اخبار وگزارشات کارگری ٣ مهر ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
September 26, 2019

اخبار وگزارشات کارگری ٣ مهر ماه ١٣٩٨

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

بازداشتی های مراسم روز جهانی کارگر آزاد باید گردند

- آزادی موقت تمامی کارگران بازداشتی کارخانه هپکو اراک با تودیع وثیقه

- بازگشت بکار 3کارگرمعترض اخراجی سایت بینالود کارخانه رینگ سازی مشهد وادامه بلاتکلیفی شغلی 6نفر دیگر

- قاضی ناظر زندان اوین اجازه ملاقات اسماعیل بخشی با وکیلش را نداد

- آخرین خبرها در باره سومین روز اعتصاب وتجمع کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه  برای بازگشت بکار 20نفرازهمکارانشان:

1- سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه:سومین روز تجمع کارگران نیشکر هفت تپه

2- پیام از طرف کارگران نیشکر هفت تپه ارسالی به کانال اتحادیه آزاد کارگران

3-اقدام خبرگزاری -خانه کارگر - ایلنا در انتشار خبر کذب خاتمه اعتراضات کارگران هفت‌تپه

- ادامه اعتصاب وتجمع اعتراضی کارگران پتروشیمی فارابی برای سومین روز متوالی

- اعتصاب وتجمع کارگران مجتمع صنایع لبنیاتی پاژن دراعتراض به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی

- تجمع اعتراضی کارکنان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق زیر حداقل حقوق رسمی مقابل مجلس

- بی خبری از سرنوشت کامران ساختمانگر فعال کارگری در شهر سنندج

- حکم ۷ سال حبس تعزیری پریسا رفیعی عینا تایید شد!

- توخالی در آمدن وعده و وعیدهای مسئولان مبنی بر پرداخت حقوق معوقه کارگران شهرداری گچساران بدنبال تجمعات اعتراضیشان

- عدم پرداخت 2ماه حقوق کارگران حمل و نقل بارو مسافر شهرداری رشت

- درگیری گوجه کاران کرمانشاه و کامیاران با انتظامات کارخانه روژین تاک و نیروی انتظامی

- مفقودالاثر شدن 2کارگر ومجروحیت شدید 6کارگر درشهرستان طارم بدنبال درگیری باغداران زیتون با آنها

- جان باختن 2کارگرجوان کارخانه سنگ شهرک صنعتی فشافویه  زیرسنگ

- خروج قطار زاهدان - تهران از ریل وکشته  شدن 5نفر ،مفقودالاثر شدن یک مهماندار و زخمی شدن ده ها نفر

*آزادی موقت تمامی کارگران بازداشتی کارخانه هپکو اراک با تودیع وثیقه

با از بازداشت درآمدن 6کارگرکارخانه هپکو طی روزهای دوشنبه اول مهر(2نفر)و سه شنبه دوم مهر(4نفر)تمامی کارگران هپکو باقید وثیقه (فیش حقوقی یا سند) بطور موقت از زندان مرکزی اراک آزادشدند.

درهمین رابطه روز چهارشنبه 3مهریکی از کارگران کارخانه هپکو به خبرنگار رسانه ای گفت: همه کارگران با قید وثیقه‌های فیش یا سند آزاد شده اند و تازه پرونده آن‌ها در دادگستری باز شده است.

وی افزود: این تصور غلط است که کارگران آزاد شده اند و دیگر با دادگاه کاری ندارند، این افراد باید از یک یا دو هفته آینده به دادستانی مراجعه کنند وبرایشان دادگاه برگزار شود و پس از برگزاری دادگاه است که کارگران یا تبرئه می‌شوند یا حکم می‌گیرند.

وی به احکام صادر شده برای برخی کارگران هپکو در سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: در آن زمان هم رسانه‌ها خبر آزادی کارگران را منتشر کردند اما بعد از مدتی برای 15 نفر از همکاران ما احکام 6 تا یک سال حبس یا 74 ضربه شلاق صادر شد.

وی درادامه خاطرنشان کرد: این احکام در سال 96 صادر شده و به دلیل اینکه پرونده هنوز باز است، اجرا نشده است.

بنابه گزارشات رسانه ای شده،در حال حاضراز طرف مراجع قضایی برای حدود 11نفردیگر از کارگران هپکو احضاریه ارسال شده و آنها هنوز خودرا معرفی نکرده‌اند.

*بازگشت بکار 3کارگرمعترض اخراجی سایت بینالود کارخانه رینگ سازی مشهد وادامه بلاتکلیفی شغلی 6نفر دیگر

بدنبال اعتصاب روزهای اول ودوم مهرماه کارگران سایت بینالود کارخانه رینگ سازی مشهد در اعتراض به کاهش حقوق ونداشتن امنیت شغلی 9نفرشان(6نفر روز اول مهر و3نفر روز 2مهر)از کار اخراج شدند.3کارگری که روز دوم مهر اخراج شده بودند برسر کارشان بازگشتند و 6کارگر معترض اخراجی دیگرکماکان در بلاتکلیفی شغلی بسر می برند.

