اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

عزیزه لطفی
August 07, 2019

اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

 ١٦ مرداد ١٣98،  ۷  اوت  2019

تهیه و تنظیم: عزیزه لطفی



صغری خلیلی اهل روستای بیساران از اعدام نجات یافت

دوشنبه چهاردهم مردادماه، صغری خلیلی اهل روستای بیساران از توابع مریوان با پرداخت دیه توسط فعالان مدنی از اعدام رهایی یافت و از زندان آزاد گردید.

او٣٧ ساله از سال ٩١ به اتهام قتل عمد به قصاص محکوم و در زندان مرکزی شهرسنندج به سر می‌برد. خانواده مقتول اعلام کرده بودند که در صورت پرداخت ٣٠٠ میلیون تومان دیه حاضر به رضایت می‌باشند.

آرام فتحی، فعال مدنی اهل مریوان در این‌باره در صفحه فیس‌بوک خود اعلام کرده است: صغری خلیلی اکنون بعد از ٨ سال، توانستە خیابان‌ها را دوبارە لمس کند، خانەها را، باران و آفتاب را، و کودک چهارسالەاش با او از زندان نجات یابد؛ اما با این تعهد کە دیگر هرگز پایش را بە آبادیشان "بیساران" جایی کە آن اتفاق درش افتاد، نگذارد. صغری با کمک و همدلی تک تک شما دوستان و یاران راه انسانیت از مرگ و چوبەی دار رهایی یافت.

این فعال مدنی نوشته است: ما با هم می‌توانیم صغری‌ها و فوزیە جوازی‌ها، جمیلە صادقی‌ها، فریدە صالحی‌ها را از هرچە بیشتر قربانی شدن این وضعیت نجات دهیم. باشد کە در اقدام بعدی، بە یاری هم برای نجات جان فوزیه جوازی هم بشتابیم.

 

لیلا حسین زاده به زندان اوین منتقل شد

لیلا حسین‌زاده، دانشجوی انسان‌شناسی دانشگاه تهران پس از بازداشت در تاریخ ۶ مردادماه، جهت اجرای حکم ۳۰ ماه حبس خود به بند عمومی زندان اوین منتقل شد.

 

صدیقه مرادی و‌همسرش مهدی خواص صفت برای چندمین بار بازداشت شدند

صدیقه مرادی به همراه همسر خود مهدی خواص صفت، هر دو از زندانیان سیاسی سابق، برای چندمین بار متوالی توسط مأموران امنیتی بازداشت شدند.

صدیقه مرادی در آخرین بازداشت خود پس از تحمل شش سال حبس در پائیز ۱۳۹۵ از زندان اوین آزاد شده است. این زوج زندانی دارای یک فرزند نوجوان هستند که هم‌اکنون در خانه بدون سرپرست زندگی می‌کند و از هرگونه ملاقات با مادر و پدر خود محروم شده است.

در ۱۶ تیرماه ۹۸ با یورش مأموران وزارت اطلاعات به خانه‌ این زوج و ضبط وسایل شخصی آن‌ها و دخترشان، صدیقه مرادی و مهدی خواص صفت به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده و ممنوع الملاقات هستند.

آنان پیش‌تر با اتهاماتی چون اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام بازداشت شده بودند اما از اتهامات فعلی آنان که منجر به بازداشت مجدد شده، اطلاعی در دست نیست.

 

برای مادری که تنها آرزویش آزادی فرزندش از زندان است

فرنگیس مظلوم، مادر سهیل عربی را به "جرم" دفاع از فرزندش دستگیر کرده اند. او مادر ی دلسوز، شجاع و محبوب بین خانواده زندانیان سیاسی، جان باختگان و مردم است.

او سالهاست از بی عدالتیها در حق سهیل و دیگر زندانیان سیاسی میگوید. از زندان فشافویه که آنرا "ته جهنم " نام داد گفت. از هیچ نترسید و همچون یک مادر که سالها نظاره گر بی عدالتیها و پرونده سازیها علیه پسرش بود، دفاع از او را حق خود میدانست.

سهیل عربی وب لاگ نویسی که تنها " جرمش"  دفاع از آزادی بیان است و آنرا از حقوق اولیه شهروندی میداند. وی را دستگیر کردند، زیر فشارهای بعد از این دستگیری خانواده اش را متلاشی کردند و اینک تحت بدترین شرایط موجود در زندان سلامتش بخطر افتاده است.


فرنگیس مظلوم صدای سهیل بود.

بازداشت مادر زندانی سیاسی بدور از تمام عرفهای جوامع انسانی و مترقی است.  در چنین جوامعی دفاع از فرزند نه تنها جرم نیست بلکه از حقوق اولیه شهروندی و انسانی بحساب میاید. ما خانواده زندانیان سیاسی سابق و کنونی حق خود میدانیم از آزادی اعضای خانواده خود که دستگیر و زندانی میشوند دفاع کنیم و یا دادخواه عزیزانمان که به  "جرم"  دفاع از آزادی و کرامت انسانی جان باختند، باشیم.  بعنوان عضوی از جنبش دادخواهی خواهان آزادی فوری و بدون قید و شرط فرنگیس مظلوم هستم.

