اخبار و گزارشات کارگری ٢٩ و ٣٠ شهریور ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
September 21, 2019

اخبار و گزارشات کارگری ٢٩ و ٣٠ شهریور ماه ١٣٩٨

شورای تامین استان مرکزی 8 کارگر حق طلب هپکو را به چه اتهامی زندانی کرده است؟

شورای تامین استان مرکزی 8 کارگر حق طلب کارخانه هپکورا به اتهام آمر و عامل تحریک کارگران زندانی کرده است.

روز شنبه 30شهریور،علی آقازاده استاندار استان مرکزی به خبرنگار رسانه ای گفت:در شورای تامین استان به تصویب رسید افرادی که آمر و عامل تحریک کارگران بودند توسط دستگاه‌های ذیربط شناسایی شوند که این امر انجام شده و در جلسه شورای تامین اجازه برخورد با این افراد نیز داده شد.

استاندار مرکزی گفت: برخورد لازم در این خصوص نیز توسط دستگاه‌های ذیربط انجام و افراد به دادگستری معرفی شدند.

یادآوری در باره شورای تامین استان:

شورای تامین استان نهاد پایین‌دستی شورای امنیت کشور در سطح استانی است که ریاست آن بر عهده استاندار است.

رياست اين شورا با استاندار است و مسئولان شش نهاد ديگر نيز اعضاي آن را تشكيل مي‌دهند. همچنين استاندار اين اختيار را دارد كه بر اساس موضوع مورد نظر دادستان و دادستان انقلاب را براي شركت در جلسه شوراي تامين استان دعوت كند.

 تركيب اعضاي شورا

1- استاندار (‌رئیس شورا).

2- فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منطقه در مرکز منطقه و فرمانده سپاه پاسداران ناحیه مستقر در مرکز استان.

3- رئیس شهربانی استان.

4- فرمانده ژاندارمری استان (‌بالاترین مقام ژاندارمری در استان).

5- فرمانده نظامی در استان (‌در صورت وجود).

‌تبصره - در صورتی که چند نیروی نظامی در استان وجود داشته باشد همه فرماندهان شرکت خواهند نمود.

6- سرپرست کمیته انقلاب اسلامی استان (‌در صورت وجود).

7- مسؤول کل اطلاعاتی در استان.

‌تبصره - استاندار می‌تواند دادستان استان و دادستان انقلاب را برای شرکت در شورای تأمین استان دعوت نماید.

 

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

بازداشتی های مراسم روز جهانی کارگر آزاد باید گردند

- شماره ای دیگر از سریال تجمعات اعتراضی کارگران سدچم‌شیر نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق مقابل فرمانداری گچساران

- ادامه اعتراضات کارگران شهرداری سی سخت نسبت به عدم پرداخت 6ماه حقوق با تجمع مقابل ساختمان شهرداری

- اعتراض کارگران هلدینگ خلیج فارس نسبت به تبعیض درپرداخت کارانه ومطالبات دیگر

- تجمع اعتراضی کارگران  وزحمتکشان  نسبت به قطع یارانه‌ مقابل فرمانداری ایلام

- اخبار بگیر وببندهای فعالین کارگری واجتماعی:

1- خبری در ارتباط با فعالین کارگری گروه ملی صنعتی فولاد  ایران(اهواز)

2- هيراد پيربداقي دوباره بازداشت شد

3- عادل گرجی دانشجوی نمایش دانشکده هنرومعماری مجددا بازداشت شد

4- برگزاری جلسه دادگاه شاپور احسانی راد

- برگزاری جلسه هیئت مدیره سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه

- کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری:برقرار باد اتحاد و همبستگی کارگران

- بیانیه ی انجمن صنفی معلمان کردستان (سقز وزیویه) در خصوص بازگشایی مدارس

- لگدمالی حقوق کارگران شهرداری مشهد از طرف شرکت های پیمانکاری و سکوت مسئولان شهرداری مشهد

- اخراج تعدادی از کارگران شرکت آتیه صبا، وابسته به صندوق بازنشستگی کشوری

- بلاتکلیفی شغلی کارگران کارخانه مجتمع معادن مس تکناربدنبال قطع برق

- اخراج  پاداش کارگران یک معدن کائولن در گناباد  بدلیل افشای سوء‌استفاده مالی کارفرما

- گیر کردن پای  کودک کار حین کار در ساندویچی بین کابین بالابر و سقف بتونی

- قطع عضو یک کارگر در حادثه انفجار یک ساختمان نیمه‌کاره زنجان

*شماره ای دیگر از سریال تجمعات اعتراضی کارگران سدچم‌شیر نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق مقابل فرمانداری گچساران

روز شنبه 30شهریور در آستانه بازگشایی مدارس برای چندین وچندمین بار، کارگران سدچم‌شیر برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت 11ماه حقوق دست به تجمع مقابل فرمانداری گچساران زدند.

