اخبار و گزارشات کارگری ٣١ شهریور ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
September 22, 2019

اخبار و گزارشات کارگری ٣١ شهریور ماه ١٣٩٨

- کارگران کارخانه هپکو ومشکلاتشان در صدر اخبارآخرین روز تابستان:

1- آزادی 2 کارگردیگر هپکو با تودیع وثیقه 300میلیون تومانی - 6 کارگر دیگر به اتهام رهبری ولیدری کماکان در بازداشت بسر میبرند – 10تا 11کارگر دیگر احضار شدند

2-29 کارگر هپکو کی وکجا دستگیر شدند؟

3- ادامه تجمعات کارگران هپکو دراعتراض به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی وبرای آزادی همکاران دربازداشتشان ومختومه شدن پرونده قضایی تمامی 40کارگر

4- هپکو به حراج گذاشته شد وقرار است فردا سازمان خصوصی سازی چوب آخر را به میز بکوبد

5- سخنان تکان دهنده هپکویی ها در باره وضعیت کارگران و سرنوشت شرکت

6 - سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:

ضرب و جرح، بازداشت و پرونده سازی برای کارگران زحمتکش هپکو اراک را محکوم می‌کنیم.

 

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

بازداشتی های مراسم روز جهانی کارگر آزاد باید گردند

- ادامه اعتراضات کارگران کشتارگاه بجنورد نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی و وعده های توخالی مسئولان در محوطه شورای شهر

- اعتصاب وتجمع کارگران بخش نظافت شهری شهرداری رشت دراعتراض به پرداخت حقوق برمبنای سال گذشته وعدم پرداخت 2ماه حقوق

- گزارشی درباره دور جدید اعتصاب وتجمع کارگران شهرداری سی سخت دراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق و وعده های توخالی مسئولان

- اخراج 20کارگر مجتمع نیشکر هفت تپه

- جنبش اعتراضی و روبه رشد کارگران خاموش شدنی نیست

- درآستانه مهرماه یک خانواده کارگری 5نفره در آبادان بی خانمان وکارتن خواب شدند

- آغاز سومین هفته تجمع اهالی منطقه پشتکوه چهار دانگه ساری برای جلوگیری از دفن زباله درمنطقه

- تجمع اعتراضی اهالی سه روستای سورگ آباد، جمشاهی و میان شهر به وضعیت آب شرب ناسالم مقابل استانداری کرمان

- سوختگی 7 کارگریک کارخانه قم حین کار و وخامت حال 5نفرشان

- مصدومیت شدید 2کارگر در اصفهان بدنبال سقوط از طبقه 18

- کشته وزخمی شدن 2کولبر دراشنویه بر اثر شلیک مستقیم  سپاه پاسداران

*کارگران کارخانه هپکو ومشکلاتشان در صدر اخبارآخرین روز تابستان:

1- آزادی 2 کارگردیگر هپکو با تودیع وثیقه 300میلیون تومانی - 6 کارگر دیگر به اتهام رهبری ولیدری کماکان در بازداشت بسر میبرند – 10تا 11کارگر دیگر احضار شدند

شنبه شب(30شهریور)دوکارگر دیگر هپکو با تودیع وثیقه 300میلیون تومانی از زندان مرکزی اراک آزاد شدند ودرمجموع 23هپکویی با تودیع وثیقه 200تا 300میلیون تومانی از زدنان آزاد شدند.

6 کارگر دیگر به اتهام رهبری ولیدری کماکان در بازداشت بسر میبرند.

10تا 11کارگر دیگر هم  برایشان احضاریه ارسال شده است.

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ 31شهریور،دادستان اراک گفت: اکثر کسانی که نقش رهبری و لیدری در ماجرای اعتراضات هپکو نداشتند آزاد شدند.

قاسمی افزود:پیرو اعتراضات کارگران و بستن خط آهن که حدودا 12 ساعت به طول انجامید،بدنبال صحبت‌های استاندار، فرمانده سپاه و رئیس کل دادگستری استان مرگزی و بر اساس مصوبه شورای تامین 29 نفرتوسط نیروی انتظامی دستگیر شدند.

دادستان اراک تصریح کرد: 23نفر تا کنون آزاد شدند.

وی ادامه داد: شاکی این افراد اداره راه آهن و مسافرین قطار؟؟!! هستند که در اثر این اقدام و اعتراضات صورت گرفته، حدود 5 قطار امکان تردد نداشتند و مسافران در مسیر معطل شده بودند.

2-29 کارگر هپکو کی وکجا دستگیر شدند؟

روز دوشنبه 25شهریور،4کارگر هپکو در کنار ریل راه آهن شمال – جنوب و13نفر دیگر را کمی دورتر دستگیر کردند.

صبح روز سه شنبه 26 شهریور12کارگردیگر هپکو را در خانه‌های‌شان بازداشت کردند.

3- ادامه تجمعات کارگران هپکو دراعتراض به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی وبرای آزادی همکاران دربازداشتشان ومختومه شدن پرونده قضایی تمامی 40کارگر

روز های شنبه ویکشنبه 30 و 31شهریورماه،کارگران هپکو به تجمعشان در این واحد تولیدی برای دراعتراض به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی و همچنین آزادی همکاران دربازداشتشان ومختومه شدن پرونده قضایی تمامی 40کارگرادامه دادند.

