اخبار و گزارشات کارگری ٨ مهر ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
September 30, 2019

اخبار و گزارشات کارگری ٨ مهر ماه ١٣٩٨

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

بازداشتی های مراسم روز جهانی کارگر آزاد باید گردند

- اخبار اولین روزهفته دوم اعتصاب وتجمع کارگران کشت وصنعت نیشکر هفت تپه

- اعتصاب وتجمع کارگران پروژه مترو شیرازدراعتراض به عدم پرداخت 6ماه حقوق

- اعتراض کارگران شهرداری منجیل نسبت به عدم پرداخت 3ماه حقوق ،عیدی وسنوات سال 97،پایمالی حقوقشان از طرف شرکت پیمانکاری منجمله نداشتن امنیت شغلی وبی تفاوتی مسئولان شهرداری منجیل

- نه همگانی به واگذاری اموال کارگران به بخش خصوصی

- اعتصاب وتجمع 2روزه پزشکان خانواده جیرفت در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات

حضور پزشکان خانواده شهرستان های جنوبی استان کرمان در تجمع روز دوم

- اعتصاب وتجمع دوروزه رانندگان مینی بوس‌های سرویس مدارس یاسوج

- ادامه سریال اعتراضات اعضای تعاونی مسکن کارگران برق تهران نسبت به عدم تحویل زمین هایشان باتجمع مقابل دادگستری کل استان البرز

- جان باختن کارگر 60ساله یک معدن شهرستان زرندیه براثر سقوط از ارتفاع

- مرگ یک کارگر در قرچک براثر سقوط از طبقه ششم

- ذره ذره شدن کارگر قالیشویی میبد یزد در مخزن دستگاه

*اخبار اولین روزهفته دوم اعتصاب وتجمع کارگران کشت وصنعت نیشکر هفت تپه

روز دوشنبه 8مهر، اعتصاب وتجمع کارگران کشت وصنعت نیشکر هفت تپه برای بازگشت بکار همکاران،آزادی اسماعیل بخشی ولغوخصوصی سازی وارد دومین هفته شد.

بنابه گزارشات منتشره،روز دوشنبه 8مهر جمعی از کارگران کشت وصنعت نیشکر هفت تپه به اعتصاب وتجمعشان در این مجتمع ادامه دادند وباایراد سخنرانی وسر دادن شعارهایی خواهان بازگشت بکار همکاران،آزادی اسماعیل بخشی وپایان دادن به خصوصی سازی شدند.

از اخراج ها چه خبر؟

بدنبال انتشار خبری درکانال های تلگرامی مبنی بر در آستانه اخراج قرار گرفتن تعدادی دیگر از کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه شاهد تکذیب این خبر ازکانال های مختلف بودیم،ازجمله اتحادیه آزاد کارگران ایران  بتاریخ 8مهراطلاعیه ای بقرار زیر صادر کرد:

خبر اخراج تعداد دیگری از کارگران هفت تپه تکذیب شد

کاویانی (معاونت سرمایه انسانی و پشتیبانی مجتمع کشت وصنعت هفت تپه) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، در رابطه با صحت خبر منتتشر شده در فضای مجازی مبنی بر اخراج تعدادی دیگر از کارگران این مجتمع اظهار کرد: به هیچ عنوان خبر صحت ندارد و به عنوان معاون مدیرعامل شرکت این خبر را تکذیب می‌کنم.

او با بیان اینکه ، در خصوص عدم تمدید قرارداد کاری ۲۰ نفر از کارگران که پیش از این اسامی آنها منتشر شده و پرونده شکایت آنها در اداره کار در حال بررسی است، اظهار داشت: در حال بررسی وضعیت کارگران تعدیلی هستیم و در صورت موافقت، این کارگران به کار سابق خود بازمی‌گردند.

این گفته های کاویانی در حالیست که کارگران مجتمع هفت تپه اذعان داشته اند که قرارداد نزدیک به ۱۵۰ نفر از کارگران تمدید نشده است و تصمیم مدیریت بر اخراج این تعداد از کارگران است.