بنا به گزارش رسانه ای شده،امروز(30شهریور)  پدارنی در جلوی درب فرمانداری مشاهده شد که برای گرفتن حق پایمال شده خود سرگردان بوده‌اند، پدرانی که تاکنون نتوانستند حتی دفتری برای فرزندان خود تهیه کنند و با شرمندگی روزها را سپری می‌کنند.

گفتنی است، کارگران سد چم‌شیر گچساران برای چندمین بار اعتراض خود را نشان دادند این کارگران قریب به 11ماه است که حقوق دریافت نکرده‌اند و خواستار احقاق حق پایمال شده خود هستند.

 یکی از کارگران گفت: 11 ماه است که حقوق دریافت نکرده‌ام، بچه شیرخواره و محصل در خانه دارم و  حالا که با آغاز سال تحصیلی تاکنون نتوانسته‌ام  خرید  را انجام بدهم.

وی ادامه داد: دیگر صبر ما کارگران به پایان رسیده و جلوی خانواده‌هایمان شرمنده شده‌ایم نه پای رفتن به خانه داریم و نه دیگر می‌توانیم کاری به پیش ببریم.

*ادامه اعتراضات کارگران شهرداری سی سخت نسبت به عدم پرداخت 6ماه حقوق با تجمع مقابل ساختمان شهرداری

روز شنبه 30شهریور، کارگران شهرداری سی سخت در ادامه اعتراضاتشان نسبت به عدم پرداخت 6ماه حقوق برای باری دیگر دست به  تجمع مقابل ساختمان شهرداری زدند.

بنابه گزارش رسانه ای شده،این کارگران می‌گویند: در شرایط فعلی که در آستانه سال تحصیلی قرار داریم، نگران تامین  مخارج مربوط به شروع سال تحصیلی فرزندان خود هستیم.

کارگران شهرداری سی سخت می‌گویند: شهرداری هیچ برنامه‌ای برای پرداخت مطالبات‌مان ندارد.

*اعتراض کارگران هلدینگ خلیج فارس نسبت به تبعیض درپرداخت کارانه ومطالبات دیگر

 روز سه شنبه 26شهریور،جمعی از کارگران هلدینگ خلیج فارس با حضور در دفتر معاون پشتیبانی و سرمایه گذاری این شرکت که مدیریت مالی نیز زیر نظر وی اداره می‌شود نسبت به بی عدالتی‌های صورت گرفته در رابطه با چگونگی پرداخت کارانه به نیروهای شاغل در ستاد این شرکت اعتراض کردند.

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ 27شهریور،ظاهرا محبی فرد معاون پشتیبانی در ابتدا سعی می‌کند تبعیض‌های موجود را منکر شود اما پس از ارائه شواهدی توسط افراد معترض حاضر در آن جلسه در رابطه پرداخت کارانه ماهانه هفت میلیون تومانی به نیروهای تازه کار و بی تجربه ای که هیچگونه کارآیی ندارند مسئولیت چنین اقدامی را متوجه مدیر منابع انسانی ذکر می‌کند.

 پس از حضور عزیزی مدیر منابع انسانی و مواجه شدن با افراد معترض حاضر در دفتر محبی فرد از همکاران گله می‌کند که چرا این مشکل را با حضور در دفتر وی با او مطرح نکرده اند که یکی از همکاران می‌گوید شما مدت‌هاست درب دفترتان را به روی کارکنان بسته اید.

در ادامه این حرکت اعتراضی بررسی لیست ارقام ریالی پرداختی بابت کارانه در حضور کارکنان نشان می‌دهد اکثر مسئولین واحدهای میانی مدیریت منابع انسانی که عزیزی نسبت به آنها نظر مثبتی دارد نیز تقریبا هر ماه کارانه هفت میلیون تومانی دریافت کرده اند. بنابراظهارات افراد دراین جلسه  اگرچه عزیزی وجود اشکال در فرمول فعلی پرداخت کارانه را تایید کرده است ولی توضیح قانع کننده ای در مورد این که چرا پرداخت‌های کلان فقط شامل عده ای خاص شده است ارائه نکرده است.

بنابراین گزارش ظاهرا محبی فرد معاون پشتیبانی هلدینگ از کارکنان معترض تقاضا کرده مدتی صبر کنند تا وی نسبت به حل مشکل پیگیری لازم را انجام دهد.