4- هپکو به حراج گذاشته شد وقرار است فردا سازمان خصوصی سازی چوب آخر را به میز بکوبد

رئیس سازمان خصوصی‌سازی از جلسه هیئت واگذاری خصوصی‌سازی در روز دوشنبه اول مهربا حضور تمامی اعضا  برای بررسی  شرکت هپکوخبر داد.

علیرضا صالح روز یکشنبه 31 شهریور در گفتگو باخبرنگارن افزود: در حال حاضر 4 تا 5 مشتری برای واگذاری رقابت می‌کنند و هر شرکتی که بیشترین تعهد را متقبل شود و ملاحظات سازمان را در نظر بگیرد می‌تواند مدیریت هپکو را در اختیار داشته باشد.

5- سخنان تکان دهنده هپکویی ها در باره وضعیت کارگران و سرنوشت شرکت

« برخی از همکاران من بیمار سرطانی دارند، اکثر آنها مستاجر هستند، تعدادی از آنها قسط بانکی دارند که عدم پرداخت حقوق باعث درگیری های هر روز خانوادگی آنان شده، مسوولان می دانند خصوصی سازی هپکو زندگی چند کارگر را از هم پاشیده است، می دانند کارگر جوانی که توانست معیشت خانه را تامین کند امروز به خاطر مهریه در زندان است، می دانند کارگری به دلیل فشارهای اقتصادی معتاد و حتی بیمار عصبی شده، می دانند برای یک نان کارت ملی هم ندارند گرو بگذارند؟»

«متاسفانه گویا گوش شنوایی برای شنیدن حرف کارگران نیست، کارگری که شب نانی برای خوردن ندارد، زمستان لباس گرمی برای پوشیدن ندارد و تابستان جایی برای سکونت؛  می خواهد نان از دسترنج خود به خانه ببرد نه تسهیلات بانکی، تا کی باید با آمدن و رفتن این مدیرعامل آن مدیرعامل حقوق معوقه خود را از محل تسهیلات بانکی بگیریم و شاهد مرگ هپکو به دلیل بی تدبیری مسوولان باشیم.»

یکی از کارگران کارخانه هپکو با 15 سال سابقه کار گفت:شرکت هپکو در زمان واگذاری 2 هزار و 145 دستگاه در سال تولید و روانه بازار می کرد، که این میزان در سال گذشته به 40 دستگاه کاهش یافت.

وی افزود: متاسفانه در سال جاری نیز این شرکت هیچگونه تولیدی نداشته است، که به دلیل نبود تولید کارگران نیز حقوق و دستمزدی دریافت نکرده اند.

وی تصریح کرد: کارگران هپکو طی سال های اخیر مشکلات بسیاری را پشت سر گذاشتند، زندگی بسیاری از آنها به دلیل مسائل معیشتی از هم پاشیده شده و نابود شده است.

این کارگر ادامه داد: به دلیل وضعیت سخت اقتصادی بسیاری ازکارگران مستاجر هستند که عدم دریافت حقوق مشکلاتی بسیاری را در حوزه مسکن برای آنها رقم زده است.

وی گفت: نزدیک فصل بازگشایی مدارس است و فرزندان ما دفتر و کتاب و کیف و کفش می خواهند، تغذیه مناسب می خواهند، سرویس مدرسه می خواهند با کمک حقوق نیازهای آنان را برآورده کنیم.

وی تصریح کرد: انتظار داریم مسوولان خود را یک روز به جای ما بگذارند، چقدر می توانند شرمندگی در برابر زن و بچه ها را تحمل کنند.

یکی دیگر از کارگران نیز گفت: به دلیل مشکلات اقتصادی دچار مشکلات روحی و روانی شده و کنترل اعصاب خود را از دست داده ام، خانواده ام همیشه در استرس قسط و قرض و کرایه خانه هستند، چرا کسی به داد ما نمی رسد.

وی افزود: چندین سال است ما مشکلات این کارخانه را فریاد می زنیم، مسوولان بهتر از ما مشکلات هپکو را می دانند، اما هربار با مُسکنی دردهای کارگران را آرام می کنند، اما بدانند دیگر مُسکن ها هم از شدت درد ما نیاز به مُسکن دارند.

وی تصریح کرد: واگذاری شرکت هپکو به بخش خصوصی گل صنعت استان را در اوج  شکفتن و زیبایی  پرپر کرد، واگذاری رانتی و توصیه ای بزرگ ترین واحد صنعتی خاورمیانه به سهامدار اولی و بعد از آن شرکت هیدرواطلس؛ هپکو و کارگران آن را نابود کرد.

این کارگر افزود: درخواست ما زنده ماندن صنعتی است که زمانی افتخار ایران بود و شرکت های بزرگ دنیا به آن رشک می ورزیدند.

وی با بیان اینکه امسال میزان تولید در هپکو به صفر رسیده است، ادامه داد:  سال 1386 فروش محصولات هپکو بیش از 260 میلیارد تومان و سود آن 24میلیارد تومان بود، اما امروز بدهی آن چندین هزار میلیارد است.

یکی دیگر از کارگران شرکت هپکو نیز با بیان اینکه سهامداران هپکو به بهانه نقدینگی وام های چندین میلیاردی از دولت طلب کرده و در مقابل هیچ کاری برای رونق تولید انجام ندادند، گفت: شرکت هپکو که زمانی سودهای میلیاردی داشت و 3 هزار کارگر را نان می داد، امروز کمتر از 900 کارگر داشته که در پرداخت حقوق آنها عاجز مانده است.

