اخبار و گزارشات کارگری اول مهر ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
September 24, 2019

اخبار و گزارشات کارگری اول مهر ماه ١٣٩٨

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

بازداشتی های مراسم روز جهانی کارگر آزاد باید گردند

- اعتصاب وتجمعات کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه در اعتراض به اخراج 20نفرازهمکارانشان در صدر اخبار اولین روز پائیز:

1- اتحادیه آزاد کارگران ایران:

 گزارش  اعتصاب امروز کارگران نیشکر هفت تپه در اعتراض به اخراج گسترده

2- سندیکای کارگران نیشکرهفت تپه:

 اعتصاب و تجمع کارگران هفت تپه

3- گزارش رسانه ای شده:

- دومین روزاعتصاب کارگران سد شوریجه سرخس دراعتراض به عدم پرداخت 6ماه حقوق ومطالبات دیگر

- تجمع کارگران کارخانه لوله سازی ماهشهر برای دفاع از امنیت شغلیشان مقابل استانداری خوزستان

- تجمع اعتراضی شبانه کارگران بخش نظافت شهری شهرداری رشت نسبت به عدم پرداخت 2ماه حقوق

- تجمع اعتراضی جمعی از بازنشستگان استان تهران نسبت به عدم پرداخت بموقع حقوق مقابل صندوق بازنشستگی

- تجمع کارگران دهکده طبیعت باراجین قزوین مقابل کلینیک حیات وحش پردیسان

- خاتمه اعتراضات دامنه دار کارگران کشتارگاه بجنورد بدنبال وعده مجدد پرداخت مطالباتشان

- با دم گردوشکستن مشاور مدیرعامل بدلیل خارج کردن اپراتور‌های پست‌های برق از شمول  مشاغل سخت و زیان آوری توسط مدیرعامل برق منطقه‌ای اصفهان

- عدم ابلاغ  قرار منع تعقیب کارگران گروه ملی صنعتی ایران(اهواز)علیرغم هیاهو

- خلیل کریمی راهی زندان شد

- انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه:

خلیل کریمی روانه زندان گردید

با همبستگی سراسری و اعتراضات متحدانه و قدرتمندانه ابزار سرکوب را ناکارآمد سازیم

- امتناع شعبه 7 بازپرسی دادسرای اوین از پذیرش وثیقه و تداوم بازداشت هیراد پیربداقی

- پیام کانون صنفی معلمان ایران (تهران)برای آغازسال تحصیلی۹۹-۱۳۹۸

- پیام تبریک کانون صنفی فرهنگیان الیگودرز به مناسبت آغاز سال تحصیلی

- یاداشت محمد حبیبی از زندان اوین همزمان با بازگشایی مدارس

- اعتصاب وتجمع عمده اعتصاب عمده فروشان موبایل پاساژ علاء الدین تهران در اعتراض به طرح رجیستری

- مصدومیت شدید یک کارگردرتهران بدنبال سقوط از طبقه سوم بدنبال برق گرفتگی

- مجروحیت شدید یک کارگر جوان در تهران درپی سقوط وفرو رفتن میلگرد به چند قسمت بدنش

* اعتصاب وتجمعات کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه در اعتراض به اخراج 20نفرازهمکارانشان در صدر اخبار اولین روز پائیز:

1- اتحادیه آزاد کارگران ایران:

 گزارش  اعتصاب امروز کارگران نیشکر هفت تپه در اعتراض به اخراج گسترده

درپی عدم تمدید قرارداد،یا همان اخراج تعدادی از کارگران ستمدیده مجموعه کشت و صنعت نیشکر هفت تپه،امروز یکم مهرماه کارگران این شرکت در حمایت از همکاران خود دست به اعتصاب زدند و از ساعت ۸:۳۰درب مدیریت این شرکت تجمع کردندکه طبق گزارشات دریافتی هیچکس برای پاسخگویی به کارگران در محل حضور پیدا نکرده است.

طبق گزارشات دریافتی تعدادی از نفرات اخراجی اقدام به مراجعه به اداره کار میکنند که یکی از مسئولان اداره کار به آنها میگوید ظریف رییس اداره کار وقت رسیدگی فوری به این مسئله را ندارند و اکنون شما نیز فرمهای بازگشت به کار و پرونده تشکیل دهید تا این هفته یا هفته جاری به پرونده های شما رسیدگی شود که با مخالفت کارگران مواجه شده و پس از آن کارگران به فرمانداری مراجعه میکنند وچند نفر را به عنوان نماینده به داخل  فرمانداری میفرستند که در آنجا فرماندار به آنها قول میدهد که این مسئله جدی نیست و ظرف چند روز آینده اقدام به تشکیل شورای کار خواهیم کرد و مشکل شما را بر طرف خواهیم کرد

طبق گزارشات ارسالی به اتحادیه آزاد کارگران ایران سه نفر از عوامل کارفرما از جمله قایم مقام آقای صابریان ،بهاری رییس کارخانه شکر وقنبری رییس دفتر فنی کارخانه شکر با حضور در قسمتها کارگران را تهدید کردند که در اعتصاب شرکت نکنند همچنین با لیستهایی که در دست داشته اند در حال حضور غیاب در کارخانه بوده اند که کارگران این توهین را تاب نیاورده و در محل کارخانه با وی درگیر شده و او و بهاری را کتک زدند.