دیگر اقدام مورد اعتراض صورت گرفته در هلدینگ خلیج فارس روش غیرعادلانه بکار گرفته شده برای پرداخت پاداشی تحت عنوان معیشت بوده است. ظاهرا مسئولین هلدینگ پرداخت این پاداش را شامل کسانی دانسته اند که حقوق ماهیانه آنان کمتر از پنج میلیون تومان باشد. اما در حالی که برای نیروهای غیررسمی فقط پایه حقوق را ملاک قرار داده بودند برای نیروهای رسمی کل حقوق و مزایای دریافتی را معیار محاسبه قرار داده، همه کارکنان رسمی را از شمول دریافت آن خارج کرده اند.

*تجمع اعتراضی کارگران  وزحمتکشان  نسبت به قطع یارانه‌ مقابل فرمانداری ایلام

صبح روز شنبه 30شهریور،جمعی از کارگران  وزحمتکشان برای اعتراض به قطع شدن یارانه‌ شان مقابل فرمانداری ایلام اجتماع کردند.

بنا به گزارش رسانه ای شده،خیرالله گراوند فرماندار ایلام با حضور در تجمع گفت: این موضوع به مسوولان مربوطه منعکس شده و چگونگی پیگیری موضوع نیز به اطلاع مردم رسیده است.

وی افزود: افرادی که یارانه آنان قطع شده است، می‌توانند طی فرآیند قانونی و از طریق دفاتر پیشخوان به این موضوع اعتراض کنند.

*اخبار بگیر وببندهای فعالین کارگری واجتماعی:

1- خبری در ارتباط با فعالین کارگری گروه ملی صنعتی فولاد  ایران(اهواز)

هفته گذشته ستاد خبری اداره اطلاعات استان خوزستان تعدادی از فعالین کارگری و پیشروان اعتراضات در این واحد صنعتی را به این اداره فراخوانده است.

این کارگران ساعتها در ستاد خبری اطلاعات مورد بازجویی قرار گرفته و از آنها خواسته شده است در مورد این احضار و بازجویی ها سخنی به میان نیاورند.

کانال "اتحاد کارگران" ضمن محکوم کردن هرگونه اقدام علیه کارگران این واحد صنعتی و تهدید و ارعاب معترضین اسامی تعدادی از افراد احضار شده را نزد خود محفوظ نگه داشته و در صورت لزوم آن را منتشر خواهد کرد.

عناوین مجرمانه جعلی و پرونده سازی های امنیتی ساختگی علیه کارگران باید پایان پذیرد.

اعمال اینگونه روشهای نخ نما شده و فشارهای امنیتی نمیتواند در اراده کارگران برای مبارزه علیه ظلم و ستم و استثمار طبقه کارگر خللی ایجاد نماید.

مبارزات کارگری با اتحاد و بهم پیوستگی توده های کارگر به جلو خواهد رفت.

2- هيراد پيربداقي دوباره بازداشت شد

هفته‌ گذشته هيراد پيربداقي براي پيگيری ودريافت وسائل ضبط شده‌ اش به بازپرسی شعبه 7مراجعه ميكند كه به او اعلام ميشود كه همراه رهام يگانه روز شنبه 30شهریور به این شعبه مراجعه كنند.

بنا به اخبار منتشر شده درشبکه های اجتماعی،امروز با مراجعه هيراد پيربداقي و رهام يگانه  به شعبه7 بازپرسي،يكسري وسايل رهام يگانه از قبيل فلش مموري و دفتر و تلفن همراه مادرش تحويل داده ميشود اما به هيراد پيربداقي اعلام ميكنند كه وي در طول دوره‌ آزاد‌یش فعاليت هايی داشته و حكم بازداشت هيراد پيربداقي از حاميان كارگران هفت تپه صادر شده است، و وثيقه‌ي ايشان از 50ميليون به 350 ميليون تغييرپیدا کرده است.

بازپرس شعبه در برابر  سئوال كه  در صورت تامین وثيقه 350میلیون تومانی، امكان آزادی هيراد پيربداقي وجود دارد،پاسخ مناسب و شفاقی نداد.

 هم اكنون هيراد پيربداقی به بخش عمومي بند209 زندان اوين منتقل شده است.

قابل یادآوری است که هیراد پیربداقی به همراه رهام یگانه و فرید لطف آبادی  از حامیان کارگری در مقابل دادگاه کارگران هفت تپه و در حمایت از این کارگران دستگیر شده و به قید وثیقه آزاد شده بودند.

3- عادل گرجی دانشجوی نمایش دانشکده هنرومعماری مجددا بازداشت شد

روز شنبه 30شهریور، عادل گرجی دانشجوی نمایش دانشکده هنرومعماری مجددا بازداشت شد.

برپایه گزارشات منتشره در شبکه های اجتماعی،هنوز 10روز از خبر آزادی عادل گرجی نگذشته که امروز 30 شهریور، از سوی شعبه 7 دادسرا ، برای دفاع آخر احضار شد.

‏دادگاه با افزایش کفالت به وثیقه 250 میلیونی در حالی که می‌دانند عادل توانایی تامین این وثیقه را ندارد، او را راهی زندانی کردند.