قطعاً اظهارات معاون شرکت تحت تأثیر اعتصاب کارگران که امروز هشتمین روز خود را سپری می کنند صورت گرفته است.

کارگران هفت تپه به درستی تشخیص داده اند که اخراج سازی ها تنها به این ۲۰ نفر از کارگران محدود نمی ماند و وسعت بیشتری خواهد گرفت اما با اتحاد و اعتراضشان می توانند مانع از بیکارسازی ها گردند.

آخرین اخبار درباره 20کارگر اخراجی این مجتمع بروایت استاندار خوزستان و مدیر کل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان ازتمدید قرارداد 17 کارگر شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه امروز(8مهر) خبر داد.

به گزارش 8مهر خبرگزاری صدا و سیما مرکز خوزستان، غلامرضا شریعتی در گفتگو با اخبار نیمروزی شبکه یک سیما گفت: این تصمیم امروز با تشکیل جلسه در شهرستان شوش با مسئولان مربوطه گرفته شد.

مدیر کل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز وعده بازگشت بکار20کارگراخراجی را داد.

به گزارش 8مهر خبرگزاری صدا و سیما مرکز خوزستان ، کریم یاوری امروز در جمع کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه با بیان این وعده افزود : به نمایندگی از سوی محمد شریعتمداری، وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی برای بررسی مشکلات کارگران شرکت کشت وصنعت نیشکر هفت تپه به هفت تپه شوش سفر کرده است.

اخباراحضار کارگران به پلیس اطلاعات  امنیت شوش

بدنبال خبرهای منتشره در کانال های تلگرامی مبنی بر احضار 40کارگر به پلیس اطلاعات  امنیت شوش، در لابلای خبرهای منتشره در کانال های تلگرامی ظاهرا طی تماسی با تعدادیشان،اعلم کردند نیازی به حضورشان در پلیس امنیت  نمی باشد.

امروز عدنان غزی فرماندار شهرستان شوش در گفتگو با خبرنگار رسانه ای، خبر احضار40کارگرنیشکر هفت تپه به پلیس امنیت را تکذیب کرد.

*اعتصاب وتجمع کارگران پروژه مترو شیرازدراعتراض به عدم پرداخت 6ماه حقوق

روز دوشنبه 8مهر،جمعی از کارگران پروژه مترو شیراز(شرکت بین المللی عمران سریر )دراعتراض به عدم پرداخت 6ماه حقوق دست از کار کشیدند ودر میدان ستاد(امام حسین) شیراز تجمع کردند.

یکی از کارگران حاضر درتجمع به خبرنگار رسانه ای گفت:شرکت بین المللی عمران سریر که وظیفه احداث مترو شیراز و ایستگاه‌های آن را برعهده دارد، از اسفند 97 تاکنون که مهر 98 است حقوقی به کارگران این پروژه پرداخت نکرده است و پیمانکار پروژه نیز هر بار به بهانه های مختلف از پرداخت مطالبات کارگران سرباز می‌زند.

وی ادامه داد: درحال حاضر بیش از 40 کارگر در ایستگاه مترو میدان امام حسین مشغول کار هستند که 6ماه حقوقشان پرداخت نشده است.

وی اضافه کرد: از اواخر سال 97 تاکنون شرکت بین المللی عمران سریر که وظیفه تکمیل ایستگاه مترو شیراز را بر عهده دارد با ظرفیتی بسیار کمتر از توان واقعی و حدود 7 درصد در حال فعالیت است.

این کارگر مترو شیرازافزود: برای آیین افتتاح فاز یک ایستگاه مترو میدان امام حسین شیراز که در بهمن ماه گذشته با حضور  یک مقام کشوری برگزار شد مبلغی بیش از2میلیارد تومان هزینه تشریفات این مراسم شد در حالی که در آن زمان نیز مطالبات بسیاری از کارگران این مجموعه معوق شده بود و با این اعتبار می شد بدهی شرکت به این کارگران تسویه شود.

