اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

عزیزه لطفی
August 01, 2019

اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

 9 مرداد ١٣98،  ۳1  ژوئیه  2019

 

 

تهیه و تنظیم: عزیزه لطفی

 

نیروهای اطلاعاتی به منزل شخصی یک فعال مدنی در مریوان یورش برده و او را بازداشت کرده‌اند.
براساس گزارش رسیده به آژانس خبررسانی کُردپا، روز شنبه پنجم مردادماه، نیروهای اطلاعاتی به منزل شخصی یک فعال مدنی به نام "پروین ادوایی" یورش برده و وی را بازداشت کردند.

نیروهای اطلاعاتی پس از تفتیش منزل شخصی این فعال مدنی، وی را به مکان نامعلومی منتقل کردند.

این فعال مدنی طی چند سال اخیر در حوزه‌ حقوق زنان و کودکان و محیط زیست در مریوان فعالیت داشته است.


اتهام این فعال دانشجویی “تبلیغ علیه نظام”،”اقدام علیه امنیت ملی”و”اخلال در نظم و آسایش عمومی” از طریق شرکت در تجمعات غیرقانونی عنوان شده بود. دوشنبه ۳ تیرماه ۱۳۹۸ رأی دادگاه تجدید نظر پرونده “لیلا حسین‌زاده”، صادر و به سه سال و شش ماه حبس تعزیری و دو سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد."لیلا حسین‌زاده” به همراه تعداد دیگری از دانشجویان در جریان اعتراضات دی‌ماه ۹۶ بازداشت و در دادگاه بدوی به ۵ سال حبس محکوم شده بود. بازداشت او در شرایطی صورت گرفته که طبق احضاریه باید در روزهای آتی خود را به دادسرا معرفی می‌کرد، ولی مأموران پیش‌دستی کرده و او را زودتر بازداشت کردند

 

آنیشا اسدالهی به بند زنان زندان اوین منتقل شد

آنیشا اسدالهی، از بازداشت شدگان روز جهانی کارگر از سلول های انفرادی بازداشتگاه وزارت اطلاعات در زندان اوین موسوم به بند ۲۰۹ به بند زنان این زندان منتقل شد. آنیشا اسدالهی در تاریخ ۱۱ اردیبهشت ماه همزمان با روز جهانی کارگر در مقابل مجلس شورای اسلامی بازداشت و پس از چند روز با تودیع قرار آزاد شده بود. وی در تاریخ ۲۸ خردادماه مجدداً بازداشت شد.

 

اسرین درکاله دستگیرشد

روز یکشنبه ۶ مرداد ۹۸ مامورین اطلاعات خانم اسرین درکاله از فعالین ندای زنان ایران را دستگیر و به مکان نامعلومی بردند.

 

نامه سپیده قلیان از زندان قرچک؛ چرا اعتصاب غذا کردم

تجربه مشترک تمامی کسانی که زندانی سیاسی بوده و یا تحت تهدید نهادهای امنیتی زیسته‌اند، این است که توسط این نهادها به زندانی و خانواده‌اش گفته می‌شود که برای بدتر نشدن شرایط از هرگونه رسانه‌ای کردن وضعیت پرهیز کنند. این امر به وضوح تمایل نهادهای امنیتی به سکوت سرکوب شدگان را نشان می‌دهد. از این نقطه نظر، سکوت در مقابل زندانبان، همراهی با او در برابر بایکوت صدای زندانیان سیاسی و عقیدتی است.

رسانه‌های جریان اصلی و هم‌سو با قدرت نقش خود را با چشم بستن به روی حقایق و سکوت در مقابل این وضعیت ایجاد می‌کنند. اعتصاب غذا انتخاب من نیست. اما در این وضعیت تنها ابزار زندانی برای شکستن سکوت، هرچند در سطح محدود است. بنابراین ابتدا به ساکن هدف از اعتصاب من اعتراض به سرکوب و فشار بر زندانیان سیاسی است و از همین سو از روز گذشته اعتصاب غذای خود را آغاز کرده‌ام.

مساله دوم، اعتراض به وضعیت خوفناک زندانیان در زندان قرچک ورامین است. تهدید مداوم توسط زندانبانان، نداشتن امنیت جانی، محرومیت از داشتن حداقل نیازهای بهداشتی و قطعی مکرر آب، تنها گزاره‌های کوچکی برای توصیف وضعیت این زندان است. آنچه که در این زندان برای ندا ناجی و عاطفه رنگریز از بازداشت شدگان ۱ می (روز جهانی کارگر)، یاسمن آریانی، صبا کردافشاری و منیره عربشاهی اتفاق افتاده، دلیلی مضاعف برای اعتراض به وضعیت این زندان است.