یادآوری:

دومین روزاعتصاب کارگران سایت بینالود کارخانه رینگ سازی مشهد در اعتراض به کاهش حقوق،نداشتن امنیت شغلی واخراج همکاران معترض – اخراج ۹ کارگر اعتصابی

روز دوشنبه اول مهرماه برای دومین روز متوالی، کارگران سایت بینالود کارخانه رینگ سازی مشهد در اعتراض به کاهش حقوق،نداشتن امنیت شغلی واخراج همکاران معترض به اعتصابشان ادامه دادند.

این اعتصاب تاکنون منجر به اخراج ۹نفر از کارگران شده است.

روز  اول مهریک منبع آگاه به خبرنگار رسانه ای گفت: پس از واگذاری این شرکت به بخش خصوصی، وضعیت کارگران این سایت از روزمرد به قراردادی (پیمانی) تغییر کرد. اما با این وجود باز هم به شیوه روزمزد با کارگران رفتار می‌شد. به این معنا که هر روزی که در کارخانه کار بود به کارگران اعلام میشد تا در محل کار خود حاضر شوند.

وی ادامه داد: با این شرایط حقوق کارگران بسیار افت کرده و به حدود یک میلیون ۱۰۰ تا یک میلیون ۵۰۰ هزار تومان رسید و با وجود بازگشایی مدارس بسیاری از کارگران مشکل تامین هزینه دارند.

این منبع آگاه با اشاره به اینکه پس از تغییر وضعیت کارگران از روزمزدی به قراردادی، مدیران کارخانه اشتغالزایی را عنوان می‌کردند، گفت: با این تغییر وضعیت و به اسم اشتغالزایی وام‌های کلانی از بانک‌ها گرفته اند، اما در مقابل با کارگران چنین رفتاری دارند.

وی افزود: پس از مشکلات بوجود آمده برای ایران خودرو، تولیدات قطعات توسط کارخانه رینگ سازی کاهش پیدا کرد و یا ایران خودرو از شرکت‌های ثالث دیگری قطعات خود را تامین می‌کرد و با این وجود مدیران رینگ سازی پیگیر این وضعیت نبودند تا جایی که تعدادی از کارگران تعدیل شده و مابقی روزی ۱۲ تا ۱۳ روز در ماه در کارخانه کار می‌کنند.

این منبع آگاه با اشاره به اینکه آمار قطعاتی که توسط سایت بینالود رینگ سازی تولید می‌شود مبنای مشخصی ندارد، گفت: ایران خودرو روزانه تعداد ۱۲۰ قطعه از گلگیر عقب ۴۰۵ را تولید می‌کرد که تولید آن به رینگ سازی واگذار شد، اما اکنون تعداد تولید آن روزانه به ۲۷۵ قطعه افزایش یافته است. یا رکاب پایین ۴۰۵ در ایران خودرو روزانه ۹۰ قطعه تولید می‌شد و حالا در رینگ سازی روزانه به ساخت ۴۵۰ مورد از آن رسیده؛ این استثمار کامل کارگران است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۶ نفر از کارگران به دلیل اعتصاب اخراج شده اند، تاکید کرد: در اعتصاب امروز(۱مهر) نیز سه نفر از کارگران را به شرکت اصلی در مشهد ارجاع داده اند که در صورتی که شرایط را بپذیرند می‌توانند به کار خود بازگردند و در غیر اینصورت اخراج خواهند شد.

 این منبع آگاه با تاکید بر اینکه اعتصاب کارگران تا مشخص نشدن وضعیت آن‌ها ادامه خواهد یافت، تصریح کرد: برای مدیران کارخانه اخراج یک یا همه کارگران فرقی نمی‌کند و هیچ ابایی از این کار ندارند.

سایت شهر بینالود(استان خراسان رضوی) شرکت رینگ سازی مشهد دارای سه خط تولید شامل خط مونتاژ کامل رام پژو ۴۰۵، ۳۵ درصد بدنه پژو ۴۰۵ و مونتاژ رینگ و لاستیک ۴۰۵ است که بنا به گفته یک منبع آگاه سودآوری روزانه این سه خط تولید در سال ۹۶ روزانه به ترتیب ۱۸ میلیون تومان، ۲۴ میلیون تومان و ۱۵ میلیون تومان بوده است. دارای سه خط تولید شامل خط مونتاژ کامل رام پژو ۴۰۵، ۳۵ درصد بدنه پژو ۴۰۵ و مونتاژ رینگ و لاستیک ۴۰۵ است که بنا به گفته یک منبع آگاه سودآوری روزانه این سه خط تولید در سال ۹۶ روزانه به ترتیب ۱۸ میلیون تومان، ۲۴ میلیون تومان و ۱۵ میلیون تومان بوده است.