وی ادامه داد:اغلب کارگران این شرکت متاهل و دارای خانواده هستند که در ماه های اخیر به سختی و با قرض کردن از پس تامین هزینه های خود برآمده اند اما اکنون دیگر توان ادامه این وضعیت برایشان سخت است زیرا ماه ها است که کرایه خانه شان عقب افتاده و حتی به سوپری و نانوایی سر کوچه شان نیز بدهکارند.

*اعتراض کارگران شهرداری منجیل نسبت به عدم پرداخت 3ماه حقوق ،عیدی وسنوات سال 97،پایمالی حقوقشان از طرف شرکت پیمانکاری منجمله نداشتن امنیت شغلی وبی تفاوتی مسئولان شهرداری منجیل

روز دوشنبه 8مهر،کارگران شهرداری منجیل برای باری دیگر نسبت به عدم پرداخت 3ماه حقوق ،عیدی وسنوات سال 97،پایمالی حقوقشان از طرف شرکت پیمانکاری منجمله نداشتن امنیت شغلی وبی تفاوتی مسئولان شهرداری منجیل اعتراض کردند.

جمعی از کارگران مجموعه شهرداری منجیل که در بخش خدمات، فضای سبز و آتش‌نشانی کار می‌کنند،به خبرنگار رسانه ای گفتند:بیش از شش ماه از آغاز سال ۹۸ گذشته است، جدا از سه ماه مزد معوقه، هنوز عیدی و سنوات سال 97 خود را دریافت نکرده‌ایم!

آنهاضمن اعتراض به عدم پرداخت حقوق ومطالبات دیگرشان،افزودند: تا چه زمانی باید منتظر دریافت مطالبات خود بمانیم؟ ما حدود 32 نفر کارگر هستیم که در مجموعه شهرداری منجیل مشغول به کار هستیم؛ اینکه به عنوان کارگر پیمانکاری همیشه حقوقمان را با تاخیر چندین ماهه می‌گیریم، بماند، حالا شش ماه تمام است که منتظریم پیمانکار، عیدی و سنوات سال گذشته ما را بپردازند.

یکی از کارگران معترض شهرداری منجیل گفت: کارفرما دو روز پیش تازه دستمزد مربوط به خرداد ماه را با سه ماه تاخیر آنهم به صورت پایه حقوق پرداخت کرد و این آخرین وجهی بوده است که به عنوان مزد دریافت کرده‌ایم.

این کارگر شاغل در مجموعه شهرداری منجیل با بیان اینکه از حداقل‌های مزدی برخوردار بوده و امنیت شغلی ندارند، افزود: طی یک ماه گذشته 2 نفر از همکاران پیمانکاری ما در مجموعه شهرداری منجیل شغلشان را از دست دادند که یک نفر از آنها بعداز مدتی با دادن تعهد به کار سابق خود بازگشت و دیگری در تلاش برای بازگشت  به کار است.

به گفته وی؛ وجود قراردادهای موقت یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های او و همکارانش است که شهرداری منجیل در مقام کارفرمای اصلی اعتنایی به اصلاح این وضعیت ندارد.

*نه همگانی به واگذاری اموال کارگران به بخش خصوصی

ناصر آقاجری با تاکید بر اتحاد در مقابل خصوصی‌سازی و «نه همگانی به واگذاری‌ها»واینکه«تشکل‌های زرد» هیچ دستاوردی برای مزدبگیران ندارند،می افزاید: راه حفظ اموال مردم و صیانت از داشته‌های تاریخی کارگران، ایجاد تشکل‌های مستقل است.

ناصر آقاجری (فعال کارگری پروژه‌ای) در گفتگو با خبرنگار رسانه ای بتاریخ 8مهر،با تاکید بر لزوم مطالبه‌گری کارگران می‌گوید: امروزه مهم‌ترین مطالبه طبقه‌ی کارگر قبل از هرچیز، مخالفت با واگذاری‌هاست؛ واگذاری‌هایی که تحت عنوانِ غلطِ «خصوصی‌سازی» از واحدهای صنعتی، مادر، صنایع قدیمی و کاربردی تا واحدها و نهادهای زیرمجموعه تامین اجتماعی را دربرمی‌گیرد.