طبق گزارشات ارسالی تا کنون مشکل نفرات اخراجی حل نشده و حتی  در اقدامی تامل برانگیز که نشانگر همکاری تنگاتنگ کارفرمای هفت تپه با ارگانهای دیگر است،کارفرما اقدام به صدور بخشنامه ای کرده که در آن به صراحت اعلام کرده مدیران وسرپرستان قسمتهای مختلف شرکت موظف به اعلام لیست افرادی که در زیرمجموعه آنها در اعتصاب شرکت میکنند هستند تا با آنها برخورد واز حقوق آنها کم شود ،

کارگران این شرکت از ادامه اعتصاب در روزهای اینده خبر داده اند.

اول مهر ۹۸

2- سندیکای کارگران نیشکرهفت تپه:

 اعتصاب و تجمع کارگران هفت تپه

بعد از اعلام خبر اخراج یا عدم تمدید قرارداد، ۲۱ کارگر نیشکر هفت تپه  امروز تمامی کارگران بخشهای داخلی شرکت از جمله اداره تجهیزات مکانیکی قسمت کارخانه تولید شکر وهمچنین امور زیربنایی در حمایت از همکاران وهم طبقه ایهای خود دست از کار کشیده ونسبت به این عمل ضد کارگری و زشت  کارفرما در روبروی دفتر مدیریت شرکت تجمع کردند.

سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه ضمن محکوم کردن اخراج این کارگران شریف وزحمت کش، خواهان بازگشت به کار تمامی این عزیزان میباشد .

تعدی وتعرض به خواست به حق کارگران جرم است وکارفرما پاسخگوی عواقب کار میباشد.

درضمن چنانچه  خبر جدیدی در این ارتبات دریافت شود، از طریق کانال تلگرامی سندیکا به اطلاع کارگران خواهد رسید.

۱ شهریور ۹۸

3- گزارش رسانه ای شده:

در رابطه با اعتراض کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه،یکی از کارگران حاضر در تجمع صبح امروز هفت تپه گفت: از صبح امروز (دوشنبه اول مهر ماه) مدیران مجتمع کشت و صنعت هفت تپه از ورود حدود ۲۰ نفر از همکارانمان به محل کارشان خودداری می‌کنند.

او با بیان اینکه سوابق فعالیت بعضی از کارگران بیکار شده به ۲ تا ۱۰ سال می‌رسد که پایان روز گذشته (۳۱ شهریور ماه) قرارداد کاری شش ماهه این کارگران با کارفرما به اتمام رسیده است، اظهار کرد: در مجموع مجتمع کشت و صنعت هفت تپه بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ کارگر دارد که کارفرمای بخش خصوصی این مجتمع در پرداخت مطالبات آنان بی‌توجهی می‌کند.

به گفته این کارگر، تجمع‌کنندگان در حمایت از ۲۰ کارگر تعدیل شده، خواستار بازگشت به‌کار همکارانشان هستند.

این کارگر در ادامه اظهار داشت: کارگران نگران‌ هستند که روند تعدیل کارگران ادامه پیدا کند و تعدیل‌های دیگری از میان کارگران قراردادی در هفته‌های آینده صورت بگیرد.

به گفته وی؛ کارفرما دلیل خودداری از تمدید قرارداد این کارگران را بی‌نظمی و اخلال در شرکت عنوان کرده که این موضوع باید بررسی شود.

این کارگر با بیان اینکه با وجود اطلاع برخی مسئولان استانی از تمدید نشدن قرارداد تعدادی از کارگران این کارخانه؛ متاسفانه هنوز عکس‌العملی از جانب آنها در این‌باره مشاهده نشده است، افزود:

کارگران تعدیل شده به اداره کار شهرستان مراجعه کردند تا به وضعیت شغلی‌شان رسیدگی شود.

*دومین روزاعتصاب کارگران سد شوریجه سرخس دراعتراض به عدم پرداخت 6ماه حقوق ومطالبات دیگر

روز دوشنبه اول مهر برای دومین روز متوالی، کارگران سد شوریجه سرخس در استان خراسان رضوی دراعتراض به عدم پرداخت 6ماه حقوق ومطالبات دیگربه اعتصابشان ادامه دادند.

روز دوشنبه 1مهر،یکی از کارگران سد شوریجه سرخس به خبرنگار یک منبع خبری محلی گفت: کارگران سد شوریجه سرخس  روز از اسفندماه سال 97 و 6 ماه هم از سال  معوقه حقوق و سنوات دارند و به همین دلیل از روز گذشته دست به اعتصاب زدند.

وی با تاکید بر اینکه کارگران این سد امنیت شغلی هم ندارند، افزود:هر زمان اعتراضی نسبت به پرداخت حقوق و سنوات داریم، مدیران سد حرف از اخراج می زنند.

این کارگر شاغل در سد شوریجه سرخس بیان کرد: کارگران سد شوریجه سرخس سال گذشته حدود 185 نفر بودند که امسال به دلیل بی مهری ها در پرداخت حقوق و سنوات به 65 نفر رسیدند.

کاظم جم مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی نیزگفت: کارگران سد شوریجه از روز گذشته در اعتراض به معوقات حقوق خود کار را تعطیل کردند.

وی افزود: امروز نیز درباره موضوعات مرتبط با حوزه آب شهرستان سرخس با مسئولان این شهرستان در مشهد جلسه‌ای داریم و یکی از موضوعات مورد بررسی نیز همین عقب افتادن حقوق کارگران سد شوریجه است.

