اخبار و گزارشات کارگری ۵ و ٦ مهر ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
September 28, 2019

اخبار و گزارشات کارگری ۵ و ٦ مهر ماه ١٣٩٨

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

بازداشتی های مراسم روز جهانی کارگر آزاد باید گردند

- ادامه اعتصاب وتجمع کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه  برای بازگشت بکار همکاران،آزادی اسماعیل بخشی ولغوخصوصی سازی

- پیمان شجیراتی:خطر استحاله جنبش کارگری در کمین است

- سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه:درود بر کارگران هفت تپه

- انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه :

‍ خروش مجدد هفت تپه زمین زیر پای دزدان و غارت گران و مدافعین آنان را به لرزه در خواهد آورد

- تجمعات اعتراضی دامنه داررانندگان مرکز بهداشت سنندج نسبت به عدم پرداخت مطالبات

باز داشت نماینده رانندگان مرکز بهداشت سنندج وانتقالش به مکانی نا معلوم

اخراج 2راننده معترض خودروهای پیکاپ مرکز بهداشت شهرستان بیجار

- ادامه اعتصاب کارگران بخش نظافت شهری شهرداری رشت در اعتراض به عدم پرداخت 3ماه حقوق

- تجمعات اعتراضی کارگران شرکتی بیمارستان امام حسین هشترود نسبت به بالا کشیدن مطالباتشان وپایمال کردن حقوقشان

- جمعی از کارگران کارخانه هپکو:نسخه‌های دم دستی برای حل مشکل هپکو نپیچید

- ياشار حسين زاده دلير، دانشجوى دانشگاه تبریز بازداشت شد!

- آزادی هیراد پیربداقی با تودیع قراروثیقه 400میلیون تومانی

- آگهی‌نامه:شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران همایش برگزار میکند.

- مسدود کردن جاده بین المللی گرگان به آق قلا توسط اهالی خشمگین روستای محمد آباد گرگان در اعتراض به وضعیت نا امن مسیر

- جسد مهماندار مفقودالاثر حادثه خروج قطار زاهدان - تهران از ریل پیدا  وتشییع شد

- جان باختن کارگر جوان  معدن سنگ لای‌بید میمه اصفهان پس از 20روز دست وپنجه نرم کردن با مرگ در بیمارستان

- مرگ کارگرجوان معدن سنگ روستای سنجدک براثرسقوط از ارتفاع 200 متری کوه

*ادامه اعتصاب وتجمع کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه  برای بازگشت بکار همکاران،آزادی اسماعیل بخشی ولغوخصوصی سازی

روزهای جمعه وشنبه 5 و 6مهر،جمعی از کارگران نیشکر هفت تپه به اعتصابشان  ادامه دادند ودراین مجتمع دست به تجمع وراهپیمایی وباایراد سخنرانی،سر دادن شعار وگفتگو با رسانه ها خواسته هایشان را مبنی بر بازگشت بکار همکاران،آزادی اسماعیل بخشی ولغوخصوصی سازی اعلام کردند.

یمان شجیراتی:خطر استحاله جنبش کارگری در کمین است

امروز ۶ مهر ششمین روز اعتصاب کارگران کشت و صنعت نیشکر هفت تپه بود.

در سالهای اخیر هفت تپه در کنار گروه ملی فولاد ؛ هپکو و آذرآب پیشانی و خط مقدم مبارزه کارگران بوده و به این اعتبار نقش تعیین کننده ای در جنبش کارگری داشته و تحولات و نتایج اعتراضات آن میتواند بر کل جنبش تأثیر بگذارد.

به همین دلیل آگاهی و هوشیاری زیادی از سوی کارگران معترض در هفت تپه را میطلبد تا مبادا مطالبات به حق آنها به بیراهه برده نشده و اعتراضات شان به محلی برای بهره برداری و سوء استفاده گروههای سیاسی بدل نگردد.

پس از کش و قوس ها و اتفاقات بسیار از اعتصاب سال گذشته هفت تپه تا به امروز نظیر سرکوب،بازداشت اسماعیل بخشی و دیگر فعالان،برگشت به کارخانه معترضین در سایه فشار و تهدید،انحلال مجمع نمایندگان،برگزاری انتخابات و تشکیل شورای اسلامی کار،بروز اختلافات جدی بین فعالان کارگری هفت تپه،سوءاستفاده های شخصی برخی نمایندگان شورای اسلامی و زدوبند با اسدبیگی،خیانت های آشکار و نهان برخی افراد به پیشروان و فعالان اعتراضات و موارد بسیار دیگر ؛ اکنون پس از ماه ها کارگران نیشکر هفت تپه با دشواری ها و سختی های فراوان توانستند یکبار دیگر حول یک خواسته مشخص به اتحاد و همبستگی رسیده و وارد عمل شوند اما شواهد حاکی از آن است که عده ای فرصت طلبانه درصدد به انحراف کشاندن مطالبات واقعی کارگران به سود و نفع جناح سیاسی متبوع خود بوده و بنظر میرسد تا حدودی موفق هم بوده اند چرا که می بینیم عده ای از کارگران با توهم مبارزه علیه فساد توسط "رئیسی" دست کمک به طرف او دراز کرده و حل مشکلات خود را از او طلب مینمایند.