*قاضی ناظر زندان اوین اجازه ملاقات اسماعیل بخشی با وکیلش را نداد

 قاضی ناظر زندان اوین اجازه ملاقات اسماعیل بخشی با وکلیش را نداد و از دریافت و تحویل لایحه‌ی این کارگر زندانی، به دادسرای عمومی و انقلاب اهواز، جهت درج در پرونده شکنجه، از ناحیه مسٸولان زندان اوین ممانعت به عمل آمد.

اسماعیل بخشی حدود ده ماه در بازداشت بسر می برد و با وجود پرونده ها و اتهام های متعدد، تاکنون فقط دوبار اجازه دیدار با وکیل را داشته است و خانواده وی ماهی یکبار اجازه ملاقات با وی را دارند.

گفتنی است از حین بازداشت اولیه این کارگر زندانی تاکنون چهار بار با اراٸه دلایل و مستندات، درخواست رسیدگی به شکایت خود علیه مأمورین امنیتی و انتظامی با موضوع شکنجه بدنی، اخذ اقرار با شکنجه و توهین کلامی و عملی را داشته است و سه بار به دلایل واهی از ورود به رسیدگی خودداری یا با اغماض و اهمال مسلم، بدون توجه به مدارک و دلایل  اثباتی، با صدور قرار پرونده را مختومه نموده‌اند.

آقای رئیسی یکی به نعل و یکی به میخ زدن تا کی؟؟ می توانید  با کارگران شفاف باشید!؟

هر که نداند محکومان صنفی و مدنی، وکلای آن‌ها وسایر حقوقدانان می‌دانند که تجدیدنظرخواهی و بازبینی احکام در دادگاه‌های تجدیدنظر، حق قانونی  هر محکومی است و حقی نیست که با دستور شما، ایجاد شده باشد...

آقای رئیسی

از بگیر و ببندها و تسویه حساب‌های جهت‌دار درون ساختاری و  با عنوان مبارزه با فساد، که بگذریم در همین مدت کوتاه ریاست شما بر قوه، فعالان صنفی و کارگری، به اشد مجازات محکوم وسنگین‌ترین احکام را دریافت کرده‌اند و به تازگی با تغییر شیوه‌ی برخورد، در کنار احضارهای پی در پی کارگران هفت تپه توسط پلیس امنیت شهرستان شوش، اعتصاب کنندگان وکارگران پیشرو به جرم مطالبه حقوق صنفی قانونی خود در این شرایط بد و نابسامان اقتصادی، در لیست اخراجی‌های شرکت  قرار گرفته‌اند.

آقای رٸیسی، اسماعیل بخشی حتی در زندان، هم  نماینده ما کارگران هفت تپه محسوب می‌شود و همچنان سمت نمایندگی وی پابرجاست، به گفته وی تاکنون مسئولان قوه قضاٸیه از حد شعار فراتر نرفته‌اند.

آری

دزد همان دزد است و درد همان درد.....

ولی

یکی از دیوار می‌دزدد و یکی از در....

سندیکای کارگران مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه

۳ مهر ۹۸

*آخرین خبرها در باره سومین روز اعتصاب وتجمع کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه  برای بازگشت بکار 20نفرازهمکارانشان:

1- سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه:سومین روز تجمع کارگران نیشکر هفت تپه

تجمع اعتراضی کارگران نیشکر هفت تپه در حمایت از کارگران  اخراجی در هفت تپه.

با وجود  تهدید های امنیتی اعتصاب کارگران هفت تپه  وارد سومین روز خود شد.

سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه خواهان بازگشت به کار تمامی کارگران اخراجی میباشد.

۳ مهر ۹۸

2- پیام از طرف کارگران نیشکر هفت تپه ارسالی به کانال اتحادیه آزاد کارگران

دروغگویی  کانال تلگرامی  حکومتی صدای کرخه در جهت شکست اعتصابات هفت تپه و انتشار اخبار دروغین برای درهم شکستن اعتصاب کارگران هفت تپه

در پیام اول که ساعت انتشار آن به ۱۰:۶صبح بر میگردد درست زمانی که کارگران در اعتصاب بودند ،مشاهده میکنید که مدیریت این کانال در اقدامی قابل تامل با هماهنگی فرماندار اقدام به انتشار اخباری با تیتر

کارگران به کار بازمیگردند.

با محتوای آنکه مشکل کارگران بررسی و مقرر شدکه کارگران با قرارداد جدید به سر کار بازگردند.

طولی نکشید که این کانال پیام صبح خود را از روی کانال حذف و پیامی دیگر با تیتر مشکلات ۲۰کارگر هفت تپه بررسی و پیگیری خواهد شد. منتشر کرد.

میبینیم که چگونه دست و پا میزنند و دروغ میگویند.

