معلمان تشریح می‌کند؛ پدیده‌ای که علیرغم افزایش تعداد دانش‌آموزان کشور به افول تعداد معلمان رسمی انجامیده است.

«بی‌ثبات‌کاری» پدیده نگران‌کننده‌ی بازار روابط کار ایران در یکی، دو دهه‌ی اخیر است؛ با رواج قراردادهای موقت از میانه دهه ۷۰ شمسی، امنیت شغلی کارگران در بخش خصوصی از بین رفت؛ اما موج بی‌ثباتی شغلی در همینجا متوقف نماند و آهسته آهسته در زیرمجموعه‌های دولت و ازجمله در بخش‌های حساسی مانند آموزش و بهداشت هم راه خود را باز کرد.

امروزه معلمانی با عناوین شغلی مانند «خرید خدمات آموزشی» یا «حق‌التدریسی» در بخش دولتی و «معلمان آزاد» در بخش خصوصی از فقدان قراردادهای ثابت و امنیت شغلی رنج می‌برند؛ این معلمان که محصول سیاست‌های تعدیلی و  چابک‌سازی‌های دهه‌های اخیر هستند، از نظر شاخص «امید به آینده» فرق چندانی با کارگران قرارداد موقت بخش خصوصی ندارند؛ کمااینکه برخی از آنها ازجمله معلمان آزاد بخش خصوصی، بیمه تامین اجتماعی نیز هستند و از منظر روابط کار، به تمامی «کارگر» محسوب می‌شوند.

معلمان خرید خدماتی، ثبات شغلی ندارند

جعفر ابراهیمی (فعال صنفی معلمان و بازرس شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران) در ارتباط با بی‌ثبات‌کاری در آموزش می‌گوید: طرح خرید خدمات آموزشی از بخش خصوصی که در آن دولت خدمات آموزشی را از سرمایه‌گذار تحت عنوان مؤسس خریداری می‌کند باعث شده است که معلمان خرید خدمات، تحت استثمار مؤسس قرار بگیرند؛  مؤسس گاهاً بیمه آن‌ها را پرداخت نمی‌کند و در بسیاری موارد حقوق ماهانه‌ی آنها با ۶ ماه تأخیر و نصف حداقل دستمزد پرداخت می‌شود؛  ثبات شغلی برای این گروه از معلمان، اصلاً معنا و مفهوم ندارد.

او با تاکید بر پدیده‌ی معلمانِ بدون امید به آینده اضافه می‌کند: با توجه به الگوی جذب معلم در دهه ۹۰ و با توجه به موج بازنشستگی به نظر می‌رسد نیروی کار شاغل در بخش آموزش در دهه اول قرن چهاردهم نیروهایی هستند که بی‌ثباتی شغلی از ویژگی بارز آنها خواهد بود؛ این نیرو که اولین دغدغه‌اش امنیت شغلی است نمی‌تواند بانی آموزش باکیفیت باشد؛ قدرت متشکل شدن ندارد و قادر نخواهد بود که از حقوق صنفی خود و حقوق آموزشی کودکان دفاع نماید.

نمودار افول آمارِ معلمان رسمی

ابراهیمی در تشریح بیشتر این مساله می‌گوید: دهه نود را می‌توان دهه بی‌ثباتی برای نیروی کار آموزش نام‌گذاری نمود. ادامه سیاست‌های انقباضی دولت احمدی‌نژاد در دولت روحانی و سلب مالکیت عمومی در ساختار نظام آموزشی، خود را به‌صورت گسترش مدارس پولی و بی‌ثبات شدن نیروی کارآموزشی نشان می‌دهد. درحالی‌که جمعیت دانش‌آموزی در ۵ سال اولیه دولت روحانی به ۱۳ میلیون و ۲۷۱ هزار و ۵۶۲ نفر رسید در همین بازه تعداد معلمان رسمی به ۸۰۵ هزار و ۹۲۰ نفر کاهش یافت. این روند رو به رشد جمعیت دانش‌آموزی در سال تحصیلی پیش رو به ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر رسیده است. این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۴۰۰ حداقل ۱۸۰ هزار معلم بازنشسته شوند. بررسی آمار موجود از ادامه‌ی روند رو به رشد جمعیت دانش‌آموزان کشور در سال‌های پیشرو حکایت دارد به‌گونه‌ای که در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ تعداد دانش‌آموزان کشور به ۱۵ میلیون و ۶۱۳ هزار و ۵۴۶ نفر خواهد رسید.