سلب حق ملاقات من با خانواده‌ام و تحمیل رنج مضاعف پدر و مادر پیرم هرچند که سلب یک حق طبیعی و مسلم است؛ اما در قیاس بر آنچه در این ماه‌ها بر من و خانواده‌ام گذشت و در قیاس با صورت خونین برادرم مهدی، هنگام دستگیری من در دی ماه بی اهمیت جلوه می‌کند. با تکیه بر این دلایل و همبستگی با ساناز اله یاری که در زندان اوین شاهد دردها و رنج‌های او بودم و همچنین در حمایت از امیرحسین محمدی فرد، از صبح دیروز سه شنبه ۱ مردادماه ۹۸، اعتصاب غذای خود را آغاز نموده‌ام. پیام اعتصاب غذای من همفکری و هماهنگی ما علیه ظلم است. ظلمی که بر زندانیان سیاسی و خانواده‌های آنان روا داشته‌اند.

سپیده قلیان – ۲ مرداد ۹۸ – زندان قرچک ورامین”

 

جان فرنگیس مظلوم مادر زندانی سیاسی ، سهیل عربی در خطر است

مراجعات مکرر تا کنون در قبال بازداشت فرنگیس مظلوم بی اثر بوده است و همه نهادهای حکومتی از این بازداشت اظهار بی اطلاعی میکنند.

نزدیکان فرنگیس مظلوم نگران هستند که باتوجه به وضعیت جسمی او، ایشان هم اکنون در یکی از اداره‌ های اطلاعات زیر فشار و بازجویی باشند و با توجه به بیماری قلبی فرنگیس مظلوم نگرانی بیشتر میشود.
عدم به عهده گرفتن این بازداشت از سوی نهادهای امنیتی بر این نگرانی افزده است. فرنکیس مظلوم مادری شجاع و مبارز که در تمام این مدت صدای فرزندش سهیل عربی و تمام زندانیان سیاسی دیگر بود. 

فرنگیس مظلوم را فورا و بدون قید و شرط آزاد کنید

 

حکم حبس سپیده فرهان فعال دانشجویی

حکم حبس سپیده فرهان فعال دانشجویی و از معترضین دی‌ماه ۹۶ در دادگاه تجدید نظر عینی تایید شد.
سپیده فرهان در خلال خیزش مردمی دی‌ماه ٩۶ در تهران بازداشت شد و در دادگاه بدوی به ۶سال حبس تعزیری و دو سال ممنوع‌الخروجی محکوم گردید.

 

پروین محمدی : تلاش روحانی جهت مجانی کار کردن کارگران

آقای روحانی می فرمایید که در ژاپنِ بعد از جنگ جهانی ، مزدبگیران بعد از اتمام ساعات کاری رسمی ۴ الی ۵ ساعت مجانی کار می کردند تا کشورشان بازسازی شود و در ادامه میگویید موقع آن است که کارگران و مزدبگیران ما هم در ایران همانند ژاپنِ بعد از جنگ جهانی ۴ یا ۵ ساعت مجانی کار کنند آن هم برای بازسازی شرایطی که شما دولتیان و مسئولین به وجود آورده اید.

آقای روحانی خودتان دارید اعتراف میکنید که شما گردانندگان جامعه به گونه ایی کار کرده اید که شرایط تحمیل شده به زندگی ما همانند یک کشور جنگ زده است که مصیبت از هر گوشه آن فوران می کند.

در ضمن باید بگوئیم ما کارگران و مزدبگیران ایران یک عمر است که مجانی برایتان کار کرده ایم.

آیا تصور میکنید تاکنون برای کار کردن ما کارگران مزدی پرداخت کرده اید ؟

مزدی که در هیچ سالی با هزینه هایی که شما برای اداره زندگیمان رقم زده اید همخوانی نداشته و ندارد و همیشه چهار پنج برابر زیر خط فقر دستمزد تعیین کرده اید.

دستمزدی که با عدم پرداخت به موقع آن و تاخیر چندین ماهه از ارزش ناچیزش به کرات کاستید.

با ایجاد تورم بی وقفه و مداوم در طی این چهل سال چندرغازی که بعنوان دستمزد پرداخت کردید را هر لحظه بی ارزش تر از لحظه پیش کرده و روز به روز توان خرید و ادامه حیات ما را به صفر نزدیک تر کردید.بطوری که اکنون از زبان نمایندگان انتصابی خودتان در شورای کار گفته میشود هزینه زندگی به هفت میلیون در ماه رسیده است در صورتی که مزدی که برای ما در نظر گرفته اید یک میلیون و پانصد هزار تومان است و این یعنی پنج برابر کمتر از هزینه های زندگی. 

