بار دیگر، طوفان در پیاله احزاب کمونیست کارگری

سعيد صالحى نيا
August 18, 2019

:   بار دیگر،  طوفان در پیاله احزاب کمونیست کارگری!

 اینبار سرعفو شیرین عبادی، مسیح علی نژاد و فراخوان "اپوزسیون " اپوزسیون نشدن رهبران مادام العمر این فرقه!

salehinia@aol.com

مقدمه:

همانطور که قبلا گفتم(1) یکی از تبعات تعمیق انقلاب تشدید قطب بندی سیاسی درون و بین احزاب مدعی اپوزسیون است.انقلاب فقط جناح های حکومتی را به جان هم نمی اندازد بلکه گرایشات ما به ازای انها را در "اپوزسیون" هم به جان هم می اندازد و امکانی دوباره ایجاد می کند که ماهیت سیاسی و فرهنگی اینها و رهبرانشان را جامعه بهتر بشناسد و در مسیر سرنگونی نظم موجود انتخابهای بهتری انجام دهد. طبیعتا وظیفه روشنفکری کمونیستی اینست که زوایای این تضادها را نشان جامعه بدهد و به .فعالین ازادیخواه و برابری طلب کمک کند تا برنامه الترناتیو خود را بسازد.

به همین دلیل است که به رغم اتش بس مصنوعی احزاب خواهر کمونیست کارگری ، تضادهای سیاسی بین اینها درون کمپ لنینیستی تشدید می شود و درگیری پشت صحنه اینها دوباره به جلوی صحنه کشیده می شود.من بسیار خوشحالم که این امکان برای منتقدین کمونیزم ایرانی بیشتر ایجاد  می شود و از همه جناح های موجود مدعی کمونیزم ایرانی دعوت می کنم که این اختلافات را لای فرش نزنند و صادق باشند و با مناظره های علنی جلوی مردم اختلافات خود و اشتراکات خود را اعلام کنند.

ماجرا اینست که "رهبری مادام العمر " حزب کمونیست کارگری در کنار اعلام هم خونی با سلطنت طلبها ، محتویات بیشتری از خط سیاسیش را علنی کرده. اینبار خود حمید تقوائی قائد اعظم رسما اعلام کرده که شیرین عبادی و مسیح علی نژاد توبه شان توسط ایشان قبول است که هیچ در پاسخ به اعتراض رفیق قدیمیش در حزب حکمتیست (خط غیر رسمی!) یعنی سیاوش دانشورکه همراه علی جوادی از حزب تقوائی بیرون زد اما همراه علی چوادی به اون حزب برنگشت،پاسخهائی داده که موضوع این مقاله من خواهد بود.

اینها مقدمه تا برویم سراغ این طوفان جدید درون  پیاله ای  و بین پیاله ای به امید اینکه آزادیخواهان و برابری طلبان بهتر محتوی حزب تقوائی را بشناسند اگر هنوز توهمی هست:

 

(1)حمید تقوائی در انترناسیونال 803 چه می گوید و مصطفا صابر چه گفت؟

ظاهرا حمید تقوائی یک سخنرانی کرده بود که در آن از عفو شیرین عبادی و مسیح علی نژاد دفاع کرده و در حول حوش این ماجرا مصطفا صابر ، مفتی دیگر این فرقه هم فراخوان داده که "اپوزسیون اپوزسیون نباشیم"! خوب اینها صحنه ارائه نظرات این ها! نظراتی که تازگی ندارد اما رادیکالیزه شدن انقلاب اتی ایران دارد اینها را وادار می کند که پروفایل سیاسی اینها علنی تر جلوی جامعه قرار بگیرد.

از سوی مقابل هم سیاوش دانشور که از حواریون سابق همین حزب بوده و تلاشهای حکمتیست غیر رسمی را برای "همکاری" با حزب حمید تقوائی حمایت کرده دوباره یادش می افتد که این حزب تقوائی پوپولیست است و راست می زند! منتهی مثل بقیه هم حزبیهایش زبان سکوت بخاطر حفظ "اتحاد" اختیار نکرده و دعوا را به جامعه کشانده که من همینجا از او بسیار تشکر می کنم!

