اخبار و گزارشات کارگری ٧ مهر ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
September 29, 2019

اخبار و گزارشات کارگری ٧ مهر ماه ١٣٩٨

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

بازداشتی های مراسم روز جهانی کارگر آزاد باید گردند

- ادامه اعتصاب و تجمع کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه و احضار بیش از20کارگر معترض به پلیس امنیت شوش

- اعتصاب کارگران هفت تپه و بن بست خصوصی سازی

- اعتصاب دامنه دار کارگران شهرداری سی سخت دراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق

- اعتراض کارگران شهرداری لوشان نسبت به عدم پرداخت 5ماه حقوق و8ماه حق بیمه

- تجمع اعتراضی کارگران اداره گاز رفسنجان نسبت به عدم پرداخت 5ماه حقوق مقابل فرمانداری

- بیانیه کانون صنفی معلمان ایران (تهران) درباره عدم رعایت حقوق معلمان زندانی

- عدم پرداخت چندین ماه حقوق وحق بیمه کارگران سازمان ورزش شهرداری تبریز

- جان باختن کارگر کارخانه کارتن‌سازی چمستان نوربدنبال سقوط دردستگاه

- جانباختن یک کارگر ساختمانی در جزیره کیش براثر برق گرفتگی

- قطع مچ دست کارگر کارگاه نقاشی خودرو بادرود در حادثه انفجار

*ادامه اعتصاب و تجمع کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه و احضار بیش از20کارگر معترض به پلیس امنیت شوش

روز یکشنبه 7مهر برای هفتمین روز متوالی،اعتصاب وتجمع کارگران کشت وصنعت نیشکر هفت تپه مقابل دفتر مدیریت شرکت برای بازگشت بکار همکاران،آزادی اسماعیل بخشی ولغوخصوصی سازی ادامه پیدا کرد.

کانال تلگرام سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه ضمن انتشار خبر بالا از احضار بیش از بیست نفر از کارگران اعتصابی به پلیس امنیت شوش خبرداد.

بنا به گزارش همین منبع بتاریخ 7مهر،با حضور پلیس اطلاعات و امنیت در حراست شرکت در همکاری شکوهی مسئول حراست شرکت از طریق اداره مذکور، 20 نفر از  کارکران به صورت تلفنی احضار شده اند.

 کارگران احضار شده باید  فردا دوشنبه ساعت یازده صبح  در محل پلیس امنیت شوش حاضر شوند.

براساس خبرهای دریافتی،  اسدبیگی یکی از کارفرماهای شرکت درخواست مذاکره با کارگران اخراجی را داشته است که این درخواست توسط کارگران رد شده .

کارگران  در جواب به اسدبیگی گفته اند  که ما خواهان بازگشت به کار  بی قید وشرط تمامی همکاران اخراجی خود هستیم .

سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه، احضار وتهدید کارگران را شدیدآ محکوم کرده وخواهان باز گشت به کار تمامی این عزیزان زحمت کش وشریف میباشد .

*اعتصاب کارگران هفت تپه و بن بست خصوصی سازی

از روز اول مهرماه بخشی از کارگران شرکت کشت و صنعت هفت تپه در اعتراض به اخراج ۲۰ نفر از همکارانشان دست از کار کشیده و در محل مدیریت شرکت تجمع نمودند و این اعتصاب همچنان ادامه دارد.

بیشتر از ۱۲ سال است که کارگران این شرکت با انواع مشکلات اعم از عدم امنیت شغلی، تعویق حقوق و مطالبات، عدم طبقه بندی مشاغل، قراردادهای موقت و چندین مشکل دیگر روبرو هستند. در یک دوره با تغییر مالکیت شرکت به بخش خصوصی و بازگشت دوباره آن به دولت نتوانستند تأثیری در بهبود مشکلات کارگران داشته باشند اما واگذاری شرکت در چند سال گذشته به بخش خصوصی و با مالکیت جدید خانواده اسدبیگی بر این مرکز تولیدی عظیم و پر اهمیت، مشکلات انباشته شده کارگران شدت گرفت و نهایتاً با اعتصاب گسترده کارگران هفت تپه در آذرماه نود و شش وارد فاز جدیدی شد.

این دوره نوین از مبارزات کارگران هفت تپه پیچیدگی ها و افت و خیزهای زیادی به خود دیده است. چند دوره اعتصاب گسترده که نمونه آذر و دیماه سال گذشته ابعاد بسیار گسترده ای به خود گرفت و با رژه خیابانی کارگران و کشاندن تجمع به مقابل فرمانداری شوش سراسر کشور را تحت الشعاع خود قرار داد.