به گفته‌ی او، نهادهای زیرمجموعه تامین اجتماعی، از بانک رفاه گرفته تا شرکت‌های شستا، ماحصل تاریخیِ دسترنج طبقه‌ی کارگر و بین نسلی است و واگذاری آنها به غیر، در تعارض با همه اصول و ساختارهای قانونی‌ست.

آقاجری در ادامه تاکید می‌کند: باید بپذیریم اتحاد در مقابل خصوصی‌سازی و «نه همگانی به واگذاری‌ها» باید نقشه راه مطالبه‌گری کارگران و بازنشستگان باشد؛ نقشه راهی که اگر نادیده گرفته شود در آینده‌ای نه چندان دور دیگر چیزی از ماترک طبقه‌ی کارگر باقی نمی‌ماند.

او ادامه می‌دهد: اگر خوب دقت کنیم می‌بینیم در یکی، دو دهه گذشته، موج تعدیل، بیکاری و تعویق در پرداخت حقوق مزدی کارگران صنعتی، نتیجه مستقیم خصوصی‌سازی بوده است؛ خصوصی‌سازی نه برای کارگران منافعی داشته است و نه حتی ذره‌ای توانسته در بهبود تولید و خودکفایی ملی نقش‌آفرینی کند.

این فعال کارگری در ادامه به موضوع تشکل‌های صنفی کارگران و بازنشستگان می‌پردازد؛ تشکل‌هایی که به گفته‌ی او اگر بتوانند خوب، کاربردی و مطالبه-محور عمل کنند، می‌توانند پایگاه اجتماعی درخوری برای کارگرانِ پراکنده فراهم نمایند.

آقاجری می‌گوید: «تشکل‌های زرد» نه تنها هیچ دستاوردی برای مزدبگیران ندارند بلکه با آه و افسوس سردادن درباره‌ی مشکلاتی که به زعم آنها «لاینحل» است، روح ناامیدی و بطلان را در جامعه کارگری می‌دمند؛ چراکه همواره این ادعا را دستاویز قرار می‌دهند که "در این شرایط نمی‌توان کاری سر داد."

به گفته‌ی او، این نوع تشکل‌ها گرچه شاید بتوانند از نظر کمیت، کارگران و بازنشستگان را جذب کنند اما در عمل چون راه به جایی نمی‌برند، راه مطالبه‌گری واقعی را مسدود می‌نمایند و به عنوان یک سد محکم، در نقش یک مانع، مقابل تشکل‌گرایی مستقل عمل می‌کنند.

او در پایان تاکید می‌کند: راه حفظ اموال مردم و صیانت از داشته‌های تاریخی کارگران، ایجاد تشکل‌های مستقلی است که در نهایت با کارهای عملی قابل دیدن بازنشستگان و کارگران، بتوانند آنها را جذب تشکل‌گرایی بنمایند، نه راهی که در نهایت حل شدن در تشکل‌های "زرد" باشد. تجربه‌های بی‌شمار تاریخی و دانش می‌آموزد که با واژه‌های اگر و شاید و احتمال دارد، به کویر به آب و علفی می‌رسیم که تنها مرگ تشکل‌های مستقل را در پی خواهد داشت.

*اعتصاب وتجمع 2روزه پزشکان خانواده جیرفت در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات

حضور پزشکان خانواده شهرستان های جنوبی استان کرمان در تجمع روز دوم

روزهای شنبه ویکشنبه 6 و 7 مهر،پزشکان خانواده جیرفت برای اعتراض به عدم پرداخت 3ماه کارانه سال جاری وبخشی از مطالبات سال 97 دست به اعتصاب زدند و سرکارشان حاضر نشدند وروز اول در دانشگاه علوم پزشکی و روز بعدش در معاونت آموزشی تجمع کردند.