شاید حافظه تاریخی ما در یادآوری نقش رئیس قوه قضاییه در دهه های قبل کمکی ننماید اما چگونه ممکن است از سیستمی که همین چند روز پیش وحشیانه خون بر پیشانی و سر و روی کارگر هپکو جاری ساخت توقع عدالت داشت؟

چگونه میتوان از سیستمی که در قبال تخلفات گسترده در واگذاری نیشکر هفت تپه به بخش خصوصی سکوت پیشه کرده و اتفاقا همین سیستم فاسد و معیوب شریک اصلی متهمان است انتظار کمک داشت؟

دستگاه قضا و در رأس آن شخص "رئیسی" با پرونده اسدبیگی با این حجم از فساد و تخلف و سوءاستفاده برخوردی منفعلانه داشته و بدلیل حمایت های گسترده بخش های دیگر قدرت از اسدبیگی و وابستگی های او به برخی مقامات تاکنون نتوانسته و یا بعبارت دیگر نخواسته است با این پرونده روبرو شود.

در این شرایط آیا توقع و امید به برقراری عدالت از سوی "رئیسی" یک خطای فاحش و یک توهم محض نیست؟

از سوی دیگر باید از کارگران نیشکر هفت تپه پرسید که "قاسم سلیمانی" کجای معادله برنامه های اقتصادی و اجرائی کشور و مسائل کارگری ما کارگران قرار دارد که امروز عاجزانه به او دخیل بسته و او را تنها امید حل مشکلات کارگری در نیشکر هفت تپه میدانید؟

آیا فکر نمیکنید آدرس اشتباه به شما داده  باشند؟

به عقیده نگارنده این اتفاق محصول تلاش و طراحی همان سیستمی است که چند هفته قبل نامه ای منسوب به برخی زندانیان و بطور مشخص اسماعیل بخشی نماینده کارگران نیشکر هفت تپه از دل آن بیرون آمد و امروز عینا شاهد پیشبرد همان هدف و نقشه هستیم اما این بار از زبان خود کارگران این شرکت تا تبلیغی پرهیاهو برای نمایشهای مبارزه علیه فساد "رئیسی" باشد.

پرده بعدی این نمایش به روشنی قابل پیش بینی است.

در روزهای آتی "رئیسی" به هفت تپه خواهد رفت(شاید با همراهی سلیمانی)،با اسدبیگی برخورد خواهد کرد و نه پشتیبانان قدرتمند و فاسد او در صحنه سیاسی،در حکم صادره علیه اسماعیل بخشی تجدیدنظر کرده و تخفیف قابل توجهی میدهد و با وعده و وعید های پوچ و غیرممکن اعتراضات را پایان خواد داد.

اما آنچه که در عمل خواهیم دید باقی ماندن کوهی از مطالبات به سرانجام نرسیده کارگران علی الخصوص بقای سیاست خصوصی سازی خواهد بود.

در نهایت این نمایش با تصویر فساد ستیزی "رئیسی" به پرده آخر خود میرسد و با به استحاله کشاندن جنبش کارگری و ترویج همین رویه تبلیغی به نفع "رئیسی" در سایر کارخانجات به کارگران اینگونه بقبولانند که رفع مشکلات صنفی خود را باید از "رئیسی" فساد ستیز مطالبه نمایند و نه از راه اعتصاب.

امروز مطرح شدن نام یک فرد نظامی (قاسم سلیمانی) در یک مطالبه کاملا صنفی به صدا درآمدن زنگ خطر و هشداری است برای جنبش کارگری که نشان میدهد آنچنان هم که از آگاهی طبقاتی کارگر سخن به میان می آمد دستکم در بین عامه کارگران و نه برخی فعالان آگاه ؛ نمیتوان اثری از آن یافت.

به هر روی شاید این اتفاق اسم رمز طرحی باشد که نه در روی پرده بلکه در پشت صحنه در حال رقم خوردن است.

مگر نه اینکه حزب کارگزاران سازندگی در بیانیه اخیر خود به صراحت از شنیده شدن صدای پای سوسیالیزم در خوزستان  سخن به میان آورد پس چه جایی بهتر از هفت تپه برای از بین بردن این ردپا و مهمتر از آن مشروعیت بخشی به چهره "رئیسی" برای آینده سیاسی وی و همینطور تبلیغ به نفع "قاسم سلیمانی"

برای حضورش در قامت رئیس جمهور آینده ایران.

پیمان شجیراتی - کارگر سابق گروه ملی فولاد اهواز

*سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه:درود بر کارگران هفت تپه

کارگران حق طلب و مبارز در هفت تپه،  شما یک بار دیگر نشان دادید و ثابت کردید که یک خانواده بزرگ به نام کارگران هفت تپه هستید.

شما با جسارت و آگاهی نشان دادید که دست در دست و در کنار هم غم خوار همدیگر هستید.

شما به دشمنان کارگران نشان دادید که کارگران درد مشترکی دارند.

شما کارگران هفت تپه نشان دادید که اخراج همکاران خود را تحمل نمی کنید.

شما نشان دادید که اخراج هر کارگر، اخراج خود شماست و به این دلیل امروز در پنجمین روز اعتصاب در حمایت از برادران اخراجی خود دست از کار کشیده و به دفاع از کارگران اخراجی  سر کار نرفتید.

