نقشه حکومت امریکا برای تخلیه افغانستان از طریق جاسازی مجدد طالبان!

سعيد صالحى نيا
August 11, 2019

نقشه حکومت امریکا برای تخلیه افغانستان از طریق جاسازی مجدد طالبان!

salehinia@aol.com

 

مقدمه:

18 سال بعد تهاجم نظامی امریکا به افغانستان به بهانه حضور القاعده و همکاریش با طالبان ، این روزها باب مذاکره با طالبان داغ تر شده! نقشه بیرون رفتن حکومت امریکا و ناتو از افغانستان به جاسازی مجدد طالبان جنایتکار قرار است انجام شود.

در عراق برای بیرون کشیدن ارتش خود ابتدا داعش را سازمان دادند . در افغانستان اینکار را قرار است با جاسازی مجدد طالبان انجام دهند.

حکومت امریکا در ماندن نظامی در افغانستان سودی نمی برد .امار کشته هایش بالا رفته خرج هنگفتی را متقبل شده و این باقیمانده 14 هزار نفری ارتش برایش مشکل ساز شده.

اینست که تلاش برای قرارداد بستن با طالبان را تشدید کرده اند.

در این مقاله نگاهی می اندازم به حواشی این داستان مهم که از دید من بخشی از تحول استراتژیک نظامی و سیاسی  را در کنار خواهد داشت:

 

(1)چرا طالبان در افغانستان ریشه دارد؟

طالبان یک گرایش ادمخوار اسلامیست که سابقه بسیار کثیفی در زمان قدرت گرفتنش دارد.ادم کشی تحقیر زن و به عقب بردن تمدن  در افغانستان .

سوال اینست که چه عواملی هستند که این فرقه ادمخوار را در افغانستان نگه داشته اند؟ دنیا دید اینها چه کردند .ورزشگاهها را به میدان اعدام تبدیل کردند .دانگاهها را بستند .زنها را رسما برده کردند.

طالبان دو ریشه دارد .یکی فرهنگ عقب مانده اسلامی و دومی حمایت وسیع مالی و اطلاعاتی و نظامی که در پاکستان و زیر نظر سازمان سیا و اطلاعات عربستان و پاکستان  پا گرفت . از فقر و بدبختی مردم محروم ابزار سازماندهی ساختند و بربریتی را افریدند تا با جبهه چپ در بیفتد و "روسیه را از افعانستان براند"

سیاستی استراتژیک در خاورمیانه که تمامی کشورهای اسلامی را درنوردید.از ایران تا عراق تا فلسطین همه جا اسلامیزم سیاسی را توسعه دادند.

لذا طالبان یک محصول مشترک است بین نظام سرمایه جهانی و اسلامیزم منطقه ای خاورمیانه.میوه گندیده اینهاست.

 

(2)پایه های مادی طالبان:

طالبان یک موسسه مالی بین المللی است.سرمایه عظیمی بپایش ریخته می شود.حکومت عربستان و پاکستان از یکسو و صنعت کثیف مواد مخدر از سوی دیگر. نزدیک به 90 در صدر تریاک دنیا در افغانستان کشت می شود.طالبان گرداننده این صنعت است. رسما هم اعلام کرده اند.

صنعت قاچاق مواد مخدر طالبان از طریق ایران و کشورهای مجاور به بازارهای جهانی راه می یابد.اینست که مزدوران طالبانی را که بدون این حمایت مالی زندگی ندارند ، سرپا نگه داشته اند.تسلیحشان می کنند و به جان مردم می اندازند.

 

(3)حمایتهای حکومتهای غرب و رژیم اسلامی ایران از طالبان:

منافع استراتژیک طالبان را به حکومتهای غربی گره زده. ضد کمونیزم طالبان مورد نیاز است! طالبان عقب ماندگی فرهنگی و سیاسی را که شرط ماندگاری منافع سرمایه داریست برای غربیها تضمین می کند.

رژیم اسلامی ایران به رغم اختلافها و تضادهای ایدئولوژیک با طالبان مسیر همکاری با طالبان را پیش گرفته.

دعوای رژیم اسلامی به حکومت امریکا نیاز دارد که رژیم اسلامی ایران در افغانستان دنبال متحد بگردد.

رژیم اسلامی در عین حال سر سد سازیهای حکومت مرکزی افغانستان بر سر رودهای فرب افغانستان دچار اخلافاهای استراتژیک با این حکومت شده . اینها مواردیست که زمینه "مذاکرات مخفی" بین اینها را در تهران فراهم کرده و طالبان را بعنوان یک ابزار نظامی و سیاسی ، استفاده می کنند.

رژیم اسلامی به علاوه در رقابت بین داعش افغانستان و طالبان سمت طالبان را می گیرد .داعش افغانستان هم دلیل دیگریست که طالبان را به رژیم اسلامی پیوند می زند.

بله! طالبان برای رژیم اسلامی منفعت دارد همانطور که برای حکومت امریکا و غربیها!

 

(4)حوزه کنترل طالبان در افغانستان

طالبان بعد سرنگونی به مناطق مرزی پاکستان عقب نشینی کرد.اما امروزه نزدیک به نیمی از افغانستان را تجت کنترل خود دارد.: مناظق  جنوبی (مثل قزنه، هلمندو  فراح ، شمال غرب(سرپل) و کاندوز در شمال  اقغانستان دست طالبانست.

حکومت مرکزی افغانستان نزدیک به 60 در صد جمعیت افانستان را تجت کنترل دارد.