ما کارگران تا زمان بازگشت همکارانمان به کارهایشان با همان قراردادها و با همان عناوین به جز عظیم سرخه جیرینگی،به اعتصابمان ادامه خواهیم داد،

قشنگ مشخص است که میخواهند ما کارگران را گول زده و خدا میداند چه بلایی به سر اخراجی ها بیاید .

دقت داشته باشید تغییر محتوای خبر کانال صدای کرخه از صحبتهای فرماندار به خوبی ظاهر آفتاب پرست اینان  را برای همگان مشخص کرده است.

ما قبلا نیز گفته بودیم هر خبر ی که به دل مسئولان شهرستان نباشد از این کانال پخش نمیشود مگر آنکه به گونه ای بازگو شود که آنها میخواهند.

ضرورت استفاده از رسانه های آزاد را در این تغییرات در عرض ۸ساعت میتوان دید.

دولت مختلص پیوندتان مبارک

3-اقدام خبرگزاری -خانه کارگر - ایلنا در انتشار خبر کذب خاتمه اعتراضات کارگران هفت‌تپه

درحالیکه کارگران هفت‌تپه امروز سومین روز اعتصاب خود را گذراندند، خبرگزاری ایلنا خبر کذبِ خاتمه اعتراضات و بازگشت کارگران به محل کار خود را منتشر کرد.

این‌ درحالی است که امروز، سوم مهر ماه کارگران(به غیر از واحد کشاورزی) در اعتراض به اخراج همکارانشان در اعتصاب بودند و بخش‌هایی از کارخانه از جمله واحد تجهیزات تجمع کردند.

همچنین اسدبیگی از ترفند مرخصی تشویقی دو روزه به تعداد زیادی از کارگران، برای کمرنگ کردن اعتراضات استفاده کرده است.

برگرفته از شبکه های اجتماعی

*ادامه اعتصاب وتجمع اعتراضی کارگران پتروشیمی فارابی برای سومین روز متوالی

روز چهارشنبه 3مهر برای سومین روز متوالی، کارگران پتروشیمی فارابی در اعتراض به عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل،قطع خدمات رفاهی،نداشتن امنیت شغلی و وعده های توخالی مدیران شرکت ومسئولان شهرستان ماهشهراعتصابشان ادامه دادند ودر این واحد تولیدی اجتماع کردند.

برپایه گزارش رسانه ای شده، عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل، قطع خدمات رفاهی، عدم امنیت شغلی و ... از خواسته های این کارگران است که تا کنون محقق نشده است.

*اعتصاب وتجمع کارگران مجتمع صنایع لبنیاتی پاژن دراعتراض به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی

صبح روز سه شنبه 2مهر،کارگران مجتمع صنایع لبنیاتی پاژن واقع در نسیم شهر، شهرستان بهارستان، کیلومتر 24 جاده ساوه برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به نداشتن امنیت شغلی، عدم پرداخت 6ماه حقوق ومه ها حق بیمه دست از کار کشیده ومقابل این واحد تولیدی غذایی تجمع کردند.

بدنبال اعتصاب وتجمع اعتراضی کارگران پاژن،مجتبی خانجانی فرماندار بهارستان به خبرنگار رسانه ای گفت: شرکت پاژن بنابر اقدامات گذشته مدیریت در افزایش قیمت محصولات تولیدی بدون هماهنگی مراجع ذی‌صلاح، چندین مرتبه توسط اداره تعزیرات حکومتی جریمه و هر بار احکام نیز تایید شد.

وی افزود: شرکت پاژن در وسط شهر نسیم شهر قرار دارد و از نظر شبکه بهداشت و درمان و محیط زیست وجود دامداری با حدود 1000راس گاو در محدوده شهری مجاز نیست و بایستی هر چه سریعتر دام‌ها به نقاط مجاز منتقل شود و بخش دیگر نیز وجود برخی جرائم در این حوزه است.

فرماندار بهارستان بیان داشت: بخش دیگر مشکلات مربوط به عدم پرداخت حق بیمه به تامین اجتماعی از بخش سهم کارفرما بوده و شرکت پاژن در 3 حوزه پیمانکاری با دستگاه‌های اجرایی مشکل دارد.

وی ادامه داد: تمام حساب‌های شرکت در ابتدای شهریورماه توسط ارزش افزوده و اداره تعزیرات رفع توقیف‌ توقیف و به صورت زمان دار فرصت دار به مالک فرصت داده شد.

وی افزود: مالک کارخانه متعهد شد یک ماه و نیم حقوق کارگران را تسویه کند و با توافق با دستگاه‌های مربوطه جرائم را پرداخت کند و تعرفه‌های مربوطه حذف یا تخفیف داده شود و به تدریج فرآیند انتقال این هزار راس دام انجام شود.