وی افزود: رانت بازی و واگذاری هپکو به افراد نااهل که خود بدهی های هنگفت مالی به بانک ها دارند، حمایت دولت از آنها به عناوین مختلف، نشنیدن صدای کارگران شرایطی را برای نیروی انسانی این مجموعه تولیدی رقم زده که خانواده های آنان از هم پاشیده و بسیاری نیز دچار مشکلات آسیب های اجتماعی شده اند.

کارگر شرکت هپکو با اشاره به اعتراض های اخیر کارگران گفت: درد شرکت هپکو مدیرعامل و تعیین آن نیست، زیرا تا زمانی که سهامدار شرکت برنامه و قصد و نیتی برای تولید ندارند مدیرعامل اختیاری از خود ندارد، خواسته کارگران تعیین سهامداری دلسوز، اهلیت دار و با برنامه است که فارغ از نگاه های تجاری بتواند هپکو را از سکته قلبی نجات دهد.

وی بیان داشت:  متاسفانه گویا گوش شنوایی برای شنیدن حرف کارگران نیست، کارگری که شب نانی برای خوردن ندارد، زمستان لباس گرمی برای پوشیدن ندارد و تابستان جایی برای سکونت؛  می خواهد نان از دسترنج خود به خانه ببرد نه تسهیلات بانکی، تا کی باید با آمدن و رفتن این مدیرعامل آن مدیرعامل حقوق معوقه خود را از محل تسهیلات بانکی بگیریم و شاهد مرگ هپکو به دلیل بی تدبیری مسوولان باشیم.

خاطرنشان کرد: ما خواسته خود را به هفت زبان زنده دنیا نوشتیم، پلاکارد کرده و اعلام کردیم خواسته ما تعیین سهامدار است، اما مسوولان گمان می کنند با تعیین مدیرعامل می توانند ما را ساکت کنند.

وی اظهار کرد: برخی از همکاران من بیمار سرطانی دارند، اکثر آنها مستاجر هستند، تعدادی از آنها قسط بانکی دارند که عدم پرداخت حقوق باعث درگیری های هر روز خانوادگی آنان شده، مسوولان می دانند خصوصی سازی هپکو زندگی چند کارگر را از هم پاشیده است، می دانند کارگر جوانی که توانست معیشت خانه را تامین کند امروز به خاطر مهریه در زندان است، می دانند کارگری به دلیل فشارهای اقتصادی معتاد و حتی بیمار عصبی شده، می دانند برای یک نان کارت ملی هم ندارند گرو بگذارند؟

بخش هایی از یک گزارش رسانه ای شده بتاریخ 31شهریور

6 - سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:

ضرب و جرح، بازداشت و پرونده سازی برای کارگران زحمتکش هپکو اراک را محکوم می‌کنیم

تهاجم خشونت بار پلیس به اعتراض مسالمت آمیز کارگران هپکو اراک و خون‌آلود شدن کارگران توسط عوامل امنیتی، سرکوب سختی دیگر به کارگران و مزدبگیران طی یکسال گذشته را رقم زد. در این سرکوب خشونت‌ بار بسیاری از کارگران کارد به استخوان رسیده ضرب و جرح و ۲۹ تن از آنان بازداشت و برای خفه کردن صدای کارگران و فشار بیشتر بر بازداشت‌شدگان برایشان پرونده های امنیتی و قضایی گشوده شد. از میان بازداشت‌شدگان ۲۱ یک نفرشان با کفالت و تعهد آزاد و ۸ نفرشان همچنان در بازداشت هستند.

آنچه موجب سیه روزی امروز کارگران شده است پیشبرد سیاست نئولیبرالی از جانب دولت و خصوصی سازی و سود اندوزی برای سرمایه داران است که نتیجه اش تورم افسار گسیخته، به تعویق افتادن حقوق ناچیز کارگران برای ماه‌ها، از بین رفتن امنیت شغلی کارگران و نبود شرایط مناسب خوراک، پوشاک، مسکن، آموزش، بهداشت، درمان برای کارگران و طبقه فرودست بوده است. این ظلم و ستم آشکار و نادیده گرفته شدن حقوق اولیه و کرامت انسانی کارکران توسط نظام سرمایه داری حاکم است که اعتراضات کارگران را در شهرهای مختلف گسترده‌تر کرده است. اما بجای چاره‌جویی و رسیدگی به فریاد حق خواهی  کارگران، با باتوم، شلاق، زندان، تبعید، ظلم و ستم بر کارگران و سایر مزدبگیران را مضاعف کرده‌اند.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه تهاجم ناجوانمردانه به کارگران هپکو اراک و ضرب و جرح و بازداشت آنان را محکوم می‌کند و نسبت به ظلمی که به کارگران می‌رود هشدار می‌دهد و خواهان آزادی فوری و بی‌قید و شرط کارگران هپکو اراک و دیگر کارگران و معلمان زندانی می‌باشد.

۳۱ شهریور ۹۸

*ادامه اعتراضات کارگران کشتارگاه بجنورد نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی و وعده های توخالی مسئولان در محوطه شورای شهر

روز یکشنبه 31شهریور همزمان با جلسه رسمی و علنی شورای شهر بجنورد ، کارگران کشتارگاه بجنورد درادامه اعتراضاتشان نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی و وعده های توخالی مسئولان دست به تجمع در محوطه شورای شهر زدند.