قدرت گیری مجدد طالبان منجمله تحت تاثیر عملیات نظامی مداوم جنایتکارانه بمب گذاریها ی انتحاری ، چه به مردم بی دفاع چه به ارتش افغانستان و چه به مراکز نظامی ارتشهای غربی و ارتش امریکا انجام شده.

طالبان ادعا می کند تا بحال 5500 سرباز امریکا و ارتشهای غرب را کشته.همینطور 7500 سرباز ارتش افغانستان.

این طرف هم اعلام کرده که 20 برابر از طالبانیها را کشته!

طالبان و جنایتهایش تمدن را در افغانستان دچار بحران کرده. روان مردم را تخریب کرده.این مردم مستاصل طعمه گرگها در افغانستان هستند.

 

(5)مذاکرات "صلح" و استیصال حکومت های  امریکا و افعانستان:

 

داستان بجائی کشیده که حکومت ترامپ از طالبان قول یگیرد "که تروریستها را  راه ندهد"!همین!

ملاحظه بفرمائید! بزرگترین تروریست اقانستان خود طالبانست ! حالا قرار است حکومت را بهش بدهند که "تروریستها نیایند"!

مضمون توافق ترامپ و طالبان اینست که داعش نیاید! برای حکومت امریکا مهم نیست که طالبان چه بر سر مردم اقغانستان بیاورد .

ترامپ و دارو دسته اش نه تنها ثابت می کنند برایشان مردم افغانستان مهم نیستند بلکه ثابت می کنند که طالبان را هم می توانند بکار بگیرند! طالبان ثرار است قضای خالی ارتش امریکا را پر کند! اینست 18 سال بعد لشکر کشی بوش !

 

طالبان اعلام کرده فقط در صورتی با حکومت مرکی افغانستان مذاکره می کند که تمامی ارتشهای خارجی ناتو (نزدیک به 60 هزار نفر) از افغانستان خارج شوند. لذا حکومت افغانستان را حتی الان برسمیت نمی شناسد!

 

(6) افغانستان و "خروج ارتش امریکا و ناتو":

به جهت نظامی من فکر نمی کنم حکومت امریکا و غرب بخواهند یا بتوانند بطور کامل از افغانستان خارج شوند.بیرون رفتن کامل اینها به معنی از دست دادن پایگاه نظامی در منطقه خاورمیانه است. اینها به اندازه کافی شکست خورده اند.

اما ماندن 60 هزار نیرو که براحتی به هدف متحرک طالبان تبدیل شده اند هم امکانپذیر نیست زیادی خرج دارد!

لذا به حکومت پاکستان و عربستان فشار می اورند که طالبان را به میز مذاکره بنشاند. دئوری مشارکت طالبان در حکومت افغانستان را کلینتون داد و حالا ترامپ قرار است دنبال کند.اینها فقط ابزارهای حکومت سرمایه داری هستند دکترین مستقل ندارند.

افغانستان بعد از خروج نیم بند امریکائیها و ناتو بین دو بخش ارتجاعی گیر می کند.یکی طالبان ادمخوار دیگری که الان در ایتخت نشسته و ادعای ملی گرائی دارد! راست سیاسی در افغانستان یا دنبال غرب می دود یا دنبال اسلامیهای سیاسی یا هردو!

اینست سرنوشت مردم افغانستان بعد از 18 سال حضور نظامی امریکا.

دوره ای بود منصور حکمت می گفت هر کس بیاید بهتر است از طالبان! یادتان هست؟!

 

(7) از داستان افغانستان چه درسهائی باید گرفت؟

در عین حال برای عرو

مهمترین درسی که باید گرفت اینست که واقعا افغانستان می تواند و باید بما ازادیخواهان منطقه خاورمیانه درس بدهد!.بدون حضور نظامی امریکا طالبان نمی توانست از احساسات ناسیونالیستی مردم استفاده کند و بنام خارجی ستیزی و اسلام پناهی تحمیق مردم را توجیه کند.

راه مبارزه با اسلامیها حمله امریکا نبود.بلکه سازماندهی جبهه مدرن انسانگرا و چپ بود و هست.

ارتش امریکا نیامد طالبان را ببرد بلکه امد تا پایگاه نظامی برای امریکا بزند .طالبان را در جنوب افغانستان نگه داشتند چون لازمش داشتند و دارند.

در میان مدت حتی اینده روشنی برای مردم افغان نیست.کشاکش این اراذل ارتچاعی ادامه خواهد داشت.جامعه افغان احتیاج به چپی دارد که توی سایه غربیها نایستاده باشد. مستقل بایستد مطالبات روزمره مردم را نمایندگی کند.

تقسیم قدرت بین طالبان و ناسیونالیستهای پروغرب نیم بند در افانستان زمینه ساز بحرانهای سیاسی بیشتر خواهد بود. فضا برای عروج قطب چپ و سوسیالیستی از بین نمی رود .باید فضاسازی کرد و به مرکز مبارزات مردم برای زندگی انسانی تبدیل شد

 

 

 

منابع بیشتر:

توافقات حکومت امریکا با دارودسته طالبان در افغانستان

https://www.nytimes.com/2019/01/28/world/asia/taliban-peace-deal-afghanistan.html

https://abcnews.go.com/Politics/us-taliban-set-finalize-agreement-ahead-intra-afghan/story?id=64682102

https://www.dw.com/en/why-a-us-taliban-agreement-is-likely/a-47236870

 

منطقه تحت نفوذ طالبان

https://www.bbc.com/news/world-asia-40171379

https://www.aljazeera.com/indepth/interactive/2016/08/afghanistan-controls-160823083528213.html/

 

روابط رژیم اسلامی ایران و طالبان

https://besacenter.org/perspectives-papers/iran-taliban-tactical-alliance/

 

 

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com