*تجمع اعتراضی کارکنان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق زیر حداقل حقوق رسمی مقابل مجلس

صبح روز چهارشنبه 3مهر،جمعی از کارکنان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری برای انعکاس صدای اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق زیر حداقل حقوق رسمی  دست به تجمع مقابل مجلس زدند.

برپایه گزارش رسانه ای شده،تجمع کنندگان که اصطلاحاً طرحی یا ماده 24در کل کشور هستند، از عدم پرداخت چندماه حقوق‌شان در این شرایط بد اقتصادی اعتراض داشتند یکی از معترضین که مدارک لیسانس کشاورزی دارد، گفت: در حالیکه حقوق اکثر حاضر درتجمع کمتر از مصوبه وزارت کار است، اما همین مقدار کم هم با تأخیر چند ماه پرداخت می‌شود، اما این در حالی است که بازسازی دفتر آقای رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع بیش از چند صد میلیون هرینه داشته است.

گفتنی است که تمدید نشدن قرارداد با قرق بان های جنگل در تاریخ 25 اردیبهشت ماه سال جاری باعث ایجاد نارضایتی این کارکنان سازمان جنگل ها،مراتع و آبخیزداری کشور شد که در ادامه  به تجمع اعتراضی امروزشان مقابل مجلس کشیده شد.

بنا بهمین گزارش،از همه این ها که بگذریم  "سازمان جنگل ها،مراتع وآبخیزداری"  اینروزها موج شکایت ها علیه اش از سوی سازمان های غیردولتی و فعالان منابع طبیعی و حقوق شهروندی ادامه دارد.

*بی خبری از سرنوشت کامران ساختمانگر فعال کارگری در شهر سنندج

چهارشنبه سوم مهرماه، با گذشت نزدیک به یک ماه  از دستگیری و بازداشت کامران ساختمانگر فعال کارگری در شهر سنندج، هنوز از سرنوشت این فعال کارگری و اتهاماتی که به ایشان وارد شده به خانواده اش اطلاعی داده نشده است. خانواده این فعال کارگری در بی خبری و نگرانی بسر می برند. ایزوله کردن فعالین کارگری  در مدتی طولانی و عدم اطلاع از وضعیت آنان به خانواده هایشان شکنجه روحی محسوب می شود و دستگاه قضائی جمهوری اسلامی باید پاسخگوئی این نوع از شکنجه گری باشد.

منبع:کانال تلگرام کولبر نیوز

*حکم ۷ سال حبس تعزیری پریسا رفیعی عینا تایید شد!

‏دادگاه تجدیدنظر بدون برگزاری جلسه دادگاه و به صورت غیابی حکم ۷ سال حبس تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق و دو سال ممنوع‌الخروجی و محرومیت از عضویت در گروه‌های سیاسی ‎پریسا رفیعی فعال صنفی دانشگاه تهران را عینا تایید کرد.

برگرفته از کانال تلگرام شوراهای صنفی دانشجویان کشور

*توخالی در آمدن وعده و وعیدهای مسئولان مبنی بر پرداخت حقوق معوقه کارگران شهرداری گچساران بدنبال تجمعات اعتراضیشان

وعده و وعیدهای مسئولان مبنی بر پرداخت حقوق معوقه کارگران شهرداری گچساران بدنبال تجمعات اعتراضیشان توخالی درآمد.

کارگران شهرداری گچساران می‌گویند: «مسئولان هیچ قدمی برای کارگران برنداشتند و ما را به این‌طرف و آن‌طرف پاس می‌دهند؛ به کارگران ظلم می‌کنند. کارگر نان ندارد چرا حق کارگران را قیچی می‌کنند؟ برای هزینه مدرسه دخترم به بن‌بست خورده‌ام. «انسولین» برای فرزندم می‌خواهم و داروخانه می‌گوید پول دارو را بده! ضایعات پلاستیک جمع می‌کنم و می‌فروشم تا نان بخرم، مجبوریم که بسازیم هر چه بگویم درد است.»

به گزارش  یک منبع خبری محلی،کارگران شهرداری گچساران حدود 3 ماه حقوق دریافت نکرده‌اند که موجب اعتراضات عمده از سوی کارگران شد تا آنجا که برای چندمین بار در اعتراض به محقق نشدن وعده‌ها و عدم پرداخت چندماهه حقوق و مزایا و مطالباتشان مقابل فرمانداری شهرستان تجمع کردند.

یکی از کارگران آتش‌نشانی گچساران (سه‌شنبه 2 مهرماه) گفت: «حدود 3 ماه حقوق نگرفته‌ام و تا کنون افزایش حقوق و دستمزد هم پرداخت‌نشده، سال گذشته در محل کار دچار حادثه شدم و 14 میلیون تومان هزینه درمانم شد اما بیمه یک ریال کمک نکرد و حتی مرخصی درمان هم نداشتم.»