خاطر نشان می شود که پیش ازاین روز چهارشنبه 11اردیبهشت 98 در تجمع مراسم اول ماه  مه روز جهانی کارگرمقابل مجلس  بازداشت و 15 اردیبهشت با قرار کفالت از زندان تهران بزرگ به صورت موقت آزاد شد.

عادل گرجی، دانشجوی دانشکده هنر و معماری روز پنج‌شنبه 7 شهریورماه 98،در تجمع اعتراضی نسبت به انتقال دانشکده هنر و معماری تهران به سوهانک  هم بازداشت شده بود.

4- برگزاری جلسه دادگاه شاپور احسانی راد

امروز سی ام شهریور ماه جلسه دادگاه شاپور احسانی راد از اعضای هیأت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست آقای افشاری برگزار شد.

در این جلسه که حدود دو ساعت و نیم به طول انجامید شاپور احسانی راد به همراه وکیل خود آقای صالح نیکبخت به ارائه دفاعیات پرداختند.

در خاتمه قاضی شعبه اعلام نمود که ظرف یک هفته آینده حکم صادر و ابلاغ خواهد گردید.

شاپور احسانی راد در روز هفتم مرداد ماه در محل کارش توسط نیروهای لباس شخصی دستگیر شد و پس از ۳۶ روز بازداشت به قید کفالت موقتاً آزاد گردید.

اتحادیه آزاد کارگران ایران- ۳۰ شهریور ۹۸

*برگزاری جلسه هیئت مدیره سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه

درتاریخ  ۲۸ شهریور ماه ۹۸، باحضور  جمعی‌از کارگران و شش نفر از اعضای هیئت مدیره این جلسه برگزار شد.

موضوع جلسه هیئت مدیره  سندیکای کارگران‌نیشکر هفت تپه عبارت بود:

۱_  گفتگو در باره فایل صوتی منتشر شده شورای اسلامی کار،  که از زد وبند دونفر از اعضای آنها که از خیانت آشکار دوعضو شورای اسلامی کارگر، از زبان آنان خطاب به شخص طرف معامله بود، مورد بر رسی قرار گرفت.

۲_ بحث و تبادل نظر  و چگونگی ادامه  کار هئیت مدیره سندیکا کارگران‌ نیشکر هفت تپه.

 جلسه  به مدت دوساعت به طول انجامید که طبق آخرین مصوبه سندیکا، اداره سندیکا ( مدیریت سندیکا)  همچنان به صورت شورای و خرد جمعی درجهت پیشبرد اهداف سندیکا که همانا خدمت به کارگران نیشکر هفت تپه ودیگر مراکز کارگری بوده  پیش رفت.

همچنان یاد آوری گردید که سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه، یک تشکل مستقل بوده که ضمن حفظ استقلال خود از دولت و‌کار فرما، همچنان تلاش خواهد  کرد که در راستای منافع کارگران حرکت کند.

 این‌جلسه همچنین از احکام ظالمانه صادر شده برای کارگران در بند از جمله اسماعیل بخشی، وارد بحث و  تبادل نظر شد و ضمن محکوم کردن ادامه بازداشت اسماعیل، خواستار پایان دادن به ادامه بازداشت اسماعیل بخشی و رفع اتهام از علی نجاتی و هچنین سایر بازداشتی های مرتبط با اعتصابات نیشکر هفت تپه(نشریه انترنتی گام) شدند.

سندیکای کارگرن نیشکر هفت تپه

۲۹  شهریور ۱۳۹۸

*کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری:برقرار باد اتحاد و همبستگی کارگران

 روز سه‌شنبه ۲۶ شهریور جمعی از کارگران آذرآب به نمایندگی از دیگر کارگران برای ابراز همدردی و همراهی با کارگران هپکو به این شرکت رفته و با نصب بنر و شعارهایی در حمایت از کارگران این شرکت، همراهی و همدلی خود را با کارگران هپکوی اراک اعلام نمودند. همچنین کارگران واگن‌سازی پارس نیز، روز چهارشنبه ۲۷ شهریور، در اعتراض به تهاجم ارگان‌های سرکوب حکومت به تجمع اعتراضی کارگران هپکو و ضرب و شتم آنان حدود ساعت یک ظهر از محل کارخانه هپکو تا بلوار واگن پارس راهپیمایی کردند.

چنین همدلی از جانب کارگران دیگر واحدهای تولیدی که نشان از اتحاد و همبستگی طبقاتی کارگران دارد می‌تواند نقطه عطفی در جنبش کارگری بوده و در این مقطع بحرانی که کارگران به شدت تحت فشار بوده و از پراکندگی و عدم انسجام رنج می‌برند و غالبا در اعتراض به نا‌امنی شغلی و بیکارسازی‌ها، اخراج‌ها و حقوق‌های معوقه و ... تنها در چارچوب واحد کاری مربوط به خود دست به اعتراض می‌زنند،  موجب دلگرمی و امیدواری کارگران و جنبش کارگری شده می‌تواند زمینه‌ساز یکپارچگی و همبستگی طبقاتی کارگران گردد.