به گزارش یک منبع خبری محلی،امروز درحالی جلسه رسمی و علنی شورای شهر بجنورد با دستور کار رای گیری برای انتخاب شهردار جدید بجنورد برگزار شد که سلاخان و دیگر نیروهای خدماتی و فنی کشتارگاه صنعتی بجنورد در محوطه شورای شهر بجنورد بابت تسویه نشدن کامل حقوق و بیمه خود تجمع کردند.

پس از پایان جلسه ، خبرنگاران و اعضای شورای شهر در محل محوطه این شورا با این تجمع اعتراضی روبروشدند.

تجمع کنندگان گفتند:30 نفر سلاخ و نیروهای خدماتی و فنی این کشتارگاه، تسویه بیمه اردیبهشت ماه 98 و تسویه سه ماه از حقوق پرداخت نشده امسال خود را طلب دارند.

این کارگران معترض افزودند: در ماه جاری با تجمع جلوی درب فرمانداری+،استانداری خراسان شمالی و فرمانداری بجنورد به موضوع ورود کردند وفرمانداری بجنورد به پیمانکار این کشتارگاه بر تسویه طلب های عقب افتاده را طی یک هفته دستور داد و پیمانکار به انجام آن ملزم شد اما بیشتر از یک هفته گذشته هنوز تسویه به طور کامل انجام نشده و پیمانکار چند روز قبل اعلام کرده است که بخاطر اینکه مسئله اخذ وام برای انجام تسویه حل نشده، نمی توانم مابقی مطالبه را تسویه کنم.

تجمع کنندگان درپایان گفتند: پیمانکار از روز دوشنبه هفته قبل نیز درب خط کشتار این کشتارگاه را قفل و اعلام کرده است که با راه اندازی دوباره این خط کشتاری عده ای از نیروها را حفظ می کند و با مابقی نیروها نیز تسویه کاری خواهد کرد.

+ 14شهریویرماه سال جاری،کارگران کشتارگاه بجنورد برای اعتراض به پرداخت نشدن چند ماه حقوقشان دست به تجمع مقابل فرمانداری این شهرستان زدند.

بدنبال این تجمع  سرپرست فرمانداری به کارگران وعده حل مشکلشان را داد و برای پیمانکار کشتارگاه یک هفته مهلت تعیین کرد تا مطالبات کارگران را پرداخت کند.

روز پنج شنبه 21شهریور،یک هفته مهلت بسر رسید اما حقوق معوقه کارگران کشتارگاه بجنورد کماکان پرداخت نشد.

بنا به گزارش رسانه ای روز شنبه 23شهریور،معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار بجنورد گفت:بر اساس مذاکرات انجام گرفته با پیمانکار این مجموعه، مقرر شده تا  یکشنبه 24شهریورمطالبات 33کارگر کشتارگاه از محل اعتبارات داخلی آن مجموعه پرداخت شود.

قابل یادآوری است که کشتارگاه صنعتی بجنورد اواخر سال 97در راستای برون سپاری مجموعه های زیر نظر شهرداری به بخش خصوصی واگذار شد و از همان ابتدا کارگران با عدم پرداخت بموقع حقوق روبروشدند وتا به امروز درحال دست وپنجه نرم کردن با این مشکل هستند.

*اعتصاب وتجمع کارگران بخش نظافت شهری شهرداری رشت دراعتراض به پرداخت حقوق برمبنای سال گذشته وعدم پرداخت 2ماه حقوق

صبح روز یکشنبه 31 شهریور،کارگران بخش نظافت شهری شهرداری رشت دراعتراض به پرداخت حقوقشان برمبنای سال گذشته وعدم پرداخت  حقوق ماه های مرداد وشهریور دست از کارکشیده وتجمع کردند.

به گزارش 31شهریوریک منبع خبری محلی،علیرضا حاجی پور رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری رشت، در خصوص تجمع پاکبانان شهرداری رشت، گفت: تمامی مطالبات عقب‌افتاده کارگران تا پایان تیرماه پرداخت‌شده، اما هنوز بحث پرداخت مابه‌التفاوت حقوق است که باتوجه به افزایش مبالغ سال جاری، مجوز پرداخت آن با نامه‌نگاری صورت گرفته با سازمان بازرسی اخذ شده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه مبلغ بسیار چشمگیر بوده و ردیف اعتباری برای آن وجود ندارد، با دستور شهردار لایحه‌ای برای شورای شهر ارسال شده تا طی روزهای آتی این موضوع بررسی و برای آن تصمیم‌گیری خواهد شد.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری رشت افزود: با توجه به مفاد قرارداد شرکت پیمانکاری رأساً باید برای پرداخت دو ماه از حقوق بدون دریافت صورت‌وضعیت از شهرداری اقدام کند اما متأسفانه شرکت‌ها تنها یک ماه از این میزان جلوتر هستند.

حاجی پور تصریح کرد: در بحث مابه‌التفاوت حقوق در مرحله اجرایی هستیم اما مبلغ بسیار چشمگیر است و ردیف اعتباری نیز وجود نداشته و به همین دلیل این موضوع وقت‌گیر شده است.