سد مخزنی شوریجه سرخس از نوع خاکی بوده و هدف از اجرای آن، تامین آب شرب مشهد و تامین آب کشاورزی منطقه است. این سد بر روی رودخانه کشف رود در 2 کیلومتری روستای پل گزی از توابع بخش مرزداران شهرستان سرخس قرار دارد و بودجه آن از صندوق توسعه ملی تامین و اعتبارت آن کاملاً مجزا است.

*تجمع کارگران کارخانه لوله سازی ماهشهر برای دفاع از امنیت شغلیشان مقابل استانداری خوزستان

روز دوشنبه اول مهر، کارگران کارخانه لوله سازی ماهشهر واقع در سایت یک منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهربرای اعتراض به بخطر افتادن امنیت شغلیشان بدلیل ترخیص نشدن 10 هزار تن ورق لوله ترش دست به تجمع مقابل استانداری خوزستان زدند.

در همین رابطه مدیر فنی شرکت شرکت لوله سازی ماهشهربه خبرنگار رسانه ای گفت: در مناقصه ای که مربوط به احداث خط لوله گوره به جاسک با مدیریت شرکت مهندسی و توسعه نفت(متن)بود شرکت کرده و این پروژه بین سه شرکت لوله ساز تقسیم شد.

مصلح آبادی ادامه داد: به طوریکه نیمی‌از لوله‌های این پروژه 1200 کیلومتری  به شرکت لوله سازی اهواز سپرده شد و نیم باقی مانده هم بین شرکت لوله سازی ماهشهر و صفا تقسیم شد.

وی تصریح کرد: پس از دریافت یک نسخه از قرارداد که اواخر سال 96 دراختیارمان قرار گرفت اقدام به خرید 10 هزار تن ورق لوله گاز ترش از یک شرکت کره‌ای کردیم و ورق ها به بندر امام منتقل شد.

وی خاطرنشان کرد: اما بعد از انتقال به یکباره مسئولان شرکت مهندسی و توسعه نفت اعلام کردند چرا بدون اطلاع  ما رفتید و ورق ها را خریداری کردید و ما باید از کل پروسه تولید لوله و خرید ورق مطلع باشیم.

*تجمع اعتراضی شبانه کارگران بخش نظافت شهری شهرداری رشت نسبت به عدم پرداخت 2ماه حقوق

یکشنبه شب(31شهریور)،جمعی از کارگران بخش نظافت شهری شهرداری رشت برای اعتراض به عدم پرداخت 2ماه حقوق دست به تجمع زدند.

قابل یادآوری است که صبح روز یکشنبه 31 شهریور، جمعی ازکارگران بخش نظافت شهری شهرداری رشت دراعتراض به پرداخت حقوقشان برمبنای سال گذشته وعدم پرداخت  حقوق ماه های مرداد وشهریور دست از کارکشیده وتجمعکرده بودند.+

یکشنبه شب جمعی دیگر از کارگران بخش نظافت شهری شهرداری رشت برای به عدم پرداخت 2ماه حقوق در ادامه اعتصاب وتجمع همکارانشان دست به تجمع زدند.

+ اعتصاب وتجمع کارگران بخش نظافت شهری شهرداری رشت دراعتراض به پرداخت حقوق برمبنای سال گذشته وعدم پرداخت 2ماه حقوق

صبح روز یکشنبه 31 شهریور،کارگران بخش نظافت شهری شهرداری رشت دراعتراض به پرداخت حقوقشان برمبنای سال گذشته وعدم پرداخت  حقوق ماه های مرداد وشهریور دست از کارکشیده وتجمع کردند.

به گزارش 31شهریوریک منبع خبری محلی،علیرضا حاجی پور رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری رشت، در خصوص تجمع پاکبانان شهرداری رشت، گفت: تمامی مطالبات عقب‌افتاده کارگران تا پایان تیرماه پرداخت‌شده، اما هنوز بحث پرداخت مابه‌التفاوت حقوق است که باتوجه به افزایش مبالغ سال جاری، مجوز پرداخت آن با نامه‌نگاری صورت گرفته با سازمان بازرسی اخذ شده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه مبلغ بسیار چشمگیر بوده و ردیف اعتباری برای آن وجود ندارد، با دستور شهردار لایحه‌ای برای شورای شهر ارسال شده تا طی روزهای آتی این موضوع بررسی و برای آن تصمیم‌گیری خواهد شد.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری رشت افزود: با توجه به مفاد قرارداد شرکت پیمانکاری رأساً باید برای پرداخت دو ماه از حقوق بدون دریافت صورت‌وضعیت از شهرداری اقدام کند اما متأسفانه شرکت‌ها تنها یک ماه از این میزان جلوتر هستند.

حاجی پور تصریح کرد: در بحث مابه‌التفاوت حقوق در مرحله اجرایی هستیم اما مبلغ بسیار چشمگیر است و ردیف اعتباری نیز وجود نداشته و به همین دلیل این موضوع وقت‌گیر شده است.

وی در خصوص تجمع پاکبانان شهرداری تصریح کرد: از ساعات ابتدایی صبح به همراه شهردار و تعدادی از اعضای شورا در جمع پاکبانان بودیم و سعی بر آرام کردن فضا داشتیم که پس از صحبت‌های شهردار، پاکبانان قانع شده و تصمیم گرفتند به ادامه کار خود بپردازند.