وی  با اشاره به اینکه«آتش‌نشانی» جزو مشاغل سخت و زیان‌آور اعلام شد،افزود: «امسال وزارت کار و رفاه اجتماعی در نامه‌ای به شهرداران اعلام کرد که افزایش حقوق و دستمزد به کارگران آتش‌نشانی تعلق می‌گیرد و حق مسلم آن‌ها است، اما تا کنون افزایش حقوق نداشتیم و این غیرقانونی است. شهردار نمی‌خواهد حق ما را بدهد، چرا نمی‌دهد! این حق کارگران است. مسئولان برای احقاق حقوقمان به این‌طرف و آن‌طرف پاس می‌دهند؛ حدود 35 آتش‌نشان برای افزایش حقوق و دستمزد به اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان شکایت کرده‌اند.»

وی ادامه می‌دهد: «مسئولان میگویند مشکلات کارگران را درک می‌کنیم و می‌فهمیم، اما هیچ‌کدامشان قدمی برای کارگران برنداشتند. الآن اول مهرماه است و 4 ماه حقوق پرداخت‌نشده؛ شهردارمان مجرد است دغدغه‌ای ندارد و شاید هم برایش فرقی نداشته باشد؛ اما من 2 تا دختر دارم و برای هزینه مدرسه دخترانم به بن‌بست خورده‌ام. نتوانستم دخترم را به مدرسه بفرستم به خاطر اینکه نتوانستم لباس خریداری کنم و نتوانسته‌ام لوازم‌التحریر بخرم. منتظر هستم تا حقوق‌بگیرم و بعد دخترم را به مدرسه بفرستم.»

این کارگر با اشاره به لباس عملیاتی و خودروهای آتش‌نشانی ایستگاه 2 شهرداری گچساران، گفت: «لباس مخصوص آتش‌نشانی نداریم و باجان و دل در داخل آتش می‌رویم البته شغلم عشق است و با دنیا عوضش نمی‌کنم چون با شغلم ثواب می‌کنم و این خدمت به مردم است و برای دل خودمان درون آتش می‌رویم؛ اما امکاناتمان خیلی ضعیف است و ماشین آتش‌نشانی کاملاً فرسوده است؛ دیروز خودروی آتش‌نشانی را هل می‌دادیم تا روشن شود. البته یک خودرو آتش‌نشانی جدید خریداری شد اما تصادف کرد و دیگر از آن استفاده نمی‌شود.»

این کارگر ادامه می‌دهد: «شب گذشته یکی از کارگران خدماتی شهرداری با گریه می‌گفت که نتوانستم فرزندم را به مدرسه بفرستم. کارگران اگر از دردهای خودشان بگویند تعلیق یا اخراج می‌شوند. کارگر خدماتی شب و روز در شهرداری کار می‌کند و اگر پای درد و دل آن‌ها بنشینید گریه می‌کنید به کارگران خیلی ظلم می‌کنند.»

یکی از کارگران خدماتی شهرداری گچساران می‌گوید که «وضعیت معیشت صفر است، پسرم دیابت دارد، دخترم با چه وضعیتی به مدرسه برود؟ چطور به فرزندم بگویم که حقوق ندارم. مدرسه‌ای هم قبول نمی‌کند که فرزندم بدون لباس فرم و کتاب سر کلاس درس بنشیند. پسرم قند خون دارد و انسولین میزند، بیمه هم هزینه درمان را قبول نمی‌کند و آزاد پرداخت می‌کنم چون 24 سال سن دارد و به خاطر همین تأمین اجتماعی هزینه داروهایش را تقبل نمی‌کند. دانشگاه هم پول می‌خواهد و دیگر نمی‌توانم هزینه دانشگاه پسرم را پرداخت کنم.»

این کارگر در ادامه افزود: «حدود یک سال هست که شهرداری قراردادی منعقد نکرده، الآن 60 سال سن دارم و قرارداد ندارم. چرا شهردار باید با من این کار رو بکند؟ هیچ‌وقت مشکلاتی نداشتیم و فقط «ظفری» شهردار فعلی برای ما مشکلات ایجاد کرده است. شهردار هیچ مشکل مالی ندارد و هیچ احساس مسئولیتی در قبال کارگر و خانواده‌ی کارگران ندارد. به خداوند قسم یکی از کارگران شب‌ها گریه می‌کند که پول نان ندارم، کارگر نان ندارد. یکی از کارگران خدماتی با فروش ضایعات پلاستیک زندگی می‌کند دستش را در هزار کثافت می‌کند و ضایعات جمع کند تا شب بتواند 5 هزار تومان پول برای خانواده دربیاورد کارگر حقوق ندارد تا بتواند به زن و بچه‌اش بدهد، آقای «ظفری» هیچ مشکلی ندارد ایشان حقوق دارد اما چرا حقوق کارگران را نمی‌دهد؟ چرا باید کارگران مشکلات داشته باشند. آقای شهردار حتی یک‌قدم برای کارگران برنداشته.»