شما با شعار اسماعیل را گرفتن ما همه بخشی هستیم ثابت کردید که نه تنها اسماعیل را فراموش نکرده اید ،بلکه همچون گذشته حامی  و مدافع نماینده خود هستید.

شما امروز  یک بار دیگر قدرت ، جسارت و همدلی خود را به نمایش گذاشتی  و لبخند پیروزی را بر لبان اسماعیل  وخانواده وبیشتر ازهمه روی لبان نهال، دختر همکار دربندتان نشاندید.

درود بر اراده شما، درود بر شهامت شما، درود بر آگاهی و فهم و شعور شما کارگران هفت تپه.

اسماعیل بخشی نماینده و صدای  کارگران هفت تپه بود، اما اگر کمی دقت کنیم  می بینیم که اسماعیل درد دل تمام کارگران  و مردم زحمتکش و فرو دست جامعه ایران را بیان کرد.

او از نان کار آزادی   سخن گفت، او صدای کارگران و مردم فرو دستی بود که فرزندانشان به دلیل بی پولی ناچار به دست فروشی و ترک تحصیل می شوند، او صدای کسانی بود که به دلیل فقر و نداری مجبور به فروش کلیه می شوند، او صدای کسانی بود که توانایی در یافت خدمات درمانی، آموزش و تحصیل و بیان نظرات و... ندارند، او صدای آزادی بود و گفت ایجاد تشکل مستقل حق ماست، او گفت کار را از ما نگیرید، او گفت زندگی شایسته حق ماست، او گفت ما باید بتوانیم برای سرنوشت خود تصمیم بگیریم.

درود بر شما که امروز صدای اسماعیل بخشی و ۲۰ نفر از همکاران اخراجی هستید.

درود بر عزم شما  که همچون کوه، از خواست و مطالبات به حق خود و دیگر کارگران به دفاع برخواسته اید.

شما یک‌بار دیگر ثابت کردید که صدای کارگرانی هستید که از ستم و استثمار به تنگ آمده اند. درود بر شما.

سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه ضمن حمایت از مطالبات به حق کارگران ،خواستار آن است که کارگران در هر کارگاه و کارخانه و هر شرکتی که هستند، با هم و در کنار هم‌ باشیم  تا بتوانیم یک صدا علیه کسانی باشیم که فقر و تنگدستی، ستم و استثمار، اخراج و زندان و بی حقوقی ها را به ما تحمیل می کنند.

۵ مهر ۹۸

*انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه :

خروش مجدد هفت تپه زمین زیر پای دزدان و غارت گران و مدافعین آنان را به لرزه در خواهد آورد

امروز در پنجمین روز متوالی از اعتصاب کارگران هفت تپه، با سخنرانی  «چشمه خاور» یکی از کارگران و تاید سخنان او و همچنین سر دادن شعار  «اسماعیل رو گرفتن، ما همه بخشی هستیم» توسط کارگران و اعلام ادامه اعتصاب تا رسیدن به مطالبات‌شان، از جمله آزادی رهبرشان اسماعیل بخشی، نوید شکل گیری دور دیگری از مبارزات مستحکم کارگری و اجتماعی با محوریت کارگران هفت تپه به طبقه کارگر، دانشجویان، زنان و آزادیخواهان داد.

و از طرف دیگر به تمام دم و دستگاه مدافع دزدان، اختلاسگران و چپاولگران اخطار دادند که ادامه بازداشت اسماعیل بخشی، سپیده قلیان و دیگر بازداشت شدگان در رابطه با هفت تپه و اخراج 20 نفر دیگر، هزینه گزافی را روی دستشان خواهد گذاشت.

کارگران هفت تپه تجربه چند ماه گذشته اعتصابات و اعتراضات خیابانی قدرتمند خود و حمایت های توده‌ای در داخل و خارج کشور را دارند و می دانند با ادامه اعتصاب خود مجددا مورد حمایت کارگران، معلمان، دانشجویان، بازنشستگان و زنان قرار خواهند گرفت و نیرویی توده‌ای را در مقابل سرکوبگران و مدافعین چپاولگران به صف در خواهند آورد.

کارگران هپکو، واگن‌سازی پارس و آذرآب در اراک که همین چند روز پیش صف واحد و متحدانه ای در جریان اعتصاب کارگران هپکو مقابل دم و دستگاه سرکوب ایجاد کردند، در کنار کارگران فولاد و دیگر مراکز کارگری که سرنوشتی مشابه با کارگران هفت‌تپه و هپکو دارند، حتما ادامه اعتصاب کارگران هفت تپه را به مثابه فرصتی برای اعمال فشار بر دولت و حکومت جهت رسیدگی به مطالبات‌ طبقه کارگر خواهند دید و به حمایت از آن بر خواهند خواست.

و دوباره بازنشستگان، معلمان، دانشجویان و زنان برابری طلب تراکت  «من هم هفت تپه ای هستم» را بر سینه خواهند زد.

در این موقعیت، همه کارگران، معلمان، دانشجویان، بازنشستگان، زنان و همه انسان های شریف به منظور دادن اطمینان به کارگران مبارز و استوار و مصمم هفت‌تپه مبنی بر حمایت همه جانبه و بی دریغ خود در ادامه اعتصابشان، لازم است به فوریت اقدامات حمایتی در دستور کار خود را اعلام نمایند.