*تجمع اعتراضی جمعی از بازنشستگان استان تهران نسبت به عدم پرداخت بموقع حقوق مقابل صندوق بازنشستگی

روز شنبه 30شهریور، جمعی از بازنشستگان استان تهران برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت بموقع حقوق دست به تجمع مقابل صندوق بازنشستگی واقع در میدان فاطمی تهران زدند.

ماجمعی از بازنشستگان ،استان تهران،بعلت عدم پرداخت ،بموقع حقوقها،روزشنبه30/6/98،درمقابل صندوق باز نشستگی،دست به تجمع واعتراض،زدیم وخواستار پاسخ گوئی،رئیس صندوق باین تعلل،آشکار شدیموتاساعت،11/5در خیابان بودیم وسپس همگی بداخل،ساختمان رفتیم وفریاد، براوردیم که رئیس صندوق ،بایستی ببین ما بیاید.

یکی از مسئولین،چنین گفت:ایشان،همین حالا از اینجا ،بسمت خزانه برای،تهیه پول وپرداخت حقوقها رفت.

در ماه گذشته درهمین،محل یکی از معاونین ،همین اداره گفت:صندوق فقط قادر بپر داخت5/4 درصدحقوقها میباشد،وبقیه یعنی 5/95درصد دیگر رابایستی دولت از طریق خزانه پرداخت کند.

آری؛ دزدی وغارت وچپاول وخصوصی سازی،چنین سرنوشتی را برای صندوقها واز جمله صندوق بازنشستگی ما، بازنشستگان کشوری رقم زد.

کار بدینجا رسید که دولت ارزش ریال رابه یک سوم تقلیل دادتا بتواند حقوقها را پرداخت کند وقدرت خرید ما نیز به یک سوم رسید وهم اکنون همگی شاهد وناظرتنگدستی وفقر همگانی خود وجا معه میباشیم وضمن این همه اجحاف وبیعدالتی؛عدم پرداخت بموقع حقوقها نیز افزوده گردیده است واگر جلوی این وضعیت از هم اکنون گرفته نشود بطور قطع حقوق گرفتن ما بمانند حقوق گرفتن کارگران وزحمتکشانی خواهد،شد که شب وروز درخیابانها فریاد می زنند،گرسنه ایم،گرسنه هر چند درهمین

وضعیت ما هم،گرسنه ایم؛

لذامابازنشستگان تهران بمنظورپیگیر ی مطالباتمان از جمله پرداخت بموقع،حقوقها درروزدوشنبه،1/7/98درمقابل صندوق باز نشستگی در ساعت دوازده ظهر با اتحاد وهمبستگی در کنار هم قرار خواهیم گرفت.

تاحق خود نگیریم/از پای نمی نشینیم

دوشنبه، ساعت دوازده ظهر

تهران - میدان فاطمی - صندوق باز نشستگی باز نشستگان تهران

*تجمع کارگران دهکده طبیعت باراجین قزوین مقابل کلینیک حیات وحش پردیسان

روز دوشنبه اول مهر، کارگران دهکده طبیعت باراجین قزوین مقابل کلینیک حیات وحش پردیسان تهران تجمع کردند.

درهمین رابطه، مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: این تجمع به شکل کارگری بوده و این افراد نگران کاهش کارکنان در مرکز  باراجین هستند.

شهاب‌الدین منتظمی با بیان اینکه شاید علت این نگرانی، کاهش حیوانات در مرکز باراجین باشد که به زعم تجمع‌کنندگان منجر به تعدیل نیرو خواهد شد، افزود: این مرکز در حال حاضر متقاضی انتقال 4 قلاده خرس از پارک پردیسان است که پس از طی شدن روال اداری، این اتفاق صورت خواهد پذیرفت.

*خاتمه اعتراضات دامنه دار کارگران کشتارگاه بجنورد بدنبال وعده مجدد پرداخت مطالباتشان

کارگران کشتارگاه بجنورد بدنبال وعده مجدد پرداخت مطالباتشان طی ده روز آینده به اعتراضات دامنه دارشان خاتمه دادند.

براساس گزارش رسانه ای شده بتاریخ اول مهر،فعالیت کشتار دام در کشتارگاه صنعتی بجنورد که به علت اعتراض کارگران به پرداخت نشدن مطالبات از سوی پیمانکار بیش از یک هفته تعطیل شده بود امروز دوشنبه با بازگشت کارگرانش به محل کارخود، دوباره فعال شد.

درهمین رابطه،معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار بجنورد گفت: با مذاکرات انجام شده با اعضای شورای اسلامی شهر بجنورد، مقرر شد تا کارگران کشتارگاه فعالیت خود را آغاز کنند.

وی افزود: بر اساس توافق انجام شده با پیمانکار این مجموعه، مطالبات کارگران کشتارگاه دست کم تا 10 روز آینده به طور کامل پرداخت خواهد شد.

وی یادآور شد: پیمانکار قرار است پس از تصفیه معوقات حقوقی کارکنان، برخی از نیروها را طبق بندهای قرارداد تعدیل کند.

خاطرنشان میشود که اعتراض کارگران کشتارگاه بجنورد موجب شده بود تا کشتار دام این شهرستان در کشتارگاه شیروان انجام شود.

