اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

عزیزه لطفی
July 03, 2019

اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

12 تیر ١٣98،  ٣  ژوئیه  2019

 

 

تهیه و تنظیم: عزیزه لطفی

 

شرایط سخت کاری کارگران زن در مجتمعهای گلخانەایی در سنندج 

شرایط کار زنان کارگر در مجتمعهای گلخانه ای، کە بیشتر از فارغ التحصیلان کشاورزی کردستان – سنندج

وابسته به جهاد کشاورزی هستند بسیار وحشتناک است.گزارشی از کار زنان در گلخانه های سنندج اطرااف شهر. بر اساس گزارش رسیدە بە ئاژانس خبری زاگروس پست؛ در گلخانەهای سنندج و اطراف این شهر، در

مجتمع گلخانەایی زنان کار می کنند. در هر گلخانه ۷ تا ۸ زن کارگر مشغول بکارند. ساعت کار آنها از ۷ صبح شروع می شود و تا ساعت ۷ شب ادامه دارد.

گرمای زیر نایلون گلخانه ها یا به عبارتی دیگر این زنان کارگر در گرمای بیشتر از ۵٠ درجه بالای صفر روزانه ۱۲ ساعت مشغول بکارند.

همچنین حقوق روزانه زنان کارگر در این گلخانەها، ۳۷.۵۰ است، و هیچکدام از آنها بیمه نیستند.
فشار و سختی کار و گرمای جانسوز داخل گلخانه ها شماری از زنان کارگر را دچار بیماری کرده بطوریکه همین الان تنی چند از آنها در بیمارستان بستری هستند.

در حال حاضر هفت مجتمع گلخانه ای در استان کردستان وجود دارد که بر اساس گفته های یک منبع موثق مجتمع گلخانه ای چناره سنندج که دارای ۹ واحد است تنها سه واحد آن فعال است.

از ۱۹ واحد موجود در مجتمع گلخانه ای باباریز سنندج هم ۱۳ واحد فعال و مابقی غیر فعال اند و در این میان تنها پنج واحد موجود در مجتمع ماویان کامیاران به طور کامل فعال است.

 

پروین محمدی به دادگاه احضار شد

طی ابلاغیه ای که برای پروین محمدی ارسال شده است باید در روز دوم شهریور در شعبه اول دادگاه انقلاب کرج حضور یابد.علت حضور مندرج در ابلاغیه، رسیدگی به شکایت علیه پروین محمدی به اتهام تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی قید گردیده است. پروین محمدی نائب رئیس هیأت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران روز ششم اردیبهشت به همراه تعداد دیگری از کارگران در پارک جهان نمای کرج دستگیر شد و بعد از پانزده روز بازداشت به قید کفالت موقتاً آزاد گردید.

برچسب اتهامات نخ نمای امنیتی از قبیل ” تبلیغ علیه نظام” به کارگران در راستای امنیتی کردن فعالیتهای صنفی کارگران صورت میگیرد تا با زندانی کردن این فعالین مانع از مطالبه گری و پیگیری خواست طبقاتی کارگران شوند.

پروین محمدی و هیچ یک از کارگران و مزدبگیرانی که برایشان پرونده های قضایی تشکیل شده است هیچ جرمی مرتکب نشده اند و تنها از حق خود و هم طبقه ای هایشان دفاع کرده اند.

کارگران ایران در مقابل فقر و فلاکت عمومی حاکم بر جامعه و استثمار

برده وار ساکت نخواهند نشست و با زندانی کردن و صدور احکام قضایی نمیتوانند یک طبقه بزرگ اجتماعی را به انقیاد بکشانند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران ضمن محکوم کردن ادامه روند قضایی برای

پروین محمدی خواستار لغو پیگرد قضایی علیه وی و دیگر کارگران دستگیرشده می باشد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران -  یازدهم تیر نود و هشت.

 

دیدار با خانواده زهرا محمدی

شماری از فعالان مدنی و حقوق بشری کردستان با خانواده زهرا محمدی، عضو بازداشت شده انجمن فرهنگی – اجتماعی "نوژین" دیدار کردند. در این دیدار، حسن امینی، رئیس مدرسه‌ بخاری سنندج گفت امیدواریم زهرا هرچه زودتر آزاد شود. در ادامه این دیدار، اجلال قوامی، روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر اظهار داشت: فعالان مدنی تهدید نیستند و تهدید، فقر، بیکاری، شکاف ملت-حاکمیت است.

این فعال حقوق بشر افزود: باید قدردان جامعه مدنی بود و آنها را تکریم کرد نه اینکه جای شان بند و زندان باشد.در ادامه این دیدار خانواده زهرا محمدی از همراهی و همدلی مردم و فعالان مدنی قدردانی کردند.