موفقیت کارگران هفت تپه، جنبش کارگری و کل جنبش‌های اجتماعی را به موقعیتی قدرتمندتر خواهد برد و این اتفاق تنها با اتحاد و همبستگی توده ای با کارگران هفت‌تپه، هپکو و دیگر بخش ها خواهد افتاد.

زنده باد کارگران هفت تپه

5/7/1398

*تجمعات اعتراضی دامنه داررانندگان مرکز بهداشت سنندج نسبت به عدم پرداخت مطالبات

باز داشت نماینده رانندگان مرکز بهداشت سنندج وانتقالش به مکانی نا معلوم

اخراج 2راننده معترض خودروهای پیکاپ مرکز بهداشت شهرستان بیجار

از روز دوشنبه اول مهر،رانندگان مرکز بهداشت سنندج  برای اعتراض نسبت به عدم پرداخت حق سنوات وعیدی،وشرایط کار ووضعیت قراردادشان تجمعات دامنه داری را برپا کرده اند که دست کم تا روز پنج شنبه 4مهرادامه پیدا کرد.

روز پنج شنبه 4مهر، نماینده رانندگان مرکز بهداشت سنندج توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ 5مهر، تجمع اعتراضی رانندگان مرکز بهداشت شهرستان سنندج از تاریخ  اول مهرماه سالجاری تا  روز جمعه 5مهربا هدف رسیدگی به کمبودهای بسیار در قراردادهای پیمانکاری رانندگان با مرکز بهداشت برگزار می شود.

روز پنج شنبه 4مهرابراهیم پیری سخنگو و نماینده رانندگان مرکز بهداشت سنندج توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

از لحظه بازداشت علیرغم پیگیریهای مستمر بستگان و خانواده این  راننده معترض پاسخ مشخصی از سوی ارگانهای امنیتی این شهرستان مبنی بر بازداشت وی داده نشده.

بنا به گزارش همین منبع بنقل از یک منبع مطلع،روز گذشته(4مهر) و در حالی که رانندگان شبکه بهداشت و درمان شهرستان سنندج در اعتراض به نحوه قرار داد و دستمزد و ساعت کاری دست به تجمع اعتراضی زده بودند ابراهیم پیری, نماینده رانندگان شبکه بهداشت و درمان شهرستان سنندج در جریان این تجمع توسط فردی بوسیله موتورسیکلت به همراه فردی دیگر که در لباس پاکبانی شهرداری مشغول کار بود این شهروند معترض را به سمت یک دستگاه خودروی تاکسی پیکان راهنمایی کرده و سپس وی را با ضرب و شتم سوار بر خودرو کرده و محل را ترک کردند و علیرغم پیگیریهای بستگان و دوستان وی تاکنون پاسخ مشخصی از سوی ارگانهای امنیتی مبنی بر قبول بازداشت وی داده نشده است.

این منبع مطلع  افزود:تجمع اعتراضی رانندگان مرکز بهداشت شهرستان سنندج که از تاریخ اول مهر ماه با هدف اعتراض این به عدم تعلق عیدی و سنوات خدمت بصورت سالیانه, تبدیل قراردادها و عدم رعایت اصول قوانین کار در جریان قراردادهای این رانندگان با مرکز بهداشت و در مجموع قانونی نبودن قرارداد بر طبق قانون جاری کار دست به تجمع اعتراضی زدند و این تجمع اعتراضی تا به روز پنجشنبه 4 مهر ماه ادامه پیدا کرده و هیچ مسئولی پاسخگوی نیست.

این منبع مطلع در ادامه گفت:رانندگان سایر شهرهای زیر مجموعه استان کردستان که شامل؛ بیجار, دیواندره, کامیاران, سروآباد, مریوان همچنان در این تجمع اعتراضی به جمع همکاران خود پیوستند و در جریان این تجمع اعتراضی 2 نفر از رانندگان خودروهای پیکاپ که در مرکز بهداشت شهرستان بیجار کار می کردند به دلیل اعتراض مسالمت آمیز به نحوه قراردادها و محرومیت از سنوات سالیانه و عیدی از کار اخراج شدند.

*ادامه اعتصاب کارگران بخش نظافت شهری شهرداری رشت در اعتراض به عدم پرداخت 3ماه حقوق

کارگران بخش نظافت شهری شهرداری رشت در اعتراض به عدم پرداخت 3ماه حقوق از جمع آوری زباله ها در بسیاری از مناطق کلان شهر رشت خود داری می کنند.

به گزارش 5مهر یک منبع خبری محلی، خبرهای فراوان حکایت از عدم جمع آوری زباله در بسیاری از مناطق شهر رشت می دهند. برخی رسانه ها هم در واکنش به این عدم جمع آوری، ادعا کردند که پاکبانان شهرداری رشت دست به اعتصاب زده اند. ادعایی که البته با اظهارات چندی پیش مدیرعامل سازمان پسماند همخوانی دارد.