وی در خصوص تجمع پاکبانان شهرداری تصریح کرد: از ساعات ابتدایی صبح به همراه شهردار و تعدادی از اعضای شورا در جمع پاکبانان بودیم و سعی بر آرام کردن فضا داشتیم که پس از صحبت‌های شهردار، پاکبانان قانع شده و تصمیم گرفتند به ادامه کار خود بپردازند.

*گزارشی درباره دور جدید اعتصاب وتجمع کارگران شهرداری سی سخت دراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق و وعده های توخالی مسئولان

بعد از گذشت یک ماه از اولین اعتصاب کارکنان شهرداری سی سخت+ به دلیل معوق ماندن مطالبات خود، صبح امروز(شنبه 30شهریور)++ نیز دومین اعتصاب این کارکنان در ساختمان شهرداری این شهر صورت گرفت.

کارکنان شهرداری سی سخت که در ماه گذشته اعتصاب چند روزه ای را انجام داده بودند بار دیگر و بعد از گذشت یک ماه دومین اعتراض خود را نسبت به وعده دادن مسئولین استانی،شهرستانی و اعضای شورای شهر سی سخت در خصوص رفع مطالبات آنها برگزار کردند.

کارکنان شهرداری سی سخت با اشاره به اینکه قرار بود مطالبات آنها از محل جمع آوری طلب شهرداری سی سخت از دستگاه های دولتی بابت عوارض پرداخت گردد اظهار کردند: در اعتصاب قبلی کارکنان مسئولین استانی و شهرستانی و شورای شهر سی سخت قول دادند که در کمترین زمان ممکن عوارضات را جمع آوری کنند تا مشکلات کارکنان برطرف گردد اما با سپری شدن یک ماه از اعتصاب قبلی و وعده مسئولین هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

یکی از کارکنان شهرداری سی سخت گفت:چند روز دیگر مدارس شهر باز می شوند و آغاز سال تحصیلی جدید هست اما هنوز نتوانسته ام برای دو فرزند خود لوازم و پوشاک مورد نیاز آنها را تهیه کنم و شرمنده خانواده ام شده ام.

یکی دیگر از کارکنان شهرداری سی سخت طی تماس تلفنی از اقدام به خودکشی کردن خود خبر داد و گفت: در طول این مدت که حقوقی دریافت نکرده ام علاوه بر اینکه نتوانستم مواد غذایی و میوه برای خانواده خود تهیه کنم در تهیه هزینه تحصیلی فرزندان خود مانده ام و از لحاظ روحی به شدت تحت فشار هستم و یک بار تصمیم به خودکشی گرفتم که در نهایت با وساطت همسرم صرف نظر کردم.

بنا بهمین گزارش، سایر پرسنل شهرداری سی سخت ضمن درخواست استعفای اعضای شورای شهر سی سخت به دلیل عمل نکردن به تعهد های گذشته خود خواستار استعفای اعضای شورای شهر شدند و با تجمع در ساختمان شهرداری سی سخت دومین اعتصاب خود را رقم زدند.

+نهمین روز اعتصاب کارگران شهرداری سی سخت دراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق

روز یکشنبه 10شهریور برای نهمین روز، کارگران شهرداری سی سخت دراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق به اعتصابشان ادامه دادند واز جمع آوری زباله ها از سطح شهر خودداری کردند.

کارگران معترض شهرداری سی سخت اعلام کردند،تا زمانیکه حقوقشان پرداخت نشود به اعتصابشان ادامه خواهند داد.

بنا به گزارشات منتشره، در چند روز گذشته بخشداری مرکزی دنا با همکاری دهیاری های نزدیک به شهر سی سخت، بخشی از زباله های این شهر را جمع آوری کردند.

قابل یاد آوری است که 80تا90کارگر  تحت مسئولیت مستقیم شهرداری سی سخت در سطح شهر مشغول کارند. شهرداری علاوه برنیمی از حقوق اسفند ماه و عیدی سال 97کارگران،دستمزد ماه‌های فروردین، اردیبهشت، خرداد، تیر و مرداد ماه سال جاری را نیز به آنها پرداخت نکرده است.

آخرین حقوقی که کارگران دریافت کرده‌اند مربوط به نیمی از دستمزد اسفند 97 بوده که آن را با چهار ماه تاخیر دریافت کرده‌اند.

++ادامه اعتراضات کارگران شهرداری سی سخت نسبت به عدم پرداخت 6ماه حقوق با تجمع مقابل ساختمان شهرداری

روز شنبه 30شهریور، کارگران شهرداری سی سخت در ادامه اعتراضاتشان نسبت به عدم پرداخت 6ماه حقوق برای باری دیگر دست به  تجمع مقابل ساختمان شهرداری زدند.

بنابه گزارش رسانه ای شده،این کارگران می‌گویند: در شرایط فعلی که در آستانه سال تحصیلی قرار داریم، نگران تامین  مخارج مربوط به شروع سال تحصیلی فرزندان خود هستیم.

کارگران شهرداری سی سخت می‌گویند: شهرداری هیچ برنامه‌ای برای پرداخت مطالبات‌مان ندارد.

*اخراج 20کارگر مجتمع نیشکر هفت تپه

روز یکشنبه 31 شهریور،به دستور کارفرما  حکم اخراج 20کارگر مجتمع نیشکر هفت تپه برای اول مهر ماه صادر شد.