یعنی کار یک ماه کارگر برای تأمین معاش شش روز. 

تا بحال با خود گفته اید که با این دستمزد، تأمین معاش ۲۴ روز دیگر از ماه را باید چگونه به دست بیاوریم!؟

با گسترش قراردادهای موقت و شرکتهای پیمانکاری و عدم امنیت شغلی در ارزان تر کردن قیمت کار ما کارگران کوشیدید و حالا هم در زمان بازنشستگی، صندوق های بیمه ایی را به تاراج برده اید و به ورشکستگی کشانده اید و بدهی های چند صد هزار میلیاردی برای صندوق های بیمه ایی که متعلق به ما کارگران و بازنشستگان است به جا گذاشته اید و به فکر حراج باقی مانده سرمایه صندوق افتاده اید و فتوا داده اید که مجانی هم که شده کارخانجات شستا را واگذار کنند.

اکنون باز به دنبال خالی کردن آخرین شیره جانمان هستید و میخواهید به طور رسمی مزد ندهید؟!!!

بعد از این همه چپاول در حق ما کارگران 

بهتر است این فرمایشات را برای خود و دیگر مسئولین بکار برید که بعد از چهل سال شوکت و عزت و پروار شدن به فکر جبران شرایط جهنمی باشند که برای این جامعه رقم زده اند.

۲ مرداد ۹۸

پروین محمدی نماینده سابق کارگران صنایع فلزی ایران و عضو هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران کارگر زندانی آزاد باید گردد

 

معاون وزارت اطلاعات: حمایت از دوجنسیتی ها جزوی از پروژه نفود است

معاون ضد جاسوسی وزارت اطلاعات طی اظهارنظری در خصوص فعالیت های دستگاه های امنیتی و جاسوسی که آنها را اصطلاحا "پروژه نفوذ" می خواند، مدعی شد این "نیروهای معاند" بر روی "تغییر دستگاه محاسباتی مسئولین، تغییر نگرش اقشار و مردم، حجاب و عفاف، حمایت از دوجنسیتی ها، ترویج همجنس بازان، حقوق حیوانات، ترویج نگهداری سگ در خانواده ها، ازهم پاشیدن کانون خانواده ها، آزادی دین و ترویج بهائیت، انجمن های هنری، تولید مستندات تاریخی و ترویج فرهنگ پهلوی از جمله پروژه هایی است که در این زمینه طراحی و بر روی آن سرمایه گذاری کرده اند."

این اظهارات به خوبی نشان می دهد نهادهای امنیتی به سادگی می توانند پیش پا افتاده ترین حقوق بشر یا شهروندی و مطالبه آن را در قالب تهدید امنیتی دسته بندی کنند، کما اینکه هم اکنون تعداد زیادی از شهروندان بر همین اساس در زندانها به سر می برند.

 

بازداشت ۷۰ زن دوچرخه سوار در میدان ولی عصر تهران

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال یک خبرنگار در ارتباط با بازداشت ۷۰ زن دوچرخه سوار در میدان ولی عصر تهران، دلیل بازداشت این شهروندان را تخلفات انجام گرفته در خصوص عفاف و حجاب عنوان کرده است

 

با تحریک مسئولین زندان زنان قرچک، متهمان سیاسی مورد ضرب و شتم دیگر زندانیان قرار گرفتند

یاسمن آریانی، فعال مدنی بازداشتی در زندان قرچک ورامین عصر روز گذشته توسط زندانیان جرائم عادی مورد ضرب و شتم قرار گرفته است. این درگیری به تحریک مسئولین بهداری زندان و پس از انتقال صبا کردافشاری به حالت ناهوشیار به بهداری زندان صورت گرفته است. از سوی دیگر ندا ناجی و عاطفه رنگریز از بازداشت شدگان روز جهانی کارگر و سپیده قلیان از متهمین پرونده اعتراضات هفت تپه نیز در ادامه این درگیری توسط زندانیان جرائم عمومی مورد ضرب و شتم قرار گرفته اند. همچنین صباکردافشاری، یاسمن آریانی، منیره عربشاهی و مژگان کشاورز صبح امروز در اعتراض به عدم امنیت جانی، در مقابل دفتر زندان دست به تحصن اعتراضی زدند.

ایسکرا ۹۹۹

 

 

لیلا حسین‌زاده روز یکشنبه ۶ مرداد در خانه‌اش بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com