به گفته‌ی ابراهیمی، الگوی جذب معلمان در دهه ۹۰ مبتنی بر پذیرش دانشجو از طریق مراکز دانشگاه فرهنگیان زیر نظر آموزش و پرورش است به جز دانشگاه تربیت دبیر رجایی که در رشته‌های فنی- مهندسی و علوم پایه زیر نظر آموزش عالی دانشجو-معلم می‌پذیرد.

این فعال صنفی معلمان ادامه می‌دهد: فضای دانشگاه فرهنگیان بر اساس تفکیک جنسیتی بیشتر شبیه دانشسراهای مقدماتی شبانه‌روزی است. کنترل به‌واسطه گزینش روی دانشجویان زیاد است و تلاش می‌شود دانش آموزان با رویکرد انتقادی وارد این مراکز نگردند اما عدم امنیت شغلی و بیکاری فارغ‌التحصیلان در سال‌های اخیر موجب شده است که طیفی از دانش آموزان با رتبه‌های برتر وارد این دانشگاه‌ها شوند لیکن دولت در اقدامی عجیب اعلام نموده است که پذیرش دانشجو-معلم به معنای استخدام رسمی نیست و آن‌هابه‌صورت پیمانی استخدام خواهند شد که این به معنای ترویج هرچه بیشتر بی ثبات‌کاری در بخش آموزش است.

*تجمع اعتراضی قصابان گچساران  نسبت به تعطیلی کشتارگاه مقابل دامپزشکی

روز سه شنبه 9مهر،جمعی ازقصابان گچساران  برای اعتراض به تعطیلی تنها کشتارگاه دام این شهرستان،مقابل دامپزشکی اجتماع کردند.

برپایه گزارش رسانه ای شده،کشتارگاه دام گچساران  از روز سوم تیرماه 98 از سوی شهرداری به دلیل مشکلات بهداشتی تعطیل شد.

شهرداری دوگنبدان برای تعمیر تنها کشتارگاه این شهرستان تعهد یک ماهه به قصابان این شهرستان داد ولی تاکنون در این زمینه اقدامی نکرده است.

قصابان این شهرستان دام های خود را برای کشتار به دهدشت می برند که طولانی بودن مسیر خطرات بسیار و نیز هزینه سنگینی را به آنها تحمیل می کند.

در همین رابطه یکی از قصابان گچساران گفت:  فرآیند ارسال دام به کشتارگاه دهدشت و تحویل گوشت، زمان بسیاری را تلف می کند.

وی گفت: بدلیل نبود حضور فیزیکی قصابان در محل کشتارگاه دهدشت ممکن است لاشه ها ی دام های ذبح شده عوض و بدل یا گم شود.

وی افزود: هم اکنون به دلیل تعطیلی کشتارگاه گچساران، تهیه گوشت در شهر نیز با مشکل صورت می گیرد.

*جان باختن کارگر 22 ساله پتروشیمی غدیر پس از 4روز دست وپنج نرم کردن در بیمارستانی در تهران

دوشنبه شب(8مهر) یک کارگر 22 ساله پتروشیمی غدیر پس از 4روز دست وپنج نرم کردن در بیمارستانی در تهران جانش را ازدست داد.

بنابه گزارش رسانه ای شده، در حادثه  آتش سوزی شامگاه چهارشنبه 3 مهر پتروشیمی غدیر2کارگر دچار سوختگی شدند ویکی از آنها بدلیل سوختگی بالای 60درصد به بیمارستانی در تهران منتقل شد.

این کارگر جوان، شب گذشته در اثر شدت سوختگی در تهران فوت کرد و جنازه او را به بندر امام منتقل کردند.