اکنون که اعتصاب در اعتراض به اخراج تعدادی از همکاران شکل گرفته است و کارگران اعتصابی با اشاره به اینکه روند این اخراج سازی ها در آینده دامن سایر کارگران را خواهد گرفت به درست بر عامل اصلی این وضعیت یعنی ” خصوصی سازی” در شرکت اشاره دارند.

سیاست های تعدیل ساختاری و واگذاری شرکتهای دولتی به بخش خصوصی که به عنوان اصلی ترین سیاست اقتصادی کشور از آن اسم برده می شود دامنه ی بسیار گسترده ای از مراکز تولیدی و صنعتی در کشور را در سالهای گذشته به ورطه نابودی کشانده و عملاً به بیکاری ده ها هزار کارگر منجر شده است.

اعتصابات و اعتراضات گسترده کارگران در سالهای اخیر در مراکزی همچون هفت تپه، فولاد اهواز ، هپکو اراک، آذرآب، ماشین سازی تبریز و ده ها مرکز دیگر مبین این امر است که در پس خصوصی سازی در شرکتها و به یغما بردن سرمایه های اجتماعی کشور که همگی حاصل دسترنج کارگران است، تضییع حقوق کارگران و خطر اخراج سازی و بیکارسازی ها شدت یافته و موجبات اعتراض کارگران را پدید آورده است

روند ادغام اقتصاد کشور در بازار جهانی برای حاکمیت سرمایه داری در ایران از مسیر همین سیاست خصوصی سازی مراکز دولتی میگذرد و این سیاست عملاً به نابودی کار و زندگی میلیونها کارگر و خانواده ایشان منجر میگردد. آن بخش از کارگرانی هم که کارشان از دست نرفته است با انواع بیحقوقی ها اعم از تعویق پرداخت دستمزدها روبرویند.

همکاران و همسرنوشتان در سراسر کشور ;

” خصوصی سازی” به عنوان اصلی ترین سیاست اقتصادی، به امری حیاتی برای سودآوری و ادغام در بازار جهانی و برونرفت از بحران برای سرمایه داران حاکم در دستور کار نهادهای حاکمیتی قرار گرفته است.

 هیچ یک از دستگاه های دولتی و یا قضایی و دیگر دستگاه ها نه تنها در برابر چنین سیاستی نخواهند ایستاد بلکه تمام تلاششان را در خدمت این سیاست کلان اقتصادی قرار خواهند داد.

در دوره اخیر که نهاد قضایی به تقابل با برخی مسئولین از جمله عزل و دستگیری رئیس سابق سازمان خصوصی سازی و برخی از کارفرمایان خصوصی در مراکز مختلف صنعتی با پوشش ” مبارزه با فساد” دست میزند به هیچ عنوان به ریشه های این سیاست اقتصادی ایرادی نخواهد گرفت و نهایتاً تنها با توجیه ”عدم اهلیت” کارفرما و انجام ”خصوصی سازی بد” کارفرمایان خصوصی فعلی در مراکز صنعتی مختلف، خلع شده و به کارفرمای دیگری که از منظر ایشان ”اهلیت” داشته باشد واگذار خواهند شد.

این امر تنها کارگران معترض در این مراکز را برای مدتی سرگردان کرده و به شکل دیگری با همین مشکلات کنونی روبرو خواهد کرد.

ما در اتحادیه آزاد کارگران ایران به همراه دیگر بخش های جنبش کارگری در دوره های مختلف به تبعات خصوصی سازی های رانتی اشاره کرده ایم و یکسال گذشته نیز با انتشار اسنادی درباره تلاش کارفرمای هفت تپه برای واگذاری بخشی از شرکت که منجر به بیکارسازی برخی از کارگران میشد افشاگری کرده ایم.

نتیجه روند واگذاری های خصوصی چه به افراد اهل چه نا اهل به گفته مسئولان، تنها گسترش بیکارسازی و تعرض به حقوق کارگران از هفت تپه تا هپکو، از فولاد تا آذرآب، از ماشین سازی تبریز تا کنتورسازی قزوین خواهد بود.

اتحادیه آزاد کارگران ایران ضمن حمایت بی دریغ از خواست بازگشت به کار کارگران اخراجی هفت تپه، اعلام می دارد که در بستر اعتراض به خصوصی سازی و درخواست بازگشت شرکتهای خصوصی به دولت هیچ کدام از نهادهای حاکمیتی نه تنها در کنار کارگران نخواهند بود بلکه با تمام توان در مقابل این خواست کارگران خواهند ایستاد و نهایتاً تنها با اعلام عدم شایستگی کارفرمایان فعلی و واگذاری به کارفرمایان جدید منافع حزبی و جناحی خویش را پوشش خواهند داد.