جالبست که در میان این دعوا محمد اسنگران که یار حمید تقوائیست با هدف رفع و رجوع "خرابکاری" حمید تقوائی یک مقاله ای سر هم کرده (2) و مسیح علینژاد را از زوایه مارکسیستی! مردود اعلام کرده .یاد دولتیان ترامپ افتادم که کارشان ماست مالی دست به ابهای ترامپ است و بعد از فاز بیانات مشعشع ترامپ بیچاره ها دست بکار می شوند یکجوری او را نجات دهند!

پیشنهاد من اما اینست که اصولا در هیچ زمانی نباید اختلافات را مخفی کرد حتی به بهانه اتحاد!

اما بگذارید بیشتر عمیق شویم ببینیم برای توجیه دفاع از توبه شیرین عبادی و مسییح خانم علینژاد جمید تقوائی دچار چه خودافشاگریهای دیگری می شود:

(2)تقوائی ریشه اختلافات بین حزبش و سایر احزاب خواهر کمونیست کارگری را توضیح می دهد !

 

حمید تقوائی برای توجیه فتواهای جدیدش در مورد شیرین عبادی و مسیح علی نژاد در پذیرش برائت اینها از رفتارهای گذشته به سراغ "ریشه اختلافات" بین احزاب خواهر می رود و اعلام می کند (3)که "هیاهو نکنید!" ماها حتی زمان منصور حکمت هم سر تعریف انقلاب اختلاف داشتیم! سپس این رهبر مادام لعمر اینگونه انقلاب را توضیح می دهد (با استفاده از تحولات اوکرائین که او انرا انقلاب می نامد): ایشان چنین می فرماید:

" اما اینکه چرا این تحول را انقلاب نامیدم دلیلم بسادگی اینست: هر زمان در پایتخت یک کشور چند صد هزار نفر- طبق آمار ویکی پدیا از چهارصد تا هشتصد هزار نفر در هقته اول دسامبر و پنجاه تا دویست هزار نفر در راهپیمائی ها- علیه دولت حاکم بخیابان بیایند، میدان اصلی شهر را تصرف کنند، تحت حمله پلیس و تک تیراندازها بیش از هشتاد کشته بدهند و عقب ننشینند، و بالاخره باعث سقوط دولت و فرار رئیس جمهور بشوند، و بعد هم دولت موقت ناگزیر شود بمیدان رجوع کند و اعتبارش را از مردم بگیرد، من آن تحول را انقلاب مینامم."

من با حمید تقوائی کاملا موافقم که همین "تعریف از انقلاب" ریشه واقعی چیزی است که حمید تقوائی را از جنبش سوسیالیست خواهی از همان اول جدا کرده بود منتهی ایشان و رفقایش زیر ابی می رفتند اون زمانها جالا تکرار می کند تا مبادا فردی اشتباهی توی اتبوس ایشان نشسته باشد!

همانطور که حمید تقوائی می گوید انقلاب از دید ایشان "ریختن مردم تو خیابانست و "سقوط دولت"!و "مردم میدان اصلی شهر را تصرف کنند" و "دولت موقت اعتبارش را از مردم بگیرد و تعدادی هم کشته شوند!"

آنها که صحنه های دزدی قیامهای مردم توسط ضد انقلاب را از زمان لنین تا همین انقلابهای بنفش و سبزی خاو.رمیانه دیده اند انها که شکست قیام 57 را شاهد بودند حتی اگر ادعای کمونیزم نداشته باشند به این تعریف واقعا می خندند!

این تعریف انقلاب در اسناد حزب توده ثبت شده! ملاحظه بفرمائید که حمید تقوائی چند دهه بعد از اعلام برائت کمونیزم منصور حکمت از توده ایزم دوباره به "مبدا" برگشته!

ایا تصادفی است که خط توده ایستی شیرین عبادی را تشخیص نمی دهد و انرا توبه به نفع انقلاب ارزیابی می کند؟ من مدعی هستم خیر!

هر شاهد منصفی می فهمد که انقلابها که اغاز می شوند گرایشات رفرمیست جا عوض می کنند و "انقلابی " می شوند! حزب توده هم در استانه قیام 57 بالاخره از شعار "نفی دیکتاتوری" عبور کرد و شعار سرنگونی پهلوی را رسما پذیرفت! حتما اگر تقوائی بود ، حزب توده را هم مورد عقو ملوکانه قرار می داد !

 

(3)فراخوان مصطفا صابر یک قدم جلوتر از فراخوان قدیم تقوائی برای "کشتی نگرفتن با موسوی"!

