اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

عزیزه لطفی
August 28, 2019

اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

 

 ٦ شهریور ١٣98،  28 اوت  2019

 

تهیه و تنظیم: عزیزه لطفی



گیتی پورفاضل بازداشت شد

وکیل بازنشسته دادگستری، گیتی پور فاضل در ۲۸ مرداد ماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

لازم به ذکر است که در اواسط مردادماه نامه ای با امضای ۱۴ تن مبنی بر استعفای خامنه ای منتشر شد. با انتشار این نامه شماری از امضاکنندگان بازداشت و برخی دیگر نیز تحت فشار قرار گرفتند. احتمال می‌رود بازداشت گیتی پورفاضل در رابطه با نامه مذکور باشد، هر چند هنوز هیچ منبعی ارتباط بین بازداشت گیتی پورفاضل و نامه مورد اشاره را تایید نکرده است.

گیتی پورفاضل، وکیل پایه یک دادگستری و عضو کانون وکلا، یکسال قبل از انقلاب بهمن ۱۳۵۷ پروانه‌ وکالت خود را دریافت کرد. از آن تاریخ به اینسو به دلیل انتقادهای وی از ساختار حقوقی تازه مستقر شده در نظام جدید، در سال ۱۳۶۲ پروانه‌ی وکالتش لغو شد.

 

حکم زندان و شلاق مرضیه امیری را قویا محکوم میکنیم!

مرضیه امیری، روزنامه نگار از بازداشت شدگان تجمع روز جهانی کارگر، توسط دادگاه انقلاب تهران به ۱۰ سال و شش ماه حبس تعزیری و ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شد. گفته می شود ۶ سال از حبس وی قابل اجرا خواهد بود. جلسه دادگاه مرضیه امیری در تاریخ ۲۲ مردادماه برگزار شده بود کیفرخواست مرضیه امیری در تاریخ ۱۲ تیرماه پس از حضور در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به وی ابلاغ شد. در این کیفرخواست اتهامات اجتماع و تبانی، تبلیغ علیه نظام و اخلال در نظم عمومی علیه وی مطرح شد. در این جلسه دادگاه قاضی محمد مقیسه رئیس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران با درخواست وی مبنی بر تبدیل قرار بازداشت موقت به صدور قرار وثیقه مخالفت کرد.

کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی امنیتی کردن مطالبات فعالین جامعه را قویا محکوم میکند و احکام سنگین زندان و حکم شنیع ضد انسانی شلاق مرضیه امیری را بشدت غیر انسانی دانسته و از تمام مردم شریف، آزادیخواه و انساندوست میخواهد که به امنیتی کردن مطالبات بر حق فعالین به هر شکل ممکن اعتراض کنند.

 

انتقال المیرا مانوس به زندان اوین

المیرا مانوس از تجمع کنندگان معترض که برای حقوق حیوانات شرکت کرده بود، با حمله وحشیانه نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی بعد از مجروح شدن بازداشت شد و به همراه دیگر دستگیر شده ها به زندان اوین منتقل شده است. شایان ذکراست با وجود پیگیری خانواده های بازداشت شده ها از وضعیت دستگیرشدگان از طریق مقامات قاضی هیچ گونه جوابی به این خانواده ها داده نشده وحتی از قبول وثیقه و ملاقاتشان تا این لحظه ممانعت شده است.

 

نوشین جعفری پس۱۶ روز از زندان با خانواده تماس گرفت

نوشین جعفری عکاس سینما و تئاتر که ۱۲ مرداد بازداشت شده بود، از زندان با خانواده خود تماس گرفت.

امیر رئیسیان وکیل نوشین جعفری با اعلام این خبر گفت "موکلم روز ۲۸ مرداد و پس از ۱۶ روز از بازداشتش با خانواده خود تماس گرفته و موفق شده با آنها صحبت کند. ظاهرا حال خوبی داشته اما خانواده وی همچنان نگران حال فرزندشان هستند."

رئیسیان همچنین در پاسخ به اینکه آیا به جز اتهامات توهین به مقدسات و تبلیغ علیه نظام اتهام دیگری به نوشین جعفری تفهیم شده است یا خیر، گفت: "روز ۲۷ مرداد برای اعلام وکالت در این پرونده به دادسرای امنیت و بازپرس پرونده مراجعه کردم اما با این عنوان که پرونده مطروحه امنیتی است، اجازه وکالت ندادند و در تماسی هم که نوشین جعفری با خانواده خود داشته، صحبتی درباره اتهاماتش نکرده است."
غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه هفته گذشته بازداشت این عکاس سینما و تئاتر را تایید کرد و گفت: "این فرد نه به خاطر خبرنگار بودن بلکه به دلیل اهانت به مقدسات و تبلیغ علیه نظام تحت تعقیب قرار گرفت.

