اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

عزیزه لطفی
September 11, 2019

اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

 

 20  شهریور ١٣98،  11سپتامبر  2019

 

تهیه و تنظیم: عزیزه لطفی



فشار برای گرفتن اعتراف اجباری از زهرا محمدی

زهرا محمدی فعال مدنی، مدرس زبان کردی و عضو هیات مدیره انجمن فرهنگی نوژین، اهل دهگلان و ساکن سنندج در حالی ۱۱۰ روز از بازداشت موقتش می‌گذرد کە تاکنون تفهیم اتهام نشدە و حتی مسئولان قضایی سنندج هم سندی دال بر تایید اتهامات واردە بر وی را ندارند.

بە گفتە خانوادەی این فعال مدنی، مدتی قبل زهرا طی تماسی تلفنی بە خانوادەاش گفتە کە از او می‌خواهند برخی مدارک را امضا کنند تا تعیین تکلیف شدە و حکمش صادر شود بەعبارتی می‌خواهند خودش بر علیە خودش گواهی دهد، ولی او امتناع کردە و تمام این اتهامات را واهی دانستە و آنها را رد کردەاست.

«کانی محمدی»، خواهر زهرا محمدی می‌گوید: «۲ ماه است که ما هیچ خبری از زهرا نداریم؛ در این دو ماه خانواده ما نتوانسته است هیچ تماسی یا ملاقاتی با زهرا داشته باشد و اصلا نمی‌دانیم کجا نگهداری می‌شود، در چه شرایطی است و اصلا زنده است یا بلایی سرش آورده‌اند؟ بازجو به خواهر بزرگ‌ترم گفته است زهرا باید برگه‌ای را که می‌خواهیم امضا کند تا تعیین تکلیف شود. خب این یعنی زهرا را تحت‌فشار گذاشته‌اند تا از او اعتراف اجباری بگیرند.»

زهرا ۸ روز نخست بازداشت در انفرادی بازداشتگاه اطلاعات سنندج نگهداری شده است و در اعتراض به وضعیتش اعتصاب غذا کرده بود. زهرا دچار مشکل فقر آهن و کم‌خونی است و برای همین پس از چند روز اعتصاب غذا، وضعیت سلامتی‌اش رو به وخامت می‌رود و هوشیاری‌اش را تا آستانه کُما از دست می‌دهد و به‌صورت اورژانسی به درمانگاه اعزام شده و پس از تثبیت وضعیت و درمان اولیه به بخش بازداشت موقت زنان، مرکز اصلاح‌ و تربیت سنندج، منتقل می‌شود.

کانی محمدی می‌گوید بعد از انتقال زهرا محمدی به این بازداشتگاه موقت، خانواده او تا مدتی می‌توانستند او را هرهفته برای چند دقیقه به‌صورت کابینی و از پشت شیشه ملاقات کنند اما از دو ماه پیش، یعنی از ۱۵ تیرماه، ملاقات هفتگی با زهرا قطع شد و از آن تاریخ دیگر هیچ خبری از زهرا ندارند و نمی‌دانند کجا نگهداری می‌شود، در چه شرایطی است و اصلا زنده است یا نه؟

بازجو در واکنش به اعتراض خواهرم به ادامه بازداشت زهرا و بی‌خبری از وضعیت او جواب می‌دهد که آن‌ها به خاطر خود زهرا این کارها را انجام می‌دهند و الان روی او فشار گذاشته‌اند تا نامه‌ای را که به او داده‌اند امضا کند. پس از رضایت زهرا به امضای این نامه، تعیین تکلیف می‌شود.

زهرا علاوه بر آموزش زبان و ادبیات کُردی در موسسه نوژین، در جریان زلزله کرمانشاه و سیل در لرستان و خوزستان، در چارچوب همان انجمن نوژین و به کم اعضای این انجمن، کمک‌های مردمی جمع‌آوری کردند و برای مناطق آسیب‌دیده بردند.

زهرا محمدی، پیش‌تر هم چند بار به خاطر فعالیت‌های فرهنگی در چارچوب انجمن ادبی نوژین و تدریس زبان کردی در این انجمن، به اطلاعات احضار و بازجویی شده بود.

کانی محمدی می‌گوید آن‌ها نگران فشارهای اعمال‌شده بر روی زهرا هستند و تنها امیدوارند زهرا شکنجه جسمی و فیزیکی نشده باشد: «می‌دانیم زهرا مثل هر زندانی دیگری زیر شکنجه روحی، تحقیر و ترور شخصیت است. همین‌که دو ماه است همه راه‌های ارتباطی او را با خانواده‌اش قطع کرده‌اند، خود بزرگ‌ترین شکنجه برای هر زندانی است. زهرا را بی‌دلیل بازداشت کرده‌اند و اکنون هم می‌خواهند با گرفتن اعترافات اجباری، بهانه‌ای برای موجه کردن بازداشت او بیابند.»