«دخترم به مدرسه برود کتاب و دفترش را چه‌کار کنم؟ تا پول ندهم که نمی‌تواند کتاب بخرد، این قانونی است و نمی‌توانم کاری کنم؛ پسرم قند خون دارد به داروخانه می‌روم و میگویم که انسولین برای فرزندم می‌خواهم می‌گوید که پول دارو را بده! درد و دل ما لبریز شد تا کی صبر کنیم؟ میگویم آقای «ظفری» بچه دیابتی دارم می‌گوید خوب داشته باشی، پاسخش این است.

یک کارگر خدماتی شهرداری گچساران نیزگفت: «ضایعات جمع می‌کنم، هر چیزی گیرم بیاید کارتن، پلاستیک جمع می‌کنم و می‌فروشم و از این ضایعات که شبی 10 هزار تومان می‌شود نان و یک کیلو گوجه می‌خرم چه‌کار کنم! مجبوریم که بسازیم. 2 فرزند دانشجو و یک کودک معلول دارم؛ چه بگویم؟ هر چه بگویم درد هست. مشکلاتم زیاد است اما چه‌کاری از دست ما برمی‌آید؛ کارگر هستیم و هیچ کاری نمی‌توانیم انجام دهیم. شهردار هم برای حقوقمان امروز و فردا می‌کند و منتظر هستیم تا ببینیم حقوق می‌دهند یا خیر! »

*عدم پرداخت 2ماه حقوق کارگران حمل و نقل بارو مسافر شهرداری رشت

2ماه حقوق کارگران حمل و نقل بارو مسافر شهرداری رشت پرداخت نشده است.

روز چهارشنبه 3مهر،مدیر عامل سازمان حمل و نقل بار و مسافربری شهرداری رشتبه خبرنگار یک رسانه محلی گفت: کارکنان حمل و نقل و بار مسافر 700 میلیون معوقه دارند و دو ماه است که حقوق دریافت نکرده اند.

وی افزود: درآمدی سازمان از ارائه خدماتی است که به شهروندان می دهد. از ماشین های برقی مصوب شد که پول دریافت نکنیم و همچنین ماشین هایی که برای نماز جمعه است بدون پول خدمات را ارایه می دهد.

 وی درادامه گفت: متاسفانه عوارض ها را از سازمان گرفتند و ارائه خدمات را بیشتر کردند و در بیشتر خدمات پولی دریافت نمی کنیم.

*درگیری گوجه کاران کرمانشاه و کامیاران با انتظامات کارخانه روژین تاک و نیروی انتظامی

چهارشنبه سوم مهرماه،  بنابر گزارشی که هم اکنون دریافت کرده ایم، در پی ادامه پافشاری مدیریت کارخانه رب گوجه فرنگی روژین تاک به خرید هر کیلو گوجه فرنگی کشاورزان به مبلغ 550 تومان، کشاورزان خشمگین دست به اعتراض زده و حرکت آنان به درگیری با انتظامات کارخانه منجر شد. مدیریت کارخانه نیروی انتظامی را به محل فراخوانده و نیروی انتظامی و انتظامات کارخانه از یک طرف و کشاورزان معترض از طرف دیگر با هم درگیر شدند. در نیتجه این درگیری کارخانه تعطیل و خرید گوجه کشاورزان متوقف و مدیریت کارخانه و مسئولین استان جلسه اضطراری برگزار کرده و پس از آن تصمیم گرفته اند که بابت هر کیلو گوجه فرنگی به کشاورزان 1000 تومان پرداخت شود. 

درهمین رابطه:

گزارشی از حقه بازی مدیران کارخانه رب گوجه فرنگی روژین تاک علیه گوجه کاران منطقه کرمانشاه و کامیاران

برپایه گزارشی که برای ما ارسال شده، برخلاف ادعای مقامات محلی در کرمانشاه و  کارگزار رژیم در مجلس، مدیریت کارخانه روژین تاک سوای اینکه بجای هزار تومان قیمت تعیین شده برای هر کیلو گوجه فرنگی ۵۵۰ تومان را برای هر کیلو گوجه فرنگی به کشاورزان پرداخت کرده است. مدیریت این کارخانه اگاهانه دست به حقه‌ای معیشت‌ستیز علیه گوجه‌کاران زده است. انها صدها گوجه‌کار منطقه کامیاران را که محصولات خود را با اجاره کامیونهای سایپا به کارخانه رسانده اند، عمداً چند روز در صف نگاه می دارند تا اولاً آب گوجه فرنگی کشاورزان از بین رفته و از وزن آن کاسته شود و دوماً کیفیت آن پایین بیاید و دست آنها برای کاهش قیمت محصول به بهانه پائین آمدن کیفیت باز باشد. این حقه‌بازی مدیریت کارخانه رب گوجه فرنگی روژین تاک در کنار قیمت پائین گوجه فرنگی ضرر و زیان فراوانی به گوجه کاران منطقه کرمانشاه و کامیاران زده و شماری از آنها ورشکست شده‌اند بطوریکه نه تنها هزینه های خود را بدست نیاورده بلکه هزینه اجاره کامیون حمل محصول به کارخانه رب و کارگران را از جیب خود پرداخته‌اند. برنده این قیمت گذاری دولتی و حقه‌بازی کارخانه‌های تولید رب علیه گوجه‌کاران مناطق کردنشین کارخانه‌های تولید رب بودند که امسال گوجه فرنگی را با قیمت ارزان خریداری و قیمت رب را نیز افزایش دادند و شماری گوجه کار را به خاک سیاه نشاندند.