چندی پیش بود که علیرضا حاجی پور، در خصوص تجمع پاکبانان شهرداری گفته بود که پس از حضور حاج محمدی و صحبت های وی، پاکبانان قانع شده و تصمیم گرفتند به ادامه کار خود بپردازند.

از اظهارات حاجی پور این طور برداشت می شود که پاکبانان چندی قبل هم قصد اعتصاب داشته اند اما گفتار درمانی تنها برای چند روز این اعتصاب را عقب انداخته است. حالا اما آشغال از در و دیوار برخی نواحی شهر بالا میرود و سطل های مکانیزه زباله، پر شده اند. چالشی که اگر هر چه سریعتر راهی بر حل آن یافت نشود، به زودی پای موش ها را به منازل مردم باز خواهد کرد.

*تجمعات اعتراضی کارگران شرکتی بیمارستان امام حسین هشترود نسبت به بالا کشیدن مطالباتشان وپایمال کردن حقوقشان

روز پنج شنبه 4مهر، کارگران شرکتی بیمارستان امام حسین هشترود برای انعکاس صدای اعتراضشان نسبت به بالا کشیدن مطالباتشان وپایمال کردن حقوقشان دست به تجمعاتی مقابل فرمانداری، اداره کار، شبکه بهداشت و درمان و  دفتر نماینده مجلس زدند.

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ 6مهر،یکی از کارگران حاضر دراین تجمعات به خبرنگار رسانه ای گفت:از سال 95 مبلغ هشت میلیون تومان از شرکت طلب کار هستیم اما شرکت حاضر به پرداخت مطالبات ما نیست و موقعی که به مسئولان بیمارستان مراجعه می‌کنیم می گویند که به جای هشت میلیون، چهار میلیون دریافت کنید و صدایتان را در نیاورید.

وی افزود: با توجه به اینکه مجموعه قضایی در این خصوص به نفع کارکنان  رای صادر کرده است، اما دانشگاه علوم پزشکی استان نسبت به رای صادره بی تفاوت بوده و هیچ بازخواستی از شرکت مذکور انجام نمی‌دهد.

یکی دیگر از کارگران شرکتی بیمارستان امام حسین هشترود که به همراه فرزند کوچک خود در این تجمع اعتراض آمیز شرکت کرده بود، گفت: در طول چهار سال گذشته حتی یک بار هم به مرخصی نرفته‌ام، یعنی صاحب شرکت، کارکنان را از رفتن به انواع مرخصی منع کرده و اگر اعتراضی در این خصوص داشته باشیم تهدید به اخراج می‌شویم.

وی خاطر نشان کرد: من و امثال من به خاطر پیدا کردن شغل در بیمارستان، اقدام به ازدواج و تشکیل خانواده کرده ایم اما اگر برای مطالبات خود اعم از پاداش،  اضافه کاری و سایر موارد اصرار کنیم با تهدید به اخراج روبرو می شویم؛ ما در این بیمارستان امنیت شغلی نداریم.

یکی دیگر از کارگران شرکتی بیمارستان هشترود اظهار کرد: شرکتی که با بیمارستان هشترود قرارداد دارد به جای اینکه برای کارهای خدماتی از 18 نفر استفاده کند از 16 نفر استفاده می‌کند و کارهای دو نفر را به سایرین ارجاع می‌دهد و موجب خستگی کارکنان می‌شود.

وی ادامه داد: خواسته های بعضی از پرسنل بیمارستان اعم از اداری و درمانی از کارکنان شرکتی مبنی بر تمیز کردن منزل شخصی و خریدن صبحانه برای آنها یک کار ناپسند است.

وی ادامه داد: 66 وظیفه ای که شرکت به کارکنان خود در بیمارستان هشترود ابلاغ کرده یک برده داری نوین است، چرا که یک نفر از پس این همه کار بر نمی‌آید.

*جمعی از کارگران کارخانه هپکو:نسخه‌های دم دستی برای حل مشکل هپکو نپیچید

کارگران هپکو با صدوربیانیه‌ای به بخشی از تحلیل‌های این روز‌ها درباره وضعیت هپکو که شرایط آن را متأثر از تعداد بالای کارگران و نیروی انسانی مازاد کارخانه می‌دانند، پاسخ دادند.

بخش هایی از این بیانیه که تحت عنوان« پاسخی بر یک تحلیل غیرمنصفانه درباره کارگران هپکو» وبا امضای جمعی از کارگران کارخانه هپکو رسانه ای شده است،بقرار زیراست:

باتوجه با انتشار مطلبی در کانال تلگرامی مجله خصوصی سازی در مورد هپکو از قول آقای "حسین امیر رحیمی" مشاور و مدرس اقتصاد دانشگاه علامه، برخود لازم دانستیم مواردی را به اطلاع ایشان برسانیم:

ایشان در ابتدا به‌کارگیری نیرو‌های انسانی هپکو به دلایل غیر فنی و غیر اقتصادی در سال‌های قبل از واگذاری اشاره داشته اند و نتیجه گرفتند که پس از خصوصی سازی مالکان ناچار به تعدیل و اخراج کارگران خواهند بود (البته منابع اطلاعاتی ایشان و نحوه آنالیز و منظور آقای دکتر از غیر متخصص بودن مشخص نشده) که به اطلاع می‌رساند ضمن اذعان به وجود استثنائاتی اندک، اتفاقا پرسنل هپکو از دیرباز جزء متخصص‌ترین و توانمندترین صنعت گران این مرز و بوم بوده و هستند که برگزاری دوره‌های متعدد داخلی و خارجی برای آن‌ها و همچنین ارائه دوره‌های مختلف آموزشی توسط هپکو برای سایر صنایع استان و کشور در گذشته و حال، طراحی و اجرای پروژه‌های بزرگ صنعتی و صادرات به اروپا و همچنین طراحی و تولید ماشین آلات راهسازی به دست مهندسین و کارگران هپکو گواه کوچکی بر این مدعاست.