 

بازداشت شهلا انتصاری فعال حقوق زنان

شهلا انتصاری فعال حقوق زنان، روز پنجشنبه ۳۱ مردادماه ۹۸، توسط نیروهای امنیتی در باغ شخصی در شهر رشت بازداشت شد. از دلایل بازداشت و محل نگهداری وی اطلاع دقیقی در دست نیست.

 

اعتراض ساکنان روستا در پی انتشار خبر آزار جنسی یک کودک

در روزهای اخیر انتشار خبر آزار جنسی یک دختر ۱۱ ساله در روستای هزارخانی شهرستان سنقر از توابع استان کرمانشاه باعث بروز ناآرامی در این روستا شده است. گفته می شود تعدادی از مردم این روستا پس از متواری شدن متهم خانه عالم روستارا که محل اقامت این فرد بود به آتش کشیدند.

گفته می شود متهم به آزار جنسی این دختر ۱۱ ساله یک روحانی بوده است که در خانه عالم این روستا اقامت داشته. تعدادی از مردم این روستا پس از انتشار این خبر در پی متواری شدن وی، خانه عالم این روستا را که در سال ۹۱ افتتاح شده بود به آتش کشیده اند.

گفته می شود خانواده این کودک پس از اطلاع از این موضوع به فرمانداری سنقر مراجعه کرده و موضوع را پیگیری کرده اند.  با این حال از نتیجه اقدامات صورت گرفته کماکان اطلاع دقیقی در دست نیست.

 

بی سوادی بیش از ۸۰ هزار نفر در کردستان

صدیقه عبداللهی، معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش کردستان گفت با اشاره به آخرین سرشماری استان در سال ۹۵ گفت: " بر اساس این سرشماری تعداد بی‌سوادان جامعه هدف یعنی در رده سنی ۱۰ تا ۴۹ سال در کردستان برابر ۸۲ هزار و ۲۵۰ نفر یعنی معادل ۷ و ۸۲ صدم درصد جمعیت جامعه است."

وی افزود: "میانگین نرخ باسوادی در کشور ۹۴ و ۷ دهم درصد است، نرخ باسوادی در استان ۹۲ و ۱۸ صدم درصد یعنی ۲ درصد از میانگین کشوری کمتر است.

 

زنان اجازه استفاده از دوچرخه های شهری را ندارند

طی روزهای گذشته انتشار تصاویری از فضای اپلیکیشن بیدود جهت ثبت نام و استفاده از دوچرخه های شهری با واکنش های زیادی از سوی کاربران شبکه های اجتماعی و مدیران شهری تهران روبرو شده است.

شهروندان می گویند با ورود به اپلیکیشن بیدود و تلاش برای ثبت نام با گزینه زن، نرم‌افزار با خطا مواجه می شود و بلافاصله بعد از تغییر جنسیت از زن به مرد، متقاضی می تواند ثبت‌نام کند.

زینب نصیری، مدیرکل سلامت شهرداری تهران در این خصوص اعلام کرده است: "نمی شود ۵۰ درصد جمعیت را از دوچرخه سواری منع کرد بعد انتظار شهری پاک داشت. لازمه تحقق شهر انسان محور و سلامت محور، امکان برنامه ریزی مبتنی بر نیاز همه شهروندان است.  با حذف این حق زنان،‌ نه تنها حق نیمی از جمعیت بلکه امکان تحقق مسیر سلامت خانواده محور سلب می شود.

 

آمار ترک تحصیل دختران دانش آموز

علیرضا کمرئی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: در مقطع متوسطه اول ۳ و ۹ دهم درصد دختران و ۴ و ۵۵ صدم درصد پسران ترک تحصیل می کنند که در پسران بیشتر است. در کل نرخ ترک تحصیل دانش آموزان در متوسطه اول ۴ و ۲۴ صدم درصد است.

وی ادامه داد: نرخ ترک تحصیل دختران در دوره متوسطه دوم ۳.۷ درصد و در پسران ۴.۵۱ درصد و در مجموع ۴.۱۲ درصد است.

 

ایسکرا ۱۰۰۳


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com