اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

عزیزه لطفی
August 14, 2019

اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

 

  مرداد ١٣98،  ۱۴ اوت  2019

 

 

تهیه و تنظیم: عزیزه لطفی



برگزاری دادگاه سپیده قلیان شنبه

شنبه ۱۹ مرداد ماه سپیده قلیان به دلیل دفاع از حقوق و مطالبات کارگران هفت تپه محاکمه شد. وی اعلام داشته که من در حین بازجویی تحت فشار و شکنجه قرار گرفته و مجبور به اعتراف شده ام، پس اتهامات  وارده را قبول ندارم و وکیل مدافع وی جماالدین حیدری منش، ضمن دفاع از گفته های او اعلام داشت که تمام اتهام وارد به استناد گفته های موکلم کذب می باشد، چرا که اعتراف در زیر شکنجه از موکل من گرفته شده است.

او در ادامه گفت که موکل من سپیده قلیان به عنوان فرزند یک کارگرحق خود دانسته که از دیگر کارگران و حق و حقوق آنها دفاع کند و این جرم نیست.

و در حین دفاع، وکیل سپیده قلیان تهدید به بازداشت می‌شود و تمام وسایل همراهش ضبط می شود. قاضی پرونده خطاب به وکیل سپیده قلیان گفته است که شما با دفاع از سپیده قلیان، قوه قضائیه و نیرو های امنیتی را زیر سوال می برید. وکیل سپیده قلیان، جمال الدین حیدری منش گفته است که من از موکلم دفاع می کنم و وظیفه حقوقی خود را انجام می دهم.

در ادامه، قاضی پرونده سپیده را تهدید می کند که شما را به زندان اوین انتقال خواهم داد، سپیده قلیان در جواب گفته برای من هیچ فرقی نمی کند در کدام زندان باشم، اما باید وضعیت من مشخص شود و به قرار بازداشت، خاتمه داده شود. بعد از پایان دادگاه وسایل وکیل مدافع سپیده قلیان که ضبط شده بود به ایشان تحویل داده می شود و سپیده قلیان به زندان قرچک باز گردانده شده است.


دفاعیات ناهید خداجو

ناهید خداجو عضو هیأت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران در شعبه ۴ بازپرسی دادسرای اوین حضور یافت و در این دادگاه آخرین دفاعیات از وی اخذ گردید. در این جلسه دادگاه به ناهید خداجو دو اتهام اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی آسایش داخلی کشور تفهیم گردید که ناهید خداجو با اشاره به حق کارگران برای مطالبه گری و فعالیتهای صنفی و برگزاری مراسم روز جهانی کارگر ضمن رد اتهامات وارده به دفاع از خود پرداخت.

لازم به ذکر است که در پاسخ به بازپرس پرونده در رابطه با غیرقانونی بودن اتحادیه آزاد کارگران ایران با توضیح حق کارگران برای ایجاد تشکل خود از فعالیتهای خود و اتحادیه دفاع نمود.


فیروزه شرف الدین مادر اسرین در کاله

صبح شنبه ۱۹ مرداد بعد از ۱۴ روز از دستگیری اسرین به شعبه دوم دادسرای مقدسی برای اعتراض به انتقال دخترم اسرین از بند ۲۰۹ اوین به بند عمومی نسوان اوین مراجعه کرد.م  بازپرس از من خواست منتظر بمانم تا پاسخگو باشند اما تا پایان وقت اداری من منتظر ماندم و گفتند که آنجا را ترک کنم و جوابی برای من ندارند اعتراض را بیشتر کردم که چرا از صبح تا حالا من را منتظر گذاشته اند .گفتند چون هنوز گزارشی بدستشان نرسیده که بتوانند جوابی به من بدهند.


انتظار برای دیدن و به آغوش کشیدن عزیزانمون‌ را پایان دهید

اعتصاب غذای سپیده کاشانی، هومن جوکار و نیلوفر بیانی فعالین محیط زیست در اوین. نیلوفر بیانی، سپیده کاشانی و هومن جوکار سه تن از فعالین محیط زیست که از بهمن سال ۹۶ در زندان اوین محبوس هستند، در اعتراض به ادامه بازداشت موقت و غیر قانونی خود، اعتصاب غذا کردند.

این فعالان محیط زیست از روز ۱۲ مردادماه ۹۸ دست به اعتصاب غذا زده‌اند. این فعالین ۵۵۰ روز است که در زندان در بازداشت‌ به سر می‌برند. فعالان محیـط زیست خواهان آن هستند که یا آنها را تا زمان صدور حکم با وثیقه آزاد کنند یا به بخش عمومی زندان اوین منتقل کنند.