البته ایشان درست می‌فرمایند: سهام دارانی که چشم طمع به اموال و دارایی‌های با ارزش شرکت به جهت تغییر کاربری دارند، قطعا نیاز به منابع انسانی هرچند نخبه و متخصص به جهت تولید ندارند و‌ای کاش آقای دکتر فقط یک مورد از رویکرد‌های اقتصادی سهام داران را برای مردم عزیز شرح می‌دادند.

به پایین بودن بهره وری در ایران و هپکو و همچنین دستمزد‌های بالا به اتکای معرفین و متعصبین منطقه‌ای به عنوان عاملی جذاب برای اعتراض و اغتشاش اشاره شده که ضمن اعلام استقبال از شناسایی و برخورد با چنین افرادی در هپکو (در صورت وجود خارجی) به اطلاع می‌رساند بر خلاف تصور ایشان، غالب معترضین کارگری در هپکو افرادی با حداقل حقوق هستند که قبل از اینکه دغدغه آن‌ها بحران‌های مالی و معیشتی خانواده باشد، دغدغه اصلی شان جلوگیری از به تاراج رفتن اموال بیت المال و احیا و شکوفایی کارخانه است و این عامل سبب شده این افراد برخورد‌های فیزیکی، امنیتی و زندان را به جان بخرند.

این را هم بدانید: معمولا افرادی که حقوق‌های بالا می‌گیرند علاقه‌ای به انجام چنین ریسک‌هایی ندارند چرا که در صورت عدم پرداخت حقوق و یا تعطیلی احتمالی شرکت، به‌واسطه توانمندی یا همان معرفین منطقه‌ای امکان اشتغال و کسب درآمد در شرکت‌های دیگر و یا از طرق دیگر را خواهند داشت.

البته پیشنهاد می‌شود که جناب دکتر فقط یکبار به قرارداد واگذاری شرکت هپکو نگاهی بیاندازد و بعد قضاوت کند که پرسنل متخصص و متعهد با اتکا به معرفین وارد شرکت شده اند و یا سهام داران بدون تخصص و بدون اهلیت با معرفین و منتصبین یقه سفید، چشم به نابودی و به یغما بردن کارخانه را داشته اند.

در خصوص بررسی میانگین حقوق کارکنان هپکو در سال ۹۵ و میانگین حقوق پنج میلیون و هفتصدی! کارکنان هپکو در آن سال و دو برابری این حقوق نسبت به ایرالکو، آونگان و ... لازم است به اطلاع آقای "دکتر" برسانیم که در حال حاضر که در سال ۹۸ هستیم و با توجه به اینکه شاهد سه سال افزایش سالیانه حدود ۱۸ درصدی حقوق هستیم، حقوق همین کارگران معترض کمی بیشتر از سه میلیون است و مشخص نیست این آمار شما در سال ۹۵ از کجا استخراج شده است؟

ضمنا در بررسی به دو برابر بودن حقوق هپکو نسبت به آونگان و ایرالکو و ... اشاره شده که به اطلاع می‌رساند شرکت آونگان در سال ۹۵ عملا تعطیل بوده ودر خصوص ایرالکو هم حتی کودکان شهر اراک به بالاتر بودن سطح حقوقی ایرالکو نسبت به سایر صنایع استان اذعان دارند.

وجود این همه تناقض و ایراد در مطلب آقای دکتر نشان دهنده فاصله عمیق صنایع و دانشگاه‌های کشور است. فاصله‌ای که اگر وجود نداشت قطعا وضع فعلی صنایع ما به مراتب بیش از این بود.

با توجه به نقش معلمی و فراگیری بسیاری از دانشجویان و آینده سازان کشور از ایشان، به آقای دکتر پیشنهاد می‌کنیم یک تجدید نظر اساسی در منابع اطلاعاتی و علمی خود داشته باشند.

همچنین عاجزانه درخواست می‌شود به جای ارائه نسخه‌های دم دستی نظیر تعدیل و اخراج پرسنل که نهایتا با شرایط موجود تعداد پرسنل را به صفر رسانده وشرکت‌ها را منحل و دارایی‌ها را به تاراج و برند‌های ملی را نابود می‌کند (اصولا ارائه چنین نسخه‌هایی نیاز به جایگاه علمی و دانشگاهی ندارد) راهکار‌های اصولی برای ارتقا شرکت ها، افزایش بهره وری، افزایش اشتغال، افزایش ارتباط صنعت و دانشگاه و ... ارائه دهند.