واقعیت این است که کارگران ابزاری جز تشکل و اتحاد ندارند. لذا از کارگران واحدهای بزرگ تولیدی و خدماتی انتظار می‌رود در حمایت از هم طبقه‌ای‌های خود در قبال تهاجم و سرکوب کارگران هپکو و ضرب و شتم وحشیانه آنان و همچنین صدور احکام سنگین برای کارگران  هفت‌تپه و سایر واحدهای تولیدی و خدماتی، از جمله شرکت واحد  و ... اعتراض کرده و بارقه امیدی در جنبش کارگری ایجاد نمایند.

۲۸ شهریور ۱۳۹۸

*بیانیه ی انجمن صنفی معلمان کردستان (سقز وزیویه) در خصوص بازگشایی مدارس

روز پنج شنبه 28شهریور ماه، انجمن صنفی معلمان کردستان (سقز وزیویه) بیانیه ای در خصوص بازگشایی مدارس بقرار زیر صادر کرد:

ما شقایق های باران خورده‌ایم

سیلی ناحق فراوان خورده‌ایم

ساقه احساسمان خشکیده‌است

زخم ها از تیغ و طوفان خورده‌ایم

تا چه بوده تا کنون تقصیرمان

تا چه باشد بعد از این تقدیرمان!

درحالی به استقبال مهر می‌رویم که بی مهری برگستره‌ی آموزش و پرورش چنبره زده است!

بر همگان آشکار است که تنها راه برون رفت از چالش‌های موجود کشور و نیل به توسعه‌ی پایدار، قرار گرفتن آموزش و پرورش در صدر توجه مسوولین و افق حاکمیت کشور است.

یکی از شاخصه‌های مهم و تاثیرگذار در شناخت وقضاوت نسبت به کارآمدی یک سیستم حاکمیتی برقراری عدالت اجتماعی و به تبع آن نهادینه شدن عدالت در سیستم آموزشی یک کشور است که متاسفانه افق آن روز به روز از دسترس خارج، یاس و ناامیدی را برپیکره‌ی اجتماع متجلی‌تر نموده است!

سیاست‌های لجام گسیخته‌ی آزاد سازی اقتصاد در تار و پود جامعه به ویژه در آموزش و پرورش  بیش از پیش رخنه کرده به گونه‌ای که به تدریج امکان برخورداری از اولین و اساسی‌ترین حق کودکان و دانش‌آموزان به راحتی میسر نیست.

نظام بودجه‌ریزی غلط، مصرفی انگاشتن آموزش و پرورش، بی توجهی به مدارس دولتی و سعی در برچیدن آن، تراکم زیاد دانش آموز در کلاس، فضای بی روح و نامناسب مدارس، کالایی کردن و پولی سازی آموزش، عدم اجرای اصول ۱۵ و ۳۰ قانون اساسی، بکارگیری معلمان خرید خدمت و بی انگیزه، طرح های ویرانگر استمرار خدمت و معلم تمام وقت، وضعیت نابسامان و غیر عادلانه‌ی معیشت معلمان و بازنشستگان با توجه به تورم افسارگسیخته و... و از همه بدتر و مهلک‌تر اصرار و ابرام بر تایید و عدم بازبینی احکام زندان ناعادلانه برای فعالین صنفی و معلمان متعهد، شیرینی مهر و بازگشایی مدارس را به کام همگان به ویژه معلمان و دانش آموزان تلخ نموده‌است آنچنان‌که دل و زبان را یارای تبریک گفتن این رویداد مهم و تاثیرگذار در مسیر زندگی دانش‌آموزان، آیندگان و امانت‌هایی که نهاد آموزش و پرورش متولی آنان بوده و وظیفه‌ی سنگین پرورش آنان را بر عهده دارد، نیست!

مسبب تمامی کم و کاستی‌ها و برنامه‌های غیرکارشناسی و آسیب رساندن به آموزش و پرورش خود دولت بوده لذا انجمن صنفی معلمان کردستان (سقز و زیویه) بار دیگر ضمن اصرار و پافشاری بر رفع موانع، خواستار برچیدن چالش‌ها و تنگناهای موجود که گلوی آموزش و پرورش به ویژه دانش‌آموزان معصوم را می‌فشارد، بوده و از دولت به ویژه وزیر جدید آموزش و پرورش انتظار دارد برای رفع آنها نهایت سعی و تلاش خود را بکار گیرد.