از این رو کارگران مراکز کارگری در کشور برای عبور از بحران کنونی باید به نیروی اتحاد و همبستگی طبقاتی خویش اتکا کرده و این مطالبه مهم و اساسی خویش را جامه عمل پوشانند.

زنده باد کارگران هفت تپه

زنده باد همبستگی طبقاتی کارگران در سراسر کشور

اتحادیه آزاد کارگران ایران- هفتم مهرماه نود و هشت

*اعتصاب دامنه دار کارگران شهرداری سی سخت دراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق

کارگران شهرداری سی سخت دراعتراض به عدم پرداخت کماکان در اعتصاب هستند و از جمع آوری زباله ها از سطح شهرخودداری می کنند.

بنا به گزارشات رسانه ای شده بتاریخ 7مهر،از حدود یک ماه پیش کارگران بخش خدماتی شهرداری سی سخت بارها برای وصول مطالبات معوقه خود مقابل ساختمان شهرداری دست به تجمعات اعتراضی زده‌اند. امروز نیز اعتراض کارگران ادامه داشت.

بنابه گفته کارگران معترض،دلیل برپایی تجمعات اعتراضی حدودا یک‌ماهه آنها، بی‌تفاوتی مدیران شهرداری سی سخت در قبال پرداخت مطالبات مزدی کارگران مناطق مختلف شهرداری است.

به گفته آنها،اعتراض کارگران واحد خدماتی (تنظیف و حمل زباله) گسترده‌تر شده است به طوری که طی روزهای گذشته کارگران تنظیف و حمل زباله از جمع‌آوری زباله‌های برخی مناطق شهر خودداری کرده‌اند.

این کارگران اظهار داشتند: با افزایش مشکلات مالی شهرداری، در روزهای گذشته سرپرست شهرداری سی سخت از مسئولیت خود در شهرداری کناره‌گیری کرده و این موضوع باعث تشدید مشکلات شده است.

کارگران سی سخت تصریح کردند: در نخستین روزهای اعتراض کارگران شهرداری سی سخت، فرمانداری شهرستان دنا با هماهنگی دهیاری اقدام به جمع‌آوری زباله‌ها نمودند و با تشدید  مشکلات ناشی از جمع‌آوری نشدن زباله‌های شهری، در روزهای گذشته اعضای شورای شهر سی سخت نیز اقدام به جمع‌آوری زباله‌های شهر کردند.

علی یارعلیپور (سرپرست فرمانداری شهرستان دنا) پیش از این؛ با تایید اجتماع اعتراضی همه روزه کارگران خدماتی شهرداری سی سخت، وضعیت جمع‌آوری زباله در این شهر را به دلیل استمرار اعتراضات کارگران بخش خدماتی نامطلوب دانسته است.

به اعتقاد وی جمع آوری زباله های شهر توسط فرمانداری و دهیاران و یا اعضای شورای شهر یک مسکن است که فقط برای چند روزی جواب خواهد داد و می طلبد که مسئولان مربوطه این معضل را ریشه  ای حل کنند.

*اعتراض کارگران شهرداری لوشان نسبت به عدم پرداخت 5ماه حقوق و8ماه حق بیمه

کارگران شهرداری لوشان اعتراضشان را نسبت به عدم پرداخت 5ماه حقوق و8ماه حق بیمه رسانه ای کردند.

روز یکشنبه 7 مهر تعدادی از کارگران معترض شهرداری لوشان به خبرنگار رسانه ای گفتند: حدود ۸۰ کارگر در مجموعه شهرداری لوشان به صورت مستقیم با سوابق بالای ۱۵ سال مشغول کارند که هنوز بابت ۵ ماه مزد معوقه و ۸ ماه حق بیمه طلبکارند.

این کارگران با تاکید بر اینکه هیچ مسئولی در شهرداری لوشان پاسخگوی مطالبات معوقه کارگران نیست، در ادامه گفتند: اخیرا شهردار لوشان به همراه سه تن از اعضای شورای این شهر به اتهام تخلفات مالی ازسوی مراجع قضایی شهرستان بازداشت شده‌اند و این موضوع باعث تشدید نگرانی کارگران شده است.

آنها افزودند:سالهاست که زیر نظر شهرداری در بخش خدمات، فضای سبز، موتوری و آتش‌نشانی کار می‌کنیم و در تمامی این سال‌ها شهردارانی که به ترتیب مدیریت شهری را برعهده می‌گیرند، در مقام کارفرما به برخی تعهدات مزدی خود عمل نکرده‌اند.