روز دوشنبه 8 مهر، یکی از پزشکان خانواده بخش مرکزی جیرفت به خبرنگاریک روزنامه محلی گفت:سه ماه کارانه پزشکان خانواده روستایی جنوب کرمان پرداخت نشده است. 30درصد از مطالبات سال 97 هم تا به امروز تصویه نشده است.

وی افزود:تصمیم گرفتیم 2روز درمحل کارمان حاضر نشویم و دوروز رابه اعتصاب گذراندیم، وروزاول در دانشگاه علوم پزشکی و روز بعد در معاونت آموزشی تجمع کردیم.

وی درادامه گفت:در تجمع روز قبل(یکشنبه 7مهر)پزشکان خانواده شهرستان های جنوبی استان کرمان هم حضور داشتند.

وی در خاتمه با اشاره به اینکه قراردادما با مرکز بهداشت است، افزود:وعده هایی مبنی برپرداخت بخشی از مطالباتشان تا پایان مهرماه داده شد ولی قول صد در صد داده نشد.

*اعتصاب وتجمع دوروزه رانندگان مینی بوس‌های سرویس مدارس یاسوج

روز دوشنبه 8 مهر برای دومین روز متوالی،رانندگان مینی‌بوس سرویس مدارس شهر یاسوج برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به نابسامانی شغلی وسط پایین درآمد با خود داری از جابجایی دانش آموزان وبه صف کردن مینی بوس هایشان  با پارک در بلوار بویراحمد شهر یاسوج تجمع کردند.

امروز طی پیامکی از اولیاء دانش آموزانی که سرویس مینی‌بوس مدارس کار ایاب و ذهاب آنها را انجام می دهند، خواسته شد بعلت تجمع سرویس ها، ایاب و ذهاب فرزندان خود را تا مدرسه انجام دهند.

یکی از رانندگان مینی بوس به خبرنگار رسانه ای گفت: 87 دستگاه مینی بوس در این شهر فعالیت دارند و یکی از مشکلات ما نداشتن سازمان مینی‌بوس‌رانی است.

وی با بیان اینکه رانندگان مینی بوس ها تمام مجوزها و گواهی‌ها لازم را اخذ کرده اند، افزود: روز یکشنبه، ششم مهرماه یکی از مینی بوس های سرویس مدارس همراه با دانش آموزان مقطع ابتدایی که سوار آن بودند؛ به بهانه نداشتن مجوزها و گواهی ها توسط ماموران راهنمایی و رانندگی به پارکینگ انتقال داده شد.

یکی دیگر از رانندگان این مینی بوس ها نیزبیان کرد: برای هر دانش آموز سالانه 350 هزارتومان کرایه به ما داده می شود که نسبت به سایر نقاط کشور کم است.

راننده دیگر گفت: 6 ماه از 12 ماه سال بیکاریم، در این 6 ‌ماه که بعنوان سرویس مدارس کار می کنیم، دستگاه‌های مختلف از جمله مدیر مدرسه، اتوبوسرانی، شهرداری، آموزش و پرورش، شرکت حمل و نقل، مالیات و بیمه از ما سهم می خواهند، در حالی که به ما خدماتی از جمله روغن خودرو و لاستیک ارائه نمی دهند.

یکی دیگر از این رانندگان اظهارکرد: از طریق حمل و نقل و پایانه ها برای اخذ مجوزها و گواهی های لازم ازجمله گواهی سوء پیشینه، پروانه اشتغال راننده، کارت سلامت، معاینه فنی، بیمه، کارت هوشمند ناوگان عمومی، گواهی عدم مصرف مواد مخدر، فرم تعهد حسن انجام کار معرفی شدیم و آنها را گرفته ایم، اما اخیرا به ما اعلام شده که این مدارک مورد قبول نیست و مجددا باید در این زمینه اقدام کنید که با این وضع ما متضرر می شویم.