در نهایت از همه‌ی معلمان متعهد و آگاه به رسالت خطیر معلمی می‌خواهیم که علی‌رغم تمام کاستی‌های موجود، از ظرفیت ارزشمند کلاس‌های درس، کمال استفاده را نموده و ضمن دلسوزاندن برای نسل آینده، عزت نفس و مهرورزی را که سرمنشأ تمام زیبایی‌های جامعه‌ی بشریست، به آنان آموزش و القا نمایند و دانش آموزان، این سرمایه های ارزشمند انسانی را در مسیر حق طلبی و عدالتخواهی هدایت نمایند.

*لگدمالی حقوق کارگران شهرداری مشهد از طرف شرکت های پیمانکاری و سکوت مسئولان شهرداری مشهد

کارگر شهرداری مشهد:پیمانکاران شهرداری مشهد درحالی که با ما قرار دادهای یک ساله امضاء می کنند و حتی یک نسخه از آن را نیز به ما نمی دهند ، در  فصول بهار و تابستان که حجم کار زیاد است از ما تقاضای کار تا  ساعت های طولانی  را دارند اما با آغاز فصل پاییز و زمستان که از حجم پروژه ها کاسته می شود کارگران را مجبور به گرفتن مرخصی بدون حقوق می کنند و در این مدت کارگر نیز باید بدون بیمه و حقوق گذران زندگی کند.

بنابه گزارش یک منبع خبری محلی، کارگران خدمات شهری مشهد همزمان با فرا رسیدن فصل پاییز و کاهش پروژه های شهری  از اینکه در این شرایط اقتصادی ممکن است از طرف پیمانکار اخراج و بیکار شوند، احساس نگرانی کرده و معتقد هستند که شهرداری مشهد باید از انها حمایت کند.

یک پاکبان مشهدی در این باره گفت: با آغاز فصل پاییز ترس از بیکاری و اخراج توسط پیمانکاران شهرداری بر وجود ما سایه می افکند.

وی افزود: پیمانکاران شهرداری مشهد درحالی که با ما قرار دادهای یک ساله امضاء می کنند و حتی یک نسخه از آن را نیز به ما نمی دهند ، در  فصول بهار و تابستان که حجم کار زیاد است از ما تقاضای کار تا  ساعت های طولانی  را دارند اما با آغاز فصل پاییز و زمستان که از حجم پروژه ها کاسته می شود کارگران را مجبور به گرفتن مرخصی بدون حقوق می کنند و در این مدت کارگر نیز باید بدون بیمه و حقوق گذران زندگی کند.

وی تصریح کرد: حتی در مدت زمانی هم که مشغول به کار هستیم ، پیمانکاران لیست های بیمه را به صورت کامل ارسال نکرده  و برای هرکارگر چند روز کسری در نظر می گیرند در حالی که ما تمام ماه را مشغول به کار بوده ایم و زمانی هم که اعتراض می کنیم تنها پاسخ انها این است که اگر رضایت نداری از فردا اخراج هستی.

وی ادامه داد: پیمانکاران در فصول پاییز و زمستان کارگرانی را که از نزدیکان و دوستانشان باشند را حفظ و مابقی را به بهانه ها و دلایل مختلف اخراج می کنند که انتظار می رود شهرداری توجه ویژه ای به این موضوع داشته باشد.

*اخراج تعدادی از کارگران شرکت آتیه صبا، وابسته به صندوق بازنشستگی کشوری

طی ماه های گذشته تعدادی از کارگران شرکت آتیه صبا، وابسته به صندوق بازنشستگی کشوری از کار اخراج شدند.

یکی از این کارگران اخراجی به خبرنگار رسانه ای گفت: در بخش روابط عمومی 3 نفر تعدیل شده‌اند. در بخش‌‌های دیگر مانند بخش مالی هم چند نفر تعدیل شده‌اند.

در مجموع 20 نفر از کارگران شرکت سرمایه‌گذاری آتیه صبا  اخراج شده اند و از امروز هم تعدادی دیگر با سال ها سابقه کاری اخراج شوند.

یکی دیگر از اخراجی ها گفت:با توجه به اینکه شرکت آتیه صبا با سرپرست اداره می‌شود و هنوز حکم مدیرعاملی اسکندری به عنوان سرپرست صادر نشده، امکان دخل و تصرف در زمینه نیروهای شاغل وجود ندارد.

وی می‌افزاید: اخراج این نیروها بر اساس ابلاغیه‌ای انجام می‌شود که در دوران مدیرعاملی میعاد صالحی در صندوق بازنشستگی کشوری صادر شده است.

ظاهرا بخشنامه‌ای هم وجود دارد که تاکید می‌کند سرپرست آتیه صبا حق تعدیل نیرو و استخدام جدید را ندارد؛

اما می‌گویند با خالی شدن برخی از صندلی‌ها، عده‌ای استخدام شده‌اند.