در هیاهوی قیام سال 88 مردم ، موسوی چی ها افتادند وسط تا "رهبری اپوزسیون" بشوند و حمید تقوائی در جلسه کادرهای حزبش فراخوان داد که "با موسوی کشتی نگیرید" همانزن من و بسیاری این فراخوان را نه تنها نقد کردیم بلکه مقالات متعددی در افشای خط موسوی نوشتیم.

توضیح دادیم که رفرمیزم درون حکومتی اتفاقا سر پیکان حاکمیت کنونیست و تلاش دارد این رژیم را از سقوط حفظ کند.

حالا مصطفا صابر یک قدم "جلوتر از حمید تقوائی" می دود ! او اساسا فراخوان داده که نباید "اپوزسیون اپوزسیون باشیم" دیگر فقط موسوی چی ها هم نیستند که مورد عفو ملوکانه اینها هستند!

تاریخ منصور حکمت را با این "فراخوان" چگونه باید توجیه کرد؟! هر کسی با اثار منصور حکمت اشنا باشد می داند که در بحبوحه جنایات رژیم اسلامی بر علیه فرقه مجاهد و سایر گرایشات موسوم به کمونیزم منصور حکمت لحظه ای از نقد و افشای این گرایشات کوتاه نیامد!

اما این "جانشینان ابدی منصور حکمت در مقابل همانها که او را دیده اند دارند شعبده بازی می کنند و توهمی ساخته اند بنام "اپوزسیون" !

(4)ریشه واقعی این بیانات رهبری حزب کمونیست کارگری کجاست؟

 

همانطور که در مقاله قبلیم در نقد بیانات مینا احدی گفتم، اعلام همخونی با سلطنت طلب و حالا برائت شیرین عبادی و مسیح علینژاد یک خط سیاسی است.یک بیانیه سیاسی است.یک فراخوان سیاسی است یک دعوت برای "اتحاد همه با هم" است!

اینها بعد از برائت از تلاش برای همکاری درون بلوک چپ مجبورند دنبال متحدین خود در راست باشند! متحدین اینها طبیعتا توده ایستها سلطنت طلبها و رفرمیستهای نظام سرمایه هستند که با رشد و تعمیق انقلاب به صف سرنگونی طلبان می پیوندند و لذا شادی و پایکوبی این حزب منزوی شده را برمی انگیزند!

مدتی قبل هم همین حزب کمونیست کارگری ، فرقه رجوی را اپوزسیون نامیده بود! همانزمان هممن نوشتم که این خط سیاسی است(4)

بله رهبران حزب کمونیست کارگری با تعریفی من در اوردی از انقلاب که کاملا منطبق بر تعریف توده ایستی انقلاب است با فراخوان به سکوت در مقابل راستها و پایکوبی برای بازیهای رفرمیستها با فراخوان سکوت در مقابل دزدان انقلاب مردم دارند خط سیاسی خود را اعلام می کنند! این خط عمیقا توده ایتی است.عمیقا فرصت طلبانه است هیچ ربطی به گرایش منصور حکمت ندارد.

زیر ماسک منصور حکمت اینها همان سیاستهای "همه با هم" توده ایستی را دنبال می کنند و مثل شترمرغ سر در زمین فکر می کنند که دیده نمی شوند! همیشه معتقد بودم که ادعاها نیستند که احزاب و ادمها را تعیین می کنند بلکه عمل سیاسی و انتخاب سیاسی خصوصا سر پیچهای مهم تاریخیست! اینهم نمونه دیگر!

 

منابع دیگر:

 

(1)دعوای حزب کمونیست کارگری با سیامک ستوده اینبار سر تفاوت و اشتراک خون کمونیستها و سلطنت طلبها!

http://www.azadi-b.com/arshiw/?p=72175

(2)تقلاهای محمد اسنگران در رفع و رجوع تبرئه مسیح علی نژاد توسط حمید تقوائی

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1809585455814125&id=120245384748149

(3)پاسخ به یک هیاهو(حمید تقوائی)انترناسیونال 803

https://www.facebook.com/wpiran/photos/a.112589555441658/2297349823632276/?type=3&theater

(4)چرا حزب کمونیست کارگری ، فرقه مجاهد را “اپوزسیون ” رژیم اسلامی می داند؟

http://www.azadi-b.com/arshiw/?p=68773

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com