کارگران کشتارگاه بجنورد از 12 شهریورماه به علت پرداخت نشدن مطالبات چند ماهه خود، بارها تجمع اعتراض آمیز برگزار کردند  ومطالبات آنها تا تیرماه پرداخت شد اما، آنها برای رسیدن به تمام حق و حقوق خود از یک هفته پیش دست از کار کشیده بودند.

*با دم گردوشکستن مشاور مدیرعامل بدلیل خارج کردن اپراتور‌های پست‌های برق از شمول  مشاغل سخت و زیان آوری توسط مدیرعامل برق منطقه‌ای اصفهان

رفع صفت سخت و زیان آوری مشاغل اپراتوری پست‌های ۶۳، ۲۳۰ و ۴۰۰ کیلوولت، عامل تقدیر و تشکر توانیر از مدیرعامل برق منطقه‌ای اصفهان شده است!

علی حیدری تفرشی، مش    اور مدیرعامل در امور مجلس شورای اسلامی توانیر چنان از این اقدام کیف کرده که دستور داده است علاوه بر تشویق کتبی، ۱۷۵ ساعت اضافه کار به فرد مذکور بعنوان تشویقی داده شود.

اگر امکان انتشار فیش حقوقی، مزایای رفاهی و خدماتی مدیران و مسئولان وزارت نیرو و صنعت برق فراهم می‌شد پرده از تفاوت حقوقی فاحش بین آن‌ها برداشته می‌شد. متوسط دریافتی‌های آن‌ها بیش از ده تا بیست برابر متوسط دریافتی‌های یک اپراتور و سیمبان برق است!

برپایه گزارش رسانه ای شده بتاریخ31شهریور،تقدیر و تشکر عجیب مشاور مدیرعامل در امور مجلس شورای اسلامی توانیر نشان از عمق فاجعه در بی تفاوتی به همکاران و کارمندان رده‌های پایین صنعت برقی دارد. مشعوف شدن توانیر از حذف سختی و زیان آوری مشاغل اپراتوری پست‌های ۶۳، ۲۳۰ و ۴۰۰ کیلوولت که بار اصلی هزینه‌های آن بر عهده سازمان تامین اجتماعی است جای تامل دارد.

مشاغل اپراتوری پست‌های فوق توزیع و انتقال که تاکنون در شمول مشاغل سخت و زیان آور بودند و خیلی از اپراتور‌ها قبلا و همین حالا نیز از مزایای آن بهره می‌برند، از شمول این بند خارج خواهند شد و امتیاز بازنشستگی پیش از موعد که با دو سوم سابقه خدمت قابل تحقق بود، لغو خواهد گردید.

اگر امکان انتشار فیش حقوقی، مزایای رفاهی و خدماتی مدیران و مسئولان وزارت نیرو و صنعت برق فراهم می‌شد پرده از تفاوت حقوقی فاحش بین آن‌ها برداشته می‌شد. متوسط دریافتی‌های آن‌ها بیش از ده تا بیست برابر متوسط دریافتی‌های یک اپراتور و سیمبان برق است!

 اگر قرار بر کم کردن هزینه‌های توانیر است بهتر از مدیرعامل و معاونین و مشاوران آن‌ها شروع شود گرچه در سمت‌های مدیریتی بیش از آنکه به درآمد مستقیمش توجه شود به جایگاه شغلی و فرصت‌های ویژه ناشی از آن اهمیت داده می‌شود.

با توجه به نگرانی کارمندان فعال در این مشاغل، شایسته است که مشاور مدیرعامل توانیر و یا مدیرعامل توانیر در این خصوص توضیح دهند که چرا حذف این امتیاز را شایسته تقدیر دانسته و از اقدامات انجام شده در این خصوص پشتیبانی می‌کنند؟

*عدم ابلاغ  قرار منع تعقیب کارگران گروه ملی صنعتی ایران(اهواز) علیرغم هیاهو

علیرغم هیاهو ها قرار منع تعقیب کارگران گروه ملی صنعتی ایران(اهواز) به آنها ابلاغ نشده است.

روز دوشنبه اول مهر،کارگران گروه ملی فولاد اهواز در تماس با رسانه ای از عدم ابلاغ قرار منع تعقیب به کارگران در خصوص پرونده اعتراضات سال گذشته خبر دادند.

به گفته آنان؛ با وجود اینکه چندی پیش غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه دلیل احضار تعدادی از کارگران را «صدور قرار منع تعقیب» اعلام کرده بود، هنوز هیچ ابلاغیه برای کارگران صادر نشده است.

کارگران می‌گویند: آخرین بار حدود سه هفته پیش تعدادی از کارگران فولاد که در دادگستری اهواز پرونده دارند، احضار شده بودند که مقامات دادگستری به کارگران اعلام کردند، نتیجه از طرف سامانه ثنا به آنان الان خواهد شد.

*خلیل کریمی راهی زندان شد

امروز ساعت 10 صبح اول مهر، خلیل کریمی فعال کارگری شهر سنندج به همراه خانواده و تعدادی از دوستانش به دادگاه انقلاب سنندج مراجعه نمود که بلافاصله بازداشت و روانه زندان گردید.

خلیل کریمی به اتهام تبلیغ علیه نظام با مصادیق شرکت در کمپین علیه اعدام رامین حسین پناهی و شرکت در مراسم روز جهانی کارگر و مراسم سال نو توسط شعبه 1 دادگاه انقلاب سنندج به یکسال حبس تعزیری محکوم شد که در دادگاه تجدیدنظر، این حکم به دو ماه تقلیل یافت.