*بلاتکلیفی شغلی کارگران کارخانه مجتمع معادن مس تکناربدنبال قطع برق

برق کارخانه مجتمع مس تکنار در بردسکن واقع در استان خراسان رضوی به دلیل انباشت بدهی‌ها به اداره برق  قطع وکارگرانش بیکار شدند.

براساس گزارش رسانه ای شده،کارگران کارخانه مجتمع مس تکنار می‌گویند که این واحد تولیدی به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و استراتژیک‌ترین واحدهای تولیدی منطقه؛ با مشکلات عدیده‌ای ازجمله قطعی برق مواجه شده است.

به گفته کارگران؛ این کارخانه از سال‌های گذشته مبالغی را به شرکت برق بردسکن بدهکار است و شرکت برق نیز علارغم دریافت بخشی از طلب خود در روزهای گذشته اقدام به قطع برق کرده است.

کارگران با بیان اینکه به علت نبود برق، تولید در این واحد صنعتی متوقف شده و آنها کاری برای انجام دادن ندارند.

*اخراج  پاداش کارگران یک معدن کائولن در گناباد  بدلیل افشای سوء‌استفاده مالی کارفرما

کارگران یک معدن کائولن در گناباد واقع در خراسان رضوی  گفتند:صاحب این معدن از روستاییان منطقه در راستای فرار مالیاتی سوء‌استفاده کرده است.

آنها می‌گویند این معدن‌دار با پوشش کمیته امداد و اعطای کولر آبی به 14 نفر از روستاییان، کپی کارت ملی آنها را دریافت کرده و به اسم روستاییان، محموله‌های خود را از معدن خارج کرده است. این تخلفات معدن‌دار از طریق تبانی با یک شرکت حمل‌ونقل برای خروج بار بیش از حد مجاز انجام شده و سازمان امور مالیاتی هم متوجه تخلفات معدن یادشده نشده است.  کارگران این معدن می‌گویند بعد از افشاگری آنها تازه اداره مالیات متوجه شده که به اسم روستاییان محموله‌هایی از معدن خارج شده است. به این ترتیب به نام آقای بیابانی از ساکنان روستای نزدیک معدن محموله‌های مختلفی در هشت ماه خارج شده که ارزش مالیاتی این محموله‌ها هشت میلیارد تومان بوده است. این کارگران عنوان می‌کنند که با افشاگری آنها پرونده‌ای در دادگاه تشکیل شده اما صاحب معدن به دنبال این افشاگری‌ها اقدام به اخراج آنها کرده است.

اتفاقی نادر در یکی از معادن خراسان رضوی برای فرار مالیاتی رخ داده است. رخدادی که بر اساس مباحث مطرح‌شده از سوی کارگران این معدن، دودش به چشم روستاییانی می‎رود که اعتماد کرده و کپی کارت ملی خود را در اختیار افراد ناشناس قرار داده‌اند.

یک کارگر یک معدن کائولن در گناباد واقع در خراسان رضوی درباره این ماجرا عنوان می‌کند: شرکت متولی بهره‌برداری معدن از کد ملی یک‌سری افراد استفاده کردند و بارهای خروجی از معدن را به اسم این افراد خارج کردند. اداره مالیات متوجه این تخلف نشده بود. شرکت مربوطه شماره کد ملی روستاییان را به‌عنوان دلال و خریدار می‌زدند.

او می‌گوید: هر معدنی مجاز است حجم مشخصی مواد برداشت کند. بر اساس تعداد کامیون‌های خروجی از معدن، ترازنامه‌ای در پایان سال تهیه می‌شود که ببینند آیا تخلفی در زمینه میزان برداشت انجام شده است یا نه.

 این معدن دو تا سه برابر بیش از میزان مجاز برداشت کرده اما صنعت و معدن نظارتی روی دفاتر، بارها و قراردادهای این شرکت نداشته است. جالب اینجاست که صاحب شرکت بازداشت نیست و این تخلفات را کتمان کرده در حالی که اداره مالیات گفته طبق مدارک موجود، به اسم 14 نفر روستایی بار از معدن خارج شده است.

وی از دیگر تخلفات انجام‌شده در معدن هم می‌گوید. او بیان می‌کند: از سال 93، اداره صنعت و معدن برای خروج بار دفترچه‌های چهاربرگی با شماره سریال یکسان برای هر چهار برگ در اختیار معادن قرار داد. زیرا خروج بار از این معدن به صورت دست‌نویس انجام می‌شد.

او ادامه می‌دهد: برگه رنگ سفید این دفترچه برای سازمان نوشته می‌شود. برگه رنگ زرد برای خود پیمانکار است. رنگ آبی را به راننده حامل بار معدن می‌دهند که روی باسکول معدن می‌آید.  قبض باسکول را هم در اختیار راننده قرار می‌دهند که بار را به مقصد حمل کند. رنگ قرمز هم متعلق به باربری است.