 

زهرا محمدی ٤٠ روز است که در بلاتکلیفی به سر می‌برد

خواهر زهرا محمدی در واکنش به ٤٠ روز بازداشت خواهرش در صفحه فیس‌بوک خود نوشته است: "۴۰ روز بلاتکلیف و بدون تفهیم اتهام، بازداشتی غیرقانونی و غیرموجهه، ۴۰ روزی که برای زهرا و خانواده او هر لحضه و هرساعتش پر از رنج و انتظار است."

 

عسل محمدی شهادت میدهد

عسل محمدی، دانشجو و عضو تحریریه نشریه گام، جزئیاتی از زمان بازداشت سپیده قلیان، فعال مدنی و اسماعیل بخشی، نماینده کارگران هفته تپه را تشریح کرد و گفت که حاضر است برای آنچه که «شنیده» و «دیده» شهادت دهد. این بار عسل محمدی از جزئیات بازداشت سپیده قلیان و اسماعیل بخشی نوشتعسل محمدی که با وثیقه ۴۰۰ میلیونی بعد از گذشت یک ماه به تازگی از زندان آزاد شده است، در مطلبی که کانال تلگرامی نشریه گام آن را منتشر کرده است، درباره بازجویی سپیده قلیان در بازداشتگاه اطلاعات اهواز نوشت که صدای فریادها و توهین‌های بازجویش را از اتاق کناری می‌شنیده و شاهد فشار ماموران برای گرفتن اعتراف دروغ از خانم قلیان بوده است.

او همچنین به بازجویی‌های اسماعیل بخشی نیز اشاره کرده و نوشته است که صدای ممتد سرفه‌ها و تنگی نفس شدید اسماعیل و تمسخر ماموران را از اتاق بازجویی مجاور شنیده است.

پیش از این نیز سپیده قلیان با انتشار جزئیات بازداشتش گفته بود که حاضر است در یک دادگاه عادلانه درباره شکنجه خود و اسماعیل بخشی شهادت دهد.

 

گزارشی از آخرین وضعیت آنیشا اسدالهی

برادر آنیشا اسدالهی در اینستاگرام خود خبر داده که آنیشا پس از ۱۲ روز بی‌خبری مطلق، با خانواده خود تماس گرفته و گفته که در سلول انفرادی به سر می‌برد و نمی‌داند تا کی آن‌جا خواهد ماند.


نوا جنگوک: ممنوعیت صدای زن تبعیض و خشونت علیه زنان است

نوا جنگوک از جمله زنانی است که در ایران به صورت حرفه ای به آوازخوانی و موسیقی پرداخته است. وی که فرزند نوازنده سرشناس، استاد عطا جنگوک، پژوهشگر و آموزگار موسیقی ایران است، در مصاحبه با خط صلح از تجربیات خود در خصوص فعالیت هنری ضمن وجود تبعیض ها و موانع بسیار پیش روی هنرمندان در ایران، خصوصاً زنان می گوید. او معتقد است که در چهار دهه اخیر، بسیاری از خوانندگان زن در خود فرو رفته و در سکوت، از یاد رفته اند.

 

خودسوزی یک زن ۲۴ ساله در آران و بیدگل

سرپرست اورژانس آران و بیدگل اعلام کرد که شب 10 تیر یک زن ۲۴ ساله در آران و بیدگل اقدام به خودسوزی کرد و جان باخت. گفته می شود که این فرد روز پیش از حادثه نیز با اورژانس تماس داشته و تهدید به خودکشی با قرص کرده، اما پس از شناسایی و انتقال به بیمارستان از آنجا متواری شده است.


خودکشی یک قربانی کودک همسری در مشهد

مادری که به ازدواج دخترش در ۱۳ سالگی رضایت داده بود، از خودکشی دخترش “فریده” پس از به دنیا آوردن نوزادش خبر داد. وی با اشاره به اینکه ازدواج در سن پایین برای کودکان را صحیح نمی دانسته می‌گوید که به علت تمول مالی خانواده پسر به ازدواج دخترش رضایت داده است. اما همین موضوع تنش های روانی زیادی برای فریده به همراه داشت که در نهایت باعث خودکشی وی پس از تولد فرزندش شد. فریده توسط مادر شوهرش از بابت وضعیت مالی خانواده اش تحقیر می شد و حتی دیدن فرزندش را نیز از وی دریغ می کردند. آسیب‌های جسمی و روانی ناشی از کودک همسری ضربات جبران ناپذیری را بر روی زندگی دختران به‌ویژه بارداری‌های زیر ۱۸ سال، مرگ‌ومیر مادران، افسردگی، و بعضاً اقدام به خودکشی در کنار آسیب‌هایی مانند طلاق بازماندن از تحصیل و پایداری چرخه فقر فرهنگی و اقتصادی است.

ایسکرا ۹۹۵

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com