طی دو ماه اخیر، ضامن خلیل توسط دادگاه تحت فشار گذاشته شده بود تا خلیل خود را تحویل دهد.

*انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه:

خلیل کریمی روانه زندان گردید

با همبستگی سراسری و اعتراضات متحدانه و قدرتمندانه ابزار سرکوب را ناکارآمد سازیم

به دنبال گسترش اعتراضات توده ای و در مرکز آنان، اعتراضات کارگری بعد از خیزش دی 96  که هفت تپه، فولاد، هپکو، تحصنات سراسری معلمان، تجمعات بازنشستگان،  ظهوردختران انقلاب، مبارزات دانشجویان و مبارزات زنان برای احقاق حقوق برابر خود که آخرین مورد آن خودسوزی سحر خدایاری که تبدیل به یک عرصه از مبارزات اجتماعی گردیده است، دستگاه های سرکوبگر از قضایی گرفته تا اطلاعاتی، انتضامی و نظامی سراسیمه و وحشت زده دست به هر اقدام سرکوبگرانه ای به شدیدترین شیوه ممکن می زنند تا بلکه اندکی از فشار خرد کننده این حجم عظیم از اعتراضات توده ای که به هیچ وجه مایل به دادن هیچ درجه تخفیف از مطالبات خود نیستند را کاهش دهند و مجالی برای نفس بیابند.

سرکوب وسیع کارگران هفت تپه، فولاد، هپکو، بازداشت وسیع کارگران و فعالین در مراسم روز جهانی کارگر و زیر فشار شدید قرار دادن بازداشت شدگان برای اعتراف گیری و مستندسازی های دروغین به قصد منفور جلوه دادن فعالین و از این طریق ایجاد شکاف و تنفر پراکنی میان کارگران و کل مردم معترض و رهبرانشان به موازات صدور احکام طولانی مدت و قرون وسطایی شلاق، تقلاهای عبث دوره اخیر کل دم و دستگاه سرکوب بوده است، که بیهوده بودن این حجم از سرکوبگری در حالیکه تنور صدور احکام ده سال و بیست سال علیه کارگران و زنان آزادیخواه و برابری طلب همچنان داغ است، کارگران هپکو و حمایت کارگران آذرآب اراک از کارگران هپکو در سطح خیابان و گرامیداشت  سحر خدایاری و اعتراضات وسیع داخلی و بین المللی به زن ستیزی به اثبات رساندند..

خلیل کریمی از فعالین کارگری شهر سنندج به جرم دفاع از حق حیات انسانها، به جرم شرکت در کمپین علیه اعدام رامین حسین پناهی، به جرم شرکت در مراسم روز جهانی کارگر و مراسم سال نو که از نظر دستگاه های امنیتی و قضایی مصادیق تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی هستند، به یک سال حبس محکوم و سپس با تاید دادگاه تجدید نظر به دو ماه زندان تقلیل یافت که امروز برای گذراندن دوره حبس روانه زندان گردید..

بی تردید همچنان که تا امروز هر درجه از سرکوبگری با اعتراضات وسیع و قدرتمندانه کارگران و دیگر بخش های جامعه پاسخ داده شده است، از این پس با توجه به تغییر توازون قوا و فضای شدیدا اعتراضی جامعه هر سرکوبگری و بگیر و ببند فعالین و معترضین طوفنده تر پاسخ خواهد گرفت.

1/7/1398

*امتناع شعبه 7 بازپرسی دادسرای اوین از پذیرش وثیقه و تداوم بازداشت هیراد پیربداقی

روز یکشنبه 31شهریور، شعبه 7 بازپرسی دادسرای اوین از پذیرش وثیقه هیراد پیربداقی وآزادیش  خود داری کرد.

روز گذشته خانواده پیربداقی با ارائه‌ی وثیقه به شعبه 7 بازپرسی دادسرای اوین مراجعه کردند، بازپرس پرونده شاه‌محمدی از پذیرش وثیقه امتناع ورزید.

شعبه بازپرسی به خانواده وی اعلام کرده است که هیراد پیربداقی با اتهامات جدیدی مواجه است و به دلیل ادامه تحقیقات در ارتباط با این اتهامات، از آزادی وی خودداری کرده است.

شاه‌محمدی همچنین به خانواده او اعلام کرده است شنبه آتی با ارائه وثیقه وی را آزاد خواهد کرد.‌

هیراد در تماس تلفنی روز گذشته‌اش نیز اعلام کرد که هیچ مستنداتی درباره اتهام جدید او وجود ندارد.

منبع اصلی خبر:شبکه های اجتماعی

*پیام کانون صنفی معلمان ایران (تهران)برای آغازسال تحصیلی۹۹-۱۳۹۸

روز دوشنبه اول مهرماه،کانون صنفی معلمان ایران (تهران) به مناسبت آغازسال تحصیلی۹۹-۱۳۹۸ پیامی بقرار زیر منتشرکرد:

گردش چرخ و فلک روزگار، رسیدن مهری دوباره را نوید میدهد، صدای گام هایی کوچک به گوش می رسد؛ صدای شکفتن و جوانه زدن، صدای رویش و رُستن، صدای پای بهار، صدای پای مدرسه می آید.