 

روایت محبوبه فرحزادی از جلسه با زپرسی

جامعه ای که ایستاده است و کوتاه نمی آید صحبت های محبوبه فرحزاری چهره ای محبوب ، معلم بازنشسته ای که به جرم آزادیخواهی و دفاع از انسانیت به دادگاه احضار شد.

روایت محبوبه فرحزادی از جلسه با زپرسی : روز 16 شهریور در ادامه احضاریه ای که در هفته دولت و روز تکریم از بازنشستگان برایم از اوین هدیه فرستاده بودند به اوین رفتم در بازجویی من تعهد ندادم و شعار روزم هم معلم زندانی آزاد باید گردد بود وقتی در حال نوشتن شعار شدم بازجو خودکار و ورقه را ازم گرفت و دیگه بهم نداد منم گفتم اگر خودکارو ورقه را بم بدی همین شعار را در چند صفحه می نویسم که باز جو گفت تو مارا دست انداختی تو برای ما درد سر شدی می ترسیم بهت دست بزنیم وبمیری بعدش مثل زهرا کاظمی برای ما بشی.

برگرفته از گروه تلگرامی ندای زنان ایران

 

وکیل مدافع گلرخ ایرایی و آتنا دائمی

وکیل مدافع گلرخ ایرایی، زندانی سابق که اخیرا به همراه آتنا دائمی هرکدام مجموعا به ۳ سال و ۷ ماه حبس محکوم شده بودند، از تأیید این حکم در دادگاه تجدیدنظر خبر داد. امیر رئیسیان، وکیل دادگستری به انصاف نیوز گفت: حکم دادگاه بدوی گلرخ ایرایی که دو سال و یک ماه از بابت توهین به رهبری و یک سال و ۶ ماه برای تبلیغ علیه نظام بود عیناً در دادگاه تجدیدنظر تأیید شد. او همچنین درباره‌ آتنا دائمی گفت: من وکالت آتنا دائمی را برعهده ندارم، اما حکم ایشان هم عینا تایید شده است.

 

بلاتکلیفی دانشجوی بازداشت شده مژده نگهدارعلی‌رغم صدور قرار وثیقه

بلاتکلیفی دانشجوی بازداشت شده علی‌رغم صدور قرار وثیقه برای آزادی «مژده نگهدار» دانشجوی زندانی محبوس است که علی‌رغم صدور قرار وثیقه‌ی ۲۵۰ میلیون‌ تومانی، از ۱۶ تیرماه در بازداشت به سر می‌برد.مژده نگهدار، دانشجوی بازیگری تئاتر، شاعر و فیلمنامه‌نویس ساکن تهران است که در تاریخ ۱۶ تیر ۱۳۹۸ بازداشت و به اتهام «توهین به رهبری» و «تبلیغ علیه نظام» تحت بازجویی قرار گرفته است. وی در تاریخ ۲۳ تیرماه و پس از گذراندن ۷ روز بازجویی در انفرادی، به بند زنان زندان اوین منتقل شد و کماکان در این زندان به سر می‌برد. طبق گزارش منتشره، برای «مژده نگهدار» وثیقه‌ای ۲۵۰ میلیون‌ تومانی صادر شده و خانواده وی نیز اعلام کرده‌اند که توان پرداخت چنین وثیقه‌ سنگینی را ندارند.

خواست سراسری آزادی مژده نگهدار.

 

واکنش پروانه سلحشوری نماینده مجلس در واکنش به خودسوزی دختری بخاطر ورود به ورزشگاه برای تماشای فوتبال بازداشت و به شش ماه حبس محکوم شده بود

پروانه سلحشوری، نماینده مجلس در واکنش به خودسوزی دختری که به خاطر ورود به ورزشگاه برای تماشای فوتبال بازداشت و به شش ماه حبس محکوم شده بود، گفت: دچار نوعی بی تفاوتی و کرختی اجتماعی هستیم. این بی تفاوتی همه بار را به دوش فعالان اجتماعی، سیاسی انداخته است و آنها که تعداد زیادی هم ندارند همه بار را به دوش می کشند. متاسفانه شاهدیم که آنها هم اگر صدایشان از حد معمول بالاتر رود تحویل زندان داده می شوند و هزینه بسیاری می پردازند.

وی افزود: "مگر سوختن یک دکه دار در تونس منجر به انقلاب نشد؟ پس چرا ما اینقدر نسبت به هم بی تفاوت هستیم؟ چرا وقتی این همه زنان را تحت فشار قرار می دهند، ساکت هستیم و کسی حرفی نمی زند؟"

سحلشوی همچنین گفت: "من نمی‌دانم چطور می توان به مسئولان کشور گفت که هیج جای دنیا این روش وجود ندارد. ۵۰ کشور مسلمان داریم و کشورهایی مثل هند که جمعیت مسلمان بسیار دارد؛ در هیچ کدام چنین سبکی پیشه نشده است.

ایسکرا  ۱۰۰۵


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com