وی می‌گوید: این معدن کائولن انتقال بار خود را در انحصار یک باربری قرار داده بود تا بتواند با آنها تبانی کند. با این تبانی به باسکولچی گفتند که برگه‌قرمزها را از دفترچه‌ها جدا کنند. سه برگ آبی، سفید و زرد را برای خروج بارهای مجاز استفاده می‌کردند و با برگه‌های قرمز بارهای غیرقانونی (بیش از ظرفیت مجوزها) می‌فرستادند. غافل از این بودند که بچه‌های معدن می‌فهمند این کار غیرقانونی است. در اسنادی که باقی مانده، مشخص است که دو بار با شماره سریال یکسان از معدن برای دو مقصد متفاوت خارج شده که این مسئله، تخلف است. رانندگان کامیون هم متوجه این تخلفات نبودند.

راننده بولدوزر شرکت بهره‌بردار معدن کائولن نیز درباره اینکه آیا برای روستاییان برگه مالیات صادر شده است یا نه می‌گوید: نه، هنوز برگه مالیات برای آنها صادر نشده است.

 اگر ما نمی‌فهمیدیم، این کار حتما انجام می‌شد. اداره مالیات به ما گفته است که فقط تا پنج سال می‌توانیم سوابق را در‌بیاوریم، اگر شما متوجه نمی‌شدید در آینده این مالیات به نام آنها می‌خورد و روستاییان را می‌گرفتند. آنها سال‌ها بار برده بودند به نام افرادی که حتی سواد ندارند و اداره مالیات این موضوع را متوجه نشده بود.

او اضافه می‌کند: زمانی که از اداره مالیات برای تخلفات معدن استعلام خواستند، آنها نام شرکت را جست‌وجو می‎‌کردند و به نتیجه نمی‌رسیدند تا اینکه کارگران را خواستند و ما گفتیم که کد ملی این افراد را جست‌وجو کنید. شناسه باری که به اسم این افراد خارج شده با شناسه بار معدن یکی است. به این ترتیب متوجه شدند که حرف‎‌های ما صحت دارد. برای یک روستایی به اسم بیابانی در هشت ماه، هشت میلیارد تومان مالیات باید صادر شود.

وی می‌گوید: قاضی به ما اطمینان داده که رأی خود را محکم نوشته است. مدعی‌العموم در این پرونده دادستان و اداره مالیات است. این معدن متعلق به دولت و در اجاره بخش خصوصی است. زمانی که ما متوجه شدیم تخلف می‌شود، چهار تا پنج کارگر را بیرون کردند. ما دو نفر رسمی بودیم بقیه قراردادی بودند. قراردادها هم تمام نشده است.

ما در اداره کار رفتیم، صحبت کرده و ثابت کردیم که بی‌گناهیم. برایمان حکم بازگشت به کار زدند اما معلوم نیست چه می‌شود.

او به این پرسش که سرنوشت روستاییانی که بار به نام آنها از معدن خارج شده چه خواهد شد، این‌گونه پاسخ می‌دهد: دادگستری گفته است حق اینها را می‌گیریم. قاضی به ما گفته است که هفته آینده رأی را صادر می‌کنیم.

بخشی ازیک گزارش رسانه ای شده بتاریخ29شهریور

*گیر کردن پای  کودک کار حین کار در ساندویچی بین کابین بالابر و سقف بتونی

عصرروز جمعه 29شهریور،یک کودک کار 15ساله حین کار جابجایی اقلام از طبقه زیرین به سطح دریک ساندویچی واقع دردر خیابان پیروزی تهران به یکباره پای راستش بین اتاق بالابر و سقف بتونی گیر و دچار آسیب دیدگی شدید شد.

این کودک کار تبعه افغانستان جهت مداوا به بیمارستان منتقل شد.

*قطع عضو یک کارگر در حادثه انفجار یک ساختمان نیمه‌کاره زنجان

مدیر روابط عمومی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری زنجان گفت: انفجار در ساختمان نیمه‌کاره موجب قطع عضو یک کارگر شد.

حسن غفاری روز شنبه 30شهریور در گفتگوبا خبرنگار رسانه ای گفت:امروز انفجار رخ داده در منطقه کوچه‌مشکی زنجان حادثه آفرید.

مدیر روابط عمومی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری زنجان در تشریح این خبر گفت: انفجار هواباز در حین برش آهن در ساختمان نیمه کاره چهارراه سوم کوچه مشکی موجب قطع عضو کارگر ساختمانی شد وکارگرمصدوم  پس از رهاسازی و خروج از محل  به عوامل اورژانس تحویل داده شد.

akhbarkargari2468@gmail.com

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com