بنا به گزارشات منتشره درشبکه های اجتماعی اسامی 14نفراز کارگران این مجتمع که از فردا از رفتن برسرکارشان منع شده اند بقرار زیراست:

محمد خنیفر فرزند قاسم(عضوشورای اسلامی)، محمد خنیفر فرزند حمید،رضا پور چنانی،صاحب ظهیری،محمود سعدی،عادل عبدلخانی،محمد عبدلخانی،سمیر احمدی،حمزه الکثیر،ایمان اخضری،کریم میاحی،شکان گودرزی،مسعود لویمی وفاضل چعبی زاده

*جنبش اعتراضی و روبه رشد کارگران خاموش شدنی نیست

سرانجام دادگاه انقلاب حکومت "عدل و انصاف" سرمایه، پس از ماه‌ها بازداشت و فشار نسبت به تنی چند از کارگران هفت‌تپه و پنج تن از فعالان و روزنامه نگاران حامی آنان، آن‌ها را صرفا به خاطر پی‌گیری خواست‌ها و مطالبات‌شان به سال‌های طولانی زندان (۶ تا ۱۸ سال و ۶ ماه) و مجازات‌هایی چون شلاق، تبعید، محرومیت از فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی و ... محکوم نمود، تا ضمن ادای دین به صاحبان سرمایه و کارفرمایان (یا به قول حضرات "کارآفرینان") به گمان خود از کارگران چشم زهر گرفته، از رشد و گسترش جنبش کارگری جلوگیری نماید. (شعبه ۲۸ دادگاه  انقلاب به ریاست قاضی مقیسه تنها هفت نفر از این کارگران و فعالان را در مجموع به یکصد و یازده سال زندان محکوم نموده است.)

"عدل و انصاف" نهادهای حکومتی البته شامل حال کارگران معترض شرکت هپکو نیز شده و کارگران این شرکت را که برای پی‌گیری حقوق تضییع شده‌ی خود، از جمله دستمزدهای معوقه، به خیابان آمده بودند، بی نصیب نگذاشت. دستگیری حدود بیست و هشت نفر و مجروح و مصدوم شدن تعداد زیادی از کارگران معترض این شرکت نتیجه و ماحصل کار ارگان‌های سرکوب حکومت، طی روزهای اخیر بود. کارگران هپکو بارها و بارها به دلیل مشکلات معیشتی خویش از راه‌های مختلف، پیگیر حقوق و مطالبات خود شده بودند، اما از جانب مسئولین هیچ پاسخ مناسبی جهت حل مسائل و معضلات خود دریافت نکردند.

نکته مهم در این میان این است که اقدامات اخیر و وحشیانه ارگان های سرکوب حکومت و احکام بغایت ضدکارگری قوه قضائیه علیه کارگران هفت‌تپه و روزنامه‌نگاران حامی آنان درست در شرایطی صادر و به مرحله‌ی اجرا گذاشته می‌شوند که کارگران، از ابتدایی‌ترین حقوق و آزادی های سیاسی و اجتماعی محروم بوده و هیچ ابزاری برای طرح و بیان خواست‌ها و مطالبات خویش در اختیار ندارند. حق برپایی  اعتصاب و ایجاد تشکل‌های مستقل کارگری از آنان سلب شده و معدود تشکل‌های مستقل آنان (سندیکای کارگران شرکت واحد و کارگران هفت تپه) نیز پیوسته در معرض انواع فشارها و تنگناها قرار دارند؛ دستمزدهایشان به مراتب زیر خط فقر تعیین شده و در بسیاری از موارد نیز برای ماه‌های متمادی پرداخت نمی‌شوند؛ شرکت‌های پیمان‌کاری و واسطه‌ای و قراردادهای موقت و سفید امضا امنیت شغلی را از آنان گرفته و شرایط بسیار نگران کننده و اضطراب‌آوری را به کارگران و خانواده‌های آنان تحمیل کرده است؛ اخراج و بیکارسازی مداوم، زندگی و موجودیت خانواده‌های کارگری را به خطر انداخته و پیامدهای ناگوار و بعضاًجبران ناپذیری را متوجه آنان کرده است؛ از بیمه‌های اجتماعی کارآمد و بیمه بیکاری مکفی برخوردار نیستند و مهم اینکه وقتی هم که به این بی حقوقی‌ها اعتراض می‌کنند و پیگیر خواست‌ها و مطالبات خویش می‌شوند، همواره با تهدید و ارعاب و ضرب و شتم و بازداشت و زندان پاسخ می‌گیرند.

آری عوامل و نهادهای حامی سرمایه، در مقام پاسخگویی به نارضایتی‌ها و اعتراضات کارگران به وضعیت بسیار نامطلوب و فلاکت بار آنان، تنها زبان زور و تهدید را می‌شناسند و همواره با این زبان با کارگران معترض و حق طلب حرف می‌زنند.

تفاوت، این بار در گستردگی ابعاد تهاجم و سرکوب، صدور حکم های سنگین و در مجموع سنگدلی و قساوتی است که نهادهای حکومتی و ارگان‌های سرکوب آن در حق کارگران و فعالان کارگری روا داشته‌اند. احکام صادره علیه کارگران و حامیان آن‌ها این بار آنقدر غیر منتظره و ضدکارگری بود که بلافاصله موجی از خشم و انزجار گروه‌های مختلف مردم و به ویژه کارگران آگاه و فعالان کارگری را در داخل و خارج برانگیخت و تا آن جا پیش رفت که حتی برخی از عوامل و ایادی سرمایه را نیز در بر گرفت. "آش آنقدر شور بود که صدای سرآشپز را هم درآورد".