 

امتناع عاطفه رنگریز از ملاقات و مراجعه به بهداری تا زمان آزادی از زندان قرچک

عاطفه رنگریز بیش از دوماه است که در زندان قرچک در بلاتکلیفی بسر می برد.  دادگاه عاطفه رنگریز در ۱۴ مرداد به ریاست قاضی مقیسه برگزار شد. در این جلسه قرار وثیقه افزایش یافت و مبلغ آن دو میلیارد تومان تعیین گردید.

با این وجود، خانواده عاطفه که در ماه‌های گذشته شاهد عدم دریافت قرار از سوی مقامات قضایی بوده‌اند به سختی توانستند این قرار سنگین را تامین کنند و در هفته‌ی گذشته برای تودیع وثیقه چند بار به دادگاه انقلاب مراجعه کردند، اما شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب علیرغم امضای قرار توسط قاضی از دریافت وثیقه سر باز زد و به خانواده‌ی عاطفه رنگریز اعلام شد که منتظر صدور حکم باشند.

در واکنش به این رویه دادگاه بر آزار و اذیت مداوم خانواده و مادر بیمارش، عاطفه رنگریز اعلام کرد تا زمانی که در زندان قرچک باشد، از ملاقات با خانواده خود و همچنین از اعزام به بهداری امتناع خواهد کرد.

# خواست سراسری آزادی فوری عاطفه رنگریز

@anjomanbfk

 

اقدام به خودسوزی یک دختر ۱۷ ساله در دیشموک

مدیر مرکز حوادث و فوریت های پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد از اقدام به خودسوزی یک دختر نوجوان در شهرستان دیشموک خبر داد و اعلام کرد سوختگی این نوجوان ۸۰ درصد بوده و اکنون در بیمارستان شهید بهشتی یاسوج درحال مداوا است. یاسوج، شهر دیشموک از توابع شهرستان کهگیلویه و در فاصله ۸۵ کیلومتری از دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه واقع شده است.

 این شهر باوجود داشتن بسترهای فراوان توسعه ای، متاسفانه از محرومترین نقاط کشور محسوب می شود
در چندماهه اخیر تعدادی از دختران جوان شهر دیشموک متاسفانه دست به خودکشی زده اند که شرایط نگران کننده ای را در این منطقه حاکم کرده است.


پلیس: با سلبریتی ها اتمام حجت کرده ایم

ایوب سلیمانی، جانشین فرمانده ناجا در باره برخورد پلیس با انتشار تصاویر با پوشش های مغایر معیارهای جمهوری اسلامی توسط سلبریتی ها گفت: "پلیس نه واهمه ای از کسی دارد و نه ملاحظه کسی را می کند؛چرا که موضوع امنیت در ابعاد اجتماعی و اخلاقی از اولویت های اساسی پلیس است."

وی با بیان اینکه به شماری از سلبریتی ها هشدار داده اند و با برخی دیگر نیز اتمام حجت کرده اند، گفت که تغییر رفتار در روش آنها مشهود است. حسین اشتری، فرمانده ناجا و حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران پیشتر در این زمینه به سلبریتی ها هشدار داده بودند.


بیش از ۱۳ هزار نفر در سمنان بی سواد هستند

اسماعیل ادهم معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان سمنان با بیان اینکه ۱۳ هزار و ۳۰۰ نفر در این استان بی سواد هستند، گفت: از این تعداد زنان بیشترین قشر بی سوادی را شامل می شوند.

 

ورود نظام قضایی به حریم خصوصی

ورود به حریم خصوصی شهروندان و مداخله در امور فردی آنان از جمله انتقاداتی است که به نظام قضایی و انتظامی جمهوری اسلامی وارد است.


تعیین زمان جلسه رسیدگی به اتهامات صبا کردافشاری در دادگاه انقلاب

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات صبا کردافشاری، فعال مدنی در زندان قرچک ورامین، در تاریخ ۲۸ مردادماه در دادگاه انقلاب تهران برگزار خواهد شد. کیفرخواست پرونده کردافشاری روز چهارشنبه ۱۶ مرداد به وی ابلاغ شده بود. صبا کردافشاری، از تاریخ ۱۱ خردادماه در بازداشت به سر می برد

مریم بخاطر رعایت نکردن دستورات شرعی به قتل رسید

یک پناهجو 24 ساله افغانستانی به نام مختار همسر 21 ساله خود به نام مریم را در شهر دورتمون آلمان به دار کشید و بدن اورا با 70 ضربه کارد پاره پاره کرد. مختار پس از قتل جنازه او را در چمدان قرار داد و به جای دیگر منتقل کرد. مختار در شهر دیگری توسط پلیس آلمان دستگیر شد. گفته می شود انگیزه قتل عمل نکردن مریم به دستورات شریعت و عصبانیت مختار بوده است. *

 

ایسکرا ۱۰۰۱

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com