طبق اظهارات آنان تاخیر در پرداخت مطالبات مزدی کارگران در مجموعه شهرداری‌های شهر لوشان درحالی ادامه دارد که مسئولان شهرداری و شورای شهر به کارگرانی که بیش از ۵ ماه معوقات مزدی داشتند، گفته‌اند شهرداری به دلیل رکود در بازار مسکن همانند اغلب شهرهای کشور با چالش جدی روبه‌رو شده و منابع مالی خود را از دست داده است.

آنها با بیان اینکه با توجه به غیبت شهردار و سه تن از اعضای شورای شهر باید مسئولان نسبت به حل مشکلات  شهرداری لوشان و کارگرانش تعجیل کنند، در پایان گفتند: این روزها تامین هزینه‌های زندگی شوخی‌بردار نیست به همین دلیل از مسئولان مربوطه می‌خواهیم در مورد پرداخت مطالبات کارگران چاره‌اندیشی کنند.

*تجمع اعتراضی کارگران اداره گاز رفسنجان نسبت به عدم پرداخت 5ماه حقوق مقابل فرمانداری

روز شنبه 6مهر،جمعی از کارگران اداره گاز رفسنجان  برای انعکاس صدای اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت 5ماه حقوق دست به تجمع مقابل فرمانداری این شهرستان زدند.

به گزارش یک منبع خبری محلی،این کارگران که مسئولیت کنتور خوانی و وصول مطالبات اداره گاز را بر عهده دارند، به نحوه عملکرد پیمانکار اداره معترض بودند.

نماینده کارگران معترض گفت: الان چهار سال است که همین مشکل را داریم، هیچ وقت متوجه نشدیم حقوق و مزایای ما چیست، متاسفانه به هرجا مراجعه کردیم پاسخی نگرفتیم.

وی افزود: چندین مرتبه با اداره گاز جلسه و مکاتبه داشتیم اما هیچ اتفاقی نیافتاده است، حتی به اداره کار هم مراجعه کردیم اما دستمان به جایی نرسید.

*بیانیه کانون صنفی معلمان ایران (تهران) درباره عدم رعایت حقوق معلمان زندانی

روز سه شنبه دوم مهر ماه ۱۳۹۸ محمد حبیبی عضو هیئت مدیره کانون صنفی معلمان ایران(تهران) بدون اطلاع قبلی از سالن ۳ بند ۴ زندان اوین به بند ۸ منتقل گردید .

زندان و زندانیان دارای حقوق و آئین نامه هایی هستند که در زندان های ایران اجرا نمی شود و نباید هایی وجود دارد که متولیان قوه قضائیه، دادگستری، دادستانی انقلاب و سازمان زندان ها درباره زندانیان صنفی، سیاسی، مدنی، حقوق بشری، عقیدتی و امنیتی به کار می گیرند.

بازداشت های غیر قانونی و احضار های بدون حکم قاضی، استفاده از چشم بند، پابند، سلول های انفرادی و انتقال غیر قانونی معلمان صنفی و دیگر زندانیان سیاسی، عقیدتی و حقوق بشری  به بند هایی که اراذل و اوباش، معتادان، اعضای باند های مافیایی، خرید و فروش مواد مخدر، رهبران باند های سرقت، فساد،قاچاق مواد مخدر و ... در این بند ها حضور دارند.

 زندانیان محروم از وسایل ارتباطی لازم، امکانات بهداشتی و درمانی ضروری هستند. عدم اجرای قانون تفکیک زندانیان و زندان ها و حمله گاردهای سرکوب به صورت ناگهانی به بند ها و سالن های اندرزگاه ها و محدود کردن ارتباط تلفنی معلمان زندانی با اعضای خانواده ، اقوام و فاصله زمانی بیشتر از یک ماه برای ملاقات های حضوری و عمل نکردن به قانون آزادی مشروط و ندادن مرخصی قانونی به برخی معلمان از جمله محمد حبیبی و دیگر زندانیان سیاسی، عقیدتی، حقوق بشری و امنیتی و اخراج و انفصال از خدمت معلمان بعد از اتمام زندان و آزار آنان و گرفتن آرامش خانواده آنان روش هایی است که در قوانین ایران و اعلامیه حقوق بشر و سازمان ها، سندیکاها و اتحادیه های جهانی و بین المللی محکوم شده است .