راحله راحمی پورخواهر جان باخته حسین راحمی پور و فعال جنبش دادخواهی یازدهم مرداد ۱۳۹۸

 

حکم ۵۵ سال زندان برای سه فعال مدنی

یاسمن آریایی، منیره عربشاهی و مژگان کشاورز  فعالان مدنی در زندان قرچک ورامین، توسط دادگاه انقلاب تهران مجموعا به ۵۵ سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم شدند. حکم این دادگاه با حضور متهمین و بدون حضور وکلا به آنها ابلاغ شده است. از این میزان با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۱۰ سال حبس از بابت اتهام “تشویق و فراهم نمودن موجبات فساد و فحشا" در خصوص هر یک از متهمان قابل اجرا خواهد بود. کیفرخواست پرونده یاسمن آریانی، منیره عربشاهی و مژگان کشاورز، در تاریخ ۵ تیرماه در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به این مخالفان حجاب اجباری ابلاغ شده بود.

روز چهارشنبه ۹ مردادماه ۹۸ رای دادگاه انقلاب تهران مبنی بر محکومیت سه فعال مدنی بازداشتی در زندان قرچک ورامین به متهمین ابلاغ شد.

بر اساس رای شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیصه یاسمن آریانی منیره عربشاهی و مژگان کشاورز هرکدام به اتهام “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی” به ۵ سال حبس تعزیری، از بابت اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس تعزیری و از بابت اتهام تشویق و فراهم نمودن موجبات فساد و فحشا به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شدند. علاوه بر این اتهامات مژگان کشاورز از بابت اتهام “توهین به مقدسات نیز به ۷ سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم شده است.

لازم به ذکر است در صورت قطعی شدن این حکم و با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی مجازات اشد یعنی ۱۰ سال حبس تعزیری در خصوص هر یک از متهمان قابل اجرا خواهد بود.

امیر رئیسیان وکیل مدافع یاسمن آریانی و منیره عربشاهی در این خصوص گفت: در جریان این پرونده، نه در مرحله بازپرسی در دادسرا و نه در جلسات دادگاه به هیچ عنوان اجازه ورود به وکلا داده نشده است

همچنین محمد مقیمی وکیل مدافع مژگان کشاورز ضمن تائید خبر محکومیت این شهروندان در این خصوص گفت در مرحله دادسرا به استناد ماده ۴۸ و لیست مورد تائید قوه قضاییه اجازه ورود وکیل انتخابی به پرونده داده نشده و در مراحل بعد نیز علاوه بر اینکه از ورود وکلا جلوگیری شده است جلسات دادگاه بدون اطلاع قبلی و صرفا با انتقال متهمین به شعبه دادگاه صورت گرفته بود. وی در ارتباط با اتهام توهین به مقدسات مژگان کشاورز گفت مجازات در نظر گرفته شده در قانون مجازات اسلامی در ارتباط با این اتهام ۱ الی ۵ سال بوده که به دلیل تعدد جرائم، به میزان یک دوم اشد مجازات یعنی ۲ سال و نیم به ۵ سال اضافه شده است و بر این اساس مجازات این اتهام در خصوص مژگان کشاورز به ۷ سال و نیم افزایش پیدا کرده است.

یک منبع مطلع در خصوص برگزاری این جلسه دادگاه گفته بود برخورد قاضی مقیسه از ابتدای جلسه با این افراد بسیار نامناسب و توهین آمیز بوده و کیفرخواست را نیز همراه با توهین و فحاشی برای متهمین خوانده است. قاضی مقیسه در جلسه دادگاه متهمین را به صدور احکام سنگین و تحمل حبس در زندان قرچک تهدید کرده و گفته بود به وکیل حق ورود به پرونده را تا پس از صدور حکم و تشکیل دادگاه تجدید نظر نخواهد داد.

 

زنان در مسابقات لیگ برتر نمی توانند به ورزشگاه بروند

محمدرضا داورزنی، معاون وزیر ورزش درباره حضور زنان در ورزشگاه برای تماشای مسابقات لیگ نوزدهم گفت:  "برای حضور زنان در بازی های لیگ برتر فوتبال خیلی اعتقادی نداریم و شرایطش برای لیگ مهیا و مناسب نیست اما برای مسابقات ملی بحث دیگری داریم که فدراسیون فوتبال قرار است شرایط را مهیا کند. رئیس فیفا پیشتر طی نامه ای به مهدی تاج، رئیس فدارسیون فوتبال ایران ضمن ابراز تاسف در خصوص اجرایی نشدن تعهدات حسن روحانی مبنی بر حضور زنان در ورزشگاه ها، از وی درخواست کرده بود که تا قبل از ۱۵ ژوئیه ٢٠١٩ مقدمات لازم برای حضور زنان ایرانی و خارجی برای تماشای بازی های فوتبال در ایران فراهم شود. این ضرب الاجل طی هفته‌های گذشته به پایان رسید و در صورت عدم برداشتن ممنوعیت حضور زنان در ورزشگاه ها ممکن است هر برخوردی با فوتبال ایران صورت بگیرد.

 

هشدار مجدد نیروی انتظامی در خصوص پوشش سلبریتی ها در فضای مجازی

حسین اشتری، فرمانده ناجا، با اعلام اینکه انتشار تصاویر با پوشش های مغایر با معیارهای جمهوری اسلامی هنجارشکنی است، گفت که برای ما فرقی ندارد چه کسی هنجارشکنی کند، با همه اعم از هنرمند و بازیگر و سلبریتی برخورد می شود.

حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران نیز پیشتر در این زمینه به سلبریتی ها هشدار داده بود.

ورود به حریم خصوصی شهروندان و مداخله در امور فردی آنان از جمله انتقاداتی است که به نظام قضایی و انتظامی جمهوری اسلامی وارد است.

 

ایسکرا ۱۰۰۰


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com