در پایان عرض می‌کنیم شاید دلیل این که چندین سال است مسئولین نه تنها صدای اعتراضات صنفی پرسنل را نمی‌شنوند یا بعضا برعکس می‌شنوند و معمولا تصمیمات وارونه در جهت احیای صنایع بزرگ می‌گیرند، به مدد تحلیل‌ها و مشاوره‌های دوستانی، چون شماست!

*ياشار حسين زاده دلير، دانشجوى دانشگاه تبریز بازداشت شد!

طبق اخبار واصله از شاهدان عينى، ياشار حسين زاده دلير دانشجوى رشته زبان و ادبيات توركى دانشگاه سراسرى تبريز در تاریخ 98/6/31 در حوالى محله ی قطران تبریز توسط نيروهاى امنيتى بازداشت شده است و تا به امروز هيچ خبری از وضعیت ایشان در دست نیست!

برگرفته از کانال تلگرام شوراهای صنفی دانشجویان کشور

*آزادی هیراد پیربداقی با تودیع قراروثیقه 400میلیون تومانی

روز شنبه 6مهر، هیراد پیربداقی با تودیع قراروثیقه 400میلیون تومانی از زندان اوین آزاد شد.

*آگهی‌نامه:شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران همایش برگزار میکند.

معلمان جوان، آینده این حرفه اند.

«شعار روز جهانی معلم در سال ۱۳۹۸ برابر با ۲۰۱۹ میلادی»

روز‌جهانی‌معلم برابر با سیزدهم، پنجم اکتبر، برهمه فرهنگیان تعالی خواه و نیک اندیش ایران زمین،همایون و خجسته باد!

بنابرتصمیم شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران درجهت ترویج فرهنگ تعامل، هم اندیشی ، جلب توجه افکار عمومی نسبت به اهمیت و جایگاه مقوله آموزش و تبیین ضرورت معطوف شدن سمت و سوی سیاست گذاری کلان کشور دراین زمینه، تشکل های صنفی فرهنگیان ایران برآنند تا به مناسبت روزجهانی معلم با مشارکت مسئولان آموزش و پرورش به برگزاری گردهمآیی یا همایشی با محتوای بررسی مشکلات موجود و چاره جویی درجهت رفع آنها، اقدام نمایند.

انتظار می رود وزیر محترم آموزش و پرورش با اتخاذ رویکرد هم افزایی و تعامل سازنده، بستر مناسب همکاری و مشارکت مجموعه تحت امر خود و شرایط استفاده از امکانات آموزش و پرورش دربرگزاری این مراسم را، فراهم  آورند.

بدیهی است شورای هماهنگی، عدم همکاری وزارتخانه و مناطق مختلف آموزش و پرورش در تحقق این برنامه سازنده را رویکردی تقابلی در برابر هم اندیشی و تعامل، تلقی کرده و حق جایگزینی تصمیم مناسب را برای خود محفوظ می داند.

به امید روزی که مسئولان کشور با نگرشی عمیق و دوراندیشانه به نقش سازنده و تحول آفرین نهادهای صنفی، احترام بگذارند و با چشم اندازی توسعه خواهانه، زمینه بهره مندی از همه قابلیت های موجود فرهنگیان در شکوفایی ظرفیت های فرزندان وطن را فراهم نمایند.

منتظر بیانیه و آگهی نامه های بعدی باشید.

مورخه 98/7/4

*مسدود کردن جاده بین المللی گرگان به آق قلا توسط اهالی خشمگین روستای محمد آباد گرگان در اعتراض به وضعیت نا امن مسیر

عصر روز جمعه 5مهرهمزمان با تشییع جنازه یکی ازقربانیان تصادف،اهالی خشمگین روستای محمد آباد گرگان با تجمع و  آتش زدن لاستیک جاده بین المللی گرگان به آق قلا را برای چند ساعت  مسدود کردند.

 بنابه گزارش یک منبع خبری محلی،روزپنج شنبه 4مهر یکی از عابرین این روستا هنگام تردد از عرض جاده بین المللی گرگان و آق قلا تصادف کرده و به کما می رود و متاسفانه جان خود را از دست می دهد .

 در گذشته چندین سرعت گیر در محدوده این روستا وجود داشت که باعث کاهش تصادفات شده بود اما گویا بر اثر فشار برخی ها که اینجا نمایشگاه بین المللی است یا در مسیر فرودگاه گرگان است ، سرعت گیر ها کنده شد.

 همین امر باعث شد تا اهالی روستای محمد آباد نسبت به عواقب بد این کار هشدار دهند که توسط مسوولان نادیده گرفته شد و متاسفانه حادثه ای که بر این عابر پیاده رفت ، نمونه بارز آن بود.

روزجمعه مراسم تشییع این فرد در این روستا برگزار شد و‌اهالی این روستا نیز که از این حادثه دل چرکین و ناراحت بودند برای ساعاتی جاده بین المللی را بستند تا به خواسته آنها توجه شود .

 بدنبال این اقدام اعتراضی،مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گلستان گفت: از ششم مهر در محمدآباد سرعت گیر نصب می شود.

*جسد مهماندار مفقودالاثر حادثه خروج قطار زاهدان - تهران از ریل پیدا وتشییع شد

جسد مهماندار مفقودالاثر حادثه روز چهارشنبه 3مهر خروج قطار زاهدان - تهران از ریل پیدا شد.