اوضاع به شدت بحرانی جامعه و تشدید و تعمیق روزافزون شکاف‌های طبقاتی و در این ارتباط فرودستی بیش از پیش کارگران و مزدبگیران تحت ستم و استثمار، به نوبه خود، موجبات رشد و گسترش نارضایتی و اعتراضات کارگران را در سرتاسر ایران، از جمله در کارخانه‌ها و شرکت‌هایی چون فولاد، هفت تپه، هپکو، اذراب، کنتورسازی، آلومینیم‌سازی و تعدادی دیگر از کارخانه‌ها و مراکز کار و تولید فراهم نموده و کارگران این شرکت‌ها را به اعتراض و اعتصاب برای پی‌گیری حقوق و مطالبات خود در تقابل با سرمایه واداشت.

رشد و گسترش جنبش اعتراضی کارگران، همزمان با طرح شعار " نان، کار، آزادی"، به نوبه خود موجبات نگرانی و ترس و واهمه‌ی نهادهای حکومتی را فراهم نموده و عوامل سرمایه و دولت حامی آن را به تکاپو و چاره اندیشی در این خصوص واداشت.

روی کار امدن ابراهیم رئیسی در قوه قضائیه و صدور حکم‌های سنگین علیه کارگران هفت تپه و روزنامه‌نگاران حامی آن‌ها و همین طور،  تهاجم وحشیانه به کارگران هپکو و برخی دیگر از مراکز کار و تولید را تنها می‌توان در این چهارچوب تحلیل و ارزیابی نمود.

قصایای فوق به وضوح نشان می‌دهند که در پس پرده صدور چنین احکام ظالمانه و تهاجمات وحشیانه‌ای، سیاستی سرمایه محور و ضد کارگری نهفته است. به ویژه وقتی مشاهده می‌کنیم که این  تهاجم‌ها صرفا به کارگران معترض هفت تپه و هپکو محدود نمانده و کارگران برخی دیگر از مراکز کار و تولید، از جمله کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی و تعدادی از فعالان کارگری، دانشجویان، فعالین جنبش زنان و تنی چند از خبرنگاران و روزنامه‌نگاران متعهد و افراد مستقل جنبش کارگری را که در تجمع اول ماه مه، روز جهانی کارگر شرکت کرده بودند شامل می شود. تهاجم گسترده و وحشیانه ارگان‌های سرکوب حکومت به شرکت کنندگان در مراسم روز جهانی کارگر و دستگیری و زندانی کردن تعداد زیادی از آن‌ها و همچنین صدور احکام سنگین برای آنان، خود از علائم و نشانه‌های این سرکوب گسترده و مغول‌وار است.

عوامل سرمایه در صددند تا در راستای حمایت از کارفرمایان و صاحبان سرمایه، با حمله به تجمعات گروه‌های مختلف مردم و دستگیری و زندانی نمودن آنان، به زعم خود، جلوی اعتراضات فزاینده و رو به گسترش کارگری و اجتماعی را گرفته و در مقابل آن ها سد و مانع ایجاد نمایند. غافل از این که کارگری را که چندین و چند ماه دستمزد نگرفته و در شرایط بسیار سخت و طاقت فرسای زندگی دست و پا می زند، نمی‌توان صرفا به زور سرکوب و بازداشت و  زندان و صدور حکم‌های سنگین خاموش کرد و به سکوت واداشت. بی جهت نیست در شرایطی که هنوز جوهر حکم‌های ناعادلانه و ضد کارگری دادگاه انقلاب علیه کارگران هفت تپه و حامیان آنان خشک نشده است، کارگران هپکو به پا می‌خیزند و پی گیر حقوق و مطالبات خود می‌شوند و در شرایطی که هنوز تهاجم وحشیانه پلیس ضدشورش علیه کارگران هپکو به پایان نرسیده، کارگران شرکت‌های آذراب و  واگن پارس دست دوستی و مودت به سوی شان دراز می‌کنند و از اعتراضات برحق آنان حمایت می‌نمایند.

آری حکومت حامی سرمایه سخت در اشتباه است اگر فکر می‌کند که با این سرکوب‌ها و بگیر و ببندها می‌تواند جنبش اعتراضی و رو به رشد کارگری و اجتماعی را که برای بهبود شرایط کار و زندگی و خلاصی از وضعیت اسف‌بار نظام ضدکارگری و ضد بشری سرمایه‌داری تلاش و مبارزه می‌کنند خاموش نموده، به اضمحلال و نابودی بکشاند. این جنبش از شرایط کار و زندگی کارگران نشئت می‌گیرد و خاموش شدنی نیست.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری ضمن اعلام تنفر و انزجار نسبت به احکام ظالمانه و ضدکارگری دادگاه انقلاب تهران علیه کارگران هفت‌تپه و روزنامه نگاران حامی انان و تهاجم ارگان‌های سرکوب حکومت به کارگران هپکو و ضرب و شتم وحشیانه آنان، خواهان آزادی فوری و بدون قید و شرط تمامی کارگران و فعالان کارگری و اجتماعی و لغو احکام صادره علیه آنان، از جمله بازداشت شدگان مراسم روز جهانی کارگر می‌باشد.