اما نه از "تحول" خبری است و نه از تغییرات محسوس. و مایوس کننده تر اینکه امیدی به "تدبیر" در بهبود نابسامانی های آموزش و پرورش وجود ندارد.

هنوز در ابتدای مهر کودکانی هستند که خاطره ای از نشستن پشت میز و نیمکت در ذهن ندارند و فقط نظاره گر یک پاییز از کودکی بر باد رفته خود هستند.

معلمی که هنوز با گذشت ماهها و شنیدن وعده ها منتظر واریز حقش است هر چه برای رسیدن به زندگی میدود مشکلات چند قدم زودتر به آن رسیده اند.

مهر شده و هنوز معلمی در گوشه ای از زندان خاطرات تخته سیاه، بوی کاغذ کاهی را مرور میکند والبته دلتنگی هایش را... هنوز هم درابتدای فصل  برگ ریز، مادریست که دل نگرانی فراموشی "زبان مادری" را برای فرزندش دارد. پدری ست که خجالتِ نداشتن کمک های مردمی اجباری را به چهره دارد و زیر لب اصل ۳۰ قانون اساسی را زمزمه میکند "دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سر حد خودکفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد".

مهر شده است و با وجود هزاران بار گفتن و نوشتن، آموزش و پرورش ما همچنان راه خود را می رود، آموزشی آمیخته با ایدئولوژی؛ این مهر نیز ختم به شهریوری خواهد شد که هنوز در کف انتظاراتمان درجا زده ایم اما همچنان به راه خود ادامه می دهیم و به امید کوچک ترین تغییر از پای نخواهیم نشست.

کانون صنفی معلمان ایران (تهران)چون سالهای گذشته ضمن تبریک آغاز سال تحصیلی، امیدوار است سال جدید سالی همراه با موفقیت بیشتر برای جامعه فرهنگی کشور و همراهی بیشتر فرادستان با آموزش و پرورش این سرزمین باشد. سالی که با رسیدن به این باور که راه توسعه از آموزش و پرورش می گذرد، جاده های خاکی آموزش و پرورش را هر چه زودتر آباد کنند.

یکم مهر۱۳۹۸

*پیام تبریک کانون صنفی فرهنگیان الیگودرز به مناسبت آغاز سال تحصیلی

بار دیگر از دل خزان طبیعت ققنوس دانش سر بر می آورد،  تا فصل بالندگی نوگلان این مرز و بوم با شکوهتر از گذشته تداوم یابد، روح طراوت در شهرها و روستاها جاری گردد، بذر توانایی در شخصیت جوانان کاشته شود و عالم پیر دگرباره جوان شود ، چنانکه فخر سخن، سعدی بزرگ می فرماید:

توانا بود هر که دانا بود

ز دانش دل پیر برنا بود

دانش آموزان عزیز، همکاران گرامی،اولیا محترم  اکنون که در آستانه بازگشایی مدارس و دانشگاهها قرار داریم جا دارد  یادی کنیم

  از معلمان دربند، که بدنبال احقاق حقوق آموزشی، و اقتصادی فرهنگیان  و دانش آموزانشان مبنی بر پاسداشت حرمت دانش آموز و معلم، تحصیل رایگان ' برخورداری از عدالت آموزشی در همه نقاط و از جمله کاهش سهمیه های رنگارنگ در رقابت کنکور، تجهیز مدارس، تغذیه دانش آموزان، توجه به معیشت معلمان و اساتید و حذف فضای امنیتی مدارس و دانشگاه ها بوده و صرفا در چارچوب باورهای صنفی دست به انتقاد زده اند،  با این باور  که جای معلم در زندان نیست و معتقدیم آزادی تجمعات و صدور مجوز انتخابات کانون های صنفی حق مسلم معلمان است.

عزیزان، سال تحصیلی را هنگامی آغاز می کنیم که بخشهایی از کشور و استان عزیزمان تحت تاثیر سیل ویرانگر فضا و امکانات کافی برای تحصیل کودکان و نوجوانان ندارند.

مشکلات اقتصادی و رشد بی سابقه تورم و گرانی بسیاری از هموطنان را از امکانات مناسب تحصیلی محروم کرده است.

تغییر پیاپی مدیریت ها در سطوح خرد و کلان امکان برنامه ریزی دقیق، پویا، کارامد و ماندگار را سلب کرده است.

سرانجام، سیاسی شدن و عدم ضابطه مندی گزینش مدیران آموزشی و پرورشی، راه های رشد و توسعه همه جانبه آموزش و پرورش را با مشکل مواجه کرده است.

 کانون صنفی فرهنگیان الیگودرز، با امید به بهبود هرچه بهتر فضای یادگیری و یاد دهی 'برقرای عدالت همه جانبه،رفع تبعیض جنسیتی،   ایجاد فضای امن و توام با آرامش برای فعالان صنفی و پرهیز از برخوردهای قضایی ،امنیتی و مدیریتی   با معلمان. سال جدید تحصیلی را شادباش گفته، برای عموم همکاران و دانش آموزان گرامی سلامت و موفقیت  را خواستار است.‌

کانون صنفی فرهنگیان الیگودرز

۹۸/۶/۳۱

*یاداشت محمد حبیبی از زندان اوین همزمان با بازگشایی مدارس

«این دومین مِهری است که اینجایم. پنج پاییز دیگر هنوز مانده. حالا شبها بلندتر می‌شود و 2296 روز باقی مانده، زودتر می‌گذرد. تَهِ ذهنم را می‌کاوم. صدایی نیست. همچون کلاسی خالی است.»