وی بیان کرد: هر جفت لاستیک مینی بوس برای ما دو میلیون و 300 هزار تومان در می آید در حالی که در برخی نقاط کشور هر جفت لاستیک به قیمت دولتی 600هزار تومان داده می شود.

یکی دیگر از رانندگان گفت: اگر ما به همه دستگاه‌ها و شرکت هایی که نام برده شده اند سهم، عوارض و مالیات  بدهیم؛ با توجه به استهلاک خودرو و مخارج زندگی چقدر برای خودمان می‌ماند بنابراین ما با چه امیدی کار کنیم؟

*ادامه سریال اعتراضات اعضای تعاونی مسکن کارگران برق تهران نسبت به عدم تحویل زمین هایشان باتجمع مقابل دادگستری کل استان البرز

روز دوشنبه 8مهر، اعضای تعاونی مسکن کارگران برق تهران در ادامه سریال اعتراضاتشان نسبت به عدم تحویل زمین هایشان دست به تجمع مقابل دادگستری کل استان البرز درشهرستان هشتگرد زدند.

برپایه گزارش رسانه ای شده، اعضای تعاونی مسکن کارگران برق تهران بیست و هفت سال پیش اقدام به خرید زمین در فاز پنج هشتگرد کرده بودند، با این حال تعاونی قطعات موردنظر را به خریداران تحویل نداده است.

به گفته این اعضا؛ در سال‌های گذشته پای چند نفر از اعضای سابق این تعاونی به دادگاه بازشد اما مشکل همچنان پابرجاست.

معترضان همچنین اظهار داشتند: به تازگی بدون رضایت مالکان به صورت چراغ خاموش، شهرداری هشتگرد با تغییر نقشه‌هایی که در زمان خرید قطعات ترسیم شده بود، اقدام به حذف 2هزار قطعه زمین از نقشه‌ها کرد.

آنها افزودند: در کمال تعجب متوجه تغییر نقشه‌ها شدیم و بعد فهمیدیم که قرار است به جای زمین‌ها، کمتر از 1600 واحد آپارتمان در38قطعه تحویل داده شود. این در حالی است که شمار افرادی که از طریق این تعاونی اقدام به خرید زمین کرده‌اند، 20هزار نفر است. البته زمین‌ها تقریبا به حدود نیمی از این افراد به صورت غیرقانونی فروخته شده است.

اعضای تعاونی مسکن کارگران برق تهران با بیان اینکه هیات مدیره تعاونی مسکن کارگران برق تهران قول داده بودند که تنها قطعات به ما تحویل داده شود، افزودند: انتظار ما از تعاونی مسکن کارگران برق تهران این بود که بر مطالبات ما پافشاری کند و اجازه ندهد که شهرداری هشتگرد برنامه خود را پیگیری کند.

آنها ادامه دادند: از دادگستری می‌خواهیم که برای رسیدگی به این مهم ورود کند و اجازه ندهد که حقوق‌مان پایمال شود. پیشتر از قوه قضائیه هم خواسته بودیم که رسیدگی‌های قضایی را با قدرت کلید بزند و برای رسیدگی به تخلف‌ها ورود کند. امیدواریم که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم با قدرت ورود کند.

*جان باختن کارگر 60ساله یک معدن شهرستان زرندیه براثر سقوط از ارتفاع

روز یکشنبه 7مهر،یک کارگر 60ساله حین کار در یک معدن شهرستان زرندیه براثر سقوط از ارتفاع در دم جانش را ازدست داد.

*مرگ یک کارگر در قرچک براثر سقوط از طبقه ششم

روز دوشنبه 8مهر،یک کارگر 47ساله حین کار باز کردن و جمع آوری جک آلماتور بندی در طبقه ششم ساختمانی درقرچک به پایین سقوط کرد و در دم جان باخت.

*ذره ذره شدن کارگر قالیشویی میبد یزد در مخزن دستگاه

روز دوشنبه 8مهر،یک کارگر حین کار  در یک قالیشویی میبد یزد در مخزن دستگاه سقوط کرد وذره ذره شد.

akhbarkargari2468@gmail.com

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com