مسئولان امنیتی و قضایی،تنها در نیمه اول سال ۱۳۹۸ بیشتر از ۶۰ معلم را احضار، بازداشت، بازجویی، محاکمه و زندانی کرده اند و در طول حدود دو دهه فعالیت کانون های صنفی معلمان ایران صدها نفر بازداشت، زندانی، اخراج،انفصال از خدمت، تبعید، بازنشسته اجباری و... شده اند و درحال حاضر ( مهرماه ۱۳۹۸ ) محمود_بهشتی ، اسماعیل_عبدی، محمد حبیبی، عبدالرضا قنبری و دهها معلم دیگر زندانی نظامی هستند که معلمی را شغل انبیا می داند!!؟

کانون صنفی معلمان ایران(تهران) ضمن محکوم کردن تحمیل شرایط زندان برای معلمانی که فعالیت صنفی می کنند، محدود کردن آزادی های مشروع و قانونی و جلوگیری از ملاقات های حضوری برخی از آنان؛ انتقال ناگهانی و بدون ذکر دلیل محمد حبیبی از بند ۴ به بند ۸ را اقدامی در جهت آزار و محدودیت بیشتر برای این معلم و فعال صنفی دانسته و محکوم می نماید.

از ریاست قوه قضائیه، نمایندگان مجلس، وزیر دادگستری می خواهد که با توجه به اینکه هدف کانون های صنفی معلمان ایران عدالت آموزشی، توسعه، رشد و تعالی آموزش و پرورش و اعتلای روحی روانی، شادابی و توانمندی کودکان و نوجوانان و رعایت حقوق آنان است، به خواسته های قانونی معلمان از جمله زندگی قابل قبول، امنیت شغلی و آزادی بیان و عمل، تشکیل دادگاه های عادلانه و قانونی با حضور هیات منصفه، پذیرش آزادی مشروط و اجرای قانون تفکیک زندانیان عمل شود و از اعمال محدودیت های غیرقانونی پرهیز شود .

قابل یادآوری است در صورت عدم توجه به خواسته های قانونی و رعایت نکردن حقوق ملت و معلمان طبق اصول ۲۶_۲۷_۲۹_۳۰_۳۲_۳۵_۳۷_۳۸_۳۹

در قانون اساسی توسط قوه قضائیه، وزارت دادگستری، دادستانی انقلاب و سازمان زندان ها، کانون های صنفی معلمان ایران حق شکایت از وضعیت معلمان زندانی و زندان ها و مشکلات معیشتی، منزلتی و امنیتی را به نهادهای حقوق بشری، سازمان های جهانی ، سندیکاها، اتحادیه ها و فدراسیون جهانی کار را برای خود محفوظ می داند.

کانون صنفی معلمان ایران ( تهران )

۱۳۹۸/۷/۶

*عدم پرداخت چندین ماه حقوق وحق بیمه کارگران سازمان ورزش شهرداری تبریز

خبرکوتاه: چندین ماه حقوق وحق بیمه کارگران سازمان ورزش شهرداری تبریز پرداخت نشده است.

*جان باختن کارگر کارخانه کارتن‌سازی چمستان نوربدنبال سقوط دردستگاه

روز یکشنبه 7مهر،یک کارگر 39 ساله حین کار در کارخانه کارتن‌سازی چمستان  واقع در شهرک صنعتی شهرستان نور در استان مازندران بدنبال سقوط دردستگاه در دم جانش را ازدست داد.

*جانباختن یک کارگر ساختمانی در جزیره کیش براثر برق گرفتگی

حدود یک هفته پیش،یک کارگر ساختمانی بنام ایوب امینی اهل روستای که ر گینه  از توابع  شهرستان سنندج حین کار در جزیره کیش دچار برق گفتگی شد وجانش را ازدست داد.

بنا به گزارشات منتشره،این حادثه یک هفته پیش از این اتفاق افتاد و خانواده وی دو روز پیش مطلع و برای انتقال جسد وی به زادگاهش اقدام و به یکی از مراکز درمانی کیش مراجعه می کنند.

 مسئولین مرکز درمانی  برای انتقال جس وی درخواست 20میلیون تومان می کنند و خانواده این کارگر جان باخته که قادر به پرداخت این مبلغ نبودند  بدنبال چند روز دربدری در جزیره کیش جسد  عزیزانش را به زادگاهش منتقل  وروز شنبه 6مهر به خاک می سپارشند.

*قطع مچ دست کارگر کارگاه نقاشی خودرو بادرود در حادثه انفجار

ظهر روز شنبه 6مهر، انفجار شیء مشکوک در یک کارگاه نقاشی خودرو بادرود شهرستان نطنز  در استان اصفهان موجب قطع مچ دست یک کارگر شد.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com