ممبینی (روابط عمومی پتروشیمی غدیر) با تایید این حادثه گفت: کارگر متوفی؛ فصلی بوده و تازه سه یا چهار روز از شروع کارش که همزمان با اورهال کارخانه بوده، کارش را شروع کرده بود که متاسفانه دچار حادثه شد.

*مرگ  یک کارگر 17 ساله در چمخاله لنگرود براثر برق گرفتگی

یک کارگر 17 ساله حین کارنصب داربست  در شهرچمخاله لنگرود دچار برق گرفتگی شد وجانش را ازدست داد.

* همبستگی با زندانیان سیاسی ایران در پاریس

زمان: یکشنبه ششم اکتبر ساعت 12

مکان: کانتین پیرنه واقع در:

77 rue de la mare

75020 paris

نان، کار، آزادی: دموکراسی شورایی

جمهوری اسلامی در همۀ عرصه‌های اجتماعی، اعم از اقتصادی، سیاسی، ایدئولوژیک و محیط‌زیستی در بحران فرو رفته‌ است. خیزش فراگیر فردوستان در دی 96 و متعاقب آن تشدید اعتراضات هرروزۀ زنان، ملل تحت ستم، کارگران، معلمان، بازنشستگان، مالباختگان و فعالین محیط‌زیستی گواهی‌ست روشن بر تعمیق تضاد‌های اجتماعی. 40 سال دیکتاتوری نئولیبرال، درکنار تحریم‌های همه‌جانبه ازسوی آمریکا و حمایت آن ازسوی متحدین منطقه‌ای‌اش، حیات میلیون‌ها نفر را به زیستی حیوانی وتهی‌شده از هرنوع شأن‌و‌کرامت انسانی تقلیل داده است.

سرکوب و ارعابِ هرچه‌بیشتر تنها راه‌حل جمهوری اسلامی به این بحران‌ها و تضاد‌های اجتماعی بوده. طی ماه‌های اخیر، دستگاه قضایی/امنیتی با صدور احکام سنگین، شلاق و شکنجه "طعم شیرین عدالت" را در کام جامعه چشانده است. اززمان به‌قدرت رسیدن ابراهیم رئیسی در اسفند 97، هزار و ۲۷ سال و شش ماه حبس، و هزار و ۴۲۸ ضربه شلاق نصیب فعالان سیاسی و مدنی شده است. یک قرن و دوازده سال زندان برای هفت کارگر هفت‌تپه و فعالین مدافعِ حق‌‌وحقوق بدیهی‌شان نمونۀ متأخرِ چنین حلاوتی‌ست.

در بطن چنین زمانۀ عسرتی، ابراز همبستگی بین‌اللملی شاید نخستین و پایه‌ای‌ترین کنش برای حمایت از مبارزات مردم ایران و زندانیان سیاسی باشد. در 6 اکتبر بناست به‌شکل جمعی یادی کنیم از زندانیان سیاسی و مقاومت‌های‌شان در زندان؛ همینطور بناست به یاد آوریم مبارزات طاقت‌فرسا و شجاعانۀ کارگران علیه استثمار مضاعف، خصوصی‌سازی‌ها، سلب مالکیت و بیکاری؛ مقاومت زنان علیه آپارتاید جنسی، حجاب اجباری، مردسالاری و قیمومت مردانه‌؛ اعتصابات گسترده و تظاهرات معلمان علیه موقتی‌ساختن کار‌ و کالایی‌ساختن آموزش به‌عنوان حق بدیهی همگان؛ بناست همینطور نزاع کولبر‌ها و تقلای‌شان برای بقا، و نزاع هرروزۀ " "اقلیت"‌ها علیه آپارتاید شیعی فارس و حذف سیستماتیک‌شان را به‌یاد آوریم.

برای همبستگی با تمام زندانیان سیاسی در ایران، از همه ایرانیان مقیم پاریس و حومه دعوت می کنیم که روز یکشنبه ششم اکتبر ساعت ۱۲ با حضور خود در کانتین پیرنه واقع در آدرس 77 rue de la mare 75020 paris در ادای دین به این زندانیان سهمی داشته باشند. 

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com