بنا به گزارش رسانه ای شده بتاریخ 5مهر،یکی از مهمانداران شرکت برنا ریل به نام «محمد جعفری تیرتاش» ۵۸ ساله که بیشتر از ده سال به صورت پیمانکاری مشغول مهمانداری در شرکت راه‌آهن بود، در حادثه روز چهارشنبه خارج شدن تعدادی از واگن‌های قطار زاهدان به تهران در ابتدا مفقود اعلام شد و بعد جسد وی پیدا شد وصبح روز جمعه مراسم تششیع جنازه اش از جلوی مسجد جامع تیرتاش شهرستان بهشهر تا گلزار شهدای تیرتاش برگزار شد.

*جان باختن کارگر جوان  معدن سنگ لای‌بید میمه اصفهان پس از 20روز دست وپنجه نرم کردن با مرگ در بیمارستان

ظهر روزپنج شنبه 14شهریور ماه سال جاری،احمدرضا نجفی کارگر معدن سنگ لای‌بید میمه اصفهان براثر حادثه کاری بیهوش و به بیمارستانی در نجف آباد اصفهان منتقل شد و روز پنج شنبه 4 مهرپس از 20روز دست وپنجه نرم کردن با مرگ،جانش را ازدست داد.

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ 5مهر،نامش احمدرضا کریمی است؛ ۲۴ ساله بوده و ساکن شهر لای‌بید اصفهان؛ جوانی در ابتدای راه جوانی که هنوز هزاران آرزو برای زندگی داشت؛ عمویش می‌گوید: «دیروز که جسم جوانش را به سردخانه منتقل کردیم هیچ‌کدام از اعضای خانواده باورشان نمی‌شد؛ باورشان نمی‌شد که قصه‌ی «احمدرضا» اینطوری تمام شده باشد؛ مگر می‌شود؟!»

احمدرضا کریمی مدتی بود که در یکی از معادن سنگ تزئینی در لای‌بید اصفهان کار می‌کرد؛ گزارش رسمی حادثه، نام کارگاه را «سینه‌کارِ ۸» معرفی می‌کند؛ یکی از معادن سنگ تزئینی در میمه استان اصفهان.

گزارش حادثه می‌گوید: حادثه در تاریخ ۱۴ مردادماه سال ۹۸ در ساعت ۱۲:۱۰ ظهر رخ داده است.

در متن گزارش رسمی منتشر شده ازسوی وزارت کار مقابل ردیفِ «شرح واقعه» آمده است: «در ساعت مذکور هنگامی که کارگر مصدوم از مقابل سیم‌بر قواره‌ساز تردد می‌کرده، حفاظ سیم‌بر ناگهان پاره شده و به سر نامبرده برخورد کرده است.»

همکاران احمدرضا نیز حادثه را اینگونه توصیف می‌کنند: «در معدن، سنگ‌ها را الماسه برش می‌دهد؛ در آن روز زنجیر برش پاره می‌شود؛ چون ایمنی درست و حسابی ندارد و این روش برش کاملاً قدیمی است؛ بعد از پاره شدن، موتوری که با ۳۰۰ دور در دقیقه می‌چرخد، می‌خورد به سر کارگر و سر را کامل منهدم می‌کند.»

بعد از حادثه احمدرضا را به بیمارستانی در نجف آباد اصفهان منتقل می‌کنند؛ او تا دیروز (چهارم مهرماه) در کما بود؛ بیهوشی مطلق؛ و بعد چهارم شهریور، فوت می‌کند؛ احمدرضا از روز حادثه یعنی چهاردهم شهریورماه، دیگر هرگز چشم‌هایش را باز نمی‌کند؛ هرگز به هوش نمی‌آید؛ در واقع بیش از بیست روز در کماست و آنگاه تمام می‌کند.

۱۸ مرگ در ده سال!

کارگران همکار احمدرضا می‌گویند: اینجا در میمه اصفهان، ۴۰۰ معدن سنگ وجود دارد؛ بیشترین ناراحتی ما کارگران این است که بازرسان کار، معدن‌ها را آن‌چنان که باید کنترل نمی‌کنند؛ اصول ایمنی در این معادن آنطور که قوانین و آیین نامه‌های حفاظت فنی می‌گویند اجرایی نمی‌شود و بسیاری از تجهیزات و دستگاه‌ها قدیمی‌ست.

آنها می‌گویند:  در ده سال گذشته ۱۸ نفر در این محدوده بر اثر حادثه کار در معادن سنگ جان باختند و ۸ نفر مصدومیت داشتند؛ ۱۸ نفر در ده سال یعنی سالی بیش از یک مرگ داشته‌ایم.

احمدرضا را در لای‌بید محل تولد و زادگاهش خاک می‌کنند؛ عمویش در انتهای گفتگوی کوتاه بازهم تکرار می‌کند: هنوز باورمان نمی‌شود....

*مرگ کارگرجوان معدن سنگ روستای سنجدک براثرسقوط از ارتفاع 200 متری کوه

روز جمعه 5مهر، یک راننده 24 ساله وانت نیسان در حال حمل دستگاه برش به قله کوه در معدن سنگ روستای سنجدک بود که به دلیل نامشخصی کنترل خودرو از دست وی خارج می‌شود و از ارتفاع 200 متری سقوط می‎کند.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com