برقرار باد اتحاد و همبستگی طبقاتی کارگران

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری

۳۱_۰۶_۹۸

*درآستانه مهرماه یک خانواده کارگری 5نفره در آبادان بی خانمان وکارتن خواب شدند

خانواده آبادانی به خاطر فقر و در یک روز مانده به بازگشایی مدارس کوچه نشین شدند.

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ 31شهریور،چند روز قبل اهالی منطقه ایستگاه 4 کوی قدس در تماس با خبرنگار یک رسانه از زندگی خیابانی یک خانواده 5 نفره خبر دادند که خبرنگار با حضور در محل با صحنه عجیبی روبرو شد.

وسایل یک خانه روبروی مدرسه علامه جعفری چیده شده بود و خانواده ای 5 نفره بی خانمان شده بودند.

در تحقیق از اهالی محل مشخص شد این خانواده از چندی قبل بدون پرداخت پول پیش و تنها با یک اجاره کم در خانه قدیمی زندگی می کردند اما صحابخانه به خاطر ساخت و ساز ساختمان فرسوده مجبور به بیرون کردن این خانواده شده است.

پدر این خانواده که یک کارگر ساده است گفت: هیچ پولی برای گرفتن سرپناه برای خانواده ام ندارم و شرمنده آنها هستم.

وی افزود: 3 فرزند دارم که بزرگترین آن 12 ساله و فرزند کوچکم نوزاد است که حالا به خاطر بی پولی و فقر کوچه نشین شدیم و نمی دانم چه کار باید بکنم.

پدر جوان ادامه داد: می خواهم کمکم کنند تا فرزندانم نیز به راحتی مدرسه بروند و یک سرپناه برای آنها فراهم کنند، باور کنید کارگر ساختمانی هستم و درآمد زیادی ندارم.

*آغاز سومین هفته تجمع اهالی منطقه پشتکوه چهار دانگه ساری برای جلوگیری از دفن زباله درمنطقه

تجمع اهالی منطقه پشتکوه چهار دانگه ساری برای جلوگیری از دفن زباله درمنطقه وارد سومین هفته شد.

به گزارش 31شهریور یک منبع خبری محلی،بخشدار چهاردانگه در خصوص آخرین وضعیت تجمع اعتراض آمیز اهالی منطقه پشتکوه چهاردانگه در ساری اظهار کرد: این تجمع همچنان با حضور تعدادی از اهالی منطقه ادامه دارد.

مرتضی جعفری با بیان اینکه هیچ تنشی در منطقه وجود ندارد و اوضاع به هر لحاظ امن و طبیعی است، گفت: فعلا هیچ کامیون حمل زباله‌ای در منطقه چهاردانگه تخلیه نمی‌شود.

*تجمع اعتراضی اهالی سه روستای سورگ آباد، جمشاهی و میان شهر به وضعیت آب شرب ناسالم مقابل استانداری کرمان

روز یکشنبه 31 شهریور،جمعی از اهالی سه روستای سورگ آباد، جمشاهی و میان شهراز توابع شهرستان جنوبی قلعه گنج  در استان کرمان برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به وضعیت آب شرب ناسالم دست به تجمع مقابل استانداری زدند.

یکی از تجمع کنندگان به خبرنگار یک رسانه محلی گفت:وضع آب 13، 14 سال است که آلوده است اما نمی شود شخص خاصی را متهم کرد؛  چندین فرماندار و بخشدار و رییس اداره آب و فاضلاب عوض شد و هر کدام وعده آب شرب سالم از روستاهای مجاور دادند؛ نفر بعد وعده تصفیه خانه،نفر بعد دستگاه تصفیه آب و... همین طور وعده ها دادند.

اما هیچ اقدامی نمی کنند و در این سالها چندین نفر از مردم این روستاها به دلیل حمل آب از دیگر روستاها و یا از قلعه گنج، در تصادف جاده کشته شدند.

*سوختگی 7 کارگریک کارخانه قم حین کار و وخامت حال 5نفرشان

سخنگوی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی قم گفت:روز یکشنبه 31شهریور طی یک حادثه شغلی - صنعتی در کارخانه‌ای واقع در جاده قم - سلفچگان ، هفت کارگردچار سوختگی شدند.

مهدی فراهانی افزود:‌این حادثه در مجموع هفت مصدوم داشت که پنج تن آنان با درجه‌های گوناگون سوختگی توسط اورژانس هوایی و  2مصدوم نیز با درجه سوختگی کمتر توسط آمبولانس‌ پس از دریافت خدمات اولیه درمانی به یکی از مراکز درمانی قم انتقال یافتند.

خاطرنشان میشود که سلفچگان در 45 کیلومتری جنوب غربی قم یکی از بخش های پنج گانه استان قم است.

*مصدومیت شدید 2کارگر در اصفهان بدنبال سقوط از طبقه 18

صبح روز یکشنبه 31شهریور،2کارگر حین کار در ساختمانی در حال ساخت واقع دریکی از محلات اصفهان از طبقه 18 این مجتمع سقوط کردند وشدیدا مصدوم وبه بیمارستان منتقل شدند.

*کشته وزخمی شدن 2کولبر دراشنویه بر اثر شلیک مستقیم  سپاه پاسداران

شنبه شب(30شهریور)، بر اثر شلیک مستقیم  سپاه پاسداران به کولبران در ارتفاعات کیله‌شین اشنویه دوکولبر کشته وزخمی شدند.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com