یادداشت‌های اوین

محمد حبیبی/ ۳۱ شهریور ۹۸

تَهِ ذهنم، نجوایی‌است آرام از یک کلاس نیمه خالی

1.چشمهام بسته‌اند. نشسته‌ام روی صندلی.

چشم بندم را بالا زده‌ام و دستم را گذاشته‌ام روی پیشانی. صدای پایش به گوش می‌رسد.

می‌پرسد: خوابیدی؟

جوابی نمی‌دهم. برنمی‌گردم. نباید برگردم. برگه را می‌گذارم روی میزش. چند دقیقه‌ای می‌گذرد و دوباره برگه را برمی‌گرداند. باز هم همان سوالات تکراری.

می‌گویم: «شش دفعه‌ی قبل جواب همین سوال را داده‌ام» .

می‌گوید: « برای هفتمین بار بنویس» .جوابم همان است.

او هم می‌داند، بعید است که نداند.

 می‌پرسم: « دنبال چی هستی؟ »  می‌گوید: « دنبال تَهِ ذهن توام».

از اتاق که بیرون می‌رود، باز چشمانم را می‌بندم. تَهِ ذهنم را می‌کاوم. کلاسی است شلوغ. همهمه‌ای است از هزاران گفت و گو.

خودکارم را برمی‌دارم و برای هفتمین بار همان جواب را می‌نویسم.

2.چشمهام بسته‌اند. نشسته‌ام روی صندلی. سَرَم را خم کرده‌ام و با دست، روی پایم ریتم گرفته‌ام.

منتظرم تا ماشین بیاید و همراه بقیه بروم. همان مینی بوس سفید رنگ همیشگی.

سرم را که بلند می‌کنم چهره‌ی آشنایی را می‌بینم.تَهِ سالن ایستاده‌است. تکیه داده به دیوار.

 سرش پایین است و با دستهایش بازی می‌کند. خودش است، گیرم حالا کمی پیرتر شده باشد. حالا هر دو اینجاییم.

 من در زندان و او در سوییتی با همه‌ی امکانات به اسم زندان.

اسمم را می‌خوانند. از جایم بلند می‌شوم و از مقابلش می‌گذرم. هر دو لباس زرد رنگ ملاقات را پوشیده‌ایم. روزگاری او وزیر وزارتخانه‌ای بود، که من معلمش بودم.

بودم؟! یعنی حالا نیستم؟!

تَهِ ذهنم را می‌کاوم. نجوایی آرام از یک کلاس نیمه‌خالی است.

3.چشمهام بسته‌اند. نشسته‌ام روی صندلی. انتهای کتابخانه، کنار پنجره. نسیمی خنک تنم را مور مور می‌کند. چشم باز می‌کنم و کتاب را ورق می‌زنم.

 عمران صلاحی نوشته است:

«گفتم بیا با هم "پاییزبازی" کنیم. پرسید: "پاییزبازی" دیگر چه جور بازی ای است؟

گفتم: تو می‌شوی درخت، من هم می‌شوم باد پاییزی.

من هِی می‌آیم برگهای تو را می‌ریزم زمین....»

دوباره چشمانم را می‌بندم و فکر می‌کنم.

 این دومین مِهری است که اینجایم. پنج پاییز دیگر هنوز مانده. حالا شبها بلندتر می‌شود و 2296 روز باقی مانده، زودتر می‌گذرد. تَهِ ذهنم را می‌کاوم. صدایی نیست. همچون کلاسی خالی است.

*اعتصاب وتجمع عمده اعتصاب عمده فروشان موبایل پاساژ علاء الدین تهران در اعتراض به طرح رجیستری

روز دوشنبه اول مهرماه، عمده فروشان موبایل پاساژ علاء الدین تهران در اعتراض به طرح رجیستری کرکر مغازه هایشان را پایین کشیده ودر پاساژتجمع کردند.

معترضین معتقدند این طرح موجب انحصار در خرید و فروش موبایل شده‌ است.

*مصدومیت شدید یک کارگردرتهران بدنبال سقوط از طبقه سوم بدنبال برق گرفتگی

صبح روز دوشنبه 1ول مهر،یک کارگرساختمانی حین کار در خیابان جنت آباد جنوبی تهران در معرض برق گرفتگی شدید قرار گرفت و از طبقه سوم بر روی فنس های ساختمان پرتاب وشدیدا مصدوم وبه بیمارستان منتقل شد.

*مجروحیت شدید یک کارگر جوان در تهران درپی سقوط وفرو رفتن میلگرد به چند قسمت بدنش

ظهرروز یکشنبه 31شهریور، یک کارگر جوان حین کاردرساختمان در دست ساخت واقع در خیابان قلمستان(جوادیان) تهران بدنبال سقوط وفرو رفتن میلگرد به چند قسمت بدنش دچار جراحات شدید شد وبه بیمارستان انتقال یافت.

این کارگر27 ساله تبعه افغانستان  در هنگام کار از طبقه همکف به طبقه منفی یک بر روی میلگردهای ساختمانی سقوط کرده و میلگرد در پای چپ و پهلوی کارگر فرو رفته بود.

akhbarkargari2468@gmail.com

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com