منبع: کانال تلگرام کولبر نیوز

*مفقودالاثر شدن 2کارگر ومجروحیت شدید 6کارگر درشهرستان طارم بدنبال درگیری باغداران زیتون با آنها

بدنبال درگیری باغداران زیتون یکی از روستاهای شهرستان طارم در استان زنجان با کارگران،2نفر مقودالاثر و 6کارگر شدیدا مجروح شدند.

فرمانده نیروی انتظامی شهرستان طارم روز چهارشنبه در این باره به خبرنگاررسانه ای گفت: در این حادثه که عصر یکشنبه ۳۱ شهریور ماه امسال رخ داد، تعدادی از کارگران غیربومی با باغداران زیتون در یکی از باغ‌های روستای هندی کندی شهرستان طارم ابتدا با یکدیگر به صورت لفظی درگیر شده و در ادامه درگیری فیزیکی پیدا می‌کنند که در این درگیری باغداران زیتون توسط کارگران مورد ضرب و شتم قرار می گیرند.

سرهنگ داود مرادی اظهار داشت: با وساطت ماموران و خارج کردن کارگران غیر بومی از روستا این نزاع دسته جمعی به پایان می رسد و برای جلوگیری از هر نوع تشنج و درگیری مجدد، کارگران غیر بومی در یکی از پاسگاههای انتظامی طارم شب را سپری می کنند.

وی عنوان کرد: فردای آن روز به علت شکایت این باغداران از کارگران، طرفین دعوا در دادگستری شهرستان حاضر شده و در نهایت با رضایت طرفین پرونده این درگیری مختومه اعلام می شود.

سرهنگ مرادی ضمن اشاره به حساسیت موضوع افزود: با توجه به ارزیابی های صورت گرفته و جهت جلوگیری از هر نوع درگیری مجدد، ماموران نیروی انتظامی طارم کارگران غیربومی را تا ۱۵ کیلومتر خارج از حوزه انتظامی شهرستان مشایعت می کنند.

فرمانده انتظامی شهرستان طارم ضمن تایید درگیری مجدد این دو گروه حوالی شهر منجیل در حوزه استحفاظی استان گیلان، خاطرنشان کرد: طبق اطلاعات به دست آمده این دو گروه برای بار دوم در جاده منجیل- طارم درگیر شده که از هشت کارگر ۶ نفر آنان به شدت مجروح شده که برای انجام اقدامات درمانی به بیمارستان ۳۱ خرداد شهر منجیل منتقل می شوند.

مرادی اظهار داشت: بعد از بهبودی کامل مجروحین و ترخیص آنها از بیمارستان، آنها اذعان می کنند که دو نفر دیگر از دوستانشان به علت شدت درگیری در سد منجیل سقوط کرده و غرق شده اند.

این مسئول خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه نزاع اصلی در حوزه انتظامی استان گیلان صورت گرفته، جستجو برای پیدا کردن ۲ کارگر مفقود شده در این حادثه توسط غواصان ادامه دارد و همچنین علت و نحوه درگیری، توسط نیروی انتظامی شهرستان رودبار در دست تحقیق و بررسی است و اطلاعات تکمیلی متعاقبا اعلام خواهد شد.

*جان باختن 2کارگرجوان کارخانه سنگ شهرک صنعتی فشافویه  زیرسنگ

ظهر چهارشنبه 3مهر،2کارگر30و 32ساله تبعه افغانستان یک کارخانه سنگ شهرک صنعتی فشافویه واقع در جنوب پایتخت، حاشیه آزاد راه تهران- قم در حین کار جابه‌جایی سنگ  و برهم خوردن تعادل خودرو  وسقوط سنگ در دم جانشان را ازدست دادند.

*خروج قطار زاهدان - تهران از ریل وکشته  شدن 5نفر ،مفقودالاثر شدن یک مهماندار و زخمی شدن ده ها نفر

عصر روز چهارشنبه 3مهر،بر اثر خارج شدن قطار زاهدان - تهران از ریل در منطقه شورو زاهدان ،5نفر کشته، یک مهماندار مفقودالاثر وده ها نفر زخمی شدند.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com